X

بایگانی شهریور 30, 1402

دفتر سینمایی

پیکر آرش میراحمدی به سوی خانه ابدی بدرقه شد

مراسم خاکسپاری آرش میراحمدی با حضور جمعی از بازیگران سینما و تلویزیون کشورمان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

سعید آقاخانی و نادر سلیمانی در نمایی از بدرقه این هنرمند و طناز دیده می‌شوند. بازیگرانی که سال‌ها با هم کار کرده‌اند و حالا آمده‌اند همکار و دوست خود را به خانه ابدی مشایعت کنند.

آقاخانی در این مراسم از فقدان حضور این طناز گفت. همچنین داریوش فرضیایی که با او چند کار را تجربه کرده و شهاب عباسی که «خنده بازار» را با نقش‌آفرینی ویژه آرش میراحمدی به تلویزیون آورد در این مراسم از هنرنمایی‌ها و جایِ خالی او گفتند.

حمید لولایی، پژمان بازغی، نعیمه نظام‌دوست، امیر غفارمنش، سروش جمشیدی‌فر، سیروس میمنت، قربان نجفی، مجید شهریاری، خشایار راد، مهوش وقاری و بسیاری از هنرمندان دیگر سینما و تلویزیون در این مراسم حضور پیدا کردند.

آرش میراحمدی متولد ۴ تیرماه ۱۳۵۰ در فراشبند استان فارس و فارغ التحصیل لیسانس رشته هنر‌های نمایشی از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران بود که علاوه بر بازیگری، کار نویسندگی و کارگردانی هم انجام می‌داد.

«بی‌بی چلچله»، «نوروز ۷۲»، «نیمه پنهان»، «خنده بازار»، «بیمار استاندارد»، «کلبه عمو پورنگ»، «بچه محل» و… از جمله کار‌های زنده یاد میراحمدی در سینما و تلویزیون است.

او سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه در بیمارستان بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

وی که با بیماری سرطان پانکراس مبارزه می‌کرد، در پی یک عارضه جدی کبدی در بیمارستان فیروزگر بستری و مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و مدتی در آی سی یو بستری بود.

همچنین مراسم ترحیم این بازیگر روز شنبه (یکم مهرماه) ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در مسجد حجت ابن الحسن (عج) واقع در خیابان سهروردی شمالی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت زندگی کاپیتان شهید تیم ملی واترپلو

سریال رادیویی «انسیه» به نویسندگی سیمین بنایی، تهیه‌کنندگی مهدیه تقی‌زاده و کارگردانی مینو جبارزاده از اول مهر ساعت ۱:۳۰ دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه است.

داستان این سریال درباره زنی به نام انسیه است که به خاطر تعصب میرزابابا از تحصیل بازمانده و با پسرعموی خود ازدواج می‌کند. وی همواره در فکر تحصیل است و به همین خاطر انواع هنر‌ها را می‌آموزد. انسیه در زندگی پرپیچ و خم خود صاحب چهار پسر می‌شود که هر چهار نفر آن‌ها شهید می‌شوند، اینک انسیه برای ادامه زندگی به تنها هدف خود یعنی بازگشایی مدرسه برای دختران فکر می‌کند.

سریال رادیویی «عقرب زرد» به نویسندگی سیمین بنایی، تهیه‌کنندگی مهدی نمینی‌مقدم و کارگردانی میرطاهر مظلومی به زندگی شهید علی چیت‌سازیان فرمانده اطلاعات عملیات لشکر ۳۲ انصارالحسین می‌پردازد. این سریال از اول مهر ساعت ۲:۳۰ دقیقه صبح از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۲۳ تکرار آن است.

سریال رادیویی «ورزشکاران کوچک» به نویسندگی سیمین بنایی، تهیه‌کنندگی نوید جولایی و کارگردانی مهرداد مهماندوست به زندگی برادران شهید پورزند می‌پردازد. این مجموعه رادیویی از اول مهر ساعت ۲۳:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۵:۳۰ روز بعد تکرار آن است.

سریال رادیویی «پسر دریا» به نویسندگی داریوش روحی، کارگردانی نازنین مهیمنی و تهیه‌کنندگی مهدی نمینی‌مقدم به زندگی شهید حسن نوفلاح کاپیتان تیم ملی نوجوانان واترپلو می‌پردازد. این سریال از اول مهر ساعت ۱ بامداد روی آنتن رادیو نمایش می‌رود و ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه تکرار آن است.

سریال رادیویی «به دنبال پدر» به نویسندگی راضیه مومیوند، تهیه‌کنندگی اشرف‌السادات اشرف‌نژاد و کارگردانی محمد پورحسن درباره خانواده‌ای است که منتظر برگشت پدر خانواده از جبهه هستند. این سریال رادیویی از اول مهر ساعت ۲ صبح روی آنتن رادیو نمایش می‌رود و ساعت ۱۱ صبح تکرار آن است. در تمامی این سریال‌ها بازیگران، افکتور‌ها و صدابرداران اداره‌کل هنر‌های نمایشی رادیو نیز حضور داشته‌اند.

همچنین ویژه‌برنامه مستند گزارشی «تا انتها حضور» از اول مهر ساعت ۵ صبح روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

این مستند گزارشی شامل آیتم گفتگو با فیلم‌سازان، مستندسازان، فیلمنامه‌نویسان حوزه دفاع مقدس و همچنین بازیگران این حوزه، به بررسی و تحلیل روند کلی شگل‌گیری سینمای دفاع مقدس می‌پردازد. این برنامه به تهیه‌کنندگی ریحانه یزدان‌دوست و نویسندگی و گویندگی فاطمه حاتمی تلاش دارد تا نگاهی دقیق‌تر و ژرف‌تر به ابعاد مختلف این حوزه در برهه‌های مختلف دوران دفاع مقدس و پس از آن داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت‌های کادر بهداشت و درمان در برنامه «پنجره باز»

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به منظور گسترش و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت و حمایت از گروه‌های فعال فرهنگی، فضای باز و داخلی در هفته دفاع مقدس، این مرکز را در اختیار مجموعه‌های فرهنگی و هنری قرار داده است.

در راستای روایت‌های کادر بهداشت و درمان در روز‌های دفاع مقدس با حضور چهره‌های برجسته نظام سلامت ویژه برنامه «پنجره باز» از شبکه سلامت سیما، از روز جمعه ۳۱ شهریور ساعت ۲۳ و بازپخش ساعت ۱۰ صبح روی آنتن خواهد رفت.

این ویژه برنامه در ۷ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روانه آنتن پخش خواهد شد.

در ویژه برنامه «پنجره باز» گفتگو‌هایی از حضور نیرو‌های بهداشت و درمان در دوران دفاع مقدس، دستاورد‌ها و تجهیزات در کنار روایت‌هایی از تلاش نیرو‌های درمانی از دیگر محور‌هایی است که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی سید محمد حسین پورفاضلی و سردبیری و اجرای اسماعیل باستانی با رویکرد ویدئوکست، هر شب ساعت ۲۳ از شبکه سلامت سیما روانه آنتن سیما خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستندی درباره بیش فعالی در شبکه سلامت

اختلال نقص توجه و بیش فعالی، نوعی اختلال و ناهنجاری رفتاری به حساب می‌آید که البته قابل کنترل و مدیریت است.

شبکه سلامت با توجه به لزوم آگاهی والدین از این نوع اختلال مخصوصا در دوران نوجوانی مستندی با عنوان «اختلال نقص توجه و بیش فعالی» پخش می‌کند.

این مستند از روی کتابی با همین موضوع تولید شده و به بسیاری از باور‌های غلط پرداخته و دیدگاه درستی به مخاطب می‌دهد.

این مستند روز یکشنبه ۲ مهر ساعت ۲۲ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین هفته فیلم کوتاه دفاع مقدس برگزار می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح دومین دوره هفته فیلم کوتاه دفاع مقدس را در فرهنگسرای نیاوران و شهرک سینمایی دفاع مقدس برگزار خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، در این برنامه که به مناسبت هفته دفاع مقدس و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مصطفی صدرزاده برگزار می‌شود ۶ اثر از فیلم‌های کوتاه تولید شده در این انجمن رونمایی و اکران و سه عنوان کارگاه آموزشی تخصصی با رویکرد انتقال تجربه نیز در این رویداد برگزار خواهد شد.

دومین هفته فیلم کوتاه دفاع مقدس برگزار می شود

عصر دوشنبه سوم مهر ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۸:۳۰ فیلم‌های کوتاه «آمبولانس» به کارگردانی حسین محروقی و «بشقاب پرنده» به کارگردانی زهرا یزدان پناه رونمایی و اکران خواهند شد و هادی مقدم دوست فیلمنامه‌نویس برجسته سینمای کشور کارگاه انتقال تجربه با موضوع «فیلمنامه نویسی در فیلم کوتاه» را در سالن خزر فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد کرد.

عصر سه‌شنبه چهارم مهرماه نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۸:۳۰ فیلم‌های کوتاه «راعون» به کارگردانی مسعود دهنوی و «پیام محمد» به کارگردانی مهدی جوادی فام رونمایی و اکران خواهند شد همچنین «محمدرضا شفیعی» تهیه‌کننده مطرح سینما و تلویزیون کشور در کارگاه انتقال تجربه این رویداد در خصوص «تهیه کنندگی فیلم کوتاه» در سالن خزر فرهنگسرای نیاوران سخنرانی خواهد کرد.

در آخرین روز این رویداد نیز روز چهارشنبه پنجم مهرماه فیلم‌های کوتاه «مثل مصطفی» به کارگردانی ابوالفضل همراه و «هانه» به کارگردانی میثم ملکی پور رونمایی و اکران خواهد شد و اردوی بازدید از شهرک سینمایی دفاع مقدس و بازدید از لوکیشن‌های جذاب سینمایی و تلویزیونی نیز از ساعت ۸ الی ۱۶ برگزار می‌شود.

پایان بخش برنامه نیز سخنرانی اساتید برجسته سینمای ایران خواهد بود.

علاقه‌مندان جهت حضور در این رویداد می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۱۰۳۸۲۲۵۱۱ تماس حاصل نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جادوگری و خرافات در سریال «رحیل» اغراق نیست

فرهاد نقدعلی، نویسنده سریال «رحیل» در گفت‌وگوی شبکه خبر درباره شکل‌گیری فیلمنامه این سریال گفت: ایده اولیه فیلمنامه «رحیل» حدود دو سال و نیم پیش بود و با تحقیقات تاریخی کامل‌تر شد. محوریت زن در سریال ثابت است.

نقدعلی ادامه داد: قصه سریال «رحیل» در دوره تاریخی پیش می‌رود. بار‌ها فیلمنامه بازنویسی شد و نسخه‌های متفاوتی از آن نوشته شد. 

این نویسنده در پاسخ به این سوال که برای نگارش فیلمنامه به کدام منابع مراجعه کردید، بیان کرد: در ابتدا با تحقیقات تاریخی شروع کردیم و انواع کتاب‌های این حوزه را خواندیم. به مرور با خواندن منابع سمت و سوی تحقیقات به موضوعات دیگر هم کشیده شد. مثلاً وقتی درباره کولی‌ها و غربتی‌ها یا کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان صحبت می‌شد، درباره آن‌ها تحقیق می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه ما یکسری شخصیت‌های خیالی داریم، که در یک مقطع تاریخی واقعی زندگی می‌کنند، توضیح داد: دیگر شخصیت‌های تاریخی‌مان مانند محمدحسن میرزا، ولیعهد نیازمند تحقیقات بود. فضای اجتماعی تهران قدیم هم به تحقیقات نیاز داشت. 

نقدعلی در پاسخ به این سوال که آیا در روزگار اجتماعی آن زمان تا این اندازه خرافات و جادوگری وجود داشته؟ گفت: هیچ اغراقی در پرداخت به خرافات آن دوره نشده است. بیننده احساس می‌کند جادو و ساحره به سینمای غرب وابسته است. 

نویسنده سریال «رحیل» با بیان اینکه الان کولی‌ها و غربتی‌ها در تهران زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: طوایف مختلف کولی در سطح کشور زندگی می‌کنند و در سرتاسر دنیا پخش شدند. حتی گفته می‌شود منشا شکل‌گیری آن‌ها در هند بوده و شاید به هزار سال پیش بازگردد. البته کولی‌ها بجز رمالی و فالگیری مشاغل دیگری هم دارند. برخی از طوایف آهنگر و … بودند.

به گفته وی، ویژگی آن‌ها این است که وارد هر فرهنگی می‌شوند همرنگ آنجا می‌شوند. در دوره قاجار رمالی، خرافات و علوم غریبه فراوان بوده است. انواع طالع‌بینی در آن دوره دیده می‌شد. حتی یکی از تابلو‌های کمال‌الملک درباره رمالی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بچه زرنگ» پس از دوسال به گیشه سینما رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» از پنجم مهر اکران می‌شود تا سالن‌های سینما، میزبان کودکان و خانواده‌های‌شان باشند.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری که پیش از این در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود، همزمان با آغاز به کار مدارس، در سینماهای سراسر کشور به اکران درمی‌آید.

این فیلم محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «گروه هنر پویا» است که با همت نزدیک به ۲۵۰ نفر از جوانان هنرمند ایران ساخته شده است و از پنجم مهر اکران می‌شود تا سالن‌های سینما، میزبان کودکان و خانواده‌های‌شان باشند.

اولین تیزر این انیمیشن سینمایی نیز به تازگی منتشر شده که ساخت آن را امید میرزایی بر عهده داشته است.

«بچه زرنگ» ماجرای پسر بچه‌ای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می‌داند. او در یک اتفاق نادر، به جنگلی اسرارآمیز قدم می‌گذارد و با حیوانات منقرض شده ایران مواجه می‌شود، این آغاز یک ماجرای پیچیده برای نجات آخرین ببر ایرانی است.

پخش «بچه زرنگ» را فیلمیران بر عهده دارد و این فیلم به سرگروهی پردیس سینمایی کورش اکران می‌شود.

«بچه‌زرنگ» سومین فیلم «گروه هنرپویا» بعد از «فیلشاه» و «شاهزاده‌روم» است که هر ۲ پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های سینمای ایران تا امروز هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲۸ سال است که دبیر جشنواره پویانمایی هستم/هر جشنواره به سه هزار و ۶۰۰ شغل نیاز دارد تا تبدیل به جشنواره شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: احیای هر چه بیشتر گونه سینمای کودک و نوجوان در گرو تقویت برگزاری جشنواره فیلم کودک است.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان آثار کودک و نوجوان به سوی سینمای بدنه رفته‌اند، گفت: تقویت جشنواره فیلم کودک سبب احیای بیشتر گونه سینمای کودک و نوجوان می‌شود. اگرچه در این زمینه زحمات زیادی کشیده و تلاش شده تا تعادلی بین سینمای بدنه و سایر تولیدات این ژانر حاصل شود. اما متأسفانه هنوز مشکلاتی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که این سینما، گیشه اکران ندارد؛ پس از پیشرفت تکنولوژی و بالاتر رفتن هزینه‌ها، عده‌ای نمی‌توانند در سینمای بدون گیشه کار کنند. در گذشته هزینه ساخت آثار کودک و نوجوان ارزان‌تر از سینمای بدنه بود و اکثر سینماگران به سمت تولید در این سینما می‌رفتند، اما امروز سینمای کودک با سینمای حرفه‌ای فرقی نمی‌کند، چه بسا که عناصر تخیل و فانتزی بیشتری هم لازم داشته باشد و هزینه‌ها بیشتر شوند، اما به دلیل عدم فراهم شدن زیرساخت‌ها خبری از اکران و فروش نیست.

کریمی صارمی ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان کودک و نوجوان در ابتدا این دغدغه را داشتند که مخاطب فیلم‌مان را نمی‌بیند، ولی در حال حاضر مسائل اقتصادی هم به آن اضافه شده است. فیلم‌های کودک و نوجوان اکران نشده زیادی در کشور داریم که به معضل تبدیل شده‌اند. البته این زیرساخت نیز وجود نداشت که آثار کودک و نوجوان را در اپلیکیشن‌های مختلف عرضه کنیم به همین دلیل پلتفرم‌ها نیز کار زیادی نتوانستند برای آن انجام دهند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در دنیا جایگاه ویژه‌ای برای سینمای کودک و نوجوان قائل می‌شوند، اما ما هنوز در خلاقیت عرضه محصولات‌مان کمبودهایی داریم مثلا بحث ما این است که بچه‌ها با نقد فیلم آشنا شوند، اما رفته رفته این امکان فراموش شد. سینما دیگر چیز متفاوتی نیست و باید به دنبال روش‌های جدیدی برای جذب مخاطب باشیم.

او درباره استفاده از امکانات و سالن‌های موجود دولتی برای اکران آثارکودک و نوجوان نیز اظهار کرد: طرحی با نام «سینما دانش‌آموز» طراحی کرده‌ایم که بر مبنای آن نزدیک به ۱۲۰ سالن سینمای متعلق به آموزش و پرورش در چرخه اکران فیلم‌های کودک قرار گیرند البته سالن‌های مذکور به امکانات پخش دی سی پی مجهز نیستند، همچنین نزدیک به ۵۰۰ سالن را در وزارت آموزش و پرورش شناسایی کرده‌ایم که شرایط اکران فیلم را دارند، اما فاقد سیستم‌های پخش نوین هستند. سالن‌های سینمایی مدرن و قدیمی بسیاری در دنیا وجود دارند که فیلم‌ها را با بهترین کیفیت اکران می‌کنند؛ قرار نیست که همه چیزمان را فدای تکنولوژی کنیم بلکه اگر یک سالن خوب حتی با یک ویدیوپروجکشن خوب در یک ساعت مشخص، فیلمی را به نمایش بگذارد، مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. باید خیلی جدی به این مساله فکر کنیم، اگر اعتقاد داریم که سینما اوقات فراغت است و سینمای کودک در حوزه تعلیم و تربیت نقش یا جایگاهی دارد پس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، حوزه هنری، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای نیل به این هدف هم افزایی و تلاش کنند.

این مدیر سینمایی خاطرنشان کرد: اکثر فیلمنامه‌هایی که این روزها نوشته می‌شود در دهه ۶۰ می‌گذرد و این مساله امکانات بسیاری را می‌طلبد، همچنین فیلم‌ها یا درباره کودک هستند یا برای کودک ساخته می‌شوند پس در آثارمان تعادل نداریم؛ این تعادل باید در جایی شکل گیرد. در سینما به همه ژانرها نیاز داریم پس باید کارشناسی شود و بر اساس نیاز مخاطب به آن‌ها ورود کنیم.

او در پایان درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان عنوان کرد: ۲۸ سال است که دبیر جشنواره پویانمایی هستم و در این سال‌ها به فستیوال‌های مختلفی رفته و داوری‌های بسیاری انجام داده‌ام. جشنواره به چند چیز نیاز دارد؛ اول زمان و دیگری بودجه است که باید در زمان خود تزریق شود. ثبات در برگزاری و دبیر نیز از دیگر ملاک‌های جشنواره است. هر جشنواره سه هزار و ۶۰۰ شغل نیاز دارد تا تبدیل به جشنواره شود. بنابر این تقویت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دوران کنونی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مخاطبان سینمایی، فیلم معرفی شده به اسکار را نماینده رسمی هر کشور می‌دانند، پس اگر فیلم سیاهی به عنوان نماینده سینمای ایران به «اسکار» معرفی شود، آن فیلم با تمام معانی و محتوای خود، نماینده رسمی «حاکمیت جمهوری اسلامی ایران» محسوب می‌شود!

فاطمه سادات ناظمی/ شب گذشته بود که «کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار» به جمع‌بندی قطعی رسید و خبر «انتخاب» فیلم سینمایی «نگهبان شب» به عنوان نماینده رسمی «جمهوری اسلامی ایران» را رسانه‌ای نمود؛ انتخابی که به وضوح حاوی چند پیام‌ و نکته بسیار مهم بود:

فیلم نگهبان شب در بطن خود نه تنها «انقلاب اسلامی» را به عنوان یک پدیده شکست خورده معرفی می‌سازد؛ بلکه سعی دارد تا موضوعاتی همچون «دموکراسی در ایران» را به چالش کشیده و برای مخاطب خود در سکانس‌هایی همچون دو بار رای انداختن عروس و داماد به صندوق رسمی رای برای ظاهرسازی در مقابل دوربین و …، تصویری هجوگونه از «مردم‌سالاری دینی» ایجاد نماید

۱/ «اسکار» (Oscars) یک رویداد مهم سینمایی در جهان است که آثار عرضه شده در آن می‌توانند همچون یک «دیپلمات» در صحنه «دیپلماسی عمومی» کشور مبدا خود عمل نمایند. اما متاسفانه کم‌کاری صورت گرفته در عرصه «دیپلماسی عمومی» و به نوعی انحلال این بخش مهم در «وزارت خارجه دولت دوازدهم» و عدم پویایی واقعی و غیرشعاری آن در «دولت سیزدهم» سبب شد تا امسال نیز با ندانم‌کاری «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و بالاخص مدیران «سازمان سینمایی»، اثری همچون فیلم سینمایی «نگهبان شب» به عنوان نماینده «جمهوری اسلامی ایران» روانه «اسکار ۲۰۲۴» شود. اثری که در تناقض آشکار با اهداف و جهت‌گیری‌های «دولت سیزدهم» است و برخلاف واقعیت در صحنه «دیپلماسی کشور» و تلاش‌های شبانه‌روزی دولتمردان که حالا پس از دوسال خدمت، نویدبخش افق‌های روشن شده و یک تصویر جذاب از «ایران مقتدر» را به معرض دید جهانیان گذاشته است و …؛ سعی دارد تا همچنان فلاکت مردم ایران را به نمایش گذاشته و فساد سیستمی و بیچارگی ملت ایران را در عبور از شرایط موجود، به مخاطب جهانی خود مخابره نماید.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۲/ فیلم سینمایی «نگهبان شب» اثری سیاه است که در لایه‌های درونی خود نه تنها تصویری مفلوک از وضعیت امروز «ایران اسلامی» را در معرض دید مخاطبان سینمایی خود می‌گذارد؛ بلکه سعی ویژه خود را بر مبتذل نشان دادن «آرمان‌های انقلاب اسلامی» گذاشته و به صراحت تلاش می‌کند تا ماهیت غیرواقعی و سراب‌گونه پیشرفت‌های ادعایی در کشور را نشان ‌دهد و با ادبیات سینمایی خود به دنیا اعلام نماید که آنچه درباره «عدالت‌محوری نظام جمهوری اسلامی» و «پیشرفت ایران بر بستر انقلاب اسلامی» می‌شنوند یک ظاهرسازی‌ بزرگ و دروغین است!


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۳/ سوای نظر از شکست فیلم سینمایی «نگهبان شب» در گیشه سینماهای ایران و عدم توفیق در جذب مخاطب؛ این اثر سینمایی یک درام اجتماعی و با ظاهری ساده و کوچک و با فضایی رئالیستی‌ است؛ اثری که با هوشمندی در روایت یک قصه مینیمال به پیش می‌رود و تمام تلاش خود را می‌کند تا با تعادل در لحن از دوری و نزدیکی افراطی به شخصیت‌ها پرهیز نماید و با استفاده از نوعی ترازمندی در میزان طنز روایت خود، به حد قابل قبولی از تمرکز بر روی جزییات و بالاخص معرفی شخصیت‌ها برسد و در مسیر کاشت‌ها و برداشت‌های روایی خود حرکت نماید و در این مسیر به ارایه یک داستان ساده و باورپذیر برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان سینمایی برسد. داستانی که در بطن خود نه تنها «انقلاب اسلامی» را به عنوان یک پدیده شکست‌خورده معرفی می‌سازد؛ بلکه سعی دارد تا موضوعاتی همچون «دموکراسی در ایران» را به چالش کشیده و برای مخاطب خود در سکانس‌هایی همچون دو بار رای انداختن عروس و داماد به صندوق رسمی رای برای ظاهرسازی در مقابل دوربین و …، تصویری هجوگونه از «مردم‌سالاری دینی» ایجاد نماید. تصویرسازی سیاه و مبتذل که حالا با کسب عنوان «نماینده ایران» به تایید «حاکمیت ایران» هم رسیده و اگر چه ممکن است به مزاج «آکادمی» خوش نیاید و همچون «جنگ جهانی سوم» دیپورت گردد، اما همچنان و همواره در منظر مخاطبان جهانی به عنوان نماینده ایران قابل مشاهده و دسترسی می‌باشد.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۴/ حتی اگر به محتوای سیاه و مجعول «نگهبان شب» توجه نشود؛ نباید فراموش کرد که این اثر محصول سال ۱۴۰۰ هجری‌شمسی است و به عنوان یکی از تولیدات رسمی «بنیاد سینمایی فارابی» در کارنامه «دولت دوازدهم» به ثبت رسیده است. فیلمی که عملا هیچ قرابت خاصی با «مدیریت فرهنگی و سینمایی در دولت سیزدهم» ندارد! و جالب‌تر آن است که این انتخاب در حالی صورت پذیرفت که چند روز پیش از این و به مناسبت هفته دولت بود که «وزیر محترم ارشاد» طی یک سخنرانی رسمی فرمودند: «در سال گذشته۲۰ فیلم سینمایی در تراز انقلاب را تولید کردیم!»؛ تولیداتی که ظاهرا توسط مدیریت سینمایی کشور بایکوت شده و تمامی آنها از حضور در «اسکار ۲۰۲۴» جا مانده‌اند!


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۵/ «کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار» یک هیات کاملا ایرانی و منتخب رسمی «سازمان سینمایی» است. هیاتی که برخی از اعضای آن به صورت مستقیم از جانب «مدیریت سینمایی کشور» منصوب می‌شوند و برخی دیگر نیز از میان لیست ارسالی توسط «صنوف خانه سینما» گزینش شده و هر ساله توسط «سازمان سینمایی» در ذیل «معاونت امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی» جایابی گردیده و مشغول به فعالیت می‌شوند و در نهایت فیلم منتخب این کمیته است که طی یک نامه رسمی و با نشان «بنیاد سینمایی فارابی» به «آکادمی علوم و هنرهای سینما» (Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS)) یا همان «اسکار» (Oscars) معرفی می‌گردد. پس در این میان توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که انتخاب هر فیلمی در این سازوکار به معنی معرفی نماینده رسمی ایران است. نماینده‌ای که محتوایی مورد قبول و تایید شده توسط حاکمیت ایران و یا هر کشور دیگری را در معرض مخاطبان سینمایی قرار می‌دهد.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۶/ «اسکار» یک پدیده ویژه در «تاریخ سینمای جهان» محسوب می‌شود. محفلی که برخلاف سایر جشنواره‌های جهانی به هیچ عنوان فراخوان عمومی نمی‌دهد و از سینماگران در سراسر جهان دعوت نمی‌کند تا آثار خود را جهت انتخاب ارسال نمایند؛ بلکه با ارسال فراخوان برای حاکمیت فرهنگی کشورهای مختلف در جهان، از ایشان می‌خواهد تا با تشکیل یک «کمیته انتخاب» به بررسی تولیدات سینمایی واجد شرایط برای حضور در «اسکار» بپردازند و هر فیلم سینمایی مقبول و مورد تاییدی که صلاح می‌دانند را به عنوان نماینده کشور و حاکمیت سیاسی خود به «اسکار» معرفی کنند و در چرخه انتخاب توسط اعضای این آکادمی برای نمایش نهایی در این رویداد سالانه قرار دهند. اگر چه در باب چرایی اتخاذ چنین روشی مباحث بسیاری وجود دارد و بسیاری این روش را در راستای اهداف «مدیریت فرهنگی ایالات متحده آمریکا» و طراحی الگوی الهام‌بخش به فرهنگ و هنر سایر ملت‌ها ارزیابی می‌کنند. اما باید توجه داشت که نماینده معرفی شده توسط هر کشور در این سازوکار، نماینده واقعی حاکمیت فرهنگی آن کشور بوده و مخاطبان سینمایی می‌توانند آن کشور را با آن نماینده دارای نشان رسمی و معرفی‌نامه بشناسند. پس حتی اگر در این روش فیلم سیاه و مجعولی همچون «نگهبان شب» به عنوان نماینده سینمای ایران به «اسکار» معرفی شود، هیچ اتهامی متوجه برگزارکنندگان این رویداد نبوده و این فیلم سینمایی با تمام معانی و محتوای خود، نماینده رسمی «حاکمیت جمهوری اسلامی ایران» محسوب می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند خرده‌ای بر «اسکار» بگیرد و این رویداد به شدت سیاسی را متهم به «ترسیم چهره مفلوک و سیاه از ایران» نماید!


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۷/ دوسال است که از حضور پرتوفیق و همچنان آرمان‌محورانه «دولت سیزدهم» در عرصه مدیریت اجرایی کشور می‌گذرد و حالا این دولت با تلاش شبانه‌روزی خود توانسته اقتدار کمرنگ شده «جمهوری اسلامی» طی هشت سال حضور و حاکمیت «دولت حسن روحانی» را به صورتی ویژه‌ای بازیابی نماید و با تمرکز بر اصلاح ساختارهای داخلی و بالاخص توجه ویژه بر معیشت عمومی جامعه، به گونه‌ای مطلوب کشور را از فضای ول‌شدگی امور به حال خود رهایی داده و در مسیر عبور از معضلات و مشکلات قرار دهد. توفیقاتی که پیام‌های روشن و ملموس آن امروزه در صحنه «دیپلماسی رسمی کشور» قابل مشاهده می‌باشد. اما مع‌الاسف، این حضور پررنگ و پویا همچنان بدون پیوست «رسانه‌ای» و به نوعی با تداوم انفعال در عرصه «دیپلماسی رسانه‌ای کشور» همراه است. موقعیتی مُهلک که بخش عمده‌ای از آن محصول رسوب طیف مدیران برجای مانده از گذشته و همچنین حضور طیف نابلدی از مدیران تازه‌واردی است که در بخش‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ای مشغول به فعالیت‌هستند؛ طیف مدیرانی که برآیند خروجی ایشان به نحوی است که گویی سعی دارد تا همچنان کشور را در حال انفعال نشان دهند اجازه ندهند تا تلاش‌های «دولت سیزدهم» برای حل و عبور از مشکلات و ترسیم آینده روشن ایران به نمایش گذاشته شود. ممانعتی که محصول آن انتقال پیام‌های رسانه‌ای کاملا متناقض از درون «ایران» است. پیام‌هایی که توسط مخاطبان متکثر بین‌المللی دریافت می‌شود و ایشان را به واسطه این تصویرسازی‌های متناقض، دچار ذهنیتی پارادوکسیکال از «نظام جمهوری اسلامی» نموده و تصویری ناسازوارانه از پدیده الهام‌بخش «انقلاب اسلامی» در مقابل عموم ایشان قرار می‌دهد.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


۸/ اگرچه حضور تولیدات سینمایی سیاه و مجعولی همچون فیلم سینمایی «آیه‌های زمینی» در جشنواره‌های مهم خارجی و به همراه آن انتشار عمومی و گسترده فیلم‌های سیاهی همچون «ارادتمند نازنین بهاره تینا» و «تفریق» و «بی‌رویا» و «برادران لیلا» و … در فضای مجازی و قابل دسترس برای عموم مخاطبان را می‌توان به عنوان مصادیقی از انفعال مدیران «مدیریت فرهنگی و سینمایی» در «دولت سیزدهم» ارزیابی نمود و بروز چنین اقداماتی را با توجیهات مختلف همراه ساخت و در نهایت محصول کمبود توان استفاده هوشمندانه از ظرفیت «دیپلماسی عمومی» دانست و …؛ اما قطعا معرفی اثر مجعولی همچون «قهرمان» به «اسکار ۲۰۲۲» آن هم در نخستین سال حضور «دولت سیزدهم» و پس از آن معرفی فیلم سینمایی سخیف و با معانی به شدت پستی همچون «جنگ جهانی سوم» به «اسکار ۲۰۲۳» و در نهایت معرفی فیلم سینمایی «نگهبان شب» به بخش رقابتی «اسکار ۲۰۲۴» را نمی‌توان با هیچ منطقی توجیه نمود و تنها می‌بایست آن را به عنوان مصداقی از یک «خیانت مدیریتی» در بدنه فرهنگی و سینمایی «دولت سیزدهم» قلمداد نمود.


استشمام بوی خیانت در سازمان سینمایی/ وقتی موفقیت‌های جهانی «دولت سیزدهم» با نماینده رسمی سینمای ایران نقض می شود!


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عسگری: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد عسگری گفت: در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است.

محمد عسگری کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است؛ به عنوان مثال در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است.

کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به عقیده بنده بودجه هایی که قرار است صرف تولید آثار سینمای دفاع مقدس شود باید یک متولی ثابت داشته باشد تا هدر نرود.

وی ادامه داد: باید شورایی از تمامی سازمان ها، نهادها و ارگان هایی که در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس فعالیت دارند تشکیل شود تا موازی کاری در آن ها از بین برود و با نظرات تخصصی و کارشناسی افراد حاضر در این شورا این سینمای مهم و ارزشمند رشد پیدا کند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: یکی دیگر از نکات مهمی که باید در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس لحاظ شود بیان موضوع به زبان روز برای ارتباط گیری با نسل جوان است. نسل جوان این روزها با توجه به گسترده شدن ابعاد رسانه ها و در اختیار داشتن فضای مجازی و امکانات الکترونیکی با دایره اطلاعاتی وسیعی روبرو هستند و نیاز است که برای آن ها فیلم های نوآورانه تولید کرد تا سلیقه روز آن ها را پاسخگو باشد و به دلشان بنشیند.

عسگری در همین راستا یادآور شد: تولید فیلم های دفاع مقدسی نباید به صورت بی هدف و باری به هر جهت باشد. بسیاری از فیلم هایی که در دهه ۷۰ تولید شدند به دلیل شعار زدگی و تکرار مکررات کم کم مخاطب این گونه سینمایی را دلزده کردند. حال ما نیازمند آن هستیم که مخاطب دلزده را با تولید آثار خلاقانه خوش بین کنیم و حرف های نویی را بزنیم.

دستیار کارگردان فیلم های سینمایی «تنگه ابوقریب» و «محمد رسول الله (ص)» خاطرنشان کرد: از این بابت کار فیلمسازان سینمای دفاع مقدس بسیار دشوار است. کسی که می خواهد در این فضا کار کند باید خلاق و جسور باشد و نسل جدید را بشناسند در غیر این صورت موفق نمی شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو هزینه های سنگین تولید را یکی دیگر از معضلات سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس برشمرد و در این باره تأکید کرد: نهادهایی که خود را متولی سینمای دفاع مقدس می دانند باید بودجه کافی و مناسب در اختیار فیلمسازان این حوزه قرار دهند. بدیهی است که اختصاص بودجه های اندک و ناکافی باعث تولید فیلم های بی کیفیت می شود و این اتفاق متأثرکننده است. ما باید برای این گونه مهم سینمایی ارزش قائل شویم و از تولید سردستی آثار پرهیز کنیم.

عسگری در خاتمه اظهار داشت: همچنین سینمای دفاع مقدس نیازمند به روز کردن تجهیزات، ادوات و امکانات لجستیکی است. متأسفانه ادوات نظامی و جنگی که در اختیار فیلمسازان قرار می گیرد همگی کهنه و مستهلک هستند و باد آن ها نمی شود کار خوبی را ارائه داد. همچنین فیلم های دفاع مقدس نیاز به ساخت دکورهای خاص دارند که این اتفاق نیز بسیار هزینه بر است و باید تدبیری برای بهبود وضعیت کیفی دکورها نیز صورت گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع