X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

تاریخ فلسطینی‌ها در سرزمین فلسطین یک واقعیت انکار ناپذیر است

مجید صفاتاج، نویسنده و پژوهشگر مسائل خاورمیانه در برنامه «ساعت به وقت قدس» درباره شروع روند اشغال اراضی توسط اسرائیلی‌ها گفت: هرتسل که بنیان گذار صهیونیست سیاسی است در سال ۱۳۹۷ میلادی سران یهودی را جمع و اعلام کرد که ما باید یک دولت یهود را تشکیل بدهیم. در آنجا به قدرت‌های زمان اعلام کرد دولتی که تشکیل خواهد شد سنگر تمدن غرب در برابر توحش و بربریت شرق خواهد بود. بهترین مکان سرزمین فلسطین بود. چون حضرت داوود و حضرت سلیمان روی هم رفته زمانی در حدود ۸۰ سال در این مکان حکومت کرده بودند. 

وی افزود: نکته دیگر موقعیت ژئوپولتیکی و سوق الجیشی سرزمین فلسطین بود که برای غربی‌ها مهم بود. به فلسطین لولای سه قاره یا محل اتصال سه قاره گفته می‌شود. زمانی که اسرائیل در ۱۹۴۸ شکل گرفت بن گورین تشکیل دولت اسرائیل را اعلام کرد، کمتر از ۶ درصد از خاک فلسطین تحت مالکیت قانونی یهودی‌ها بود. یعنی بیش از ۹۴ درصد در همان زمان تشکیل دولت اسرائیل تحت مالکیت فلسطینی‌ها بود.

صفاتاج تاکید کرد: آن‌ها دو سیاست را در پیش گرفتند. اول انتقال یهودی‌ها به سرزمین فلسطین؛ خودشان می‌گفتند انتقال یهودیان به سرزمین فلسطین به مثابه تزریق خون در رگ‌های حیاتی فلسطین است. دوم سیاست سرکوب و کشتار مردم فلسطین را در پیش گرفتند. 

این پژوهشگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به اینکه آیا این سرزمین در اصل برای یهودی‌ها بوده و توسط عثمانی‌ها اشغال شده، توضیح داد: در جنگ‌های جهانی اول و دوم به هرحال هر کشوری کشور دیگری را اشغال می‌کرد. اما این دلیلی برنفی پیشینه تاریخ آن سرزمین نیست. قبل از اینکه اصلا معبدی در سرزمین فلسطین ایجاد شود کنعانی‌ها (فلسطینیان اخیر از قوم کنعانی) وجود داشتند. آنجا معبدی برای پرستش خدای یگانه ایجاد و بعد این معبد تخریب می‌شود.

وی یادآور شد: حکومت حضرت داوود و سلیمان به پایان می‌رسد. بعد از آن دولت‌های مختلف می‌آیند، حکومت بنی اسرائیل در جا‌های مختلف تشکیل می‌شود. تاریخ فلسطین و تاریخ کنعانی‌ها در سرزمین فلسطین یک واقعیت انکار ناپذیر است. مردم فلسطین با همین تاریخ زندگی می‌کردند. این سرزمین همچنان عربی بوده است. عیسی مسیح در همین سرزمین ظهور و اعلام پیامبری کرد. این بحث عربی بودن است. اصلا بحث یهودی بودن نیست. در طول تاریخ وقتی بررسی می‌کنیم اصلا یهودی در این سرزمین نبوده است.

صفاتاج در پایان گفت: سفرنامه‌های مختلف ابن بطوطه و ناصر خسرو را مطالعه کنید آن‌ها به سرزمین فلسطین رفته اند و دیدار داشته اند. ناصر خسرو در سفرنامه خودش می‌گوید فقط دو خانواده یهودی در سرزمین فلسطین بوده اند؛ بنابراین اینکه ابتدا اسرائیلی‌ها در این سرزمین بودند به لحاظ حقوق بین الملل کاملا مردود است.

«ساعت به وقت قدس» پنجشنبه‌ها روی آنتن شبکه یک می‌رود و جمعه‌ها بازپخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *