X

مدیر فنی

دفتر سینمایی

کشور ما بهشت سینماگران است/«ایران» تنها جایی است که اگر فیلم اول و دومتان بد باشد، باز هم می‌توانید فیلم بسازید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود نقاش‌زاده روز گذشته در نشستی در قالب دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، از سفارش کار جدید به فیلمسازانی که فیلم بد ساخته‌اند، انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی روز گذشته شاهد برگزاری نشست تخصصی «مدیریت اقتصادی تولید فیلم» بود. نشستی که با حضور مسعود نقاش‌زاده در محل موزه سینما برگزار شد.

مسعود نقاش‌زاده کارگردان سینما، در ابتدای این نشست بیان کرد: گاهی این تصور وجود دارد که فقط فیلم‌های بزرگ نیازمند تامین مالی ویژه هستند، ولی معتقدم در هر فیلمی، چه مستند، چه کوتاه و هر قالب دیگری، «تامین مالی» مساله‌ای جدی است و اگر کمی تجربه و مطالعه در این زمینه داشته باشیم فیلم‌های ما موفق خواهد بود.

وی افزود: مطلبی که از گذشته‌های دور درباره فیلم‌های سینمایی وجود داشته، این است که برخی نویسندگانی که به زعم خود فیلمنامه‌های درخشانی دارند چگونه می‌توانند دیگران را به سرمایه‌گذاری روی فیلم خود راغب کنند. این بود که معرفی فیلمنامه به یک ابزار جدی برای بازاریابی پروژه‌های سینمایی تبدیل شد.

نقاش‌زاده ادامه داد: مهمترین نکته در فرآیند معرفی فیلم‌نامه هم، خط داستانی است. به گونه‌ای که تهیه‌کنندگان آمریکایی جمله معروفی داشتند که می‌گفتند «خط داستانی‌ات را در دو جمله بگو» و این تبدیل به یک ابزار بازاریابی شد. پس تهیه‌کننده هر زمان می‌خواست موافقت خود را اعلام کند اولین مواجهه‌اش با خط داستانی بود.

این کارگردان سینما در ادامه گفت: در دانشگاه‌های ما می‌گویند مراحل فیلم‌سازی پیش تولید، تولید و پس تولید است در حالی که مراحل فیلمسازی چهار مرحله است؛ اولین مرحله در چرخه مدیریت صنعت فیلم، مرحله طراحی و توسعه است که یک مرحله مهم است. ما تقریباً در هیچ کدام از فیلم‌های خود این مرحله را جدی نمی‌گیریم و عمده مشکلات‌مان همین است. مرحله دوم تولید، مرحله سوم پخش و مرحله چهارم نمایش است.

وی افزود: در فیلمسازی، ما معمولاً خیلی با پخش و نمایش کار نداریم و گمان می‌کنیم این مسایل مربوط به شرکت‌های پخش است در حالی که در دنیا این مراحل بسیار بسیار جدی گرفته می‌شود. وقتی در مرحله «طراحی و توسعه» هستیم باید ملاحظاتی برای مرحله «پخش و نمایش» هم داشته باشیم. وقتی دارید فیلمی با هر مقیاس مالی می‌سازید، در مرحله طراحی باید ۲ مسیر را همزمان پیش ببرید؛ توسعه روایت فیلم همزمان با تامین مالی پروژه.

وی گفت: در هالیوود می‌گویند ۲ دسته فیلمنامه‌نویس داریم؛ فیلمنامه‌نویسانی که خودشان برای خودشان فیلمنامه می‌نویسند، بدون سفارش یک تهیه‌کننده و بعد این فیلمنامه ممکن است مورد توجه کارگردان و تهیه‌کننده دیگری قرار بگیرد. گروه دوم فیلمنامه‌نویسان سفارشی هستند. این البته گرچه در کشور ما معنای خوبی ندارد اما در دنیا یک شغل به شدت مرسوم و حرفه‌ای است.

نقاش‌زاده گفت: اینکه اول تهیه‌کننده پیدا کنیم بعد پروژه را تعریف کنیم، دچار مشکلاتی می‌شویم اما اگر فیلمنامه هم بنویسیم بعد دنبال تهیه‌کننده بگردیم این هم باز مشکلاتی دارد. این موضوعات باعث شده است جریان خلاقه کمتر به حرکت در بیاید. الان داشتن یک فیلمنامه و یک کارگردان خوب کافی نیست. اصطلاحی که در سینمای دنیا به کار می‌رود این است که تامین مالی شامل یک بسته پیشنهادی است که از یک کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و یک بازیگر برخوردار است که طی آن هم کیفیت هنری و هم اقتصادی فیلم در نظر گرفته می‌شود.

این کارگردان تاکید کرد: کشور ما بهشت سینماگران است، اینجا تنها جایی است که اگر فیلم اول و دومتان بد باشد، باز هم می‌توانید فیلم بسازید! من کارگردانی را می‌شناسم که ۱۰ فیلم بد در کارنامه دارد اما باز هم به او پیشنهاد کار می‌شود. مدیران هالیوودی ولی جمله‌ای دارند که می‌گوید مهم نیست که تو چقدر کارگردان خوبی هستی و چند فیلم خوب ساخته‌ای، بلکه اعتبار تو مربوط به آخرین فیلمت است، پس سینما در تقاطع تجارت، هنر و رسانه است.

نقاش‌زاده گفت: اگر کسی فکر می‌کند کار هنری کردن در تضاد با داشتن گروه بزرگی از مخاطبان است، سخت در اشتباه است. کار هنری موثر می‌تواند با لایه‌های مختلف از مخاطبان ارتباط بگیرد. در دهه ۶۰ با آنکه تعداد سینماهای ما اندک بود اما تنوع ژانر داشتیم و البته آنها فروش می‌کردند و دیده می‌شدند فیلم‌های حادثه‌ای و پلیسی به عنوان یک ژانر از سینمای ما حذف شدند و این به معنای آن است که مخاطبان بالقوه آن گونه از فیلم‌ها دیگر به سینما نمی‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدامیر خوش‌صحبتان» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدامیر خوش‌صحبتان روزنامه‌نگار حوزه اندیشه در پی سانحه رانندگی در مسیر سفر مشهد درگذشت.

به گزارش سینماپرس، محمدامیر خوش‌صحبتان در دو حوزه دین و اندیشه قلم می‌زد. او از همکاران مؤسسه الحیات و از نزدیکان مرحوم علامه محمدرضا حکیمی محسوب می‌شد.

سردبیری مجله‌های آینده‌سازان و مصوت و مدیریت مدرسه آزاد روزنامه‌نگاری، بخشی از کارنامه او در حوزه فرهنگ و رسانه است.

پیکر زنده‌یاد خوش‌صحبتان، ساعت ۹ پنج‌شنبه دوم آذر، از سالن تطهیر بهشت زهرا (س) تشییع خواهد شد.

خبرگزاری سینماپرس ضایعه درگذشت این عزیز را به خانواده و دوستان ایشان تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نسخه صوتی «شیر شاه» با صدای «سلبریتی اغتشاش طلب» منتشر شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باران کوثری فیلم سینمایی «شیر شاه» ساخته راب مینکاف و راجر آلرز را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

به گزارش سینماپرس، سوینا در تازه‌ترین فعالیت خود، نسخه ویژه نابینایان انیمیشن سینمایی کلاسیک «شیر شاه» به کارگردانی راب مینکاف و راجر آلرز را پنجشنبه دوم آذر ماه منتشر می‌کند.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت این فیلم را شیدا محمدطاهر نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مسعود زرگران نیز صدای آن را تدوین و میکس کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به یک رنسانس در حوزه هنر به ویژه سینما نیاز داریم/باید از این خواب خرگوشی بیدار شویم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمال تبریزی با اشاره به تراکم تولید فیلم‌های کمدی در سینمای ایران تأکید کرد که مدیران و اهالی سینما باید از خواب خرگوشی بیدار شوند.

به گزارش سینماپرس، کمال تبریزی کارگردان باسابقه سینمای ایران عصر امروز چهارشنبه اول آذر ماه با حضور در جشنواره آموزشگاه‌های سینمایی در محل موزه سینما، در قالب کارگاه انتقال تجربه به‌طرح نکاتی برای هنرجویان سینما پرداخت.

کمال تبریزی کارگردان باسابقه سینمای ایران در ابتدای این کارگاه، بیان کرد: خاستگاه سینما، غرب است و از این منظر هنری وارداتی محسوب می‌شود. اصالت اصلی آن مربوط به فرهنگ و هنر ما نیست. ضمن اینکه این صنعت – هنر به شکل آگاهانه وارد نشده است و مبانی آکادمیک و علمی ندارد که بر اساس آن بتوانیم به آن شکل، رنگ و هویت بدهیم.

وی افزود: این بزرگترین مشکلی است که با آن مواجه هستیم. سینما از ابتدا به عنوان سرگرمی معرفی شده است که باعث ایجاد شهرت، پول و … می‌شود. سینما از ابتدا هم صنعتی غربی بوده اما در کشور ما با علم و آگاهی شکل نگرفته است، بلکه به‌عنوان یک امر تفریحی معرفی شده است. درست نیست که صرفاً به آن به‌عنوان یک پدیده تفریحی نگاه کنیم. اما این نگاه در کشور ما وجود دارد و ریشه آن به نحوه ورود سینما به کشور برمی‌گردد از همین روست که اصطلاح «فیلمفارسی» شکل می‌گیرد. این موضوع این هنر را به بیراهه می‌برد اگر این هنر را با سایر شاخه‌های هنر مثل شعر و ادبیات و نقاشی مقایسه کنید، می‌بینید که چقدر تفاوت هست.

وجه «تفکری» سینما در حال فراموشی است

کارگردان «لیلی با من است» در ادامه گفت: اینکه سینمای ایران به تاثیر جهانی می‌رسد یک موضوع مقطعی است. نه جامعه و نه سیستم نمی‌خواهد سینما این وجه تفکری و تاثیرگذار را داشته باشد و وقتی وجه تفکری از آن گرفته می‌شود دیگر فقط وجه تفریحی باقی می‌ماند. اتفاقاً وجه تفکری آن آرام‌آرام در حال فراموشی است. سینمای ایران بعد از انقلاب تصمیم گرفت «سینمای مولف» داشته باشد در حالی که واقعاً قبل از انقلاب نداشتیم. قبل از انقلاب کارگردان در فرآیند تولید یک فیلم چندان محلی از اعراب نداشت، بلکه بازیگران و سلبریتی‌ها تعیین‌کننده بودند. اما بعد از انقلاب این کارگردان بود که سازنده معانی بود.

وی افزود: در مقطعی که چندان هم طولانی نبود ما دوره‌ای طلایی داشتیم اما از مقطعی دیگر باز این بازیگران بودند که تعیین‌کننده شدند چون به هر حال تهیه‌کنندگان به دنبال بازگشت سرمایه و کسب سود بودند.

این کارگردان سینما عنوان کرد: من هیچ مخالفتی ندارم که یک فیلم مفرح ساخته و دیده شود چون خودم هم دوست دارم گاهی یک فیلم کمدی ببینم تا به مغزم استراحت بدهم اما اگر قرار باشد سینمای ایران تنها چنین تولیداتی داشته باشد و جای تفکر و اندیشه خالی باشد، به سمت نابودی خواهد رفت و جز پوسته‌ای از آن، چیزی باقی نمی‌ماند. با توجه به تجربه میدانی و عملی که دارم احساسم این است که چه فیلمسازان جوان و چه تازه‌کارها به این کاتارسیس اصلاً توجه ندارند چون قبل از مخاطب خود هنرمند است که دچار کشف و شهود می‌شود.

رتبه‌های پایین به سمت سینما می‌رفتند!

تبریزی مطرح کرد: رشته تحصیلی من مهندسی راه و ساختمان بود. در دوره‌ای همه به دنبال این بودند که یا مهندس شوند یا دکتر اما آن موقع من از دانشگاه انصراف دادم و به دانشگاه سینما رفتم، آن زمان استادانم گفتند تو احمقی! در دانشگاه سینما هم به من می‌گفتند تو دیوانه‌ای! چون حوزه بیزینس آن کار و امکانات آن شغل با سینما زمین تا آسمان فرق داشت. آن زمان وقتی کسی خیلی رتبه پایینی می‌آورد به سمت رشته سینما می‌رفت.

کارگردان «مارمولک» اظهار کرد: آن زمان ما وقتی می‌خواستیم اثری تولید کنیم، می‌گفتیم برای چه این کار را می‌کنیم پس به همه چیز آن اثر فکر می‌کردیم. در اینجا کاتارسیسی شکل می‌گیرد که ابتدا روی خودمان تاثیر می‌گذارد و ابتدا سازندگان اثر دچار تزکیه می‌شوند. این را هم باید بگویم در آن دوران وقتی می‌خواستیم ساخت یک فیلم را شروع کنیم، اصلاً به عایدی مالی آن فکر نمی‌کردیم بلکه ابتدا به آنچه می‌خواستیم، بسازیم فکر می‌کردیم؛ به این فکر می‌کردیم که جامعه از ما چه می‌خواهد. امروز خیلی از افراد در حوزه‌های مختلف سینما هستند که ابتدا درباره دستمزد صحبت می‌کنند. به همین ترتیب بخش‌ها و حوزه‌هایی که مربوط به تفکر می‌شود از سینما رخت می‌بندد و آن وجه هیولایی آن عیان می‌شود که به دنبال ثروت و قدرت است. در حالی که این موضوع در تناقض با تعریف هنر است.

باید از خواب خرگوشی بیدار شویم

تبریزی درباره تراکم بالای تولید فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر مطرح کرد: متاسفانه مسئولان سینمایی و حتی منتقدان ما راه را گم کرده‌اند، فکر می‌کنند داریم پیشتازی می‌کنیم و مدام آمار می‌دهند این مصداق همان مثال «آفتابه لگن هفت دست …» است. پس ما به یک رنسانس در حوزه هنر به ویژه سینما نیاز داریم و باید از این خواب خرگوشی بیدار شویم. در دوره‌ای سینمایی آمریکا هم دچار رکود شده بود و کسی سینما نمی‌رفت در آن دوران اسپیلبرگ و لوکاس که ۲ دانشجو بودند شروع به تغییر سینما کردند، سینمای ما هم نیاز به چنین تحولی دارد به ویژه که جوانان می‌توانند ایده‌های عمیق‌تری داشته باشند و روح هنری را که نزد ایرانیان است، زنده کنند. زمانی بود که می‌گفتند اگر در جشنواره‌های خارجی فیلمی ایرانی وجود نداشته باشد آن جشنواره ایراد دارد اما الان سینمای ما از ماهیت خود دور شده است.

وی با اشاره به کسانی که در زندگی او تأثیر گذاشته‌اند، گفت: سه نفر روی فعالیت هنری من خیلی تاثیرگذار بودند که اگر نبودند شاید من مثلاً آشپز می‌شدم؛ یکی معلم ریاضی در دوران دبیرستانم که اتفاقاً از ریاضی متنفر بودم. دومی در دانشگاه آقای دکتر عالمی به‌خاطر مدل درس دادنش روی من خیلی تاثیر گذاشت به طوری که جسارتم در کار به او برمی‌گردد. سومین نفر نادر ابراهیمی بود. در کلاس او حاتمی‌کیا، من، رسول ملاقلی‌پور و خیلی از کسانی که بعدها منشأ اثر شدند، حضور داشتند.

تبریزی عنوان کرد: موضوع سینما را باید جدی گرفت. دلیل اینکه آن زمان همه به من می‌گفتند تو احمقی که از دانشگاه فنی به سینما رفتی، این بود که هنر جدی گرفته نمی‌شد و به سینما به عنوان مطربی نگاه می‌کردند.

فکر کنی همه چیز را بلدی، باخته‌ای!

این کارگردان ادامه داد: هنوز هم وقتی می‌خواهم فیلم بسازم دست و بالم می‌لرزد. پس اینکه فکر کنی همه چیز را بلدی یعنی باخته‌ای. در سینما هیچ چیزی قطعی نیست، حوزه آموزش در سینما از حوزه علوم اکتسابی خارج و بخش اعظم آن علم حضوری است یعنی باید کشف و شهودی در شما شکل بگیرد. قبل از انقلاب چندان چیزی به اسم کارگردان و تألیف کارگردان نداشتیم چون بازیگر سر صحنه می‌رفت و می‌گفت چه چیزی بگیریم یا چه چیزی نگیریم، چه دیالوگی بگوییم یا چه دیالوگی نگوییم چون «فیلمفارسی»، جریان غالب سینما بود.

تبریزی درباره تعامل عوامل تولید یک فیلم با کارگردان گفت: کار جمعی نیازمند یک کاپیتان است، فیلمسازی هم باید سرپرست داشته باشد و سرپرست فیلم کارگردان است. شما باید با کارگردان بحث و گفت‌وگو کنید و تا جایی که در توانتان است با هم همفکری کنید اما اگر قانع نشد شما دیگر مسئولیتی ندارید چون کارگردان یک اثر، مسئول نهایی آن است. البته کارگردان نمی‌تواند در ابعاد مختلف فیلم معجزه کند اما تاجایی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی درباره اهمیت گریم هم توضیح داد: یادم است برای کاری با بازیگری می‌خواستیم همکاری کنیم او از فیلمنامه هم خوشش آمده بود اما وقتی گریم شد گفت من با این گریم زشت شده‌ام و دیگر نمی‌خواهم در این فیلم بازی کنم، او فیلم را ترک کرد و بازی نکرد. می‌خواهم بگویم خیلی از بازیگران به ویژه خانم‌ها وقتی به اتاق گریم می‌روند فکر می‌کنند باید خوشگل شوند و چنین انتظاری دارند!

کارگردان «لیلی با من است»، عنوان کرد: اگر می‌خواهید ثابت کنید که فیلمساز عمیقی هستید باید به مضامین عمیق بپردازید. تاثیر این موضوع از داشتن تدوین و فیلمبرداری خوب خیلی بیشتر است. در بازیگری هم باید بگویم من معتقدم این کارگردان نیست که یک بازیگر را تبدیل به بازیگر می‌کند بلکه این نقش است که او را بازیگر می‌کند. از نظر من نقش اولویت دارد هرچه قدر هم یک بازیگر توانا باشد باید نقشی باشد که او توانایی‌های خود را بروز دهد.

وی یادآور شد: یک بازیگر باید شانس داشته باشد که با یک کارگردان خوب کار کند و بتواند پیشنهاداتی بدهد، یعنی کارگردان نگوید هرچه را که من می‌گویم، انجام بده. یعنی کارگردان اینقدر فهم داشته باشد که فکر نکند دارد با وسایل کار می‌کند بلکه بداند دارد با آدم‌ها کار می‌کند. بازیگر کسی است که بتواند مشتی دروغ را به حقیقت تبدیل کند اگر این توانایی را نداشته باشد کسی همراه فیلم نمی‌شود. سر فیلمی بازیگر خیلی شناخته شده‌ای گفت من زودتر از ۱۰ صبح نمی‌توانم سر صحنه بیایم به او گفتم من هم نمی‌توانم این گونه کار کنم. ‌

تبریزی در پایان درباره نقش مدیر تولید گفت: نقش او بسیار پیچیده است اما در سینمای ما دست‌کم گرفته شده است. او مدیریت روانی و هزینه‌های پروژه را برعهده دارد. ما در هر دوی این موضوعات مشکل داریم و هر آن کسی که بتواند این دو بخش را مدیریت کند، یک مدیر تولید خوب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به‌ کار سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با «آه سرد»


سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران در دوره جدید فعالیت‌های خود، فیلم سینمایی «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق و تهیه‌کنندگی رضا محقق را همراه با جلسه نقد و بررسی نمایش می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی: صحبت‌هایی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم که بتوانیم برای آن دسته هنرمندانی که گواهی رسمی شرایطی را فراهم کنیم که به آنها کسری خدمت تعلق بگیرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین اختتامیه و مراسم اعطای نشان «سرو ایرانی» در چارچوب جایزه ملی آموزش هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه و مراسم اعطای نشان «سرو ایرانی» ویژه هنرآموزان و مدیران هنرستان‌های هنرهای زیبا و تجلیل از مفاخر آموزش هنر در چارچوب جایزه ملی آموزش هنر عصر روز چهارشنبه یکم آذر ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده سید عباس سجادی بود، گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارایه کرد.

جایگاه مهم آموزش هنر و نقش معلمان هنر در این عرصه، تاکید بر ارتقای سطح کیفی آموزش در هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور از طریق معرفی معلمان و مدرسان برتر این حوزه در رویداد جایزه ملی هنر، زمینه سازی و ایجاد انگیزه بیشتر برای هنرآموزان و مدیران، تلاش برای یافتن معیارهای صحیح آموزشی در آموزش هنرجویان، توسعه و ترویج جایزه «سرو ایرانی» در میان آموزشگاه‌های آزاد هنری طی دوره‌های آینده، ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین جایزه ملی آموزش هنر، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش‌های هنر با همکاری تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران، توجه به اهمیت و جایگاه بالای آموزش هنر در دوره فعالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد اعطای یارانه برای مردم با کلید واژه هنر برای حضور در آموزشگاه‌های آزاد هنری با هدف ارتقای فعالیت کسب و کارهای فرهنگی در آموزشگاه‌های آزاد هنری از جمله نکاتی بود که اسماعیلی در این گزارش به آن اشاره کرد.

تجلیل از ۶ هنرمند پیشکسوت و اهدای نشان «سرو ایرانی» عرصه‌های مختلف هنر

قدردانی و تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه آموزش هنر در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین نیرومند مشاور هنری وزیر و محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش بعدی مراسم بود که در این بخش به ۶ نفر از هنرمندان پیشکسوت عرصه‌های مختلف هنر نشان «سرو ایرانی» اهدا شد.

رحمت افشار (نوازنده پیشکسوت کلارینت)، منوچهر معتبر (هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی)، اسماعیل خلج (هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر)، سوسن اصلانی (نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی)، داود فتحعلی بیگی (هنرمند پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی)، محمدعلی بنی اسدی (هنرمند پیشکسوت عرصه تصویرگری و نقاشی) از جمله هنرمندانی بودند که در این بخش از آنها تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

خبرهای مهم وزیر فرهنگ در حوزه‌های حمایتی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی هنر هم در این بخش از مراسم ضمن قدردانی از برگزاری دست اندرکاران این رویداد توضیح داد: برای نخستین بار به همت همکارانم در معاونت هنر نشان «سرو ایرانی» برای حوزه آموزش هنر تدوین و امروز اجرا می‌شود. این اتفاق مهمی است چرا که بنای ما تقویت آموزش‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور حتی مناطق محروم است. این افتخار بزرگی است که اکنون بیش از ۱۰۰ هزار هنرجو را در مناطق محروم آموزش دادیم و شرایطی را فراهم ساختیم که بتوانند در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر مؤثر باشند. نکته دیگر ما در عرصه هنر بر این نکته است که جریان‌های خصوصی و مردمی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی هنر در دولت سیزدهم تاکید کرد: خوشبختانه با حمایت‌های که از سوی رئیس جمهور محترم صورت گرفته ما در ماه‌های گذشته شاهد تشکیل شورای عالی هنر بودیم. شورایی که علاوه بر بنده متشکل از حضور معاونت امور هنری و هنرمندان ارزنده کشورمان از جمله جناب نوربخش، جناب دوانی و جناب نواب اعضای دیگر آن را تشکیل می‌دهند و قرار است در آنها تصمیمات بسیار مؤثری برای ارتقای فعالیت‌های هنری اتخاذ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از تصمیمات مهمی که در همین شورا توسط معاونت امور هنری برنامه ریزی شده موضوع اصلاح آموزش‌های هنری در کشور است که با همت جناب سالاری و دیگر عزیزان در آستانه ابلاغ به رئیس جمهوری است و به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود. ما در بحث خدمت سربازی فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز صحبت‌هایی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم که بتوانیم برای آن دسته هنرمندانی که گواهی رسمی شرایطی را فراهم کنیم که به آنها کسری خدمت تعلق بگیرد.

قول وزیر برای بازگشت تالار وزارت کشور به کنسرت‌های پاپ

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه برگزاری کنسرت‌ها هم گفت: در ماه‌های گذشته بسیاری از تهیه کنندگان موسیقی این انتقاد را مطرح کردند که سالن‌های بزرگ در پایتخت برای برگزاری کنسرت کافی نیست و ماجرای بازگشایی مجدد سالن بزرگ وزارت کشور می‌تواند تأثیر خوبی برای برگزاری کنسرت‌ها داشته باشد. خوشبختانه در این زمینه هم با جناب وزیر کشور صحبت‌هایی صورت گرفته و به زودی این سالن نیز در اختیار تهیه کنندگان موسیقی برای برگزاری کنسرت‌ها گذاشته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در تلاش است مشکلات عرصه فرهنگ و هنر به زودی مرتفع شود، توضیح داد: ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان‌ها، افزایش سرانه استفاده از محصولات هنری برای همه مردم ایران، رفع موانع حمایتی دولت از بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی عرصه هنر، رسیدگی به انتقاد ناشران هنری در جلسه با معاونت فرهنگی که به زودی برگزار می‌شود از جمله مواردی است که به شدت روی آن توجه داریم. این در حالی است که رسیدگی به موضوع و مشکلات آموزشگاه‌های موسیقی از دیگر اولویت‌های ما بوده که به زودی تلاش می‌کنیم مشکلات این عزیزان هم حل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: برنامه ها و جشنواره های جدیدی در حال طراحی است که به زودی جزییات این رویدادها نیز به علاقه‌مندان ارایه خواهد شد. البته برگزاری همین رویداد «سرو ایرانی» هم نشان از ابتکار عمل و تلاش دوستان و همکاران در معاونت امور هنری برای توسعه امر آموزش است که از همه آنها قدردانی می کنم.

محمدحسین ناصربخت مدرس دانشگاه و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جایزه ملی آموزش هنر هم در این مراسم گفت: بدیهی است که اگر آموزش خوبی داشته باشیم رابطه خوبی میان هنرجو و هنرمند ایجاد می‌شود. این درحالی است که در ایجاد این رابطه خوب ساماندهی مناسبی هم باید وجود داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود که شاهد شکوفایی هنر در همه عرصه‌ها باشیم به همین جهت وقتی در تاریخ هنر جستجو می‌کنیم، می‌بینیم که استاد جایگاه بسیار متعالی داشته است.

وی افزود: نشان «سرو ایرانی» اقدام بسیار مفیدی است که می‌تواند در جامعه هنری ما جایگاه استاد را برای ما یادآور کند و امیدوارم در سال‌های بعد هم استمرار داشته باشد. امیدوارم این فرآیند انگیزه‌ها را هم افزایش دهد و البته داورانی که قرار است سروهای ایرانی را انتخاب کنند با شرایط سخت رقابتی روبه‌رو باشند که ما با آنها روبه‌رو بودیم. امیدوارم این مراسم گام کوچک و وظیفه اندک خود را در برابر استادان و معلمان هنر انجام دهد.

بخش پایانی برنامه به اعطای جوایز نخستین دوره اعطای جایزه ملی آموزش هنر اختصاص داشت که در این قسمت محود یساولی در حوزه نشر آثار هنری، فاطمه رئوفی منش مدیر هنرستان هنرهای زیبای دختران اصفهان، محمد قربانعلی مدیر هنرستان هنرهای زیبای بروجرد، مریم افتاده هنرآموز هنرستان هنرهای زیبای دختران بیرجند، حمید بهجت هنرآموز هنرستان هنرهای زیبان پسران ارومیه به عنوان تقدیر شوندگان رشته‌های مختلف معرفی شدند.

در بخش برگزیدگان نیز جایزه ملی آموزش هنر و نشان «سرو ایرانی» به سجاد فروغی مدیر هنرستان هنرهای زیبای کرج، سعید محسنی هنرآموز هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، الهه فلاحیان مهرجردی هنرآموز هنرستان هنرهای زیبای دختران میبد، امیرحسین جوزرمضانی هنر آموزهنرستان موسیقی پسران تهران تعلق گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفته تایپ تهران» در موزه امام علی (ع) برگزار می‌شود


«هفته تایپ تهران» نخستین رویداد تخصصی طراحی تایپ فارسی ۳ تا ۱۰ آذر ماه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تیغ دو دم کاریکاتور برای مخاطب/ آثاری که مرزها را از بین می‌برند


کاریکاتوریست‌های آمریکای لاتین با اشاره به اینکه کاریکاتور زبانی جهانی دارد، اذعان کردند که هیچ مرزی بین کاریکاتوریست‌ها وجود ندارد و پیامی که کاریکاتور می‌دهد پیام مشترک همه آنها است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رستگاری» نخستین تیزر خود را منتشر کرد+ فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «رستگاری» در مرکز سیمافیلم و در ۳۰ قسمت تهیه شده و در ماه رمضان روی آنتن تلویزیون می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مرکز سیمافیلم که تولید آثار پرمخاطب تلویزیون را در کارنامه دارد، سریال جدیدی در گونه ماورایی تولید می‌کند که کارگردانی آن به عهده مسعود ده‌نمکی است و با نام «رستگاری» تولید می‌شود.

ده‌نمکی که تهیه کننده و کارگردان این سریال را به عهده دارد تا امروز سریال‌های «دارا و ندار»، «معراجی‌ها»، «دادستان» و «آزادی مشروط» را برای تلویزیون ساخته و قرار است این بار با یک اثر ماورایی مهمان خانه‌ها شود.

چندی پیش تصویربرداری این سریال که ویژه ماه رمضان تولید می‌شود، به پایان رسیده و گروه سازنده مشغول انجام کارهای فنی پروژه هستند.

در این سریال بیش از ۲۰ بازیگر سینما و تلویزیون ایفای نقش می‌کنند و برای ساخت این سریال از تکنیک‌های جدید بهره برده شده است. همچنین تیزر این سریال نیز رونمایی شد.

مجموعه تلویزیونی «رستگاری» در مرکز سیمافیلم و در ۳۰ قسمت تهیه شده است که در ماه رمضان روی آنتن تلویزیون می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور نوازندۀ خانم خلاف شرع نیست


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: لازم است به جوان‌ها بگوییم ما با شما هستیم و شما را درک می‌کنیم، به خصوص در مورد موسیقی و اینکه فرق هم نمی‌کند یک نوازنده در بین این نوازنده‌ها خانم باشد و هیچ کجای شرع آن طور که ما مطلع هستیم این را خلاف شرع اعلام نکردند.

مشاهده خبر از سایت منبع