X

بایگانی شهریور 8, 1402

دفتر سینمایی

از حراج تهران و سند موسیقی تا پرونده «ماسوله» در یونسکو


اظهارات مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی درباره ضوابط هنر و حراج تهران، پیش‌نویس سند موسیقی در مسیر نهایی، جنجال ادامه‌دار تعداد بیننده‌های تلویزیون، انتصاب دبیر هفته کتاب و حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو، گزارشی از استردادهای تاریخی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، توضیحاتی درباره ابهام‌ پرونده «ماسوله» در یونسکو و دو کشف تاریخی در سوییس و ترکیه در از اخبار فرهنگی هنری هشتم شهریورماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرمایه گذاری «مارتین اسکورسیزی» بر روی سینماگران جوان مراکشی رسمیت یافت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مارتین اسکورسیزی حامی کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم مراکش می‌شود تا به پرورش استعدادهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کمک کند.

به گزارش سینماپرس، به نقل از ورایتی، مارتین اسکورسیزی قرار است حامی رسمی کارگاه‌های آموزشی اطلس جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش شود.

این فیلمساز برجسته که از اعضای ثابت جشنواره مراکش است و سال ۲۰۱۳ هم رییس هیات داوران این جشنواره بود، در سال ۲۰۱۸ هم برنامه ویژه‌ای برای بزرگداشت رابرت دنیرو برگزار کرد.

کارگاه‌های آموزشی اطلس از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرده تا در خدمت پرورش و حمایت از نسل جدید فیلمسازان مراکشی، عرب و آفریقایی باشد و در عین حال فضایی برای تبادل متخصصان جهانی و استعدادهای منطقه‌ای فراهم کند. اسکورسیزی قرار است در چندین جلسه با تیم‌های پروژه‌ها حضور یابد.

در طول پنج دوره‌ای که از برگزاری این کارگاه‌ها تا به امروز گذشته آنها از ۱۱۱ پروژه سینمایی حمایت کرده‌اند که ۴۸ مورد آن از مراکش بوده است. تعدادی از این فیلم‌ها به جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی راه یافته‌اند و جوایزی نیز به دست آورده‌اند.

از جمله این موارد جشنواره کن امسال بود که ۴ فیلم که با حمایت کارگاه‌های اطلس ساخته شدند در بخش‌های مختلف به نمایش درآمدند. این فیلم‌ها شامل «مادر همه دروغ‌ها» اثر اسماعه المدیر مراکشی که در بخش نوعی نگاه جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد، «سگ‌های شکاری» اثر کمال لازرق از مراکش که برنده جایزه هیات داوران نوعی نگاه شد، «انشاالله یک پسر» ساخته امجد الرشید از اردن که در هفته منتقدان نمایش داده شد و «بیابان‌ها» اثر فوزی بنسعیدی مراکشی که در ۲ هفته کارگردانان دیده شد، می‌شد.

اسکورسیزی در بیانیه‌ای گفت: همیشه از بازگشت به جشنواره فیلم مراکش خوشحالم و حتی وقتی نتوانستم شخصاً در آن شرکت کنم، روح من آنجا بود.

وی افزود: برای این دوره ویژه سالگرد جشنواره، وظیفه گرانبهایی بر عهده من گذاشته شده: تعامل با فیلمسازان جوان و کمک به راهنمایی آنها در مسیرشان. مشتاقانه منتظر دیدن دوستان قدیمی و یافتن دوستان جدید هستم.

ششمین دوره کارگاه های آموزشی اطلس از ۲۷ تا ۳۰ نوامبر(۶ تا ۹ آذر) همراه بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش که از ۲۴ نوامبر تا ۲ دسامبر (۳ تا ۱۱ آذر) برگزار می‌شود، شکل می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سازمان سینمایی» هشت دستگاه «سینما سیار» برای نمایش فیلم در مرز ایران و خاک عراق مستقر می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان سینمایی در اقدامی بدون مطالعه و کارشناسی لازم، به مناسبت فرا رسیدن حماسه اربعین حسینی، هشت دستگاه «سینما سیار» را برای نمایش فیلم در مرز ایران و خاک عراق مستقر می‌کند تا برای زائران حسینی فیلم پخش کند! اقدامی که سوای نظر از بودجه مصرفی نامعلوم خود، یک کار کم‌ارزش و پُربرخوردار از جنبه‌های رپرتاژی می‌باشد.

به گزارش سینماپرس، برنامه‌های سازمان سینمایی کشور به مناسبت فرا رسیدن حماسه اربعین حسینی در سه محور «تولید فیلم»، «نمایش آثار برای زائران حسینی» و «رویداد» طراحی شده است.

۲ فیلم سینمایی از محصولات بنیاد سینمایی فارابی با محوریت اربعین حسینی در دست تولید است. همچنین، تصویربرداری و تولید یک مستند بلند با تمرکز بر راهپیمایی اربعین حسینی در این ایام در حال انجام است.

علاوه بر تولیدات سینمایی و کوتاه و مستند، نمایش ۴ فیلم سینمایی، ۲۳ اثر مستند و ۸ فیلم کوتاه با محوریت محرم، عاشورا و اربعین حسینی و برپایی نمایشگاه عکس اربعین در موزه سینما از جمله برنامه سازمان سینمایی کشور در ایام اربعین است.

۸ دستگاه «سینما سیار» در این ایام در مرز ایران و خاک عراق برای ارائه خدمات و نمایش فیلم مستقر می‌شوند. دستگاه‌های سینما سیار در مرزهای مهران (ایلام)، خسروی (کرمانشاه)، چذابه (خوزستان)، میرجاوه (سیستان و بلوچستان) و آذربایجان غربی (خروجی شهر محمدیار جنب پلیس راه موکب شهدای محمدیار) در خاک ایران استقرار دارند و سه دستگاه سینما سیار در خاک عراق، موکب خراسان جنوبی (کوفه)، موکب سیستان و بلوچستان (عمود ۱۳۱۱) کربلا و موکب مشکین دشت در نجف مستقر هستند.

اسامی فیلم‌های پیش‌بینی شده برای نمایش در «برنامه اربعین حسینی» به این ترتیب است:

نمایش فیلم‌های سینمایی:

– «دست‌های خالی» به کارگردانی و نویسندگی ابوالقاسم طالبی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و محصول سال ۱۳۸۵

– «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به نویسندگی و کارگردانی داریوش یاری و محصول سال ۱۳۹۹

– «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه‌کنندگی داریوش دالوند و محمدحسین قاسمی و محصول سال ۱۳۹۵

– «هیهات» به کارگردانی و نویسندگی هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح‌الله حجازی و هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و محصول سال ۱۳۹۴

مستندهای بلند:

– «لبیک» ساخته وحید امیرخانی

– «مجانین الحسین» به کارگردانی حمید عبدالله‌زاده

– «نامیرا» ساخته پناه‌برخدا رضایی، «نغمه‌های حسینی» به کارگردانی سعید سلمان روغنی

– «مغناطیس» ساخته عبدالله متیم

– «سر حد عشق» ساخته صادق رسولی

– «خانه علی اکبر» به کارگردانی محسن عباسی سرچشمه

– «میراث مرثیه-آقای حاج احمد شمشیری» ساخته مهدی زنگنه

– «چنگ» به کارگردانی سیدعیسی عباسی

– «شما چه کسی هستید» وحید چاووش

– «نواهای ماندگار» ساخته حسن قهرمانی

– «میراث مرثیه-شیخ رضا سراج» به کارگردانی مهدی زنگنه

– «دوباره زیارت» ساخته مهدی نعمت‌اللهی

– «اینجا خورشید می‌درخشد» به کارگردانی الله کرم رضایی‌زاده

– «میراث مرثیه-حاج اکبر ناظم» ساخته مهدی زنگنه

– «خانه‌های نورانی-سیدمحمد محمودی»، ساخته جواد مولانیا

– «انقلاب زینبی» به کارگردانی مهدی نعمت‌اللهی

– «آتش عشق» ساخته مهناز رکنی

– «هندوستان» به کارگردانی عباس موزون

– «شیدونه» ساخته مرجان اشرفی‌زاده

فیلم‌های مستند و کوتاه:

«مخالف خوان»، «اول شخص غایب»، «از فردوس تا فردوس»، «جرم‌یحیی»، «مینی‌بوس»، «کوه سفید»، «بی بی»، «ولد»، «جوشکار»، کل عام، مجلس شبیه

مستند «اربعین» به کارگردانی مسعود زارعیان با تمرکز بر راهپیمایی اربعین در این ایام در مرحله تصویربرداری قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان مهمان رادیو اربعین می‌شوند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جواد تشکری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین و مدیر رادیو اربعین با اعلام این خبر که از امروز صبح استودیوی ما در کربلا آماده شد، گفت: از امشب یعنی بعد از ساعت ۲۱:۰۰ از استودیوی کربلا برنامه روی آنتن رادیو اربعین می‌رود. فردا هم جدول پخش برنامه اعلام خواهد شد، که چه ساعت‌هایی برنامه‌هایی از کربلا روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو اربعین ادامه داد: در کربلا مهمانان ویژه‌ای از جمله هنرمندان، اصحاب رسانه، موکب‌داران، مداحان، ذاکران، سخنرانان و وعاظ خواهیم داشت و استودیوی کربلایمان حال و هوای دیگری می‌گیرد.

وی درباره تعداد استودیو‌های معاونت صدا در کربلا گفت: یک استودیو مختص رادیو اربعین است و استودیوی دیگر برای برنامه‌سازی سایر شبکه‌های رادیویی است. 

گفتنی است معاونت صدای رسانه ملی پنج تیم برنامه‌ساز به نمایندگی از شبکه‌های رادیویی به کربلا و مسیر نجف تا کربلا اعزام می‌کند. ارسال گزارش، اطلاع‌رسانی برای تمام شبکه‌های رادیویی و صدای استان‌ها جزو ماموریت‌های پنج تیم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه اول طنز گرافیکی «پیراسیکابا» برزیل به علیرضا پاکدل رسید


علیرضا پاکدل توانست جایزه اصلی بخش کمیک استریپ جشنواره «پیراسیکابا» برزیل ۲۰۲۳ را کسب کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی نهایی «سند موسیقی» در دستور شورای هنر قرار گرفت


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی نهایی متن پیش‌نویس سند موسیقی توسط شورای هنر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / دومین جلسه یک سه شنبه کوتاه


سینماپرس : دومین جلسه «یک سه شنبه کوتاه» با رویکرد نمایش و بررسی سه فیلم کوتاه «دونات»، «آیس پک» و «اسمارتیز» به کارگردانی مسعود ترابی در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارخانه لاله میزبان پیشگامان هنر نوگرای ایران می‌شود


دومین نمایشگاه «پیشگامان هنر نوگرای ایران» جمعه ۱۰ شهریور به کیوریتوری محمدعلی سعیدی در نگارخانه لاله آغاز به کار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امام مسجد است که نقش رهبری مسجد را دارد/سرایدار مسجد یا خادم مسجد باید لیسانس به بالا، جوان و تحصیلکرده باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست «مدیریت مسجد در ایران» با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست بیست‌وسوم از مجموعه پیش¬‌نشست‌های همایش ملی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با عنوان «مدیریت مسجد در ایران» سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست قاسم زائری، رئیس پژوهشگاه درخصوص فعالیت‌های صورت‌گرفته برای همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی اظهار داشت: پیرو راهبرد وزیر محترم در خصوص بحث نهضت بازگشت به مسجد و در تدارک برگزاری همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران، سلسله نشست‌ها و جلسه شورای سیاستگذاری برگزار شده است. در جلسات برگزارشده نهادهای اصلی متولی مسجد حضور داشتند و از پوستر همایش نیز با حضور وزیر رونمایی شد. همایش در اسفندماه برگزار خواهد شد و امیدواریم که پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی، سیاستگذاری فرهنگی، مدیریت فرهنگی، حوزه رسانه و ارتباطات مشارکت کنند. هدف این است که از پنج محور اصلی در امور مسجد گره‌گشایی شود و در بازگشت به مسجد و احیاء جایگاه و منزلت مسجد اقدامی صورت گیرد. شعار اصلی همایش «مسجد اجتماعی» است که هدف از آن بررسی جایگاه اجتماعی مسجد در گذشته جامعه ایران و در مقاطع مهمی مانند دهه ۶۰ و حتی تا میانه دهه ۷۰ است. در حالی که از اواخر دهه ۷۰با افول جایگاه مسجد روبه‌رو هستیم که به دلایلی مانند برخی سیاستگذاری‌های ساختاری صورت گرفته است.

رئیس پژوهشگاه در ادامه افزود: یکی از بحث‌های مهم در این زمینه بحث مدیریت مسجد است که یا در سطح کلان است که منظور سیاستگذاری حوزه مسجد و نهادهای متولی منظور است، یا در سطح مدیریت داخلی مسجد است که بدانیم سازوکارهای داخلی مسجد چگونه عمل می‌کنند تا بتواند در جذب مخاطبان مسجد خصوصاً نوجوانان و جوانان و اتصال مسجد به مردم مؤثر باشد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی ضمن تشکر از پژوهشگاه برای پرداختن به موضوع احیای نقش واقعی مساجد و کارکردهای آن بیان کرد: این بحث را در ایامی مطرح می‌کنیم که زائرین اربعین در راه هستند و جمعیت انبوهی در این حرکت تأثیرگذار جهانی در حال حرکت هستند. روز جهانی مسجد نیز هست؛ در سال ۱۹۶۹ دنیس مایکل روهان مسجدالاقصی را به آتش کشید و بخش‌هایی از مسجد آسیب دید و در واقع جرقه و آغازی برای حرکت‌های تروریستی بود. از جمله داعش که هزاران مسجد را در سوریه و عراق نابود کرد. این خط در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان نیز دنبال می‌شود که با مسجد به عنوان پایگاه سیاست بجنگند؛ بنابراین سازمان فرهنگ و ارتباطات روز به آتش‌کشیدن مسجد روز جهانی مسجد نام‌گذاری کرد.

ارباب سلیمانی، اولین نکته درباره مدیریت مسجد را مرتبط با مدیریت در زندگی بشر دانست و اشاره کرد: مدیریت یکی از مباحث مهم در زندگی بشر بوده است و از دورانی که تمدن‌های جهانی شکل می‌گرفت بحث برجسته و مهمی بود که چهار ویژگی مورد نظر دارد: برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت و کنترل. آنچه مهم است اینکه سه عنصر اساسی در این مباحث نقش‌آفرین است؛ علم و دانش، مهارت و هنر. مدیر موفق باید بتواند این سه ویژگی را برای خودش در نظر بگیرد و روشن است که این نوع مدیریت با تجربه و تلاش، ارزش افزوده می‌یابد. یکی از شاخه‌های مدیریت، مدیریت فرهنگی است که در مسجد با چنین مدیریتی روبه‌رو هستیم.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی جایگاه مسجد در ادیان ابراهیمی را نکته مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخت. وی افزود: اولین پایگاهی که برای هدایت بشر تعبیه شده خانه خدا و کعبه است. اگر بخواهیم به عظمت مسجد برگردیم، این نکته که اولین مکان و معبدی که پدید آمده و ادامه دارد کعبه است را باید در نظر گرفت. این پایگاه تبلیغی انبیای الهی بوده که هم برای هدایت، هم اجتماع مردم و هم برای ارتباط با حضرت حق بوده است و از سوی دیگر موجب پیوند مردم و تقویت کارکردهای اجتماعی مسجد بوده است. از نگاه پیامبر (ص) مسجد در ردیف قرآن و عترت قرار دارد و قرآن و عترت اگر مظروف است، مسجد ظرف است. یکی از مشکلات ما این است که بین مراکز قرآنی با مسجد متأسفانه ارتباط برقرار نکرده‌ایم که موجب‌شده تا خارج از مساجد، فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی انجام شود؛ بنابراین در مساجد شخصیت‌های برجسته و ممتاز کمتر دیده می‌شوند و درون مؤسسات قرآنی نیز چهره‌های ممتاز مسجدی کمتر دیده می‌شوند. در مساجد تفسیر قرآن و آشنایی با مضامین بلند قرآنی کمتر وجود دارد و بیشتر مراسم سینه‌زنی وجود دارد. یک جایگاه رفیعی مثل مساجد وجود دارد و در واقع مساجد ستارگان زمینند و در زمین می‌درخشند. باید بررسی کنیم این پایگاه با این عظمت در وضعیت فعلی ما چه وضعیتی دارد؟ مسجدی که در زمان پیامبر مرکز حکومت بوده امروز چه نقش و جایگاهی دارد؟

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر وجود اشکالاتی در بحث مدیریتی اظهار داشت: در این خصوص یا اراده نیست یا توان انجام کار نیست. در سطح آموزش در حوزه‌های علمیه کمتر به بحث مدیریت مسجد پرداخته می‌شود. طلبه‌ها از مسیر تحصیلات وارد مسجد و اجتماع می‌شوند، در حالی که هیچ استادی در زمینه تصحیح قرائت نماز با طلبه‌ها کار نمی‌کند، ممکن است دچار اشکالاتی در تلفظ واژه‌ها باشد که مشکل‌ساز است. کسی که به عنوان مدیر فرهنگی مسجد معرفی می‌شود، امام مسجد است که نقش رهبری مسجد را دارد و بنابراین باید توان مدیریت این جایگاه را داشته باشد. باید ببینیم یک مسجد موفق در تهران چه ویژگی‌هایی دارد و آن‌ها را به یک دستورالعمل‌هایی رساند. امروز در ترکیه ۱۰۸هزار مسجد وجود دارد، مساجد، امام جماعت دارد و شلوغ است. بسیاری از مساجد حتی در روستاها از نظر معماری بسیار زیباست. اساسا باید بدانیم راز شلوغ‌شدن مساجد در کشوری لاییک چیست؟ نکته مهم این است که دولت بودجه مشخصی را برای مساجد در نظر می‌گیرد، امام جماعت، حقوقی در حد یک فوق تحصص پزشکی دارد و امام جماعت یک ساعت قبل از نماز آنجا حضور دارد. سرایدار مسجد یا خادم مسجد باید لیسانس به بالا، جوان و تحصیلکرده باشد، یک شماره اورژانس برای مساجد وجود دارد که می‌توانند در صورت بروز مشکلات در مسجد به اورژانس مسجد زنگ بزنند تا به مشکلات رسیدگی کند.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی در خصوص ضرورت راه‌اندازی شبکه مسجد خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم بین مساجد کشورهای مسلمان و کشورهای همسایه مثل ترکیه، مالزی و سنگاپور شبکه ارتباطی برقرار کنیم. این در حالی است که هنوز بین مساجد مناطق مختلف کشور حتی یک شهر ارتباطی وجود ندارد. باید توجه کرد که نقش توحیدی و تبلیغی مسجد، نقش مهمی است که در این راستا اهمیت دارد. امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید کسی که وارد مسجد می‌شود و بیرون می‌آید باید چند اتفاق برای او بیفتد. یکی از آن‌ها این است که شخصی که وارد مسجد می‌شود، باید علم مفید پیدا کند. برای اینکه به این اهداف برسیم و مسجد در افراد تحول ایجاد کند باید مواردی را در نظر گرفت: ۱. آموزش روحانیون، که حوزه باید در این زمینه قیام کند، امام جماعت باید اهل مطالعه باشد و از یک فیلتری عبور کند و شاخص‌های مدیریت مسجد در آن‌ها باشد، مسجد باید پایگاه عبادت و جایگاه سیاست باشد. ۲. امام جماعت باید موقعیت و مسئولیت خود را درک کند، ما طلبه‌هایی می‌خواهیم که کار آن‌ها تبلیغی و فرهنگی باشد، ما نمی‌توانیم از مقام‌های عالی‌رتبه بخواهیم که نماز جماعت برگزار کنند. ۳. روحانی مسجد باید از موقعیت جغرافیایی خود مدرسه، بیمارستان، درمانگاه و … آگاه باشد. پیوند و ارتباط با مردم برای پیامبر اصل بود و امام جماعت باید اصولی را در این راستا در نظر بگیرد.

ارباب‌سلیمانی در پایان با تأکید بر اهمیت شناخت وظایف و نقش مردم و دولت در اداره امور مساجد یادآور شد: در سال ۱۳۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی را داشت که به دلیل اینکه نهادهای مختلفی مثل بسیج، کمیته امداد، ستاد امر به معروف و … متولی امور مسجد در کشور بودند، مصوبه‌ای برای تشکیل ستاد هماهنگی و پشتیبانی عموم مساجد نوشته شود. آیین‌نامه نهایی شد و بنا شد چند وزارتخانه به امر مسجد ورود پیدا کنند: وزارت فرهنگ، وزارت کشور، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی. همچنین سازمان‌ها و نهادهایی نظیر: صداوسیما، اوقاف، تبلیغات و میراث فرهنگی و گردشگری، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، شهرداری، بسیج و سه نفر از ائمه جماعت فعال فرهنگی در آن حضور داشته باشند. این جلسات شکل گرفت و جلسات مفیدی داشت، ولی بعدها به دلیل عدم توافقاتی منحل شد. در کشور نیاز به مرکزی برای سیاستگذاری داریم. نباید به جای مردم در مسجد تصمیم بگیریم و مساجد را دولتی کنیم. ولی حاکمیت باید برای سازماندهی به مساجد وارد شود. برای مثال یک کمیسیون مسجد شکل بگیرد. البته در گذشته شکل گرفته بود و تمام مباحث فنی و تخصصی را داشت. امروز باید یک سند راهبردی نوشته شود به شکلی که نقش و وظایف مردم و دولت‌ها مشخص شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات سامانه اطلاعات یکپارچه هنرمندان/ از «سایه» چه می‌دانیم؟


مدیر فناوری اطلاعات صندوق اعتباری هنر از ثبت ۱۸ هزار ورود به سامانه اعضای این مجموعه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در ماه‌های گذشته خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع