X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«مینو شیبانی» سرپرست مدیریت تولید و فنی شبکه دوسیما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس مرکز تولید و فنی سیما طی حکمی، مینو شیبانی را به عنوان «سرپرست مدیریت تولید و فنی شبکه دو» منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدباقر حاجی سیدرضی (ریاست مرکز تولید و فنی سیما) در حکم مینو شیبانی به عنوان سرپرست مدیریت تولید و فنی شبکه دو آورده است:

«نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجربیات ارزشمند سرکارعالی، به موجب این حکم به سمت «سرپرست مدیریت تولید و فنی شبکه دو» منصوب می‌شوید. هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت مجموعه تحت امر خود جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های تولیدی و فنی با بهره‌گیری از نیروهای باانگیزه، متعهد و متخصص از اهم مأموریت‌های شما در این مسئولیت به شمار می‌رود. انتظار دارد برای رسیدن به نقطه تعالی شبکه دو، تمام همت خود را به کار گرفته و در این مسیر، اهتمام ویژه داشته باشید. لازم می‌دانم از زحمات و خدمات جناب آقای مهدی خدایی در مدت مسئولیت خود تشکر و قدردانی نمایم. توفیق روزافزون شما را از خداوند بزرگ خواستارم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۶ مجلس شبه خوانی در بخش «مجالس غریب» و ۶ مجلس در بخش «مجالس نو» بر روی صحنه می‌روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات ارزیابی و انتخاب بخش مجالس شبیه خوانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی نتایج پذیرفته شدگان نهایی ۲ حوزه «مجالس غریب» و «مجالس نو» این بخش را معرفی کردند.

به گزارش سینماپرس، هیات ارزیابی و انتخاب بخش مجالس شبیه خوانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی متشکل از مهدی دریایی، ابوالفضل میرزااحمدی و علی اکبر قدوسیان نتایج پذیرفته شدگان در ۲ حوزه تخصصی «مجالس غریب» و «مجالس نو» این بخش را معرفی کردند.

هیات انتخاب این بخش پس از دریافت آثار شرکت کنندگان از سوی دبیرخانه که به شیوه دیجیتال دریافت شد، کارهای ارسالی را در محل ستاد جشنواره بررسی و نتایج نهایی را (بدون ترتیب و اولویت) اعلام کردند.

آثار پذیرفته شده «بخش مجالس شبیه خوانی – مجالس غریب»

۱- مجلس شبیه خوانی «هاشم بن عتبه»، معین البکاء: قوام الدین قاسمی از تهران (استان تهران)

۲- مجلس شبیه خوانی «حضرت لوط(ع)»، معین البکاء: امیر عباسی فر از تفرش (استان مرکزی)

۳- مجلس شبیه خوانی «طالوت و جالوت»، معین البکاء: اسدالله مومن زاده خولنجانی از اصفهان (استان اصفهان)

۴- مجلس شبیه خوانی «کرامت عین القضات همدانی»، معین البکاء: علی عزیزی از سمنان (استان سمنان)

۵- مجلس شبیه خوانی «هابیل و قابیل»، معین البکاء: محمدرضا رجب زاده از کاشمر (استان خراسان رضوی)

۶- مجلس شبیه خوانی «میلاد امام رضا (ع)»، معین البکاء: مصطفی شاه حسینی از تفرش (استان مرکزی)

آثار پذیرفته شده «بخش مجالس شبیه خوانی – مجالس نو»

۱- مجلس شبیه خوانی «شهادت امام زاده عبدالله»، معین البکاء: ابراهیم وحید از شوشتر (استان خوزستان)

۲- مجلس شبیه خوانی «نبوت حضرت موسی (ع)»، معین البکاء: مهدی عسگری از تفرش (استان مرکزی)

۳- مجلس شبیه خوانی «ابراهیم مجاب»، معین البکاء: اسماعیل مجللی از اراک (استان مرکزی)

۴- مجلس شبیه خوانی «وصال شیرازی»، معین البکاء: امیر سلیمانی مقدم از تهران (استان تهران)

۵- مجلس شبیه خوانی «حدیث شریف کساء»، معین البکاء: امیرمحمد شهری از شاهرود (استان سمنان)

۶- مجلس شبیه خوانی «خطبه خون»، معین البکاء: حسن فخاری از دشتستان (استان بوشهر)

بخش مجالس شبیه خوانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی از ۵ تا ۸ مهر ماه توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در شهر تفرش برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سمواتی: آفت اصلی سینمای ایران فقدان برنامه ریزی مدون و منسجم است/ همه فعالیت های ما در عرصه بین المللی ابتر بوده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر سمواتی تهیه کننده سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: آفت اصلی سینمای ایران فقدان برنامه ریزی مدون و منسجم است و ما هرچه می کشیم از این بی برنامگی و ناهماهنگی ها است!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «ساکن طبقه وسط» و «پنج ستاره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سینما را از روی دست سینمای قبل از انقلاب نوشتیم؛ یعنی سینما را از با همان تعریف دیدیم و جلو رفتیم در صورتی که با گسترش حجم تولیدات و… باید روش و نگاه مان تفاوت پیدا می کرد.

وی ادامه داد: اتفاق اساسی که در این ۴۰ سال انجام نشده این است که مدیران سینمای ما و تهیه کنندگان ما که شاخص ترین افرادی هستند که سینما در ید اختیار آن ها است باید به صورت جدی به سینما نگاه می کردند و اقدام به برنامه ریزی می کردند تا سینما نظم پیدا کند.

سمواتی در همین راستا با بیان اینکه بنده نوعی به عنوان تهیه کننده نمی توانم امروز ۱۵-۲۰ میلیارد برای ساخت یک فیلم هزینه کنم و ندانم که این فیلم چه زمانی اکران می شود اظهار داشت: وقتی شورایی به نام پروانه ساخت وجود دارد و سازمان پروانه ساخت را به تهیه کننده می دهد باید همان موقع زمان اکران فیلم را نیز مشخص کند. باید من تهیه کننده باید بدانم اگر سال ۱۴۰۲ پروانه ساخت گرفتم و فیلمم سال ۱۴۰۸ اکران می شود آن سال کارم را تولید نکنم که سرمایه ام از بین برود و سال ۱۴۰۷ آن فیلم را تولید کنم که سرمایه ام دچار مخاطره نشود.

این سینماگر متذکر شد: این ساده ترین مسأله ای است که در سینما نداریم. البته در حوزه های دیگر نیز وضعیت هم همین است! سازمان سینمایی نباید از روی هوا پروانه ساخت بدهد و همه چیز باید با برنامه ریزی قبلی باشد. مثلاً حتی در نوع ژانر فیلم ها نیز باید مشخص باشد که سازمان مثلاً در سال به چند فیلم اجتماعی یا دفاع مقدسی یا کودک و… مجوز می دهد. این اتفاق باعث می شود که تکلیف همه چیز از همان اول روشن باشد!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دربند» و «کافه ترانزیت» تأکید کرد: متأسفانه عدم برنامه ریزی ما را بدل کرده به افرادی که به هم شمشیر و زخم زبان می زنیم چون هیچ نظم قاطعی وجود ندارد و سیاست گذاری برنامه ریزی شده نیست.

سمواتی خاطرنشان کرد: من امیدوارم از امسال برای سال آتی همتی از مدیران سینمایی ببینیم که به این اصل برسند که اگر یک نظمی از مرحله پروانه ساخت وجود داشته باشد اوضاع سینما از این بحران نجات پیدا کند. اینطور همه چیز قوام پیدا می کند و تکلیف سرمایه سرمایه گذاران روشن می شود. حتی برای نحوه تبلیغات فیلم ها و برنامه ریزی سینمادارها و مردم هم این اتفاق عالی است و مضاف بر این یکی از دستاوردهای این برنامه ریزی این است که لابی کردن ها در سینما را از بین می رود و افرادی که در این لابی ها هستند تیغ شان کند می شود.

این تهیه کننده سینما افزود: آقای خزاعی باید بدانند اگر برنامه ریزی در سینما نباشد همه چیز به هم می ریزد. ایشان باید ترتیبی دهند تا یک استراکچر منظم از زمان پروانه ساخت تا زمان گرفتن پروانه نمایش و اکران برای فیلم ها وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از مشکلات اصولی و اساسی سینمای کشور را فقدان برنامه ریزی مناسب برای نحوه حضور در عرصه های بین المللی برشمرد و در این راستا تصریح کرد: مدیران باید تدبیری برای رشد سینمای کشور در حوزه بین الملل داشته باشند! متأسفانه تاکنون همه فعالیت های ما در عرصه بین المللی ابتر بوده!

سمواتی تأکید کرد: یک بخشی از فیلم های حوزه بین الملل برمی گردد به کسانی که تعریف های غیر ایرانی-اسلامی دارند که سوژه های شان به مذاق برخی بنیادها خوش می آید و از آن هاحمایت می کنند و ما قطعاً باید مواجهه و مقابله خوبی با آن ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما بخش مهم دیگر مربوط به فیلم هایی است که با مجوز رسمی سازمان سینمایی کشور تولید می شوند و پتانسیل آن را دارند تا برای کشور کار کرده و دستاورد خوبی داشته باشند. خوب در این بخش نیز ما کاهلی کردیم. مدیران باید در پی آن باشند تا رایزنانی در کشورها داشته باشیم تا به امور سینمایی ما رسیدگی کنند. سینمای ایران باید در همه کشورها به ویژه کشورهای اطراف و همسایه نماینده داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد آن ها می توانند فیلم ها را بدل به سرمایه کرده و آن سرمایه ها را برای تولید بیشتر کالای فرهنگی به کشور بازگردانند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نفس عمیق» و «با دیگران» در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه چون فکر نیست فیلم های ما لوکال می شود و بسیاری از درآمدهایی که می توانیم داشته باشیم به باد می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عده‌ای بر این باورند باید «موسیقی» را پخش کرد و نباید درباره‌اش صحبت کرد اما ما معتقدیم که باید از موسیقی هم صحبت کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری – کارشناس برنامه «نیستان» رادیو فرهنگ گفت: ما به آن دسته از موسیقی‌هایی می‌پردازیم، که پایگاه علمی و جامعیت هنری دارند و مورد تایید هستند.

به گزارش سینماپرس، رضا مهدوی، مجری – کارشناس برنامه «نیستان» رادیو فرهنگ در استودیوی شبکه خبر در پاسخ به این سوال که این برنامه به چه نوع موسیقی‌هایی می‌پردازد، گفت: ما باید به گونه‌های مختلف موسیقی در کشور و جهان بپردازیم. آن دسته از موسیقی‌هایی که پایگاه علمی و جامعیت هنری دارند و مورد تایید هستند. موسیقی‌هایی که می‌توانند در روزمره مردم نقش‌آفرینی کنند و به آن‌ها برای بهتر زندگی کردن و بهتر فکر کردن روحیه بدهند. در اینجا مردم آگاهی می‌یابند چه موسیقی‌هایی خوب است. کدام موسیقی می‌تواند به روح و روان و طرز تفکرشان کمک کند.

مهدوی در پاسخ به این سوال که برای رسیدن به رویکرد برنامه چه می‌کنید، توضیح داد: استادان و اهالی فن موسیقی به برنامه «نیستان» دعوت می‌شوند. کسانی که معتقدند باید از موسیقی حرف زد. درحالی که عده‌ای بر این باورند باید موسیقی را پخش کرد و نباید درباره‌اش صحبت کرد؛ وقتی موسیقی گویا باشد، لازم به توضیح ندارد. اما ما معتقدیم همانطور که یک تصویر نیاز به صحبت دارد، باید از موسیقی هم صحبت کرد، تا خانواده‌ها بدانند برای آینده فرزندانشان چه باید بکنند؛ اینکه به چه موسیقی‌هایی را گوش کنند، به کدام نوع گوش نکنند.

مجری – کارشناس برنامه «نیستان» با بیان اینکه موسیقی پاپ ژانر نیست و هر موسیقی که پاپ‌گونه و مردم‌وار ارائه شود، باید کارشناس آن را تحلیل و بررسی کند، خاطرنشان کرد: در گذشته گفتگوهای طولانی با مهمانان داشتیم و نمونه کارهای موسیقی را پخش می‌کردیم. اینبار سعی کردیم صحبت شخصیت‌های بزرگ اهل موسیقی را در آیتم بگنجانیم، تا مردم از موسیقی سرزمین خود و دیگر نقاط جهان آگاهی یابند.

به گفته وی، باتوجه به سیاست‌گذاری درستی که از ابتدای ساخت برنامه «نیستان» وجود داشت، همه بر این باورند که هر موسیقی به دلیل مجوزش پخش نشود. ماموریت این برنامه این بود که به موسیقی‌های خوب که اشعار، ملودی و ریتم‌های خوب دارند، بپردازد. موسیقی‌هایی که می‌توانند به درک شنیداری مردم کمک کنند.

مهدوی درباره پخش موسیقی‌های مدرن و انتخاب موسیقی‌های غربی در برنامه گفت: موسیقی‌های مدرن در «نیستان» پخش می‌شود. موسیقی‌های غربی هم فقط کلاسیک نیست. استاد نادر مشایخی به‌گونه‌ای روان درباره موسیقی مدرن توضیح می‌دهد که شنوندگان می‌گویند ما فکر نمی‌کردیم این نوع موسیقی آنقدر قابل هضم باشد. ما در این برنامه شنوندگان ثابتی داریم و «نیستان» از معدود برنامه‌های سابقه‌دار رادیو محسوب می‌شود. به همین دلیل، هر روز کار متولیان امر سخت‌تر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بیچارگان» شیرطلایی بهترین فیلم را از آن خود کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که «بیچارگان» یورگوس لانتیموس و «مرز سبز» اثر آگنسکا هالند از جمله مدعیان شیر طلای ونیز ۲۰۲۳ بودند، هیات داوران این جشنواره به ریاست دمین شازل برندگان خود را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از ورایتی، مراسم اختتامیه هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز دقایقی پیش به کار خود خاتمه داد.

لیست کامل برندگان چنین است:

بخش رقابتی اصلی

شیر طلایی بهترین فیلم: «بیچارگان» یورگوس لانتیموس

جایزه بزرگ هیات داوران: «شیطان وجود ندار» ریوسوکه هاماگوچی

شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی: متئو گارونی برای «من کاپیتان»

جایزه ویژه هیات داوران: «مرز سبز» ساخته آگنسکا هالند

بهترین فیلمنامه: گی‌یرمو کالدورن و پابلو لارین برای «ال‌کنده»

جام ولپی بهترین بازیگر زن: کیلی اسپانی برای فیلم «پریسیلا»

جام ولپی بهترین بازیگر مرد: پیتر سارسگارد برای «خاطره»

جایزه مارچلو ماسترویانی برای بهترین بازیگر جوان: سیدو سار برای فیلم «من کاپیتان»

بخش افق ‌ها

بهترین فیلم: «توضیح برای همه چیز»، گابور ریس

بهترین کارگردان: «بهشت در حال سوختن»، میکا گوستافسون

جایزه ویژه هیات داوران: «یک یکشنبه بی پایان»، آلن پارونی

بهترین بازیگر زن: مارگاریتا روزا دی فرانسیسکو برای «بهشت»

بهترین بازیگر مرد: ترگل بولد-اردن برای «شهر باد»

بهترین فیلمنامه: انریکو ماریا آرتاله برای «بهشت»

بهترین فیلم کوتاه: «یک سفر کوتاه» ساخته ارنیک بقیری

شیر آینده

جایزه لوئیجی دی لورنتیس برای بهترین فیلم اول: «عشق یک تفنگ است»، لی هونگ چی

افق‌های ویژه

جایزه تماشاگران: «فلیسیتا»، میکالا رامازوتی

کلاسیک ‌های ونیز

بهترین مستند سینما: «خیلی ممنون» ساخته الکس براورمن

بهترین فیلم ترمیم شده: «حرکت» ساخته شینجی سومای

جایزه فیپرشی: «شیطان وجود ندارد»، ریوسکه هاماگوچی

جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش‌های افق‌ها: «یک یکشنبه بی پایان» ساخته آلن پارونی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در دنیای جدید باید فرصت‌محور و با دغدغه تولید محتوای فرهنگی پیش رفت/از احکام نوشته شده «برنامه هفتم» تا به امروز راضی هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که پیگیر احکام قضایی هنرمندان هستیم گفت: دغدغه محتوایی عجیبی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد هاشمی در گفت و گو با ایرنا درباره احکام قضایی صادر شده برای برخی از هنرمندان در چند ماه اخیر و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری در این ارتباط اظهار داشت: واقعا پیگیر این مساله هستیم و قول هم گرفتیم و همچنان پیگیری می‌کنیم تا به سرانجامی برسد.

وی افزود: به طور مصداقی، مساله سعید روستایی و آزاده صمدی را چندین بار پیگیری کردیم. چند مورد حکم بود که خیلی پیگیری کردیم و الحمدالله درست شده است. من باید از مسوولان قوه قضاییه خیلی تشکر کنم و کارها را طبعا از طریق آنها پیگیری می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که هنرمندان را آگاه و همراه نسبت به این‌که رفتار کاملا حقوقی داشته باشند مطلع کنیم تا با مشکل حقوقی مواجه نشوند. گاهی هم هنرمندی کاری می‌کند که دستگاه قضایی ورود و تا جایی که ممکن است و ناظر به شرایط، برای شخصیت‌ها و نظیر اینها حکمی صادر شده است. در مجموع تلاش خودمان را انجام می‌دهیم.

از گفت و گوهای ساترایی چه خبر؟

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بحث ساترا و گفت و گوهای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما هم گفت: در مورد مساله صوت و تصویر فراگیر، شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود و مصوبه‌ای داشت که در آن، نخست بین دو دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تقسیم وظیفه کرد و به ریز هم به نکاتی اشاره و ساز و کاری برای حل اختلاف تعریف کرد.

هاشمی گفت: همزمان برای تصمیم نهایی و قطعی که ممکن است منجر به نهادسازی، آیین‌نامه‌نویسی‌های جدید و سیاستگذاری‌های بروز و متناسب با موضوع شود شورایی را تعبیه و تعریف کرده که وارد عمل شده و این کار را در چند ماه انجام دهد. اکنون، شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را شروع کرده و درباره مقدمات برگزاری آن با طرفین بحث و ذی‌نفعان و فعالان مختلف این عرصه گفت و گو می‌کند. پیشتر هم گفتیم ما در مساله صورت و تصویر فراگیر وزارت فرهنگ را مکلف و موظف می‌دانیم به تکالیف قانونی خود عمل کند. از زیر این بار هم نمی‌تواند شانه خالی کند.

وی افزود: حوزه‌هایی مانند سینما، تبلیغات و کتاب ذاتا در صورت و تصویر فراگیر و غیرصوت و تصویر فراگیر با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باز هم گفتیم و پیشنهاد کردیم تلقی ما این است که برای راهبری نهایی مساله صورت و تصویر فراگیر بهترین مدل که پیشتر هم جواب داده و به هر حال یک نهاد تنظیم‌گر خوبی بوده هیات نظارت بر مطبوعات بوده که می‌توان از آن نمونه‌برداری و گرته‌برداری کنیم و آن را در این مدت جاری و ساری در مدلی فرادستگاهی و فراقوه‌ای و مشارکتی عملی کنیم تا بتواند خیلی از مسایل را حل کند.

هاشمی اظهار داشت: در دنیای جدید و آمد و شدهای فناوری‌ها و پیشروی صنعت در حوزه‌های فناورانه خودش باید فرصت‌محور و با دغدغه تولید محتوای فرهنگی پیش رفت. این کاری است که باید همزمان با هم انجام دهیم وگرنه منجر به ناهماهنگی فرهنگی خواهد شد.

ظاهرا ۴۸ درصد مردم از نمایش خانگی استفاده می‌کنند که عدد قابل توجهی استوی درباره نشست‌هایی با ذی‌نفعان این حوزه و این که دغدغه‌های اصلی آنان چه بود و آیا مورد نظر قرار خواهد گرفت؟ گفت: دغدغه ذی‌نفعان فارغ از این که تایید یا تکذیب کنم این بود که در وهله نخست نگران نگاه تهدیدمحور و حذفی به خودشان هستند. اینها از حیث رقابت و این که احساس می‌کردند نهاد تنظیم‌گر رقیب آنهاست و ممکن است به چالش بیاندازد، همچنین از حیث غلبه نگاه اقتصادی و عدم مفاهمه فرهنگی ابراز نگرانی می‌کردند. به این معنا که احساس می‌کردند از فرهنگ عمومی فهمی برای خود دارند و ناظر به تولیدات آن را پیش می‌برند اما این مفاهمه توامان وجود ندارد و تفاوت تراز نگاهی وجود دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از آنجایی که نشست مزبور بر حسب دستور رئیس جمهوری تشکیل شده بود موارد به وزیر و از سوی وزیر به رئیس جمهوری انتقال داده شد و امید است با انتقال دغدغه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی که به عنوان کمیته نهایی این کارتعیین شده کار را به عنوان کسی که باید دغدغه اینها را مطرح کند، موارد ارائه خواهد شد.

وی گفت: البته همزمان، پایش‌های خوب میدانی در باب نگاه مردم به نمایش‌های خانگی داشتیم که پایش جالبی از میزان استفاده مردم که ظاهرا ۴۸ درصد مردم از نمایش خانگی استفاده می‌کنند که عدد قابل توجهی است. هم میزان استفاده و هم دغدغه مردم از حیث محتوا به نظرم در این پیمایش جالب بود.

دغدغه محتوایی عجیبی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد

وی تصریح کرد: همزمان، دغدغه محتوایی عجیبی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد که جذاب است. گاهی برخی فکر می‌کنند با عبور از خط قرمزها، فیلم‌ها جذاب‌تر می‌شود اما خانواده‌ها دوست دارند با آرامشی همانگونه که تلویزیون را نگاه می‌کنند نمایش خانگی را هم ببینند.

گاهی برخی فکر می‌کنند با عبور از خط قرمزها، فیلم‌ها جذاب‌تر می‌شود اما خانواده‌ها دوست دارند با آرامشی همانگونه که تلویزیون را نگاه می‌کنند نمایش خانگی را هم ببینند

هاشمی درباره سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاثیرگذاری این سفرها در کنار سفرهای استانی رئیس جمهوری در اجرایی شدن مصوبات گفت: یک رویکرد خوبی را آقای رئیس جمهوری و تیم سفر رئیس جمهوری اتخاذ کرده و از ابتدای دولت هم این بوده که پروژه‌های فرهنگی بر زمین مانده را به عنوان مصوبات سفر مصوب و تامین اعتبار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از هفت هزار میلیارد تومان تاکنون مصوبات سفرهای استانی است. اینها یک ساله نیستند و به تدریج تزریق بودجه انجام می‌شود. درصدی هم انجام شده و نزدیک به ۳۰ رونمایی و افتتاح و تکمیل پروژه‌ها را داشتیم. این سفرها، سفرهای پربرکتی برای حوزه فرهنگ و هنر بوده و تقریبا هیچ سفری نداریم الا این‌که در حوزه فرهنگ هم مصوبه‌ای برای تکمیل پروژه‌های عمرانی محقق شود. البته همیشه خواهش ما از تیم ریاست جمهوری این بود که در کنار پرداختن به تکمیل پروژه‌های عمرانی که عدد قابل توجهی است به میزانی و حتی بخشی از آن برای تولید محتوا و حمایت‌های فرهنگی در استان محقق شود که باعث رونق مضاعفی در حوزه فرهنگ استان‌ها خواهد بود.

۹۰ هزار نفر ایرانی در نمایش عظیم الهی وحی شرکت کردند

وی درباره حج هم گفت: امسال برای نخستین سال بعد از مشکلات متعددی اعم از کرونا و غیر آن بود که سفر حج با ظرفیت کامل خود برگزار می‌شد. ۹۰ هزار نفر ایرانی در این نمایش عظیم الهی شرکت کردند.

هاشمی خاطرنشان کرد: امسال زحمات خیلی خوبی را سازمان حج و زیارت ما کشید. نشستی اخیرا در فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی داشتیم که تقریبا جلسه بسیار خوبی بود که به اتفاق از بخش اجرایی حج اظهار رضایت و از سازمان حج و زیارت تشکر داشتند. مدیر خوب جهادی میدانی هم امروز در راس این سازمان حضور دارد که برآمده از سازمان است و این کار را مدیریت می‌کند.

وی افزود: امسال با وجود این‌که ما سختی‌هایی داشتیم اما الحمدالله توفیقاتی خوبی هم به دست آوردیم. با توجه به این‌که نزدیک به ۴۰ هزار نفر از حاجیانی که از سال ۹۹ تاکنون در نوبت بودند و در لیست قرار گرفتند یکی از سال‌هایی بود که میانگین سنی حجاج ایرانی میانگین بالایی نزدیک به ۶۰ سال بود و زحمت و توجه ویژه اجرایی، تغذیه‌ای و پزشکی را به دنبال داشت. با این‌که بالاترین سن را داشتیم اما از حیث مشکلات بیمارستانی و فوتی کمترین میزان را در سال‌های گذشته داشتیم.

با این‌که بالاترین سن را داشتیم اما از حیث مشکلات بیمارستانی و فوتی کمترین میزان را در سال‌های گذشته داشتیم

هاشمی گفت: در حوزه حمل و نقل هم از ایران برای نخستین بار تمام تامین با ناوگان داخلی صورت گرفت و پروازها با این ناوگان انجام شد و لازم است از وزیر راه و شهرسازی تشکر کرد که این همکاری خوب را با مجموعه سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و امسال برای نخستین بار در سرزمین عربستان سه هزار نفر از حجاج مدینه غرب داشتیم که با قطار سریع‌السیر از مدینه و مکه جابجا شدند که فاصله حدود ۷ ساعته دارد ولی این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت این فاصله را به دو ساعت کاهش داد که اتفاق خوبی بود.

هاشمی ادامه داد: البته این کار آزمایشی انجام شد انشالله در سفر بعد حدود ۲۰ هزار نفر مدینه بعد هم به این جابجایی اضافه می‌شود که در رفع خستگی زوار کمک می‌کند. از حیث اجرایی هم در مباحث اسکان و هتل و امثال اینها نیز توفیق‌های خوبی به دست آمد. سازمان حج و زیارت چون در سال‌های گذشته عمره نداشت فقط برای حج تمتع می‌رود و قرارداد می‌بندد در صورتی که کشورهای دیگر که عمره دارند قراردادهای سه چهار ساله و طولانی می‌بندند. با وجود این محدودیت نیز باز توفیقات خوبی داشتیم.

خبر خوشی به زودی به مردم خواهیم داد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مجلس، حقوقی و استان‌ها گفت: در حوزه‌های مختلف اجرایی هم که تکلیف حوزه سازمان حج و زیارت بوده خروجی خوبی داشتیم. رضایت عمومی هم از طرف کسانی که در سفر پربرکت حج بودند و هم در دستگاه‌های اجرایی وجود داشت. در خصوص حج عمره هم ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. قرار بود در ابتدا روابط دیپلماتیک به طور رسمی شروع شود و بعد از آن سفرهای حج عمره هم آغاز شودکه این را هم پیگیر هستیم و خبر خوش را هم به زودی به مردم خواهیم داد.

قرار بود در ابتدا روابط دیپلماتیک به طور رسمی شروع شود و بعد از آن سفرهای حج عمره هم آغاز شودکه این را هم پیگیر هستیم

وی درباره احکام برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: تصویب احکام برنامه در مسیر خودش قرار دارد. همچنان در کمیسیون تلفیق است و به صحن نیامده است اما تا امروز با همدلی و مشارکت خوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق و هیات رئیسه اینها، احکام نوشته شده احکام خوبی بوده است. هم از حیث تدابیری مانند کمک‌ها و تکالیف بودجه‌ای احکام خوبی رقم خورد هم یک‌سری بحث‌ها در مورد اصلاح ساختارها تکالیفی را تعیین کرده است. به موضوع نوجوان و فرهنگ عمومی پرداخت خوبی داشتند. تاکنون از احکام نوشته شده تا به امروز راضی هستیم و احساس می‌کنیم توفیقات خوبی بوده و انجام شده است.

هاشمی از جمله این احکام به بازسازی ساختارهای حوزه فرهنگ و مساله رصد فرهنگی و تکلیف جدیدی برای پیمایش‌های واقعی حوزه فرهنگ و تجمیع رصدی کشور اشاره کرد و افزود: در صوت و تصویر فراگیر مصوباتی داشتند. تکالیف خوبی به شورای عالی فضای مجازی در این حوزه شده تا اینکه نقش تنظیم‌گری را در حوزه سکوها ایفا کند. تقریبا پرداخت نهادی و بخشی بدی نداشته است. به مساله مسجد هم پرداخت خوبی داشتند و تا جای که اطلاع دارم خوب بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کسی نمی‌داند من ممنوع الکار هستم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیژن بیرنگ نویسنده و کارگردان سریال‌های تلویزیونی می‌گوید: ترانه سبز سبزم را اول دادیم خسرو شکیبایی بخواند اما ماشاءالله آن قدر افتضاح خواند که منصرف شدیم. البته الان ممکن است ترانه خسرو حالت نوستالژیک داشته باشد چراکه از دنیا رفته است، ولی سبز سبزمی که خواند واقعا افتضاح بود چون صدایش، صدای خوانندگی نبود.

به گزارش سینماپرس، بیژن بیرنگ در بخش دوم گفت‌وگوی خود با «پروژه تاریخ شفاهی سینما، سریال، تئاتر و رادیوی ایرنا» از چگونگی نامگذاری سریال خانه سبز و جدایی گلاب آدینه از این مجموعه، نحوه ورود سوپراستار وقت سینمای ایران به سریال یاد شده، کلنجار رفتن با محمدصالح اعلاء بر سر یک بیت شعر و … صحبت می‌کند.

بخش دوم این گفت‌وگو در پی می‌آید:

از سریال خانه سبز بگویید. نام خانه سبز از کجا آمد؟

از لوکیشین همسران آن قدر استفاده کرده بودیم که دل و روده‌هایش بیرون ریخته بود. همان لوکیشنی که در تیتراژ نوشته بودیم با تشکر از خانواده محترم رجبی. این خانواده که صاحبخانه لوکیشن بودند دیگر معروف شده بودند. مانده بودیم چه‌کار کنیم که آقای مهران رسام برادر مسعود رسام گفت بیاییم لوکیشن را تغییر دهیم و بیرون آن را رنگ سبز بزنیم. گفتیم صاحبخانه اجازه نمی‌دهد سنگ‌ها را از بیرون رنگ سبز بزنیم. گفت روی آن ایرانیت می‌چسبانیم و روی ایرانیت را رنگ سبز می‌زنیم. همین کار را کردیم. بعد گفتیم نام سریال را چه بگذاریم که گذاشتیم خانه سبز؛ به همین راحتی.

مسعود رسام

بازیگران سریال چطور انتخاب شدند؟

ابتدا قرار بود آقای مهدی هاشمی و خانم گلاب آدینه بازیگران نقش اصلی باشند. قسمت اول را که نوشتیم قرار بود پسر خانم گلاب آدینه، آقای رامبد جوان باشد. اما ایشان گفت به سن من نمی‌خورد که پسر به این بزرگی داشته باشم. گفتیم رامبد در این سریال فقط ۱۷ سال دارد. اما او بر حرفش پافشاری کرد و گفت من چند تا کارآموز دارم، آنها را معرفی می‌کنم تا با شما بازی کنند.

ما هم عصبانی شدیم و گفتیم خانم گلاب آدینه شما برو سریال خودت را با این کارآموزانت بساز، بگذار ما هم سریال خودمان را بسازیم. بعد هم رفتیم پیش آقای مهدی هاشمی و گفتیم تکلیف خودت را با این سریال روشن کن. خانمت نیاید بازی می‌کنی یا نه؟ گفت نه دیگر نمی‌توانم بازی کنم. یادم هست مهدی هاشمی روزی که داشت می‌رفت با حسرت دکورها را نگاه می‌کرد.

گلاب آدینه و مهدی هاشمی حاضر به بازی در سریال «خانه سبز» نشدند

این زوج رفتند و ما دوباره بی هنرپیشه شدیم. به خانم مهرانه مهین ترابی گفتیم بیاید جای گلاب. با خانم مهین ترابی و خانم ملک جهان خزایی طراح صحنه نشسته بودیم و فکر می‌کردیم چه کسی را به عنوان همسر خانم مهین ترابی در سریال قرار دهیم که خانم جهان خزایی گفت می‌خواهید به خسرو زنگ بزنم؟ گفتیم کدام خسرو؟ گفت خسرو شکیبایی. گفتیم می‌آید؟

خسرو شکیبایی با بازی در فیلم هامون به سوپر استار سینمای ایران تبدیل شده بود

آخر خسرو آن موقع سوپر استار بود. زنگ زد و گفت خسرو یک سریال است که بیژن بیرنگ و مسعود رسام کار می‌کنند، می‌آیی؟ خسرو گفت همان‌هایی که همسران را کار کردند؟ گفت آره. گفت می‌آیم. فقط یک هفته به من وقت بدهید این کارم تمام شود. آمد و قرارداد را بست و رفت. وقتی خسرو آمد دیدیم صدایش خیلی خوشگل است. من هم نریشن‌ها را اضافه کردم که دیدیم خسرو در طول سریال حرف می‌زد. خوب این سریال با خسرو گرفت. بعد از آن هم رفتیم و سرزمین سبز را ساختیم.

خسرو شکیبایی نبود، خانه سبز ساخته نمی‌شد

برخی می‌گویند خانه سبز پربیننده‌ترین سریال بعد انقلاب بود؟

بله.

مواجهه خسرو که دو سیمرغ از جشنواره فجر گرفته بود با بازیگرانی که به هرحال در مقایسه با او درجه دو به حساب می‌آمدند، سخت نبود؟

خسرو آدم بسیار خاصی بود. این جور نبود که ما ۴ تا بازیگر در سریال‌مان داشته باشیم. شاید نزدیک به ۳۰، ۴۰ هنرپیشه مهمان داشتیم. اصلا خیلی‌ها کارشان را از این سریال شروع کردند. خسرو برای همه آدم‌هایی که در این سریال بازی می‌کردند، چه بچه و چه بزرگ وقت می‌گذاشت تا کار این‌ها خوب شود.

خسرو شکیبایی خیلی حرف‌های فلسفی و گنده می‌زد. من درباره خسرو همیشه یک تعریف دارم و آن این که او قدرت این را دارد که شعار را به شعور تبدیل کند. او مفاهیم پیچیده را طوری بازی و بیان می‌کرد که حتی تماشاچی عادی هم می ‌فهمید او دارد چه می‌گوید

یک بار به او گفتم چرا برای بازیگران خانه سبز این قدر وقت می‌گذاری، بگذار ما کار خودمان را بکنیم. پاسخ داد: اگر نقش مقابل من خوب بازی نکند بازی من هم بد می‌شود. خسرو آن قدر آدم خاصی بود که به نظر من اگر او نبود خانه سبز ساخته نمی‌شد.

چرا؟

ما سریال را قسمت به قسمت می‌نوشتیم. من فیلمنامه را بر مبنای توانایی‌های خسرو شکیبایی نوشتم.

خصلت هر هفته سناریو را نوشتن دو مزیت دارد:

اول این که تو فیلمنامه را بر مبنای توانایی‌های بازیگرانت می‌نویسی و دوم این که با مخاطبت هر هفته در تماسی و با هم رشد می‌کنید.

این دو عامل بود که باعث پرطرفدار شدن همسران و خانه سبز شد. اگر ما ۱۳ قسمت این دو سریال را اول نوشته بودیم و بعد آنها را می‌ساختیم به طور یقین کار نمی‌گرفت. خانه سبز مخاطب پیدا کرد برای این که مثل اکثر سیت‌کام‌ها، هفته به هفته نوشته شده بود. یعنی کار در تعامل با جامعه پیش می‌رفت. مثلا سر یک برخورد در طول ساخت سریال، یک قسمت را به موضوع یک جانباز اختصاص دادیم که اتفاقا جزو پربیننده‌ترین قسمت‌ها شد.

خسرو شعار را به شعور تبدیل می‌کرد

درباره آقای شکیبایی می فرمودید…

خسرو خیلی حرف‌های فلسفی و گنده می‌زد. من درباره خسرو همیشه یک تعریف دارم و آن این که او قدرت این را داشت که شعار را به شعور تبدیل کند. او مفاهیم پیچیده را طوری بازی و بیان می‌کرد که حتی تماشاچی عادی هم می ‌فهمید خسرو چه می‌گوید. آن موقع در سینما و تلویزیون ما حرف اساسی کم زده می‌شد که البته الان بیشتر زده می‌شود؛ خسرو آن زمان حرف‌های اساسی می‌زد.

سال‌ها قبل سیما فیلم به من پیشنهاد داد که می‌شود خانه سبز دیگر را برای ما بسازی؟ گفتم بله. گفت هر چه بخواهی به تو می‌دهیم. گفتم: هر چه بخواهم؟ گفت بله. گفتم به من یک خسرو شکیبایی بدهید.

سریال همسران

آن موقع خسرو مرحوم شده بود. اشکم درآمد. بدون خسرو، خانه سبز معنا نداشت. همان طور که بدون فردوس کاویانی، همسران معنا نداشت. چون همسران هم بر مبنای توانایی‌های آقای کاویانی و باقی دوستان نوشته شده بود.

تفاوت بازی آقای شکیبایی با دیگر بازیگران این سریال چه بود؟

من تفاوتی نمی‌بینم. هر کس هر نقشی را که داشت خوب بازی می‌کرد.

خبر فوتش خسرو شکیبایی را چطور شنیدید؟

دوبی بودم.

چه حسی پیدا کردید؟

آدم شوک می‌شود دیگر.

مگر ما سبز نیستیم؟

از قسمتی بگویید که درباره آن جانباز ساختید…

یک قسمت از سریال بود که در آن به رامبد جوان و همسرش صد میلیون تومان پول می‌دهند تا یک روزه آن را خرج کنند. این پول به پول آن زمان خیلی می‌شد. آن‌ها از صبح تا شب می‌دوند تا آن پول را خرج کنند. اما غروب که می‌شود هنوز نتوانسته‌اند پول را تمام کنند. رامبد کم کم تبدیل به یک حیوان می‌شود چرا که می‌داند اگر آن پول را خرج کند یک میلیارد دیگر پول گیرش می‌آید. یک جای فیلم آتیه فقیه نصیری همسرش به او می‌گوید: تو دیگر شوهر من نیستی. ببین چه بلایی سرت آمده است.

آنها پیش کسی می‌روند که این صدمیلیون را به آنها داده است و به او می‌گویند ما گلادیاتور نیستیم که ما را این طور به جان هم انداخته‌ای. ما انسانیم. یک صحنه سانتی‌مانتالیسمی دارد که پول را پس می‌دهند.

رامبد جوان و همسرش موفق نشدند صد میلیون تومان پول را در یک روز خرج کنند

ما دنبال لوکیشنی می‌گشتیم که لوکس باشد. واقعا پیدا کردن چنین لوکیشنی در آن سال‌ها راحت نبود. سرانجام جایی را پیدا کردیم که بیمارستانی متعلق به جانبازان در حوالی بزرگراه مدرس بود. ساختمان شیکی بود. رفتیم آنجا فیلم‌برداری کنیم. آن جا همه معلول جنگی و شیمیایی بودند. روز اول خیلی خجالت کشیدیم که داریم خانه سبز را آنجا درست می‌کنیم. بگو و بخند وسط این همه آدمی که به جبهه رفته و سلامتی خود را از دست داده بودند خیلی دشوار و ناراحت کننده بود.

مدیر زد توی سر خودش و گفت فردا رفتیم اوین! اما این قسمت پخش شد و ترکاند. این قسمت شاید قسمتی بود که برای اولین بار مردم با آن این قدر با بچه‌های جبهه همذات پنداری کردند

آنجا پزشکی بود که دو پای خود را در جنگ از دست داده بود. به او گفتم ببخشید ما آمدیم اینجا داریم خانه سبز را می‌سازیم. یک وقت ناراحت نشوید. برگشت و گفت یعنی ما سبز نیستیم؟ من زدم زیر گریه و گفتم چرا حتما هستید.

روز آخر که داشتیم از آنجا می‌رفتیم آمدم آدرس مطبش را از او بگیرم گفت از من گذشته که مطب داشته باشم. من در بیمارستان کار می‌کنم. بغلش که کردم خداحافظی کنم زیر گوشم گفت یک کاری هم برای ما بکنید.

گفتم باشه.

آمدیم بیرون بچه‌ها را جمع کردم و گفتم چنین اتفاقی افتاده است. نشستیم و قسمت حبیب رضایی را نوشتیم که جانباری است که از جنگ، ترکشی در قلب او باقی مانده است که آخر سر هم او را به شهادت می‌رساند.

مدیر شبکه، یک ساعت مانده به پخش آمد و گفت این را در بیار. گفتم فرستادیم رفت روی آنتن. گفت واویلا بدبخت شدیم. قسمت دوم نوار را دید گفت آنجایش را در بیار. گفتم ببخشید وقت نیست، نصف نوار برای پخش رفته است و نصف دیگرش هم باید برسد به پخش. زد توی سر خودش و گفت فردا رفتیم اوین!

ناصر غضنفری خبرنگار ایرنا و بیژن بیرنگ

اما این قسمت پخش شد و ترکاند. این قسمت شاید قسمتی بود که برای اولین بار مردم با آن، این قدر با بچه‌های جبهه همذات‌پنداری کردند.

البته در سرزمین سبز که بعدها ساختم هم دو قسمتش در آبادان و خرمشهر درباره جنگ بود. یک سریال جنگی هم ساختم که آن هم متاسفانه بعد از ۸ قسمت دیگر پخش نشد.

چرا؟

گفتند جنگ ما این طور نبود. در جنگ، زن نبود. من آن سریال را خیلی دوست داشتم و اصل آن ۲۸ قسمت بود.

با دقیقه‌ای ۸۰ هزار تومان خانه سبز را ساختیم

واکنش مردم کوچه و خیابان نسبت به سریال خانه سبز چه بود؟

واکنش مردم هنوز تمام نشده است. من با احترام خانه سبز است که زندگی می‌کنم. همه این سریال را یادشان است. تا می‌فهمند بیژن بیرنگم می‌گویند همان خانه سبز! شاید همسران را یادشان نباشد اما خانه سبز را خیلی‌ها خاطرشان است.

ترکاندیم دیگر. همزمان با ما سریال امام علی (ع) پخش می‌شد. ما با دقیقه ای ۸۰ هزار تومان خانه سبز را ساختیم ولی این رقم در سریال امام علی(ع) دست کم بین ۲ تا ۳ میلیون تومان بود. ولی درصد بیننده ما با سریال امام علی(ع) نزدیک و گاهی بیشتر هم بود.

مهدی ارگانی

یادم است یک‌بار با آقای مهدی ارگانی مدیر شبکه صحبت می‌کردم. گفتم امام علی (ع) سریال بزرگی است. گفت امام علی(ع) انسان بزرگی است اما سریالش بزرگ نیست. از همین جان حسادت‌ها شروع شد. بالاخره هم لطف کردند و ما را به تدریج کنار گذاشتند. من برای نخستین بار است که این حرف‌ها را می‌زنم. کسی نمی‌داند من ممنوع الکار هستم. البته دیگر مهم هم نیست.

در خانه سبز ممیزی هم داشتید؟

نه. خیلی کم.

شعر سبز سبزم را دزدیدیم

ترانه سبز سبزم خانه سبز چطور ساخته شد؟

آهنگ ساز ما یک ترانه ساخت، منتهی شعر نداشت. ما می‌خواستیم شعر روی آن بگذاریم. چند قسمت موزیک خالی را روی تیتراژ پخش کردیم. بعد گفتیم روی آن شعر هم قرار دهیم. محمدصالح اعلا شعری داشت که فقط یک بیتش را سروده بود: سبز سبزم ریشه دارم، در زمستان هم بهارم.

محمد صالح اعلا

ما چند بار به ایشان گفتیم تو را به خدا این ترانه را کامل کن. اما تمام نکرد تا گمانم به عید فطر خوردیم. موقعیتی بود که ما می‌توانستیم این ترانه را روی سریال بگذاریم و آن را پخش کنیم. یک شب پیش آقای بهرام دهقانیار موسیقی‌ساز رفتیم تا آن را ضبط کنیم. پرسید شعرش را چه کار کنیم؟ گفتیم خودمان همین الان می‌سراییم. همان سبز سبزم را برداشتیم و خلاصه یک بیتش را این گفت و بیت دیگرش را آن گفت، بیت بعدی‌اش را من گفتم و شعر تکمیل شد. دو ساعت بعد ترانه‌اش کامل شد. ایشان هم ترانه را خواند و آن را ضبط کردیم و بردیم روی آنتن که خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

آقای صالح اعلا اعتراض نکرد؟

گفت ترانه مرا خراب کردید. ما هم گفتیم دزدیدیمش، نه این که آن را خراب کرده باشیم! (با خنده)

گویی آقای شکیبایی هم آن را خواند؟

بله. اول دادیم ایشان آن را خواند اما ماشاءالله آن قدر افتضاح خواند که منصرف شدیم. البته الان ممکن است ترانه خسرو حالت نوستالژیک داشته باشد چراکه از دنیا رفته است، ولی سبز سبزمی که خواند واقعا افتضاح بود چون صدایش، صدای خوانندگی نبود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سبط احمدی: برخی نهادها باعث لجام گسیختگی دستمزد بازیگران در سینما شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی گفت: پول های بی حساب کتابی که به راحتی در اختیار پروژه ها می گذارند، باعث افزایش دستمزد در سینما می شوند.

علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: نهادهای دولتی و شبکه نمایش خانگی باعث لجام گسیختگی دستمزد بازیگران در سینما شده اند چرا که پول های بی حساب کتابی دارند که به راحتی در اختیار پروژه ها می گذارند و باعث افزایش دستمزد در سینما می شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «زمانی برای دوست داشتن» و «مصائب چارلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سیاست گذاران کلان فرهنگی باید پاسخ دهند چرا نظارتی روی پول های بی حساب و کتابی که وارد شبکه نمایش خانگی می شود ندارند؟ چرا تولید برخی سریال ها به ارقام هنگفت چند صد میلیاردی رسیده است؟ آیا این اتفاقات جز آلوده کردند مجموعه فرهنگی کشور چیز دیگری در پی دارد؟

وی ادامه داد: ورود پول های بی حساب باعث می شود حوزه تولید در سینما کاملاً به هم ریخته شود. وقتی پول های بی حساب و سرگردان وارد این حرفه می شود همه آلوده می شوند و بی شک باید جلوی ورود پول های بی حساب و کتاب به سینما گرفته شود.

سبط احمدی در پاسخ به این پرسش که چرا تهیه کنندگان به راحتی دستمزدهای بالای بازیگران را می پذیرند اما روی سایر عوامل پشت صحنه فیلم ها فشار می آوردند و دستمزد مناسبی به آن ها نمی دهند اظهار داشت: دلیل این اتفاق آن است که برای عوامل پشت صحنه فیلم ها آلترناتیو بیشتری وجود دارد و مثلاً برای انتخاب چهره پرداز یا فیلمبردار و… ده ها گزینه وجود دارد که می توان از میان آن ها بالاخره یکی را انتخاب کرد اما در مورد بازیگرانی که پولساز هستند این اتفاق وجود ندارد.

این سینماگر یادآور شد: حدود دو دهه گذشته تولید تله فیلم در تلویزیون راه افتاد که از هر تله فیلمی چندین نفر از بازیگر و کارگردان گرفته تا سایر عوامل فنی معرفی شده وارد سینما می شدند. اما از زمانی که تولید این تله فیلم ها قطع شد ما با تعداد اندکی بازیگر در کل صنعت سینمای کشور روبرو شدیم که از میان آن ها تنها تعداد معدودی حدود ۱۵-۲۰ نفر تعیین کننده اکران و فروش و دفاتر پخش بودند. در واقع این بازیگران بودند که برای خودشان نرخ تعیین می کردند و بقیه هم با طیب خاطر این پول ها را به آن ها می دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اتحادی میان تهیه کنندگان شکل نمی گیرد تا این قبیل سلبریتی های زیاده خواه را بایکوت کنند و هیچ قراردادی را با آن ها امضا نکنند تصریح کرد: دلیل این اتفاق آن است که اگر همه ما تهیه کنندگان با هم به این توافق برسیم نهادهای دولتی با ما همکاری نمی کنند چرا که بارها دیده شده برخی از نهادهای دولتی بودجه های عمومی کشور را برای تولید فیلم های نازل به کار گرفته اند و کارشان را خراب کرده اند. آن ها فیلم هایی تولید کرده اند که حتی به اندازه ۱۰ درصد بودجه تولیدش را در اکران برنگردانده اما باز هم از این فیلم ها تولید کرده اند و دستمزدهای کلان هم به بازیگران این فیلم ها داده اند.

سبط احمدی خاطرنشان کرد: اگر ما تهیه کنندگان سینما این بازیگران را تحریم کنیم یا در نمایش خانگی یا تولیدات نهادهای دولتی به آن ها دستمزدهای کلان می دهند. اگر قرار است اتفاق مثبتی در این حوزه رخ دهد باید همه تهیه کنندگان و ارگان ها و نهادها و سازمان ها و یکایک مسئولان فرهنگی کشور با هم متحد، همراه، همدل و همسو شوند تا بتوانند به اتفاق نکته مثبتی را در این خصوص رقم بزنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نغمه» و «شیر تو شیر» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که فقدان برنامه ریزی مناسب فرهنگی، نامتعادل بودن شرایط اقتصادی کشور، تورم لجام گسیخته و… نیز باعث افزایش دستمزدها شده و ما نه فقط در سینما که در بسیاری از حوزه های دیگر از جمله حوزه ورزش هم شاهد این اتفاق هستیم و نمی توان فقط انگشت اتهام این اتفاق را به سمت سینما و بازیگران گرفت.

وی در پایان این گفتگو افزود: بعضاً شاهد امضای قراردهای چند ده میلیاردی برای یک فصل بازی بازیکنان فوتبال هستیم که عاری از هر منطقی است همانطور که درخواست رقم های میلیاردی بازیگران تنها برای یک هفته بازی در یک کار سینمایی غیر منطقی است اما بی شک بخشی از این اتفاقات نشأت گرفته از لجام گسیختگی اقتصادی کشور است که متأسفانه در نهایت همه چیز به ضرر کشور تمام می شود. به عنوان مثال من تهیه کننده هزار جور حساب و کتاب می کنم که چقدر باید سود کنم، چقدر باید برای تولید هزینه کنم و هزار و یک سوأل برایم پیش می آید و در نهایت هم نمی توانم کاری را که می خواهم به ثمر برسانم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امیر عبدالحسینی» دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، امیر عبدالحسینی را به عنوان دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری، به پیشنهاد محمد خراسانی‌زاده رئیس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و موافقت اعضا در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری این رویداد هنری، امیر عبدالحسینی را به عنوان دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، برگزیده و معرفی کرد.

در حکم سالاری خطاب به عبدالحسینی آمده است:

«جشنواره هنرهای تجسمی فجر، باشکوه‌ترین رویداد هنری در عرصه هنرهای تجسمی ایران اسلامی است و ثمره‌ای بی‌بدیل از شایستگی‌ها و دستاوردهای پیشکسوتان، اساتید ارجمند و شور و شوق خلاقانه هنرمندان جوان این عرصه شمرده می‌شود.

به همین منظور با عنایت به تعهد، سوابق و تجارب ارزنده جناب‌عالی به موجب این حکم به عنوان «دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر» منصوب می‌شوید.

امید است در سایه الطاف الهی و با همفکری و همکاری سایر اعضا و بهره‌گیری از تمام توان و قابلیت‌های مرکز هنرهای تجسمی نسبت به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر (عج)، موفق و مؤید باشید»

امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر، هنرمند و مدرس شناخته شده رشته طراحی گرافیک است. او عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک، انجمن علمی هنر اسلامی و انجمن علمی هنرهای نمایشی است و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های شهرداری تهران، ریاست موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، سردبیری نشریات تخصصی هنرهای تجسمی، رئیس دفتر خدمات فرهنگی هنری و مدیر آتلیه هنرهای تصویری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و مسئولیت‌های متعدد دیگری در سوابق اجرایی و هنری‌اش دیده می‌شود.

دبیری بیش از ۲۰ رویداد ملی و بین‌المللی هنر از جمله سومین جشنواره تجسمی «هنر جوان»، نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق، سوگواره پوسترهای عاشورایی، سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، نمایشگاه بزرگ خیالی‌نگاران، آرت‌اکسپوی تهران، جایزه جهانی بیداری، سوگ‌نگاره‌ها، ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و … از دیگر سوابق این هنرمند شمرده می‌شود.

فعالیت در عرصه اقتصاد هنر و صنایع خلاق فرهنگی در کنار اهمیت به هنرهای میان‌رشته‌ای و توجه به جنبه‌های کاربردی هنر نیز در کارنامه کاری و هنری عبدالحسینی مورد توجه است.

امیر عبدالحسینی پیش از این نیز به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، معرفی شده بود.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، موزه هنرهای معاصر تهران و مراکز معتبر هنری کشور زمستان سال جاری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تابوت» به شبکه مستند می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یازدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سینماجوان» با نمایش و بررسی فیلم کوتاه «تابوت» از شبکه مستند پخش می‌شود که این فیلم داستانی متفاوت از دل یکی از شهرهای غربی ایران است.

به گزارش سینماپرس، یازدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سینماجوان» شنبه (۱۸ شهریورماه) با پخش فیلم کوتاه «تابوت» روانه شبکه مستند می‌شود. سینماجوان با محوریت پخش، تحلیل و بررسی فیلم‌های کوتاه سینمای ایران و با نگاهی آموزش محور به این مدیوم از سینما، به صورت مشترک توسط انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند سیما تولید شده است.

نمایش فیلم کوتاه «تابوت» به کارگردانی اکبر زارع، بخش اصلی برنامه این هفته سینماجوان است و نازنین چیت‌ساز مجری برنامه در گفت‌وگو با کارگردان این فیلم کوتاه درباره تجربیات او در عرصه فیلمسازی سخن می‌گوید. در میز نقد و تحلیل برنامه نیز، وحید نامی در گفت‌وگو با رامتین شهبازی به نقد و بررسی این اثر کوتاه می‌پردازند.

فیلم کوتاه «تابوت» به کارگردانی و نویسندگی اکبر زارع، برگرفته از یک داستان جالب است که با ذهن خلاقانه کارگردان اثر نوشته شده و تبدیل به یک فیلم کوتاه شده است. داوود نورپور، کریم اشتری، رحیم عباس‌زاده و احمد مسرت از بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سقف غسالخانه روستا در اثر باران فرو ریخته و تابوت قدیمی زیر باران مانده است. سه تن از ریش سفیدان روستا در محل حاضر می‌شوند تا راه چاره‌ای پیدا کنند…»

تابوت، یکی از ۱۰ فیلم کوتاه حاضر در بخش کوتاه چهلمین جشنواره فجر بود که توانست نظر بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرد. این اثر همچنین در جشنواره‌های خارجی نظیر جشنواره شیلی، جشنواره فیلم تایگا روسیه و … نامزد دریافت جایزه شد.

در بخش دیگری از قسمت یازدهم «سینماجوان»، سیدحسن حسینی با جدیدترین شماره از پرونده «ژانرهای سینمایی» مقابل دوربین حاضر شده و دومین بخش از پرونده خود درباره ژانر جنایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین در بخش معرفی آثار کوتاه دنیا، فیلم کوتاه «پیله» به کارگردانی نوری بیگله جیلان معرفی می‌شود.

کارگاه تجربه نیز با روایتی از لری شره روی آنتن می‌رود و او درباره فیلمبرداری نکاتی را بیان می‌کند.

برنامه «سینماجوان» به تهیه‌کنندگی فاطمه بوربور و اصغر احمدپور شنبه‌ها ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن یکشنبه ساعت ۰۰:۰۰ و ۱۰ صبح است.

مشاهده خبر از سایت منبع