X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

امام مسجد است که نقش رهبری مسجد را دارد/سرایدار مسجد یا خادم مسجد باید لیسانس به بالا، جوان و تحصیلکرده باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست «مدیریت مسجد در ایران» با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست بیست‌وسوم از مجموعه پیش¬‌نشست‌های همایش ملی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با عنوان «مدیریت مسجد در ایران» سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست قاسم زائری، رئیس پژوهشگاه درخصوص فعالیت‌های صورت‌گرفته برای همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی اظهار داشت: پیرو راهبرد وزیر محترم در خصوص بحث نهضت بازگشت به مسجد و در تدارک برگزاری همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران، سلسله نشست‌ها و جلسه شورای سیاستگذاری برگزار شده است. در جلسات برگزارشده نهادهای اصلی متولی مسجد حضور داشتند و از پوستر همایش نیز با حضور وزیر رونمایی شد. همایش در اسفندماه برگزار خواهد شد و امیدواریم که پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی، سیاستگذاری فرهنگی، مدیریت فرهنگی، حوزه رسانه و ارتباطات مشارکت کنند. هدف این است که از پنج محور اصلی در امور مسجد گره‌گشایی شود و در بازگشت به مسجد و احیاء جایگاه و منزلت مسجد اقدامی صورت گیرد. شعار اصلی همایش «مسجد اجتماعی» است که هدف از آن بررسی جایگاه اجتماعی مسجد در گذشته جامعه ایران و در مقاطع مهمی مانند دهه ۶۰ و حتی تا میانه دهه ۷۰ است. در حالی که از اواخر دهه ۷۰با افول جایگاه مسجد روبه‌رو هستیم که به دلایلی مانند برخی سیاستگذاری‌های ساختاری صورت گرفته است.

رئیس پژوهشگاه در ادامه افزود: یکی از بحث‌های مهم در این زمینه بحث مدیریت مسجد است که یا در سطح کلان است که منظور سیاستگذاری حوزه مسجد و نهادهای متولی منظور است، یا در سطح مدیریت داخلی مسجد است که بدانیم سازوکارهای داخلی مسجد چگونه عمل می‌کنند تا بتواند در جذب مخاطبان مسجد خصوصاً نوجوانان و جوانان و اتصال مسجد به مردم مؤثر باشد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی ضمن تشکر از پژوهشگاه برای پرداختن به موضوع احیای نقش واقعی مساجد و کارکردهای آن بیان کرد: این بحث را در ایامی مطرح می‌کنیم که زائرین اربعین در راه هستند و جمعیت انبوهی در این حرکت تأثیرگذار جهانی در حال حرکت هستند. روز جهانی مسجد نیز هست؛ در سال ۱۹۶۹ دنیس مایکل روهان مسجدالاقصی را به آتش کشید و بخش‌هایی از مسجد آسیب دید و در واقع جرقه و آغازی برای حرکت‌های تروریستی بود. از جمله داعش که هزاران مسجد را در سوریه و عراق نابود کرد. این خط در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان نیز دنبال می‌شود که با مسجد به عنوان پایگاه سیاست بجنگند؛ بنابراین سازمان فرهنگ و ارتباطات روز به آتش‌کشیدن مسجد روز جهانی مسجد نام‌گذاری کرد.

ارباب سلیمانی، اولین نکته درباره مدیریت مسجد را مرتبط با مدیریت در زندگی بشر دانست و اشاره کرد: مدیریت یکی از مباحث مهم در زندگی بشر بوده است و از دورانی که تمدن‌های جهانی شکل می‌گرفت بحث برجسته و مهمی بود که چهار ویژگی مورد نظر دارد: برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت و کنترل. آنچه مهم است اینکه سه عنصر اساسی در این مباحث نقش‌آفرین است؛ علم و دانش، مهارت و هنر. مدیر موفق باید بتواند این سه ویژگی را برای خودش در نظر بگیرد و روشن است که این نوع مدیریت با تجربه و تلاش، ارزش افزوده می‌یابد. یکی از شاخه‌های مدیریت، مدیریت فرهنگی است که در مسجد با چنین مدیریتی روبه‌رو هستیم.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی جایگاه مسجد در ادیان ابراهیمی را نکته مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخت. وی افزود: اولین پایگاهی که برای هدایت بشر تعبیه شده خانه خدا و کعبه است. اگر بخواهیم به عظمت مسجد برگردیم، این نکته که اولین مکان و معبدی که پدید آمده و ادامه دارد کعبه است را باید در نظر گرفت. این پایگاه تبلیغی انبیای الهی بوده که هم برای هدایت، هم اجتماع مردم و هم برای ارتباط با حضرت حق بوده است و از سوی دیگر موجب پیوند مردم و تقویت کارکردهای اجتماعی مسجد بوده است. از نگاه پیامبر (ص) مسجد در ردیف قرآن و عترت قرار دارد و قرآن و عترت اگر مظروف است، مسجد ظرف است. یکی از مشکلات ما این است که بین مراکز قرآنی با مسجد متأسفانه ارتباط برقرار نکرده‌ایم که موجب‌شده تا خارج از مساجد، فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی انجام شود؛ بنابراین در مساجد شخصیت‌های برجسته و ممتاز کمتر دیده می‌شوند و درون مؤسسات قرآنی نیز چهره‌های ممتاز مسجدی کمتر دیده می‌شوند. در مساجد تفسیر قرآن و آشنایی با مضامین بلند قرآنی کمتر وجود دارد و بیشتر مراسم سینه‌زنی وجود دارد. یک جایگاه رفیعی مثل مساجد وجود دارد و در واقع مساجد ستارگان زمینند و در زمین می‌درخشند. باید بررسی کنیم این پایگاه با این عظمت در وضعیت فعلی ما چه وضعیتی دارد؟ مسجدی که در زمان پیامبر مرکز حکومت بوده امروز چه نقش و جایگاهی دارد؟

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر وجود اشکالاتی در بحث مدیریتی اظهار داشت: در این خصوص یا اراده نیست یا توان انجام کار نیست. در سطح آموزش در حوزه‌های علمیه کمتر به بحث مدیریت مسجد پرداخته می‌شود. طلبه‌ها از مسیر تحصیلات وارد مسجد و اجتماع می‌شوند، در حالی که هیچ استادی در زمینه تصحیح قرائت نماز با طلبه‌ها کار نمی‌کند، ممکن است دچار اشکالاتی در تلفظ واژه‌ها باشد که مشکل‌ساز است. کسی که به عنوان مدیر فرهنگی مسجد معرفی می‌شود، امام مسجد است که نقش رهبری مسجد را دارد و بنابراین باید توان مدیریت این جایگاه را داشته باشد. باید ببینیم یک مسجد موفق در تهران چه ویژگی‌هایی دارد و آن‌ها را به یک دستورالعمل‌هایی رساند. امروز در ترکیه ۱۰۸هزار مسجد وجود دارد، مساجد، امام جماعت دارد و شلوغ است. بسیاری از مساجد حتی در روستاها از نظر معماری بسیار زیباست. اساسا باید بدانیم راز شلوغ‌شدن مساجد در کشوری لاییک چیست؟ نکته مهم این است که دولت بودجه مشخصی را برای مساجد در نظر می‌گیرد، امام جماعت، حقوقی در حد یک فوق تحصص پزشکی دارد و امام جماعت یک ساعت قبل از نماز آنجا حضور دارد. سرایدار مسجد یا خادم مسجد باید لیسانس به بالا، جوان و تحصیلکرده باشد، یک شماره اورژانس برای مساجد وجود دارد که می‌توانند در صورت بروز مشکلات در مسجد به اورژانس مسجد زنگ بزنند تا به مشکلات رسیدگی کند.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی در خصوص ضرورت راه‌اندازی شبکه مسجد خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم بین مساجد کشورهای مسلمان و کشورهای همسایه مثل ترکیه، مالزی و سنگاپور شبکه ارتباطی برقرار کنیم. این در حالی است که هنوز بین مساجد مناطق مختلف کشور حتی یک شهر ارتباطی وجود ندارد. باید توجه کرد که نقش توحیدی و تبلیغی مسجد، نقش مهمی است که در این راستا اهمیت دارد. امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید کسی که وارد مسجد می‌شود و بیرون می‌آید باید چند اتفاق برای او بیفتد. یکی از آن‌ها این است که شخصی که وارد مسجد می‌شود، باید علم مفید پیدا کند. برای اینکه به این اهداف برسیم و مسجد در افراد تحول ایجاد کند باید مواردی را در نظر گرفت: ۱. آموزش روحانیون، که حوزه باید در این زمینه قیام کند، امام جماعت باید اهل مطالعه باشد و از یک فیلتری عبور کند و شاخص‌های مدیریت مسجد در آن‌ها باشد، مسجد باید پایگاه عبادت و جایگاه سیاست باشد. ۲. امام جماعت باید موقعیت و مسئولیت خود را درک کند، ما طلبه‌هایی می‌خواهیم که کار آن‌ها تبلیغی و فرهنگی باشد، ما نمی‌توانیم از مقام‌های عالی‌رتبه بخواهیم که نماز جماعت برگزار کنند. ۳. روحانی مسجد باید از موقعیت جغرافیایی خود مدرسه، بیمارستان، درمانگاه و … آگاه باشد. پیوند و ارتباط با مردم برای پیامبر اصل بود و امام جماعت باید اصولی را در این راستا در نظر بگیرد.

ارباب‌سلیمانی در پایان با تأکید بر اهمیت شناخت وظایف و نقش مردم و دولت در اداره امور مساجد یادآور شد: در سال ۱۳۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی را داشت که به دلیل اینکه نهادهای مختلفی مثل بسیج، کمیته امداد، ستاد امر به معروف و … متولی امور مسجد در کشور بودند، مصوبه‌ای برای تشکیل ستاد هماهنگی و پشتیبانی عموم مساجد نوشته شود. آیین‌نامه نهایی شد و بنا شد چند وزارتخانه به امر مسجد ورود پیدا کنند: وزارت فرهنگ، وزارت کشور، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی. همچنین سازمان‌ها و نهادهایی نظیر: صداوسیما، اوقاف، تبلیغات و میراث فرهنگی و گردشگری، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، شهرداری، بسیج و سه نفر از ائمه جماعت فعال فرهنگی در آن حضور داشته باشند. این جلسات شکل گرفت و جلسات مفیدی داشت، ولی بعدها به دلیل عدم توافقاتی منحل شد. در کشور نیاز به مرکزی برای سیاستگذاری داریم. نباید به جای مردم در مسجد تصمیم بگیریم و مساجد را دولتی کنیم. ولی حاکمیت باید برای سازماندهی به مساجد وارد شود. برای مثال یک کمیسیون مسجد شکل بگیرد. البته در گذشته شکل گرفته بود و تمام مباحث فنی و تخصصی را داشت. امروز باید یک سند راهبردی نوشته شود به شکلی که نقش و وظایف مردم و دولت‌ها مشخص شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«میدون» با اجرای «بهمن هاشمی» به تلویزیون بر می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در میدون، صاحبان کسب و کارها و کارآفرینانی از سراسر کشور به ارائه کسب و کار خود می‌پردازند و از تهدیدها و فرصت‌های کسب و کارشان می‌گویند.

به گزارش سینماپرس، با توجه به شعار سال و لزوم تولید برنامه‌های اقتصادی، فصل چهارم میدون با تغییرات کلی دکور و همچنین تغییر در تعداد داوران روانه آنتن شبکه سوم سیما شده است. اجرای این فصل از میدون را نیز بهمن هاشمی، مجری پیشکسوت تلویزیون برعهده دارد.

علیرضا یونچی، تاجر پیشکسوت و مینا مهرنوش، فعال اقتصادی حوزه کسب و کارهای دیجیتال که در فصول قبلی میدون حضور داشتند، داوران این فصل هم هستند. حسن سیرانی، استاد دانشگاه و فعال اقتصادی هم به عنوان داور جدید در کنار داوران حضور دارند.

فصل چهارم میدون با حضور صاحبان کسب و کارها و کارآفرینانی از سراسر کشور

در میدون، صاحبان کسب و کارها و کارآفرینانی از سراسر کشور به ارائه کسب و کار خود می‌پردازند و از تهدیدها و فرصت‌های کسب و کارشان می‌گویند. داورها پس از بررسی کسب‌وکار کارآفرینان، به آن‌ها امتیازاتی در قالب «سکه» می‌دهند و پس از آن، کسب و کارها توسط هیئت منصفه مورد داوری قرار می‌گیرند.

کارآفرینی که بیشترین امتیاز را دریافت کند، برنده‌ی مسابقه و صاحب وام چند میلیاردی خواهد شد.

فصل چهارم میدون با حضور صاحبان کسب و کارها و کارآفرینانی از سراسر کشور

میدون هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. تهیه کنندگی این فصل از میدون را مصطفی خلیل‌زاده بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر برای همه است و تلاش ما این است تا مردم این هنر را در سبد مصرفی خانوار خود قرار دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی درباره سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم و فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در یک سال گذشته توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تبریک هفته دولت، درباره سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم و فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در یک سال گذشته سخن گفت و از افزایش چهارونیم برابری مخاطبان تئاتر خبر داد.

کاظم نظری، در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره هفته دولت گفت: «به فرمایش مقام معظم رهبری «هفته دولت یک فرصت مغتنم برای نقد و اصلاح عملکردها به شکل صحیح است.» ما هم در این بازه یک‌ساله سعی کردیم تا برای بهتر شدن عملکردمان تلاش کنیم و در این راه پذیرای پیشنهادها و انتقادهای هنرمندان عزیز بوده و هستیم.»

او با ارائه آماری از آثار نمایشی یک سال گذشته در سراسر کشور ادامه داد: «رشد و ارتقای کمی و کیفی آثار نمایشی تنها بخشی از برنامه‌های اصلی اداره کل هنرهای نمایشی با همراهی انجمن هنرهای نمایشی کشور بوده است. طبق آمار، آثار نمایشی از ۱۹۳۱ اثر به ۴۴۸۰ نمایش رسیده است که این آمار حاصل تلاش هنرمندان سراسر کشور است.»

این مدیر هنری افزود: «برای رسیدن به نتیجه درخور و قابل‌قبول، علاوه بر هنرمندان، تمامی دست‌اندرکاران ازجمله شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و همچنین انجمن هنرهای نمایشی کشور سعی خود را بر آن داشتند تا به کیفیت و استانداردسازی آثار، توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

خوشبختانه ما با آمار قابل‌توجهی از حضور مخاطبان در سالن‌های وی ادامه داد:نمایشی روبه‌رو بودیم. تعداد مخاطبان آثار نمایشی طی این مدت از ۷۱۹۰۵۷ نفر به تعدادی بالغ بر ۳۰۲۴۱۲۵ مخاطب رسیده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی توضیح داد: «ازآنجاکه مسئله آموزش به‌ویژه نمایشنامه‌نویسی در رشد کیفی آثار تأثیر به‌سزایی دارد، توجه ویژه خود را به حوزه آموزش آن هم به‌صورت رایگان و با اعزام پیشکسوتان و هنرمندان نام‌آشنای تئاتر به ۱۵ استان کشور معطوف داشتیم؛ چراکه یقیناً هرچقدر هنرمندان ما در زمینه ادبیات نمایشی و نگارش نمایشنامه با تبحر و تخصص بیشتری دست به قلم شوند شاهد اجراهای قدرتمندانه‌تری خواهیم بود.»

نظری گفت: «در این راستا به شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش پیشنهاد دادیم تا در روند انتخاب آثار بر رعایت اصول نمایشنامه‌نویسی، انتقال مفهوم و حفظ قواعد درام تأکید داشته باشند، البته بدون اینکه محدودیتی برای خلق اثر هنری به بازیگر و کارگردان اعمال شود.»

او ادامه داد: «تئاتر محصولی فرهنگی است که تماشاگر بابت آن هزینه پرداخت می‌کند و قطعاً انتظار تماشای آثاری باکیفیت و همچنین حق انتخاب در گونه‌های مختلف نمایشی را دارد، به همین دلیل ما به گروه‌ها توصیه می‌کنیم تا دیدگاه‌های خود را در زمینه مخاطب‌شناسی تقویت کرده و به نیاز تماشاگران توجه داشته باشند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه با اشاره به تمدید اجراهای روی صحنه در سالی که گذشت، گفت: «تعداد اجراهای تمدیدشده در سال اول دولت سیزدهم ۱۴۵۳۹ و در سال دوم به ۳۹۲۸۹ رسیده است. این آمار نشان‌دهنده رشد و بالندگی هنرهای نمایشی است و ما باید بیش‌ازپیش تلاش کنیم تا گروه‌های مختلف نمایشی فعالانه در این عرصه بدرخشند.»

او ادامه داد: «ایران دارای فرهنگ و زیست‌بوم متنوع و فوق‌العاده‌ای است. اقوام، آیین‌ها و سنت‌های جذاب و ارزشمندی در سراسر این سرزمین کهن وجود دارند که هنرمندان با گرته‌برداری از آن‌ها می‌توانند به دست به تولید نمایش بزنند چراکه پرداختن به سبک زندگی اقوام در ارتباط با آن‌ها و حضورشان در سالن‌های نمایشی تأثیر فراوانی دارد.»

نظری با اشاره به افزایش آمار تعداد مخاطبان سالن‌های نمایشی گفت: «خوشبختانه ما با آمار قابل‌توجهی از حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی روبه‌رو بودیم. تعداد مخاطبان آثار نمایشی طی این مدت از ۷۱۹۰۵۷ نفر به تعدادی بالغ بر ۳۰۲۴۱۲۵ مخاطب رسیده است. این در حالی است که تئاتر در روزهای ابتدایی حضور ما درگیر همه‌گیری ویروس کرونا بود و تماشاخانه‌ها تعطیل. این رشد مخاطب ناشی از تلاش تمامی گروه‌های نمایشی و همچنین همکاران من در اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی ایران برای بازگشت تئاتر به شرایط مطلوب بود.»

تئاتر محصولی فرهنگی است که تماشاگر بابت آن هزینه پرداخت می‌کند و قطعاً انتظار تماشای آثاری باکیفیت و همچنین حق انتخاب در گونه‌های مختلف نمایشی را دارد

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «تئاتر برای همه است و تلاش ما این است تا مردم این هنر را در سبد مصرفی خانوار خود قرار دهند. تولید و جذب مخاطب، هم به اقتصاد هنرمندان و هم به آسودگی فکری و آرامش روحی مردم بعد از فعالیت‌های روزانه منجر می‌شود.»

این مدیر هنری در ادامه از انتشار ۱۵ جلد مجله، فصل‌نامه و کتاب‌های مرتبط به هنرهای نمایشی با توجه به دستاوردهای نوین حوزه تئاتر و ۴۳ شماره هفته‌نامه فارسی و ۹ شماره ماهنامه به زبان انگلیسی خبر داد.

کاظم نظری همچنین صدور ۶۸ مجوز برای تأسیس مؤسسات تک‌منظوره هنری، تنظیم آیین‌نامه برای اعزام گروه‌های نمایشی به خارج از کشور و پذیرش ۱۶ گروه نمایش خارجی با ۱۸۶ مهمان در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره تئاتر فجر، رویداد صاحبدلان، نمایش عروسکی و…، بیمه بیش از۱۱۰هنرمند، صدور ۹۳۸ مجوز و تمدید ۳۵۹ پروانه فعالیت، آموزش ۴۰۰ مربی پرورشی توسط ۸ تن از استادان عرصه هنرهای نمایشی، معرفی و تأمین اعتبار برای۳۱۲هنرمند و صاحبان سالن‌های خصوصی به‌منظور دریافت وام‌های ضروری در جهت پایداری و توسعه کسب‌وکار، ۴۸۸۰ دیدار و نشست حضوری با هنرمندان را از دیگر امور پیگیری‌شده اداره کل هنرهای نمایشی در یک سال اخیر اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دیپلماسی عمومی» در دولت مردمی اولویت بالایی دارد/مراودات وزیر ارشاد با بیش از بیست وزیر فرهنگ کشورهای خارجی گویای این راهبرد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نشست تبادل نظر و همفکری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با رایزنان و نمایندگان فرهنگی، بر ارائه مسیر روشن و دائمی برای اکران جهانی آثار سینمای ایران تاکید شد.

به گزارش سینماپرس، در نشست تبادل نظر و همفکری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با رایزنان و نمایندگان فرهنگی در شرف اعزام و مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر ارائه مسیر روشن و دائمی برای اکران جهانی آثار سینمای ایران تاکید شد.

مجید زین‌العابدین مدیرعامل فارابی با قدردانی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات به جهت حمایت از گسترش فرهنگ و هنر ایران در کشورهای مختلف و همچنین با تشکر از برقراری زمینه چنین تعاملاتی اظهار کرد: بنیاد سینمایی فارابی برای پیشرانی سینمای ایران در حوزه بین‌الملل از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به برگزاری این رویداد بین‌المللی در مهر جاری به میزبانی اصفهان گفت: ۲ کلان جشنواره سینمای ایران، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و دیگری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است که از حیث حضور سینماگران خارجی و معرفی تولیدات سینمای ایران به دنیا، این ۲ جشنواره بیشترین تلاقی را با حوزه مأموریت رایزنان فرهنگی دارد.

زین‌العابدین با تشریح نحوه همکاری‌های ۲ جانبه رایزنان فرهنگی با بنیاد سینمایی فارابی مطرح کرد: سینما یکی از عناصر فرهنگی قدرت نرم محسوب می‌شود که می‌تواند نگرش فرهنگی و ارزش‌ها و باورهای ملی و دینی ما را ارائه جهانی کند. جمهوری اسلامی ایران به جهت پیشینه تمدنی قوی می‌تواند از مؤلفه‌های فرهنگی خود در قالب قدرت نرم با مردم دنیا گفتگو کند و این موضوع با کمک رایزنان فرهنگی که مسئولیت دیپلماسی عمومی و مراودات فرهنگی را به عهده دارند، میسر خواهد شد.

زین‌العابدین گفت: موضوع دیپلماسی عمومی در دولت مردمی اولویت بالایی دارد و مراودات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیش از بیست وزیر فرهنگ کشورهای خارجی در مدتی کوتاه، گویای این راهبرد است.

در این دیدار رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز با تشریح رویکردها و فعالیت‌های سینمای ایران در حوزه‌های بین‌المللی گفت: رایزنان فرهنگی ما می‌توانند شرایط تولید مشترک و اکران در کشورهای مختلف را هموار کنند.

سعیده باقری فرد رئیس اداره آموزش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با اشاره به هماهنگی مطلوبی که بین بنیاد سینمایی فارابی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برقرار بوده است عنوان کرد: در ۲ سال گذشته روند سازمان حول محور تحول قرار گرفته و در حال حاضر اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای به عنوان متولی هفته‌های فرهنگی و همچنین هفته‌های فیلم شناخته می‌شود و قطعاً با توجه به تمایلی که فارابی در گسترش همکاری‌های سینمایی دارد، رایزنان فرهنگی می‌توانند با برقراری ارتباط با کشورهای محل مأموریت خود به گسترش روابط سینمایی ایران کمک کنند.

مسعود احمدیان معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، رایزن فرهنگی در شرف اعزام ایران به آلمان، ایتالیا، اسپانیا، جمهوری آذربایجان، تانزانیا، پاکستان به همراه وابستگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله حاضرین در این نشست بودند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم شکل‌گیری شأن حاکمیتی درست در ستاد هنرهای تجسمی است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در ایسنا و تشریح نگاه خود به موضوعاتی چون فعالیت نگارخانه‌ها، دغدغه‌های ستادی حوزه هنر تجسمی، خلاء‌های قانونی و مواردی چون امکان همکاری این دفتر با بخش خصوصی، شرحی از تاکیدات دولت بر تعامل ویژه با هنرمندان این عرصه را ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دولت در ایسنا حاضر شد و به پرسش‌های خبرنگاران درباره حضور ایران در بینال ونیز سال آینده، مدیریت مجسمه‌های شهری، خرید آثار هنری، نحوه برگزاری جشنواره تجسمی فجر ۱۴۰۲ و همچنین برنامه‌های آتی این دفتر و عملکرد نگارخانه‌ها پاسخ داد.

محمد خراسانی‌زاده بخشی از این نشست، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره مهم‌ترین هدف پیش‌روی او در حوزه هنرهای تجسمی، به فراوانی تعداد هنرمندان تجسمی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه حوزه هنر تجسمی مظلوم واقع شده است، گفت: دفتر هنرهای تجسمی بالاترین جایگاه حاکمیتی در حوزه هنرهای تجسمی را داراست. هنر تجسمی به نسبت ظرفیت و جایگاهی که باید از آن برخوردار باشد، مظلوم واقع شده؛ این حوزه بی‌شک در میان تمامی عرصه‌های هنری، از بیشترین تعداد هنرمندان برخوردار است.

هنر تجسمی مبتنی بر سلبریتی‌بازی نیست

او معتقد است که عرصه هنر تجسمی مانند برخی دیگر از حوزه‌های هنر، مبتنی بر چهره و سلبریتی‌ها نیست و این امر گاه باعث شده حرف هنرمندانش به گوش مسئولان یا مردم نرسد.

مردم هنر تجسمی را نمی‌شناسند!

خراسانی با بیان اینکه جامعه شناخت دقیقی از حوزه هنر تجسمی ندارد، گفت: در میان مردم سوالاتی درباره حوزه تجسمی مطرح است. برخی از قشر غیرهنری حتی نمی دانند که هنر تجسمی شامل چه عرصه‌هایی می‌شود.

او گفت که در مدت ابتدایی دو یا سه ماهه حضورش در دفترکل هنرهای تجسمی برایش جالب بوده که از سوی قشر غیرهنری از او درباره عناوین زیرمجموعه هنر تجسمی سوال می‌شده و در میان بخشی از جامعه تعریفی از کارکرد این حوزه هنری وجود نداشته است.

خراسانی‌زاده با اشاره به اینکه معتقد است، هنر تجسمی نیاز دارد به شأن خود بازگردد گفت: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های خود را این می‌دانم که در راستای اعتلای جایگاه حوزه هنر تجسمی، مبتنی بر ظرفیتی که باید در سطح حاکمیت داشته باشد تلاش کنم تا شان لازم را به هنر تجسمی بازگردد.

رویدادهای متعدد هنری دست و پای وظایف ستادی را بستند

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی بر این موضوع که هنر تجسمی در کشورهای دیگری نیز آن‌طور که باید شناخته نمی‌شود و این موضوع محدود به ایران نیست تاکید کرد و گفت: مسئله این است که دستگاه حاکمیتی یا دولتی کار خود را به درستی انجام داده است یا خیر؟ به نظر می‌رسد بخشی از وظایف ستادی ما در حوزه هنر تجسمی روی زمین مانده است که شاید بتوان از رویدادهای متعدد هنری به عنوان مهم‌ترین دلیل آن یاد کرد که قطعا بنده هم درگیر آن‌ها خواهم شد.

لزوم شکل‌گیری شأن حاکمیتی هنر در ستاد هنر های تجسمی

او مهم‌ترین اقدام لازم در این حوزه را در یک جمله خلاصه کرد و گفت: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم شکل‌گیری شأن حاکمیتی درست در ستاد هنرهای تجسمی است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با اشاره به نیازمندی به قوانین پایه در بسیاری از حوزه‌های هنر تجسمی، گفت: متاسفانه گاه می‌بینیم که این قوانین در ایران وجود خارجی ندارد، در حقیقت گویی جایگاهی این دست از مسائل را مطالبه و پیگیری نکرده که مجلس یا هیات دولت آیین نامه و دستورالعمل‌های خود را در این زمینه پیش ببرد.

یک چالش جدی درخصوص حراج های هنری

خراسانی‌زاده با اشاره به خلاء برخی دستورالعمل‌های داخلی نیز گفت: تنها چند مورد دستورالعمل‌های داخلی وجود دارد و در این زمینه نیازهایی دیده می‌شود. به طور نمونه این روزها بحث حراج آثار هنری، به‌خصوص «حراج تهران» به دفعات مطرح شده است. جالب است بدانید که دستورالعمل مشخصی در حوزه برگزاری حراج هنرهای تجسمی وجود ندارد و این چالشی جدی است.

نبود دستورالعمل شفاف موجب سردرگمی است

او برخورد و رویکردهای سلیقه‌ای را نتیجه نبود دستورالعمل‌های شفاف عنوان کرد و با تاکید بر اینکه مخاطبان هنر هنگام مواجهه با رویکردهای سلیقه‌ای سردرگم خواهند شد گفت: زمانی که برخورد سلیقه‌ای وجود داشته باشد، مخاطب هنر متوجه نمی‌شود که باید با چه رفتار و رویکردی به موضوعات ورود کند؛ مخاطب حتی نخواهد فهمید که کجا می‌تواند شکایت یا گله کند و این خود سردرگمی خواهد بود. بر همین اساس فراهم کردن زیرساخت‌های مقرر، تدوین دستورالعمل‌ و آیین نامه‌ها را در دستور کار خود می‌دانیم.

مرز شأن حاکمیتی در هنر تجسمی کجاست؟

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش ایسنا که در پی صحبت‌هایش درباره شکل‌گیری شأن حاکمیتی هنر پرسیده شد و درباره مرز پیش روی شأن حاکمیتی در حوزه‌ هنرهای تجسمی بود، گفت: شأن مداخله برای دولت در حکمرانی جدید قابل تصور نیست. اگر دولت به صورت مستقیم در امور دخالت کند توان و فرصتی نخواهد داشت، بنابراین اصل ماجرای پیش روی شأن حاکمیتی در حوزه تسهیل‌گری، تنظیم‌گری و ارائه خدمات خواهد بود. طبیعتا البته بخش عمده‌ای از موضوع تسهیل‌گری و تنظیم‌گری با مشورت هنرمندان و تشکل‌های هنری شکل خواهد گرفت.

بازنگری دستورالعمل نگارخانه‌ها/ باید منتظر برون داد و برایند بود

او با ذکر مثالی که درباره اخذ نظر نگارخانه‌داران و انجمن‌های آنان درباره بازنگری دستورالعمل نگارخانه‌ها بود، گفت: دستورالعمل نگارخانه‌ها در حال بازنگری است. به منظور مشورت با هنرمندان و تشکل‌های هنری، نگارخانه‌داران و انجمن های آنان از جمله بخش‌هایی هستند که به صورت مستقیم در این بازنگری حضور دارند؛ نظرات آنان اخذ و به صورت جمعی و انفرادی با آنان مشورت خواهد شد، البته اینکه برون‌داد و برآیند این گفت‌وگو در مصداق چگونه باشد بحث دیگریست.

آثار نمایشگاهی قاعدتا باید پیش از نمایش با دفتر تجسمی هماهنگ شود

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در ادامه صحبت‌های خود درباره نگارخانه‌ها به دستورالعملی درباره هماهنگی نمایشگاه‌ها با دفتر هنرهای تجسمی که سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس دستورالعملی که سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد، نگارخانه‌ای که قصد برگزاری نمایشگاه دارد باید پیش از برگزاری موارد لازم را به دفتر هنرهای تجسمی اعلام کند اما اینکه نگارخانه‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند یا خیر بحث دیگری است.

او ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، نگارخانه‌داران باید مدتی قبل از برقرای نمایشگاه تمام آثار هنری را در قالب یک لوح فشرده به دفتر هنر های تجسمی تحویل دهند تا ملاحظات احتمالی ذکر شود، البته واقعیت این است که بخشی از نگارخانه‌ها این دستورالعمل را رعایت نمی‌کنند.

او معتقد بود که رعایت نکردن دستورالعمل تبعاتی ایجاد کرده و چالش‌هایی را پیش آورده است.

دستورالعمل‌ها صرفا نظارتی نیستند

خراسانی زاده با تاکید بر اینکه هدف از تدوین دستورالعمل‌ها صرفا نظارت نیست معتقد است دستورالعمل‌ها شفاف‌سازی می‌کنند.

او گفت: دستورالعمل‌ها به غیر از اینکه مسئله نظارتی داشته باشند، راه‌گشا و معرف شفاف فرایندها هستند. مخاطب از طریق دستورالعمل‌ها می‌تواند بدون مراجعه حضوری یا سردرگمی متوجه صلاحیت یا عدم صلاحیت علمی و تخصصی خود برای انجام یک فعالیت شود؛ از سوی دیگر مخاطب خواهد دانست که اگر موضوعی را پیگیری کرد و به نتیجه نرسید چگونه می‌تواند شکایت کند.

در سومین دور رسیدگی به سند ملی هنرهای تجسمی بنا بر «نتیجه» است

خراسانی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع سند ملی هنرهای تجسمی نیز اشاره کرد و گفت: اتمام کار سند ملی هنرهای تجسمی در دستور کار است. کار این سند از چند سال گذشته آغاز شده و حتی پیش‌نویس آن نیز آماده شده است. من سومین مدیرکلی هستم که درگیر این پیش‌نویس شدم. جمع‌بندی آن البته نهایی نشده و با توجه به اینکه یک تکلیف مشخصی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای وزارت فرهنگ و ارشاد تعیین شده است، بنا داریم که این تکلیف قانونی را به نتیجه برسانیم.

عمل و اجرای اسناد و قوانین معطل مانده در حوزه تجسمی درگیر چالش

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی تاکید داشت که عمل و اجرای اسناد و قوانین معطل مانده در حوزه تجسمی جای کار بسیاری دارد و در همین راستا به متن حکم انتصاب خود توسط وزیر اشاره کرد و گفت: در راستای پرداختن به مقررات و قوانین، جالب است بدانید یکی از بندهایی که در حکم انتصاب بنده توسط وزیر محترم به صورت خاص ذکر شده، بند سوم درخصوص عمل و اجرای اسناد و قوانین معطل مانده در حوزه تجسمی است. همین واژگان نشان می‌دهد که در این بخش دچار چالش بودیم. خاطرم هست زمانی که وزیر حضور من در اینجا را مطرح کردند یکی از نکاتشان این بود که اینجا بسیار جای کار و نیاز به سرعت عمل بیشتری دارد.

مهم‌ترین مسئله گام اول چه خواهد بود؟

به عقیده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در گام اول، مهم‌ترین مسئله پیگیری زیرساخت‌های قانونی مورد نیاز و پرداختن به مقررات و قوانین است که وزیر نیز بر آن تاکید کرده بود.

دومین قدم تعامل سازنده با هنرمندان و تشکل های تخصصی است

او با اشاره به دومین قدمی که باید در حوزه هنرهای تجسمی برداشت نیز گفت: گام دوم در حوزه تعامل بهتر و سازنده‌تر با هنرمندان و تشکل‌های تخصصی است. همانطور که اشاره شد بیشترین تعداد هنرمندان در عرصه تجسمی فعالیت می کنند. همین تعدد اعضا کار دفتر هنرهای تجسمی را سخت می کند؛ اینکه چطور با همه هنرمندان مرتبط شویم، حرف همه آنان را بشنویم و پای درد و دلشان بنشینیم؛ چه اساتید پیشکسوت که حرمتشان واجب است و چه اساتید جوان تری که در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و چه هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف کار و خلق اثر می‌کنند.

خراسانی زاده ادامه داد: بر همین اساس به بهانه‌های مختلف از اساتید پیشکسوت که حرمتشان واجب است دعوت می کنیم یا به آنان سر می‌زنیم چرا که احیای تعامل با هنرمندان و تشکل‌های تخصصی مانند انجمن‌ها یکی از اولویت‌های کاریمان محسوب می‌شود. احیای این تعامل آغاز شده و در این مدت نیز به طور خاص به آن پرداخته‌ایم.

جلسات تخصصی با انجمن‌ها ادامه خواهد داشت

خراسانی‌زاده با اشاره به جلساتی که پیش از دوران مدیریتی او میان انجمن‌ها و دفتر هنرهای تجسمی برگزار شده بود و پیگیری آنها نیز اظهار کرد: طبیعتا حالا من در جایگاه حقوقی قرار گرفته‌ام و معتقد هستم اگر قرار باشد هر کسی که سر کار می ‌آید تمام کار گذشتگان را کنار گذارد و از صفر شروع کند نه فرصتی خواهد داشت و نه روند درستی را پیش خواهد گرفت، بر همین اساس مسیر کاری من در هر جا که تا کنون بوده‌ام، این بوده که اگر سنت خوبی پیش از من برقرار شده آن را حفظ و اگر ایراد یا نقصی وجود داشته آن را برطرف می‌کنم. بر همین اساس هم‌اندیشی با انجمن ها، حتما ادامه دار و پا برجا خواهد بود.

ماجرای خرید آثار هنری چه بود و چه شد؟

او در پاسخ به پرسشی درباره موضوع خرید آثار هنر تجسمی از سوی دستگاه‌ها و اینکه ماجرای آن چه شد نیز گفت: دوره‌ای در دهه ۸۰ مصوبه‌ای وجود داشت که البته از جمله قوانین موقتی بود؛ مانند قوانینی که تصویب شدند اما بازه زمانی خاصی داشتند؛ در آن‌ مصوبه بعضی اقدامات مرتبط با خرید آثار پیش‌بینی شده بود، اتفاق بسیار خوبی هم بود و اگر در چارچوب قانون تداوم داشت نتیجه خوبی به بار می‌آورد؛ این هم یکی از مسائلی است که عرض کردم ضعف زیرساخت قانونی داریم.

خراسانی زاده ادامه داد: متاسفانه این مصوبه رها شد و فعلا تحت عنوان خرید آثار قانونی نداریم که قید شده باشد و دستگاه‌ها را به شکلی برای خرید آثار موظف کند.

او افزود: نکته‌ای که پیشتر وزیر محترم هم به آن اشاره کرده بودند گفته بودند صرفا در رابطه با خرید آثار نیست؛ در بودجه سال ۱۴۰۱ بندی تحت عنوان بند ز تبصره ۹ در قانون بودجه سال قرار گرفت، بر اساس این بند دو درصد بخشی از بودجه دستگاه‌های دولتی می‌توانست در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هزینه شود که چند دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان میراث فرهنگی و سازمان تبلیغات متولی و … آن بودند.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در ادامه به مکلف شدن دستگاه‌ها در خصوص هزینه بخشی از بودجه خود در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: اما امسال اتفاق خوبی رقم خورد که دستگاه‌ها دیگر در این رابطه مخیر نیستند بلکه مکلف شدند و تکلیف قانونی دارند که بخشی از بودجه خود را که در قانون تعیین شده به فعالیت‌های فرهنگی و هنری اختصاص دهند. در همین راستا در قانون ساز و کاری برای آن پیش‌بینی شد و به این ترتیب باید شورایی برای رسیدگی به موضوع شکل گیرد تا اینطور نباشد که دستگاهی کار فرهنگی خود را انجام دهد و بعد اطلاع دهد که بخشی از بودجه خود را در این راستا هزینه کرده است. این شورا نمایندگانی از مجموع نهادها خواهد داشت، البته تحقق این امر به دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای نیاز دارد که مراحل تصویب خود را در هیات وزیران پیش می‌برد. تصور می‌کنم مرحله اول تشکیل شورا نیز انجام شده و در حال تدوین جزییات و ساز و کار زیرمجموعه است. از لحاظ قانونی فعلا این بخش تنها چیزی که داریم و طبیعتا در حوزه هنرهای تجسمی می تواند کمک حال ما باشد، اما تصور می‌کنم چندان کافی نخواهد بود.

دعوت از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی

خراسانی‌زاده با تاکید بر علاقه بسیاری از صنایع برای خرید آثار تجسمی گفت: برخی سرمایه‌گذاران، صنایع یا شرکت‌های خصوصی مایلند وارد عرصه هنر تجسمی شوند اما مسیر آن را نمی‌دانند؛ برخی شرکت‌های خصوصی مایلند که آثار تجسمی را در فضای مورد استفاده خود قرار دهند اما ساز و کارش را نمی‌دانند و در گیر فرایندی چالشی می شوند و گاه برای خرید با واسطه‌ رو به رو می شوند.

او با اعلام آمادگی برای همکاری با این دست از شرکت های خصوصی و صنایع گفت: مرکز هنرهای تجسمی این آمادگی را دارد تا به علاقه‌مندان که قصد دارند برای خرید آثار تجسمی هزینه‌ کنند، کمک کند. از اقداماتی مانند افزایش سرمایه اجتماعی آنان یا جنبه تبلیغاتیشان نیز دریغ نخواهد شد؛ حتی در حوزه موضوعاتی چون معافیت‌های مالیاتی هم البته اگر قانون اجازه داده باشد همکاری خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اظهار کرد: زمینه این همکاری در قالب جشنواره‌ها نیز فراهم است. ممکن است مجموعه‌ای اعلام آمادگی کند که آثار برتر هر ۱۰ بخش فجر را خریداری کند. دفتر هنر های تجسمی آمادگی دارد که آنان را به عنوان یکی از حامیان اصلی جشنواره معرفی و در پوسترهای رسمی نیز این موضوع را ذکر کند؛ راهکارهایی از این دست را پیش گرفتیم و به دنبال این دست از حمایت‌ها هستیم، اگر چه که مسیر قانونی که در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده را نیز پیگیری می‌کنیم.

تعامل دفتر هنرهای تجسمی با شهرداری برای نصب مجسمه و دیوارنگاره

او در پاسخ به سوالی درباره تعامل دفتر هنرهای تجسمی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در راستای خرید آثار تجسمی هنرمندان مانند مجسمه یا دیوارنگاره های شهری نیز گفت: شهرداری غالبا بودجه‌ای را برای سفارش آثار و نه خرید آثار در دسترس دارد. شهرداری به طور معمول و بر اساس ساز و کاری که دارد کار سفارش می دهد. این سفارش عموما در قالب یک سمپوزیوم یا فراخوان و مطابق با ساز و کارهای قانونی‌شان است. این فراخوان‌ها به صورت مداوم در اقصی نقاط شهرداری‌ها انجام می‌شود که تعدادی از هنرمندان مجسمه‌ساز در ْن شرکت می‌کنند.

او ادامه داد: در ارتباط با نصب دیوارنگاره ها نیز عموما به شکل فراخوان اقداماتی صورت گرفته است. اما با همت شهرداری تهران در یک یا دو سال گذشته کاری تازه انجام شد برخی از آثار بزرگان هنر روی دیواره‌های شهر رفت؛ در حقیقت اصل اثر از سوی شهرداری خریداری نشد اما اثر با اجازه هنرمند روی دیوار رفت. این طرح بسیار ارزشمند است و موجب ارتقاء ذائقه عمومی مردم خواهد شد که جای تجلیل از مجموعه زیباسازی دارد.

مجسمه حکیم نظامی کجای راه متوقف شد؟

خراسانی‌زاده درباره ادامه نصب تندیس بزرگان در شهر تهران و مجسمه حکیم نظامی که پیش‌تر قرار شده بود در یکی از میادین تهران نصب شود گفت: البته سازمان زیباسازی باید به این موضوع ورود کند چرا که پیگیر آن بود. اما به واسطه عزمی که در رابطه با معرفی حکیم نظامی در این دولت ایجاد شد، ادعاهای نادرست برخی از کشورهای همسایه درباره ایشان و اینکه یک روز در تقویم به نام ایشان شناخته می‌شد، مجموعه رویدادهای بزرگداشت حکیم نظامی در وزارت فرهنگ برگزار شد و نادر قشقایی مجسمه‌ای از حکیم نظامی را کار کردند که انتهای سال ۱۴۰۰ در اختتامیه این بزرگداشت در ابعاد کوچک‌تر رونمایی شد. سال گذشته نیز اصل مجسمه معرفی و بنا شد که در میدان ونک نصب شود اما ما معمولا در وزارت فرهنگ در جزییات کار سازمان زیباسازی ورود نمی‌کنیم.

او ادامه داد: البته در شورای مجسمه و یادمان ساز و کاری برای نگاه کلان به سازه‌های شهری از جمله مبلمان شهری، مجسمه و یادمان وجود دارد و قانون تصویب مصادیقشان در این شورا موجود است. شورای مجسمه و یادمان، شورایی فراسازمانی است و قانون همه دستگاه‌ها و شهرداری‌ها را مکلف کرده که در شورا حضور داشته باشند. دبیری این جلسه بر عهده مدیرکل هنرهای تجسمی است اما ارتباطی با سفارش دادن یا مشارکت ما در تولید ندارد.

چه کسی جلوی مجسمه‌های بدساخت مفاخر را می‌گیرد؟

خراسانی‌زاده در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت نظارت بر مجسمه‌های شهری با هدف جلوگیری از ساخت و نصب مجسمه‌های بدساخت و بعضا نازیبا از مفاخر ملی و فرهنگی کشور، به عملکرد شورای «مجسمه و یادمان» راه‌اندازی شده اما در مقاطعی فعالیت چندان پررنگی نداشته اشاره کرد و اعلام کرد که این شورا در حال احیاء است.

او گفت: کارکرد شورای مجسمه و یادمان اساسا همین است که اگر به موقع تشکیل می‌شد قانونا تمام موارد باید تاکنون تصویب شده و مجوز می‌گرفت. مجسمه سازان خود در این شورا حضور دارند و نمایندگانی از میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد شهید و امور ایثاگران، شهرداری تهران، فرهنگستان هنر و … از اعضای آن هستند که این شورا به ریاست معاونت امور هنری ارشاد و دبیری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی بر ساخت مجسمه‌های شهری نظارت می‌کنند.

او افزود: شورای مجسمه و یادمان در حال احیاء است و منتظریم تا یکی ـ دودستگاه دیگر هم نمایندگان خود در شورا را معرفی کنند تا ظرف یکی دوماه آینده شورا را تشکیل دهیم. شورای مجسمه و یادمان در صورتی که تشکیل شده بود می‌توانست جلوی ساخت و نصب بسیاری از مجسمه‌های بدساخت از چهره‌های ملی را در این مدت بگیرد.

دفتر هنرهای تجسمی به شورای ارزشیابی هنرمندان ورود کرده؟

خراسانی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان نیز گفت: این شورا فرادستگاهی است که دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ مستقر است. این دبیرخانه کارگروه‌های تخصصی دارد که کاملا از اداره کل هنرهای تجسمی و سایر ادارات کل ذیل معاونت هنری مجزاست. این کارگروه شامل هنرمندان است که از پیش شکل گرفته است و ما هیچ‌گونه ورودی در این بخش نداریم.

برگزاری رویداد جشنواره تجسمی فجر در هر ۱۰ بخش

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در پاسخ به اینکه برنامه‌ای جهت افزایش تعداد جشنواره‌ها و رویداد های ملی در حوزه تجسمی دیده شده یا خیر؟ گفت: چند رویداد ملی و بین‌المللی را باید در تقویم رسمی داشته باشیم که در حال حاضر نداریم، قطعا هم چالش اصلی بودجه است. اما قله این رویدادها جشنواره تجسمی فجر است که امسال در هر ۱۰ بخش خود برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: از میان رویدادهای ملی دیگری که در دستور کارمان داریم می‌توان به جشنواره تجسمی جوانان و دوسالانه‌هایی که در بعضی رشته‌ها داریم اشاره کرد. دوسالانه‌ها البته هنوز در تمامی رشته‌ها برگزار نمی‌شود. دوسالانه خوشنویسی برگزار خواهد شد و امیدواریم که استان قزوین میزبان باشد. تلاشمان بر این است که امسال دوسالانه دیگری را هم در کنار خوشنویسی داشته باشیم اما این منوط به اطمینان از مباحث بودجه‌ای است.

دفتر هنرهای تجسمی برگزارکننده فستیوال و ورکشاپ نخواهد بود

خراسانی زاده درباره اینکه دفتر هنرهای تجسمی برنامه ای برای برگزاری ورکشاپ و فستیوال ها دارد یا خیر نیز اظهار کرد: توجه ما بر مسئله تسهیل گری و تنظیم گری است و تلاش خواهیم کرد تا حد ممکن به جزییات وارد نشده و به نوعی با موسسه یا هنرمندی رقابت نکنیم. ورود مستقیم دستگاه‌های هنری و مداخله آنان عموما آسیب زننده است. ترجیح بر این است که پیشنهاد برگزاری چنین برنامه‌هایی از سوی مجموعه‌های تخصصی تجسمی مطرح و دفتر هنر های تجسمی تسهیل گر آن اتفاق باشد، به این معنا که مجوز لازم را ارائه یا حمایت معنوی و در حد توان حمایت مالی انجام دهد؛ در مجموع سعی ما بر این است که برگزارکننده این رویدادها نباشیم اما به سمت تسهیل‌گری و تنظیم‌گری حتما حرکت خواهیم کرد.

او ادامه داد: در این رابطه طرح‌های مختلفی را از شهرداری‌ها، انجمن‌ها، موسسات، تشکل‌ها و… به دفتر هنر های تجسمی ارائه می شود که در بخشی به آنان کمک کرده و می‌توان حتی بهای بیشتری به آن داد. دفتر هنرهای تجسمی مسیر پیشرفت در این حوزه را تقویت انجمن‌ها دیده است، به این طریق که آنان سراغ رویدادها بروند و دفتر هنرهای تجسمی در برگزاری کمکشان کند.

او یکی از آسیب‌های جدی فعالیت ستادی در حوزه هنرهای تجسمی را این می بیند که به صورت مستقیم درگیر رویدادهای اینچنینی شود.

نگارخانه ها چرخ اقتصاد هنر را می چرخانند

خراسانی‌زاده نگاه خود به اقتصاد هنر را نیز تشریح کرد و گفت که به عقیده او یکی از مسائل جدی در حوزه اقتصاد هنرهای تجسمی این است که به جز چهره‌های نامدار هنرمندان به تنهایی امکان فراهم ساختن بازار خود را نخواهند داشت.

او معتقد است نگارخانه اولین مکانی است که برای هنرهای تجسمی بازارسازی می‌کند و اگر قرار باشد چرخ اقتصاد هنر روان باشد و بچرخد نگارخانه‌ها باید تقویت شوند. بر همین اساس او عنوان کرد که مهم‌ترین رکن اقتصاد هنر در حوزه هنر تجسمی را فراتر از آرت فر، اکسپو یا حراجی‌ می‌بینید.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اعلام کرد که در زمینه کمک به نگارخانه‌ها علاقه‌مند است و گفت: برای کمک به نگارخانه ها مشتاق هستم تا که بر پای خود بایستند و با نوآوری، نوآفرینی و فعالیت های تازه تر چرخه‌های تازه تری را در حوزه اقتصادی فراهم کنند.

خراسانی زاده با اشاره به متوقف شدن فعالیت نگارخانه‌ها در بازه زمانی از سال گذشته و ادامه فعالیت آن‌ها به صورت منسجم نیز اظهار کرد: نگارخانه‌ها اغلب به دلیل فشار یا نگرانی‌ها فعالیت خود را متوقف کردند. برخی نگارخانه‌داران این نگرانی را داشتند که آثارشان آسیب ببیند؛ گاهی ممکن است یک رفتار هیجانی چند صد میلیون تومان به آنان ضرر بزند و یک نگارخانه‌دار نه تنها سود نکند که متوجه ضرر نیز بشود.

او ادامه داد: ابتدای کار، نگارخانه‌ها محدود شد و همان‌طور که بازار هنر در سایر حوزه‌ها بار دیگر رونق گرفت نگارخانه‌ها نیز رونق گرفتند؛ دیدیم که در سایر حوزه‌ها حتی گاه سالن خالی برای اجرای برنامه ‌های نمایشی و موسیقیایی و اکران‌های سینمایی فراهم نمی‌شود؛ تقریبا در حوزه نگارخانه‌های فعال نیز همین برنامه را داشتیم. حالا از پایان سال و به‌خصوص ابتدای سال ۱۴۰۲ برنامه نگارخانه‌ها به صورت منسجم پیش می‌رود و اکثریت نمایشگاه‌ها اثار خوبی از هنرمندان مطرح به نمایش گذاشتند. آثار متعددی هم به خارج از کشور ارسال شد که در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کند.

خراسانی‌زاده افزود: حالا مسئله این است که آسیبی که برای نگارخانه داران ایجاد شده را چطور می توانیم رفع و رجوع کنیم؟ متاسفانه هنوز انجمن ملی نگارخانه داران تاسیس نشده بر همین اساس جلسه‌ای با انجمن نگارخانه‌داران تهران برگزار شد. از دوستان خواسته شد که انجمنی وابسته به وزارت فرهنگ شوند، آنان نیز مطالباتی داشتند، از جمله اینکه شهرداری همکاری‌هایی را با ملک مسکونی که تبدیل به نگارخانه شده داشته باشد یا در این خصوص معافیت‌هایی را در نظر گیرد. بنا بر این شد که جلسه مفصل‌تری با مجموعه بزرگ‌تری از نگارخانه داران برگزار و به مطالباتشان که موارد قانونی‌ برخی از آن ها هم بعضا پیگیری و استخراج شده رسیدگی کنیم.

حراج در سطح کلان به نگارخانه‌ها کمکی نمی‌کند

خراسانی زاده معتقد است که با ایجاد تعدد رویدادهای بزرگ می‌توان به بیشتر دیده شدن نگارخانه داران کمک کرد. او عنوان کرد که حراج‌ها لزوما به نفع نگارخانه‌ها نیستند و معدود مجموعه داران یا نگارخانه داران از حراج ها سود می‌کنند اما در سطح کلان حراج ها مستقیما به نفع نگارخانه‌داران نخواهد بود مگر اینکه بازارسازی به شیوه درستی انجام شود.

او عقیده دارد فرایند ایجاد بازار توسط نگارخانه‌ها، یعنی روند حضور نگارخانه در آرت فر، انتخاب آثار آرت فر برای حراج که در دنیا مرسوم است به درستی طی نشده است. بر همین اساس نیز گاهی حراج آسیب‌زا خواهد بود.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی گفت: مثلا تابلویی بوده که در حراجی به قیمت چندین میلیارد تومان فروخته شده، اما این فقط یک مورد است. با این حال این اعداد و ارقام حراجی موجب می‌شود مجموعه سازمان مالیات به چشم فروشنده خوب به همه نگارخانه‌داران نگاه کند. واقعیت این است که میزان تراکنش و داد و ستد سالانه بعضی از نگارخانه‌های ما به اندازه یک تابلویی که در «حراج تهران» فروخته شد هم نیست، البته حراجی به واسطه تغییر حجم بازار می‌تواند مفید هم باشد.

او ادامه داد: یکی از راه‌های اصلی، ایجاد بازار هنر است و در مسیر رویدادهای پیش نیز دیده خواهد شد که تلاش ما برای حضور نگارخانه داران در بازار هنر یعنی نگارخانه دار با حضور خود، فروش خود و مشتریان خود وارد آرت فر شود. پیگیر هستیم و رویکردمان تنظیم‌گری است، حالا یا قرار بر این شود که بخش خصوصی ورود کند یا اگر دفتر هنرهای تجسمی قصد برگزار کردن را داشت امیدوارم با مشارکت انجمن نگارخانه‌داران این اتفاق را رقم بزنیم تا به شکل‌گیری این بازارسازی کمک کنیم.

۱۷ دوره اتهام پولشویی یک سند هم نداشته!

خراسانی زاده با اشاره به برگزاری هفدهمین دوره ازحراج تهران گفت: حدود ۱۷ دوره در رسانه ها درباره حراج تهران طرح بحث و گاه هم اتهام پولشویی مطرح شد اما تا به حال یک سند معتبر قابل استناد در این رابطه ارائه نشده یا اصلا سندی که ما را به سمت بررسی ببرد هم ارائه نشده است؛ برخی تصور می‌کنند چون قیمت بالاست پس حتما پولشویی مطرح است.

او عنوان کرد که در رابطه با قیمت‌ گذاری و اصالت سنجی آثار هیچ رویه مشخص قانونی در کشور وجود ندارد و تاکید کرد که البته در سایر نقاط دنیا نیز اینگونه نیست که این رویه‌ها تا اندازه قابل توجهی قانون پذیر باشند.

او معتقد است هنر پدیده خاصی است و اثر هنری پدیده‌ای است که یک‌بار به دست می‌آید و دیگر تکرار نمی‌شود.

حرکت به سمت رویه اصالت‌سنجی آثار هنری

او اظهار کرد: هنرمند تراز اول در فضای شاعرانه‌ای آفرینش هنری می‌کند، بر همین اساس گاه نمی‌توان اثرش را قیمت‌گذاری کرد. عموما باید آثار هنرمند را با اثر خود او سنجند؛ در دنیا پدیده‌های مختلفی مانند قدمت، شهرت و اتفاقات خاص که حول و حوش هنرمند یا اثر هنری‌اش قرار می‌گیرد در قیمت‌گذاری موثر و ملاک‌هایی اصلی هستند که در کنار کیفیت و ارزیابی ویژگی‌های هنری بررسی می‌شوند. این رویه در دنیا وجود دارد.

خراسانی زاده افزود: اما ما فعلا معیار و روش دیگری جز اعتماد به افراد فعال در این حوزه، کارشناسان قیمت گذاری یا اصالت سنجی نداریم. من نمی توانم به عنوان یک مدیر این مسئله و شرایطی که هست را زیر سوال ببرم، البته به این معنا نیست که با آن موافق بوده یا آن را قبول داشته باشم اما زمانی می‌توانم آن را زیر سوال ببرم که تناقضی با دستورالعمل یا مقررات وجود داشته باشد. حالا که دستورالعمل یا مقرراتی نیست باید به افرادی که کار می کنند احترام بگذارم اما در هر صورت باید به سمت ساز و کاری برای اصالت سنجی آثار حرکت کنیم.

نمی‌دانیم آثاری که رد و بدل می‌شود اصیل هستند یا نه!

او تاکید کرد: واقعا نمی دانیم همه آثاری که در عرصه ها رد و بدل می‌شود اصیل است یا خیر. این چالش خود بازار کاذب ایجاد کرده است. هنرمندانی برای اثبات اصالت اثر خود مبلغی را دریافت می‌کنند که بگویند اثرشان اصیل است یا خیر. یا هنرمندان پیشکسوتی را داریم که دچار فراموشی شدند و حتی خود نمی‌توانند اصالت اثرشان را تضمین کنند. یا هنرمندانی هستند که در قید حیات نیستند و هراز چندگاهی اثر جدیدی از آنان در بعضی از عرصه‌ها ارائه می‌شود و کسی نمی تواند قبول کند که این اثر متعلق به اوست یا خیر. در اغلب موارد کسی مسئولیت اصالت سنجی را بر عهده نمی گیرد و همین باعث ایجاد بازار کاذب خواهد شد.

او اظهار کرد که پیشنهادات برای راهکار این چالش ارائه شده اما صرفا دفتر هنرهای تجسمی تصمیم‌گیر نیست.

خراسانی زاده ادامه داد: تجربه نشان داده اگر ضوابط شفاف داشته باشیم هنرمندان و موسسات همکاری لازم را خواهند داشت. مسئله این است که وقتی ما خودمان به لحاظ قانونی بلاتکلیف هستیم نمی‌توانیم از هنرمند هم انتظار داشته باشیم که قانونمند باشد.

مدیر کل دفتر هنر های تجسمی درباره نوع قیمت‌گذاری در حراج ها اظهار کرد: از آن جا که در مورد این نوع قیمت‌گذاری مقرراتی وجود ندارد نمی‌توان نظر شخصی داد اما می‌توان این را گفت که در دنیا عواملی به غیر از کیفیت اثر وجود دارد که بر این مسئله تاثیر خواهد گذاشت. باید سریع‌تر فکری کرد. با چند بخش در وزارت فرهنگ و خارج از وزارت فرهنگ گفت‌وگو هایی را در این رابطه داریم. امیدوارم ساز و کاری به دست آید که همه دستگاه های قوه مجریه و قوه قضاییه بپذیرند و به آن احترام بگذارند.

بازسازی موزه هنرهای معاصر در حد برنامه ریزی شده انجام شد

خراسانی زاده که مدتی است ریاست موزه هنرهای معاصر را نیز برعهده دارد به سوال ایسنا درباره روند بازسازی موزه هنرهای معاصر نیز پاسخ داد و گفت: چند ماه است که روند بازسازی به اتمام رسیده، در حقیقت حدودا بعد از فروکش کردن شیوع ویروس کرونا بود که بازسازی موزه نیز به اتمام رسید. بازسازی در بخش هایی که قرار بود تمام شد، البته ممکن است بخش های دیگر نیاز به بازسازی داشته باشند اما به نظر می‌رسد بر اساس برنامه بازسازی و با توجه به بودجه‌ای که آن زمان تعیین شده بود می توان گفت موضوع بازسازی به نتیجه رسیده است.

ما خودمان بیشتر از دیگران نگران موزه‌ایم

او که ریاست موزه‌ هنرهای معاصر را نیز بر عهده دارد با اشاره به جایگاه موزه‌ هنرهای معاصر در میان هنرمندان گفت: حاشیه را از طریقی مثبت می‌دانم چرا که نشان می‌دهد موزه جایگاه خود را در ذهن و قلب هنرمندان دارد؛ البته به این معنا نیست، افرادی که به صورت غیرواقع به برخی حواشی دامن زدند، تمام حرف‌هایشان قابل تصدیق بود. برخی سوء استفاده کردند و برخی حواشی توسط خبرنگارنماها مطرح شد.

خراسانی‌زاده اظهار کرد:‌ طبیعتا با توجه به تمام توان خود تلاش می‌کنیم که از موزه هنرهای معاصر مراقبت داشته باشیم. یعنی اینطور باید بگویم که در حال حاضر بیشتر از آنچه دیگران نگران موزه هستند، ما خودمان نگران موزه و تک تک آثار و داشته‌های مادی و معنوی خود هستیم. بر همین اساس با همدلی و همراهی مخاطبان خود می‌توانیم حواشی منفی را تبدیل به دغدغه‌مندی مثبت و تعامل کنیم.

پیوند مدیریت دفتر هنرهای تجسمی و ریاست موزه هنرهای معاصر ارزشمند است

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی درباره حضور همزمان در سمت ریاست موزه هنرهای معاصر و اینکه آیا در ادامه جانشینی را برای خود تعیین خواهد کرد؟ نیز گفت: در بیشتر دوران بعد از انقلاب اسلامی اینطور بوده که مدیران کل هنرهای تجسمی به صورت همزمان مسئولیت موزه هنرهای معاصر را نیز بر عهده داشتند و به نظر می‌رسد پیوند این دو پدیده با یکدیگر ارزشمند است. حالا اینکه در ساز و کار اجرایی به چه شکل عمل کنیم بحث دیگری است که سر جای خود است اما نکته بسیار مهم تثبیت جایگاه موزه ذیل اداره کل هنرهای تجسمی است که در حکم معاونت امور هنری وزارت فرهنگ که برای من صادر شد تاکید شد که موزه به عنوان بازوی اصلی و زیرمجموعه اداره کل هنرهای تجسمی باشد و این ظرفیت کمک خواهد کرد که بیشتر در خدمت هنرمندان تجسمی باشیم.

موزه چهره های تجسمی به ما ارتباطی ندارد

او در پاسخ به اینکه آیا دفتر هنرهای تجسمی مسئولیتی در قبال موزه‌های وعده داده شده که گاه مرتبط با شخصیت هایی از هنر تجسمی هستند دارد یا خیر گفت: این مورد در حوزه کاری دفتر هنرهای تجسمی نیست، نه مجوز این نوع اتفاقات را پیگیری می‌کنیم و نه ساز و کارش را، اما موزه‌هایی در سایر استان ها متعلق به وزارت فرهنگ است که با آن ها تعامل داریم، اگرچه که آن‌ها ذیل اداره کل ارشاد استان مربوطه هستند.

او ادامه داد: از سوی دیگر اما باید همه عزیزان بدانند که تمام نگارخانه‌های بخش خصوصی یا دولتی باید مجوز خود را از اداره کل هنرهای تجسمی اخذ کنند چرا که گاه پیش می‌آید اسم مجموعه ای موزه است اما مجموعه ای از نگارخانه‌ها آن را تشکیل داده است.

ماجرای خانه حراج تهران چه بود؟

او درباره لزوم راه‌اندازی «خانه حراج تهران» که چندی پیش صحبت ایجاد آن از سوی وزیر ارشاد مطرح شده بود، گفت: خانه حراج تهران در حال حاضر یک پدیده موجود نیست. در یکی از جلسات شورای هنر که در مردادماه برگزار شد موضوع سند ملی موسیقی مطرح شد و چون به تازگی حراج برگزار شده بود به این موضوع هم اشاره شد که باید خانه حراجی را داشته باشیم و درباره ضرورت آن بحث شد. در مجموع در رابطه به خانه حراج تهران، ممکن است نوعی مجوز را به عنوان نام خانه حراج راه‌اندازی کنیم که باید در آینده به ساز و کارهای آن پرداخته شود.

برای بینال ونیز آماده خواهیم شد

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور هنرمندان ایرانی در بینال ونیز که سال آینده برگزار می‌شود هم گفت: در حال حاضر بینال ملی خوشنویسی پیش روی ماست، اما در دوسالانه‌های بین المللی که در خارج از ایران برگزار می‌شود هم اغلب در ونیز شرکت می‌کردیم. شرکت در سایر دوسالانه‌ها نیز بعضا پیش آمده که به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کرده باشیم. در ونیز هم از آنجا که امکان حضور پاویون رسمی کشورها وجود دارد، حضور داشتیم. درباره بسیاری از رویدادها وجود دارد که به هنرمندان اطلاع‌رسانی می‌کنیم و آنانی که توانایی و امکانش را داشته باشند در آن شرکت می‌کنند.

خراسانی‌زاده یادآور شد: متاسفانه در دوره قبلی بینال ونیز حضور نداشتیم و یک دوره را از دست دادیم اما برنامه داریم در دوره آینده تجسمی که اواسط بهار آغاز خواهد شد به عنوان پاویون رسمی جمهوری اسلامی در ونیز حضور داشته باشیم و رایزنی‌ها را آغاز خواهیم کرد. ابتدا باید ساز و کار آن را جمع‌بندی کنیم، هیات انتخاب و سیاست‌گذاری شکل گیرد تا بعد فراخوان آن را نیز اعلام کنیم.

وزیر بر تعامل با هنرمندان تاکید داشت

او در پایان با اشاره به هفته دولت اظهار کرد: نکته جدی که وزیر هم بر آن تاکید کردند مسئله تعامل ویژه با هنرمندان است. در واقع فضا را برای دوستانی که در چارچوب ضوابط کشور فعالیت می‌کنند فراهم کردیم تا بتوانیم در خدمتشان باشیم. این امر در جشنواره‌ها مشاهده می‌شود که بخشی از شورای سیاست گذاری، استاد کارگاه‌ها و داوران که در جشنواره جوان نیز معرفی شدند در عین نگاه جوان گرایی آنان، رویکرد متعادلی نیز وجود داشت.

او ادامه داد: بخشی از تعامل ما از قالب انجمن‌هاست که همه آنان به طور کامل در برگزاری رویدادهای اصلی و به خصوص دو سالانه‌های تخصصی و فعالیت های دیگر در ارتباط خواهیم بود، اما هنرمندان دیگری به خصوص در شهرستان ها هستند که ممکن است دسترسی های لازم را نداشته باشند.

مدیر کل دفتر هنر های تجسمی اظهار کرد: آمادگی بسیار جدی برای برقراری تعامل داریم. بنده هفته ای ۱۰ یا ۱۲ نفر از هنرمندان را می‌بینم و جلسه برگزار می کنیم. باب تعامل را باز گذاشتیم در عین حال شماره تماس، ایمیل و پایگاه اینترنتی ما وجود دارد که مطالب دوستان را دریافت کنیم. هنرمندان در هر جایی که در حوزه تجسمی فعالیت می‌کنند می توانند درخواست و پیشنهاداتی که برای بهبود شرایط می‌توانند با ما در میان بگذارند دریغ نکنند. در حوزه استان ها نیز برخی از استان ها را سفر داشتم و خبر دارم که جناب سهرابی (مدیرکل سابق دفتر هنرهای تجسمی) نیز برخی استان ها را سر زده بودند. علاقه مند هستیم که رویدادهای استانی و شهرستانی ما بیش از این پا گیرد و حتی به فکر این هستیم که در ساز و کار جشنواره ها از خروجی رویداد ها بیشتر بهره مند شویم. امیدواریم با همراهی هنرمندان پیش رویم و شرایط از آن چیزی که هست بهتر شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاونیان: محدود شدن سینما باعث شده تا بخش کثیری از هنرمندان به فکر مهاجرت یا تغییر شغل باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز معاونیان گفت: امروز تمامی اهالی سینما از کارگردان تا سیاهی لشکر دچار معضل هستند و اگر تولید در سینما افزایش پیدا نکند وضعیت از این هم وخیم تر خواهد شد.

بهروز معاونیان صدابردار سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: امروز تمامی اهالی سینما از کارگردان تا سیاهی لشکر دچار معضل هستند و اگر تولید در سینما افزایش پیدا نکند وضعیت از این هم وخیم تر خواهد شد.

صدابردار فیلم های سینمایی «روز سوم» و «لیلی با من است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی وزیر ارشاد تلویحاً می گوید تمام کارها باید سانسور شوند و خط قرمزها پررنگ تر شود، سینما محدود و محدودتر می شود و همه اهالی سینما روز به روز با فقر و بیکاری بیشتر دست و پنجه نرم خواهند کرد.

وی ادامه داد: این روشن است که بیکاری فقر می آورد و با این تورم و گرانی ما شاهد ریزش متخصصان و هنرمندانی هستیم که سینما را خالی می کنند. سینمای تک بعدی قطعاً راه به جایی نخواهد برد و همه از آن ناراضی می شوند و تنها راه این است که مسئولان تدبیری اندیشه کنند تا محدودیت ها در سینما تعدیل شود.

این سینماگر تأکید کرد: الآن ساخت یک فیلم سینمایی بالای ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد؛ خوب این سرمایه باید از کجا بیاید که فیلم ساخته شود؟ وقتی آنقدر خط قرمز وجود دارد کمتر کسی حاضر به ریسک سرمایه گذاری در سینما می شود و این مهم میزان تولیدات را کاهش داده و در نتیجه آن بیکاری باعث فقر هنرمندان می شود.

معاونیان سپس با بیان اینکه محدود شدن سینما باعث شده تا بخش کثیری از هنرمندان به فکر مهاجرت یا تغییر شغل باشند تصریح کرد: هنرمند هم مثل سایر مردم نان می خواهد و وقتی نان شبش را در سینما یافت نکند مجبور می شود به سمت هر کار دیگری که شاید اصلاً در شأنش نباشد نیز برود.

صدابردار فیلم های سینمایی «سینما سینماست» و «باشو غریبه کوچک» در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: بود و نبود خانه سینما و صندوق اعتباری هنر و… هیچ فرقی برای سینماگران ندارد. حال سینماگران زمانی خوب است که بتوانند از بدیهی ترین امکانات برخوردار باشند اما این همه دستگاه و نهاد و سازمان و… کاری برای آن ها انجام نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه وضع سینما و وضع زندگی سینماگران هر ساله با افت جدی نسبت به سال قبل روبرو می شود و ما به جای پیشرفت شاهد عقبگرد هستیم و بی ترددی علت این اتفاق مدیریت غیر اصولی مدیرانی است که هیچ تدبیری ندارند و به جای رفع معضلات در حال بسط و گسترش دادن خطوط قرمز در سینما هستیم و تصمیمات بیخودی می گیرند که به نوعی سد راه سینماگران شده است.

معاونیان در پایان این گفتگو افزود: ای کاش مدیران سینمایی کنونی مدیریت را از مدیران سینمایی اوایل انقلاب یاد بگیرید که کارهای درخشان در زمان حضورشان تولید شد که هنوز ماندگار است و از آن فیلم ها به عنوان بهترین آثار سینمای ایران نام برده می شود؛ به راستی کجا هستند فیلمسازان برجسته آن دوران؟ کجا هستند آن مدیران؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فلاح فر: راهپیمایی عظیم اربعین ظرفیت ها و زوایای مختلفی دارد که تاکنون در هیچ اثر هنری به آن ها پرداخته نشده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساسان فلاح فر گفت: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه تولیدات دینی و ارزشی این است که یاد گرفته ایم حرف های گل درشت بزنیم و این اتفاق باعث پس زدن مخاطب می شود از این رو بنده معتقدم در تولید آثار دینی و ارزشی نباید شعارهای گل درشت بدهیم.

ساسان فلاح فر طلبه جوان فیلمساز در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: یکی از مهمترین معضلات ما در حوزه تولیدات دینی و ارزشی این است که یاد گرفته ایم حرف های گل درشت بزنیم و این اتفاق باعث پس زدن مخاطب می شود از این رو بنده معتقدم در تولید آثار دینی و ارزشی نباید شعارهای گل درشت بدهیم.

کارگردان مستندهای «پایان مأموریت» و «سردار پالمیرا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک فیلم یا سریال ارزشی در مورد محرم، عاشورا یا اربعین نباید صرفاً برای نشان دادن مداحی و روضه و قرآن و مردهای دارای محاسن و نذری و پرچم امام حسین (ع) و انگشتر عقیق باشد! تولید این آثار باید با کمی خلاقیت و نوآوری همراه باشد که متأسفانه این خلاقیت و نوآوری کمتر یافت می شود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ما سعی می کنیم در ساده ترین و دم دستی ترین حالت ممکن جلو برویم اظهار داشت: متأسفانه همان چیزی که در اولین لحظه به ذهن مان می رسد را اجرا می کنیم! نویسندگان خوب در این حوزه کم داریم و این در حالی است که این قبیل تولیدات نیازمند نویسندگانی است که وقت فراوان بگذارند و خلاقیت داشته باشند و تمام دغدغه شان را به کار ببندند تا یک اثر شاخص و قابل تأمل تولید شود.

فلاح فر در همین زمینه یادآور شد: البته هرزگاهی بوده متن های باقوتی که تولید و ماندگار شده اند مانند آثار آقای داود میرباقری که هرچقدر هم کارهای شان تکرار شود باز هم برای مردم دارای جذابیت است و پای تماشای آن می نشینند. اما مسأله اینجا است که ما در سینما و تلویزیون ایران تنها یک میرباقری داریم و باید از این قبیل افراد بیشتر پرورش دهیم.

وی تأکید کرد: در مورد واقعه مهمی مانند اربعین حسینی (ع) یا عاشورا ما نباید فقط به فکر این باشیم که این وقایع را نشان دهیم و فکر کنیم که کار قابل تأملی کرده ایم؛ ما باید آنچه در بطن و عمق این رویدادها وجود دارد را به تصویر بکشیم و از سطحی نگری پرهیز کنیم.

کارگردان مستند «شیخ شهید» و مجموعه مستند «روایت نصر» خاطرنشان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین ظرفیت ها و زوایای مختلفی دارد که تاکنون در هیچ اثر هنری به آن ها پرداخته نشده است! ما اگر در برخی آثار اربعین را به تصویر کشیده ایم تنها درگیر برخی مباحث ظاهری مانند موکب ها و پذیرایی و… بوده ایم و به عمق این واقعه عظیم که در دنیا بی نظیر است ورود نکرده ایم.

وی متذکر شد: بنده به عنوان کسی از از سال ۹۰ تاکنون به راهپیمایی اربعین می روم می گویم که این راهپیمایی زوایای بی نظیر و فوق العاده ای دارد اما ما عمیق نشدیم و این ظرفیت ها را ندیدیم! تردید نکنید که می شود با یک قصه کوچک از اربعین کارهای خوب داستانی و مستند تولید کرد.

فلاح فر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: مسأله مهم اینجا است که سینما با استانداری که باید داشته باشد فاصله دارد. ما فکر می کنیم در دنیا فیلم ها همینجوری بر اساس یک سری قصه های خیالی معمولی ساخته می شود اما فیلم های عمیق زیادی وجود دارد که ما آن ها را درک نمی کنیم! مثلاً در کار آخر اسپیلبرگ ما مسائل دینی و مذهبی را می بینیم. فیلم «وکیل مدافع شیطان» یک کار دینی و عمیق در تاریخ سینما است و شاید تا لحظات آخر خیلی متوجه مفاهیم دینی که بیان می کند نشویم اما بطن فیلم سرشار از این مفاهیم است.

این کارگردان و طلبه جوان تأکید کرد: ما باید در پی مفاهیم انسانی باشیم چرا که مفاهیم انسانی مطابق با دین است و فرقی نمی کند چه دینی در کجای دنیا باشد؛ من امیدوارم واقعاً روزی در سینمای ایران ما هم بتوانیم این مفاهیم عمیق را به تصویر بکشیم و از نگاه سطحی حذر کنیم.

وی در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما پرورش و تربیت نسل جوان فیلمساز برای ترویج این نوع نگاه در سینما چقدر حائز اهمیت است اظهار داشت: در تمامی سال ها خیلی افراد سعی داشتند فیلمساز تربیت کنند اما کسی سراغش نرفته است. این مسأله به تک تک تولیدکننده ها برمی گردد و بخش اصلی کم کاری اش متوجه مدیران است. علاوه بر این ما طرح های خوبی هم داریم اما کسی از آن ها حمایت نمی کند و باعث می شود فرد دغدغه مند سرخورده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همیشه به دنبال تولید و خلق آثار خوب در حوزه تصویر بودم و این حوزه دغدغه همیشگی من بوده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: انشالله جشنواره امسال پرقدرت و پررونق و با فیلم‌های خوب با شکوه با همراهی هنرمندان و سینماگران عزیز کشورمان برگزار خواهد شد و ما میزبان هنرمندان خواهیم بود.

به گزارش سینماپرس، مجتبی امینی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: یکی از اتفاق‌های خوب در دو سال اخیر، رشد حوزه صنعت سینما و فراهم شدن حرکت دوباره این صنعت بعد از کرونا بود. چون پیش از شروع به کار دولت، ویروس منحوس کرونا چرخه اکران و تولید را متوقف کرده بود و دولت توانست با توجه به فعالیتی که در حوزه واکسیناسیون و کاهش و کنترل بیماری کرونا داشت چرخه تولید و اکران را دوباره فعال کند و رونق و بازگشت مردم به سینما دوباره اتفاق بیفتد و نه تنها در سینما که موسیقی و تئاتر هم رونق گرفت.

امینی که دبیری چهل و دومین جشنواره بین‌الملل فیلم فجر را نیز بر عهده دارد، درباره جشنواره فجر امسال گفت: انشالله جشنواره امسال پرقدرت و پررونق و با فیلم های خوب با شکوه با همراهی هنرمندان و سینماگران عزیز کشورمان برگزار خواهد شد و ما میزبان هنرمندان خواهیم بود.

وی درباره بازگشت خود به کار تهیه‌کنندگی در سینما و تلویزیون هم خاطرنشان کرد: من از خانواده سینما هستم و همیشه به دنبال تولید و خلق آثار خوب در حوزه تصویر بودم و این حوزه دغدغه همیشگی من بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شبکه پنج سیما» استعفای مدیر خود را تکذیب کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی شبکه پنج سیما شایعه استعفای مدیر این شبکه را تکذیب کرد.

به گزارش سینماپرس، روز سه‌ شنبه برخی از رسانه‌های غیرحرفه‌ای خبری مبنی بر استعفای سعید اشناب، مدیر شبکه پنج سیما منتشر کردند که این خبر کاملا کذب است.

ظاهرا هدف این رسانه‌ها علاوه بر سوگیری‌های سیاسی، ایجاد تنش و فشار بر مدیریت رسانه ملی است.

پس از درج خبری در کانال پیام رسان یکی از رسانه‌های خبری مبنی بر استعفای مدیر شبکه پنج سیما، سعید اشناب این خبر را کذب خواند و با جمله‌ «رسانه ملی، با افتخار خانه من است و شایعه استعفا صحت ندارد»، بر کذب بودن این خبر تاکید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سواد یاران»، نگاهی نو به ریشه کنی بی‌سوادی

«سواد یاران» در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در گروه آموزش‌های رسمی شبکه آموزش با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی تولید شده است. در هر قسمت این مجموعه به یکی از معضلات و تبعات بی‌سوادی در جامعه پرداخته می‌شود و در ادامه از همه اقشار جامعه دعوت می‌شود تا برای آموزش و تشویق افراد بی‌سواد، به سهم خود همیاری کنند.

محمد فیلی که اخیراً درگیر بیماری بود، با بهبود حالش در این مجموعه بازی کرده است،این مجموعه قرار است از مهر ماه امسال به پخش برسد.

 دیگر بازیگران اصلی آن عبارتند از: سعیده عرب، آتش تقی‌پور، فرحناز منافی ظاهر، بهزاد رحیم خانی، حشمت آرمیده، فریده دریا مج، فرج الله گل سفیدی، ساقی زینتی، غلامرضا اصانلو، فریبا ترکاشوند، سیما مطلبی، مجید علم بیگی، زهرا اویسی، فاطمه مرتضایی، علی حسن ناصری، نجات علیمرادی، حسین واحدی، حسن حسینیان، محمدرضا اکبری، رحمت الله شکرخنده، صالح سلامت، حمیدرضا عرب سرخی، کبری گودرزی، مریم عسگری، فرانک فروزانفر، نعیم بختیاری، فاطمه حاجوی، ایمان میثمی، میلاد باطبی، محسن سلیمانی، مجتبی کریمی، هنگامه قدری، علی نوروزی، مهسا نوعی، مهسا موسوی، مهدی مستبصری، مصطفی اعتدادی، رویا کریمی، ندا شیرازی، فاطیما فاتحی، مهرداد پورجوانی، هادی عصمتی، رها پدمه، امیرمهدی پدمه، مرجان حیدرزاده، لیلا دبیب، الناز حیدرنژاد، لیلا حسینی، مجید رامه، زهرا رستمی پور، زهرا راد، الهه موسویان، فاطمه خادم، نیوشا رحمانی، رها آرشید، سجاد قلی‌زاده، راحله حیدری، لیلا مقصودی، فائزه سادات قاسمی، رضا ایمان زاده، ماریا شفاهیان، محمد جواهری احمدپور، عرفان تاجیک، غزل میرانیان، علیرضا میرچی، شیدا اکبریان، مریم افشار، علی زاهدی، پرستو جلیلی، واحدی، محمدرضا عباس‌زاده، جانان خسروی، امیر سلم الله وردی‌زاده، پرهام محمدی‌نیا، پرهام رحمانی، میثم افتاده، آریا حمزه و (بازیگران کودک) مانی فیروزان، شایا روان آذر، باربد شریفیان، کارن جعفری، دانیال وحدت، نازگل منافی، آرتین حیدری، پوریا قلی پور، محمد طا‌ها بابا خانلو، امیر مهدی خاکبیز و…

عوامل اصلی مجموعه «سواد یاران» از این قرارند: طراح، تهیه کننده و کارگردان: عبدالرضا فیروزان، نویسنده: مرضیه شهلایی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مریم پدمه، دستیار دوم کارگردان: محمد حیدریان، منشی صحنه: مائده رفیعی، مدیر تصویربرداری: علی رنجبر، دستیاران تصویر: عباس عطایی، زهرا اسکافی، جواد رنجبر، مدیر صدابرداری: فرشید کیوانمهر، دستیار صدا: حسین عیوضیان، طراح چهره‌پرداز: شبنم منصوری، مجریان گریم: آریا سرهنگی، فاطمه سعیدی، طراح صحنه: عبدالرضا فیروزان، مدیر صحنه: پوریا قربانی، طراح لباس: مرجان حیدرزاده، عکاس: لیلا دبیب، مدیر تدارکات: روح الله غفار زاده، دستیار تدارکات: مسعود یکتا، همیار تدارکات: پارسا مرادی، یوسف راکی، حمل و نقل: حسن عبدالهی، حسین خدیری، میلاد ظاهری عبدوند، میرزا حسن پیری، مهدی بیات، قهرمان مختاری و…

یادآور می‌شود فیروزان تاکنون نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی مجموعه هایی، چون «تقدیر»، «ماجرا‌های خانواده آقای فرهمند» و «زندگی شگفت انگیز است»، «دو قدم تا بهشت»، «روی خط زندگی»، «چتر خوشبختی»، «قلم و بیان»، «فرصتی برای همه»، «مدرسه اى براى همه»، «زندگی بهتر» و فیلم‌های داستانى «رقص دنیا»، «گل محمدى» و … را به عهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع