X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

نویدی: تبعیض در سینمای ایران بیداد می کند/ تعداد کثیری از اهالی سینما با سختی و مشکلات در حال گذران زندگی هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهین نویدی طراح چهره پردازی سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: تبعیض در سینمای ایران بیداد می کند! مسئولان خودشان نیز نسبت به این قضیه آگاهند اما اسفا که هیچ تدبیری در این خصوص صورت نداده و نمی دهند.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» و «صد سال به این سال ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: بنده از زمانی که جوان بودم تا الآن همه جا در مصاحبه هایم گفتم تبعیض در سینمای ایران فاجعه بار است. حتی زمانی که در انجمن چهره پردازان مسئولیت داشتم همواره پیگیر این قضیه بودم اما متأسفانه این شرایط همچنان ادامه دارد.

وی در همین راستا افزود: به عنوان مثال در گذشته ۲-۳ خانم طراح چهره پردازی در سینما بودند و به مرور زمان وقتی بیشتر فیلم تولید شد و اهالی سینما گسترش پیدا کردند دیگر به خانم های نسل جوان تر اجازه کار و فعالیت در حیطه طراحی داده نشد و همین باعث شده تا امروز من نگران خانم های مستعد و خلاق و جوان باشم که سال ها است با عشق در این حیطه فعالیت می کنند اما عده ای نمی خواهند و نمی گذارند که آن ها وارد حوزه طراحی شوند.

این سینماگر ادامه داد: هیچ وقت این خاطره تلخ را فراموش نمی کنم که سال ها قبل سر فیلم «بمانی» به کارگردانی آقای داریوش مهرجویی که بنده طراحی چهره پردازی آن را بر عهده داشتم و همه اهالی سینما می گفتند سیمرغ بهترین چهره پرداز قطعاً به شما می رسد آقای پرستویی که آن زمان در رأس هیأت داوران بودند حق مرا خوردند و گفتند ما امسال می خواهیم جایزه بهترین چهره پردازی را به فیلمی بدهیم که گریم ندارد! این مسأله هنوز که هنوز است نقل محافل است و همه از این حق خوری و حق کشی علنی یاد می کنند.

نویدی تأکید کرد: در آن زمان بنده چون یک زن بودم به راحتی حقم را خوردند اما خوب من بیدی نبودم که به این بادها بلرزم و آنقدر ادامه دادم تا سرانجام برای طراحی چهره پردازی فیلم «ایران برگر» که در آن یک ایل را لر کرده بودم نتوانستند نادیده ام بگیرند و مجبور شدند سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را به من بدهند.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «پشت دیوار سکوت» و «گزارش یک جشن» در همین زمینه خاطرنشان کرد: بنده واقعاً دلم می سوزد از اینکه می بینم بانوان جوان مستعد چهره پرداز باید بروند و دستیاری فلان آقایی را بکنند که نهایتاً ۳-۴ سال است وارد سینما شده و حتی تیپ سازی و شخصیت سازی ساده را هم بلد نیست و گریم را با آرایش اشتباه گرفته است! نکته قابل تأمل تر اینکه همواره در سینما این ندا به گوش می رسد که ما حامی بانوان هستیم و… اما در عمل چنین چیزی را نمی بینیم!

وی متذکر شد: حقیقتاً این وضعیت گریم در سینما بنده را به شدت ناراحت می کند! طراحان آقا بلد شده اند برای خانم ها مژه های دو سانتی و موهای بلوند کرده و… بگذارند و اصلاً به کاراکتر هیچ اهمیتی نمی دهند. خوب این چه وضع سینما است؟ چرا مدیران سینمایی و فرهنگی و مسئولان صنفی سینما چشم خود را روی همین مصیبت به ظاهر کوچک اما در باطن بزرگ و عمیق بسته اند؟

نویدی تصریح کرد: صیانت از حقوق حقه اهالی سینما کجاست؟ ما باید دردهای مان را به چه کسی بازگو کنیم؟ چرا الآن وقتی دستیاران سر پروژه ها می روند به آن ها هیچ پولی نمی دهند و می گویند این جزو دوره کارورزی شما است؟ آیا این رفتار منصفانه است؟ آیا این کردار عادلانه است؟ چرا مدیران سینمایی که از ظلم آشکار به حق بسیاری از بچه های ضعیف تر سینما آگاه هستند هیچ تدبیری اندیشه نمی کنند و وارد میدان نمی شوند؟

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» و «مهمان مامان» در همین راستا تأکید کرد: چرا ما نمی توانیم به راحتی به رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد دسترسی داشته باشیم و دردها و معضلات مان را برای آن ها بازگو کنیم؟ آیا مدیریت جز این است که باید دردها و مصائب ما را بشنوند و برای رفع این دردها چاره اندیشی کنند؟ پس چرا کسی نمی خواهد حرف ها و درد دل های کهنه ما را بشنود؟

این چهره پرداز برجسته در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تعداد کثیری از اهالی سینما با سختی و مشکلات در حال گذران زندگی هستند افزود: یک عمر است ما از این سختی و مشکلات می گوییم اما هیچ اتفاقی برایمان نیفتاده! رفیق بازی و دوست بازی در این سینما بیداد می کند و تبحر و دانش و تجربه و تخصص در اولویت قرار ندارد!

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: باید کسانی که ادعای حقوق صیانت از هنرمندان دارند به این مسائل ورود کنند. تمامی نهادهایی که عنوان سینما را با خود به یدک می کشند باید فکر و چاره ای برای رفع موانع متعدد که بر سر راه ما است باشند و امیدوارم که چنین شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش بنده و همکاران من کمک به رشد و بالندگی آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در ابعاد گوناگون است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با هفته دولت نشست سراسری مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست که با حضور جمعی از مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی سراسر کشور و با رویکرد تشکیل صنف آموزشگاه‌های آزاد برگزار شد، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با اشاره به جایگاه مهم آموزشگاه های آزاد سینمایی در آموزش و رشد کیفی سینما در کشور گفت: تلاش بنده و همکاران من در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی کمک به رشد و بالندگی آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در ابعاد گوناگون است.

وی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده برای ارتقای جایگاه آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: در برنامه لایحه هفتم که به مجلس رفته است تلاش کردیم آموزشگاه‌ها و مراکزی که وابسته به ما هستند در این برنامه گنجانده شوند که خوشبختانه با نظر مساعد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر محقق شد و مراکز آموزشی آزاد سینمایی و مراکز فنی در موضوع معافیت ها و کمک‌هایی که قرار است در این حوزه انجام شود، پررنگ تر شدند.

آشنا با اشاره به جشنواره راه سیمرغ که با موضوع رقابت بین هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این جشنواره می تواند کمک فراوانی به شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در سراسر کشور کند.

در ادامه مهدی شفیعی مدیر کل دفتر مطالعات و دانش سینمایی تشکیل صنف آموزشگاه‌های آزاد سینمایی را یکی از عوامل مهم در ارتقای جایگاه این مراکز عنوان کرد و گفت: هر زمان آموزشگاه‌های ما حالشان خوب بوده و اتفاقات خوب در آن افتاده، به نوعی تاثیرش را در تولید دیده‌ایم و بالعکس. به همین دلیل امیدوارم یکی از هدف‌گذاری های ما در تشکیل صنف بهره گیری از فکر جمعی برای مدیریت آموزشگاه‌ها این باشد که بتوانیم با اعتقاد به اثر گذاری آموزشی، سطح آموزش را در آموزشگاه‌های سینمایی سراسر کشور ارتقا دهیم …

وی با توضیح اینکه در بحث آموزشگاه‌ها دو موضوع تکنیک و تخصص و مسایل محتوایی و اخلاقی برای ما اهمیت دارد، تصریح کرد: آنچه در آموزشگاه‌ها آموزش می دهید حتما سینما از آن تاثیر می گیرد ما در حوزه آموزشگاه‌های سینمایی بعد از تشکیل صنف چند محور مشخص را در دستور کار داریم. در موضوع آموزش، یکپارچه بودن، تخصصی بودن، و متناسب بودن سرفصل دروس با زمان خیلی اهمیت دارد.

مدیر کل دفتر مطالعات و دانش سینمایی با اشاره به اهمیت کار آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در آموزش نیروهای تازه، کارآمد و جوان گفت : در حوزه هنر و مشخصا هنر سینما باید سه ضلع تولید و آفرینش، آموزش و نقد و پژوهش را جدی بگیریم تا شاهد اتفاقات خوب در حوزه سینما باشیم. در حال حاضر بیشتر توجهات به حوزه تولید متمرکز است و دو ضلع دیگر یعنی بحث آموزش و نقد و پژوهش مغفول مانده است. در حال حاضر بخشی از کار آموزش در دانشگاه‌ها و دانشکده های تخصصی اتفاق می افتد و کسی نمی‌تواند تاثیر گذاری دانشکده‌های سینمایی را در درازمدت منکر شود. اما آنچه در آموزشگاه‌های آزاد، اتفاق می افتد، آموزش‌های کوتاه مدت، آموزش‌های پودمانی، و آموزش‌های منجر به فعالیت‌های اجرایی در حوزه سینما است که در حوزه تولید این تاثیر کاملا مشهود است.

در این نشست درباره مسائل مختلفی چون برخورد با مراکز آموزشی غیر مجاز، رتبه بندی آموزشگاه‌ها، تعیین صلاحیت مدرسین آموزشگاه‌ها، نحوه مدیریت آموزشگاه‌ها، مسایل اقتصادی آموزشگاه‌ها بعد از شیوع ویروس کرونا و… بحث و گفتگو شد.

در این نشست همچنین جمعی از مدیران آموزشگاه‌ها در استانها به صورت تصویری و برخط به طرح دیدگاه‌ها و مسایل خود پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاونت صدا پنج تیم برنامه‌ساز به کربلا اعزام می‌کند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف و دبیر شورای تخصصی معارف معاونت صدای رسانه ملی درباره پوشش مراسم اربعین از سوی شبکه‌های رادیویی گفت: از طرف معاونت صدا پنج تیم برنامه‌ساز به نمایندگی از شبکه‌های رادیویی به کربلا و مسیر نجف تا کربلا اعزام می‌شوند. ارسال گزارش، اطلاع‌رسانی برای تمام شبکه‌های رادیویی و صدای استان‌ها جزو ماموریت‌های پنج تیم است. برنامه‌سازان رادیو از ۹ تا ۱۶ شهریور در مسیر‌های مشخص شده مستقر می‌شوند.

کاویانی ادامه داد: رادیو معارف با اعزام تیم پنج نفره در موکب حضرت فاطمه معصومه (س) در عمود ۱۰۷۰ است. در این عمود صبح و شب پخش زنده برنامه «در مسیر بهشت» را خواهد داشت. رادیو جوان با برنامه «عشق یعنی به تو رسیدن» در مسیر نجف تا کربلا برنامه‌سازی می‌کند. برنامه این شبکه از نجف شروع می‌شود و هر روز در یک مکان و موکب حضور دارد. برنامه‌سازان در روز ۱۳ شهریور به کربلا می‌رسند و از ۱۳ تا ۱۵ شهریور در استودیوی کربلا برنامه خود را به گوش شنوندگان می‌رسانند.

دبیر شورای معارف معاونت صدا افزود: رادیو ایران با سه برنامه «خانه دوست اینجاست»، «حسینیه ایران» و «چهل پرده اشک» ماموریت خود را در کربلا آغاز می‌کند و از ۹ تا ۱۵ شهریور برنامه‌های خود را روی آنتن می‌برد. رادیو سلامت با محوریت بیان مباحث بهداشتی تیم سه نفره‌ای را با عنوان برنامه «مستان سلامت می‌کنند» از ۹ تا ۱۵ شهریور به کربلا اعزام می‌کند. رادیو اربعین هم تیم خود را مستقر می‌کند. بقیه شبکه‌های رادیویی برنامه مناسبتی خود را در استودیو تولید می‌کنند و با گزارشگران مستقر در مسیر‌های کربلا ارتباط برقرار می‌کنند.

مدیر رادیو معارف با بیان اینکه اربعین امتداد حرکت عظیمی است، که در محرم آغاز شده است، بیان کرد: مراسم اربعین یک حرکت تمدن‌ساز و نماد قدرت و خیزش جهان اسلام در حوزه معنویت‌گرایی و تمدن‌سازی در مقابل دنیای مدرن غربی است. باوجود وضعیت گرمای هوا باز هم هرساله شاهد عاشقان و دلدادگان بیشتری در مراسم پیاده‌روی اربعین هستیم.

به گفته وی، از کشورمان مردم مشتاقانه به کربلا اعزام می‌شود، تا عرض ارادتی به ساحت اباعبدالله حسین (ع) کنند و با اهداف و ارزش‌های این مسیر بیعت کنند. صدای رسانه ملی تدارک ویژه‌ای برای اربعین دیده است و راه‌اندازی رادیو اربعین مهمترین اقدام معاونت صداست، که از ابتدای ماه صفر رسالت خود را مبنی‌بر اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عاشورایی و پخش مداحی‌ها و مرثیه‌خوانی آغاز می‌کند. 

پیش از این جواد تشکری سخنگوی ستاد مرکزی اربعین و مدیر رادیو اربعین درباره اعزام گزارشگران به کشور عراق گفته بود، گزارشگران ما در مسیر‌های نجف، کربلا و مسیر‌های نجف تا کربلا مستقر هستند. در این مسیر‌ها استودیوی ثابت داریم و تعدادی از گزارشگرانمان در حرکت هستند و موکب به موکب گزارش‌های خود را ارسال می‌کنند. حتی دو استودیوی فعال در مسیر نجف تا کربلا در کنار عمود‌های ۱۰۸۰ و ۱۱۲۰ داریم.

به گفته تشکری، خبرنگاران ما در پایانه‌های مرزی از جمله فرودگاه امام خمینی (ره) در ترمینال سلام، مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، باشماق و تمرچین با رادیو اربعین در ارتباط هستند. در کاظمین و سامرا هم خبرنگاران مستقر هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمایی جذاب «بازی با واقعیت» در شبکه پنج

فیلم سینمایی «بازی با واقعیت» در گونه ورزشی، محصول ژاپن در سال ۲۰۲۲ بوده و قرار است از شبکه پنج سیما پخش شود.

مدیر دوبله این سینمایی بهروز علی محمدی است. دانیال الیاسی، محمد بهاریان، علی بیگ محمدی، محمد تنهایی، محمدرضا حسینیان، امیر حکیمی، لادن سلطان پناه، شایان شامبیاتی، ابوالفضل شاه بهرامی، مریم شاهرودی، سعید شیخ زاده، پویا فهیمی، امیربهرام کاویانپور، نسرین کوچک خانی، اکبر منانی، علی همت مومیوند و بهروز علی محمدی صداپیشه‌های این اثر بوده اند.

خلاصه روایت این اثر از این قرار است که: یک گیمر خجالتی که استعداد خوبی در بازی‌های اتومبیل رانی دارد وارد دنیای واقعی مسابقات اتومبیل رانی حرفه‌ای می‌شود و به قهرمانی مسابقات می‌رسد.

«بازی با واقعیت» یک فیلم ورزشی بسیار خوش ساخت و خوش ریتم: صحنه‌های مسابقه بسیار خوب فیلم برداری شده و نفس گیر است. رنگ و نور فیلم چشم نواز و فضای فیلم بسیار مفرح است. کارگردان به خوبی توانسته فضای مسابقات واقعی اتومبیل رانی را به قالب تصویر درآورد و مخاطب را حتی الامکان به این فضا نزدیک کند.

واحد جستجوی اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل مسئولیت رصد این اثر را بر عهده داشته و پس از طی مراحل تایید و تخصیص، نسخه اصلی را تهیه و تأمین کرده و اکنون پس از طی شدن روند‌های ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله، قرار است پس از آماده سازی از شبکه‌ی پنج سیما، برای مخاطبان پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مینی سریال پرهیجان «شرافت» در قاب تلویزیون

مینی سریال شرافت در گونه درام و هیجانی، محصول فرانسه در سال ۲۰۲۱ بوده و قرار است از شبکه سه سیما پخش شود.

مدیر دوبله این سریال مهسا عرفانی است. ارغوان افراسیاب، مهوش افشاری، آزاده اکبری، رضا الماسی، دانیال الیاسی، علیرضا باشکندی، محمد بهاریان، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، شراره حضرتی، شهریار ربانی، شیرین روستایی، لادن سلطان پناه، ابوالفضل شاه بهرامی، مینا شجاع، محمد صادقیان، سحر صحامیان، امیرمحمد صمصامی، پویا فهیمی، کوروش فهیمی، امیرصالح کسروی، مریم معینیان، علی همت مومیوند، بهمن هاشمی، علیرضا ناصحی، صنم نکواقبال، حسین نورعلی، فاطمه نیرومند و مهسا عرفانی صداپیشه‌های این اثر بوده اند.

خلاصه روایت سریال از این قرار است که: لوکاس، پسر یک قاضی معتبر پسری به نام ماتیو را بر اثر یک تصادف راهی بیمارستان می‌کند. ریچارد، پدر لوکاس ابتدا تلاش می‌کند پسرش را از دام قانون برهاند، اما بعد از این که می‌فهمد ماتیو پسر خلافکاری است که او دو سال پیش به زندان انداخته از فرستادن لوکاس به نزد پلیس امتناع می‌کند. از سوی دیگر خانواده‌ی ماتیو به دنبال کسی هستند که پسرشان را راهی بیمارستان کرده است و در نهایت موفق به پیدا کردن او می‌شوند. در این میان لوکاس دچار عذاب وجدان شده و برای اینکه مادربزرگش به جای او به زندان نیفتد به نزد پلیس رفته و اعتراف می‌کند.

سریال ساخت بسیار خوبی دارد و همان طور که خیلی خوش‌ریتم و پرضرب شروع می‌شود، همان طور هم ادامه پیدا می‌کند و در نهایت تمام می‌شود. گره‌افکنی و ایجاد تعلیق مدام و باز کردن پی‌درپی آن‌ها بر ریتم خوب روایت می‌افزاید. در واقع از این نظر می‌توان گفت با یک سریال مهیج استاندارد روبه رو هستیم. در این میان بازی‌ها نیز به دلیل شخصیت‌پردازی درست، خوب از کار درآمده به خصوص نقش ژرار دپاردیو بازیگر سرشناس فرانسوی با این که کم است، بسیار دیدنی است.

واحد جستجوی اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل، مسئولیت رصد این اثر را بر عهده داشته و پس از طی مراحل تایید و تخصیص، نسخه اصلی را تهیه و تأمین کرده و اکنون پس از طی شدن روند‌های ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله، قرار است پس از آماده سازی از شبکه‌ی سه سیما برای مخاطبان پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کل فروش‌های سینما به «سامانه فروش سمفا» وصل است و رصد و نظارت می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی از افزایش تعداد سالن‌های سینما در کشور به عدد یک هزار تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: بر اساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم، ۱۸۸ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرجی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فعالیت این اداره‌کل در حوزه مدیریت اداره امور سینماها و پشتیبانی ساخت و ساز و مراکز پشتیبانی اظهار داشت: این دو، مقوله‌های بسیار مهمی است که در چارچوب وظایف سازمانی ما تعریف شده است. در زمان حاضر، ۳۶۶ سینما و مجموعه سینمایی در کشور فعالیت دارند که نسبت به دولت گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. در زمان حاضر همچنین ۷۵۰ سالن نمایش در کشور وجود دارد که امید است بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ دستکم، یکصد سالن دیگر به این تعداد اضافه کنیم.

۷۵۰ سالن نمایش در کشور وجود دارد که امید است بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ دستکم، یکصد سالن دیگر به این تعداد اضافه کنیم

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، در سال گذشته بیش از ۱۲۵ سالن نمایش افتتاح شد و پیش‌بینی ما این است که امسال در ادامه این مسیر، به ۲۲۵ سالن می‌رسد.

فرجی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز مسوولیت دولت سیزدهم، در چارچوب شعار اخلاق، امید و عدالت، عدالت فرهنگی در راس همه این امور قرار داشت و تاکید بر این شد که ایران، فقط تهران نیست و بحث مناطق محروم، مناطق فاقد سینما و مناطق جنوب تهران هم دیده شود.

عدالت فرهنگی در راس همه امور است/ ایران، فقط تهران نیست

وی با اشاره به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احداث مراکز فرهنگی و سینمایی در مناطق فاقد این برخورداری گفت: بر اساس راهبرد ناشی از مطالعات عمیق، تحقیق و پژوهش در این زمینه و سیاستی که سازمان سینمایی تعریف کرده و تاکید بر این قضیه دارد، امید است بتوانیم قدم بسیار بلندی را برداریم. این که تا پایان سال ۱۴۰۴ به هزار سالن سینما در کشور برسیم.

فرجی اظهار داشت: در دوره فعالیت سال ۱۳۹۹/ ۱۴۰۰، ۵۹۰ سالن نمایش فعال در کشور وجود داشت که هم اینک به ۷۵۶ سالن رسیده است.

در دوره فعالیت سال ۱۳۹۹/ ۱۴۰۰، ۵۹۰ سالن نمایش فعال در کشور وجود داشت که هم اینک به ۷۵۶ سالن رسیده است

وی با اشاره به تعداد ۷۳۸ سالن فعال اعلام شده در سمفا گفت: طبیعی است به دلیل این که برخی از سالن‌های سینما برای تعمیرات اجازه گرفته‌اند و برخی از سینماها هم مشکل دارند، از سمفا خارج می شوند و این مقطعی است و دوباره به سامانه بر می‌گردند. بویژه برای سینماهایی که نیاز به تعمیرات اساسی در شهرهای اطراف دارند، مطالعه و آسیب شناسی و تاکید شد با هماهنگی سینماشهر، بازسازی‌ها را ادامه دهیم و در زمینه صدا و تصویر به آنها کمک شود. چند هفته‌ای ممکن است این سینماها تعطیل شود اما دوباره به ناوگان سینماهای کشور بر می‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی که در طول دو سال گذشته به ویژه با ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم بحث شناسایی مراکز غیر فعال آغاز شد. مراکز غیر فعالی وجود دارند که می شود دوباره آنها را فعال کرد.

مراکز سینمایی دولتی و عمومی وابسته به سالن‌های سینمایی کشور اضافه می‌شوند

فرجی در این باره گفت: بخش اعظم این مراکز، دولتی و عمومی وابسته به هلال احمر، شهرداری، کانون پرورشی، آموزش و پرورش و یا حوزه هنری هستند که بر اساس مطالعات به عمل آمده و گفت و گوها، به سالن‌های سینمایی کشور اضافه می‌شوند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی همچنین تصریح کرد: در خصوص انحلال مراکز سینمایی فرسوده هم آسیب‌شناسی شده است؛ مراکزی که مردم تمایلی برای دیدن فیلم در این سالن‌ها دارند و از بعد اقتصادی هم برای مالکان آنها توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: تعداد این سالن‌ها اندک است و شاید به صورت خیلی محدود باشند که بر اساس نتایج مطالعات به عمل آمده، اینها یا بازسازی و یا پس از تخریب به پردیس سینمایی تبدیل می‌شوند.

تسهیلات دولت برای بازسازی مراکز سینمایی نیازمند بازسازی

فرجی گفت: دولت به کسانی که تمایل به بازسازی این مراکز دارند در قالب تسهیلات کمک می‌کند و بخش اعظم تجهیزات فنی را به صورت بلاعوض در اختیار آنها قرار خواهد داد. سعی ما بر این است که بر اساس خواسته مالکان سینماها بتوانیم به آنها کمک کنیم.

آیا سالن غیرمجاز پخش فیلم در کشور داریم؟

وی درباره سالن‌های سینمایی که به صورت غیرمجاز اقدام به پخش فیلم می‌کنند اظهار داشت: بر اساس هماهنگی و زنجیره‌ای که بین پخش‌کننده، تهیه‌کننده سینما و سینمادار وجود دارد، اگر این زنجیره وصل نباشد بالتبع فیلمی اکران نمی‌شود، بنابرین شاید در همه امور فعالیت‌های زیرزمینی اعم از فنی پیدا شود و شاید مواردی به ما گزارش شده که در دست رسیدگی است اما در حوزه فیلم و اکران و سینما قطعا چنین سالن‌هایی نداریم و کل فروش‌های سینما به سامانه فروش سمفا وصل است و رصد و نظارت می‌شود.

شاید در همه امور، فعالیت‌های زیرزمینی اعم از فنی پیدا شود که آن هم در دست بررسی است اما در حوزه فیلم و اکران و سینما قطعا سالن‌های غیرمجاز نداریم

وی گفت: از این جهت، تهیه کننده و پخش کننده می‌دانند فیلم را به کدام سینما بدهند که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی همچنین درباره درآمد سالن‌های سینما از محل فروش فیلم‌ها گفت: عرف و قراردادی وجود دارد که توسط شورای صنفی تعریف شده و خوشبختانه کار بسیار بزرگی کردند که سالیان سال این اتفاق نیفتاده بود.

وی توضیح داد: امسال این اتفاق افتاده است؛ قرارداد تیپ بین تهیه‌کننده، پخش کننده و سینمادار وجود دارد و اگر پخش‌کننده‌ای بخواهد فیلم خود را اکران کند بر اساس این قرارداد این اتفاق می‌افتد.

سود ۵۰/ ۵۰ سینمادار و صاحب فیلم

فرجی خاطرنشان کرد: در این قرارداد، بحث درصد از مجموع درآمد ناشی از فروش فیلم مشخص می‌شود که عموما تاکنون ۵۰ درصد بوده که پس از کسورات لازم بین سینمادار و صاحب فیلم تقسیم می‌شود.

وی گفت: انتخاب فیلم در حوزه شورای صنفی است و تا جایی که اطلاع داریم در این زمینه هیچ دخالتی وجود ندارد؛ در ابتدا مشخص می‌شود که کدام سینماها سرگروه هستند و پخش کننده با سرگروه گفت و گو می‌کند که کدام فیلم در کدام سینما اکران می‌شود و قرار است با کدام فیلم رقابت کند.

فرجی افزود: بر اساس ملاک‌هایی که لحاظ می‌شود سرگروه را مشخص کرده و قرارداد بسته و برنامه حال و آینده و مدت زمان اکران هم مشخص است. آیین‌نامه شورای صنفی می‌گوید از سرگروه‌ها باید این تعداد فیلم و این مدت زمان اکران شود.

دلیل بر روی پرده بودن فیلمی خاص

وی درباره بر روی پرده بودن فیلمی در مدت زمانی نسبتا طولانی گفت: این خواسته شورای صنفی بر اساس تقاضای سینمادران بوده و قطعا شورا در این زمینه پاسخ خواهد داد. شورا به این نتجیه رسیده که فلان فیلم بنا به درخواست سینمادار، به دلیل فروش خوبی که دارد و خواسته مردم نیز هست، آن را روی پرده نگاه دارند. از گذشته، فیلمی که فروش داشته این روال را داشته است. در غیر این صورت فیلم را عوض می‌کنند.

۱۸۸ شهر فاقد سینما داریم

فرجی درباره شهرهای فاقد سینما گفت: بر اساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم، ۱۸۸ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند و از این تعداد ۶۹ شهرستان بالای صدهزار نفر است که به ترتیب اولویت این مناطق سینمادار می‌شوند که عمدتا مناطق محروم کشور هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ فعال فرهنگی که خلاف منافع ملی رفتاری داشته باشد اجازه کار ندارد/کسی که کشف حجاب کرده باشد اجازه فعالیت نخواهد داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست سراسری مدیران ارشد این وزارتخانه با اشاره به اهمیت موضوع افزایش جمعیت گفت: وزارت فرهنگ پای کار رشد نرخ فرزندآوری است.

به گزارش سینماپرس، نشست سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته دولت صبح امروز (یکشنبه) ۵ شهریور در محل سالن‌ رودکی تالار وحدت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد شهیدان باهنر و رجایی و ۷۲ تن از یارانشان با اشاره به مراسم پیاده‌روی اربعین این حرکت را یک حرکت تمدنی خواند و گفت : امروز میلیون‌ها دل عاشق از نقاط مختلف جهان راهی میقات عشق می‌شود و این نشان دهنده این امر است که امروز حضور در این میقات مرز نمی‌شناسد.

وی با اشاره به آغاز کار دولت در سال سوم به بررسی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته پرداخت و با اشاره به شرایط سختی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد افزود: دولت سیزدهم در نقطه‌ی سختی آغاز به کار کرد. زمانی که دولت آغاز به فعالیت کرد بزرگترین مسائلی که با آن مواجه بودیم مسئله کرونا بود. من در ابتدای آغاز به کار خودم اولویت اول خودم را این مسئله قرار دادم.

وزیر فرهنگ با اشاره به بند تخصیص یک درصد درآمد شرکت‌های دولتی و بانک ها ادامه داد: امروز طبق بند ه تبصره ۹ بانک ها و شرکت های دولتی موظفند که یک درصد از درآمد خود را به بخش های فرهنگی اختصاص دهند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به مسئولیت سنگینی که امروز بر عهده مسئولان در بخش های مختلف است تاکید کرد: ما امروز به امام راحل، خون شهدا و خانواده شهدا مدیون هستیم و در این زمینه مسئولیتی خطیر داریم.

اسماعیلی با ارائه آماری از تعداد افرادی که از برنامه های فرهنگی بهره مند شده‌اند گفت: ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی شرکت کردند که جای شکر دارد.

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبیین اولویت‌های هشت گانه در این زمینه ادامه داد: ترویج مسجد محوری اولین خواسته ماست و خواهش می کنم در این زمینه دوهزار مسجد تبدیل به پایگاه فرهنگی و کانون فرهنگی هنری شود.

اسماعیلی در بحث تقویت نشاط اجتماعی گفت: وزارت فرهنگ برای‌ بعداز ماه صفر در چهارچوب‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه دارد.

وی در ادامه به بحث صیانت و اعتلای هویت دینی پرداخت و افزود: این موضوع بسیار مهم است، اجازه نمی‌دهیم دشمن در این زمینه پیروز شود. هیچ فعال فرهنگی که خلاف منافع ملی رفتاری داشته باشد اجازه کار ندارد. کسی که کشف حجاب کرده باشد اجازه فعالیت نخواهد داشت.

اسماعیلی در شرح اهداف خود در سفرهای استانی گفت: در سفرهای استانی تلاش می کنم در آیین های شهرهای مختلف شرکت کنم، جمعه گذشته به استان هرمزگان سفر کردم و آنجا در آئین نوحه های نشسته شرکت کردم. ما به این آئین ها به عنوان سنگر فرهنگی نگاه می کنیم. بنابراین در مقابله با تهاجم فرهنگی مدیران فرهنگی باید شهر به شهر و روستا به روستا برای احیای این ظرفیت ها حضور پیدا کنند. نگاه دولت اینطور است که طبق سفر هفته گذشته به دورترین روستا ها در میناب می‌رویم تا این ظرفیت های فرهنگی را احیا کنیم.

اسماعیلی درباره راهبردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع افزایش نرخ جمعیت گفت: این وزارتخانه پای کار رشد نرخ فرزندآوری است. جمعیت یک مسئله نمادین نیست بلکه کاهش آن یک تهدید جدی است. امروز اکثر خانواده ها تک فرزند هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نهضت باهنر» مدیر شبکه رادیویی سلامت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون صدای رسانه ملی در حکمی خانم نهضت باهنر را به عنوان مدیر شبکه رادیویی سلامت منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی نهضت باهنر را به سمت مدیریت رادیو سلامت منصوب کرد.

در حکم وی آمده است؛ با عنایت به مراتب تعهد و شایستگی و کسب تجربیات ارزشمند و مفید سرکارعالی در مدیریت رسانه و برنامه سازی، به موجب این حکم به عنوان مدیر شبکه سلامت معاونت صدا منصوب می‌شوید.

امید است با توکل به خداوند متعال و بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود و تعامل سازنده با نهادهای سلامت محور کشور، علاوه بر متناسب سازی تمامی برنامه‌ها با محورهای اشاره شده در سند تحول سازمان، ماموریت‌ها و اهداف را محقق سازید.

در حکم معاون صدا اهم وظایف و ماموریت‌ها بدین شرح است: جذب ایده‌های خلاقانه و ساخت برنامه‌های جذاب و اثرگذار در حوزه برنامه‌های سلامت محور، بهره مندی از ظرفیت اندیشکده‌ها و موسسات پژوهشی به عنوان بازوی مشورتی برای تولید برنامه‌ها و امیدآفرینی برای آحاد جامعه با شناسایی و معرفی ظرفیت‌های پزشکی کشور و پیشرفت‌های این حوزه در دوران انقلاب اسلامی.

ترویج و تقویت نهاد خانواده و سبک زندگی اسلامی- ایرانی، بازتعریف مقوله‌های موضوعی و ایده‌های برنامه‌ای سلامت محور و بهسازی و نوسازی تولیدات شبکه براساس نیازها و مصالح مخاطبان و رویکردهای تبلیغی سازمان در حوزه بهداشت و سلامت و…

پیش از این باهنر سال‌ها در رادیو سلامت به عنوان مدیر گروه و برنامه ساز فعالیت داشته و از کسانی است که در دوران تصدی مرحومه دکتر اعتماد سعید همراهشان بوده و در بین نیروهای رادیو سلامت از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

نهضت باهنر با مدرک پزشکی عمومی، قائم مقامی شبکه سلامت و عضویت در شورای سلامت سازمان صدا و سیما را در سوابق اجرایی خود دارد. وی دختر شهید محمد جواد باهنر، نخست وزیر دولت شهید رجایی است که در جریان انفجار دفتر نخست وزیری در ۷ تیرماه سال ۶۰ به شهادت رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هویت ملی و مذهبی باید از ارکان اصلی «کانون پرورش فکری» باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر آموزش و پرورش صبح روز دوشنبه ۶ شهریور با همراهی حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مجموعه کانون در خیابان خالد اسلامبولی بازدید کرد.

به گزارش سینماپرس، وزیرآموزش و پرورش از بخش‌های مختلف کانون پرورش فکری بازدید کرد و پس از آن با حضور حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونان وی با مدیران و مربیان مراکز کانون در سراسر کشور به شکل برخط گفت‌وگو کرد.

رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع کانون و ماموریت آن بسیار کلیدی است. اتفاقی که در زیست جهان امروز ما رخ داده است و درک آن مقدمه کلیدی برای تحول در نگاه ما برای برنامه‌ریزی آینده است.

او ادامه داد: این روزها بحث پیوستن ایران به بریکس پررنگ است. شاید برخی فکر کنند شرایط تحریم‌ها به انزوای بیشتر ایران منجر خواهد شد اما این اتفاق رخ نخواهد داد، چرا که ایران از بدو انقلاب یک حرف فطری می‌زند و آن استقلال و آزادی است که بر مبنای فطرت و طینت انسان است. یکی از جاهایی که معتقدیم می‌توانیم پیام‌مان را به شکل شایسته به دنیا مخابره کنیم همین نقطه‌ای است که در آن ایستاده‌ایم. این‌که پیام به شکل ساده و زیبا بسته‌بندی شده و به کودکان داده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: معتقدم کانون باید مرکز ثقل خلاقیت، نوآوری و ابتکار در حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان در ایران با قدرت اثرگذاری در منطقه باشد. در ایران این اتفاق رخ داده است، اما باید بیشتر دیده شوید و کانون باید نوعی منش و روش متولیانه را پی بگیرد و به جای این‌که دیگران را رقیب خود ببیند، آن‌ها را زیر چتر خود بیاورد و اجازه همکاری بدهد. روند توسعه در کشورهای مختلف در دنیا به این شکل است که بزرگی را از خود ندارند بلکه از سهام‌دارانشان دارند و کانون نیز باید مرجع و منبع شود.

صحرایی گفت: توقع از کانون پرورش فکری به این شکل است که کار را به نحوی انجام دهد تا دیگری نتواند همانند او انجام دهد. کانون باید همواره در قله موفقیت باشد و موسسه‌ای اگر می‌خواهد به اعتبار خود بیفزاید باید تحت حمایت، نظارت و تایید کانون باشد. الگوسازی باید در کانون ایجاد شود، چرا که کانون اگر بخواهد در خود بماند ضرر می‌کند. کانون سرمایه‌ای دارد که بخشی از آن مادی است و بخش اعظم آن معنوی است. بنابراین باید کمک کند تا فهم ما از جهان کودکان بیشتر شود. کودکان در زیست جهانی هستند که فاصله زیادی با واقعیت دارد. معاونت تولید کانون باید شروع به تولیدات انیمیشنی کند که کاملا مبتنی بر سلیقه بچه‌های امروز باشد و اگر شرکت بین‌المللی در این حوزه وجود دارد باید با آنها همکاری کند. کشورهای مسلمان بسیاری داریم که امروز به دلیل نبود محتوای مناسب فرهنگی برای کودکان و نوجوانان همه در رنج هستند.

او تاکید کرد: نکته بعدی هویت ملی و مذهبی است که باید از ارکان اصلی کانون باشد. کشورهایی که هویت ندارند، برای خود تاریخ‌سازی می‌کنند و دنیای موازی در کنار دنیای خودشان ساخته‌اند و برای آن شخصیت‌سازی می‌کنند به نحوی که فرزندان ما براساس آن تربیت می‌شوند. در حالی‌که در فرهنگ ایران شخصیت‌های بسیار مهمی وجود دارد. به طور مثال مهره‌های شطرنج را بومی کنید همانطور که در قرقیزستان این کار را انجام دادند. ما می‌توانیم مهره‌های شطرنج را براساس شخصیت‌های شاهنامه پیش ببریم. کانون باید برای هویت ملی و مذهبی ایرانیان برای داخل و خارج از ایران برنامه داشته باشد. بسیاری از قصه‌های کانون قابلیت ترجمه دارند و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. ما باید دارا و سارای ایرانی را احیا کنیم و افق دور را ببینیم. می‌توانیم عروسک‌هایی داشته باشیم که در خط هویت ملی به درستی دیده شوند. باید آسیب‌شناسی کنیم، چرا این عروسک‌ها آن‌طور که باید مورد توجه واقع نشدند. در حال حاضر بازار بسیار بزرگی در جهان اسلام وجود دارد و می‌توان محصولات خوبی تولید و عرضه کرد و از این امکان به شکل مناسب بهره گرفت.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره دانشگاه فرهنگیان گفت: از معلمان جدید بهره بگیرید. این دانشگاه معلمان آینده را تربیت می‌کند. اگر معلمی رفت و آمدش به کانون زیاد باشد، یقین بدانید رفت و آمد شاگردانش به کانون نیز افزایش خواهد یافت. باید کاری کنید که طرح «کانون مدرسه» برقرار باشد، چرا که دانشجو معلمان می‌توانند تضمین کننده این امر باشند. راه نجات ما در تعلیم و تربیت هماهنگی، همدلی، اتحاد، یکی شدن و یکپارچه شدن است. آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت باید از درون قوی باشد. کانون بیرون از مجموعه آموزش و پرورش نیست و در این وزارت‌خانه باید تبدیل به ستاره شود. باید کاری کنید که محل سرویس ویژه تربیتی در مراکز مختلف کانون باشد. ظرفیت‌های بالا و خوبی داریم که می‌توانیم در تمامی عرصه‌ها از آن استفاده کنیم، چرا که کانون می‌تواند مغز تعلیم و تربیت باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عمق میدان و «کنتراست» در سینما بسیار اهمیت دارد/در تصاویری که در تلویزیون می‌بینیم «فوکوس» نقش مهمی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دومین روز از «هفته فیلم هنر و تجربه» در شهر شیراز، کارگاه تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی فیلمبردار برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، یکشنبه پنجم شهریور در دومین روز از «هفته فیلم هنر و تجربه» در شهر شیراز، کارگاه تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی فیلمبردار سینما با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما برگزار شد.

هاشم مرادی در ابتدای این نشست با اشاره به نسل جدید دوربین‌های فیلمبرداری در سینما گفت: جنس نورپردازی در دوربین‌های جدید، به طبیعی بودن تصویر کمک بیشتری می‌کند و این مساله بسیار جای خوشحالی دارد زیرا خیلی از اتفاقاتی که در حال حاضر پشت دوربین‌ها رقم می‌خورد اگر در ۵۰ سال پیش بود، نمی‌توانستیم به سمت دوربین برویم و باید اطلاعات عجیبی درباره مسائل تخصصی دوربین مثل نورپردازی داشتیم.

وی ادامه داد: مقدار داینامیک رنج (Dynamic range) که روی دوربین وجود دارد، مثلاً اگر دوربینی ۱۳ استاپ داینامیک رنج دارد بدین معناست که هر دیافراگمی را که قرار می‌دهید، هایلایت‌های‌تان نباید از حد وسط این داینامیک رنج بالاتر رود، قطعاً باید نورخوانی کنید یا چشمی این کار را انجام دهید، این مساله بسیار آسیب‌زننده است. اگر هایلایت‌های‌مان بالاتر روند یا اطلاعات درستی نداشته باشیم، این اطلاعات در اصلاح رنگ قابل برگشت نیست یا اگر هایلایت‌های‌مان پایین‌تر روند و به سایه‌های‌مان نزدیک‌تر شویم، باید حواس‌مان باشد چراکه اطلاعاتی را از دست می‌دهیم.

مرادی درباره راه‌حل مشکلات این مساله بیان کرد: برای جلوگیری از این اتفاقات، کنترل هایلایت‌ها و از دست ندادن اطلاعات بدون شک نیازمند اطلاعات دقیق فیلمبردار یا عکاس از دوربین است. همچنین مانیتورتان را باید با دوربین کالیبره کنید چراکه ممکن است در دوربین تصویری ببینید اما مانیتور آن را نشان ندهد. اینگونه خطاها آسیبی به ما می‌زند که قابلیت جبران ندارند، البته در فیلم‌های مستند این خطا کم‌تر ایراد دارد اما در فیلم‌های داستانی جبران‌ناپذیر است.

تصویربردار سریال‌های «نیکان» و «سوران» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اهمیت نقش فیلمبردار در محتوای پایانی تاکید کرد: فردی که پشت دوربین قرار می‌گیرد باید سینمایی باشد، عمق میدان و کنتراست در سینما بسیار اهمیت دارد یعنی بخش اعظمی از این مساله به نور بازمی‌گردد. در تصاویری که در تلویزیون می‌بینیم، فوکوس نقش مهمی دارد، این نوع فیلمبرداری ربطی به دوربین ندارد بلکه فیلمبردار باید با تخصص خود فیلمبرداری به خصوصی داشته باشد.

کارگردان «ای مو» با تاکید بر اینکه در سینما فیلمبردار همیشه مهمتر از ابزار است افزود: وقتی که من فیلمبرداری می‌کنم، سعی دارم که از ابتدا تا پایان، یک دیافراگم داشته باشم، وقتی از یک دیافراگم ثابت برای همه صحنه‌ها استفاده کنید، عملاً عمق میدان را هم رعایت می‌کنید پس مهم‌ترین اولویت در فیلمبرداری، فیلمبردار است. وقتی فیلمبردار، فیلمنامه‌ای را می‌خواند، فضای کلی آن را درمی‌یابد و اگر فیلمبرداری با فرم هم‌خوانی نداشته باشد، مشکلاتی به وجود می‌آید. خوشبختانه از وقتی که اسکرچ و داوینچی به میدان آمده‌اند، اصلاح رنگ متفاوت شده است و می‌توانید در هر شرایطی به اصلاح رنگ بپردازید.

مرادی تصریح کرد: هرچه سرعت شاتر پایین می‌آید، کشیدگی تصویر بیشتر می‌شود و وقتی سرعت شاتر بالاتر می‌رود، تصویر فریز می‌شود مثلاً در عکاسی ورزشی سرعت شاتر را بالا می‌بریم.

وی به اهمیت نورپردازی در فیلمبرداری پرداخت و اظهار کرد: وقتی بتوانید از نور درست استفاده کنید، باعث می‌شود که مخاطب محتوا را دوست داشته باشد و مجبور شود که آن را بپذیرد. از زمانی که شروع به خواندن فیلمنامه می‌کنید با کارگردان به تبادل اطلاعات می‌پردازید و برای نورپردازی به نتایجی دست می‌یابید. مثلاً اگر فیلمی درباره فقر باشد باید از رنگ‌های سرد استفاده کنید و این مساله را با کارگردان در میان می‌گذارید. البته باید بدانیم که کارگردان تصمیمات نهایی را خواهد گرفت و اگر بخواهد برای موضوع فقر از رنگ‌های گرم استفاده کند، شما به عنوان فیلمبردار، موظف به انجام این کار هستید. خیلی وقت‌ها شما با خلاقیت، فکر و راهکاری که در این مساله پیدا می‌کنید، می‌توانید به مفهوم مورد نظرتان برسید.

این فیلمبردار سینما و تلویزیون در پایان عنوان کرد: «سینما نشد ندارد» اصطلاحی است که ما در سینما داریم؛ وقتی تصمیم می‌گیرید که کاری را انجام دهید، باید از شروع به فکر امکانات خود باشید و باتوجه به این محتوا نورپردازی کنید. حال باتوجه به تجربه و امکاناتی که دارید، نورپردازی می‌کنید.

«هفته فیلم هنر و تجربه» شیراز با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گروه سینمایی «هنر و تجربه»، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان فارس برگزار می‌شود.

در این رویداد کارگاه‌های انتقال تجربه کارگردانی توسط احمدرضا درویش و تصویربرداری و نورپردازی خلاقانه در سینما توسط هاشم مرادی در دو روز گذشته برگزار شد و کارگاه‌های انتقال تجربه، معنا و فرم در فیلم توسط علی روئین‌تن و ساخت مستند علمی توسط سیاوش صفاریان‌پور در روزهای آینده برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع