X

بایگانی مرداد 16, 1402

دفتر سینمایی

کیمیایی: چشم انداز روشنی را برای آینده سینمای کشور متصور نیستم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پولاد کیمیایی گفت: حوزه پخش و تولید در سینما از یک باگ بزرگ رنج می برد؛ تهیه کننده یک قدم عقب تر از پخش کننده ایستاده و این رویه در هیچ یک از کشورهای دنیا دیده نمی شود.

پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: در کشورهایی که اصولاً دولت و حاکمیت می خواهند به هر چیزی دسترسی داشته باشد و سهمیه بندی کند و دخالت مستقیم داشته باشند شاهد رانت و بی عدالتی هستیم و دخالت مستقیم دولت باعث ایجاد رانت و بی عدالتی در حوزه تولید و پخش شده است.

بازیگر فیلم های سینمایی «شمعی در باد» و «خفگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اساس کار سینمای ایران از سال ها قبل دچار بحران و نقصان است؛ ما از سال ها قبل مسیر را اشتباه رفتیم و به جای اینکه روی اصناف سینما سرمایه گذاری کنیم و اجازه دهیم که اصناف سینما خودشان با اعضای شان تأثیر مستقیم بر امور سینما داشته باشند دولت را جلو انداختیم و تمامی بحران های امروز سینما حاصل همین رویه غلط است.

وی با بیان اینکه این رویه غلط را ما نه تنها در سینما که در حوزه فوتبال و سایر اصناف دیگر نیز شاهدیم ادامه داد: بنده شخصاً چشم انداز روشنی را برای آینده سینمای کشور متصور نیستم! این روزها در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به هم ریختگی های جدی وجود دارد که به هیچ وجه مناسب حال سینما نیست.

کیمیایی خاطرنشان کرد: حوزه پخش و تولید در سینما از یک باگ بزرگ رنج می برد؛ تهیه کننده یک قدم عقب تر از پخش کننده ایستاده و این رویه در هیچ یک از کشورهای دنیا دیده نمی شود. از سوی دیگر حدود ۵۰ درصد رقم فروش را سالن سینما دریافت می کند که رقم بالایی است. به علاوه تعداد سالن های سینما در کشور کم است و فاجعه بارتر آنکه سینماها دانه دانه تقاضای تغییر کاربری می دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» تأکید کرد: سینمای فعلی ما سال ها است بخش خصوصی را حذف کرده و بخش دولتی را قوی می کند و در این راهی که می رویم قطعاً این بی نظمی ها شکل می گیرد و بازگشت سرمایه ها بسیار سخت است. صنف هرچه ضعیف تر شود و دولت بخواهد در این امورات دخالت کند و نگذارد هسته تخصصی در سینما شکل بگیرد همین اتفاقات را شاهدیم و نمی توانیم امیدی به بهبود شرایط داشته باشیم.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه سینما به نظر من الآن در شرایط اضطراری است و در آی سی یو بستری شده تصریح کرد: سینما در حال احتضار است؛ از یک سو ما با پدیده سایت ها و پلتفرم ها روبرو هستیم که تمام مخاطب را به خود جذب کرده و چیزی برای سینما باقی نگذاشته، از سوی دیگر کیفیت آثار سینمایی بسیار پایین است، از طرفی بلیت سینماها به شدت گران شده و مردم نمی توانند برای سینما رفتن هزینه کنند و از طرف دیگر ما با پدیده بی عدالتی در اکران روبرو هستیم که سرمایه بخشی از سرمایه گذاران و تهیه کنندگان را نابود می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بی شک باید هرچه زودتر یک ساختار درست در سینمای ایران برقرار شود؛ باید زیرساخت ها اصلاح شود. باید در قوانینی که نوشته شده باید بازنگری شود و باید به نظمی برسیم که این اتفاقات رخ ندهد. اگر همین فصل تابستان از دست برود فیلم ها می سوزند! این ها همه شکست پیاپی برای سینما است. دولت باید بداند که وظیفه اش تنها نظارت است و نباید خودش مستقیماً به مسائل سینما ورود کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عباسی: کشورمان سرشار از اساطیر است اما در مورد آن ها فیلم تولید نمی کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان عباسی گفت: این همه ادبیات غنی داریم اما برای تولید فیلم از آن ها بی بهره مانده ایم و مدام در حال تکرار مکررات هستیم.

پیمان عباسی فیلمنامه نویس در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: باعث تأسف است که کشورمان سرشار از اساطیر است اما در مورد آن ها فیلم تولید نمی کنیم، این همه ادبیات غنی داریم اما برای تولید فیلم از آن ها بی بهره مانده ایم و مدام در حال تکرار مکررات هستیم.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «مرد نقره ای» و «توفیق اجباری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش عمده بلاها در کشور به خاطر معضلات اقتصادی است. اقتصاد ما درد دارد و از آنجا که هر تهیه کننده ای دنبال پول و فروش است در این اوضاع اقتصادی جرأت ریسک ندارد تا فیلم هایی در ژانرهای متنوع به غیر از ژانر کمدی و اجتماعی تولید کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ژانر وحشت دومین ژانر پر فروش و پر طرفدار در دنیا است اظهار داشت: بسیاری از تهیه کنندگان ما هم دوست دارند در این ژانرها فیلم بسازند اما به دلیل معضلات اقتصادی ریسک نمی کنند و سراغ همان فیلم های امتحان پس داده ای می روند که باب میل مردم است.

این سینماگر تصریح کرد: سینمای ما در حال حاضر تنها در ۳ حالت به سر می برد. یا شاهد تولید فیلم های کمدی هستیم، یا فیلم های دولتی که اغلب سراغ موضوعات حساس و استراتژیک می روند و یا برخی فیلمسازانی که شانس دارند و سرمایه گذار پولداری پیدا می کنند و گوش او را می برند تا فیلم های خاص هنری خودشان را بسازند.

عباس متذکر شد: آنچه امروز بیش از هر مسأله دیگری در سینما مهم است اینکه سینما فشل و پاهایش قطع شده است! ما فرصت های خوبی داریم برای فیلمسازی اما مهمترین دردمان در سینما درد اقتصادی است و جرأت ریسک تهیه کنندگان به حداقل رسیده است.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «پرتقال خونی» و «زهر مار» خاطرنشان کرد: بدیهی است اگر فیلم های خوب در ژانرهای متنوع تولید شوند مردم با جان و دل می روند و این فیلم ها را تماشا می کنند. چطور «اسکووید گیم» را اغلب مردم ایران دیدند و حتی در فلان بقالی فلان شهرستان دورافتاده صحبت آن بود؛ خوب قطعاً اگر فیلم ایرانی خوب هم تولید شود مردم می روند و می بینند.

وی با بیان اینکه مایه تأسف است که ما ادبیات کهن داریم اما از آن برای بهره گیری تولیدات سینمایی در ژانرهای متعدد مثل ژانر وحشت، تاریخی و… بهره گیری نمی کنیم تأکید کرد: تردید نکنید اگر شاهنامه ما دست آمریکایی ها بود تاکنون ده ها اثر برتر از «گیم آف ترونز» تولید کرده بودند. شاهنامه ما تجلی واقعی درام است اما آن را نادیده گرفته و سراغش نمی رویم. این ها همه درد است و حیف و صد حیف که روی این قبیل آثار کار نمی کنیم. مدت ها است این پرسش برای من به وجود آمده که چرا در سینمای ایران راجع به تاریخ عظیم مان فیلم تولید نمی کنیم؟

عباسی در پایان این گفتگو افزود: شاید باور نکنید من بارها وقت گذاشتم و فیلمنامه های متعدد نوشتم اما تهیه کننده ای پیدا نشد که آن ها را تولید کند و فیلمنامه ها مشغول خاک خوردن هستند. من یک قصه دست منوچهر زبردست دارم با عنوان «جن» که اگر ساخته شود بی نظیر است و می تواند بنیان گذار ژانر وحشت ناب در سینمای کشورمان شود اما متأسفانه علیرغم آنکه بارها تا آستانه پیش تولید هم رفته امکان ساختش هنوز فراهم نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بحران سازی یک اپلیکیشن از ساز «کیوان ساکت»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کیوان ساکت که قرار بود در برنامه «تد تهران» سخنرانی کند،‌ با ممانعت از سوی مسئولان برنامه برای حضور سازش رو صحنه همراه شد؛ اقدامی که با اعتراض ساکت همراه شد و به نظر می‌رسد صرفا یک اعمال سلیقه شخصی در بخش خصوصی بوده است.

به گزارش سینماپرس، شاید ممنوعیت نمایش ساز در صدا و سیما یک قصه گوش‌آشنا برای همه ما باشد اما این ممنوعیت صرفا در قاب سیما تعریف شده است و در مدیوم‌های دیگر هیچ محلی از اعراب ندارد. دنیای سینما و یا شبکه‌های نمایش خانگی که اتفاقا این روزها بسیار هم پر رونق هستند، ‌ در نمایش ساز دارای هیچ مشکل و ممنوعیتی نیستند و صحنه‌های اجرا هم که جای خود را دارند. حالا اما خبری عجیب میان اهالی موسیقی دست به دست می‌شود که نشان از یک اعمال سلیقه‌ شخصی در موضوع نمایش ساز را دارد؛ ‌ آن هم در برنامه‌ای که به زعم برگزارکنندگانش صاحب هویت جهانی است.

ماجرا از این قرار است که چندی پیش اعلام شد، کیوان ساکت در برنامه «تداکس تهران» به مدت ۱۸ دقیقه درباره موضوع «ساز کهن شیوه‌های نو» برنامه خواهد داشت اما طی یک اتفاق غیر منتظره به او اعلام شد که نمی‌تواند به همراه با ساز به روی صحنه برود.

تِد چیست؟

«تد» رویدادی است که ۱۰ سال است در ایران برگزار می‌شود و در این برنامه از افراد نخبه و یا افرادی که به نوعی در کارشان موفق بوده‌اند، رخدادی را رقم زده‌اند، موجب پیشرفت در مسئله‌ای شده‌اند یا پیشنهاد سازنده برای نسل جوان دارند و … دعوت می‌شود تا بدین گونه با انتقال تجربیات خود، به علاقمندان انگیزه بخشی کرده باشند. این در حالی است که برگزاری این رویدادها در تمام دنیا با قوانین و اصول یکسان برگزار می‌شود؛ به گونه‌ای که هر فردی اجازه دارد تنها ۱۸ دقیقه سخن بگوید، محلی که سخنران باید روی صحنه راه برود و البته نوع راه رفتن کاملا مشخص است.

در واقع برگزارکنندگان این برنامه از کیوان ساکت که شیوه‌ها و تکنیک‌هایی نو در نواختن تار ابداع کرده، به گوشه‌های ردیف موسیقی ایران از منظری دیگر پرداخته و در این زمینه چندین جلد کتاب هم نوشته است، دعوت کرده بودند تا درباره سنت و مدرنیته و جدال بین این دو سخنرانی کند. برنامه از این قرار بود که ساکت به ارائه مباحثی درباره چگونگی گوشه‌ها و گام‌های موسیقی ایرانی و بخشی‌ از تکنیک‌های شخصی‌اش بپردازد و از طرفی بخشی از این تکنیک‌ها را هم روی ساز خود اجرا کند؛ ‌ به طوری که ماجرا همگام با بن‌مایه پژوهشی «ted talk» باشد و نه یک کنسرت موسیقی همراه با ساز و آواز.

برنامه‌ای مجوزدار که به تار ساکت مجوز نداد!

به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان این برنامه احساس کردند برای حضور ساز روی صحنه نیاز به کسب مجوزهای لازم دارند اما باید این نکته را در نظر داشت که در چنین برنامه‌ای ساز برای کیوان ساکت نقش پاورپوینت را برای یک سخنران ایفا می‌کند و او به جای صفحه نمایش قرار بود صحبت‌های تکمیلی‌اش را روی سازش توضیح دهد. از طرفی دیگر این موضوع را هم باید در نظر گرفت که موسیقی زبان شخصی خودش را دارد؛ ‌ زبانی که با ساز قابل تفسیر است و صرفا سخن گفتن برای آن کافی نیست.

با وجود اینکه عوامل این برنامه مجوزهای لازم را از مدیریت سالن و اداره اماکن نیروی انتظامی دریافت کرده بودند اما درست در زمان اجرای برنامه با نمایش ساز مخالفت و حتی گفته شد که حضور ساز جزئی از برنامه نیست. از طرفی ذکر این نکته هم ضروری است که حضور ساز روی صحنه برای اجرای یک برنامه آموزش‌محور نیاز به اخذ مجوز از دفتر موسیقی وزارت ارشاد را ندارد و این اتفاق صرفا یک اعمال سلیقه شخصی محسوب می شود.

در نهایت پس از گذر از این حاشیه‌ها کیوان ساکت به نشانه اعتراض با پایه ساز به روی صحنه رفت تا بگوید که قصد انجام وظیفه خود را داشته است اما تنها در این حد به او اجازه داده شد که پایه سازش را روی صحنه ببرد.

برنامه‌های آموزشی موسیقی که جنبه کنسرت ندارد نیازی به اخذ مجوز از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و طبق اطلاع ایسنا، ممانعت انجام شده صرفا اعمال سلیقه شخصی برگزارکنندگان در بخش خصوصی بوده است.

*ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بنای ما بر این است که تا مصوبات جلسات قبل «جلسه شورای سینما» به صورت کامل انجام نشود جلسه جدید برگزار نکنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور همزمان با روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر خوشی برای اهالی رسانه و سینماگران داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره شورای سینما، اظهارداشت: تا به حال ۲ جلسه از شورای سینما برگزار شده است و سومین جلسه آن هم قرار بود برگزار شود که آقای دکتر مخبر هم آماده برگزاری نشست بود اما کسالت بنده باعث شد این جلسه به تاخیر بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه طی یکی دو هفته آینده سومین جلسه شورای سینما برگزار خواهد شد، افزود: بنای ما بر این است که تا مصوبات جلسات قبل به صورت کامل انجام نشود، جلسه جدید برگزار نکنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: جلسه اول ۶ مصوبه خوب داشت که دکتر مخبر به ما تاکید کردند تا مصوبات اجرا نشود، جلسه بعدی را برگزار نکنیم. بنابراین امروز که قصد داریم جلسه جدید برگزار کنیم باید این خبر خوش را بدهم که تمام مصوبات اجرا شده است.

اسماعیلی با اشاره به مهمترین بخش مصوبات جلسه اول که مسکن سینماگران و خبرنگاران بوده است، گفت: تمامی ثبت‌نام‌های مسکن سینماگران و اهالی رسانه انجام و با وزارت راه نیز هماهنگی‌ها و جانمایی‌های مسکن انجام شده است.

وی تاکید کرد: آقای دکتر مخبر در این حوزه واقعا پشتیبان جدی ما هستند و ما هم امیدواریم بتوانیم مصوبات را به خوبی اجرا کنیم تا کمک مناسبی برای اهالی سینما و رسانه باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرآیند اجرایی طرح ناپخته و بدون مطالعه «بازیگر اولی‌ها» متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی با مشورت تعدادی از اساتید و صاحب‌نظران سینما در فرآیند اجرایی طرح استعدادیابی «بازیگر اولی‌ها» بازنگری و ارتقا می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، پیش از این آغاز ثبت نام نخستین دوره‌ی بازیگری تحت عنوان «بازیگر اولی‌ها» که قبلاً ۱۵ مرداد ماه اعلام شده بود که به منظور ارتقای زیرساخت‌های حرفه‌ای لازم برای این طرح، فرآیند اجرایی طرح «بازیگر اولی‌ها» به زمان دیگری موکول شد. با جمع‌بندی نظرات صاحب‌نظران فراخوان این فعالیت متعاقباً منتشر خواهد شد.

در راستای کشف استعدادهای برتر و تسهیل ورود علاقه‌مندان مستعد و متعهد به عرصه بازیگری در سینما و در راستای تحقق اهداف کلان سیاست‌های عدالت فرهنگی و همچنین گسترش اخلاق، امید و آگاهی؛ بنیاد سینمایی فارابی این طرح را در دستور کار خود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود «سینما» در اداره کشور نقش مثبتی دارد و می‌تواند نقش اساسی در پیشبرد برنامه‌های دولت بازی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون اول رییس جمهور با اشاره به نقش سینما در جامعه گفت: سینما در اداره کشور نقش دارد و می‌تواند برای برنامه‌های دولت نقشی اساسی بازی کند.

به گزارش سینماپرس، محمد مخبر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود سینما در اداره کشور نقش مثبتی دارد و به لحاظ رویکردی که در ذهن مردم ایجاد می کند می تواند نقش اساسی در پیشبرد برنامه های دولت بازی کند.

وی افزود: سینما برای ما بسیار مهم است و برای آن وقت می گذاریم و اهمیت قائلیم و امیدواریم که سینما بتواند در ارتقاء سطح آگاهی جامعه اثرگذار باشد. تجربه نشان داده است که مردم نسبت به مدیوم سینما اثرپذیر هستند.

وی نقش سینما و تلویزیون را در نشاط جامعه موثر دانست و گفت: معمولا شاهد هستیم که آثار سینمایی می توانند به صورت غیر مستقیم در اندوه و شادابی جامعه نقش مهمی ایفا کنند و باید تلاش کرد که با نشان دادن واقعیت ها در جامعه سینما کارکرد صحیحی داشته باشد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، صبح دوشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۲) در آستانه روز خبرنگار، با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی از بخش های مختلف ایرنا بازدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرنوشت جشنواره مد و لباس فجر چه شد؟


پوستر دوازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر قرار است فردا سه‌شنبه ـ ۱۷ مرداد ماه ـ با حضور وزیر ارشاد رونمایی شود؛ رویدادی باقیمانده از جشنواره‌های فجر ۱۴۰۱ که در نهایت به نیمه دوم امسال موکول شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاثیر فوبیا بر هنر عکاسی بررسی می‌شود


تأثیر انواع فوبیا در هنر عکاسی و راهکارهای مقابله با آن‌ها قرار است طی برگزاری یک کارگاه در خانه موزه دکتر علی شریعتی بررسی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موکب‌ رسانه معلا» به همت برخی فعالان رسانه و حمایت خیران راه اندازی شده/آنچه در موکب‌ها کارها را پیش می‌برد «عشق» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجری با سابقه صدا و سیما گفت: خادمی برای اهل بیت (ع) حد و مرز ندارد و پُست و مقام دنیوی در آن بی ارزش است.

به گزارش سینماپرس، سید کاظم احمد زاده که همواره از قاب تلویزیون به عنوان مجری ثابتِ برنامه‌های مذهبی از کربلای معلی دیده می‌شود، در گفت وگو با ایرنا در بغداد اظهار داشت: خادمان موکب‌ها که به زائران و عزاداران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند خادمان اهل بیت (ع) هستند و خادمی برای اهل بیت (ع) حد و مرز ندارد و هرکس هر مقامی که داشته باشد بدون در نظر گرفتن پست و مقام، هرکاری از دستش برآید انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی به محبان اهل بیت (ع) در موکب‌ها تجلی گاه عشق و انجام یک کار گروهی موفق است، افزود: آنچه در موکب‌ها کارها را پیش می‌برد، عشق است.

احمد زاده که امسال از اول محرم تا اربعین به عنوان مجری افتخاری موکب رسانه‌ای معلا به کربلا آمده است، درباره شکل گیری این موکب گفت: برای ارائه خدمات به زائران امام حسین (ع)، موکب‌های مختلفی در مسیر کربلا به ویژه در ایام برگزاری راهیپمایی اربعین تشکیل می شود که در آن‌ها خدمات مختلفی از تعمیر ویلچر تا واکس زنی کفش زائران، ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته احساس شد که یک نیاز و ضرورت در بین این موکب‌ها خالی است و آن موکب رسانه بود، افزود: به همین دلیل این مساله مطرح شد که برای پوشش خبری و رسانه‌ای این حرکت و اجتماع عظیم به یک موکب رسانه‌ای نیاز است.

این مجری با سابقه صدا و سیما اظهار داشت: به همین دلیل چند سالی است که موکب‌ رسانه معلا به همت برخی فعالان رسانه و حمایت خیران راه اندازی شده است.

وی افزود: امسال نیز توفیق دارم همچون سال های اخیر با تمام وجود در خدمت موکب رسانه‌ای معلا باشم و یکی از خادمان این موکب هستم.

احمدزاده ادامه داد: به لطف خدا در موکب رسانه‌ای معلا به رغم کمبودها، کارها به خوبی پیش رفته است و در سال‌های اخیر توانسته‌ایم رویدادهای مذهبی انجام شده در کربلا و عتبات عالیات در عراق را منعکس کنیم.

وی افزود: در ابتدا آنقدر مشکلات فنی داشتم که در ذهنمان هم نمی‌گنجید که بتوانیم آن‌ها را برطرف کنیم اما به لطف خدا و محبت سیدالشهدا (ع) این مشکلات برطرف شد.

این مجری پیشکسوت صدا و سیما در پایان اضافه کرد: من سالهاست که در کار مجری‌گری فعال هستم اما نمی‌دانم چرا طعم مجری‌گری در موکب رسانه‌ای معلا برای برنامه‌های عزاداری امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) برایم لذت بخش‌تر است.

برنامه‌های موکب رسانه‌ای معلا از اول محرم در شهر مقدس کربلا آغاز شده است و امسال برنامه‌های تلویزیونی این موکب از پشت بام صحن در حال احداث «عقیل» در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) برای مخاطبان پخش می‌شود و شبکه‌های داخلی می‌توانند بصورت رایگان از خدمات این موکب بهره‌مند شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هاجستم و واجستم» مصطفی رحماندوست به بازار آمد


آلبوم «هاجستم و واجستم» سروده مصطفی رحماندوست و آهنگ‌سازی و تنظیم آیدین کاظمی‌زاد روانه بازار موسیقی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع