سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی اخت الرضا شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد.
به گزارش سینماپرس، سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی اخت الرضا در شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد و در خصوص این اثر به گفتگو پرداخت.
در «میز نقد سینمای ایران» برنامه نقد سینما، محمد صابری روزنامهنگار سینمایی میزبان سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» بود. در ابتدای این بخش از برنامه امیررضا مافی در خصوص ساخت این فیلم توضیح مختصری داد و گفت: یکی از فیلمهایی است که در سکوت خبری و با در کنار هم قرار گرفتن عتبات و با همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری ساخته شد که به یک موضوع مغفول در سینمای ایران میپرداخت، فیل اخت الرضا بود.
سپس سید مجتبی طباطبایی در خصوص فیلم خود این گونه اظهار داشت: این اثر سینمایی یا بهتر بگوییم داکیو درام یا همان مستند داستانی، سومین تجربه تاریخی من در حوزه تاریخ اسلام بود؛ در آثار قبلی در جایگاه تولید یا تهیه کننده قرار گرفته بودم و در مورد فیلم سلمان فارسی یک همکاری خوبی با عتبه عباسی (ع) داشتیم و بعد از این اتفاقی که رقم خورد، در بازتابی که در کشور عراق از دیدن این فیلم و در کشورهای خلیج فارس رخ داد دیدیم که استقبال خیلی خوبی بود. به همین جهت برای تجربه بعدی از ما برای بازسازی یک مستند ۳۰-۴۰ دقیقه ای، در عتبه حسینی و استان مقدس حضرت معصومه دعوت به عمل آمد. یکی از چالشهای ما این بود که خیلی نمیتوانستیم نزدیک شخصیت معصوم و در این فیلم حضرت معصومه (س) شویم و این کار خیلی ملاحظات داشت؛ برای همین سعی کردیم در سکوت کامل خبری پیش ببریم تا کمتر حساسیتها برانگیحته شود و وقتی که تصویربرداری فاز یک پروژه انجام شد این دل و جرات را پیدا کردیم که آن را تبدیلش کنیم به یک داکیو¬درام سینمایی.
محمد صابری در واکنش به صحبتهای طباطبایی ضمن اشاره به ارزشمندی پژوهش این اثر به عنوان یک مستند سینمایی، جنبه دراماتیک آن را برای خلق قهرمان ستود و گفت: با توجه به این که قهرمان در این جنس از روایتها از جنس قهرمان غایب است، اما شما به درستی و هوشمندانه از قهرمان اصلی روایت فاصله گرفته اید.
طباطبایی در ادامه در خصوص این که چگونه و چقدر نگاه مستند گونه به این اثر داشته است گفت: من، چون از تئاتر و نمایش شروع کردم و خواستگاه تئاتر آیین بوده است و مردم اقبال ویژهای داشته اند نسبت به تئاتر، پس گام اول این بود که میخواستیم در این اثر یک کار آئینی انجام دهیم، یک کار مبتنی بر ایدئولوژی با نگاه به شخصیت مقدس. به همین منظور خیلی ملاحظات جدی وجود دارد. یعنی یا من باید به سمت صرف مستندات تاریخی بروم که در آن قالب، یک مستند قابل دفاع خوب، اما فاقد جذابیتهای بصری و دراماتیک ارائه دهم و یا سمت داستان و درام بروم که در این صورت باید تخیل خودم را دخیل کنم. در مورد این گونه آثار مرتبط با معصومین، ملاحاظاتی هست که دو تا بال دارد، یکی بال محتوا و یکی بال تکنیک است، آن بال محتوا خیلی پیچیده است و خیلی مراقبتها نیاز دارد، برای همین در تخیل هنرمندانه من دستم بسته بود؛ اما با این وجود موقعیتهایی را وارد قصه کردم که لطمهای به آن مستندات تاریخی نزند، من حرفی را متقن نزدم سعی کرده ام یک سری مستنداتی بیاورم که قابل دفاع باشد.
مافی در ادامه گفتگو به ذکر چند تا نکته در خصوص فیلم اخت الرضا پرداخت و گفت: این که آقای طباطبایی میگویند مستند سینمایی، میخواهند تاکید کنند که اثر من مستند است. کاری که آقای طباطبایی کرده اند و بسیار تحسین برانگیز است این است که در قم با بازیگران و عوامل محلی قم و با بودجهای بسیار محدود در قبال یک اثر تاریخی، یک درام سینمایی ساخته که مطمئنا سالیان طولانی در تلوزیون به مناسبتهای مختلف پخش خواهد شد، فلذا یک اثر درخشانی خلق شده است و این که عتبه مقدسه آمدند پای این کار خیلی اتفاق بزرگی است.
طباطبایی در نهایت از هادی مقدم دوست برای کمک به این اثر در راستای داستانی شدن یاد کرد و از او قدردانی نمود.
فیلم سینمایی اخت الرضا از ۲۲ مهرماه در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است و پخش آن به عهده موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز وابسته به حوزه هنری است.
سینماپرس: سومین روز از چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با نمایش آثار بخشهای مختلف، نشستهای تخصصی «۴۰-۲۰» و نقد و بررسی، نمایشگاههای عکس کتاب و بخشهای جنبی دیگر ادامه مییابد.
به گزارش سینماپرس، این رویداد روز شنبه ۲۹ مهرماه و در سومین روز اکران فیلمهای کوتاه راهیافته به بخشهای مختلف، در پنج سالن پردیس سینمایی «ملت»، میزبان علاقهمندان سینمای کوتاه خواهد بود.
* برنامه نمایش فیلمهای داستانی مسابقه سینمای ایران
سالن شماره یک و دو در روز سوم جشنواره هم به اکران فیلمهای داستانی راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران اختصاص داده شدهاند. در سانس اول و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلمهای «پسرخورشید» به کارگردانی راد پورجبار، «بیهوا» به کارگردانی رویا پارسا، «آلفا» به کارگردانی مسعود محمدی تاکامی و مهیار صیفوری، «خوانا بنویسید» به کارگردانی مرتضی علیزاده و «کمپانی» به کارگردانی ایلناز خیرخواه در سالن شماره یک روی پرده میرود. در سانس دوم سالن شماره یک از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلمهای کوتاه «تاخاریها» به کارگردانی محمد آریانیک، «گربه ماهی» به کارگردانی امیرحسین مهماندوست، «رویای نیمهجان» به کارگردانی آرمین اعتمادی، «مورچه» به کارگردانی فرهاد شنتیایی و «استیک» به کارگردانی کیارش دادگر روی پرده خواهد رفت. اکران فیلمهای داستانی بخش مسابقه ملی در سانس سوم سالن شماره یک، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ با اکران «آدلاید» ساخته فرهاد غریبی، «ضلعی برای خروج» ساخته احسان همتی، «یوفو» ساخته سیدحمید حسینی و سیدمهدی حسینی، «ناظر» ساخته ابوالفضل عزیزی و «داستان یک شب دزدی» ساخته مهدی هادیزاده دنبال خواهد شد. در سانس پایانی سالن شماره یک در روز دوم جشنواره هم از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلمهای کوتاه «کوچ» به کارگردانی امید یوسفی، «روزی روزگاری سینما» به کارگردانی علیرضا شمالی، «قوتار» به کارگردانی علی علیزاده، «تکان» به کارگردانی شاهین حقشعار و «جاذبه غیرنیوتونی» به کارگردانی علیرضا صادقی روی پرده میرود. در سالن شماره دو و در سانس اول از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلمهای کوتاه داستانی «نابومی» به کارگردانی سعید قندهاری، «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی، «ترموستات» به کارگردانی روزبه اخوان و «بعد از نیمه شب» به کارگردانی محمد باقری اکران میشود. در دومین سانس این سالن، از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلمهای کوتاه «شیهه دور» ساخته صمد قربانزاده، «زاک» ساخته علی خسروی، «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» به کارگردانی حسن حکمتروشن، «اکو» به کارگردانی یوسف شفیق، «برادران آبتنی» به کارگردانی سروش البخشی نائینی و «نیمکت» به کارگردانی بهروز شمشیری روی پرده میرود. سالن شماره دو در سانس سوم از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ میزبان اکران فیلمهای کوتاه «لاری» به کارگردانی میثم مرادی، «دنیا منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «کرمچاله» به کارگردانی سیداحسان طالقانی اصفهانی، «سردست» به کارگردانی فاطمه سادات جوادی، «اوروبروس» به کارگردانی فرهنگ عمرانی و «صونا» به کارگردانی زهرا ترکمانلو خواهد بود. در آخرین سانس نمایش فیلمهای داستانی در روز دوم جشنواره چهلم هم از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلمهای کوتاه «داستان اسباب بازی» ساخته علیرضا استوار، «سربسته» ساخته یاسر خیر، «دد چوپان» ساخته سهیلا پورمحمدی، «اذان صبح به افق یزد» ساخته زهره صباغیان و «زنان لجمن» ساخته زیور حجتی در سالن شماره دو اکران میشود.
* برنامه نمایش فیلمهای بخش بینالملل
سالن شماره ۹ پردیس سینمایی «ملت» در روز سوم جشنواره چهلم هم به اکران فیلمهای راهیافته به بخش بینالملل اختصاص پیدا کرده است. در سانس اول و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلمهای مستند «میراث باد» و فیلمهای داستانی «قوتار»، «آلفا»، «یوفو»، «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» و «ترموستات» روی پرده میرود. در دومین سانس اکران در سالن شماره ۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلمهای کوتاه داستانی «نگهبانان»، پویانمایی «سوزی در باغچه»، مستند «قطب جنوب»، داستانی «اشباحی وجود ندارد»، تجربی «نور مابین» و داستانی «عزیزم» از آثار بخش بینالملل اکران میشود. در سانس سوم و از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ هم فیلمهای کوتاه داستانی «از قصد»، مستند «برلین کوچولو»، داستانی «تکثیر»، تجربی «کفاش بهشت»، داستانی «مامان»، پویانمایی «از طرف ما» و داستانی «سرگشتگی» اکران میشود. از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲ و در آخرین سانس نمایش فیلمهای بخش بینالملل در روز سوم جشنواره چهلم، فیلمهای کوتاه داستای «اهرام»، داستانی «فراموششده»، پویانمایی «تابش»، تجربی «جریان»، پویانمایی «دون خاویر» و داستانی «لطفا پشت خط بمانید» به نمایش درخواهد آمد.
* برنامه نمایش آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران در روز سوم جشنواره چهلم، آثار پویانمایی در سانس چهارم از اکرانهای سالن شماره ۱۰ روی پرده میروند. در این سانس از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلمهای پویانمایی «تبر» ساخته اسماعیل جباری، «حفره بعدی» ساخته فاطمه احمدی، «پیانو» ساخته مرجان کشانی و شهاب شمسی، «جنگ و رنگ» ساخته عدنان زندی، «دژکاک» ساخته آزاد معروفی، «متورم» ساخته زهرا خورشیدی و «دنیای خاکستری خاکستری» ساخته سیدمحسن پورمحسنی شکیب، به نمایش گذاشته میشود.
* برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران
سانس اول و سوم اکران فیلمها در سالن شماره ۱۰ در روز سوم جشنواره به اکران فیلمهای کوتاه مستند ایرانی اختصاص پیدا کرده است. در سانس اول از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ مستندهای کوتاه «مانلی» ساخته جابر قربانی، «میراث باد» ساخته نسیم سهیلی و «دیوارههای مرز» ساخته فاطمه مرزبانی روی پرده میرود. در ادامه اکران مستندهای کوتاه مسابقه سینمای ایران در سومین سانس سالن شماره ۱۰ از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ سه مستند کوتاه «دفک» به کارگردانی بهنام بیرموند، «رویای یک اسب» به کارگردانی مرجان خسروی و «فیدوس» به کارگردانی ایمان مصطفائی به نمایش گذاشته میشود.
* برنامه نمایش آثار تجربی مسابقه سینمای ایران
دومین سانس از اکرانهای سالن شماره ۱۰ در روز سوم جشنواره به اکران فیلمهای کوتاه تجربی اختصاص دارد که در این سانس از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلمهای «من» به کارگردانی مهیار ریاحی و فرید فرزانه، «متفورمین» به کارگردانی فرنام مرادینژاد، «گوشزد» به کارگردانی مهدی کشتکار، «لطفا خمیازه نکشید» به کارگردانی مازیار کاظمی و محمدرضا کاظمی، «عبور» به کارگردانی حمیدرضا نوروزی، «حجم تراکم» به کارگردانی رضا دانشپژوه، «یوکای» به کارگردانی سهراب کریمی و سعید رمضانیان و «تغییرپذیر» به کارگردانی محمدرضا بابادی روی پرده میرود.
* برنامه اکرانهای جنبی جشنواره چهلم
در روز سوم جشنواره و در قالب ۳ سانس در سالن شماره ۸ آثار مربوط به بخش اکرانهای جنبی به نمایش گذاشته میشود. سالن شماره ۸ پردیس «ملت» از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در قالب اکران جنبی فیلمهای بخش «کتاب و سینما» میزبان اکران فیلمهای «قوتار» به کارگردانی علی علیزاده، «دنیا منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی، «صوراحیل» به کارگردانی اسماعیل عظیمی و «ناسوخ» به کارگردانی اصغر عباسی خواهد بود. در سانس دوم این سالن هم از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ از میان فیلمهای بخش «کتاب و سینما» فیلمهای کوتاه «کینوپیو» ساخته فرزانه قائمیزاده، «فیل سفید» ساخته مهدی برجیان، «نام، نامخانوادگی» ساخته نازنین چیتساز، «شرایط» ساخته سیدجواد حسینی و «روزی روزگاری سینما» ساخته علیرضا شمالی روی پرده میرود. سومین سانس از برنامههای سالن شماره هشت هم به برگزاری آیین «شب کتاب و سینما» اختصاص دارد که این برنامه از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز میشود. در چهارمین سانس از اکرانهای سالن شماره ۸ و در قالب اکرانهای جنبی بخش «بر بال خاطرات» از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلمهای «خانه سفید است» به کارگردانی طیبه فلکیان، «سینما سگ» به کارگردانی شاهد احمدلو، «این یک سونی است» به کارگردانی سامان سالور، «مردها گریه نمیکنند» به کارگردانی پیمان نهان قدرتی و «تو هنوز اینجایی» به کارگردانی کتایون پرمر و محمد روحبخش اکران میشود. همچنین نشستهای تخصصی روز سوم جشنواره نیز از ساعت ۱۰ تا ۱۱ با نمایش فیلمهای کوتاه ژانر مبتنی بر اردوی فیلمسازی اردبیل و آثاری مرتبط با ژانرهای پلیسی-معمایی، ملودرام و کمدی، گفت وگو درباره فیلمهای کوتاه ژانر با کارشناسی حسن حسینی و حضور سعید نجاتی، هادی مقدم دوست، عطا مجابی از ساعت ۱۱ تا ۱۳، گفت وگوی کارگردان با بازیگر با حضور رضا کیانیان از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ و گفت وگوی کارگردان با تدوینگر با حضور میثم مولایی پیگیری میشود. دبیری نشستهای تخصصی گفت و گوی کارگردان با عوامل را کمال تبریزی برعهده دارد. در آخرین نشست این روز از جشنواره نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت روسای جشنوارههای اسکارکوالیفاید؛ مانوئل آوالانس، میمی برادی، یورگوس زوئیس پنل پرس و پاسخخواهند داشت. نشستهای نقد و بررسی جشنواره چهلم نیز با حضور فیلمسازان بخش داستانی و استعدادهای نو با اجرای میثم کریمی در ساعات ۱۸ و ۲۰ در سالن شماره ۴ پردیس ملت برقرار خواهد بود.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.
سینماپرس: پوستر بینالمللی فیلم سینمایی «عزیز» به کارگردانی مجید توکلی با طراحی طاها ذاکر رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «عزیز» ساخته مجید توکلی در اولین نمایش جهانیاش امروز جمعه ۲۸ مهر (۲۰ اکتبر ۲۰۲۳) در بخش مسابقه چهل و هفتمین جشنواره فیلم سائوپائولو برزیل رونمایی میشود.
این جشنواره معتبرترین رویداد سینمایی آمریکای جنوبی است که هرساله در سائوپائولوی برزیل برگزار میشود و در این دوره میزبان فیلم «عزیز» است.
«عزیز» به قلم جمیله دارالشفایی نگارش شده و سیدعلی احمدی تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد.
پوستر «عزیز» را طاها ذاکر طراحی کرده است.
عرضه و پخش بینالمللی فیلم «عزیز» به عهده محمد اطبایی (مستقلهای ایرانی) است.
چهل و هفتمین جشنواره فیلم سائوپائولو از ۲۷ مهر تا ۱۰ آبان برابر با ۱۹ اکتبر تا ۱ نوامبر برگزار خواهد شد.
آزاده صمدی، روزبه حصاری، بهمن صادقحسنی، رضا عباسی، شیرین محسنی، عقیق بلوری و فاطمه محمدی (در نقش عزیز) بازیگران این فیلم هستند.
همچنین کیوان مقدم مدیر هنری، محسن حسینی مدیر فیلمبرداری، علیرضا علویان طراحی و ترکیب صدا، آریا عظیمینژاد موسیقی، عباس عباسی طراح گریم، میثم مولایی تدوین، کامران کیانارثی مدیر صدابرداری، بابک صالح طراح صحنه، هدا میرزایی طراح لباس، مسعود سلیمانی دستیار تهیهکننده، جواد رمضانی مدیر تولید، محمدرضا جعفری جانشین تولید، محمد امین مدیر تدارکات، سینا بیگی دستیار اول کارگردان و برنامهریز، کوروش جوان عکاس، مریم قربانینیا مشاور رسانهای و مجید توکلی مجری طرح این پروژه هستند.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-زهرا منصوری؛ در سالهایی که سینمای بلند داستانی ایران شرایط چندان ایدهآلی را در جذب مخاطب و فروش در گیشه تجربه نمیکند و فرآیند عرضه محصولات نمایشی در آستانه ورود به دورانی تازه بهواسطه فراگیر شدن بسترهای عرضه جدید در فضای مجازی قرار دارد، «سینمای کوتاه ایران» انگیزه بالایی برای یافتن مخاطبانی تازه برای خود دارد.
«فیلم کوتاه» یکی از محصولات بصری مهم و جریانساز در دنیای جدید محسوب میشود و به همین دلیل دیگر بهسختی میتوان تولیدات این حوزه را نادیده گرفت.
به همین منظور سرویس هنر خبرگزاری مهر تلاش دارد با سرفصل ثابت «هر هفته یک فیلم کوتاه در مهر» به معرفی بخشی از تولیدات «سینمای کوتاه ایران» در قالب گفتگو با عوامل این آثار بپردازد.
فیلم کوتاه «بازسازی» سیوهشتمین فیلمکوتاهی است که در قالب این سلسله گفتوگوها و در آستانه رونمایی آن در چهلمین جشنواره فیلمکوتاه تهران، میزبان کارگردانش بودیم.
«بازسازی» به کارگردانی علی توکلی محصول انجمن سینمای جوانان و باشگاه رویاد است و ایده محوری آن درباره بررسی پرونده یک فرد متهم به قتل است.
علی توکلی که پیشتر با فیلمکوتاه «مأمور خرید» مهمان این سلسله گفتوگوها در خبرگزاری مهر شده بود، این بار با همراهی محمدرضا سامیان بازیگر و آرش رواده دستیار کارگردان و برنامهریز فیلمکوتاه «بازسازی» در این نشست حضور داشتند.
آنچه میخوانید حاصل گفتگوی خبرگزاری مهر با عوامل فیلم کوتاه «بازسازی» است.
* به نظر میرسد نسبت به فیلم قبلیتان یعنی «مأمور خرید» که در قالب همین نشستها آن را دیدیم و دربارهاش گفتگویی داشتیم، در فیلم «بازسازی» پیشرفت مشهودی داشتهاید. چه شد که به این ایده و ساختار رسیدید؟
علی توکلی: با توجه به توان مالیای که میتوان یک فیلم کوتاه تولید کرد، به دنبال ایدهای بودم که در تهران بتوان آن را روایت کرد و با ۶ جلسه فیلمبرداری و مدیریت منابع مالی قابل جمعکردن باشد. در حقیقت فیلمنامه را برمبنای امکانات مالی خود شکل دادیم. این فرآیند خیلی هم زمانبر بود. فکر میکنم اواسط نوروز ۱۴۰۱ فیلمنامه را نوشتیم اما تا همین دو سه ماه قبل هم درگیر مراحل پستولید کار بودیم. چیزی بیش از یک سال ساخت این فیلمکوتاه زمان برد. البته در فرآیند ساخت این فیلم، فیلمکوتاه دیگری را هم تولید کردیم.
* طولانی شدن فرآیند تولید «بازسازی» مربوط به ملاحظات مالی بود؟
توکلی: تا به امروز هر فیلم کوتاهی که ساختهام حتی یک ریال هم برایم صرفه مالی نداشته و بلکه برای آنها از جیب هم خرج کردهام. اینگونه نیست که ساخت فیلمکوتاه برایم عایدی مالی داشته باشد. از طرف دیگر هم برای این فیلم ما بالاخره سقف بودجهای داشتیم. در هر حال اما پروژهای بود که با خیال راحتتر آن را به سرانجام رساندیم. به تعبیری خیلی دستمان باز نبود اما خیلی هم بسته نبود.
علی توکلی
* آقای سامیان شما چطور به این پروژه پیوستید؟ تجربه اول شما بود؟
محمدرضا سامیان: نه تجربه اولم نیست و پیشتر در چند فیلمکوتاه دیگر هم ایفای نقش کردهام. نقشآفرینی کوتاهی در یک کار بلند سینمایی هم داشتهام. با علی توکلی و آرش رواده که برای فیلم «بازسازی» در خدمت آنها بودم، بهواسطه حضور فیلم کوتاه «صحنه» در جشنواره فیلمکوتاه تهران آشنا شدیم. آنها این فیلم را دیده بودند و بهواسطه برخی دوستان مشترک، در پروسه پیشتولید این فیلم با من تماس گرفتند، صحبتهایی درباره فیلمنامه و نقش داشتیم و این همکاری شکل گرفت.
* آقای رواده شما تقریباً با آقای توکلی یک تیم دو نفره شدهاید و پیش این فیلم هم همکاریهایی با هم داشتهاید. این جنس همکاری شما چگونه کلید خورده است؟
آرش رواده: داستان از جایی شروع شد که علی (توکلی) برای مدت طولانی حرفه فیلمسازی را رها کرده و سراغ حرفه دیگری رفته بود. روزی فیلمنامهای برای من فرستاد و نظرم را پرسید. نسخه اولیه فیلمکوتاه «کبود» بود. گفتم خوب است اما نیاز به بازنویسی دارد. در همان مراحل صحبت درباره این فیلمنامه گفت میخواهم این فیلمنامه را تولید کنم. از همانجا و با ساخت فیلمکوتاه «کبود» همکاری ما شکل گرفت و یک تیم شدیم.
توکلی: موقعیتها و وضعیتهایی وجود دارد که هیچ چارچوبی برای قضاوت درباره آنها نمیتوانیم داشته باشیم. به تعبیر دیگر نه عقل، نه شرع، نه قوانین جزایی و نه حتی تکنولوژی نمیتواند کمکی به ما بکند. در همین فیلم هم میبینیم که حتی دوربین محل اتفاق هم نتوانسته اتفاق را به درستی ضبط کند و هیچ شاهدی وجود ندارد
* برگردیم به ایده محوری فیلم که گویی درباره یک «ناجی ناکام» است. کمی بیشتر درباره این ایده صحبت میکنید و آیا خودتان اساساً قهرمان اصلی را ناکام میدانید؟
توکلی: اینکه ناکام هست یا خیر را اجازه بدهیم هر مخاطبی برداشت خودش را داشته باشد. وقتی داستان یک فیلمنامه بنا میشود، قطعاً به این نکته فکر میکند که آیا مفهومی ورای ساختار ظاهری داستان هم میتواند در آن وجود داشته باشد؟ در داستان این فیلم با این ادعا طرف هستیم که فردی میگوید میخواستم فرد دیگری را نجات دهم، اما حالا تبدیل به قاتل آن فرد شده است. به این فکر کردم که چنین داستانی چه زیرمتنی میتواند داشته باشد.
یکی از فیلسوفان معاصر از موقعیتهایی به نام «تفارق» نام میبرد که به معنای «تفاوت» نیست. این فیلسوف میگوید موقعیتها و وضعیتهایی وجود دارد که هیچ چارچوبی برای قضاوت درباره آنها نمیتوانیم داشته باشیم. به تعبیر دیگر نه عقل، نه شرع، نه قوانین جزایی و نه حتی تکنولوژی نمیتواند کمکی به ما بکند. در همین فیلم هم میبینیم که حتی دوربین محل اتفاق هم نتوانسته اتفاق را به درستی ضبط کند و هیچ شاهدی وجود ندارد. قاضی با حرفهای ضدونقیض طرف است و گویی هیچ چارچوبی برای داوری قطعی وجود ندارد. تنها حرف راست مظنون اصلی هم ارجاع به یک فیلم است که حتی نامش را هم نمیداند و قطعاً این حس شخصی نمیتواند محکمهپسند باشد. در پایان فیلم اما ما همان صحنه فیلم را میبینیم. مواجهه مخاطب باهوش با این صحنه فیلم در پایان روایت، میتواند او را به یک قضاوت برساند.
* ما پیشتر در همین فضا فیلمهایی را داشتیم که متأثر از سینمای اصغر فرهادی خیلی روی مضمون «قضاوت» تمرکز داشتند اما در فیلم شما گویی از این مرحله عبور کردهایم و مشخص است که کاراکتر اصلی بیگناه است و حالا درباره موقعیت او نسبت به دیگران فیلم در حال روایت است.
توکلی: شما شاید حستان اینگونه باشد که این کاراکتر از ابتدا دارد راست میگوید و میگویید فیلم از مرحله قضاوت عبور کرده است، اما برای این حستان هیچ مدرکی وجود ندارد. حتی قاضی در فیلم به خانواده مقتول میگوید اگر رضایت بدهید، دیگر خیلی پیگیر جزییات بیشتر نمیشویم. مساله اما این است که دادهای برای اثبات بیگناهی این کاراکتر وجود ندارد.
محمدرضا سامیان
* آقای سامیان شما چه درک و دریافتی از موقعیت این کاراکتر که نقش آن را ایفا کردهاید داشتید؟
سامیان: در مواجهه اولم با فیلمنامه آنچه خیلی درگیرم کرد، لایه پنهانی و زیرمتن فیلمنامه بود. من مستنداتی هم درباره قاتلانی دیدم که قتل عمد نکردهاند اما براساس مستندات پرونده در جایگاه قاتلی که مرتکب قتل عمد شده است، قرار گرفتهاند. برای خود این افراد از نظر فطری مشخص است که کار اشتباهی نکردهاند اما برخی از موضعگیریها و اظهاراتشان موقعیت آنها را بغرنجتر میکند. این نکتهای است که در زیرمتن این داستان هم وجود داشت. آدمی که فکر میکند بیگناه است، بیشتر ضجه میزند که من بیگناهم و همین دست و پازدنها میتواند بیشتر گریبانگیرش شود. همین پیرنگها، عمق بیشتری به فیلمنامه داده است. در این فیلم هم قاضی اصلی مخاطب است.
* اما این همان مسألهای است که من معتقدم فیلم از آن عبور کرده و تمرکز اصلی کارگردان روی انگیزه این فرد برای نجات فرد دیگر بوده است.
توکلی: بله. اینگونه نبود که مانند فیلمهای اصغر فرهادی بخواهیم بخشی از اطلاعات را از مخاطب پنهان کنیم تا قضاوت او را تحتالشعاع قرار دهیم. مانند حذف صحنه تصادف از فیلم «جدایی نادر از سیمین». فیلم «بازسازی» با این رویکرد پیش نمیرود. فیلمنامه اینگونه شکل گرفته که از ابتدا مدام اینگونه به نظر میرسد که این فرد در جزییات دارد دروغ میگوید اما کلیت حرفش دروغ نیست. این یکی از پیچیدگیهایی بود که در مرحله بازنویسی در فیلمنامه لحاظ کردیم. یکی از بردهای این فیلمنامه این بود که خیلی آن را بازنویسی کردیم.
رواده: در نسخه اولیه اتفاق، صورت دیگری داشت. در نسخه اولیه از همان ابتدا کاملاً مشخص بود که این فرد متهم بیگناه است و حتی دروغهایی که در نسخه فعلی به گفتههای این کاراکتر اضافه شده است، در آن نسخه وجود نداشت. مساله فقط این بود که نمیتوانست ثابت کند که من این کار را نکردهام. در بازنویسی تلاش کردیم زاویه دیدمان به قصه را کمی تغییر دهیم. کانسپت اولیه همین بود که فردی کاری را انجام نداده و نمیتواند آن را ثابت کند، برای همین به دروغ گفتن رو میآورد.
آرش رواده
* در فیلمنامه به تأثیر رسانه هم فکر کرده بودید؟ به خصوص درباره این ایده که کاراکتر اصلی متأثر از آنچه در یک فیلم دیده است، دست به چنین اقدامی میزند.
توکلی: به این معنا به رسانه فکر نکرده بودیم اما این واقعیت که در یک اثر هنری لحظاتی وجود دارد که تا عمق جان مخاطب نفوذ میکند را در ذهنم داشتم. این صحنه از یک فیلم هم همین اثر را روی چنین کاراکتری گذاشته است. اسم فیلم «بازسازی» است و گویی این فرد میخواسته کاری را بازسازی کند. در ادامه او مجدد مجبور میشود کاری را که انجام داده است، بازسازی کند. در انتها مجدد به همان صحنه اولیه بازمیگردیم. این تجربه، ساخت این فیلم را برایم جالب کرد و امروز هم که آن را تماشا میکنم گویی اجزا به درستی سرجای خود قرار گرفته است. نه اینکه بخواهم از فیلم خودم تعریف کنم اما احساس میکنم چیدمانی درستی اتفاق افتاده است.
* فکر میکنید فیلم «بازسازی» چه نسبتی با جامعه امروز ما دارد؟
توکلی: من نهایت تلاشم را کردم که این فیلم هیچ نسبتی با مسایل جاری جامعه نداشته باشم! خیلی هم بابت آن تلاش کردم. ظاهر فیلمنامه از نگاه هر کسی که آن را میخواند، خیلی شبیه فیلمهای واقعگرای این سالها در حوزه مسایل اجتماعی بود اما من تمام تلاشم را در پرداخت فیلمنامه و کارگردانی و حتی نوع فیلمبرداری کردم که این رئالیسم در آن اتفاق نیفتد. اگر همین فیلم را دوربین روی دست میگرفتیم و یا سراغ لوکیشنهای واقعی میرفتیم، خروجیاش از جنس همان سینمای واقعگرای اجتماعی میشد. عمداً همه اینها را رعایت نکردیم. حتی درگیر این جزییات نشدیم که در یک دادگاه مرتبط با فرد متهم به قتل باید چند نفر در جایگاه حضور داشته باشند.
توکلی: اگر همین فیلم را دوربین روی دست میگرفتیم و یا سراغ لوکیشنهای واقعی میرفتیم، خروجیاش از جنس همان سینمای واقعگرای اجتماعی میشد. عمداً همه اینها را رعایت نکردیم. حتی درگیر این جزییات نشدیم که در یک دادگاه مرتبط با فرد متهم به قتل باید چند نفر در جایگاه حضور داشته باشند
هر ترکیبی را که فضای بصری بهتری به ما میداد، انتخاب میکردیم. حتی برای فضای دادگاه، ما امکان استفاده از یک دادگاه واقعی و آماده را داشتیم، اما نخواستیم از آن استفاده کنیم و اتفاقاً سراغ فضایی رفتیم که شاید شباهتی با تصاویر ذهنی ما از یک دادگاه نداشت اما از نظر فضای بصری، خروجی بهتری به ما میداد. هم پشت سر قاضی پنجره داشتیم و هم پشتسر شهود و افراد حاضر در دادگاه. تلاش ما این بود با استفاده از جادوی سینما در تمام اجزا، از بلای سینماسوز «رئالیسم» و «نسبت فیلم با جامعه امروز» پرهیز کنیم. سعی کردیم یک اثر سینمایی و دراماتیک به معنای واقعی تولید کنیم. پاسخ به اینکه این روایت آیا میتواند آینهای برابر جامعه باشد یا نه، با جامعهشناسان و اصحاب نقد!
* اتفاقاً یکی از ویژگیهای کارگردانی شما در این فیلم این است که هیچ ادا و اطوار اضافهای برای به رخ کشیدن کارگردانیتان نداشتهاید.
توکلی: این نگرانی را داشتم که فیلم شبیه کارهای دیگران شود و بخشی از آن هم به تجربه کردن باز میگردد. من پیشتر «کبود» را بهصورت دوربین روی دست و با ۲۱۰ پلان کار کرده بودم. ۱۳ دقیقه از آن فیلم بهصورت زمان واقعی روایت شده بود و از همه این جهات برایم تجربه بود. در همین فیلم «بازسازی» صحنه دادگاه در دو اتاق مجزا تصویربرداری شده است اما مخاطب در هنگام تماشا متوجه این نکته نمیشود. همه چیز حسابشده پیش رفته و تلاش کردیم اصول اولیه فیلمسازی را رعایت کنیم. در عین حال میخواستم استفاده از ریل و دوربین ثابت را هم در این فیلم تجربه کنم. البته حضور فیلمبرداری خوبی مانند علی حسینزاده و تیم حرفهایاش هم در کیفیت خروجی تأثیر داشت.
* کمی درباره ترکیب بازیگران صحبت کنیم. بهخصوص که همه بازیهای یکدست و ملموس است.
توکلی: معمولاً از بازیگرانی که پیشتر از آنها نقشی دیده باشم و انتخابشان کرده باشم، در کار خودم راضی هستم. محمدرضا سامیان را پیشتر در دو فیلم امیر مهندسیان دیده بودم و میدانستم به اندازه و به قاعده بازی میکنم. با محمد اشکانفر هم پیشتر کار کرده بودم و میدانستم هنوز به اندازه استعدادش قدر ندیده است. امین میری هم که پیشتر نقشهای مشابه را حتی روی صحنه تئاتر بازی کرده بود و میدانستیم برای این نقش بهترین گزینه است. سایر بازیگران مانند میلاد کفایی، نگین تهمتن، سعید نادری و زهرا برومند هم همین شرایط را داشتند. نکته مهم اما این است که اگر برای تولید فیلم زمان مناسب داشته باشید، آنقدر برداشت میگیرید تا همه چیز درست باشد. همین فیلم را اگر در سه روز ساخته بودیم، احتمالاً هم بازیگریاش و هم کارگردانیاش دچار اشتباه بود. ما زمان کافی در اختیار داشتیم.
رواده: در فیلمنامه دیالوگهایی برای نقش اصلی نوشته بودیم که خیلی اغراقشدهتر بود اما محمدرضا سامیان توانست این اغراق را از نقش بگیرد و آن را به اندازهتر اجرا کند.
توکلی: این نقش مستعد این بود که بازیگرش مدام فریاد بکشد و توجه همه دوربینها را به سمت خود جلب کند اما محمدرضا این هوشمندی را داشت که اینگونه رفتار نکند.
* آقای سامیان خودتان هم درباره این تجربه بگویید.
سامیان: به نظرم بهترین امتیاز برای یک بازیگر، موقعیت و کاراکتر است. ابتدا که این فیلمنامه را خواندم میدانستم که باید در این فیلم حضور داشته باشم و بازی این نقش برایم چالش بود. معتقدم در موقعیتهای اینچنینی معمولاً آدمها حرف نمیزنند. در سطح جامعه هم گاهی این موقعیت را تجربه کردهایم که مثلاً در یک ترافیک ناگهان کسی شروع به داد و بیداد خطاب به ما میکند، در آن لحظه غلیانی از احساسات در آدم شکل میگیرد که نتیجهاش میشود سکوت. شاید بعد از آن به فریاد هم برسد اما در مواجهه اول، سکوت میکنیم. در موقعیتی که در این فیلم میبینیم حتی آن مرحله غلیان هم اتفاق نمیافتد چرا که کاراکتر میداند اگر شلوغبازی دربیاورد، بیشتر فرو میرود! من اساساً خیلی دیالوگ را دوست ندارم و تصویر برایم مهم است. توانمندی یک بازیگر هم در این است که بیشتر یک حس و حال را در تصویر به مخاطب منتقل کند و دیالوگ تنها باید کمککنندهاش باشد.
توکلی: ما میدانستیم که میتوانیم صحنه بازسازی را طوری اجرا کنیم که این شباهت اتفاق نیفتد. آنقدر هم این نکته را گفتند، که رفتم و سکانس بازسازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» را برای بار دوم دیدم و مطمئن شدم که اینگونه نیست
توکلی: صحنه آخر فیلم دقیقاً همینگونه است. وقتی او صحنه فیلم سینمایی مدنظرش را در تلویزیون میبیند، هیچ دیالوگی درباره آن ندارد اما با ریاکشن خود، حسش را به مخاطب منتقل میکند.
سامیان: یکی از لحظات دوستداشتنی این نقش برای من هم آن لحظهای بود که برادر مقتول شروع به فحاشی میکند و این کاراکتر تنها نگاه میکند. در این لحظه است که مخاطب میتواند خودش را به جای کاراکتر قرار دهد.
* با توجه به سوژه فیلم که مرتبط با یک پرونده قضایی است، چالشی با نهادها و ارگانهای قضایی برای ساخت این فیلم نداشتید؟
توکلی: برای ساخت یک فیلم اگر بخواهید لوکیشنی را از دستگاه قضایی در اختیار داشته باشید، طبیعتاً نیاز به هماهنگی و پیگیری دارد ولی لوکیشنهای ما برای فیلمکوتاه «بازسازی» متعلق به قوه قضاییه نبود. از این منظر چالشی با دستگاههای قضایی نداشتیم. از سوی دیگر برای من مهم بود که تصویر قاضی در فیلم، تصویر معقولی باشد. کاراکتر قاضی هم که در فیلم میبینیم، به رغم آنکه شاید عبوس به نظر برسد، خیلی باهوش است و زود متوجه میشود که چه کسی دارد به او دروغ میگوید.
* تا کنون چنین بازخوردی داشتهاید که صحنه بازسازی قتل در فیلم شبیه به فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» شده است؟
توکلی: واقعیت این است زمانی که دوستانی فیلمنامه را مطالعه میکردند، این نگرانی وجود داشت که فیلم شبیه فیلمهای دیگری بشود، اما نکته اینجاست که موقعیت بازسازی یک صحنه قتل، یکی از موقعیتهای عام است که در هر روایتی میتواند وجود داشته باشد. مانند صحنه دادگاه که فینفسه نمیتواند دو روایت را شبیه به هم کند. ما میدانستیم که میتوانیم این صحنه را طوری اجرا کنیم که این شباهت اتفاق نیفتد. آنقدر هم این نکته را گفتند، که رفتم و سکانس بازسازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» را برای بار دوم دیدم و مطمین شدم که اینگونه نیست. امروز هم فکر میکنم این فیلمکوتاه اصلاً شبیه سکانسهای آن فیلم نشده است.
به گزاش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، جدیدترین قسمت از «نقد سینما» به تهیهکنندگی یوسف بچاری امشب جمعه ۲۸ مهر ماه از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.
سیوهشتمین قسمت از این برنامه سینمایی به واسطه ضایعه تلخ درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش که روز ۲۲ مهر به قتل رسیدند، قرار است به بزرگداشت این سینماگر فقید بپردازد. در این میز آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان مروری بر کارنامه این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران دارند.
همچنین «میز نقد سینمای ایران» در این هفته به نقد و بررسی فیلم سینمایی «اختالرضا» اختصاص دارد که محمد صابری روزنامهنگار سینمایی میزبان سیدمجتبی طباطبایی کارگردان اثر میشود. این اثر سینمایی که از ۱۹ مهر ماه اکران خود را آغاز کرده است، سفر بانوی کرامت حضرت معصومه (س) از مدینه به قم را روایت میکند.
امیررضا مافی میزبان برنامه نیز در میز گفتگوی ویژه با موضوع «تصویر فلسطین و اشغال در سینمای ایران» به گفتگو با علی عبدی تحلیلگر مسایل بینالملل میپردازد.
فصل چهارم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیهکنندگی یوسف بچاری، میزبانی امیررضا مافی و با مشارکت سازمان سینمایی سوره، هرهفته جمعهها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن میرود.
محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش با اعلام این خبر که باتوجه به خبر تاسفآور قتل آقای مهرجویی و همسرشان، هفته آینده بزرگداشتی برای کارگردان شاخص کشورمان در رادیو نمایش برگزار میکنیم، گفت: هفت اثر شاخص مرحوم مهرجویی را به رادیو فیلم تبدیل میکنیم، که از هفته آینده به روی آنتن رادیو نمایش برود.
مدیر رادیو نمایش افزود: رادیو فیلم به ترتیب از ۲۹ مهر ساعت ساعت ۹:۳۰ دقیقه فیلم «اجارهنشینها»، ۳۰ مهر «مهمانی مامان»، ۱ آبان «گاو»، ۲ آبان «هامون»، ۳ آبان «بانو»، ۴ آبان «سارا» و ۵ آبان «پری» را پخش میکند.
سوهانی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه نابینایان بخشی از مخاطبان رادیو نمایش هستند، چه برنامههای برای آنان درنظر گرفته شده؟ گفت: بله، نابینایان و روشندلان جزو مخاطبان وفادار و پیگیر رادیو نمایش هستند و درخواستهایی برای تولید رادیو فیلم داشتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو افزود: از آنجایی که نابینایان امکان تماشای فیلم را ندارند، شنیدن رادیو فیلم و توصیف صحنهها برایشان جذاب است. ما هم برنامهریزی کردیم، که هفتهای یک رادیو فیلم و یک رادیو سریال پخش کنیم. از آنجایی که تجسم نمایشهای رادیویی در ذهن شکل میگیرد، برای روشندلان قابل توجه است. طبق بازخوردهایی که از نابینایان دیدم، آنان دقتنظر دارند و اشرافشان به جدول پخش رادیو نمایش برایم جالب بود.
وی در پاسخ به این سوال که محتوای رادیو فیلم و سریال براساس محتوای روز پیش میرود؟ توضیح داد: بله، ما فیلمها و سریالهای ایرانی و خارجی را به صورت رادیو فیلم یا سریال تولید میکنیم. البته به تولید آثار پرطرفدار و نوستالژیک هم توجه داریم. تاکید میکنم که روشندلان جزو یکی از جامعه هدف رادیو نمایش هستند و ما با آغوش باز پذیرای نظرات آنان هستیم.
سوهانی با بیان اینکه نابینایان و دانشجویان هنرهای نمایشی جزو مخاطبان جدی رادیو نمایش هستند، بیان کرد: به عنوان مثال برنامه «رویکرد» که در حوزه تحلیلی نمایشهاست، در دانشگاهها مخاطبان خاص خود را دارد. همچنین، خیلی از برنامهها برای دانشگاهها منبع تدریس رشته تئاتر بوده است. مخاطبان عام و دانشجویان حوزه هنرهای نمایشی اعم از سینما، تئاتر و … هم نمایشهای رادیویی را دنبال میکنند.
مدیر رادیو نمایش در پاسخ به این سوال که اگرچه پلتفرمها بستری برای نابینایان فراهم کردند، ولی رادیو به دلیل فراگیری و ارزانی آن بیشتر در دسترس روشندلان است، خاطرنشان کرد: دقیقاً. الان تولیدات رادیو فیلم و سریال و کتابهای صوتیمان به طور پیوسته در حال تولید است. آقای ایوب آقاخانی هم در برنامه «زورق خیال» کتابهای روز ادبیات ایران و جهان را میخواند و بخصوص در بین مخاطبان روشندل جزو برنامههای پرطرفدار است.
درِ اتاق کودک که باز میشود، صدای شور و زندگی بلند میشود. صدای خنده بچهها بلند میشود و خانم عذرا وکیلی با لحن مادرانهاش با بچهها همراه میشود و بچهها فارغ از اینکه در کجا و پیش چه کسی هستند، پابهپای گوینده پیشکسوت حال خوبشان را به شنوندگان رادیو منتقل میکنند.
وقتی از عذرا وکیلی، پیشکسوت صدا و مجری سابق «سلام کوچولو» میپرسم که چقدر جای بچهها در رادیو خالی بود؟ میگوید: جای بچهها در رادیو ایران خیلی خالی بود. من دو سالی بود که به دلیل همهگیری کرونا و یکسری مسائل در رادیو کار نکردم. الان یک برنامه از «صدای زندگی» پخش شده و هرکی مرا میبیند میگوید دوباره صدای شما و بچهها را شنیدیم، که برایمان خاطرهانگیز بود.
از او بابت برنامهسازیهایی که شبکههای رادیویی برای کودکان انجام میدهند میپرسم، که ادامه میدهد: اگرچه بعضی از شبکهها برنامههایی متخص کودکان دارند، ولی برنامههایشان کودکانه نیست! تنها برنامهای که از صدای بچههای سه چهار ساله استفاده میکرد، برنامه «سلام کوچولو» رادیو ایران بود و الان که برنامه «صدای زندگی» پخش میشود.
مجری سابق برنامه «سلام کوچولو» در پاسخ به این سوالم که خودتان چقدر دلتنگ اجرا با کودکان بودید؟ توضیح داد: من دلم برای بچهها تنگ شده بود، ولی به دلیل کهولت سن و خستگی توانایی کار کردن را نداشتم؛ مگر اینکه کمکی از من خواسته میشد. از آنجایی که گلریز وکیلی دخترم است و تهیهکنندگی این برنامه را عهدهدار شد و مسئولین رادیو گفتند: «به مامانت بگو بیاد» (با خنده)، حضور در برنامه را پذیرفتم.
وی درباره بازی با بچهها در اتاق کودک و ویژگی بچههای نسل جدید میگوید: اصلاً نسل عوض شده است. من باید با بچههای نسل جدید به گونهای دیگر رفتار کنم. بچههای فعلی دنیای دیگری دارند. با اینکه ۵۰ سال با بچهها کار کردم و تغییرات چند نسل را دیدم، ولی ماشاءالله این نسل خیلی تغییر کرده است.
به گفته وکیلی، هر هفته از یک خانوادهای که در زندگی خودشان موفق هستند، دعوت میکنیم تا در برنامه حضور یابند. در این برنامه اتاقی به اسم اتاق کودک داریم، که در این اتاق نشاط و شادی بچهها را به گوش شنوندگان میرسانیم. وقتی صدای کودک پخش میشود، به خانواده شور و نشاط میدهد.
گلریز وکیلی، تهیهکننده برنامه «صدای زندگی» است و مادرش همکار است. او با بیان اینکه این برنامه با محوریت خانواده روی آنتن رادیو ایران رفته، گفت: ما هر هفته بنا به فراخور مناسبتها از یک خانواده موفق دعوت میکنیم، تا با فرزندانشان در «صدای زندگی» حضور یابند.
وکیلی ادامه داد: در طول برنامه اتاق کودک طراحی شده و از بچههای خانواده مهمان دعوت میکنیم به آن اتاق بروند، تا در حین برنامه سرگرم شوند و بازیهای مختلف انجام دهند. هدف از طراحی اتاق کودک فراهم کردن لحظات شاد برای بچههاست. از طرفی، بزرگترها را ترغیب میکنیم، که کودک درونشان زنده شود و از حال و هوای نشاط بچهها لذت ببرند. ما میخواستیم با برنامه «صدای زندگی» فرصتی فراهم شود، که هم صدای بچهها در برنامه شنیده شود و هم بزرگترها با شنیدن صدای آنها لذت ببرند.
این برنامه به تهیهکنندگی گلریز وکیلی و اجرای فاطمه میناخانی پنجشنبهها ساعت ۹:۰۰ از رادیو ایران پخش میشود.
«مخمصه» یک مجموعه تلویزیونی محصول ۲۰۱۴ کره جنوبی با بازی کیم ره وون، کیم آه جونگ، چو جه هیون، سو جی هه و اون جو وان است.
شخصیت اصلی این سریال پارک هوان مرد جوانیست که در دفتر دادستانی کار میکند و رئیس مبارزه با مفاسد است. او یک دختر هشت ساله دارد و از همسرش مدتی است که جدا شده و…
سریال «مخمصه» به کارگردانی لی وو میونگ هر روز هفته ساعت ۱۹ از شبکه پنج روانه آنتن میشود و بازپخش آن همان شب ساعت ۲۳ خواهد بود.