X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

تأثیری که «حقیقت» بر «پوستر مستند» گذاشت/ دیده‌شدن تبلیغ می‌خواهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بهزاد خورشیدی طراح و گرافیست سینمای ایران، درباره بی‌توجهی به طراحی پوستر و عکاسی در سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: من معتقدم یک فیلم مستند خوب، قطعاً به پوستر و عکس استاندارد و هنرمندانه‌تری هم نیاز دارد. البته این موضوع، چیزی نیست که با دستورالعمل و بخش‌نامه یک مرکز دولتی انجام بگیرد. در واقع، این موضوع باید از ابتدا و در زمان پیش‌تولید گروه تولید یک فیلم مستند یا یک فیلم داستانی انجام بگیرد. وقتی یک گروه حرفه‌ای با دقت نظر و هدفمند کارش را شروع کند، همه عوامل فنی گروه هم می‌دانند برآیند فیلم‌شان چه خواهد شد. قطعاً فیلمساز کاربلد با گروهی حرفه‌ای فیلمش را پیش می‌برد.

خورشیدی در ادامه گفت: در واقع بحث این نیست که پوستر در سینمای داستانی مهجور نیست و در سینمای مستند به آن توجه لازم نمی‌شود. بالطبع، سینمای مستند و کوتاه حتی در سراسر جهان هم از بیننده اندک و محدودتری برخوردار هستند البته به این معنا نیست که «گونه» فیلم از اهمیت کمتری برخوردار باشد. قطعاً یک فیلم سینمای داستانی بلند به نسبت یک فیلم مستند و یا کوتاه، مخاطب بیشتری هم دارد. در سینمای اروپا و به خصوص در فرانسه از سال‌های دهه ۳۰ میلادی، برای نمایش فیلم‌های خاص و متفاوت، (در واقع با پیش‌بینی مخاطب اندک برنامه‌ریزی مدّون و مخصوصی) داشته‌اند و در شهر پاریس هم سالن نمایش فیلمی به نام اتوپیا ساخته شده است. به اعتقاد من، یک فیلم خوب برای عرضه و نمایش مناسب و دیده شدن، به پوستر و تبلیغات استانداردی هم نیاز دارد. اینها ۲ عنصر جدایی‌ناپذیر هستند.

طراح پوستر فیلم «کپی برابر اصل» درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» و مورد توجه قرار گرفتن استاندارد تبلیغاتی برای فیلم‌های مستند توضیح داد: من در سال‌هایی که به عنوان مدیر هنری سینمای «هنر و تجربه» بودم، تلاش کردم تا کارگردان‌ها و یا تهیه‌کننده‌هایی که فیلم‌های خود را برای نمایش در «هنر و تجربه» می‌آورند، به داشتن پوستر هنرمندانه‌تر و یا به قول فرنگی‌ها آرتیستیک‌تری ترغیب کنم. جالب‌تر اینکه در «هنر و تجربه» این ایده و فکر با استقبال مالکان این فیلم‌ها مواجه شد و طی چند سال با پوسترهای خوبی که گرافیست‌های حرفه‌ای و حتی تازه‌کار، طراحی و خلق کردند، مجموعه‌ای از بهترین پوسترهای استاندارد و با کیفیت به وجود آمد و در بینال‌ها و مناسبت‌های مختلف، از جمله جشنواره فیلم فجر، برنده جوایز متعددی هم شدند.

طراح پوستر مستند «بانو قدس ایران» عنوان کرد: مرکز گسترش در جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند با همین ایده و در آغاز راه، با برگزاری یک گالری پوستر و عکس در یک پردیس سینمایی این کار را آغاز کند. البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب، از انتخاب پوستر تا عکس را به گروهی حرفه‌ای بسپارد؛ در واقع با مجموعه‌ای از پوستر فیلم‌های مستند و کوتاه چند سال اخیر، مثلاً ۳۰ پوستر و ۳۰ عکس خوب هم کفایت می‌کند. زمان آن هم در روزهای برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» باشد مطلوب است. مرکز گسترش می‌تواند، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان فیلم‌های مستند و کوتاه را به داشتن پوستر و عکس استاندارد و هنرمندانه‌تری تشویق و ترغیب کند. قطعاً در این عرصه هم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *