X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

«جام جم» از امشب به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین قسمت از برنامه «جام جم» امشب با حضور محمدصادق کوشکی به صورت زنده روی آنتن شبکه یک می‌رود.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «جام جم» با سردبیری و میزبانی سیداحمد موسوی صمدی و تهیه کنندگی مصطفی هیودی از امشب دوشنبه ۶ شهریور روی آنتن شبکه یک می‌رود.

این برنامه که نگاهی نقادانه به رویکردهای کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد در قسمت‌های ابتدایی با نگاهی تحلیلی موضوعات بحث برانگیزی را که سازمان صدا و سیما با آنها مواجه بوده نقد و بررسی می‌کند.

محمدصادق کوشکی مهمان اولین قسمت از برنامه است و امشب مساله سلبریتیسم را نقد و واکاوی می‌کند که در این سال‌ها یکی از چالش‌های جدی صدا و سیما بوده است.

اتفاقات و مناقشات اخیر در رابطه با حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور در برنامه‌های تلویزیون موجب خداحافظی بعضی از مجریانی شد که دیدگاه‌ متفاوتی از این حضور داشتند. چالش حضور یا عدم حضور سلبریتی‌ها در آنتن صدا و سیما طیف‌های مختلفی از فعالان حوزه رسانه را به واکنش وادار کرد.

کوشکی مدرس و استاد دانشگاه است که در حوزه موضوعات کلان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این سال‌ها فعالیت‌های دانشگاهی و نظری داشته است.

برنامه «جام جم» هر دوشنبه حوالی ساعت ۲۳ به کارگردانی مصطفی امامی و به صورت زنده روی انتن شبکه یک می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ما جز قرآن پناهی نداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: دوست دارم نقش سرباز ناشناسی از سپاه امام حسین(ع) را بازی کنم. همان که شب قبلش تردید کرد که بلند شود یا نشود. برود و امام را تنها بگذارد یا نگذارد. این تردید را خیلی دوست دارم. عین یقین است. دوست دارم این نقش را بازی کنم.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا هدایتی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که مهمان برنامه «نشان ارادت» شبکه دو سیما بود، در ابتدای برنامه ضمن بوسیدن قرآن گفت: به والله این کار ادا نیست. هرروز صبح که از خانه بیرون می‌آیم یا هر وقت که یاد حضرت حق می‌افتم، قرآن را می‌بوسم. حال خوبی به من دست می‌دهد و طلب کمک می‌کنم. ما جز قرآن پناهی نداریم.

او درباره اولین مواجهه خود با سیدالشهداء گفت: ما خانواده‌ای مذهبی و سنتی بودیم. فضای خانه ما فضای خاصی بود و مادر مرحومم اعتقاد زیادی به ائمه داشت. مادرم ۲۸ صفر نذر آش داشت و هر سال خیلی با اعتقاد نذرش را ادا می‌کرد و این اعتقاد برای همیشه در ذهن من ماندگار شده است. مستاجر بودیم و خانه نداشتیم و بنابراین در همه محله‌های تهران تجربه زندگی دارم. روضه‌ها و هیئت‌های زیادی در این سالها می‌دیدم. اما هیئت ما در مسجدی کوچک بود که اگر ۲۵ نفر جمع می‌شدند دیگر برای کسی جایی نبود. اما از مسجد به خیابان می‌آمدیم و به طرف خیابان ایران می‌رفتیم و ۷۰ نفر می‌شدیم. از آنجا می‌پیچیدیم در خیابان ایران به طرف چهارراهی دیگر و ۱۲۰ نفر می‌شدیم و همینطور تعدادمان زیاد می‌شد تا در نهایت وقتی به سمت خیابان هدایت در فخرآباد می‌رسیدیم، هزار نفر می‌شدیم. همگی شعار می‌دادیم: «چون حسین بن علی وارسته بود/ باخدای خویش پیمان بسته بود/ تاکند مردم را آزاد زبند/ تا نماید پرچم حق را بلند» سینه زنی و زنجیرزنی نداشتیم و تنها این شعار را تکرار می‌کردیم.

بازیگر سریال «زیر پای مادر» گفت: حضرت عباس(ع) برادر و رفیق است و در کربلا آمده است تا برای برادرش هرکاری بکند. این الگو نیست؟ اگر به حضرت عباس(ع) متوسل هستیم او برادر و رفیق است. با برادر و رفیقمان، با همسایه مان برادر باشیم و برای همه هم وطنانمان مایه بگذاریم. باید از این بزرگان در زندگی الگو بگیریم.

دلم می‌خواهد به کربلا بروم اما اصرار نمی‌کنم

او در پاسخ به این پرسش که تا به حال به کربلا رفته‌ای، بیان کرد: دلم می‌خواهد بروم اما نشده است. همیشه با همسرم سفر می‌کنم. زن ذلیل نیستم، زن عزیز هستم. خیلی دلم می‌خواهد به کربلا بروم اما اصرار نمی‌کنم. هروقت برسی و او بخواهد می‌طلبد. ان شاءالله با همسرم به کربلا و مکه می‌روم. اگر قسمت نشود و نرویم هم در قلبمان است.

هدایتی درباره بازسازی عتبات اظهار کرد: برخی می‌گویند چرا ما ایرانی‌ها اینقدر آنجا هزینه می‌کنیم و ضریح و گنبد و بارگاه می‌سازیم. اما این آدم‌ها با عشق این کارها را می‌کنند. این کار خیر و برکت دارد. هنرمندان ما از جمله استاد فرشچیان آثارشان را آنجا می‌گذارند. ما هنر و صنعتمان را می‌بریم. در معماری اول هستیم و بنابراین گنبد می‌سازیم. مینا و منبت کاری ایران در تمام دنیا زبانزد است. ما هنر ایرانی را به آنجا می‌بریم و برایمان خیر و برکت دارد. نگاه من اینطور است.

قرآن ماندگار است

این بازیگر تلویزیون درباره اهانت برخی به قرآن گفت: با اینکه از بعضی مسائل خودم را دور می‌کنم، اما از این اتفاق خیلی ناراحت شدم. به این افراد می‌گویم هرچه هستی باش. اما آدم باش. ما که به عقاید آنها توهین نمی‌کنیم. چطور آنها به خودشان اجازه می‌دهند به کتاب من و چیزی که به آن اعتقاد دارم توهین کنند. هرکسی گرداننده این بازی است بداند این اتفاق ما را قوی تر می‌کند. کسانی که قرآن را می‌سوزانند نامرد هستند. البته که قرآن ماندگار است. همانطور که در طول تاریخ ماند. لعنت خدا برکسانی باد که به کتاب مقدس ما بی‌حرمتی کردند.

او درپاسخ به این پرسش که کدام نقش از صحرای کربلا را دوست دارید بازی کنید، توضیح داد: ۷۲ تن آنجا بودند. دوست دارم نقش سرباز ناشناسی از سپاه امام حسین(ع) را بازی کنم. همان که شب قبلش تردید کرد که بلند شود یا نشود. برود و امام را تنها بگذارد یا نگذارد. این تردید را خیلی دوست دارم. عین یقین است. دوست دارم این نقش را بازی کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیو نمایش «همقدم تا نینوا» می‌شود/«ماراتن عشق» به سراغ دلگویه‌های ورزشکاران از زیارت اربعین می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاونت صدا برای تسهیل در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به زائران اربعین حسینی، از شبکه‌های مختلف رادیویی و برنامه‌های گوناگون در خدمت زائران است.

به گزارش سینماپرس، این معاونت برای تسهیل در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به زائران اربعین حسینی از آغاز سفر تا بازگشت زوار، از شبکه های مختلف رادیویی و برنامه های گوناگون در خدمت زائران اربعین است.

از آغاز تا پایان سفر به کربلا همراه با رادیو تهران

رادیو تهران در برنامه‌های «شهرآفتاب» از ساعت ۶ تا ۸، برنامه «سعادت آباد» از ساعت ۱۱:۳۵ تا ۱۲:۵۰ و «تهران من» از ساعت ۱۷ تا ۱۹ وظیفه اطلاع رسانی و گفت وگو با اعضای ستاد اربعین را برعهده دارند، در این راستا آخرین اطلاعات از آغاز تا پایان سفر پیرامون چگونگی عزیمت به کربلا، شرایط دریافت ویزا، ارائه تسهیلات برای زائران و… را اطلاع رسانی می‌کنند.

همچنین در بخش‌هایی از این برنامه‌ها تمهیداتی که ویژه زائران تدارک دیده شده در حوزه‌های حمل و نقل، اسکان و پذیرایی و… را به سمع مخاطبان می‌رسانند و ضمن آگاهی بخشی از کیفیت خدمات رسانی پیگیر مطالبات زائران و در گفت و گو با مسئولان و اعضای ستاد پیگیر رفع کم و کاستی‌ها می‌شوند؛ نواقصی از قبیل کمبود اتوبوس، گرانی بلیط و برخی ناهماهنگی‌های دیگر و…

گفت و گو با مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی، تبیین پیاده روی اربعین، و… یکی دیگر از سیاست‌های شبکه رادیویی تهران اطلاع رسانی از تمهیداتی که زمان بازگشت برای عزاداران تدارک دیده شده است.

قصه ما در رادیو صبا

«القصه» این بار در آستانه اربعین کتاب ازدحام بوسه با موضوع پیاده روی روز اربعین تقدیم شنوندگان می‌شود. این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ تقدیم شنوندگان می‌شود.

رادیو ورزش و موکب ورزشکاران

«موکب ورزشکاران»، ویژه برنامه راهپیمایی اربعین که ساعت ۲۰ تا ۲۱ پخش می‌شود. این برنامه به مناسبت ایام اربعین به پوشش حضور ورزشکاران در حرکت عظیم اربعین اختصاص دارد. در این برنامه با کمک یک گوینده گزارش‌هایی از موکب ورزشکاران در مبادی مرزی ایران به عتبات عالیات و حضور ورزشکاران در راهپیمایی اربعین پخش خواهد شد. ارتباط با استودیوی رادیویی حبیب در کشور عراق نیز برقرار خواهد شد. خاطره نویسی سفرنامه اربعین با عنوان راوی اربعین و بخش «ماراتن عشق» دلگویه‌های ورزشکاران در زیارت اربعین خواهد بود.

از همقدم تا نینوا ویژه پیاده‌روی اربعین از رادیو نمایش

رادیو نمایش از ۱۱ تا ۱۵ شهریور ویژه برنامه زنده رادیویی «همقدم تا نینوا» را به روی آنتن می‌برد. این برنامه به مراسم جهانی پیاده روی اربعین سیدالشهدا(ع) می‌پردازد.

رادیو معارف در «مسیر بهشت»

«در مسیر بهشت» به بررسی ابعاد کارکردی حماسه عظیم پیاده روی زائران حسینی در اربعین می‌پردازد. این برنامه از ساعت ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه هر شب ساعت ۲۰ شنیده می‌شود.

رادیو فرهنگ و «قرار عاشقی»

برنامه «قرار عاشقی» از نقطه صفر مرزی مهران هر روز ساعت ۱۰ با همراهی علی جویا با هدف اطلاع رسانی از وضعیت مرز و اطلاعیه‌ها و گزارش از حال و هوای مردم شنیده می‌شود.

رادیو پیام و پیاده‌روی اربعین

برنامه «تا اربعین» روزی ۲ بار، با موضوع رویدادهایی که اتفاق می‌افتد، شنیده می‌شود.

اضافه شدن بخش خبری در رادیو اربعین

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین و مدیر رادیو اربعین گفت: از امروز صبح، بخش‌های خبری از ساعت ۸ صبح به صورت بخش‌های پنجدقیقه آغاز شده است و هر یک ساعت بصورت زنده از استودیو خبر معاونت سیاسی پخش می شود.

جواد تشکری افزود: شنوندگان و مخاطبان عزیز رادیو اربعین در طول ۲۴ ساعت می‌توانند آخرین اخبار و اطلاعات در خصوص پیاد روی اربعین حسینی را از رادیو اربعین روی موج اف ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز بشنوند.

پویش آغاز پیاده‌روی از مسجد سهله

پویش آغاز پیاده‌روی از مسجد سهله در رادیو اربعین صورت گرفته است، در این پویش آمده است؛ «خوشا به حال عاشقان حسینی که قدم‌هایشان را نذر ظهور امام عصر(عج) می‌کنند و از مسجد سهله پیاده روی خود را آغاز می‌کنند.

عاشقان حضرت حسین (ع) پیاده‌روی اربعینشان را در مسجد سهله که در نزدیکی نجف قرار دارد، آغاز می‌کنند و ندای لبیک یا مهدی را پاسخ می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌شود از بضاعت و ظرفیت هنر در «صنعت» استفاده کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی گفت: تاخیر در اهدای جوایز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر به تغییر و تحولات در وزارت صمت برمی‌گردد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی عصر دوشنبه (ششم شهریور) در آیین اهدای جوایز برگزیدگان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر در شرکت پارس خودرو اظهارداشت: تاخیر در اهدای جوایز جشنواره به تغییر و تحولات در وزارت صمت برمی‌گردد. در زمان وزیر وقت تعهداتی ایجاد شد که به دنبال تغییرات و تحولات این تاخیر رخ داد.

وی همچنین با اشاره به جایگاه سینمای ایران گفت: سینمای ما رتبه ۱۲ یا ۱۳ سینمای جهان را دارد و جزو مفاخر میراث تاریخی ایران پس از انقلاب است که اگر با صنعت پیوند بخورد اتفاقات خوبی در این عرصه رقم خواهد خورد.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه لازم است کلان‌موضوع‌ها در این زمینه روشن شود افزود: خیلی از مسائل در دستگاه‌ها مانند وزارت صمت و سایپا وجود دارد که بهترین ابزار برای رفع مشکلات، زبان تصویر است.

خزاعی گفت: از این ظرفیت می‌شود استفاده کرد و با این پیوند می‌شود اقدام‌های ارزشمندی را انجام داد. اگر شرایطی فراهم شد می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

خودروی شاهین برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفته شده که تمامی مراحل ساخت آن در گروه خودروسازی سایپا انجام شده است.

خزاعی گفت: بابت تاخیری که برای تحویل جوایز ایجاد شد عذرخواهم که شاید مربوط به سازمان سینمایی یا شرکت سایپا نیست و به تغییر و تحولاتی که در وزارت صمت ایجاد شد برمی گردد.

وی افزود: در زمان وزارت فاطمی‌امین تعهداتی ایجاد شد که بعد از رفتن ایشان، مهندس علی‌آبادی تشریف آوردند. هماهنگی‌های این کاری طولانی بود.

خزاعی با اشاره به نگاه سایپا به حوزه فرهنگ و هنر و تحولات در حوزه خودروسازی گفت: می‌شود از بضاعت و ظرفیت هنر در صنعت استفاده کرد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: این به معنای سفارشی سازی یا سفارشی کار کردن نیست. به این معناست که مشکلات شناسایی و کلان‌موضوع‌ها هم مشخص شوند و در کنار آن می‌توانیم به رفع مشکلات بپردازیم.

وی افزود: خیلی از مسائل در دستگاه‌های مختلف وجود دارد از جمله وزارت صمت و شرکت سایپا که می‌خواهند مسائل خود را برای مردم مطرح، منتقل و تبیین تا حل مشکل کنند که به اعتقاد همه کارشناسان بهترین ابزار زبان تصویر در سینما و دیگر مدیوم‌ها از جمله شبکه نمایش خانگی و فیلم کوتاه است و می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد.

وی گفت: پیوند صنعت و هنر می‌تواند آغازگر جریانی مهم در وزارت صمت و در سازمان سینمایی باشد و کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام داد.

خزاعی گفت: آمادگی داریم اگر شرایی فراهم شود می‌توان از این ظرفیت استفاده و فضای جدیدی ایجاد کنیم تا مسائلی که قابل تصویرسازی است با هنرمندان مشورت کنیم و وارد این مسائل شویم که عرصه جدیدی در این زمینه خواهد بود.

محمدعلی تیموری مدیرعامل خودروسازی سایپا هم گفت: بابت تاخیر در فرآیند تحویل خودرو عذرخواهی می‌کنم که هماهنگ کردیم در سال‌های دیگر این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: مجمع ما سالانه یک بار برگزار می‌شود و در آنجا باید تاییدیه بگیریم و به دلیل تاخیر قبلی عذرخواهی می‌کنم و بدون مصوبه مجمع نمی‌شود نمی‌شود چنین کاری انجام داد.

تیموری با اشاره به راه‌اندازی خط‌های تولید موتورهای الکتریکال در روز دوشنبه با حضور وزیر صمت گفت: این اقدام خوبی برای کشورمان است و امید است در سه چهار ماه آینده شاهد ورود این خودروها و کاهش آلایندگی در شهرمان باشیم.

وی گفت: رسانه و هنرمند خیلی مهم است. رسانه می‌تواند اطلاع رسانی صحیح داشته باشد؛ امیرالمؤمنین وقتی به شهادت رسید برخی گفتند که مگر امام نماز می‌خواند.

تیموری گفت: ما درگیر مسائل جانبی در سایپا بودیم. ۵ سال است درگیر قیمت‌گذاری دستوری هستیم.

وی افزود: دلیل اتفاقات اخیر در صنعت خودرو، دوری ما از هنرمندان است که می‌توانند مسائل را به تصویر بکشند. هنرمندان در جلسه‌ای بیایند و فرآیند تولید شاهین را ببینند. بیش از ۸۰ درصد روند ساخت این خودرو توسط ربات انجام می‌شود. سینماگران بیایند و فیلم‌هایی بسازند. ذهنیت مردم آن چیزی نیست که ما گزارش می‌دهیم.

به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم جوایز خودروی شاهین به برندگان جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از جمله سارا حاتمی (برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای کت چرمی)، سجاد بابایی (بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم استاد)، داود صبوری (تهیه‌کننده اتاقک گلی و برنده جایزهٔ ویژه هیات داوران)، مسعود سخاوت‌دوست (برنده جایزه بهترین موسیقی برای عطرآلود و شماره ۱۰)، حسن ایزدی (برنده جایزهٔ بهترین جلوه‌های ویژه بصری برای گل‌های باوارده)، حمید رسولیان (برنده جایزهٔ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی برای فیلم غریب)، شهرام خلج (بهترین چهره‌پردازی برای غریب و شماره ۱۰)، محمدرضا شجاعی (بهترین طراحی صحنه برای غریب و شماره ۱۰)، سارا سمیعی (بهترین طراحی لباس برای یادگار جنوب)، علیرضا علویان (بهترین صداگذاری برای یادگار جنوب)، میثم مولایی (بهترین تدوین برای فیلم چرا گریه نمی‌کنی)، محمد ثریا (بهترین فیلم کوتاه داستانی برای برنو)، فرشاد افشین‌پور (برنده جایزهٔ بهترین مستند برای دنیای وحش زاگرس) و امیر نوبخت (برنده جایزهٔ بهترین طراحی صدا برای یادگار جنوب) اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هدیه ویژه رئیس جمهور» به حساب ۸ هزار خبرنگار واریز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به واریز هدیه روز خبرنگار همزمان با هفته دولت گفت: این هدیه به حساب ۸ هزار خبرنگار واریز شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمود اسلامی با اعلام واریز هدیه روز خبرنگار به حساب آنها اظهارداشت: با وعده آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و پیگیری‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر محقق شد و خبرنگاران هدیه روز ۱۷ مرداد را دریافت کردند.

وی گفت: با دستور رئیس جمهور و پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم ۴۰۰ هزار تومانی پیشین پنج برابر شده و به ۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

اسلامی افزود: این نکته در مراسم اختتامیه جشنواره ملی رسانه توسط رئیس جمهور اعلام و این‌ مبلغ امروز- دوشنبه(ششم شهریورماه) به حساب ۸ هزار خبرنگار واریز شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حوزه رسانه و خبرنگاری یک رکن مهم در حوزه حکمرانی کشور است. ما در سال‌های مختلف به ویژه با تحولاتی که رخ داده، شاهد ارتقای نقش حوزه رسانه و اصحاب آن در فضای کلی و مدیریتی در داخل و خارج از کشور هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مجالس تعزیه» بسیار هنری‌تر و فنی‌تر از قبل شده است/این هنر ملی- مذهبی دوباره احیا شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامعلی حداد عادل با حضور در آخرین مجلس «تعزیه شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران گفت: تماشای این تعزیه همراه با مردم برای من تجدید خاطره‌ای بود از سال‌های بسیار دور، اجرای این تعزیه نشان داد، این نمایش ملی و مذهبی هنری‌تر و فنی‌تر از گذشته شده است.

به گزارش سینماپرس، تعزیه هنر آیینی و اصیل ایرانی و اسلامی است، ‌ هنری که روزگاری در ایران رونق بسیاری داشت، اما متاسفانه اجرای آن در دهه‌های اخیر کاهش پیدا کرد تا در مسیر فراموشی قرار بگیرد.

بعد از این شرایط شاید بتوان امسال را سالی برای تعزیه دانست، سالی که مجالس بسیاری برای برگزاری تعزیه برگزار و با مخاطبین بسیاری هم همراه بود، ‌ یکی از این مجالس در پردیس تئاتر تهران برگزار شد که در کنار مجالسی که در محوطه تئاتر شهر و حوزه هنری برگزار می‌شد تلاش داشت تا عرض ارادتی به حضرت سیدالشهدا (ع) باشد.

آخرین شب مجلس تعزیه «شبیه نور» با عنوان مجلس حضرت عباس (ع) در حالی شامگاه پنجم مردادماه در پردیس تئاتر تهران به کار خود پایان داد که با حضور غلامعلی حداد عادل و امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری همراه بود.

حداد عادل در پایان اجرای مجلس شب گذشته ضمن دیدار و تشکر از عوامل اجرایی و تعزیه‌خوانان مجمع تعزیه آل طاها، گفت: «گرفتاری‌های روزمره باعث شده تا کمتر فرصت حضور در مجالس تعزیه داشته باشیم. تماشای این تعزیه تجدید خاطره‌ای بود از سال‌های بسیار دور، به برکت انقلاب اسلامی این هنر زنده شده و اجرای تعزیه شبیه نور در پردیس تئاتر تهران نشان داد این هنر ملی- مذهبی دوباره احیا شده است.»

وی افزود: «برگزاری مجلس امشب مؤید این بود که این نمایش مذهبی بسیار هنری‌تر و فنی‌تر از قبل شده است، به واسطه حضورم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به خواندن اشعار تعزیه‌خوانان بسیار دقت کردم، نکته قابل توجه عدم وجود حتی یک اشتباه در اشعاری بود که خوانده می‌شد، این نکته قابل تقدیر است، همچنین جنبه ادبی، هنری و مذهبی بسیار ارزشمند بود.»

وی در پایان از شهرداری، سازمان فرهنگی هنری، معاونت هنری این سازمان و مدیریت مجموعه پردیس تئاتر تهران تقدیر و تشکر کرد.

تعزیه «شبیه نور» با اجرای ۲۰ مجلس تعزیه‌خوانی از روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد در فضای اختصاصی اجراهای محیطی پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت.

پیش از این چند برنامه دیگر به اجرای تعزیه پرداخته بودند از جمله رویداد «نوای قدسیان و مشق فرشیان» که در محوطه تئاتر شهر و توسط اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شد، همچنین چهارمین سوگواره آئینی زخم عتیق هم در پنج شب برگزار شد و هنرمندان شبیه خوان در این ۵ شب به اجرای برنامه پرداختند؛ رویداد «رستخیز عام» حوزه هنری هم دیگر فضایی بود که در آن عزاداران سیدالشهدا(ع) در قالب تعزیه به ادای احترام به امام حسین(ع) پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / نمایش مغازه خودکشی


سینماپرس : نمایش مغازه خودکشی به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین ‌پورخلیلی و با بازی سودابه ‌جعفرزاد، شیما ‌محمدی، مهدی ‌توکلی ‌نیا، احمد ‌خان ‌محمدزاده، هدیه ‌عبدیان، پیمان کلانتری، محمدحسین صادقی، علی ‌فریدنی، فاطمه شاکری، یگانه تقوی تا ۱۰ شهریور در سالن شماره سه پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد بر روی صحنه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توجه به ابعاد مختلف برای تدوین سند موسیقی متعالی در «جمهوری اسلامی» ضروری است/مسائل فقهی «سند موسیقی» به طور دقیق بررسی و اصلاح شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سند ملی موسیقی باید محرک و محل ارجاع مشکلات باشد و در تدوین آن باید بر تغییر ذائقه موسیقایی مردم توجه داشت.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در جلسه شورای هنر کشور که با دستور بررسی سند ملی موسیقی کشور در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد، گفت: سند ملی موسیقی باید محرک و محل ارجاع مشکلات باشد و در تدوین آن باید بر تغییر ذائقه موسیقایی مردم توجه داشت.

محمدمهدی اسماعیلی در این جلسه با بیان این مطلب، نسبت به اجرا و اصلاح دوباره این سند و مستندات آن بر اساس اصول سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و کتاب غنای موسیقی مقام معظم رهبری تاکید کرد.

وی افزود: سازمان‌های مختلف کشور به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند و باید نمایندگان آن‌ها در تدوین و نگارش نهایی این سند مشارکت فعال داشته باشند.

توجه به فرهنگ و اصول دینی مردم در نگارش و تدوین سند موسیقی ضروری است

رییس شورای هنر کشور ادامه داد: در سند ملی موسیقی مسائل جدی از جمله تغییر ذائقه موسیقیایی مردم باید لحاظ شود، چون توجه به فرهنگ و اصول دینی مردم و کشور در نگارش و تدوین این سند ضروری است؛ بنابراین نباید در اشعار و موسیقی، حرمت‌های دینی و شرعی و اعتقادات مردم نادیده گرفته شود.

وی گفت: به واسطه سند ملی موسیقی و اسناد باید فضایی ترسیم شود که در چند سال آینده توجه به موسیقی ایرانی اسلامی و موسیقی نواحی در نظر گرفته شود. هر منطقه جغرافیایی کشور موسیقی خاص محلی خود را دارد و مسئولان باید به این موضوع توجه باشند.

باید برنامه‌های نظارت به موسیقی در فضای حقیقی و مجازی از پیش تعریف شود

وزیر فرهنگ با اشاره به اهمیت موسیقی محلی تاکید کرد: در تدوین سند موسیقی باید به موسیقی محلی توجه شود و وظایف دستگاه‌های مختلف برای نوع موسیقی مطلوب و سرودهای انقلابی اسلامی تعیین شود.

اسماعیلی به نقش نهادهای مسئول در حوزه موسیقی از جمله دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما اشاره کرد و ادامه داد: باید برنامه‌های رسیدگی و نظارت به موسیقی در فضای حقیقی و مجازی از پیش تعریف و تعیین شود.

وی مسئولان حوزه موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرد تا سند ملی موسیقی را بر اساس طبقه‌بندی نهادها به طور جداگانه اصلاح و تدوین کنند و مسائل کمی آن نیز در نظر گرفته شود.

توجه به مسائل فقهی در تدوین سند موسیقی ضروری است

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: حوزه علمیه نیز باید در تدوین سند موسیقی کشور مشارکت فعال داشته باشد و مسائل فقهی آن نیز به طور دقیق بررسی و اصلاح شود.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه مسائلی مانند ارتقای سطح و وضعیت شعر در موسیقی نیاز به پایش و نظارت جدی دارد، افزود: توجه به ابعاد مختلف برای تدوین سند موسیقی متعالی در جمهوری اسلامی ضروری است.

وی در عین حال تصریح کرد: سند موسیقی باید با هدف تغییر ذائقه موسیقی محل ارجاع مشکلات و حل آن باشد، در غیر این صورت به سندی فرمایشی و بی اثر تبدیل خواهد شد. مسئله موسیقی مثل علوم طبیعی و آزمایشگاهی نیست که بتوان به صراحت آن را بررسی و مشاهده کرد و کاملا با اقتضائات و موقعیت‌های مختلف ارتباط دارد.

بررسی بخش ششم سند ملی موسیقی کشور

در جلسه امروز شورای هنر بخش ششم سند با عنوان فعالیت‌های اجرایی از سوی اعضای جلسه بررسی شد و از جمله موضوعات مورد برزسی می‌توان به تولید و پخش برنامه و جایگاه موسیقی در نظام فرهنگی کشور، تشویق شرکت‌های تهیه موسیقی به ارتقاء شاخص‌های کیفی در اجراهای صحنه‌ای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حمایت از تولیدات و رویدادهای شرکت‌ها، موسسات و فعالان موسیقی در احیای موسیقی ایرانی، نواحی و آیینی و کمک به ورود آن‌ها به عرصه بین المللی، حمایت از تربیت مدیران هنری متعهد و توانمند با هدایت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و حمایت سایر دستگاه‌های مربوطه، تقویت و ارتقای کیفیت هنری و غنای فرهنگی گروه‌های سرود دانش آموزی و دانشجویی، حمایت از پژوهش‌های دینی، علمی و کاربردی در مورد موسیقی توسط سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

در بخش اهداف سند ملی موسیقی مواردی از جمله تبیین نظری و عملی جایگاه حقیقی موسیقی در جمهوری اسلامی ایران، ارتقای آمایش نهادی و خط مشی یکپارچه و کارآمد حوزه موسیقی، تقویت و ترویج موسیقی تمدن ساز و تعالی گرا، پاسداشت حقوق هنرمندان موسیقی و پیش‌گیری از کژکارکردهای فرهنگی، حفظ حقوق هنرمندان و تولیدکنندگان در فرآیندهای قانونی و ساختار حوزه موسیقی و همچنین پیراستن حوزه موسیقی از آسیب‌های سیاسی و تنظیم متعادل و دقیق رابطه سیاست و موسیقی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در بخش مسائل سند ملی موسیقی مواردی مانند خلاء سیاستگذاری و بهره‌گیری از ظرفیت موسیقی، فقدان آمایش و سازماندهی مطلوب نهادهای متولی حوزه موسیقی، گسترش کژکارکردهای فرهنگی اجتماعی در سایه عدم نقش آفرینی بهینه موسیقی، تضییع حقوق هنرمند، تولیدکننده و جامعه بر اثر عدم شفافیت قانونی و اقتصادی، عدم سازمان یافتگی لازم در پیوند حوزه موسیقی و افت کیفی تولیدات، آموزش‌ها و پژوهش‌ها در سایه کم توجهی به موسیقی علمی آورده شده است.

در بخش سیاست‌های کلان این سند نیز به مواردی از جمله اهتمام نظام خط مشی گذاری فرهنگی، تقویت و ارتقای موسیقی تراز انقلاب اسلامی، اهتمام به ابعاد آموزشی و نظری موسیقی، حمایت موثر از تولیدات شاخص و هنرمندان توانمند و مدیریت خردمندانه تعاملی و جامع‌نگر در خصوص چالش‌های اجتماعی اشاره شده است.

در سند ملی موسیقی کشور همچنین به اقدامات و فعالیت‌های اجرایی اشاره شده است که قرار است با بررسی و اصلاحات انجام شده توسط اعضای شورای هنر کشور در جلسات آینده این شورا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

گفتنی است این جلسه به ریاست وزیر فرهنگ و دبیری محمدحسین ایمانی خوشخو برگزار شد و حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، محمدرضا جعفری جلوه مشاور رییس سازمان صداوسیما، کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی زنان، محمدرضا حسنایی رییس دانشگاه هنر، محمدحسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی رجبی دوانی پیشکسوت هنرمند هنرهای تجسمی و … در این جلسه حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظری: خوشبختانه مراکز فعال بین‌الملل نگاه ویژه‌ای به هنرهای نمایشی ایران دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین رونمایی از پوستر جشنواره بیست و یکم نمایش‌های آیینی و سنتی خواستار این شد تا تمام ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها برای برگزاری این رویداد، پای کار بیایند.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از پوستر بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و تبادل تفاهم‌نامه استان‌های مشارکت‌کننده در این رویداد فرهنگی با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، احمد جولایی دبیر جشنواره با شعار «آیین، سنت، سرمایه ملی» روز یک‌شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ در سالن کنفرانس معاونت هنری برگزار شد.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در ابتدای این مراسم گفت: بعد از بیست‌ و یک دوره و برای اولین بار بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به خانه‌های اصلی خود می‌روند.

وی ادامه داد: طبق صحبت‌های انجام‌شده، قرار است تا شهرداری‌ها در استان‌های برگزارکننده در بخش فضاسازی و تبلیغات عمومی برگزارکنندگان را همراهی کنند. در بخش صدا و سیما هم گروه‌های برنامه‌ساز برای پوشش جشنواره حضور خواهند داشت.

مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر کشور است. این رویداد سرمایه ملی و هویت ما به شمار می‌آید. در بخش بین‌الملل تلاش شده است تئاتر ما به کشورهای دیگر معرفی شود و خوشبختانه مراکز فعال بین‌الملل نگاه ویژه‌ای به هنرهای نمایشی ایران دارند.

نظری افزود: امیدوارم شما عزیزان تمام ظرفیت فرهنگی استان خود را پای کار بیاورید تا این رویداد بزرگ هنری در کشور نمود خوبی داشته باشد و بتواند در شناخت فرهنگ و آیین‌های ایرانی به مردم مؤثر عمل کند.

وی با اشاره به زمان برگزاری جشنواره گفت: هم‌زمانی برگزاری بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با هفته میراث فرهنگی و همچنین میلاد مسعود پیامبر اعظم (ص) فرصت خوبی است تا استان‌ها ظرفیت‌های نمایشی و گردشگری خود را در جهت معرفی آیین‌ها، سنت‌ها، زیست‌بوم و همچنین ایجاد نشاط، همدلی و همرسانی اقوام مورد استفاده بیشتر قرار دهند.

در ادامه این نشست، احمد جولایی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با اشاره به نگاه تمرکززدایی جشنواره برای همراه کردن استان‌ها گفت: پایمردی، همت و خرد جمعی مدیران استانی باعث شد تا ما با اقدام به تمرکززدایی از مرکز میزبان ۱۰۱۰ مهمان داخلی و خارجی باشیم. بیش از ۲۰ کشور خارجی متقاضی حضور در جشنواره شده‌اند و خوشبختانه از سراسر کشور در تمامی رشته‌های هشت‌گانه جشنواره نیز متقاضی حضور داشتیم. در این دوره استان چهارمحال و بختیاری در بخش هنرهای فردی، کارآواها و آثار فضای باز، استان خراسان شمالی میزبان اجراهای دانشجویی و بخش عروسکی، استان گلستان میزبان نمایش‌های صحنه‌ای بخش آزاد و ویژه و استان مرکزی میزبان مجالس تعزیه غریب جشنواره خواهند بود.

دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی افزود: سمینارهای بین‌المللی با مدیریت خانم نرگس یزدی مدیر انتشارات نمایش در تهران برگزار خواهد شد و نمونه‌های منتخب نیز به چاپ خواهد رسید.

جولایی با اشاره به بخش نمایشنامه‌نویسی به‌عنوان تنها بخش رقابتی جشنواره توضیح داد: بخش نمایشنامه‌نویسی دو متولی دارد. شورای فرهنگ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی متولیان بخش نمایشنامه‌نویسی محسوب می‌شوند. تلاش‌مان این است که آثار خوب این بخش نیز به چاپ برسند.

وی اظهار کرد: مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار استان همراه در برگزاری این رویداد هنری به‌عنوان قائم‌مقام‌های دبیر جشنواره هستند و با تمام اختیارات، جشنواره را هدایت خواهند کرد. برای هر استان بولتن و نشریه‌ای جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

تقی صادقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست گفت: خوشحالیم که با درایت مدیرکل هنرهای نمایشی، استان‌های کمتر دیده‌شده که مهد استعدادهای ویژه هستند، دیده می‌شوند. استان خراسان شمالی در هنرهای نمایشی سنتی و آیینی و نمایش‌های مدرن کارنامه خوبی دارد. خاطره ۹ دوره برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در ذهن هنرمندان برجسته کشور ثبت شده است. تئاتر رضوی در استان خراسان شمالی متولد شده، روییده و هر کجا که باشد، قابل افتخار است.

وی ادامه داد: هم‌افزایی خوبی در استان وجود دارد. همه بخش‌های دولتی و مردمی پای کار هستند و امیدواریم رویدادی خوب و آبرومند برگزار شود و تقاضا داریم این جشنواره آورده‌ای به‌عنوان میراث ملی، فرهنگی و معنوی استان تلقی شود و هنر تئاتر در خراسان شمالی چند گام جلوتر برود. مطمئن هستم که همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و همچنین دبیرخانه جشنواره شامل حال استان خواهد شد و این میزبانی را با افتخار انجام خواهیم داد و بابت هیچ موردی نگران نخواهیم بود.

صادقی یادآور شد: استان خراسان رضوی آمادگی هرگونه همکاری برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره را داراست. حتی اگر در روند برگزاری نیاز به همراهی در دیگر بخش‌ها بود، همچنان در کنار شما خواهیم بود. این رویدادها نشاط را در جامعه تسری می‌دهد و امیدوارم تا مردم روزهای خوشی را در تقویم امسال‌شان ثبت کنند.

همچنین پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: تمامی این هنرها در خون مردم ایران می‌جوشد و امیدواریم در سال‌های بعد هم بتوانیم همچنان افتخار میزبانی این رویداد هنری را داشته باشیم.

در ادامه این برنامه، هادی مرزبان بازیگر، کارگردان پیشکسوت تئاتر و یکی از اعضای هیأت انتخاب در بخش آزاد صحنه‌ای گفت: بیش از ۱۵۰ متن برای ما در بخش آزاد صحنه‌ای ارسال شده بود. با توجه به اینکه بعضی از کارها در دو مرحله قضاوت می‌شوند، یک‌بار متون خوانده شد و در مرحله دیگر داوری، نمونه‌های اجرا موردنظر قرار خواهند گرفت.

وی یادآور شد: از زمان دانشگاه، چه در ایران و چه خارج از کشور، عاشق تئاتر ایران و توجه به آیین‌ها و فرهنگ خودم بودم. همیشه هم در صحبت‌هایم گفته‌ام تئاتر من باید بوی نم نجیب کاه‌گل بدهد. امکان ندارد در این ۵۰ سال فعالیت هنری کاری بدون توجه به ریشه و سنت‌های ایرانی روی صحنه برده باشم.

علی‌اکبر قدوسیان تعزیه‌خوان و هنرمند پیشکسوت تئاتر نیز در ادامه این نشست با بیان خاطرات دوران کودکی خود از تعزیه، گفت: از کودکی با نقش علی‌اصغر (ع) در آغوش پدرم که اولیاخوان و شبیه‌خوان حضرت امام حسین (ع) بود، تعزیه را آغاز کردم. در واقع من اکنون ۷۰ سال دارم و ۶۹ سال و ۶ ماه است که در این هنر مشغول هستم.

وی با بیان اینکه تعزیه را به فرهنگسراها برده است، گفت: فضای اجرای تعزیه فرهنگسرا نیست اما بهتر از این است که تا نام این هنر به گوش می‌رسد، گوشه پارک‌ها را به خاطر بیاوریم. تعزیه ارزشمند است و جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با توجه به تعزیه آن را بزرگ می‌کند. من سعی کردم تا در کتاب «نانوشته‌های تعزیه» که به نگارش درآورده‌ام، خرافات را از تعزیه دور کنم و این هنر را عقلانی کنم. امیدوارم تعزیه بیش‌ازپیش بدرخشد و هنرمندانش از مادیات فاصله بگیرند و به معنویات بپردازند.

حسین شوندی عضو هیأت انتخاب آثار صحنه‌ای در بخش ویژه هم در این برنامه گفت: سال‌ها به استان‌ها سفر کردم و با آیین‌های نمایشی آن‌ها آشنایی بسیاری دارم. اگر تئاتر ما بخواهد زندگی کند و زنده بماند، باید به ادبیات آیینی ما برگردد. این ادبیات آیینی، اقیانوسی از گوهرهایی است که هنوز کشف نشده‌اند. این بازگشت به استان‌ها منشأ خیر است و امیدوارم این اتفاق در سال‌های بعد هم تکرار شود و از سرمایه‌های‌مان بیشتر استفاده کنیم.

در پایان این نشست و پس از رونمایی پوستر جشنواره با طرحی از مهدی رایگانی توسط کاظم نظری و هادی مرزبان، تفاهم‌نامه همکاری بین استان‌ها توسط مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی امضا شد.

مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های گلستان و مرکزی در این نشست حضور نداشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جراح» روسیه به شبکه پنج سیما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «جراح» از چهارشنبه ۸ شهریور جایگزین سریال «تأخیر در عدالت» شبکه پنج سیما می‌شود.

به گزارش سینماپرس، «جراح» محصول ۲۰۱۹ کشور روسیه به کارگردانی النا نیکولاوا است که در ۱۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از قابق شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود.

این سریال درام در گونه پلیسی جنایی داستان للیا پزشک متخصص قلب و عروق است که در پی اتفاقاتی، لرزش دست شدیدی پیدا می‌کند که مانع از کار او در اتاق عمل می‌شود.

در همین حین مسئولین بیمارستان او را برای کارهای داخلی بیمارستان در نظر می‌گیرند. للیا متوجه اتفاقات جنایی و قتلی در بیمارستان می‌شود.

سریال «جراح» هر روز ساعت ۱۹ از شبکه پنج سیما روانه آنتن می‌شود و بازپخش آن ساعت ۲۳ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع