X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

ده نمایش در «بخش دانشجویی» بر روی صحنه می‌روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات ارزیابی و انتخاب بخش دانشجویی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی نتایج پذیرفته شدگان نهایی این بخش را معرفی کردند.

به گزارش سینماپرس، هیات ارزیابی و انتخاب بخش دانشجویی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی متشکل از امین جعفرزاده، فرزاد مافی غفاری و مهدی نصیری نتایج پذیرفته شدگان این بخش را معرفی کردند.

هیات انتخاب این بخش پس از دریافت آثار شرکت کنندگان به شیوه دیجیتال از سوی دبیرخانه، کارهای ارسالی را در محل ستاد جشنواره بررسی و نتایج نهایی را (بدون ترتیب و اولویت) به شرح زیر اعلام کردند.

نمایش های برگزیده بخش دانشجویی

۱ – نمایش «وصدا این همیشه ترسان»، نویسنده: مسلم سلیمانیان، کارگردان: نسیم سلطانی نسب از فارسان (استان چهارمحال و بختیاری)

۲ – نمایش «روشنک»، نویسنده: حامد مکملی، کارگردان: اهورا مرادی از قزوین (استان قزوین)

۳ – نمایش «َشراع»، نویسنده و کارگردان: کاظم ارجمند نیا از بوشهر (استان بوشهر)

۴ – نمایش «امیرارسلان نامدار»، نویسنده: مهدی صفاری نژاد، کارگردان: محسن حافظی از تهران (استان تهران)

۵ – نمایش «سه پوزه، سه سر»، نویسنده: ابراهیم کریمی، کارگردان: وجیحه کریمی از تهران (استان تهران)

۶- نمایش «مجلس سهراب کشی»، نویسنده: داریوش نصیری، کارگردان: امیررضا جهانی از تهران (استان تهران)

۷- نمایش «وانی کوچک»، نویسنده و کارگردان: سلمان شفیعی از خلخال (استان اردبیل)

۸- نمایش «مجلس آهوخانی»، نویسنده: مهدی ملکی، کارگردان: محسن جهانگیرزاده از تهران (استان تهران)

۹- نمایش «مغروق ماهی»، نویسنده: آرزو بهرامی، کارگردان: علی رضایی راد از زنجان (استان زنجان)

۱۰- نمایش «پره چیلر»، نویسنده: حامد فرجی، کارگردان: لیلا سلمانی از خلخال (استان اردبیل)

بخش دانشجویی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی از هفتم تا دهم مهر ماه سال ۱۴۰۲ توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی به میزبانی شهر بجنورد برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«درباره علف‌های خشک» نماینده ترکیه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شمار کشورهایی که تکلیفشان برای اسکار نود و ششم روشن شده به ۲۶ کشور رسید و ترکیه، مجارستان، بوتان و قرقیزستان هم نمایندگانشان را به آکادمی معرفی کردند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ددلاین، ددلاین، ترکیه با «درباره علف‌های خشک» ساخته نوری بیلگه جیلان فیلمساز مطرح سینمای ترکیه در اسکار حضور خواهد داشت. این فیلم که ۱۹۷ دقیقه‌ای است ششمین فیلم نوری بیلگه جیلان است که از سوی ترکیه به اسکار معرفی شده‌است. فیلم درباره یک معلم جوان است که خدمت سربازی خود را در روستایی دورافتاده در آناتولی طی می‌کند و امید خود را برای فرار از زندگی تلخش از دست داده است. مروه دیزدار بازیگر فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن امسال شد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های نماینده هر کشور برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر) است.

تاکنون استرالیا، بوتان، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کلمبیا، کرواسی، استونی، آلمان، مجارستان، ژاپن، قرقیزستان، لیتوانی، هلند، پرو، رومانی، اسلوونی، کره جنوبی، سوییس، تایوان، تاجیکستان، تونس، ترکیه و اوروگوئه نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرکز گسترش» از هر اقدامی که در مسیر توسعه سینما به ویژه در استان‌ها و شناسایی و جذب استعدادها باشد حمایت می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بیان کرد که از رویدادهایی که به توسعه فرهنگی کمک کند حمایت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با مهدی حیدری رئیس نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی و جمعی از مدیران این رویداد دیدار کرد.

در ابتدای این جلسه مهدی حیدری با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد گفت: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در مقطعی حساس از تاریخ کشورمان راه اندازی شده و تمرکز اصلی آن بر حفظ وحدت ملی و تاکید بر انسجام میان همه اقوام ایرانی است. برای آغاز به کار این جشنواره ۲ سال کار پژوهشی صورت گرفته و برای برگزاری چنین رویداد بزرگی کارگروه‌های مختلف متشکل از هنرمندان، فیلمسازان، استادان دانشگاه و کارشناسان پژوهش در حوزه اقوام، کارهای تحقیقی زیادی انجام داده اند.

وی درباره حضور کمال تبریزی در مقام دبیری جشنواره بیان کرد: از همان ابتدا به جهت استراتژیک بودن موضوع اقوام و اهمیت و اعتباری که برای جشنواره در نظر داشتیم، دبیری این رویداد را به آقای کمال تبریزی پیشنهاد دادیم و وی هم به ما اعتماد و همراهی‌مان کرد. در تلاش هستیم که جشنواره در مسیری درست حرکت کند و بتوانیم ۹ تا ۱۴ آبان ماه میزبان شایسته‌ای برای همه هنرمندان و اقوام ایرانی از ترک و لر و کرد تا بلوچ و فارس و عرب و … باشیم.

حیدری درباره اهمیت حمایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از جشنواره ادامه داد: مستند یکی از مهم‌ترین قالب‌هایی است که می‌تواند موضوع اقوام ایرانی و مولفه‌هایش را نشان دهد. از این رو حمایت مرکز گسترش به عنوان مهم‌ترین متولی سینمای مستند و تجربی در کشور و پایگاه اصلی مستندسازان از جشنواره فیلم اقوام ایرانی اعتبار ویژه‌ای را برای این رویداد به دنبال خواهد داشت.

حمیدی مقدم هم در این جلسه با بیان اینکه برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی و موضوع محوری آن نویدبخش اتفاقاتی خوب خواهد بود، گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره‌ها، توسعه فرهنگی است و وقتی جشنواره‌ای به همت بخش خصوصی بتواند این هدف را برعهده بگیرد، نویدبخش اتفاقات و دستاوردهای خوبی خواهد بود.

وی افزود: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به جهت موضوع خود، بیش از هر چیز تنوع و رنگی را در خود نهفته دارد که می‌تواند این رویداد را از سایر رویدادهای سینمایی متمایز کند. همچنین در شعار خود «اقوام؛ ریشه ایران» نیز این ویژگی را مستتر دارد. این جشنواره در تبریز برگزار خواهد شد و تمرکززدایی از پایتخت می‌کند که همه این‌ها خوب است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی یادآور شد: مرکز گسترش از هر اقدامی که در مسیر توسعه سینما به ویژه در استان‌ها و شناسایی و جذب استعدادها باشد، حمایت می‌کند. ما در رویکرد جدید خود استعدادهای جوان را رصد و شناسایی می‌کنیم. تبریز و اردبیل نیز ۲ نقطه پرشور در فیلمسازی مستند بوده‌اند.

حمیدی مقدم ادامه داد: کمک به گسترش عدالت فرهنگی مورد حمایت ماست و مرکز گسترش در اموری از جمله ارسال آثار مرتبط خود به جشنواره اقوام ایرانی و امور رسانه‌ای و اختصاص امکان استفاده از ظرفیت‌هایش به این رویداد، همراه جشنواره خواهد بود. امکان برگزاری جلسات پیچینگ و حمایت از ایده‌های درخشان شرکت کننده در پیچینگ جشنواره هم می‌تواند مورد توجه مرکز گسترش باشد.

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی و توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر از ۹ آبان الی ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۴ فیلم در حال اکران تنها ۱۳هزار مخاطب در سراسر کشور داشتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی هفته اخیر کاهش مخاطبان سینما در سراسر کشور خودنمایی می کرد به نحوی که فیلم صدر جدول پس از مدت ها مخاطبی زیر ۱۰۰ هزار نفر داشت از سوی دیگر ۱۴ فیلم در حال اکران نیز روی هم رفته تنها مخاطبانیدر حدود ۱۳ هزار نفر داشتند.

به گزارش سینماپرس «فصل ماهی سفید» قربان نجفی به عنوان کم مخاطب ترین فیلم هفته تنها ۱۳ قطعه بلیت فروخت و «میان صخرهها» مختار عبدالهی با ۳۶ مخاطب در سراسر کشور دومین فیلم کم مخاطب هفته شد!

در همین راستا «بابا سیبیلو» ادوین خاچیکیان تنها به فروش ۴۴ قطعه بلیت در سراسر کشور رضایت داد و «پرونده باز است» کیومرثپوراحمد نیز کلا ۷۳ مخاطب داشت.

بر اساس اعلام سایت سمفا تا ساعت ۱۰ جمعه هفدهم شهریور ماه «تصور» علی بهراد نیز تنها ۱۵۵ نفر مخاطب داشت، «نگهبانشب» رضا میرکریمی ۱۷۳ نفر را به سالن های سینما کشاند و «شهرک» علی حضرتی نیز به ۱۷۷ مخاطب رضایت داد.

«ستون ۱۴» امیرحسین همتی ۶۵۱ مخاطب و «معجزه عشق» محمدرضا ممتاز نیز تنها ۸۵۵ بیننده داشت. «سه کام حبس» سامانسالور با ریزش شدید مخاطب مواجه شد و تنها ۱۵۰۶ مخاطب داشت و «دست انداز» کمال تبریزی نیز نتواست بیش از ۱۵۴۸ مخاطبرا جذب سالن ها کند و «مصلحت» حسین دارابی نیز به ۱۵۶۱ مخاطب رضایت داد!

میزان مخاطب سایر فیلم ها نیز به شدت بحرانی بود و کاهش شدید مخاطب بسیار چشمگیر خودنمایی می‌کرد؛ «بعد از رفتن» رضانجاتی تنها ۳۱۶۹ مخاطب داشت و «کت چرمی» حسین میرزامحمدی به حدود ۳۳۰۰ مخاطب رضایت داد.

این آمار نشان از آن دارد که ۱۴ فیلم در حال اکران مخاطبانی حدود ۱۳ هزار نفر داشتند که این میزان مخاطب با احتساب جمعیت ۸۵میلیون نفری کشور رسما هیچ محسوب می شود!

بر همین اساس حتی فیلم های پرفروش هفته های اخیر نیز کاهش چشمگیر مخاطب را تجربه کردند. «فسیل» کریم امینی بعد از مدتها مخاطبانی زیر ۱۰۰ هزار نفر داشت و به حدود ۸۷ هزار مخاطب اکتفا کرد. «شهر هرت» دیگر اثر این کارگردان نیز به عنوانپرمخاطب ترین فیلم هفته تنها حدود ۶۳ هزار نفر مخاطب در سراسر کشور داشت. «نارگیل ۲» سید داود اطیابی نیز به ۳۳ هزارمخاطب بسنده کرد و رتبه سوم جدول فروش هفتگی را از آن خود نمود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم فرانسه به تصویرسازی «دشت خاموش» از ایران اسلامی می‌نشینند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی در سینماهای فرانسه آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، در پی اکران فیلم «شهر خاموش» در فرانسه، اکران فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی سعید بشیری نیز در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ (نیمه شهریور ۱۴۰۲) در سینماهای فرانسه آغاز شد.

این فیلم در ۳۹ سالن سینما و ۲۸ شهر از جمله پاریس، نانت، اورلانز، استراسبورگ، متز، بوردو، بیاریتز، لیون، کلرمونت، فراند، سنت اتین، مارسی و … به نمایش درآمده است.

فیلم «دشت خاموش» در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم بخش افق‌ها شد و در بیش از پنجاه جشنواره و مراکز فرهنگی مهم بین‌المللی از جمله جشنواره توکیو، شب‌های سیاه تالین استونی، استکهلم سوئد، سیمنسی اسپانیا، کرالا و چنای و پونای هند، هنگ گنک، سنگاپور، سوبراسیو، دانشگاه UCLA, سینماتک ونکوور، انجمن فرهنگی هامبورگ و… نمایش داشته است.

این فیلم همچنین موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله نشان بهترین فیلم از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم(فیپرشی)، جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر جشنواره فیلم هنگ کنگ، بهترین فیلم جشنواره سابرسیو کرواسی، جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا، جایزه بهترین تدوین از انجمن منتقدان جهانی آنلاین، جایزه بهترین فیلم از نگاه مدرسان سینما در جشنواره ویتره و جوایز متعدد دیگر شده است.

طراح پوستر جدید «دشت خاموش» محمدرضا دوستی است و پخش بین‌المللی آن برعهده شرکت پرشیا فیلم با مدیریت علی قاسمی است.

همچنین «شهر خاموش» دیگر فیلم احمد بهرامی به تهیه‌کنندگی رضا محقق نیز در حال حاضر در سینماهای فرانسه روی پرده است و مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است. همچنین برخی از رسانه‌های فرانسه به نقد و تحلیل این اثر پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نیاز: سینماگران حوزه کودک و نوجوان امروزه به دلایل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و عدم انگیزه بیکارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: متأسفانه ما در ایران دچار جشنواره زدگی هستیم. دچار قهرمان پروری های کاذب هستیم و کارهایی که می کنیم اغلب بی بازده و بی ثمر و بی اثر است!

امید نیاز کارگردان سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: جشنواره فیلم کودک تنها برای سیگار فروش نزدیک به هتل هنرمندان و تورهای گردشگری اصفهان دستاورد دارد چرا که آن ها از برگزاری این جشنواره منافع زیاد می برند و متأسفانه سینمای ایران و سینماگران حوزه کودک و نوجوان هرگز شاهد دستاورد جدی در این رویداد نبوده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دات کام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه تجربه ثابت کرده ما در سینمای کشورمان به ویژه سینمای کودک و نوجوان دنبال انجام کارهای مفید نیستیم.

وی یادآور شد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک زمان به جشنواره های معتبری مثل جیفونی تنه می زد و هم راستا با آن ها در حال حرکت بود. در روزگار نه چندان دور ویترین سینمای ایران با فیلم های کودک بود و در دنیا سینمای ایران را با آثار درخشانی مانند «بچه های آسمان» و «خانه دوست کجاست؟» می شناختند اما متأسفانه امروزه به دلیل سهل انگاری مدیران فرهنگی و سینمایی کار این سینما به جایی رسیده که جز ویران سرایی از آن باقی نمانده است.

نیاز سپس با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریج کرد: آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی بهترین توصیف برای این رویداد است! حقیقتاً من نمی دانم چرا مدیران سینمایی سراسیمه چند ماه مانده به برگزاری این رویداد چند تله فیلم بی ارزش افتضاح و عاری از فرهنگ و هنر را می آورند و جدول نمایش پر می کنند و با افتخار می گویند که جشنواره برگزار کرده اند؟

این سینماگر متذکر شد: جشنواره ای که فیلم هایش اکران عمومی نمی شود چه ثمری دارد؟ جشنواره ای که جایی برای تبادل افکار و اندیشه ها نیست اصلاً چرا باید برگزار شود؟ جشنواره ای که حتی توان آن را ندارد که فیلمسازان را با هم آشنا کند بود و نبودش چه معنایی دارد؟ جشنواره ای که یک بازار فیلم درست ندارد و نمی تواند با دنیا ارتباط برقرار کند چرا باید برگزار شود؟

کارگردان فیلم سینمایی «ب-۱۲» خاطرنشان کرد: مهمترین ضلع سینمای کودک و نوجوان مخاطب است که متأسفانه سال های متمادی است این سینما مخاطبان خود را نیز از دست داده است. گذشت زمانی که فیلم هایی مانند «پاتال و آرزوهای کوچک» و «مدرسه موش ها» و آثار مجید مجیدی و زنده یاد عباس کیارستمی و… تولید و اکران می شد و مردم با جان و دل به تماشای آن ها می رفتند و در جشنواره های خارجی هم از آن ها استقبال می شد.

نیاز تأکید کرد: سینماگران حوزه کودک و نوجوان امروزه به دلایل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و عدم انگیزه بیکارند. من به عنوان عضو کوچکی از سینمای کودک امکان کار ندارم. وقتی فیلمنامه کودک را به دفتر هر تهیه کننده ای می برم می گوید کار کودک نمی کنم چون بازار ندارد چون اکران درست نمی گیرد؛ متأسفانه هرچه می کشیم از سیاست گذارانی است که حتی از تأمین یک باکس اکران برای فیلم های کودک هم عاجز هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: متأسفانه ما در ایران دچار جشنواره زدگی هستیم. دچار قهرمان پروری های کاذب هستیم و کارهایی که می کنیم اغلب بی بازده و بی ثمر و بی اثر است! متأسفانه حتی با تغییر مدیران اتفاقی رخ نمی دهد چرا که خانه از پای بست ویران است. ما کلی جشنواره در سینما داریم اما هیچ خروجی ندارند و نهایت کارمان در سینما این شده که مخاطبان به سمت فیلم هایی مانند «فسیل» بروند!

نیاز در پایان این گفتگو افزود: آقایان از خودتان سوأل کنید چرا هنرمند در خانه است؟ چرا دولت سازوکار فرهنگی برای اکران و بازگشت و عرضه محصول آن ها ندارد؟ چرا برخی نگاه ها به سینمای کودک و نوجوان ساده انگارانه است؟ چرا کسی به دغدغه های سینماگران اهمیت نمی دهد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرحوم «ظهوری» یکی از چهره‌های خاطره انگیز رسانه ملی بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی درگذشت مهدی ظهوری، مجری پیشکسوت صداوسیما، رئیس صداوسیما در پیامی فقدان وی را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، متن پیام تسلیت رئیس صداوسیما در پی درگذشت مهدی ظهوری بدین شرح است:

«درگذشت مهدی ظهوری از مجریان قدیمی و کاربلد صداوسیما را تسلیت می‌گویم. مرحوم ظهوری با صدای دلنشین خود و اجراهای جذاب و متین همواره یکی از چهره‌های خاطره انگیز رسانه ملی بود. از خداوند منان برای خانواده، دوستان و همکاران ایشان صبری جزیل و برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی مسئلت می نمایم.»

همچنین کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری در پیامی درگذشت مهدی ظهوری مجری پیشکسوت تلویزیون را تسلیت گفت.

متن پیام کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری به شرح زیر است:

إنا لله و إنا إلیه راجعون

سفری دیگر از بوستان جام جم تا بهشت برین.

مهدی ظهوری

آن روزهایی که با حضورش در رسانه ملّی، خیابان‌ها ازدحامش را از دست می‌داد، طراوت گل‌واژگان از بوستان کلامش، در لحظه به لحظه برنامه‌های تلویزیونی با شکوه ظهور می‌کرد.

و چه زیبا و دلنشین در قاب «اخلاق در خانواده» پر تکرار می‌گفت:

یار با ماست، چه حاجت که زیادت طلبیم

دولتِ صحبتِ آن مونس جان مارا بس…

و چه هنرمندانه در

«جُنگ شب» همه ما را دورهم جمع می‌کرد و از «تهران، تهران» تا ایران دوست داشتنی می‌گفت…

از آن روزهایی که تعداد مَدیدی از ستاره‌های هنر و هنرمندان با معرفی این هنرمند متعهد جا در ذهن مردم باز کردند…تا آن روزهایی که با خاطرات تلخ و شیرینِ دفاع مقدس و صدای لرزانِ باران بمب‌ها، سپیدی را به قلب مردم هدیه می‌داد…

و امروز برای ما آن ندای سپید جای خود را به سیاهی غم از دست دادنش داده است.

آری بزرگ هنرمندی پر خاطره به دیار باقی سفر کرد…

زنده یاد مهدی ظهوری با غروبش جامعه هنرمندان جام جم و تهیه کنندگانِ رسانه‌های دیداری را مَحسور کرد و تجارب و ماندگاری‌اش، برای اعضای محترم این کانونِ ارزنده مُسَجّل است،

خاطرات اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه‌هایش با دوربین‌های کم کیفیتِ دهه ۶۰ و ۷۰ ثبت شده، اما قاب‌های ذخیره شده از لحظاتی خوش و از جان برآمده او چه پر رنگ و با کیفیت برای ایران و ایرانی به یادگار ماند که وضوحش در قلب‌مان بسیار است، مهدی ظهوری سرلوحه آرزوهایش، همان جمله همیشگی‌اش بود،

همان تکّه کلام به یادماندنی:

«خدمت منهای شهرت»

و یقینا همین است که در دل‌ها باقی مانده و خواهد ماند…

بهشت خانه ابدی او باد.

با دلی پر بار از غم فراقش، سفر آسمانی دوست و همکار پیشکسوت‌مان را خدمت خانواده محترم آن مرحوم فقید و همه همکاران ارجمند تسلیت عرض می‌کنیم.

کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری

مهدی ظهوری از مجریان باسابقه و قدیمی تلویزیون در دهه‌های شصت و هفتاد بود که اجراهای ماندگاری در برنامه‌هایی مانند «تهران تهران» و «جنگ شب» را برعهده داشت. مرحوم ظهوری ۶۹ ساله امروز، جمعه ۱۷ شهریور ماه بعد از تحمل یک دوره بیماری کبدی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگرانی که خودشان را جای یاران امام حسین (ع) گذاشتند

علی فراهانی صدر، کارگردان مجموعه نمایشی «جرس» شبکه دو سیما در پاسخ به این سوال که چقدر ساخت کار‌های نمایشی به نسبت برنامه‌های گفتگو محور مذهبی تاثیرگذار است، گفت: تا الان در کار‌های مذهبی برنامه‌های ریلیتی شو و نمایشی نداشتیم. گاهی ما می‌خواهیم در برنامه یک محتوایی را به مخاطب منتقل کنیم. گاهی هم می‌خواهیم گفتگو را جذاب کنیم و گفتگو را به سمت نمایش ببریم.

فراهانی صدر ادامه داد: در مجموعه نمایشی «جرس» تلاش کردیم بازیگران نکاتی را که درباره شخصیت‌های یار اباعبدالله (ع) بوده، آماده کنند و در بخش‌های مختلف نمایش معرفی کنند. یعنی برنامه صرفاً گفتگو محور نباشد. 

این کارگردان در پاسخ به این سوال که حتی بازیگران برای دعوت به نقش یار امام حسین (ع) با چالش رو‌به رو بودند، توضیح داد: ما در برنامه بازیگری داشتیم، که برنامه را دید، ولی قبول نکرد نقش داده شده را بازی کند و گفت این کار سختی است. 

به گفته وی، اگر ما بخواهیم برای هر بازیگری نقش تعریف کنیم، باید پیش تولید داشته باشیم و دورخوانی شود، تا بازیگر بتواند به آن نقش نزدیک شود. ما به بازیگر‌ها قول می‌دادیم، که حتی می‌توانند برای اجرا کاغذ دست بگیرند و لزوماً نیاز نبود کل نمایشنامه را حفظ کنند. در قسمت‌های آقایان جعفر دهقان و سیروس کهوری‌نژاد با کاغذ اجرا صورت گرفت. ما خیلی در «جرس» میزانسن نمی‌دادیم، یا به‌طور دقیق نمی‌خواستیم نمایشی را اجرا کنند. برای همین در مدت دو سه ساعتی که همراه ما بودند، می‌توانستند نمایشنامه را حفظ کنند و بعد از تمرین کوتاه اجرا کنند.

فراهانی صدر با بیان اینکه این نوع اجرا برای بازیگر‌ها هم جذاب بود، افزود: در این برنامه به دنبال تله تئاتر برای بیننده نبودیم. «جرس» برنامه ریلیتی شو و نمایشی است. ما اگر بخواهیم تله تئاتر بسازیم، میزانسن داده می‌شود و دیالوگ‌ها باید مانند نمایشنامه اجرا شود. یعنی تا حدودی از بداهه‌گویی فاصله می‌گیریم. جای دوربین‌ها تغییر می‌کند و تلاش می‌کنیم نمایش را به فیلم نزدیک کنیم. علاوه‌بر آن تمرین برای آن نمایشنامه درنظر گرفته می‌شود. درحالی ما نمی‌خواستیم چنین پیش تولیدی داشته باشیم. 

کارگردان مجموعه نمایشی «جرس» با بیان اینکه هر قسمت برنامه اجرا شد، تا بازیگر در انتهای نمایش بگوید چه حسی از شخصیت داستان گرفته است، بیان کرد: درحالی که اگر برای بازی در هر نقشی پیش تولید گذاشته می‌شد، خواه‌ناخواه حس بازیگر به آن شخصیت کمرنگ می‌شد. یعنی بازیگر بیشتر به سمت تکنیکی کار کردن حرکت می‌کرد. در انتها هم از بازیگر می‌پرسیدیم زهیر شدن، حر شدن و … سخت است؟ 

وی در پاسخ به این سوال که تعداد کات‌های برنامه به یکی دوتا هم می‌رسید؟ گفت: بعضی جا‌ها بازیگر‌ها دوست داشتند دوباره آن نقش را اجرا کنند. چون بازیگر از اجرایش راضی نبود و از ما می‌خواست دوباره ضبط آن صحنه از سر گرفته شود. ما دستشان را در این زمینه باز گذاشتیم. ولی تمام تلاشمان این بود که برنامه بدون کات ضبط شود و بخش نمایشی‌مان کات‌های کمتری داشت. 

فراهانی صدر درباره تعداد کم بازیگران خانم که در صف یاران امام حسین (ع) بودند، خاطرنشان کرد: یک روز مانده به شروع برنامه دو نقش خانم اضافه کردیم. مثلاً نمایشنامه جناب زهیر نوشته شده بود، ولی من دیدم که همسر ایشان هم برای پیوستن همسرش به همراهی امام حسین (ع) نقش کلیدی داشت. بله، تعداد خانم‌ها کم بود.

این کارگردان ادامه داد: از طرفی، ما می‌خواستیم نقش اصحاب امام حسین (ع) را در عاشورا بازی کنیم، بخصوص اصحابی که به جنگ با لشکر کفر رفته بودند. مسلماً تعداد یاران امام حسین (ع) خیلی بیشتر است، ولی اضافه شدن این تعداد خانم هم نزدیک شروع برنامه بود. قطعاً اگر حدود یک ماه پیش تولید و یک ماه پژوهش داشتیم، می‌توانستیم تعداد بیشتری از خانم‌ها را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اکثر بازیگر‌ها قبل از رفتن روی صحنه مضطرب می‌شدند، تصریح کرد: چون پیش تولید نداشتند و اکثر بازیگر‌های ما هم بازیگر‌های تمرینی بودند. حتی یکی دو نفرشان اشاره کردند بدون تمرین اجرا می‌کنند. ولی به تیم برنامه‌سازی اعتماد داشتند و می‌دانستند اگر یک قسمتی را دوست نداشتند، آن قسمت حذف می‌شود.

مجموعه نمایشی «جرس» در ۱۰ قسمت به معرفی ۱۰ نفری که در واقعه عاشورا حضور داشتند و در نهایت جزو یاران اباعبدالله الحسین (ع) شدند، پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگر هستم اما نخواستم «چهره» باشم/ مادرم گفت بهتر که دکتر نشدی! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

منظر لشگری بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های هنری خود گفت: در حال حاضر مشغول هیچ کاری نیستم. هم پیشنهاد قابل توجهی نداشته‌ام و هم کمی تصمیم به استراحت گرفته‌ام. من وقتی کارهای دوستانم را هم می‌بینم، احساس می‌کنم در این آثار حضور داشته‌ام و اینگونه نیست که اگر مدتی فعالیت نداشته باشم، احساس دوری از این فضا را داشته باشم.

وی ادامه داد: اوضاع سینما، تلویزیون و حتی تئاتر، در چند سال اخیر به‌گونه‌ای شده است که به‌نظر می‌رسد همه چیز به‌صورت مافیایی پیش می‌رود! از آنجایی که من هیچ‌وقت عضو هیچ گروه و دسته مافیایی نبوده‌ام، وقتی دیگر گزینه‌ای برای یک نقش نداشته باشند، سراغ من می‌آیند. همچنان هم همین گونه است و این اتفاق برایم خیلی واضح و مبرهن است. البته من از هیچ چیز ناراحت نیستم، چراکه اساساً این جهان را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش پذیرفته‌ام.

باری به هر جهت وارد بازیگری نشدم

لشگری درباره تفاوت تجربه‌های سینمایی و تلویزیونی در کارنامه خود، توضیح داد: تجربه‌های تلویزیونی هم داشته‌ام. اما من جزو معدود بازیگرانی هستم که رشته‌ام را با مطالعه بسیار زیاد انتخاب کرده‌ام. برای رسیدن به این حرفه بسیار هزینه کرده‌ام و به معنای واقعی کلمه هم به این رشته علاقه‌مندم. به همین دلیل اینگونه نبوده است که باری به هر جهت وارد عرصه بازیگری شده باشم.

بازیگر هستم اما نخواستم «چهره» باشم/ مادرم گفت بهتر که دکتر نشدی!

این بازیگر باسابقه درباره نقش‌های خود که بیشتر در حافظه مردم ماندگار شده است، گفت: این سوالی است که شاید مخاطبان بهتر بتوانند به آن پاسخ بدهند. خیلی از مردم بیشتر از صدای من، متوجه می‌شوند که بازیگرم و من را به یاد می‌آورند. ظاهرم با پوشش و گریمی که در فیلم‌ها و سریال‌ها داشته‌ام خیلی متفاوت از چهره واقعی‌ام می‌شود و به همین دلیل بیشتر صدایم برای مردم آشناست. از طرفی هم شخصاً خیلی اهل آمار گرفتن از مردم نیستم که بخواهم از آن‌ها پرس و جو کنم که کدامیک از نقش‌هایم را بیشتر به خاطر دارند.

معتقدم زشتی و زیبایی و یا پیری و جوانی یک بازیگر اصلاً مهم نیست، چرا که ما گریمورهای توانمندی در کشور خود داریم که به راحتی می‌توانند تغییرات اساسی در چهره بازیگر ایجاد کنند، هم می‌توانند از من یک دیو بسازند و هم می‌توانند یک ملکه زیبایی خلق کنند

وی ادامه داد: ترجیح می‌دهم به لطف و احترام مردم، پاسخ متقابل بدهم و به هوش آن‌ها که از روی صدا تشخیص می‌دهند که من یک بازیگر هستم، احترام می‌گذارم. همین که مردم در کوچه و خیابان وقتی من را به‌جا می‌آورند، ابراز لطف و محبت می‌کنند، برای من بسنده است. واقعیت هم این است که من یک بازیگر، چهره نیستم و به دلایلی هم نخواستم که چهره باشم.

لشگری که سابقه تحصیل در کشور فرانسه را دارد، در ادامه گفت: زمانی که در پاریس بودم، آقای حسن حبیبی، یک بار مرا با نام صدا کرد و گفت خانم لشگری به ایران بیایید و حیف است که جای شما را دیگران در بازیگری گرفته باشند. وقتی به ایران آمدم دیدم بدون هیچ قاعده‌ای بازیگر برای فیلم‌ها انتخاب می‌شود، من هم پذیرفتم. به همین دلیل هم از آن به بعد تصمیم گرفتم خیلی گزیده‌کار باشم. تجربه‌هایی هم که داشته‌ام غالباً متفاوت از کارهای مرسوم است.

این بازیگر که بیشتر در شمایل یک زن مقتدر در فیلم‌های و سریال‌ها حضور داشته است، درباره نسبت این شمایل با شخصیت واقعی‌اش هم گفت: این شمایل بیشتر برآمده از خواست کارگردانان بوده است. شخصاً معتقدم زشتی و زیبایی و یا پیری و جوانی یک بازیگر اصلاً مهم نیست، چرا که ما گریمورهای توانمندی در کشور خود داریم که به راحتی می‌توانند تغییرات اساسی در چهره بازیگر ایجاد کنند، هم می‌توانند از من یک دیو بسازند و هم می‌توانند یک ملکه زیبایی خلق کنند. آنچه در بازیگری مهم است، توانایی بازیگر در اجرای باورپذیر یک نقش است که متأسفانه زمانی کمتر کارگردان‌ها به این نکته توجه داشتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر البته کارگردانان ما بسیار توانمندتر شده‌اند و بسیار دقیق‌تر در زمینه انتخاب و هدایت بازیگران عمل می‌کنند. به همین دلیل هم شاهد کارهای بسیار خوبی هستیم که همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، هرچند خودم در آن‌ها حضور ندارم اما از تماشای آن‌ها لذت می‌برم و به آن‌ها افتخار می‌کنم. مثل سریال «گاندو» که به‌نظرم یکی از بهترین آثار اخیر تلویزیون از هر نظر بوده است؛ هم از منظر کارگردانی و هم از منظر بازیگری و سایر موارد فنی. کاش از این دست سریال‌ها بیشتر ساخته شود تا ما با تماشای آن‌ها بیشتر احساس غرور ملی داشته باشیم.

مادر گفت بهتر که سراغ پزشکی نرفتی!

این بازیگر درباره اینکه آیا هیچ‌گاه از مسیری که انتخاب کرده پشیمان نشده است؟ گفت: من در کنار بازیگری رشته‌های دیگری را هم دنبال کرده‌ام، از جمله پزشکی. زمانی به مادرم می‌گفتم کاش به جای بازیگری سراغ پزشکی رفته بودم، اما می‌گفت همین بهتر که سراغ پزشکی نرفتی چون احتمال داشت فرش زیر پای ما را هم برای بی مارهایت بفروشی! (می‌خندد) من آدمی نیستم که بتوانم به‌ازای معالجه بیمارانم، از آن‌ها پول بگیرم و مادرم هم خیلی خوب این روحیه مرا می‌شناخت.

وی ادامه داد: من در حد فاصل فوق‌لیسانس و دکتری، برای دو سال پزشکی خواندم و بعد از آن بود که در تئاتر دکترا گرفتم. اصلاً هم پشیمان نیستم چرا که جزو معدود افرادی هستم که خیلی سنجیده این حرفه را انتخاب کرده‌ام. اگر سراغ پزشکی رفته بودم، احتمالاً به اندازه امروز برای خواندن رمان و تماشای فیلم و تئاتر، وقت نمی‌گذاشتم.

لشگری در پاسخ به این پرسش که آیا تا به امروز نقشی بوده که به آن علاقه‌مند باشد اما هنوز به او پیشنهاد نشده باشد؟ هم گفت: اجازه بدهید اعتراف کنم! گاهی با خودم می‌گویم ای کاش من یک مرد بودم، چرا که اکثر نقش‌های خوب برای آقایان است! خیلی متأسفم که بانوان ایران نقش‌های خوبی در فیلم‌ها و سریال‌های ما ندارند، در حالی که در زندگی واقعی‌، اکثراً این زنان هستند که نقش‌های اصلی و بسیار سخت را برعهده دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دریغ که سینمای ایران از جادوی هنر و اندیشه مرتضی پورصمدی محروم شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی درگذشت مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما و تلویزیون افراد و نهادهای مختلف پیام‌های تسلیتی ارائه کردند.

در پیام تسلیت محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی آمده است:

«پورصمدی عکاس، مدیر فیلمبرداری و از فعالان سینمای مستند و «عکاسی مردم نگار ایران» بود با حسن سلوک و منش اخلاقی و رفتاری که اینک باور و تصور فقدانش بسیار سخت است.

زنده یاد پورصمدی از هنرمندان شریف و بی‌ادعایی بود که با تمام وجود به کارش عشق می‌ورزید و در طول سال‌ها فعالیت سینمایی، آموخته‌هایش را بی‌دریغ در اختیار نسل جوان قرار داد.

درگذشت این نقاش تصاویر به یاد ماندنی و دلباخته زاگرس برای سینمای ما ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

بی تردید، دستاوردهای این انسان پرتلاش و خلاق و آثار این فیلمبردار پیشکسوت سینما، غنیمتی ماندگار برای سینمای ایران است و به طور قطع، تأثیر نگاه و هنر وی در کیفیت و رنگ آمیزی سینمای امروز ایران غیرقابل انکار خواهد بود.

اینجانب ضمن همدردی با خانواده آن مرحوم و جامعه سینمایی کشور از خداوند منان برای این هنرمند شریف آمرزش و مغفرت الهی مسئلت دارم.»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی

در پیام محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی آمده است:

«در روزهایی که برای برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده می‌شویم و امیدواریم خانواده محترم سینمای مستند را در ضیافتی تازه میزبان باشیم، خبر درگذشت مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری بااخلاق، هنرمند و متواضع، قلبمان را آکنده از اندوه کرده است.

جایگاه مرتضی پورصمدی به عنوان فیلمبرداری صاحب سبک، نوگرا و خلاق در سینمای مستند و داستانی، تکرارنشدنی است. او را با مستندهای شاخص تاریخ سینمای مستند ایران به یاد می‌آوریم، در همکاری با بزرگان و نام‌های درخشان این حوزه. او را با صدها تصویر ماندگار از لایه‌های مختلف جامعه در قلبمان حفظ خواهیم کرد. با عکس‌هایش، که قاب‌هایی از زندگی، اقوام، فرهنگ و مردم سرزمینمان هستند. افسوس که سینمای مستند ایران، همراهی عاشق و خلاق را از دست داد و دریغ که سینمای ایران، از جادوی هنر و اندیشه او محروم شد.

درگذشت مرتضی پورصمدی را که در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» تندیس بهترین فیلمبرداری را به دست آورد و در دومین دوره از او تجلیل شد، به خانواده محترم پورصمدی، دوستان و همکاران و فعالان سینمای مستند تسلیت می‌گویم.»

انجمن بازیگران سینمای ایران

در این متن آمده است:

«با کمال تالم و تاسف مطلع شدیم که مدیر فیلمبرداری با سابقه و توانای سینمای ایران، جناب مرتضی پورصمدی دار فانی را وداع گفتند.

انجمن صنفی بازیگران سینما درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان، همکاران‌مان در انجمن فیلمبرداران سینمای ایران و سینماگران گرامی تسلیت عرض می‌کند.»

خانه سینما

در پیام تسلیت خانه سینما آمده است:

«زنده‌یاد پورصمدی از مهم‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران بوده و فیلم‌های سینمایی و مستند بسیاری در کارنامه دارد.

پورصمدی از جمله فعال‌ترین فیلمبرداران سینمای مستند نیز بود که با مهم‌ترین مستندسازان معاصر همکاری داشته است. عکاسی مردم‌نگارانه نیز از جمله فعالیت‌های پورصمدی محسوب می‌شود.

زنده‌یاد پورصمدی در روزهای اخیر درحال فیلمبرداری سریال «گناه یک فرشته» بود.

خانه سینما درگذشت این سینماگر ارزنده را به جامعه فرهنگی و سینمایی تسلیت می‌گوید.»

زنده یاد مرتضی پورصمدی مدیریت فیلمبرداری آثاری چون «دایره زنگی»، «هیس دخترها فریاد نمی زنند»، «هویت»، «یک گزارش واقعی»، «گیلانه»، «موشک کاغذی»، «شبانه» و… را بر عهده داشته است.

این هنرمند صبح امروز ۱۱ شهریور ماه حین انجام کار در یک پروژه درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع