X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

عباسی: کشورمان سرشار از اساطیر است اما در مورد آن ها فیلم تولید نمی کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان عباسی گفت: این همه ادبیات غنی داریم اما برای تولید فیلم از آن ها بی بهره مانده ایم و مدام در حال تکرار مکررات هستیم.

پیمان عباسی فیلمنامه نویس در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: باعث تأسف است که کشورمان سرشار از اساطیر است اما در مورد آن ها فیلم تولید نمی کنیم، این همه ادبیات غنی داریم اما برای تولید فیلم از آن ها بی بهره مانده ایم و مدام در حال تکرار مکررات هستیم.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «مرد نقره ای» و «توفیق اجباری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش عمده بلاها در کشور به خاطر معضلات اقتصادی است. اقتصاد ما درد دارد و از آنجا که هر تهیه کننده ای دنبال پول و فروش است در این اوضاع اقتصادی جرأت ریسک ندارد تا فیلم هایی در ژانرهای متنوع به غیر از ژانر کمدی و اجتماعی تولید کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ژانر وحشت دومین ژانر پر فروش و پر طرفدار در دنیا است اظهار داشت: بسیاری از تهیه کنندگان ما هم دوست دارند در این ژانرها فیلم بسازند اما به دلیل معضلات اقتصادی ریسک نمی کنند و سراغ همان فیلم های امتحان پس داده ای می روند که باب میل مردم است.

این سینماگر تصریح کرد: سینمای ما در حال حاضر تنها در ۳ حالت به سر می برد. یا شاهد تولید فیلم های کمدی هستیم، یا فیلم های دولتی که اغلب سراغ موضوعات حساس و استراتژیک می روند و یا برخی فیلمسازانی که شانس دارند و سرمایه گذار پولداری پیدا می کنند و گوش او را می برند تا فیلم های خاص هنری خودشان را بسازند.

عباس متذکر شد: آنچه امروز بیش از هر مسأله دیگری در سینما مهم است اینکه سینما فشل و پاهایش قطع شده است! ما فرصت های خوبی داریم برای فیلمسازی اما مهمترین دردمان در سینما درد اقتصادی است و جرأت ریسک تهیه کنندگان به حداقل رسیده است.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «پرتقال خونی» و «زهر مار» خاطرنشان کرد: بدیهی است اگر فیلم های خوب در ژانرهای متنوع تولید شوند مردم با جان و دل می روند و این فیلم ها را تماشا می کنند. چطور «اسکووید گیم» را اغلب مردم ایران دیدند و حتی در فلان بقالی فلان شهرستان دورافتاده صحبت آن بود؛ خوب قطعاً اگر فیلم ایرانی خوب هم تولید شود مردم می روند و می بینند.

وی با بیان اینکه مایه تأسف است که ما ادبیات کهن داریم اما از آن برای بهره گیری تولیدات سینمایی در ژانرهای متعدد مثل ژانر وحشت، تاریخی و… بهره گیری نمی کنیم تأکید کرد: تردید نکنید اگر شاهنامه ما دست آمریکایی ها بود تاکنون ده ها اثر برتر از «گیم آف ترونز» تولید کرده بودند. شاهنامه ما تجلی واقعی درام است اما آن را نادیده گرفته و سراغش نمی رویم. این ها همه درد است و حیف و صد حیف که روی این قبیل آثار کار نمی کنیم. مدت ها است این پرسش برای من به وجود آمده که چرا در سینمای ایران راجع به تاریخ عظیم مان فیلم تولید نمی کنیم؟

عباسی در پایان این گفتگو افزود: شاید باور نکنید من بارها وقت گذاشتم و فیلمنامه های متعدد نوشتم اما تهیه کننده ای پیدا نشد که آن ها را تولید کند و فیلمنامه ها مشغول خاک خوردن هستند. من یک قصه دست منوچهر زبردست دارم با عنوان «جن» که اگر ساخته شود بی نظیر است و می تواند بنیان گذار ژانر وحشت ناب در سینمای کشورمان شود اما متأسفانه علیرغم آنکه بارها تا آستانه پیش تولید هم رفته امکان ساختش هنوز فراهم نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بحران سازی یک اپلیکیشن از ساز «کیوان ساکت»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کیوان ساکت که قرار بود در برنامه «تد تهران» سخنرانی کند،‌ با ممانعت از سوی مسئولان برنامه برای حضور سازش رو صحنه همراه شد؛ اقدامی که با اعتراض ساکت همراه شد و به نظر می‌رسد صرفا یک اعمال سلیقه شخصی در بخش خصوصی بوده است.

به گزارش سینماپرس، شاید ممنوعیت نمایش ساز در صدا و سیما یک قصه گوش‌آشنا برای همه ما باشد اما این ممنوعیت صرفا در قاب سیما تعریف شده است و در مدیوم‌های دیگر هیچ محلی از اعراب ندارد. دنیای سینما و یا شبکه‌های نمایش خانگی که اتفاقا این روزها بسیار هم پر رونق هستند، ‌ در نمایش ساز دارای هیچ مشکل و ممنوعیتی نیستند و صحنه‌های اجرا هم که جای خود را دارند. حالا اما خبری عجیب میان اهالی موسیقی دست به دست می‌شود که نشان از یک اعمال سلیقه‌ شخصی در موضوع نمایش ساز را دارد؛ ‌ آن هم در برنامه‌ای که به زعم برگزارکنندگانش صاحب هویت جهانی است.

ماجرا از این قرار است که چندی پیش اعلام شد، کیوان ساکت در برنامه «تداکس تهران» به مدت ۱۸ دقیقه درباره موضوع «ساز کهن شیوه‌های نو» برنامه خواهد داشت اما طی یک اتفاق غیر منتظره به او اعلام شد که نمی‌تواند به همراه با ساز به روی صحنه برود.

تِد چیست؟

«تد» رویدادی است که ۱۰ سال است در ایران برگزار می‌شود و در این برنامه از افراد نخبه و یا افرادی که به نوعی در کارشان موفق بوده‌اند، رخدادی را رقم زده‌اند، موجب پیشرفت در مسئله‌ای شده‌اند یا پیشنهاد سازنده برای نسل جوان دارند و … دعوت می‌شود تا بدین گونه با انتقال تجربیات خود، به علاقمندان انگیزه بخشی کرده باشند. این در حالی است که برگزاری این رویدادها در تمام دنیا با قوانین و اصول یکسان برگزار می‌شود؛ به گونه‌ای که هر فردی اجازه دارد تنها ۱۸ دقیقه سخن بگوید، محلی که سخنران باید روی صحنه راه برود و البته نوع راه رفتن کاملا مشخص است.

در واقع برگزارکنندگان این برنامه از کیوان ساکت که شیوه‌ها و تکنیک‌هایی نو در نواختن تار ابداع کرده، به گوشه‌های ردیف موسیقی ایران از منظری دیگر پرداخته و در این زمینه چندین جلد کتاب هم نوشته است، دعوت کرده بودند تا درباره سنت و مدرنیته و جدال بین این دو سخنرانی کند. برنامه از این قرار بود که ساکت به ارائه مباحثی درباره چگونگی گوشه‌ها و گام‌های موسیقی ایرانی و بخشی‌ از تکنیک‌های شخصی‌اش بپردازد و از طرفی بخشی از این تکنیک‌ها را هم روی ساز خود اجرا کند؛ ‌ به طوری که ماجرا همگام با بن‌مایه پژوهشی «ted talk» باشد و نه یک کنسرت موسیقی همراه با ساز و آواز.

برنامه‌ای مجوزدار که به تار ساکت مجوز نداد!

به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان این برنامه احساس کردند برای حضور ساز روی صحنه نیاز به کسب مجوزهای لازم دارند اما باید این نکته را در نظر داشت که در چنین برنامه‌ای ساز برای کیوان ساکت نقش پاورپوینت را برای یک سخنران ایفا می‌کند و او به جای صفحه نمایش قرار بود صحبت‌های تکمیلی‌اش را روی سازش توضیح دهد. از طرفی دیگر این موضوع را هم باید در نظر گرفت که موسیقی زبان شخصی خودش را دارد؛ ‌ زبانی که با ساز قابل تفسیر است و صرفا سخن گفتن برای آن کافی نیست.

با وجود اینکه عوامل این برنامه مجوزهای لازم را از مدیریت سالن و اداره اماکن نیروی انتظامی دریافت کرده بودند اما درست در زمان اجرای برنامه با نمایش ساز مخالفت و حتی گفته شد که حضور ساز جزئی از برنامه نیست. از طرفی ذکر این نکته هم ضروری است که حضور ساز روی صحنه برای اجرای یک برنامه آموزش‌محور نیاز به اخذ مجوز از دفتر موسیقی وزارت ارشاد را ندارد و این اتفاق صرفا یک اعمال سلیقه شخصی محسوب می شود.

در نهایت پس از گذر از این حاشیه‌ها کیوان ساکت به نشانه اعتراض با پایه ساز به روی صحنه رفت تا بگوید که قصد انجام وظیفه خود را داشته است اما تنها در این حد به او اجازه داده شد که پایه سازش را روی صحنه ببرد.

برنامه‌های آموزشی موسیقی که جنبه کنسرت ندارد نیازی به اخذ مجوز از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و طبق اطلاع ایسنا، ممانعت انجام شده صرفا اعمال سلیقه شخصی برگزارکنندگان در بخش خصوصی بوده است.

*ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بنای ما بر این است که تا مصوبات جلسات قبل «جلسه شورای سینما» به صورت کامل انجام نشود جلسه جدید برگزار نکنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور همزمان با روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر خوشی برای اهالی رسانه و سینماگران داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره شورای سینما، اظهارداشت: تا به حال ۲ جلسه از شورای سینما برگزار شده است و سومین جلسه آن هم قرار بود برگزار شود که آقای دکتر مخبر هم آماده برگزاری نشست بود اما کسالت بنده باعث شد این جلسه به تاخیر بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه طی یکی دو هفته آینده سومین جلسه شورای سینما برگزار خواهد شد، افزود: بنای ما بر این است که تا مصوبات جلسات قبل به صورت کامل انجام نشود، جلسه جدید برگزار نکنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: جلسه اول ۶ مصوبه خوب داشت که دکتر مخبر به ما تاکید کردند تا مصوبات اجرا نشود، جلسه بعدی را برگزار نکنیم. بنابراین امروز که قصد داریم جلسه جدید برگزار کنیم باید این خبر خوش را بدهم که تمام مصوبات اجرا شده است.

اسماعیلی با اشاره به مهمترین بخش مصوبات جلسه اول که مسکن سینماگران و خبرنگاران بوده است، گفت: تمامی ثبت‌نام‌های مسکن سینماگران و اهالی رسانه انجام و با وزارت راه نیز هماهنگی‌ها و جانمایی‌های مسکن انجام شده است.

وی تاکید کرد: آقای دکتر مخبر در این حوزه واقعا پشتیبان جدی ما هستند و ما هم امیدواریم بتوانیم مصوبات را به خوبی اجرا کنیم تا کمک مناسبی برای اهالی سینما و رسانه باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرآیند اجرایی طرح ناپخته و بدون مطالعه «بازیگر اولی‌ها» متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی با مشورت تعدادی از اساتید و صاحب‌نظران سینما در فرآیند اجرایی طرح استعدادیابی «بازیگر اولی‌ها» بازنگری و ارتقا می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، پیش از این آغاز ثبت نام نخستین دوره‌ی بازیگری تحت عنوان «بازیگر اولی‌ها» که قبلاً ۱۵ مرداد ماه اعلام شده بود که به منظور ارتقای زیرساخت‌های حرفه‌ای لازم برای این طرح، فرآیند اجرایی طرح «بازیگر اولی‌ها» به زمان دیگری موکول شد. با جمع‌بندی نظرات صاحب‌نظران فراخوان این فعالیت متعاقباً منتشر خواهد شد.

در راستای کشف استعدادهای برتر و تسهیل ورود علاقه‌مندان مستعد و متعهد به عرصه بازیگری در سینما و در راستای تحقق اهداف کلان سیاست‌های عدالت فرهنگی و همچنین گسترش اخلاق، امید و آگاهی؛ بنیاد سینمایی فارابی این طرح را در دستور کار خود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود «سینما» در اداره کشور نقش مثبتی دارد و می‌تواند نقش اساسی در پیشبرد برنامه‌های دولت بازی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون اول رییس جمهور با اشاره به نقش سینما در جامعه گفت: سینما در اداره کشور نقش دارد و می‌تواند برای برنامه‌های دولت نقشی اساسی بازی کند.

به گزارش سینماپرس، محمد مخبر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود سینما در اداره کشور نقش مثبتی دارد و به لحاظ رویکردی که در ذهن مردم ایجاد می کند می تواند نقش اساسی در پیشبرد برنامه های دولت بازی کند.

وی افزود: سینما برای ما بسیار مهم است و برای آن وقت می گذاریم و اهمیت قائلیم و امیدواریم که سینما بتواند در ارتقاء سطح آگاهی جامعه اثرگذار باشد. تجربه نشان داده است که مردم نسبت به مدیوم سینما اثرپذیر هستند.

وی نقش سینما و تلویزیون را در نشاط جامعه موثر دانست و گفت: معمولا شاهد هستیم که آثار سینمایی می توانند به صورت غیر مستقیم در اندوه و شادابی جامعه نقش مهمی ایفا کنند و باید تلاش کرد که با نشان دادن واقعیت ها در جامعه سینما کارکرد صحیحی داشته باشد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، صبح دوشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۲) در آستانه روز خبرنگار، با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی از بخش های مختلف ایرنا بازدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موکب‌ رسانه معلا» به همت برخی فعالان رسانه و حمایت خیران راه اندازی شده/آنچه در موکب‌ها کارها را پیش می‌برد «عشق» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری با سابقه صدا و سیما گفت: خادمی برای اهل بیت (ع) حد و مرز ندارد و پُست و مقام دنیوی در آن بی ارزش است.

به گزارش سینماپرس، سید کاظم احمد زاده که همواره از قاب تلویزیون به عنوان مجری ثابتِ برنامه‌های مذهبی از کربلای معلی دیده می‌شود، در گفت وگو با ایرنا در بغداد اظهار داشت: خادمان موکب‌ها که به زائران و عزاداران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند خادمان اهل بیت (ع) هستند و خادمی برای اهل بیت (ع) حد و مرز ندارد و هرکس هر مقامی که داشته باشد بدون در نظر گرفتن پست و مقام، هرکاری از دستش برآید انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی به محبان اهل بیت (ع) در موکب‌ها تجلی گاه عشق و انجام یک کار گروهی موفق است، افزود: آنچه در موکب‌ها کارها را پیش می‌برد، عشق است.

احمد زاده که امسال از اول محرم تا اربعین به عنوان مجری افتخاری موکب رسانه‌ای معلا به کربلا آمده است، درباره شکل گیری این موکب گفت: برای ارائه خدمات به زائران امام حسین (ع)، موکب‌های مختلفی در مسیر کربلا به ویژه در ایام برگزاری راهیپمایی اربعین تشکیل می شود که در آن‌ها خدمات مختلفی از تعمیر ویلچر تا واکس زنی کفش زائران، ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته احساس شد که یک نیاز و ضرورت در بین این موکب‌ها خالی است و آن موکب رسانه بود، افزود: به همین دلیل این مساله مطرح شد که برای پوشش خبری و رسانه‌ای این حرکت و اجتماع عظیم به یک موکب رسانه‌ای نیاز است.

این مجری با سابقه صدا و سیما اظهار داشت: به همین دلیل چند سالی است که موکب‌ رسانه معلا به همت برخی فعالان رسانه و حمایت خیران راه اندازی شده است.

وی افزود: امسال نیز توفیق دارم همچون سال های اخیر با تمام وجود در خدمت موکب رسانه‌ای معلا باشم و یکی از خادمان این موکب هستم.

احمدزاده ادامه داد: به لطف خدا در موکب رسانه‌ای معلا به رغم کمبودها، کارها به خوبی پیش رفته است و در سال‌های اخیر توانسته‌ایم رویدادهای مذهبی انجام شده در کربلا و عتبات عالیات در عراق را منعکس کنیم.

وی افزود: در ابتدا آنقدر مشکلات فنی داشتم که در ذهنمان هم نمی‌گنجید که بتوانیم آن‌ها را برطرف کنیم اما به لطف خدا و محبت سیدالشهدا (ع) این مشکلات برطرف شد.

این مجری پیشکسوت صدا و سیما در پایان اضافه کرد: من سالهاست که در کار مجری‌گری فعال هستم اما نمی‌دانم چرا طعم مجری‌گری در موکب رسانه‌ای معلا برای برنامه‌های عزاداری امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) برایم لذت بخش‌تر است.

برنامه‌های موکب رسانه‌ای معلا از اول محرم در شهر مقدس کربلا آغاز شده است و امسال برنامه‌های تلویزیونی این موکب از پشت بام صحن در حال احداث «عقیل» در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) برای مخاطبان پخش می‌شود و شبکه‌های داخلی می‌توانند بصورت رایگان از خدمات این موکب بهره‌مند شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمد خزاعی» بجای برگزاری نشست خبری و پاسخگو بودن در برابر خبرنگاران «نامه فدایت شوم» نوشت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی که در طول بیش از دو سال مسئولیت خود همواره از برگزاری نشست خبری فرار کرده و هیچ گاه به درستی پاسحگوی خبرنگاران نبوده، حالا در یک شوآف رسانه‌ای فرا رسیدن روز خبرنگار را تبریک گفته و در یادداشتی بر اهمیت خبررسانی تاکید کرد و نوشت: اهالی رسانه با ثبت واقعیت، تاریخ را می‌سازند و امروز را برای آیندگان به یادگار می‌گذارند!

به گزارش سینماپرس، رئیس سازمان سینمایی در آستانه این روز نوشته است: «ن والقم و ما یسطرون» به نام خداوندی که به قلم سوگند خورد و به یاد شهید سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم که ثبت واقعیت را با عشق و حماسه پیوند زد و به ما آموخت مبارزه برای احقاق حق را پایانی نیست.

در دنیای امروز، که جنگ روایت‌ها، ناراستی را راستی و غیرواقعیت را واقعیت ‌می‌نماید، نقش اهالی رسانه بیش از گذشته نمایان است.

دست مریزاد می‌گویم به همه آنان که در سپهر رسانه تنفس می‌کنند، به آنان که تصویر زنان و مردان این سرزمین را آنگونه که هست، پرغرور و با عزت ثبت میکنند و به همه آنان که پیشتازان و سربازان جنگ روایت‌ها و جنگ های شناختی هستند خسته نباشید گفته و آرزو می کنم با انگیزه و پرتوان در این مسیر پیش بروند.

جامعه ما همواره شاهد رویش و رشد خبرنگاران انقلابی، متعهد، شجاع بوده، همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند پرسش و مطالبه گری و نقد، بخشی از فرهنگ جاری امروز ماست و هیچ مسئول و مدیری از نقد و پرسش رسانه‌ها مصون نیست.

به عنوان عضوی از جامعه بزرگ سینمای ایران مراتب قدردانی خود را از فعالان حوزه رسانه ها به ویژه رسانه های سینمایی که همواره حامی و همراه فرهنگ و هنر و سینمای ایران اسلامی‌مان هستند، ابراز داشته و به همه کسانی که در مواجهه با تروریسم رسانه ای و در کارزار جنگ‌های ترکیبی و شناختی دشمنان انقلاب اسلامی پای عزت و منافع ملی این سرزمین ایستاده‌اند خسته نباشید می‌گویم.

نقش رسانه‌ها در افق تحول سینما هم قابل انکار نیست. ‌ جایگاه آن‌ها، در روشنگری و تبیین ضرورت‌ها و الزامات برای پاشیدن بذر امید، برای ایجاد فرصت‌های تازه، اعتلای مفاهیم و محتوا، رشد سلایق عمومی جامعه، رونق اقتصاد سینما، و جهت‌دهی به سمت افق نیازهای اساسی سینمای امروز متناظر به جهش‌های تکنولوژیکی در حوزه تصویر، متاورس، هوش مصنوعی و در یک کلید واژه در «آینده پژوهی هدفمند سینما» مهم و راهبردی است.

سینمای ما، در افق جدید، پس از عبور از پیامدهای دوران کرونا و پس از آن، در سیر تحولات اجتماعی و رشد مناسبات صنعتی به پوست‌اندازی، اندیشه‌ورزی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی، مخاطب‌سازی، تجاری سازی برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند است و برای تحقق سریع‌تر این اهداف و عبور از چالش‌ها و حواشی بیهوده و هزینه‌زا به مشارکت و هم‌افزایی رسانه‌ها و اصحاب نقد و تحلیل نیاز داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ششمین جشنواره بین المللی «افشای حقوق بشر آمریکایی» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی تا ۲۰ مردادماه تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام روابط عمومی ششمین جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی، با توجه به استقبال شرکت کنندگان در جشنواره، مهلت ارسال اثر به این جشنواره تا ۲۰ مردادماه تمدید شد.

گفتنی است فراخوان‌های ششمین جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی شامل فراخوان مقاله، فراخوان هنری و فراخوان رسانه‌ای است که هریک شامل چند رشته می‌باشد.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.us-humanrights.ir علاوه بر اطلاع از جزئیات فراخوان ها، آثار خود را در هریک از بخش‌ها ارسال نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت شرکت در «هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه جشنواره تلویزیونی مستند از تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اثر به هفتمین دوره از این رویداد در بخش‌های «فیلم مستند»، «عکاسی» و «مستندنگاری» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، زمان ثبت‌نام و ارسال اثر در بخش‌های «فیلم مستند»، «عکاسی» و «مستندنگاری» هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند تمدید شد.

با اعلام دبیرخانه جشنواره تلویزیونی مستند، بنابر استقبال مستندسازان، عکاسان و خبرنگاران از بخش‌های فیلم مستند، عکاسی و مستند نگاری و درخواست آنان، زمان ثبت‌نام و ارسال اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند تا آخر مرداد ماه تمدید شد.

سامانه ثبت نام جشنواره در ساعت ۲۴ سه‌شنبه ۳۱ مردادماه بسته شده و این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

مستندسازان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های فیلم مستند و مجموعه مستند برای شرکت در این رویداد ارسال کنند. هم‌چنین عکاسان فعال در حوزه عکاسی مستند نیز می‌توانند با ارسال آثار خود در این رویداد ملی شرکت کنند و بخش مستندنگاری نیز پذیرای گزارش‌های مستند خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای خواهد بود.

براساس این گزارش، مهلت ارسال اثر به جشنواره تلویزیونی مستند، پیشتر ۱۵ مرداد ماه اعلام شده بود. علاقه‌مندان برای ثبت نام در جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره به آدرس https://festdoctv.com مراجعه کنند.

هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند با انتشار فراخوان در بخش‌های فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری آغاز به کار کرده و به دبیری یاسر فریادرس شهریورماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلوگاه‌های اقتصادی نیازمند نظارت است/بهترین ناظر در حوزه‌های فرهنگ و هنر «وزارت ارشاد» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث مهم این روزها بین وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما درباره صدور مجوزهای صوت و تصویر فراگیر و تبلیغات، تاکید کرد که تعارض منافع در این موضوع باید جدی گرفته شود.

به گزارش سینماپرس، احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ با انتقاد از برخی موازی‌کاری‌ها و همچنین درنظر نگرفتن تعارض منافع در امر قانون‌گذاری، به مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مواد ۷۶ و ۷۷ پیش‌نویس قانون برنامه هفتم در خصوص وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما اشاره کرد و گفت: وقتی در یک حوزه، قانون جامعی وجود دارد، نباید بدون در نظر گرفتن آن، مقرره جدید نوشت و یا به خاطر حمایت از یک سازمان و بدون درنظر گرفتن تعارض منافع، مرجع اصلی فرهنگ و هنر را تضعیف کرد.

صدا و سیما ذی‌نفع است؛ نمی‌تواند خودش ناظر یا مرجع صدور مجوز باشد

نادری با تاکید بر لزوم تعریف درست از «صوت و تصویر فراگیر» برای یافتن مصادیق آن و با اشاره به تعریف مرکز ملی فضای مجازی از این موضوع، بیان کرد: مسئله اصلی در صوت و تصویر فراگیر، پخش زنده و نامشخص بودن مخاطب است که عملا در انحصار سازمان صداوسیما قرار دارد، اما خارج از این بحث، واگذاری همه حوزه‌های صوت و تصویر به سازمان صداوسیما که خود ذی‌نفع و یکی از بازیگران و درواقع رقیب تولیدکنندگان محتوای صوتی و تصویری است، مصداق بارز تعارض منافع بوده که غیر از آن عملا باعث تداخل در حوزه وظایف دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر و بخصوص وزارت ارشاد خواهد شد.

سازمان صداوسیما چه در حوزه صوت و تصویر و چه در موضوع تبلیغات و بازرگانی، ذینفع است و نمی‌تواند ناظر و یا مرجع صدور مجوز باشد در حالی که وزارت ارشاد هیچ انتفاعی از نظارت بر این موضوعات ندارداین عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه با بیان اینکه در موضوع «تبلیغات» قانون و مصوبه شورای انقلاب به درستی تمام اختیارات را متوجه وزارت ارشاد کرده، از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و لایحه ارسالی دولت برای برنامه هفتم انتقاد کرد و گفت: گلوگاه‌های اقتصادی نیازمند نظارت است و بهترین ناظر در حوزه‌های فرهنگ و هنر، وزارت ارشاد است. سازمان صداوسیما در موضوع تبلیغات اولا نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد است و ثانیا مجریان بازرگانی در صداوسیما نیز نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد هستند.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان صداوسیما چه در حوزه صوت و تصویر و چه در موضوع تبلیغات و بازرگانی، ذینفع است و قطعا نمی‌تواند ناظر و یا مرجع صدور مجوز باشد درحالی که وزارت ارشاد هیچ انتفاعی از نظارت بر این موضوعات ندارد و بعنوان مثال در حوزه تبلیغات سالهاست که با کمترین حاشیه و تخلف، تبلیغات در سراسر کشور و همه فضاهای شهری، مجازی و مکتوب را نظارت می‌کند و تجربه همراهی و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، وزارت صنعت و حتی صداوسیما را دارد.

نادری در موضوع «فضای مجازی» و با اشاره به اینکه صدا و سیما به عنوان رقیب کانون‌های تبلیغاتی، مجاری تبلیغی گسترده در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و تولید محتوای ویژه، نمی‌تواند همزمان ناظر این فضا نیز باشد، ابراز امیدواری کرد که «مجلس با دقت ویژه، موضوع صوت و تصویر فراگیر و تبلیغات را در لایحه پیشنهادی برنامه هفتم مورد بررسی قرار دهد».

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم مجلس با نگاه فرابخشی، نظارت بر این موضوعات را که نیازمند مشارکت تمام بازیگران و دستگاه‌های مسئول و حمایت و اجماع آنها بر نحوه تنظیم‌گری است، تعیین تکلیف کند و در صورت وجود خلاءهای احتمالی، از وزارت ارشاد درخواست آیین‌نامه یا ارائه دستورالعمل‌های جدید و همفکری با سایر سازمان‌ها داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع