X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«زندگی بد» نماینده پرتقال شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرتغال «زندگی بد» را به آکادمی اسکار معرفی کردند.

به گزارش سینماپرس و به نقل ازورایتی، پرتغال هم فیلم «زندگی بد» ژائو کانیخو را به عنوان نماینده خود انتخاب کرد. این فیلم امسال برنده جایزه خرس نقره‌ای هیات داوران جشنواره فیلم برلین شد.

داستان این فیلم در هتلی خانوادگی می‌گذرد و داستان گروهی از زنان از نسل‌های مختلف یک خانواده را تصویر می‌کند که روابط‌شان با یکدیگر تلخ و مسموم شده است. ورود غیرمنتظره نوه دختری به این فضای ظالمانه ایجاد دردسر می‌کند و نفرت‌های پنهانی و انباشته شده را رو می‌آورد.

آخرین مهلت برای معرفی فیلم‌های منتخب هر کشور به آکادمی اسکار ۲ اکتبر (۱۰ مهر) است. تاکنون ۴۲ کشور نمایندگان خود را به اسکار معرفی کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین تیزر رسمی «عاشورا» رونمایی شد

سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، روایتی متفاوت از مجاهدت‌های رزمندگان لشگر ٣١ عاشورا در عملیات‌های خیبر و بدر را به تصویر کشیده است. 

همزمان با پخش قسمت پنجم سریال «عاشورا» از دومین تیزر این سریال ساخته سیدمیثم میرزایی رونمایی شد. 

سریال «عاشورا» در نسخه سینمایی خود با نام «موقعیت مهدی» سعی داشت تا زندگی شهید مهدی باکری را در سال‌های ١٣۶٢ تا ١٣۶٣ روایت کند، اما در نسخه تلویزیونی سعی دارد به معرفی سایر رزمندگان این لشگر و جزئیات عملیات‌های خیبر و بدر بپردازد.

«موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر برنده پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد و توانست در اکران، عنوان پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند.

سریال ٧ قسمتی «عاشورا» اولین ساخته هادی حجازی‌فر و محصول مرکز سیمافیلم است که پخش خود را از ٢٧ مرداد ماه آغاز کرده و بصورت هفتگی جمعه‌ها ساعت ٢٢ از شبکه یک سیما و شنبه‌ها ٢۴ بامداد از شبکه تماشا پخش می‌شود.

هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی در سریال «عاشورا» نقش آفرینی می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخ فلسطینی‌ها در سرزمین فلسطین یک واقعیت انکار ناپذیر است

مجید صفاتاج، نویسنده و پژوهشگر مسائل خاورمیانه در برنامه «ساعت به وقت قدس» درباره شروع روند اشغال اراضی توسط اسرائیلی‌ها گفت: هرتسل که بنیان گذار صهیونیست سیاسی است در سال ۱۳۹۷ میلادی سران یهودی را جمع و اعلام کرد که ما باید یک دولت یهود را تشکیل بدهیم. در آنجا به قدرت‌های زمان اعلام کرد دولتی که تشکیل خواهد شد سنگر تمدن غرب در برابر توحش و بربریت شرق خواهد بود. بهترین مکان سرزمین فلسطین بود. چون حضرت داوود و حضرت سلیمان روی هم رفته زمانی در حدود ۸۰ سال در این مکان حکومت کرده بودند. 

وی افزود: نکته دیگر موقعیت ژئوپولتیکی و سوق الجیشی سرزمین فلسطین بود که برای غربی‌ها مهم بود. به فلسطین لولای سه قاره یا محل اتصال سه قاره گفته می‌شود. زمانی که اسرائیل در ۱۹۴۸ شکل گرفت بن گورین تشکیل دولت اسرائیل را اعلام کرد، کمتر از ۶ درصد از خاک فلسطین تحت مالکیت قانونی یهودی‌ها بود. یعنی بیش از ۹۴ درصد در همان زمان تشکیل دولت اسرائیل تحت مالکیت فلسطینی‌ها بود.

صفاتاج تاکید کرد: آن‌ها دو سیاست را در پیش گرفتند. اول انتقال یهودی‌ها به سرزمین فلسطین؛ خودشان می‌گفتند انتقال یهودیان به سرزمین فلسطین به مثابه تزریق خون در رگ‌های حیاتی فلسطین است. دوم سیاست سرکوب و کشتار مردم فلسطین را در پیش گرفتند. 

این پژوهشگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به اینکه آیا این سرزمین در اصل برای یهودی‌ها بوده و توسط عثمانی‌ها اشغال شده، توضیح داد: در جنگ‌های جهانی اول و دوم به هرحال هر کشوری کشور دیگری را اشغال می‌کرد. اما این دلیلی برنفی پیشینه تاریخ آن سرزمین نیست. قبل از اینکه اصلا معبدی در سرزمین فلسطین ایجاد شود کنعانی‌ها (فلسطینیان اخیر از قوم کنعانی) وجود داشتند. آنجا معبدی برای پرستش خدای یگانه ایجاد و بعد این معبد تخریب می‌شود.

وی یادآور شد: حکومت حضرت داوود و سلیمان به پایان می‌رسد. بعد از آن دولت‌های مختلف می‌آیند، حکومت بنی اسرائیل در جا‌های مختلف تشکیل می‌شود. تاریخ فلسطین و تاریخ کنعانی‌ها در سرزمین فلسطین یک واقعیت انکار ناپذیر است. مردم فلسطین با همین تاریخ زندگی می‌کردند. این سرزمین همچنان عربی بوده است. عیسی مسیح در همین سرزمین ظهور و اعلام پیامبری کرد. این بحث عربی بودن است. اصلا بحث یهودی بودن نیست. در طول تاریخ وقتی بررسی می‌کنیم اصلا یهودی در این سرزمین نبوده است.

صفاتاج در پایان گفت: سفرنامه‌های مختلف ابن بطوطه و ناصر خسرو را مطالعه کنید آن‌ها به سرزمین فلسطین رفته اند و دیدار داشته اند. ناصر خسرو در سفرنامه خودش می‌گوید فقط دو خانواده یهودی در سرزمین فلسطین بوده اند؛ بنابراین اینکه ابتدا اسرائیلی‌ها در این سرزمین بودند به لحاظ حقوق بین الملل کاملا مردود است.

«ساعت به وقت قدس» پنجشنبه‌ها روی آنتن شبکه یک می‌رود و جمعه‌ها بازپخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر رسمی «شماره ۱۰» منتشر شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، پوستر رسمی فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، با طراحی محمد تقی‌پور منتشر شد.

فیلم سینمایی «شماره ۱۰» بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است، فیلم نخستین‌بار در چهل‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با ۱۲ نامزدی، در چهار رشته بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی صحنه موفق شد بیشترین جایزه سیمرغ بلورین را در بخش سودای سیمرغ از آن خود کند.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

عوامل اصلی این فیلم سینمایی عبارتند از: مجری طرح: احمد کاوری، مدیر فیلمبرداری: حسن پویا، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، تدوین: عماد خدابخش، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، صداگذار: آرش قاسمی، صدابردار: فرخ فدایی، طراح گریم: شهرام خلج، طراح لباس : نیاز حمیدی، طراح جلوه های ویژه بصری: حسین حشمت نیا، طراح جلوه های ویژه میدانی: رضا ترکمان، مدیر تولید: علی بهرمند، اصلاح رنگ و نور: سامان مجدوفایی، مدیر برنامه‌ریزی: حبیب قلی‌زاده، دستیار اول کارگردان: محسن حسن‌پور، سرپرست گروه فیلمبرداری: محمد نادرقشلاقی، دستیار یک فیلمبردار: فرزین ابراهیمی، دستیار صحنه: حسین حاجی ابراهیمی، مدیر تدارکات: محمد میسمی، تبلیغات: استودیو شهر فرهنگ، محصول: بنیاد سینمایی فارابی، پخش: موسسه شهر فرنگ.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وظایف سینما در افزایش صلح چیست؟/ پرداخت منطقی به بحران‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، نشست «سینما و صلح» به مناسبت روز جهانی صلح با حضور حبیب احمدزاده کارگردان سینما و نویسنده، محمدرضا تقی‌پور مدیر موزه صلح، سیداحمد محیط طباطبایی مدیر شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)، وحید آگاه استاد دانشگاه و مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما برگزار شد.

مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما گفت: امروز ما در جهانی زندگی می‌کنیم که پر از جنگ است و سوال این است که چرا سینما تا به امروز نتوانسته صلح به وجود بیاورد. ذات سینما یک فضای سخت‌افزاری صلح است و همه با هم یک چیز واحد می‌بینند که این خود نمادی از صلح است. بنابراین به نظر می‌رسد ذات سینما این امکان را دارد تا صلح ایجاد و به گسترش صلح کمک کند.

وی با اشاره به نقش سینما به عنوان ابزاری برای برقرارکننده صلح میان جوامع، افزود: وقتی در جامعه‌ای افراد بتوانند از طریق سینما با هم حرف بزنند دیگر لازم نیست حرف‌های خود را جای دیگری بزنند زیرا از طریق سینما می‌توانیم صحبت‌های‌مان را به تصویر ترجمه کنیم، تصویر را به مواجهه بگذاریم و اگر این توازن در تصویر اتفاق بیفتد و نه در جای دیگر این اتفاق عاقلانه‌تر است. هر چقدر بتوانیم مواجه‌های سخت را به مواجه نرم تبدیل کنیم بهتر است و این امر از کارکردهای سینما است.

مدیرعامل موزه سینما اظهار کرد: دنیای امروز به جهت بحران‌های مختلف اعم از بحران هویت، ناکارآمدی، تبعیض، مشروعیت، نفوذ دنیای ملتهبی شده است و این بحران‌ها هدف مشترکی دارند که آن تولید نفرت است. اگر در جامعه‌ای این بحران‌ها به اوج خود برسد نفرت میان افراد آن جامعه نیز بیشتر می‌شود و با بالا رفتن درجه نفرت در جامعه قطعا جنگ خواهد شد. سینما می‌تواند به هر کدام از این بحران‌ها با یک مبنای منطقی بپردازد تا به صلح پایدار برسد در غیر این صورت صلح ناپایدار خواهیم داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه در سینما باید حرفی درست و مشترک تولید و منتشر کرد، گفت: یکی از کارهای بزرگی که سینما می‌تواند انجام دهد این است که عاقلانه و مبتنی بر واقعیت‌ها به بحران‌ها بپردازد و درجه نفرت را در جامعه کاهش دهد. متاسفانه سینما این نقش و کارکرد خود را به خوبی ایفا نمی‌کند. گاهی سینما به جای کاهش میزان نفرت میان افزاد جامعه، نفرت‌افزایی می‌کند و باعث خشم بیشتر میان مردم می‌شود درحالیکه می‌شود درباره هر چیزی حرف زد و به صورت منطقی به آن پرداخت.

وی افزود: زمان آن نیست که شرایطی مانند آلمان قدیم را که در طول ۱۰۰ سال ۱۵ انقلاب تجربه کرد و هزاران نفر کشته شدند تجربه کنیم. در سینما می‌توانیم به جای جنگیدن و بعد به صلح رسیدن با گفتگو به صلح برسیم.

تاکید سینمای دانش بنیان بر «اصلاح‌پذیری» در جامعه

مدیرعامل موزه سینما با بیان اینکه سینمای ایران فراز و نشیب زیادی دارد، گفت: به عنوان مثال، فیلم‌های مجید مجیدی در مورد سینمای فطرت است که ریشه در خوبی‌های بیرونی انسان‌ها دارد. پیش از این درباره سینمای دانش‌بنیان صحبت کرده‌ایم؛ سینمایی که می‌داند چه می‌خواهد بگوید و چیزی را که می‌خواهد بگوید به صورت علمی می‌داند و از آن پشتیبانی می‌کند تا محقق شود. گاهی می‌خواهیم به صلح اشاره کنیم ولی جنگ را بارزتر نشان می‌دهیم. احساس می‌کنم برخی از سینماگران ما از مفهوم صلح دور شده‌اند.

اسماعیلی افزود: ما می‌توانیم در فیلم‌ها بحران‌های اجتماعی نظیر بحران توزیع ناعادلانه مشاغل و ثروت را نشان دهیم. باید توجه داشته باشیم که اگر ما این بحران را به سینما تبدیل کردیم و خروجی این تصویر تبدیل به خشم متراکم شود کار خود را انجام نداده‌ایم. درست است سینماگر باید وضعیت را آینه‌وار نشان دهد ولی سینمای دانش‌بنیان و هوشمند متوجه این موضوع است که همه ما داخل یک کشتی هستیم و اگر بخواهیم این کشتی را به سلامت به مقصد برسانیم باید مراقب باشیم که هر چیزی که مطرح می‌کنیم ناظر بر «اصلاح‌ پذیری» باشد.

وی ادامه داد: توجه به اصلاح‌پذیری تفاوت میان سینمای فطرت با سایر سینماها است که در آثار مجید مجیدی می‌بینید. علاقه داریم سینمایی داشته باشیم که وضع موجود را نشان دهیم و برای اصلاح و بهتر شدن جامعه و پایدار شدن وضعیت، حرف خود را هم بزنیم. سینمای هوشمند سینمایی است که اگر دردی را دوا نمی‌کند و راهکار ارائه نمی‌دهد، حداقل آن نقطه‌هایی را که می‌تواند به اصلاح بیانجامد از بین نبرد.

وظایف سینما در افزایش صلح چیست؟/ پرداخت منطقی به بحران‌ها

با گذشت، صلح محقق می‌شود

در بخش دیگری از این نشست حبیب احمدزاده درباره سینما و صلح گفت: موضوع سینما و صلح مانند چاقوی دولبه است. یکی از توانایی‌های سینما، قدرت اشاعه است که در کنار آن جنایتی هم خلق شده و آن این است که ما آن چه در فیلم نشان می‌دهیم نیستیم و این بسیار خطرناک است.

وی افزود: یادم می‌آید در زمانی که کتاب می‌خواندیم دوست داشتیم با ذهن خود قطعاتی بسازیم و همزادپنداری کنیم ولی امروز در سینما یک ماجرای خلق شده را به همراه یک بسته پاپ‌کورن می‌بینیم و بیرون می‌آییم. به عنوان مثال، به عنوان کارگردان می‌توانیم فیلمی درباره اعتیاد بسازیم در حالی که خودمان هم معتاد باشیم؛ زیرا برایمان مهم این است که در آن یک ساعت و نیم در قاب سینما آدم خوبی به نظر بیاییم و این خطری است که همه ما را تهدید می‌کند. قبلا اگر نویسنده سعی می‌کرد به ایده‌آل‌هایش برسد و هدف باشد امروز به راحتی می‌توانیم فردی جنگ‌طلب باشیم اما فیلمنامه‌ای درباره صلح بنویسیم زیرا بستگی به این دارد که چقدر به من پول می‌دهند و این خطری است که امروز همه ما را تهدید می‌کند.

احمدزاده همچنین گفت: جهان مجازی که بخشی از آن سینما است به راحتی به ما اجازه می‌دهد پشت لایه‌های مختلف مخفی شویم و این موضوع در محدوده جهانی نیز اتفاق می‌افتد. در دنیا به اسم آزادی، صلح و حتی دین، جنایت‌های زیادی شده است و این کلمات حربه خوبی برای سوء‌استفاده بوده است و کاری که جهان امروز از طریق رسانه با ما انجام می‌دهد همین است.

وی ادامه داد: مهم نیست که در چه موقعیتی از صلح یا جنگ باشید مهم این است که انسانی رفتار کنید. اگر در دوره صلح به سر می‌برید و به دیگران احترام نمی‌گذارید، شما صلح‌طلب نیستید. اگر در دوران جنگ توانستید انسان خوبی باشید و حتی با دشمنانتان انسانی رفتار کردید می‌توانید ادعای صلح داشته باشید. به نظرم می‌توان فیلمی ساخت که وقتی تمام می‌شود مخاطب با خود بگوید چرا من نباید مانند قهرمان واقعی فیلم باشم. مهم نیست چه موقعیتی دارید مهم این است که بتوانید آن موقعیت را در واقعیت به یک معجزه برای خود و دیگران تبدیل کنید که اگر یاد بگیریم می‌فهمیم که انسانیت چه لذت بزرگی دارد.

احمدزاده همچنین گفت: سینمای ایران سینمای نجیبی است به همین دلیل می‌توان از طریق سینما با دنیا صحبت کرد؛ می‌توان بدون اینکه از ارزش‌ها عدول کرد توسط ارزش‌های انسانی با دنیا ارتباط برقرار کرد. باید سعی کنیم در زندگی‌مان همانند آنچه روی پرده سینما نمایش می‌دهیم باشیم. ما به این دنیا آمده‌ایم که دنیا را جای بهتری کنیم و بهتر از قبل به نسل بعدی برسانیم و از یاد نبریم که صلح با گذشت می‌تواند محقق شود.

سینما گذشته، حال و آینده را به هم وصل می‌کند

در ادامه محیط طباطبایی رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با اشاره به مفهوم موزه، گفت: موزه یک نهاد فرهنگی است که حتما باید نتیجه آن صلح باشد، موزه‌ای که کینه و نفرت دامن می‌زند را نمی‌توان موزه نامید. امروز را برنامه مشترک میان صلح و سینما قرار دادند تا از زاویه موزه سینما و موزه صلح به آن پرداخته شود. وظیفه موزه این است که مانند مادر رفتار کنند و فرهنگ و باور و شناخت و دین مادری خود را به نسل‌های بعد منتقل کنند. به همین دلیل است که مخاطبان اصلی این موزه‌ها بیشتر کودک و نوجوان است.

وی با بیان اینکه موزه‌های جنگ موزه‌های مهمی هستند اما امروز این موزه‌ها را با عنوان موزه‌های صلح می‌شناسیم، بیان داشت: سینما در قالب هر فیلم می‌تواند رفتار موزه‌ای داشته باشند. فیلم‌هایی موزه‌ای ساخته شده‌اند که می‌توانند فرهنگ و زندگی را در تمام مقاطع ضبط کرده و انتقال دهند و از قصه، فرهنگ و داستان برای انتقال یک مفهومی استفاده کنند.

محیط‌طباطبایی با اشاره به اهمیت امید در آثار سینمایی، گفت: یکی از کلید واژه‌های اصلی زندگی انسان، امید است. هر فیلمی که امید را از شما بگیرد به وظیفه انسانی خود عمل نکرده است. باید امید را در ذهن مخاطب و نسل بعد زنده نگه داریم. به همین دلیل سینما یک پل ارتباطی است؛ این پل وقتی می‌تواند مفهوم اصلی خود را در مفاهیم صلح و انسانی درک ‌کند که بتواند امید و هم‌زیستی را منتقل کند. سینما در شکل موزه‌ای خود، گذشته حال و آینده را به هم وصل می‌کند.

رابطه سینما و صلح و چند دسته بندی مهم

وحید آگاه دبیر این نشست و استاد دانشگاه نیز گفت: سینما باید امیدبخش و پیام‌آور صلح باشد. رابطه سینما و صلح در چند دسته‌بندی جای می‌گرید؛ ابتدا اینکه صلح در ذات سینما و هنر است. کلمه موزه به تنهایی روح شما را لطیف می‌کند و تصویری از نفی خشونت و تشویق به زندگی مسالمت‌آمیز است و سینمای صلح دسته‌بندی دوم است. دسته سوم مربوط به سینمای اجتماعی است که حتی اگر راهکار هم نداشته باشد در دلش یک زنهار دارد و در راستای سینمای صلح است.

وی ادامه داد: هر چقدر هنر در کشوری قوی‌تر و فزاینده‌تر باشد، ناآرامی‌ها و ناراحتی‌ها کمتر خواهد بود. افراد با دیدن و شنیدن هنر حال‌شان بهتر می‌شود پس هنر نقش مهمی دارد. اگر هنرمندان با آثار هنری خود این حرف را بیان کنند از بخشی از خشونت‌ها در جامعه جلوگیری می‌کنند.

در این نشست که به همت موزه سینما، موزه صلح تهران، ایکوم ایران و موسسه حقوق و هنر برگزار شد، کلیپی از صحبت‌های حجت‌الله ایوبی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره سینما و صلح و بخشی از فیلم‌های «دو راه حل برای یک مسأله» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی و «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی نیز نمایش داده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم «پرواز» فراخوان داد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، فراخوان ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه «پرواز» که آذر امسال برگزار می‌شود، منتشر شد.

در بخشی از متن این فراخوان آمده است:

جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز»، رویدادی فرهنگی و غیردولتی برای عرضه برترین فیلم‌های کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی با هدف فرهنگ‌سازی در مورد مسائل و توانمندی‌های افراد دارای معلولیت است. با توجه به اینکه ۱۵ درصد از جمعیت جهان به نحوی دچار معلولیت هستند، این رویداد می‌کوشد با بهره‌مندی از دستاوردهای نوین سینماگران باتجربه، حرفه‌ای و جوان در راستای آگاه‌سازی و ارتقای کیفیت زندگی این افراد که بزرگترین اقلیت جهان هستند، راه‌گشا باشد.

ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز» از ۱۰ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۲ برابر با ۱ تا ۸ دسامبر هم‌زمان با روز جهانی آگاهی‌بخشی درباره مسائل معلولیت در تهران برگزار خواهد شد.

در این دوره از جشنواره فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی، پویانمایی با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه و فیلم‌های ۱۲۰ ثانیه‌ای تولید شده به وسیله تلفن‌همراه که باعث ایجاد تنوع و تکثر موضوع در حوزه مسائل افراد دارای معلولیت می‌شوند، رقابت خواهند کرد. بر این اساس آثاری که با رویکردهای مورد نظر در دوره ششم تولید شده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

علاقه مندان برای آگاهی بیشتر از این فراخوان به سایت این رویداد مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند. آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره‌بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در نود و چهارمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ فیلم سینمایی «هر شب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی و آهنگسازی محمدرضا علیقلی رفتیم که می‌تواند در ردیف ماندگارترین و شنیدنی‌ترین موسیقی‌های آثار سینمایی و تلویزیونی مرتبط با مقام گرامی حضرت امام رضا (ع) قرار گیرد. مجموعه ملودی‌هایی که به واسطه حضور و خلاقیت آهنگساز فراموش نشدنی و مولفی چون محمدرضا علیقلی توانست دستمایه و زیرمتن موسیقایی بسیاری از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شود که در تجلیل و گرامیداشت امام هشتم پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

فیلم سینمایی «هر شب تنهایی» از تولیدات سال ۱۳۸۶ سینمای ایران است که با طرحی از اصغر فرهادی، نویسندگی کامبوزیا پرتوی و رسول صدرعاملی، کارگردانی رسول صدرعاملی و بازی لیلا حاتمی، حامد بهداد، علی بکائیان و مبین عطاری به نمایش درآمد. اثری سینمایی که به نوعی فیلم دوم از سه‌گانه‌ای بود که صدرعاملی آن را به سفارش آستان قدس رضوی با عنوان «سه‌گانه زائر» در کنار فیلم‌های «شب – ۱۳۸۶» و «در انتظار معجزه – ۱۳۸۸» تولید کرد.

این فیلم روایت‌گر بخشی از زندگی شخصیتی به نام عطیه نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیویی است. او هر روز به پرسش‌های شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه رفتار کنند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. او بیمار است و دکترها به وی گفته‌اند تنها چهار ماه دیگر زنده است. حالا ۲ ماه نیز از این چهار ماه گذشته و راضی به عمل جراحی هم نمی‌شود.

عطیه به پیشنهاد همسرش، برای زیارت به شهر مشهد می‌روند. اما او افسرده و درگیر مناسبات خود و همسرش است تا اینکه در حرم به دختری که مادرش را گم کرده بر می‌خورد. عطیه دخترک را به قسمت گمشدگان می‌سپارد، اما دوباره پس می‌گیرد. آرامش می‌کند؛ برایش غذا می‌خرد؛ کفش و لباس نو تهیه می‌کند و در نهایت هنگام بیماری کودک، خطر متهم شدن به دزدی را به جان می‌خرد و به فوریت‌های پزشکی حرم مراجعه می‌کند. عطیه‌ای که شاید به خاطر نزدیکی به مرگ قدری ارتباطش با خدا کم‌رنگ شده و هر بار که می‌خواهد به زیارت برود، با ذهنی آشفته توانایی این کار را در خود نمی‌بیند، پس از کمک به دخترک مشتاقانه به زیارت می‌شتابد.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

آنچه رسول صدرعاملی در طراحی و کارگردانی سه گانه‌هایش تمرکز کرده بود، تلاش برای جدایی از کلیشه‌های رایج آثار سینمایی و تلویزیونی بود که گرچه برای تولید آن‌ها تلاش زیادی صورت گرفته، اما اغلب آنها به شدت اسیر کلیشه و تکرار مکرراتی می‌شدند که فارغ از مبانی اعتقادی که در میان ایرانیان نسبت به ساحت آسمانی حضرت رضا (ع) وجود دارد، حرف متفاوتی برای گفتن در قاب تصویر نداشتند. شرایطی که صدرعاملی تلاش کرد تا به واسطه استفاده و همراهی از یک گروه بسیار حرفه‌ای و کاربلد در عرصه‌های مختلف فیلمنامه‌نویسی، بازیگری، تولید و طراحی، طرحی نو دراندازد تا بتواند سینمای ایران را با دریچه تازه‌تری از فیلم‌های موضوعی به ویژه مرتبط با ائمه و معصومین روبه‌رو کند. سینمایی که به دور از کلیشه‌ها و شعارها، آمده تا حرف‌های متفاوت‌تری از همان دریچه اعتقادی و ایمانی ایرانیان نسبت به مقام شریف امام هشتم ارائه دهد؛ حرف‌هایی که از دریچه قاب دوربین سازنده این سه‌گانه‌ها به ویژه در «هر شب تنهایی» تلاش ارزشمندی برای ارائه این نگاه متفاوت بود.

طبیعتاً در این مجال پرداخت به محتوای فنی و روایی آنچه در «هر شب تنهایی» ارائه شد دربرگیرنده نقطه نظرات متفاوتی در حوزه‌های مختلف دنیای سینما است. اما آنچه در این بستر تصویری توانست رنگ و لعاب متفاوت و جلوه‌ای لطیف‌تر و زیباتر از عشق و ارادت ایرانیان به ساحت ملکوتی حضرت رضا (ع) ارائه دهد، موسیقی متن این اثر سینمایی است که بارها و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی هم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است و چه انتخاب هوشمندانه‌ای از سوی صدرعاملی برای ساخت ملودی‌ها که محمدرضا علیقلی را برای آهنگسازی این فیلم انتخاب کرد.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

محمدرضا علیقلی آهنگسازی به معنا و مفهوم مطلق کلمه «مؤلف» است که همواره نشان داده یکی از قلندرهای کم‌مثال آهنگسازی فیلم در ایران است. هنرمندی که هم موسیقی‌اش دارای یک شناسنامه شنیداری برای مخاطب است و هم می‌تواند در هر اثری با ارائه بدعت‌ها و طراحی‌های مختلفی که نشأت گرفته از خلاقیت مثال‌زدنی‌اش است، همواره حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

حرف‌هایی که با سازبندی متفاوت در قالب محتوا و ارکستراسیونی مناسب و کاملاً در خدمت اثر، نقش بسیار تعیین کننده‌ای نیز در انتقال پیام اثر و هم درگیرکردن احساس تماشاگر با چنین آثاری دارد و می‌تواند ایفاگر یکی از نقش‌های مهم یک اثر سینمایی باشد که دربرگیرنده مفاهیم اعتقادی و آئینی ایرانیان است.

بی‌شک درباره مؤلفه‌های فنی و شنیداری آثار محمدرضا علیقلی این آهنگساز کم‌حرف سینمای ایران می‌توان از دریچه نگاه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه موسیقی به نقطه نظرات زیادی دست پیدا کرد. چرا که او از جمله آهنگسازانی است که می‌تواند با شناسایی جزئیات پرکشش مقاطع مختلف یک فیلمنامه که روی اتفاقات و شخصیت‌ها طراحی شده، به نوعی از موسیقی برسد که مخاطب می‌تواند با شنیدن آن حتی پی به نام فیلم هم ببرد.

شرایطی که بسیاری از آثار ساخته شده از سوی محمدرضا علیقلی گواهی بر این ادعاست. چارچوبی ارزشمند و هدف‌مند که در موسیقی متن و تیتراژ فیلم سینمایی «هر شب تنهایی» نیز به کار گرفته و موجب شد از زمان پخش عمومی این اثر سینمایی تاکنون، ملودی‌های مرتبط با فیلم همچنان در بسیاری از موسیقی متن‌ها و تیتراژهای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مورد استفاده قرار گیرد.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

آنچه محمدرضا علیقلی برای ساخت موسیقی متن و تیتراژ یکی از سه‌گانه‌های رسول صدرعاملی روی آن تمرکز داشت، تلاش برای ارائه ملودی‌هایی بود که بتواند به معنا و مفهوم مطلق کلمه منتقل کننده ظرایف و محمدرضا علیقلی هنرمندی است که هم موسیقی‌اش دارای یک شناسنامه شنیداری برای مخاطب است و هم می‌تواند در هر اثری با ارائه بدعت‌ها و طراحی‌های مختلفی که نشأت گرفته از خلاقیت مثال‌زدنی‌اش است، همواره حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد محتوای فیلمنامه و طراحی‌های مورد نظر کارگردان در لحظه به لحظه فیلم باشد. فیلمی با نشانه‌های مذهبی غیر کلیشه‌ای که طبیعتاً باید در موسیقی متن هم چنین دستاوردهایی را به دنبال داشته باشد.

فیلمی که مهم‌ترین رویکرد محتوایی آن ارائه اثری متفاوت از مواجهه آدم‌های این سرزمین با حضرت رضا (ع) و زائران حرم رضوی است که کارگردان خوب می‌دانست ریش و قیچی ملودی آن را باید به دست چه کسی می‌سپرد.

طبیعتاً وقتی کارگردان جزو معدود سینماگرانی باشد که می‌تواند در حرم امام رضا (ع) فیلمبرداری کند، پس موسیقی چنین قاب‌هایی نیز باید جور دیگری پیش روی مخاطبان قرار گیرد. موسیقی‌ای که قطعاً یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایش ایجاد همذات‌پنداری است که هر ایرانی به نسبت عرض اراداتش نسبت به بارگاه حضرت رضا (ع) دارد.

محمدرضا علیقلی هنرمندی دارای شناسنامه مشخص است و مخاطب حرفه‌ای با شنیدن آثارش به طور کامل متوجه هنرنمایی او می‌شود؛ این امتیازی است که برای هر آهنگسازی به‌دست نمی‌آید و تنها از آن یک هنرمند مؤلف می‌تواند باشد.

علیقلی ۱۵ بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم شده است و ۵ مرتبه توانسته عنوان آهنگساز برگزیده این رویداد را از آن خود کند. پس این دستاورد نمی‌تواند نشأت گرفته از شانس و اقبال برای آهنگسازی در قد و قامت محمدرضا علیقلی باشد.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

سمیه قاضی‌زاده منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی چندی پیش بود که درباره مؤلفه‌های موسیقایی آثار محمدرضا علیقلی به ویژه آهنگسازی فیلم سینمایی «هر شب تنهایی» نوشته بود: به نظر می‌رسد که این روزها همین‌طور دارد به تعداد کارگردانانی که علاقه چندانی به استفاده زیاد از موسیقی متن ندارند افزوده می‌شود و ظاهراً رسول صدرعاملی هم آخرین فردی است که به این قشر اضافه شده است؛ اگرچه او در انتخاب آهنگساز بسیار حساس است و در اغلب کارهایش پیوسته سعی داشته تا از آهنگسازان شاخصی چون مجید انتظامی برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» یا فریبرز لاچینی برای فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» استفاده کند. ظاهراً محمدرضا علیقلی انتخاب خوبی برای پروژه‌های مشهد صدرعاملی بوده است؛ چرا که پیش از این در «شب» نیز از همین آهنگساز استفاده کرده بود.

«هر شب تنهایی» با موسیقی قطار شروع می‌شود و با همان موسیقی هم به اتمام می‌رسد، نه تیتراژ ابتدایی و نه انتهایی آن موسیقی را به عنوان موسیقی مجزای متن ندارد. در طول فیلم هم این روند تکرار می‌شود. موسیقی غالب فیلم موسیقی طبیعت است؛ طبیعتی که فیلم با خود به همراه می‌آورد؛ از آواهایی که از رادیو تاکسی شنیده می‌شود تا آواز حامد بهداد، تا موسیقی نقاره‌های حرم امام رضا (ع) که به زیبایی با طیف ملایمی از موسیقی علیقلی ترکیب شده‌اند.

ساز بارز «هر شب تنهایی» فلوت است که هم آوایی با نقش «عطیه» را به عهده داشته است و در اغلب لحظاتی که قرار بوده تا عطیه حتی برای اندک دقایقی منقلب شود، صدای فلوت است که شنیده می‌شود.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

موسیقی «هر شب تنهایی» موسیقی آرامی است؛ موسیقی‌ای که بارها و بارها در طول روز شبیه آن را از شبکه‌های مختلف رادیویی زیر صدای گوینده می‌شنویم و شاید فرق عمده‌اش با موسیقی‌هایی که از رادیو پخش می‌شود در سرعت به اتمام رسیدنش باشد.

اگرچه تعداد قطعاتی که به عنوان موسیقی متن فیلم ساخته شده‌اند بسیار اندک هستند و در کنار اندک بودنشان بسیار کوتاه هم هستند، اما توانسته‌اند در لحظاتی که لازم است با موسیقی «هر شب تنهایی» موسیقی آرامی است؛ موسیقی‌ای که بارها و بارها در طول روز شبیه آن را از شبکه‌های مختلف رادیویی زیر صدای گوینده می‌شنویم و شاید فرق عمده‌اش با موسیقی‌هایی که از رادیو پخش می‌شود در سرعت به اتمام رسیدنش باشد مخاطب ارتباط برقرار کنند. البته شروع‌ها و پایان‌های بسیار نزدیک قطعات این موسیقی فیلم باعث شده‌اند تا پیش از آنکه مخاطب توانایی همراهی با آن را پیدا کند، به اتمام برسد، از این حیث موسیقی هرشب تنهایی سعی نکرده است تا ملودی‌پرداز باشد بلکه بیشتر به فرم پرداخته است.

نگار پدرام نوازنده تار، مدرس و پژوهشگر موسیقی هم چندی پیش بود که در مقاله‌ای با نام «امضای آهنگساز روی موسیقی فیلم» به تحلیل و تمجید از ملودی محمدرضا علیقلی برای آهنگسازی فیلم «هر شب تنهایی» پرداخته و نوشته بود: در هر شب تنهایی، در نخستین سکانسی که موسیقی می‌شنویم، سکانس مربوط به پخش برنامه رادیویی است که در آن گیتار الکترونیک در پس زمینه صدای لیلا حاتمی پخش می‌شود. این بخش را نمی‌توان جزو موسیقی‌ای که محمدرضا علیقلی برای فیلم ساخته به حساب آورد، چرا که با موسیقی کل فیلم تفاوت دارد.

دومین قطعه موسیقی که در این فیلم می‌شنویم، ادامه همین سکانس مربوط به برنامه رادیویی است که بازیگر زن فیلم به‌عنوان مجری برنامه درباره مرگ صحبت می‌کند. در این صحنه قسمتی از یک رکوییم (سرود عزا در موسیقی غربی) شنیده می‌شود که با موضوع کلی فیلم و موضوعی که مجری برنامه درباره آن صحبت می‌کند، ارتباط دارد.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

اما نخستین سکانسی که موسیقی خود فیلم شنیده می‌شود، سکانس پیدا شدن بازیگر زن توسط مرد است که تقریباً در نیمه‌های فیلم اتفاق می‌افتد. در این سکانس موسیقی ارکسترال و پر حجم شروع می‌شود و با تأکید بر فلوت و سازهای بم ارکستر، در نهایت با پیانو و فلوت به فضایی آرام فرود می‌آید. در قسمت بعدی نیز ارکستر پرحجم شنیده می‌شود که ملودی اصلی آن با فلوت و پیانو نواخته می‌شود. البته اگر بخواهیم یک مشخصه برای موسیقی فیلم هر شب تنهایی درنظر بگیریم، باید به حضور پررنگ ساز عود و کلاً سازهای بم اشاره کرد که علیقلی مثل همیشه از آنها به‌خوبی استفاده کرده‌است. در عین حال نقش فلوت نیز در برخی صحنه‌ها زیاد است اما تمرکز اصلی بر سازهای بم قرار دارد. در مجموع قطعات کوتاه هستند و ناگهان پایان می‌یابند و دوباره شروع می‌شوند.

اگرچه هیچ آهنگسازی از کارهای قبلی خود تقلید نمی‌کند اما اغلب آنها در کارهایشان ردپایی به‌جا می‌گذارند که مثل امضا در آثار نقاشی می‌ماند. از سوی دیگر علاقه آهنگساز به برخی سازها و شناخت ظرفیت و توان هر ساز نیز می‌تواند دلیلی برای استفاده بیشتر از آن ساز یا سازها باشد.

شاید علیقلی یکی از آهنگسازانی باشد که بدون دیدن نامش در تیتراژ فیلم‌ها نیز تنها با شنیدن موسیقی آن می‌توان تشخیص داد که این اثر را علیقلی ساخته است؛ «هر شب تنهایی» یکی از همین نمونه‌هاست. به‌ویژه آنکه به موسیقی‌ای که علیقلی برای فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» ساخته نیز بسیار نزدیک است.

ملودی‌هایی‌که فقط سینمایی نیستند/ قصه «هرشب تنهایی» محمدرضاعلیقلی

به هر ترتیب همان طور که در گزاره‌های رسانه‌ای متعدد درباره آهنگسازان مهم و مؤثر سینمای ایران یاد شده، به طور حتم نام محمدرضا علیقلی در جایگاه بسیار ممتاز و درخشان باشگاه آهنگسازان مؤلف سینمای ایران قرار دارد که ضرورت دارد از تجربه‌های مهم و ارزشمند این هنرمندان در قالب‌های متفاوت به بهترین شکل ممکن استفاده شود. چارچوبی که اجرای آن نیازمند هدایت و راهبری دقیقی به واسطه حضور انجمن‌های صنفی و مجموعه‌های آموزشی حوزه سینما است که می‌بایست در کنار دیگر مؤلفه‌های آموزشی حوزه سینما در جایگاه بالاتری قرار گیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تأثیری که «حقیقت» بر «پوستر مستند» گذاشت/ دیده‌شدن تبلیغ می‌خواهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بهزاد خورشیدی طراح و گرافیست سینمای ایران، درباره بی‌توجهی به طراحی پوستر و عکاسی در سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: من معتقدم یک فیلم مستند خوب، قطعاً به پوستر و عکس استاندارد و هنرمندانه‌تری هم نیاز دارد. البته این موضوع، چیزی نیست که با دستورالعمل و بخش‌نامه یک مرکز دولتی انجام بگیرد. در واقع، این موضوع باید از ابتدا و در زمان پیش‌تولید گروه تولید یک فیلم مستند یا یک فیلم داستانی انجام بگیرد. وقتی یک گروه حرفه‌ای با دقت نظر و هدفمند کارش را شروع کند، همه عوامل فنی گروه هم می‌دانند برآیند فیلم‌شان چه خواهد شد. قطعاً فیلمساز کاربلد با گروهی حرفه‌ای فیلمش را پیش می‌برد.

خورشیدی در ادامه گفت: در واقع بحث این نیست که پوستر در سینمای داستانی مهجور نیست و در سینمای مستند به آن توجه لازم نمی‌شود. بالطبع، سینمای مستند و کوتاه حتی در سراسر جهان هم از بیننده اندک و محدودتری برخوردار هستند البته به این معنا نیست که «گونه» فیلم از اهمیت کمتری برخوردار باشد. قطعاً یک فیلم سینمای داستانی بلند به نسبت یک فیلم مستند و یا کوتاه، مخاطب بیشتری هم دارد. در سینمای اروپا و به خصوص در فرانسه از سال‌های دهه ۳۰ میلادی، برای نمایش فیلم‌های خاص و متفاوت، (در واقع با پیش‌بینی مخاطب اندک برنامه‌ریزی مدّون و مخصوصی) داشته‌اند و در شهر پاریس هم سالن نمایش فیلمی به نام اتوپیا ساخته شده است. به اعتقاد من، یک فیلم خوب برای عرضه و نمایش مناسب و دیده شدن، به پوستر و تبلیغات استانداردی هم نیاز دارد. اینها ۲ عنصر جدایی‌ناپذیر هستند.

طراح پوستر فیلم «کپی برابر اصل» درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» و مورد توجه قرار گرفتن استاندارد تبلیغاتی برای فیلم‌های مستند توضیح داد: من در سال‌هایی که به عنوان مدیر هنری سینمای «هنر و تجربه» بودم، تلاش کردم تا کارگردان‌ها و یا تهیه‌کننده‌هایی که فیلم‌های خود را برای نمایش در «هنر و تجربه» می‌آورند، به داشتن پوستر هنرمندانه‌تر و یا به قول فرنگی‌ها آرتیستیک‌تری ترغیب کنم. جالب‌تر اینکه در «هنر و تجربه» این ایده و فکر با استقبال مالکان این فیلم‌ها مواجه شد و طی چند سال با پوسترهای خوبی که گرافیست‌های حرفه‌ای و حتی تازه‌کار، طراحی و خلق کردند، مجموعه‌ای از بهترین پوسترهای استاندارد و با کیفیت به وجود آمد و در بینال‌ها و مناسبت‌های مختلف، از جمله جشنواره فیلم فجر، برنده جوایز متعددی هم شدند.

طراح پوستر مستند «بانو قدس ایران» عنوان کرد: مرکز گسترش در جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند با همین ایده و در آغاز راه، با برگزاری یک گالری پوستر و عکس در یک پردیس سینمایی این کار را آغاز کند. البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب، از انتخاب پوستر تا عکس را به گروهی حرفه‌ای بسپارد؛ در واقع با مجموعه‌ای از پوستر فیلم‌های مستند و کوتاه چند سال اخیر، مثلاً ۳۰ پوستر و ۳۰ عکس خوب هم کفایت می‌کند. زمان آن هم در روزهای برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» باشد مطلوب است. مرکز گسترش می‌تواند، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان فیلم‌های مستند و کوتاه را به داشتن پوستر و عکس استاندارد و هنرمندانه‌تری تشویق و ترغیب کند. قطعاً در این عرصه هم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک زمان هرچه فیلم رد می‌شد، می‌گفتند کار من بوده است! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، عصر روز گذشته ۲۱ شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما مدیران سازمان سینمایی سوره از جمله حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره و هادی فیروزمندی مدیر ارتباطات سازمان سینمایی سوره با جمال شورجه نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما دیدار کردند.

در این دیدار احمد میرعلائی، حسین زندباف و محمدرضا حکیم‌پناه نیز حضور داشتند.

جمال شورجه در این دیدار ضمن تبریک روز ملی سینما به همه فعالان این حوزه در سخنانی کوتاه گفت: ما هرچه داریم از انقلاب داریم. سینما هم هرچه دارد از انقلاب اسلامی دارد. حالا نوبت سینماگران و هنرمندان است که زیر بال و پر انقلاب را بگیرند و به کمک آن بیایند.

وی ادامه داد: در حال حاضر جنگ بر سر فکر و هنر و فرهنگ است، باید همگی لباس سربازی بپوشیم و به کمک رهبر معظم انقلاب که مرشد و مولای ما است، بیاییم.

این کارگردان پیشکسوت با بیان اینکه سینماگران او را رکوردار حضور در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش می‌دانند، اظهار کرد: یک زمان هرچه فیلم رد می‌شد، می‌گفتند کار من بوده است در حالی که در تمام این مدت به اندازه وسع خود تلاش کردم کارم را درست انجام بدهم و سنگ‌اندازی نکنم.

شورجه در پایان صحبت‌های خود مطرح کرد: سازمان سینمایی حوزه هنری از گذشته تاکنون به ویژه در دوره جدید با ریل‌گذاری خوبی که کرده، جهت فعالیت خود را مشخص کرده است و اگر اینگونه پیش برود، موفق خواهد شد. ما نیز این نهاد را در جهت رسیدن به اهدافش کمک خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نفوذمان به جلسات مخفی «حجتیه» ناکام ماند/ مقدس‌نمایان ساواکی! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیرعباس کنعانی کارگردان مستند «مقدس نما» به بهانه رونمایی از این مستند، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آن توضیح داد: ساخت مستند «مقدس‌نما» از آنجایی آغاز شد که احساس می‌کردم همواره در جمع بچه‌های حزب‌اللهی و مذهبی، شاهد تقابل ۲ نگاه نسبت به اسلام هستیم؛ عده‌ای اسلامی بی‌تفاوت به همه چیز را می‌خواهند و تنها قایل به حفظ دین خود هستند. در مقابل اما تفکری هست که ما به آن پایبند هستیم و آن هم اسلامی سیاسی است. برای بررسی این تقابل بود که به سوژه انجمن حجتیه رسیدیم.

وی افزود: زمانی که این انجمن پیش از انقلاب و در حد فاصل سال‌های ۳۲ تا ۴۲ تأسیس شد، اکثر علما در موضع مبارزه با بهائیت از آن حمایت می‌کردند اما از سال ۴۲ به بعد که نهضت امام خمینی (ره) برای مبارزه با شاه کلید خورد، آرام‌آرام تقابل آن‌ها با این جریان عیان شد تا جایی که در دهه ۵۰ این انجمن همکاری‌هایی را با ساواک داشت. در حالی که بیشتر اعضای ساواک از همان بهاییان بودند. بهانه‌شان هم تنها این بود که بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

این مستندساز ادامه داد: عده‌ای از مبارزان در جریان نهضت امام خمینی (ره) در مسیر مبارزه با رژیم پهلوی دستگیر، تبعید و حتی اعدام می‌شدند، این گروه در حال همکاری با ساواک بودند. ما سراغ این موضوع رفتیم که در مبارزه با فرقه ضداسلامی بهاییت، ۲ گروه به ظاهر در حال مبارزه بودند، یکی نهضت امام خمینی (ره) و دیگری همین انجمن حجتیه و این سوال را مطرح کردیم که واقعاً فعالیت کدام یک منجر به موفقیت شده است. انجمن حجتیه هیچ‌گاه نمی‌توانست خطر این فرقه را دفع کند و این جریان امام (ره) بود که پایگاه این فرقه را در ایران از بین برد. سعی کردیم در این روایت تاریخی تقابل باورمندان به اسلام سیاسی و اسلام سکولار را نشان دهیم.

آرشیو تصویری از انجمن حجتیه موجود نیست

کنعانی درباره استفاده از مستندات مربوط به انجمن حجتیه و فرقه بهائیت در این مستند هم گفت: مستندات مربوط به بهائیت بیشتر مکتوب بود و متن‌هایی از آن‌ها بود که صراحتاً می‌گفتند ما باید اسلام را از بین ببریم. صوتی که از اعضای این گروه در فیلم می‌شنویم هم یک صوت بازسازی شده بر مبنای یکی از همین متون است. ما هرچه گشتیم، نوار مربوط به آن جلسه را پیدا نکردیم تا بتوانیم از اصل صوت استفاده کنیم. درباره انجمن حجتیه هم آرشیوی که در اختیار داشتیم بیشتر عکس بود و آرشیو ویدئویی از آن‌ها تقریباً وجود ندارد. این آرشیوهای تصویری را هم از مستندی که خودشان درباره خودشان ساخته بودند به دست آوردیم. در مرکز اسناد و آرشیو صدا و سیما، هیچ عکس، فیلم و صدایی از انجمن حجتیه نبود که بتوانیم به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشیم.

اینکه چرا به امروز انجمن حجتیه نپرداختیم هم به حساسیت برخی نهادهای امنیتی مربوط می‌شود. حتی خود انجمن هم چند لایه امنیتی برای خود تعریف کرده است که وقتی چند نوبت خواستیم با عضویت جعلی در این انجمن، در جلسات‌شان حضور پیدا کنیم موفق نشدیم

کارگردان مستند «مقدس‌نما» درباره گفتگو با کارشناسان و حضور برخی چهره‌های تکراری در این مستند هم گفت: ما برای گفتگوهای کارشناسی به خیلی از افراد رو انداختیم. خیلی‌ها وقتی اسم انجمن حجتیه را می‌شنیدند حاضر به گفتگو نمی‌شدند. در حالی که برخی از آن‌ها حتی کتاب در این موضوع داشتند اما با اعلام اینکه ما تخصصی نداریم، این موضوع را از سرشان باز می‌کردند. به همین دلیل در این مستند تنها سه مصاحبه داریم و بیشتر حرف‌های تند و تیز هم مربوط به عباس سلیمی‌نمین است.

وی درباره تمرکز روایت این مستند بر تصاویر آرشیوی هم توضیح داد: از آنجایی که هدف اصلی ما ارائه یک روایت تاریخی بود، تلاش کردیم با اسناد موجود و تصاویر آرشیوی، این روایت را مستند کنیم.

کنعانی درباره فعالیت دنباله‌دار بهاییان و بازمانده‌های انجمن حجتیه در تاریخ معاصر و عدم اشاره به این موضوع در مستند هم گفت: ما ابتدا می‌خواستیم به امروز انجمن حجتیه هم بپردازیم اما اینکه به بهاییت نپرداختیم، کاملاً عامدانه بود چرا که می‌خواستیم تمرکزمان بر روی تقابل حجتیه با نهضت امام خمینی (ره) باشد. البته ناگزیر بودیم به اندازه‌ای به بهاییت و تقابل آن با اسلام بپردازیم تا بعد بتوانیم درباره مسیرهای مبارزه با این فرقه حرف بزنیم. اینکه چرا به امروز انجمن حجتیه نپرداختیم هم به حساسیت برخی نهادهای امنیتی مربوط می‌شود. حتی خود انجمن هم چند لایه امنیتی برای خود تعریف کرده است که وقتی چند نوبت خواستیم با عضویت جعلی در این انجمن، در جلسات‌شان حضور پیدا کنیم موفق نشدیم. در لایه‌های امنیتی به راحتی سابقه رسانه‌ای ما را استخراج می‌کردند و متوجه می‌شدند وابسته به نهادهای انقلابی هستیم.

وی افزود: انجمن حجتیه معروف است که حساسیت بالایی بر روی تشکیلات خود دارند و اصلاً اجازه نمی‌دهند فرد غریبه به جمع‌شان وارد شود. این انجمن هنوز فعال هستند اما با اسم و رسم فعالیت نمی‌کنند و گاهی باید یک سخنرانی و منبر را دنبال کنید تا متوجه شوید که همان حرف‌ها را می‌زنند. حتی مراسم و هیأت‌های مذهبی خاص خود را دارند که گاهی مخاطب عمومی هم به آن وارد می‌شود اما کسی متوجه ماهیت واقعی آن‌ها نمی‌شود. در شهر تهران هم بیشتر تمرکز آن‌ها حوالی منطقه یک شهر است.

فعالیت رسانه‌ای بهاییان علیه اسلام و ایران

کارگردان مستند «مقدس‌نما» در ادامه درباره حساسیت‌های رسانه‌ای بر روی موضوع بهاییت در ایران گفت: برخی کارمندان رسانه‌های فارسی زبان مانند بی‌بی‌سی اساساً بهایی هستند. حتی گروه‌هایی که در این رسانه‌ها علیه انقلاب اسلامی تولید محتوا می‌کنند، ریشه در فعالیت بهاییان علیه جمهوری اسلامی دارند. اینگونه نیست که بگوییم آن‌ها امروز فعالیتی علیه اسلام ندارند. حتی برخی معتقدند آن‌ها پایگاه‌هایی هم در کشور دارند تا علیه انقلاب و اسلام فعالیت داشته باشند. این‌ها حتی دین رسمی هم محسوب نمی‌شوند و فرقه‌ای هستند که نهایت ۲۰۰ سال قدمت دارند. از نگاه اسلام هم معتقدان به این فرقه، قطعاً مرتد هستند.

کنعانی درباره زمان صرف شده برای تولید این مستند هم گفت: «مقدس‌نما» در طول ۲ سال ساخته شد اما در این مدت فعالیت پیوسته نداشتیم. در چند نوبت تولید پروژه متوقف شد و به همین دلیل فرآیند ساخت آن کمی با کندی پیش رفت. نزدیک به ۵ ماه هم پژوهش برای ساخت این مستند داشتیم.

این کارگردان درباره عدم استفاده از نریتورهای مطرح برای این مستند هم توضیح داد: قصد ما استفاده از استاد ناصر طهماسب بود اما در پاسخ به دعوت ما گفتند که دیگر کارهای سیاسی را صداپیشگی نمی‌کنم. در مشورتی که با عوامل داشتیم هم تصمیم گرفتیم صدای ناآشناتری را انتخاب کنیم تا از صداهای تکراری مستندهای مشابه انقلابی هم فاصله بگیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع