X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

جادوگری و خرافات در سریال «رحیل» اغراق نیست

فرهاد نقدعلی، نویسنده سریال «رحیل» در گفت‌وگوی شبکه خبر درباره شکل‌گیری فیلمنامه این سریال گفت: ایده اولیه فیلمنامه «رحیل» حدود دو سال و نیم پیش بود و با تحقیقات تاریخی کامل‌تر شد. محوریت زن در سریال ثابت است.

نقدعلی ادامه داد: قصه سریال «رحیل» در دوره تاریخی پیش می‌رود. بار‌ها فیلمنامه بازنویسی شد و نسخه‌های متفاوتی از آن نوشته شد. 

این نویسنده در پاسخ به این سوال که برای نگارش فیلمنامه به کدام منابع مراجعه کردید، بیان کرد: در ابتدا با تحقیقات تاریخی شروع کردیم و انواع کتاب‌های این حوزه را خواندیم. به مرور با خواندن منابع سمت و سوی تحقیقات به موضوعات دیگر هم کشیده شد. مثلاً وقتی درباره کولی‌ها و غربتی‌ها یا کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان صحبت می‌شد، درباره آن‌ها تحقیق می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه ما یکسری شخصیت‌های خیالی داریم، که در یک مقطع تاریخی واقعی زندگی می‌کنند، توضیح داد: دیگر شخصیت‌های تاریخی‌مان مانند محمدحسن میرزا، ولیعهد نیازمند تحقیقات بود. فضای اجتماعی تهران قدیم هم به تحقیقات نیاز داشت. 

نقدعلی در پاسخ به این سوال که آیا در روزگار اجتماعی آن زمان تا این اندازه خرافات و جادوگری وجود داشته؟ گفت: هیچ اغراقی در پرداخت به خرافات آن دوره نشده است. بیننده احساس می‌کند جادو و ساحره به سینمای غرب وابسته است. 

نویسنده سریال «رحیل» با بیان اینکه الان کولی‌ها و غربتی‌ها در تهران زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: طوایف مختلف کولی در سطح کشور زندگی می‌کنند و در سرتاسر دنیا پخش شدند. حتی گفته می‌شود منشا شکل‌گیری آن‌ها در هند بوده و شاید به هزار سال پیش بازگردد. البته کولی‌ها بجز رمالی و فالگیری مشاغل دیگری هم دارند. برخی از طوایف آهنگر و … بودند.

به گفته وی، ویژگی آن‌ها این است که وارد هر فرهنگی می‌شوند همرنگ آنجا می‌شوند. در دوره قاجار رمالی، خرافات و علوم غریبه فراوان بوده است. انواع طالع‌بینی در آن دوره دیده می‌شد. حتی یکی از تابلو‌های کمال‌الملک درباره رمالی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بچه زرنگ» پس از دوسال به گیشه سینما رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» از پنجم مهر اکران می‌شود تا سالن‌های سینما، میزبان کودکان و خانواده‌های‌شان باشند.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری که پیش از این در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود، همزمان با آغاز به کار مدارس، در سینماهای سراسر کشور به اکران درمی‌آید.

این فیلم محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «گروه هنر پویا» است که با همت نزدیک به ۲۵۰ نفر از جوانان هنرمند ایران ساخته شده است و از پنجم مهر اکران می‌شود تا سالن‌های سینما، میزبان کودکان و خانواده‌های‌شان باشند.

اولین تیزر این انیمیشن سینمایی نیز به تازگی منتشر شده که ساخت آن را امید میرزایی بر عهده داشته است.

«بچه زرنگ» ماجرای پسر بچه‌ای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می‌داند. او در یک اتفاق نادر، به جنگلی اسرارآمیز قدم می‌گذارد و با حیوانات منقرض شده ایران مواجه می‌شود، این آغاز یک ماجرای پیچیده برای نجات آخرین ببر ایرانی است.

پخش «بچه زرنگ» را فیلمیران بر عهده دارد و این فیلم به سرگروهی پردیس سینمایی کورش اکران می‌شود.

«بچه‌زرنگ» سومین فیلم «گروه هنرپویا» بعد از «فیلشاه» و «شاهزاده‌روم» است که هر ۲ پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های سینمای ایران تا امروز هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۸ سال است که دبیر جشنواره پویانمایی هستم/هر جشنواره به سه هزار و ۶۰۰ شغل نیاز دارد تا تبدیل به جشنواره شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: احیای هر چه بیشتر گونه سینمای کودک و نوجوان در گرو تقویت برگزاری جشنواره فیلم کودک است.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان آثار کودک و نوجوان به سوی سینمای بدنه رفته‌اند، گفت: تقویت جشنواره فیلم کودک سبب احیای بیشتر گونه سینمای کودک و نوجوان می‌شود. اگرچه در این زمینه زحمات زیادی کشیده و تلاش شده تا تعادلی بین سینمای بدنه و سایر تولیدات این ژانر حاصل شود. اما متأسفانه هنوز مشکلاتی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که این سینما، گیشه اکران ندارد؛ پس از پیشرفت تکنولوژی و بالاتر رفتن هزینه‌ها، عده‌ای نمی‌توانند در سینمای بدون گیشه کار کنند. در گذشته هزینه ساخت آثار کودک و نوجوان ارزان‌تر از سینمای بدنه بود و اکثر سینماگران به سمت تولید در این سینما می‌رفتند، اما امروز سینمای کودک با سینمای حرفه‌ای فرقی نمی‌کند، چه بسا که عناصر تخیل و فانتزی بیشتری هم لازم داشته باشد و هزینه‌ها بیشتر شوند، اما به دلیل عدم فراهم شدن زیرساخت‌ها خبری از اکران و فروش نیست.

کریمی صارمی ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان کودک و نوجوان در ابتدا این دغدغه را داشتند که مخاطب فیلم‌مان را نمی‌بیند، ولی در حال حاضر مسائل اقتصادی هم به آن اضافه شده است. فیلم‌های کودک و نوجوان اکران نشده زیادی در کشور داریم که به معضل تبدیل شده‌اند. البته این زیرساخت نیز وجود نداشت که آثار کودک و نوجوان را در اپلیکیشن‌های مختلف عرضه کنیم به همین دلیل پلتفرم‌ها نیز کار زیادی نتوانستند برای آن انجام دهند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در دنیا جایگاه ویژه‌ای برای سینمای کودک و نوجوان قائل می‌شوند، اما ما هنوز در خلاقیت عرضه محصولات‌مان کمبودهایی داریم مثلا بحث ما این است که بچه‌ها با نقد فیلم آشنا شوند، اما رفته رفته این امکان فراموش شد. سینما دیگر چیز متفاوتی نیست و باید به دنبال روش‌های جدیدی برای جذب مخاطب باشیم.

او درباره استفاده از امکانات و سالن‌های موجود دولتی برای اکران آثارکودک و نوجوان نیز اظهار کرد: طرحی با نام «سینما دانش‌آموز» طراحی کرده‌ایم که بر مبنای آن نزدیک به ۱۲۰ سالن سینمای متعلق به آموزش و پرورش در چرخه اکران فیلم‌های کودک قرار گیرند البته سالن‌های مذکور به امکانات پخش دی سی پی مجهز نیستند، همچنین نزدیک به ۵۰۰ سالن را در وزارت آموزش و پرورش شناسایی کرده‌ایم که شرایط اکران فیلم را دارند، اما فاقد سیستم‌های پخش نوین هستند. سالن‌های سینمایی مدرن و قدیمی بسیاری در دنیا وجود دارند که فیلم‌ها را با بهترین کیفیت اکران می‌کنند؛ قرار نیست که همه چیزمان را فدای تکنولوژی کنیم بلکه اگر یک سالن خوب حتی با یک ویدیوپروجکشن خوب در یک ساعت مشخص، فیلمی را به نمایش بگذارد، مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. باید خیلی جدی به این مساله فکر کنیم، اگر اعتقاد داریم که سینما اوقات فراغت است و سینمای کودک در حوزه تعلیم و تربیت نقش یا جایگاهی دارد پس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، حوزه هنری، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای نیل به این هدف هم افزایی و تلاش کنند.

این مدیر سینمایی خاطرنشان کرد: اکثر فیلمنامه‌هایی که این روزها نوشته می‌شود در دهه ۶۰ می‌گذرد و این مساله امکانات بسیاری را می‌طلبد، همچنین فیلم‌ها یا درباره کودک هستند یا برای کودک ساخته می‌شوند پس در آثارمان تعادل نداریم؛ این تعادل باید در جایی شکل گیرد. در سینما به همه ژانرها نیاز داریم پس باید کارشناسی شود و بر اساس نیاز مخاطب به آن‌ها ورود کنیم.

او در پایان درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان عنوان کرد: ۲۸ سال است که دبیر جشنواره پویانمایی هستم و در این سال‌ها به فستیوال‌های مختلفی رفته و داوری‌های بسیاری انجام داده‌ام. جشنواره به چند چیز نیاز دارد؛ اول زمان و دیگری بودجه است که باید در زمان خود تزریق شود. ثبات در برگزاری و دبیر نیز از دیگر ملاک‌های جشنواره است. هر جشنواره سه هزار و ۶۰۰ شغل نیاز دارد تا تبدیل به جشنواره شود. بنابر این تقویت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دوران کنونی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مخاطبان سینمایی، فیلم معرفی شده به اسکار را نماینده رسمی هر کشور می‌دانند، پس اگر فیلم سیاهی به عنوان نماینده سینمای ایران به «اسکار» معرفی شود، آن فیلم با تمام معانی و محتوای خود، نماینده رسمی «حاکمیت جمهوری اسلامی ایران» محسوب می‌شود!

فاطمه سادات ناظمی/ شب گذشته بود که «کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار» به جمع‌بندی قطعی رسید و خبر «انتخاب» فیلم سینمایی «نگهبان شب» به عنوان نماینده رسمی «جمهوری اسلامی ایران» را رسانه‌ای نمود؛ انتخابی که به وضوح حاوی چند پیام‌ و نکته بسیار مهم بود:

فیلم نگهبان شب در بطن خود نه تنها «انقلاب اسلامی» را به عنوان یک پدیده شکست خورده معرفی می‌سازد؛ بلکه سعی دارد تا موضوعاتی همچون «دموکراسی در ایران» را به چالش کشیده و برای مخاطب خود در سکانس‌هایی همچون دو بار رای انداختن عروس و داماد به صندوق رسمی رای برای ظاهرسازی در مقابل دوربین و …، تصویری هجوگونه از «مردم‌سالاری دینی» ایجاد نماید

۱/ «اسکار» (Oscars) یک رویداد مهم سینمایی در جهان است که آثار عرضه شده در آن می‌توانند همچون یک «دیپلمات» در صحنه «دیپلماسی عمومی» کشور مبدا خود عمل نمایند. اما متاسفانه کم‌کاری صورت گرفته در عرصه «دیپلماسی عمومی» و به نوعی انحلال این بخش مهم در «وزارت خارجه دولت دوازدهم» و عدم پویایی واقعی و غیرشعاری آن در «دولت سیزدهم» سبب شد تا امسال نیز با ندانم‌کاری «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و بالاخص مدیران «سازمان سینمایی»، اثری همچون فیلم سینمایی «نگهبان شب» به عنوان نماینده «جمهوری اسلامی ایران» روانه «اسکار ۲۰۲۴» شود. اثری که در تناقض آشکار با اهداف و جهت‌گیری‌های «دولت سیزدهم» است و برخلاف واقعیت در صحنه «دیپلماسی کشور» و تلاش‌های شبانه‌روزی دولتمردان که حالا پس از دوسال خدمت، نویدبخش افق‌های روشن شده و یک تصویر جذاب از «ایران مقتدر» را به معرض دید جهانیان گذاشته است و …؛ سعی دارد تا همچنان فلاکت مردم ایران را به نمایش گذاشته و فساد سیستمی و بیچارگی ملت ایران را در عبور از شرایط موجود، به مخاطب جهانی خود مخابره نماید.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۲/ فیلم سینمایی «نگهبان شب» اثری سیاه است که در لایه‌های درونی خود نه تنها تصویری مفلوک از وضعیت امروز «ایران اسلامی» را در معرض دید مخاطبان سینمایی خود می‌گذارد؛ بلکه سعی ویژه خود را بر مبتذل نشان دادن «آرمان‌های انقلاب اسلامی» گذاشته و به صراحت تلاش می‌کند تا ماهیت غیرواقعی و سراب‌گونه پیشرفت‌های ادعایی در کشور را نشان ‌دهد و با ادبیات سینمایی خود به دنیا اعلام نماید که آنچه درباره «عدالت‌محوری نظام جمهوری اسلامی» و «پیشرفت ایران بر بستر انقلاب اسلامی» می‌شنوند یک ظاهرسازی‌ بزرگ و دروغین است!


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۳/ سوای نظر از شکست فیلم سینمایی «نگهبان شب» در گیشه سینماهای ایران و عدم توفیق در جذب مخاطب؛ این اثر سینمایی یک درام اجتماعی و با ظاهری ساده و کوچک و با فضایی رئالیستی‌ است؛ اثری که با هوشمندی در روایت یک قصه مینیمال به پیش می‌رود و تمام تلاش خود را می‌کند تا با تعادل در لحن از دوری و نزدیکی افراطی به شخصیت‌ها پرهیز نماید و با استفاده از نوعی ترازمندی در میزان طنز روایت خود، به حد قابل قبولی از تمرکز بر روی جزییات و بالاخص معرفی شخصیت‌ها برسد و در مسیر کاشت‌ها و برداشت‌های روایی خود حرکت نماید و در این مسیر به ارایه یک داستان ساده و باورپذیر برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان سینمایی برسد. داستانی که در بطن خود نه تنها «انقلاب اسلامی» را به عنوان یک پدیده شکست‌خورده معرفی می‌سازد؛ بلکه سعی دارد تا موضوعاتی همچون «دموکراسی در ایران» را به چالش کشیده و برای مخاطب خود در سکانس‌هایی همچون دو بار رای انداختن عروس و داماد به صندوق رسمی رای برای ظاهرسازی در مقابل دوربین و …، تصویری هجوگونه از «مردم‌سالاری دینی» ایجاد نماید. تصویرسازی سیاه و مبتذل که حالا با کسب عنوان «نماینده ایران» به تایید «حاکمیت ایران» هم رسیده و اگر چه ممکن است به مزاج «آکادمی» خوش نیاید و همچون «جنگ جهانی سوم» دیپورت گردد، اما همچنان و همواره در منظر مخاطبان جهانی به عنوان نماینده ایران قابل مشاهده و دسترسی می‌باشد.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۴/ حتی اگر به محتوای سیاه و مجعول «نگهبان شب» توجه نشود؛ نباید فراموش کرد که این اثر محصول سال ۱۴۰۰ هجری‌شمسی است و به عنوان یکی از تولیدات رسمی «بنیاد سینمایی فارابی» در کارنامه «دولت دوازدهم» به ثبت رسیده است. فیلمی که عملا هیچ قرابت خاصی با «مدیریت فرهنگی و سینمایی در دولت سیزدهم» ندارد! و جالب‌تر آن است که این انتخاب در حالی صورت پذیرفت که چند روز پیش از این و به مناسبت هفته دولت بود که «وزیر محترم ارشاد» طی یک سخنرانی رسمی فرمودند: «در سال گذشته۲۰ فیلم سینمایی در تراز انقلاب را تولید کردیم!»؛ تولیداتی که ظاهرا توسط مدیریت سینمایی کشور بایکوت شده و تمامی آنها از حضور در «اسکار ۲۰۲۴» جا مانده‌اند!


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۵/ «کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار» یک هیات کاملا ایرانی و منتخب رسمی «سازمان سینمایی» است. هیاتی که برخی از اعضای آن به صورت مستقیم از جانب «مدیریت سینمایی کشور» منصوب می‌شوند و برخی دیگر نیز از میان لیست ارسالی توسط «صنوف خانه سینما» گزینش شده و هر ساله توسط «سازمان سینمایی» در ذیل «معاونت امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی» جایابی گردیده و مشغول به فعالیت می‌شوند و در نهایت فیلم منتخب این کمیته است که طی یک نامه رسمی و با نشان «بنیاد سینمایی فارابی» به «آکادمی علوم و هنرهای سینما» (Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS)) یا همان «اسکار» (Oscars) معرفی می‌گردد. پس در این میان توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که انتخاب هر فیلمی در این سازوکار به معنی معرفی نماینده رسمی ایران است. نماینده‌ای که محتوایی مورد قبول و تایید شده توسط حاکمیت ایران و یا هر کشور دیگری را در معرض مخاطبان سینمایی قرار می‌دهد.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۶/ «اسکار» یک پدیده ویژه در «تاریخ سینمای جهان» محسوب می‌شود. محفلی که برخلاف سایر جشنواره‌های جهانی به هیچ عنوان فراخوان عمومی نمی‌دهد و از سینماگران در سراسر جهان دعوت نمی‌کند تا آثار خود را جهت انتخاب ارسال نمایند؛ بلکه با ارسال فراخوان برای حاکمیت فرهنگی کشورهای مختلف در جهان، از ایشان می‌خواهد تا با تشکیل یک «کمیته انتخاب» به بررسی تولیدات سینمایی واجد شرایط برای حضور در «اسکار» بپردازند و هر فیلم سینمایی مقبول و مورد تاییدی که صلاح می‌دانند را به عنوان نماینده کشور و حاکمیت سیاسی خود به «اسکار» معرفی کنند و در چرخه انتخاب توسط اعضای این آکادمی برای نمایش نهایی در این رویداد سالانه قرار دهند. اگر چه در باب چرایی اتخاذ چنین روشی مباحث بسیاری وجود دارد و بسیاری این روش را در راستای اهداف «مدیریت فرهنگی ایالات متحده آمریکا» و طراحی الگوی الهام‌بخش به فرهنگ و هنر سایر ملت‌ها ارزیابی می‌کنند. اما باید توجه داشت که نماینده معرفی شده توسط هر کشور در این سازوکار، نماینده واقعی حاکمیت فرهنگی آن کشور بوده و مخاطبان سینمایی می‌توانند آن کشور را با آن نماینده دارای نشان رسمی و معرفی‌نامه بشناسند. پس حتی اگر در این روش فیلم سیاه و مجعولی همچون «نگهبان شب» به عنوان نماینده سینمای ایران به «اسکار» معرفی شود، هیچ اتهامی متوجه برگزارکنندگان این رویداد نبوده و این فیلم سینمایی با تمام معانی و محتوای خود، نماینده رسمی «حاکمیت جمهوری اسلامی ایران» محسوب می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند خرده‌ای بر «اسکار» بگیرد و این رویداد به شدت سیاسی را متهم به «ترسیم چهره مفلوک و سیاه از ایران» نماید!


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۷/ دوسال است که از حضور پرتوفیق و همچنان آرمان‌محورانه «دولت سیزدهم» در عرصه مدیریت اجرایی کشور می‌گذرد و حالا این دولت با تلاش شبانه‌روزی خود توانسته اقتدار کمرنگ شده «جمهوری اسلامی» طی هشت سال حضور و حاکمیت «دولت حسن روحانی» را به صورتی ویژه‌ای بازیابی نماید و با تمرکز بر اصلاح ساختارهای داخلی و بالاخص توجه ویژه بر معیشت عمومی جامعه، به گونه‌ای مطلوب کشور را از فضای ول‌شدگی امور به حال خود رهایی داده و در مسیر عبور از معضلات و مشکلات قرار دهد. توفیقاتی که پیام‌های روشن و ملموس آن امروزه در صحنه «دیپلماسی رسمی کشور» قابل مشاهده می‌باشد. اما مع‌الاسف، این حضور پررنگ و پویا همچنان بدون پیوست «رسانه‌ای» و به نوعی با تداوم انفعال در عرصه «دیپلماسی رسانه‌ای کشور» همراه است. موقعیتی مُهلک که بخش عمده‌ای از آن محصول رسوب طیف مدیران برجای مانده از گذشته و همچنین حضور طیف نابلدی از مدیران تازه‌واردی است که در بخش‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ای مشغول به فعالیت‌هستند؛ طیف مدیرانی که برآیند خروجی ایشان به نحوی است که گویی سعی دارد تا همچنان کشور را در حال انفعال نشان دهند اجازه ندهند تا تلاش‌های «دولت سیزدهم» برای حل و عبور از مشکلات و ترسیم آینده روشن ایران به نمایش گذاشته شود. ممانعتی که محصول آن انتقال پیام‌های رسانه‌ای کاملا متناقض از درون «ایران» است. پیام‌هایی که توسط مخاطبان متکثر بین‌المللی دریافت می‌شود و ایشان را به واسطه این تصویرسازی‌های متناقض، دچار ذهنیتی پارادوکسیکال از «نظام جمهوری اسلامی» نموده و تصویری ناسازوارانه از پدیده الهام‌بخش «انقلاب اسلامی» در مقابل عموم ایشان قرار می‌دهد.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۸/ اگرچه حضور تولیدات سینمایی سیاه و مجعولی همچون فیلم سینمایی «آیه‌های زمینی» در جشنواره‌های مهم خارجی و به همراه آن انتشار عمومی و گسترده فیلم‌های سیاهی همچون «ارادتمند نازنین بهاره تینا» و «تفریق» و «بی‌رویا» و «برادران لیلا» و … در فضای مجازی و قابل دسترس برای عموم مخاطبان را می‌توان به عنوان مصادیقی از انفعال مدیران «مدیریت فرهنگی و سینمایی» در «دولت سیزدهم» ارزیابی نمود و بروز چنین اقداماتی را با توجیهات مختلف همراه ساخت و در نهایت محصول کمبود توان استفاده هوشمندانه از ظرفیت «دیپلماسی عمومی» دانست و …؛ اما قطعا معرفی اثر مجعولی همچون «قهرمان» به «اسکار ۲۰۲۲» آن هم در نخستین سال حضور «دولت سیزدهم» و پس از آن معرفی فیلم سینمایی سخیف و با معانی به شدت پستی همچون «جنگ جهانی سوم» به «اسکار ۲۰۲۳» و در نهایت معرفی فیلم سینمایی «نگهبان شب» به بخش رقابتی «اسکار ۲۰۲۴» را نمی‌توان با هیچ منطقی توجیه نمود و تنها می‌بایست آن را به عنوان مصداقی از یک «خیانت مدیریتی» در بدنه فرهنگی و سینمایی «دولت سیزدهم» قلمداد نمود.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عسگری: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد عسگری گفت: در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است.

محمد عسگری کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است؛ به عنوان مثال در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است.

کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به عقیده بنده بودجه هایی که قرار است صرف تولید آثار سینمای دفاع مقدس شود باید یک متولی ثابت داشته باشد تا هدر نرود.

وی ادامه داد: باید شورایی از تمامی سازمان ها، نهادها و ارگان هایی که در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس فعالیت دارند تشکیل شود تا موازی کاری در آن ها از بین برود و با نظرات تخصصی و کارشناسی افراد حاضر در این شورا این سینمای مهم و ارزشمند رشد پیدا کند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: یکی دیگر از نکات مهمی که باید در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس لحاظ شود بیان موضوع به زبان روز برای ارتباط گیری با نسل جوان است. نسل جوان این روزها با توجه به گسترده شدن ابعاد رسانه ها و در اختیار داشتن فضای مجازی و امکانات الکترونیکی با دایره اطلاعاتی وسیعی روبرو هستند و نیاز است که برای آن ها فیلم های نوآورانه تولید کرد تا سلیقه روز آن ها را پاسخگو باشد و به دلشان بنشیند.

عسگری در همین راستا یادآور شد: تولید فیلم های دفاع مقدسی نباید به صورت بی هدف و باری به هر جهت باشد. بسیاری از فیلم هایی که در دهه ۷۰ تولید شدند به دلیل شعار زدگی و تکرار مکررات کم کم مخاطب این گونه سینمایی را دلزده کردند. حال ما نیازمند آن هستیم که مخاطب دلزده را با تولید آثار خلاقانه خوش بین کنیم و حرف های نویی را بزنیم.

دستیار کارگردان فیلم های سینمایی «تنگه ابوقریب» و «محمد رسول الله (ص)» خاطرنشان کرد: از این بابت کار فیلمسازان سینمای دفاع مقدس بسیار دشوار است. کسی که می خواهد در این فضا کار کند باید خلاق و جسور باشد و نسل جدید را بشناسند در غیر این صورت موفق نمی شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو هزینه های سنگین تولید را یکی دیگر از معضلات سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس برشمرد و در این باره تأکید کرد: نهادهایی که خود را متولی سینمای دفاع مقدس می دانند باید بودجه کافی و مناسب در اختیار فیلمسازان این حوزه قرار دهند. بدیهی است که اختصاص بودجه های اندک و ناکافی باعث تولید فیلم های بی کیفیت می شود و این اتفاق متأثرکننده است. ما باید برای این گونه مهم سینمایی ارزش قائل شویم و از تولید سردستی آثار پرهیز کنیم.

عسگری در خاتمه اظهار داشت: همچنین سینمای دفاع مقدس نیازمند به روز کردن تجهیزات، ادوات و امکانات لجستیکی است. متأسفانه ادوات نظامی و جنگی که در اختیار فیلمسازان قرار می گیرد همگی کهنه و مستهلک هستند و باد آن ها نمی شود کار خوبی را ارائه داد. همچنین فیلم های دفاع مقدس نیاز به ساخت دکورهای خاص دارند که این اتفاق نیز بسیار هزینه بر است و باید تدبیری برای بهبود وضعیت کیفی دکورها نیز صورت گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یدالله درخشانی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یدالله درخشانی هنرمند پیشکسوت نقاش امروز ۲۹ شهریور ماه به علت عفونت ریه در بیمارستان ایرانشهر دارفانی را وداع گفت.

به گزارش سینماپرس، آرش سلطانعلی مدیر گالری ایده و از دوستان نزدیک زنده یاد یدالله درخشانی با تأیید خبر درگذشت این هنرمند به خبرنگار مهر گفت: استاد یدالله درخشانی به دلیل عفونت ریه در بیمارستان ایرانشهر بستری بود که امروز ۲۹ شهریور ماه در همین بیمارستان چشم از جهان فرو بست.

وی همچنین درباره زمان خاکسپاری این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید ۱۰ صبح پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت خانه ابدی او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

یدالله، رضا، مجید و حبیب درخشانی چهار برادری هستند که از مفاخر ملی و بین‌المللی منطقه سنگسر استان سمنان محسوب می‌شوند. از این چهار برادر، مجید در حال حاضر در عرصه موسیقی فعالیت دارد. یدالله درخشانی، متولد سال ۱۳۱۷ در مهدی‌شهر بود که در خانواده‌ای هنرمند پرورش یافت و همزمان با تحصیل در رشته نقاشی و تدریس این هنر به کودکان و نوجوانان، استاد اول بسیاری از نقاشان صاحب نام استان سمنان و کشور شد. وی علاوه بر آموزش، خالق آثار فاخر و برتر کشور در رشته نقاشی با گرایش‌های مختلف بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهم‌ترین قسمت فیلم کوتاه «سرباز» که «مرحوم میراحمدی» در آن ایفای نقش کردند بازسازی چهره «شهید ابومهدی المهندس» بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل باشگاه فیلم سوره گفت: برای ایفای نقش شهید ابومهدی المهندس مرحوم آرش میراحمدی شباهت کاملی داشت و بسیار با اشتیاق زیادی در این فیلم حضور پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم سوره، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا با اشاره به ایفای نقش شهید ابومهدی المهندس توسط آرش میراحمدی در فیلم کوتاه «سرباز» گفت: ما در باشگاه سوره گعده‌ای داریم که مجموعه‌ای از هنرمندان حوزه فیلم‌سازی در آنجا فعالیت می‌کنند؛ وقتی شهادت حاج قاسم اتفاق افتاد ما چندین جلسه برگزار کردیم و تصمیم گرفته شد که یک فیلم کوتاه برای سالگرد شهید سلیمانی تهیه و تولید کنیم و از دل همان جلسات ایده کاری به نام سرباز بیرون آمد.

وی افزود: این فیلم در واقع زاویه نگاه دست حاج قاسم از لحظه حضورشان در موقعیت‌های مختلف تا لحظه به شهادت رسیدن حاج قاسم بود. عکسی از دست حاج قاسم که در آن زمان بسیار دیده شد، ایده اصلی کار ما بود که باعث تولید فیلم سرباز شد.

موحد ادامه داد:‌ شاید مهم‌ترین قسمت این فیلم که مرحوم میراحمدی در آن ایفای نقش کردند، بازسازی چهره شهید ابومهدی المهندس بود؛ در صورتی که ما چهره‌های دیگری همچون بازسازی چهره شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله را داشتیم. برای ایفای نقش شهید ابومهدی مهندس مرحوم میراحمدی که شباهت زیادی هم داشتند، با رغبت و اشتیاق زیادی حضور پیدا کرد.

وی اظهار کرد: مرحوم میراحمدی نگرانی‌ای از حضور و ایفای نقش در این فیلم نداشت. آرش میراحمدی بسیار خوش برخورد همانند همان مدلی که در کارهای تلویزیونی از وی دیده‌ایم، برخورد می‌کردند و ما از کار کردن با ایشان لذت بردیم.

گفتنی است مرحوم آرش میراحمدی بیشتر به واسطه بازی در مجموعه‌هایی مانند «خنده‌بازار» و «محله گل‌وبلبل» به عنوان یک بازیگر طنز شناخته شد اما او در سال ۹۹ در فیلم کوتاه «سرباز» از تولیدات باشگاه فیلم سوره، در روایتی از زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نقش شهید ابومهدی المهندس (از فرماندهان حشدالشعبی عراق که به همراه حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید) ایفای نقش کرده بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون روز گذشته بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرونده‌هایی که تاریخ‌نگار انقلاب است را در اختیار نویسندگان و هنرمندانی قرار دهیم که علاقه دارند «سرداران راه جهاد تبیین» باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر اطلاعات گفت: از سمت وزارت اطلاعات اعلام آمادگی می‌کنم، پرونده‌هایی که تاریخ‌نگار انقلاب ما و نشانگر پیروزی‌های ملت ما است و نیز بیانگر ایران قوی و قدرت‌مان است را در اختیار نویسندگان و هنرمندانی قرار می‌دهیم.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در آیین رونمایی کتاب «سیطره» خاطرات نادر کیانی که به قلم کیانوش گلزار راغب نگاشته شده، گفت: همزمانی این رونمایی با ایامی که تمام دشمنان با یک جنگ ترکیبی خود تلاش در ایجاد آشوب و اغتشاش در ایران قوی ما را می‌کند، تبریک می‌گویم. همچنین همزمانی آن را با تاریخ ۲۸ شهریور که توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق درباره تعیین و تکلیف گروه‌های تجزیه طلب در اقلیم است، تبریک می‌گویم.

حجت الاسلام خطیب افزود: جهاد تبیین، سردارانی دارد و این کتاب یکی از سرداران خط‌شکن این راه است؛ همان خط شکنی و دفاع در برابر دشمن مستکبرانی همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس و نیز تمام کسانی که در جهت براندازی این نظام تلاش کردند، اما هر روز به لطف حضور مردم، نقش مردم و قدرت این ملت با محوریت رهبری عزیزمان و امام انقلابمان، شاهد شکست‌های بیشتری بوده و خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین خط شکن این مسیر است و همواره می‌تواند در این جنگ ترکیبی و در این جنگ ادراکی پیروزی‌های انقلاب و نظام ما و دولت ما را و این ملت عزیز را بیشتر، پررنگ‌تر و مؤثرتر کند، گفت: از سمت وزارت اطلاعات اعلام آمادگی می‌کنم، پرونده‌هایی که تاریخ‌نگار انقلاب ما و نشانگر پیروزی‌های ملت ما است و نیز بیانگر ایران قوی و قدرت‌مان است، در اختیار نویسندگان و هنرمندانی قرار دهیم که علاقه دارند سرداران راه جهاد تبیین باشند.

وزیر اطلاعات افزود: همۀ آنان که امروز زبونانه خود را در اختیار دشمنان قرار داده‌اند، هر روز برخواری و ذلتشان اضافه خواهد شد. به عزیزان فریب‌خورده‌ای که فرزندان این ملتند و در این راه اسیر افکار خبیثانه و خشونتی و تروریستی دشمنان قرار گرفتند، می‌خواهم به آغوش ملت و مردم و به سرزمین ایران قوی خود بازگردند و با آرامش و امنیت و اطمینان زندگی کنند.

در همین حال، گلزار راغب، نویسندۀ کتاب نیز در این مراسم گفت: ما معمولاً این گروهک‌ها را از بیرون می‌بینیم. بزک کرده و با شعارهای فریبنده جوانان را به سمت خودشان می‌کشانند. لحظه به لحظه حالات و روحیۀ نادر کیانی در این کتاب بی‌مثال است. حاصل تلاشهای ایشان این فرصت را به ما داده تا در امنیت باشیم.

در انتهای مراسم پس از سخنان نویسنده؛ از کتاب «سیطره» رونمایی شد.

لازم به یادآوری است راغب که خود حدود دو سال در زمان جنگ در اسارت کومله و دموکرات بوده خاطراتش را در کتاب پرفروش “شنام” نگاشته است و پس از آن نیز کتاب‌های عصرهای کریسکان و برده سور از او منتشر شد.

سیطره که تازه‌ترین اثر اوست خاطرات یک نیروی اطلاعاتی است که در یک سازمان جدایی طلب نفوذ می‌کند. نادر کیانی که از کودکی از نیروهای فعال بسیج بوده و علاقه فراوانی به حضور در نیروهای نظامی داشته در جوانی برای استخدام در نیروی انتظامی تلاش می‌کند. با این حال به دلیل اینکه دایی‌اش جزو اعضای حزب دموکرات بوده که در سال ۱۳۵۹ از کشور فرار کرده‌اند و به سوئد پناهنده شده با درخواست او موافقت نمی‌شود.

با این حال اصرار و علاقه فراوان او برای وارد شدن به ارگان‌های نظامی سرانجام جواب می دهد و او به عضویت نیروهای اطلاعات درمی‌آید. در ادامه او داوطلب نفوذ در نیروهای تروریست و جدایی طلب می‌گردد. او با وجود مشکلات بسیار می‌تواند خود را به سازمان خلق دموکرات نزدیک کند و می‌تواند خود را به عنوان یک نیروی پیشمرگ کرد جا بزند و از آنجا برای نیروهای امنیتی اطلاعات بفرستد و باعث کارشکنی در فعالیت‌های آنان بشود. در این کتاب از تشطط فکری و عدم اتحاد در میان رهبران جدایی طلب کرد و روحیه ضعیف نیروهای آنان آگاهی می‌یابیم و می‌بینیم که چگونه جمهوری اسلامی با قدرت و ذکاوت توانسته به قلب سازمان‌های جدایی طلب نفوذ کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آسمان غرب» کلید خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد عسگری، کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» از آغاز فیلم‌برداری این پروژه سینمایی که با محور شهید شیرودی ساخته می‌شود، خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد عسگری، کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» از آغاز فیلم‌برداری این پروژه سینمایی که با محور شهید علی اصغر شیرودی، قهرمان ملی هشت سال دفاع مقدس ساخته می‌شود، خبر داد و در این باره گفت: فاز پیش‌تولید فیلم به پایان رسیده و چند روزی است که وارد مرحله فیلم‌برداری شده‌ایم.

او همچنین از تغییر نام این فیلم سینمایی خبر داد و در این زمینه عنوان کرد: فیلم در ابتدا با نام «دومین روز پاییز» پروانه ساخت خود را دریافت کرده بود اما در ادامه نام آن را به «آسمان غرب» تغییر دادیم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی‌اش از مدت زمان به طول انجامیدن فیلم‌برداری این اثر سینمایی چقدر است، گفت: فکر می‌کنم حدود سه ماه درگیر انجام فیلم‌برداری خواهیم بود.

عسگری درباره اینکه آیا «آسمان غرب» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت یا خیر، گفت: تمام تلاش‌مان بر این است که فیلم را مهیای حضور در جشنواره فجر امسال کنیم و به یاری خدا این اتفاق رخ خواهد داد.

گفتنی است که فیلم سینمایی «آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، با مشارکت سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی ساخته می‌شود.

محمد عسگری کارگردان این اثر سال گذشته با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هشت نقاشی و گرافیست فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به تلویزیون می‌آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «رنگ دفاع» عنوان برنامه‌ای ۱۰ قسمتی درباره هنر نقاشی و گرافیک با موضوع دفاع مقدس است که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مینو خانی کارگردان «رنگ دفاع» درباره این برنامه گفت: از آنجا که همزمان با وقوع جنگ هشت ساله، هنرمندان عرصه نقاشی و گرافیک دست به کار شدند و آثار بسیار ارزشمندی را به حافظه تصویری کشور افزودند، به نظر می‌رسد توجه به نقاشی و گرافیک با رویکرد دفاع مقدس و همچنین بازخوانی آثار هنرمندان نسل اول و شناخت هنرمندان نسل‌های بعدی ضروری است.

خانی درباره هنرمندانی که در این مجموعه با آنها گفت‌وگو شده گفت: عبدالحمید قدیریان، محمد خزایی، علی‌محمد شیخی، خشایار قاضی‌زاده، علیرضا خالق دادی، پرویز اقبالی، حسین عصمتی و مینا صدری هشت هنرمندی هستند که در «رنگ دفاع» به هنر آنها پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در همه این هنرمندان می‌توانیم تاثیرشان از این رویداد اجتماعی را چه در زمان جنگ و چه بعد از آن ببینیم. بنابراین در برنامه «رنگ دفاع» چند تن از هنرمندان نسل اول را توامان با هنرمندان جوان‌تر نسل‌های بعدی خواهیم دید.

خانی همچنین اظهار داشت: ما با هنرمندان گفتگوهای کوتاهی انجام دادیم و از انگیزه و رویکردشان در خلق اثر هنری با موضوع دفاع مقدس پرسیدیم و برای اینکه بتوانیم کیفیت کار آنها را نشان دهیم با برخی اساتید تراز اول کشور در عرصه هنر و فرهنگ دفاع مقدس از جمله محمدعلی رجبی، مرتضی حیدری، مرتضی سرهنگی، علی اصغر فهیمی‌فر، بهنام زنگی، علی‌اصغر شیرازی، پریسا شاد قزوینی، نظام الدین امامی‌فر و محسن سلیمانی هم گفتگو کردیم تا آنچه درباره جایگاه هنر این هنرمندان گفته می‌شود صرفا نگاه سازنده یا خود هنرمند نباشد.

«رنگ دفاع» کاریست از گروه معارف شبکه پنج سیما به کارگردانی، پژوهش و نویسندگی مینو خانی و تهیه‌کنندگی سید جمال نحوی که از جمعه ۳۱ شهریور ماه، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس حوالی ساعت ۲۲ به مدت ۱۰ شب از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع