X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

حمیدی مقدم: به دنبال حضور در بازار، تولید مشترک، عرضه و نمایش فیلم در جشنواره‌ها و شبکه‌ها ژاپن هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کنجو موراکامی، کاردار سفارت ژاپن صبح امروز دوشنبه دوم مردادماه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز دیدار و درباره همکاری‌های مشترک آتی بین سینمای ایران و ژاپن صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، کنجو موراکامی کاردار سفارت ژاپن در تهران امروز دوشنبه دوم مردادماه در دیدار با محمد حمیدی مقدم با اشاره به ویژگی‌های مشترک فرهنگی بین ایران و ژاپن به علاقه سینماگران ژاپنی به سینمای ایران تاکید کرد و گفت: بسیاری از سینماگران ژاپنی فیلم‌های کارگردانان ایرانی را دوست دارند و با تماشای آنها به سینما علاقه‌مند شده‌اند، اشتراک فرهنگی بین ما و شما بسیار است و امیدوارم همچون گذشته در حوزه تولید فیلم، انیمیشن و سریال همکاری مشترک داشته باشیم. سال گذشته یوسوکه اوکودا، کارگردان فیلم «گل‌های دیگری» به جشنواره فجر آمد، او از کارگردان‌هایی است که با تماشای فیلم‌های ایرانی به سینما علاقه‌مند شده است.

موراکامی ادامه داد: مردم ایران با سریال «اوشین» و کارتن «فوتبالیست‌ها» خاطره دارند، امیدوارم نمایش سریال‌ها و کارتن‌های ژاپنی در ایران مانند دهه ۶۰ و ۷۰ ادامه یابد. ژاپن کشوری صنعتی و پیشرفته است، اما شبیه کشورهای اروپایی و آمریکا نیست. ژاپن کشوری تاریخی و وفادار به سنت‌ها و آداب و رسوم، خانواده و ارزش‌های فرهنگی است و احترام به حقوق دیگران و کار و کوشش فراوان از مولفه‌های فرهنگی ماست، فصل مشترک ما وفاداری به سنت، ارزش‌های فرهنگی و خانواده است.

محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز در آغاز این نشست با تشکر از کنجو موراکامی به رابطه عمیق و فرهنگی ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بارها فرصت سفر به ژاپن و شرکت در جشنواره‌های مختلف سینمایی آن را داشته ام، پارسال در جشنواره فصل انیمیشن هیروشیما حضور یافتم، ۱۰ انیمیشن کوتاه از تولیدات مرکز در این جشنواره نمایش داده شد و مورد توجه قرار گرفت. آنچه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به عنوان زیر مجموعه‌ای از سازمان سینماییِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از فیلمسازان جوان در حوزه سینمای مستند و انیمیشن اتفاق افتاده، مورد توجه دوستان در جشنواره هیروشیما قرار گرفت و به همین دلیل یک جایزه ویژه هم به مرکز داده شد.

او گفت: در دولت سیزدهم، با توجه به رویکرد نگاه به شرق و تبادل فرهنگی با کشورهای همسو، ژاپن یکی از کشورهایی است که می‌تواند نقطه توجه و تمرکز باشد، سازمان سینمایی به دنبال ارتباط با سینمای ژاپن است. تمایل ما این است که این همکاری در شکل رسمی و به صورت عقد قرارداد و تفاهم‌نامه انجام شده و مرکز گسترش، رابط این رخداد باشد. ما در سینمای داستانی، مستند و انیمیشن به دنبال حضور در بازار، تولید مشترک، عرضه و نمایش فیلم در جشنواره‌ها و شبکه‌ها ژاپن هستیم و امیدواریم این تعامل دو طرفه به زودی به مرحله اجرا برسد.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: سینمای ژاپن در بخش انیمیشن بسیار قوی است و در این زمینه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انتقال تجربه می‌توانیم از دانش، تخصص و تجربه شما برای تقویت انیمیشن سازی در ایران که ظرفیت و استعداد فراوانی دارد، استفاده کنیم.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش گفت: سینمای ایران و ژاپن در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط نزدیکی داشته‌اند، فیلمسازان ایرانی از جمله زنده‌یاد عباس کیارستمی محبوب ژاپنی‌ها بود و فرصت فیلمسازی در آن کشور را به دست آورد. فیلم «فرش باد» (کمال تبریزی) یکی از آثاری است که به صورت مشترک بین ایران و ژاپن ساخته شده، قرابت فرهنگی هر دو کشور را به تصویر کشیده و در قالب قصه‌ای شیرین به همراهی و همزیستی مردم ایران و ژاپن پرداخته است. «معجزه بناسان» ساخته حبیب احمدزاده به تازگی در سینماهای «هنر و تجربه» نمایش داده شد.

او ادامه داد: سال گذشته در حاشیه سفر به هیروشیما از موزه این شهر دیدار کردم، خاطره جنگ و قربانیان آن برای شما، مانند ما مهم و دغدغه مردم است. این موضوع و درد مشترک می‌تواند زمینه تولید آثاری مشترک را فراهم کند. انیمیشن «بادها کجا می‌میرند» که در جشنواره هیروشیما نمایش داده شد به موضوع بمباران شیمیایی سردشت اشاره شد و به واسطه فضا و قصه‌اش با اقبال تماشاگران ژاپنی جشنواره همراه بود.

موراکامی در این بخش گفت: من هم به سردشت سفر کردم و در مراسم یادبود قربانیان بمباران شیمیایی شرکت کردم، همان طور که اشاره کردید این بخش از تجربه تاریخی هر دو ملت، می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک باشد.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: برگزاری هفته‌های فیلم بین دو کشور، تولید فیلم و انیمیشن با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم، فرهنگ تلاش و کار جدی که در ژاپنی ها دیده شده و مورد ستایش است، می تواند چشم انداز تازه‌ای از همکاری و تعامل بین وزارت ارشاد و سینمای ژاپن باشد.

محمد حمیدی مقدم ادامه داد: مرکز گسترش، یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد است که در تولید مستند و انیمیشن کوتاه، فعالیت کرده و آثار تولید شده ما در جشنواره های داخلی و خارجی با اقبال مواجه شده است، همکاری در سطوح بالا و دیدار مقام های وزارت ارشاد و سینمای ژاپن می‌تواند زمینه تولید، عرضه و نمایش آثار سینمای داستانی و مستند ایران در سینماها و تلویزیون ژاپن را تسریع کند.

او افزود: بخش خصوصی هم در ایران توانایی و ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند زمینه ساز حضور و دیده شدن آثار ایرانی در جشنواره‌ها، بازارها و شبکه‌های تلویزیونی را فراهم کند. امیدوارم در این همکاری‌های مشترک، فعالان صنعت تصویر و فیلم ژاپن، با سینماگران و تهیه‌کنندگان ایرانی تعامل داشته باشند.

موراکامی با اشاره به این که به زودی هیاتی از دیپلمات‌های ژاپنی به ایران سفر خواهند کرد گفت: این کارگروه با هدف تمرکز روی ورزش و فرهنگ تشکیل شده و به ایران سفر می‌کند. امیدوارم این دیدارها، زمینه تولید مشترک و همکاری‌های بیشتر در زمینه سینما، تلویزیون و انیمیشن را فراهم کند. مرکز گسترش می‌تواند در این دیدارها به نمایندگی از سازمان سینمایی حضور داشته و برنامه‌های پیشنهادی در زمینه تولید، عرضه و نمایش فیلم، مستند و انیمیشن را ارائه دهد. برگزاری جشنواره هم می‌تواند یکی از نقاط مشترک همکاری ما باشد.

موراکامی افزود: سینما در ژاپن، دولتی نیست اما در بخش خصوصی، می‌توان به مسیرهایی رسید که همکاری و تعامل با سینمای ایران (در بخش دولتی و خصوصی) میسر شود و بالاترین سطح ارتباط با سینماگران ایرانی و ژاپنی اتفاق بیافتد.

در این دیدار کنجو موراکامی را سایتو می می رایزن فرهنگی و آناهیتا جلیلی مترجم سفارت ژاپن در تهران همراهی کردند. محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز و سرپرست گروه «هنر و تجربه»، شیرین نادری مدیر بین‌الملل و محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز هم در این جلسه حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهر خاموش» اکران عمومی خود را از فرانسه آغاز می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شهر خاموش» در جدیدترین حضور جهانی خود از نیمه مرداد در سینماهای فرانسه اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق از ۱۱ مرداد در سینماهای فرانسه اکران عمومی می‌شود.

احمد بهرامی پیش از این برای ساخت «شهر خاموش» که هنوز در ایران اکران نشده است، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» را به دست آورده است.

از رضا محقق تهیه کننده این اثر در حال حاضر فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی هادی محقق در سینماهای فرانسه روی پرده است و بیش از ۲۰ هزار تماشاگر داشته است.

در فیلم «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، علی باقری، بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: بمانی به جرم قتل شوهرش ۱۰ سال را در زندان سپری کرده است و فرزندش را به خانواده شوهرش دادند. او که به طور موقت آزاد می‌شود، بلافاصله به دنبال پسرش می‌گردد. بمانی به کارگاه اسقاط ماشین می‌رود که ابی، برادر شوهرش در آنجا کار می‌کند اما ادعا می‌کند که از سرنوشت پسرش چیزی نمی‌داند….

«شهر خاموش» دومین اثر بلند سینمایی احمد بهرامی پس از فیلم «دشت خاموش» است که موفق به کسب جایزه افق‌های ونیز شده بود. این دو فیلم اشتراکاتی در سبک ساخت دارند که به عنوان سبک فیلمسازی بهرامی شناخته می‌شوند.

عوامل «شهر خاموش» عبارتند از نویسنده و کارگردان: احمد بهرامی، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی‌تیرانی، مدیر صدابرداری: محمد شاه‌وردی، طراح گریم: ایمان امیدواری، برنامه‌ریز: صالح غربی‌جوان، طراح لباس: ناهید عزیزی صدیق، طراح صحنه: احمد بهرامی، اجرای صحنه: مصطفی جمالی، مدیر صحنه: محدث یوسفی و عیسی خیبرمنش، تدوین: مصطفی وزیری، موسیقی: فواد قهرمانی، مدیر تدارکات: محمد وطن‌چی، منشی صحنه: مهران رضایی، گروه کارگردانی: آرش کرد، ایمان عزیزی صدیق و اهورا بهرامی، تولید: محمود بهرامی و امیر نوری، عکاس: مجید محبوبی‌راد، طراح پوستر: احسان برآبادی، سرمایه‌گذار: سی‌تلکام، پخش بین الملل علی قاسمی، مدیر روابط عمومی: نغمه دانش‌آشتیانی، تهیه‌کننده: رضا محقق.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویکرد «سازمان سینمایی» امسال متمرکز بر رونق تولید، توسعه اشتغال و بهبود معیشت خانواده سینماست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۱۶۵۹ نفر از سینماگران فاقد مسکن در فراخوان طرح مسکن سینماگران ثبت‌نام کردند. این در حالی است که سینماگران استان‌ها تا پنجم مردادماه سال‌جاری فرصت دارند تا در این طرح شرکت کنند.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی با اعلام این خبر گفت: مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش بزرگی از خانواده سینماست که خوشبختانه، پس از تصویب این طرح در اولین جلسه شورای عالی سینما، همکاران بنده در سازمان سینمایی بررسی‌ها و تعاملاتی گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا شرایط برای تحقق این امر دست کم برای جمعی از خانواده سینما که تاکنون از هیچگونه تسهیلات مسکن برخوردار نبوده‌اند، مهیا شود.

وی با اشاره به اهتمام این سازمان در پیگیری مسائل مختلف در حوزه رفاه، معیشت و بیمه سینماگران در سال ۱۴۰۲ افزود: پیگیری مسکن سینماگران در کنار ارتقا و ترمیم بیمه سینماگران از اولویت‌های سازمان در سال جدید است که خوشبختانه در خصوص بهبود وضعیت بیمه، جلسات خوبی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی داشته‌ایم و کمیته‌ای مشترک در این زمینه فعال شده و تاکنون مقدمات و مذاکرات خوبی در راستای مسکن صورت گرفته است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به معضل عمومی مسکن در کشور افزود: طبعا خانواده سینما نیز به عنوان بخشی از جامعه از دغدغه‌های معیشتی مردم و جامعه مستثنی نیستند و به استثنای افرادی خاص و تعدادی سلبریتی در این حوزه، خیلی ها، فاقد مسکن هستند. البته باید اشاره کرد که متاسفانه، در گذشته، به دلایل مختلف اقدام جامع و پایدار و تمرکز لازم در این حوزه برای سینماگران انجام نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیگیری‌های موثر از طریق وزیر محترم ارشاد و سازمان سینمایی با مراکز ذیربط و تصویب این طرح در شورای عالی سینما، امیدواریم با مساعدت شورا و موافقت معاون اول رئیس جمهوری این طرح اجرایی شود.

خزاعی، اجرایی شدن این توافق را اقدامی مهم در خانه‌دار شدن سینماگران واجد شرایط و نیازمند خواند و ادامه داد: از همه ظرفیت‌های سازمان سینمایی، نهادها و ارگان‌های دیگر برای تحقق این امر استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پس از پیگیری و انجام مکاتبات با صنوف سینمایی برای معرفی افراد واجد شرایط حدود ۱۶۵۹ نفر ثبت نام کرده‌اند، عنوان کرد: رویکرد سازمان سینمایی امسال، متمرکز بر رونق تولید، توسعه اشتغال و بهبود معیشت خانواده سینماست و یکی از اهداف ما پیگیری کاهش مسائل معیشتی همکاران است که امیدوارم با مساعی، همراهی و هم‌افزایی خود سینماگران و صنوف سینمایی این موضوع شکل عملیاتی‌تری پیدا کند.

خزاعی با اشاره به رونق چرخه تولید و اکران فیلم‌ها در سال‌جاری گفت: واقعیت این است که فضای عمومی کشور کمک کرد تا مردم از سینما استقبال بیشتری کنند که این امر شتاب بیشتر چرخه تولید فیلم را در پی خواهد داشت. قطعا معیشت خانواده سینما زمانی تامین می‌شود که سینما رونق داشته و مردم از آن استقبال کنند.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: همه تلاش ما و سینماگران باید در راستای کمک به تقویت همدلی خانواده سینما و آرامش جامعه به کار گرفته شود تا سینما، مخاطبان و منافع خود را پیدا کند. توسعه زیرساخت، رونق تولید و اکران و اهتمام به موضوع معیشت و مسکن هنرمندان همگی در گرو فضای آرام فرهنگی و اجتماعی است‌ چرا که در چنین اتمسفری سرمایه‌گذاران احساس امنیت می‌کنند و هم متولیان با انگیزه‌تر و جدی‌تر پیگیر امور خواهند بود و لازم است هنرمندان جدی‌تر به امور صنفی خود بپردازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سازمان بسیج هنرمندان» اقدام شنیع اهانت به قرآن مجید را محکوم کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی اهانت دوباره کشور سوئد به ساحت مقدس قرآن کریم؛ سازمان بسیج هنرمندان در بیانیه‌ای این اقدام شنیع را محکوم کرد.

به گزارش سینماپرس، متن بیانیه سازمان بسیج هنرمندان به این شرح است:

بِسمِ الله الرّحمن الرّحیم
“هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‌ وَ الْفُرْقان”

در روزهایی مقرون و آکنده از عزای سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، بار دیگر عوامل شیطان مطرود پرده از چهره ی دوگانه ی خود و تناقضات گفتاری و رفتاریشان در احترام به حقوق بشر برداشته و به پاک ترین و ناب ترین کتاب راهنمای انسان اهانت کردند.
کتابی که نقشه ی راه بشریت در گردنه های صعب العبور زیستنش و مُشرِف به زوایای آشکار و پنهان زندگیست. از عروج معنوی تا زیست مادی، از جهاد با ظالمان تا رافت با دوستان، از گشودگی تا حیا و از توصیه به آموختن علم تا میزان بودنِ عمل؛ همه و همه منقّش به هنرمندی خالق یکتای هستی و چونان خطوط ترسیم انسان کاملند؛ تا جاییکه تمام عرصه های زندگی انسان در آن ملاحظه شده و برای هر یک هدایتی است.
بدین سبب اهانت به قرآن، اهانت به انسان کامل است! و این برنمی آید مگر از ناحیه ی نابخردان مدعی حقوق انسان و معاندان هدایت او که از درک ظاهر شگفت انگیز و باطن زیبای آن محرومند!
هنرمندان فهیم و متعهد انقلابی ضمن محکومیت هتک حرمت ساحت قرآن کریم، به تبعیت از منویّات رهبر معظم انقلاب، ترویج هنرمندانه معارف و مضامین روحبخش قرآن کریم را سرلوحه ی حرکت انقلابی خود در مسیر تمدن سازی ظهور حضرت حجت “عجل الله تعالی فرجه الشریف” قرار داده و هرگونه اهانت به مقدسات اسلام عزیز را محکوم می نمایند.
” وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ”…

سازمان بسیج هنرمندان کشور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۳۵۰ بازیگر زن خوزستانی در فیلم سینمایی «دست ناپیدا»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «دست ناپیدا» از حضور ۳۵۰ بازیگر زن خوزستانی در این فیلم خبر داد و گفت: در مرحله پیش تولید هستیم و ان‌شاالله مرداد ماه فیلمبرداری کار آغاز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، انسیه شاه‌حسینی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: عمده بازیگرانی که در دست ناپیدا ایفای نقش می‌کنند خوزستانی هستند و به جز چند نفر محدود بازیگر مرد، مابقی زنان خوزستانی هستند که در آن ایفای نقش خواهند کرد.

او گفت: در این فیلم به این دلیل بازیگران از بین زنان خوزستانی انتخاب شده‌اند که در واقع نقش خود را قرار است بازی کنند.

شاه‌حسینی اظهار داشت: پس از طی مراحل پیش‌تولید، کار فیلمبرداری دست ناپیدا آغاز می‌شود.

به گفته کارگردان دست ناپیدا، این فیلم در خوزستان و شهر اهواز در حاشیه رودخانه کارون فیلمبرداری می‌شود.

او پیشتر به ایرنا گفته بود: در دست ناپیدا به همراه ۲۰۰ نفر از زنان جنوب و برخی از بازیگران به رودخانه کارون می‌زنیم و لباس می‌شوییم.

به گفته شاه‌حسینی، این فیلم، اثری جذاب و روایت زندگی زنانی است که زمان جنگ در کارون لباس می شستند.

وی اظهار داشت: نمونه اش کتاب حوض خون است اما این فیلم ربط زیادی به آن ندارد. محور همان است و زندگی زنانی را به تصویر می‌کشد که به کارون می زنند.

شاه‌حسینی گفت: این فیلم روایتگر زندگی زنی است که ۲۰۰ فانوسقه خونین روی دوش دارد و همه را در آب کارون شسته و آنها را به جبهه می فرستد.

«دفاع مقدس مساله شخصی انسیه شاه‌حسینی است». او این را گفته و تاکید کرده در سال‌های جنگ چیزهایی در شرایط آن سال‌ها دیدم و انسان‌هایی را شاهد بودم که پشت خاکریزها به پیغمبری رسیده بودند. آنچه دیده‌ام را باید بازگو کنم و اگر آن اتفاق‌ها و انسان‌ها و شرایط سال‌های دفاع مقدس را به تصویر نکشم گناه کرده‌ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وزیر ارشاد» خواستار برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی با موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ در نامه ای رسمی به دبیرکل سازمان جهانی آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در بخشی از این نامه با محکوم کردن اقدام دولت سوئد برای صدور مجوز قرآن سوزی گفت:جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد میزبان اجلاس فوق‌العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در مورد اتخاذ مواضع یکسان و هماهنگ در موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم باشد.

در نامه وزیر فرهنگ خطاب به دبیرکل سازمان آیسسکو آمده است:

«جناب آقای دکتر سالم بن المالک
دبیرکل محترم آیسسکو

اطلاع دارید که متاسفانه در کشور سوئد، مجوز رسمی دولتی برای قرآن‌سوزی صادر شده است و این اتفاق بسیار ناروا در سایه حمایت دولت سوئد انجام گرفته و موجب نارضایتی مسلمانان در سراسر جهان را فراهم آورده است. موضع‌گیری رسمی آیسسکو و به ویژه دبیرخانه اجلاس وزرای فرهنگ عضو آیسسکو می‌تواند به عنوان موضع رسمی اعلان و نارضایتی و ناخشنودی را رسما ابراز نماید.

با اطلاعی که از سوابق جنابعالی دارم، مطمئنم برای جلوگیری از اقدامات مشابه در کشورهای دیگر و به منظور آرامش کشورهای اسلامی از اقدام ارزشمند دریغ نخواهید فرمود.

«وزیر ارشاد» خواستار برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی با موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن شد

همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد میزبان اجلاس فوق‌العاده وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در مورد اتخاذ مواضع یکسان و هماهنگ در موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم باشد.»

گفتنی است، سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو/ ICESCO) سازمانی تخصصی است که با حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می‌کند و در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی و به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو به فعالیت مشغول است. دفتر مرکزی این سازمان در رباط واقع شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میدان ولیعصر (عج) مزین به دیوارنگاره «سِبطُ النَّبی» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران در سحرگاه دوشنبه دوم مردادماه، با نقاشی جدیدی از حسن روح‌الامین نصب و رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) سحرگاه دوشنبه دوم مردادماه، به مناسبت ایام عزاداری حضرت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران‌شان با نقاشی حسن روح الامین تغییر کرد.

عنوان این نقاشی «سِبطُ النَّبی» است که صحنه مبارزه و رجزخوانی حضرت قاسم بن الحسن (ع) را به تصویر کشیده است.

در توضیح این دیوارنگاره آمده است: «راوی می‌گوید: حضرت قاسم ابن الحسن (ع) در برابر سپاه دشمن این رجز را می‌خواند: إن تَنکرونی فأنا ابنُ‌الحسنِ سِبطُ النَّبیِّ المُصطفی المؤتَمَناگر مرا نمی‌شناسید من فرزند حسن هستم و نواده پیامبر (ص) برگزیده و امین هستم.»

طراح نوشتار دیوارنگاره «سِبطُ النَّبی» را که توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی نصب شده، برعهده علی خلج بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌هاى برگزيده سيما تجلیل شدند

معاون سیما در جلسه تجلیل از برنامه سازان برگزیده در دو مناسبت «برگزارى نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» و «استقبال از ناوگروه ۸۶ ارتش» ضمن عرض تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: پیش از برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب به ابتکار قائم مقام فرهنگی سازمان جلسه شورای مدیران سیما در مصلی برگزار و در خصوص پوشش مستقیم و جامع این رویداد بزرگ فرهنگی کشور برنامه ریزی شد.

در نتیجه آن نشست و اهتمام شما همکاران، سیما توانست با یک پیوست رسانه ای، متمایز‌تر از دوره‌های گذشته خوراک فرهنگی رسانه‌ای یک سال رسانه ملی را ظرف چند روز برگزاری آن رویداد کم نظیر و شاید بی نظیر ثبت و ضبط کند.

معاون سیما ادامه داد: درباره سفر ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به دور زمین نیز جلساتی در سطح فرماندهى نیروى دریایى ارتش برگزار شد تا با طراحی عملیات رسانه ای، ابعاد مختلف این رویداد ملی و غرور آفرین در قالب‌های مختلف برنامه سازی انعکاس یابد که خوشبختانه قاب‌هایی تماشایی از این حماسه نیز ماندگار شد.

وی تاکید کرد: باید کار‌هایی که از جنس هم افزایی است مورد توجه بیشتری قرار گیرد و مجموعه ستاد و صف سیما در کنار هم نتیجه مطلوبی رقم بزنند.

برمهانی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است از حضور و رهنمود‌های آقای جلیلی و همچنین شبکه‌ها و تمامی همکارانم در پرداختن به این دو مناسبت ویژه قدردانی کنم.

در ابتداى این مراسم کوروش مفاخری رئیس طرح، برنامه و ارزیابی سیما درباره چگونگی نحوه ارزیابی برنامه‌های برگزیده سیما در این دو مناسبت، گزارشی ارائه کرد و همچنین برخى همکاران و برنامه سازان نیز درباره تجربه این عملیات رسانه اى نکاتى مطرح کردند.

در این آیین از دست اندرکاران و عوامل برنامه‌های برگزیده نمایشگاه بین المللی کتاب شامل «باغ کتاب» شبکه دو، «ویژه برنامه نمایشگاه کتاب» شبکه امید و «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش و همچنین برنامه «بی کرانه» شبکه یک، «از مامان بگو» شبکه دو و «جهان آرا» شبکه افق با موضوع سفر ناوگروه ۸۶ ارتش به دور زمین و تعدادى از همکاران تولید و فنی و پخش شبکه‌ها تجلیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخشی از رشادت‌های «شیخ ابراهیم زکزاکی» در رسانه ملی روایت می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «از خونِ جُون» به کارگردانی مجتبی رضوانی و تهیه‌کنندگی مهدی رضوانی یکشنبه و دوشنبه ۱ و ۲ مرداد ساعت ۲۱:۰۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مستند دو قسمتی «ازخون جُون» که نام آن برگرفته از «جُون» غلام آفریقایی‌تباری است‌که در روزعاشورا در رکاب سیدالشهداء(ع) به شهادت رسید به مراسم مذهبی و عزاداری‌های شیعیان نیجریه و تأثیرپذیری آنان از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و شیخ زکزاکی می‌پردازد.

این مستند روایتی از شکل‌گیری و گسترش مذهب تشیع به همت «شیخ ابراهیم زکزاکی» در نیجریه است و می‌کوشد تا آنچه در نیجریه برای شیعیان رخ می‌دهد را از نزدیک به تصویر بکشد.

ابراهیم زکزاکی (زاده ۱۳۳۲ش)، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، سیصد مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد.

آن‌طور که زکزاکی گفته، وی هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران (۱۳۵۷ش)، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد و تعداد پیروان اهل بیت (ع) در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها تن رسیده است.

بازپخش مستند «از خونِ جُون» دوشنبه و سه‌شنبه (۲ و ۳ مرداد) حوالی ساعت ۱۳:۱۵ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اساساً در رسانه خلاقیت حرف اول را می‌زند/اگر کار بدیع نکنی طبیعتاً در دنیای رسانه عقب می‌افتی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نجم‌الدین شریعتی که این روزها برنامه «حسینیه معلی» را اجرا می‌کند از رفاقت خودش با مداحان این برنامه تلویزیونی می‌گوید و همچنین استعدادهایی که به واسطه این ویژه برنامه محرمی دیده می‌شوند و خلاقیت‌هایی که برای ساخت برنامه‌های مذهبی امروز ضرورت دارد.

به گزارش سینماپرس، دهه ۷۰ یادمان می‌آید که مجری با آرامش و مؤدب تلویزیون، آن روزها برنامه «نیم‌رخ» را اجرا می‌کرد. حضورش به‌عنوان مجری در برنامه «زلال احکام» که پاسخ به مشکلات شرعی مردم بود با سبک خاص گفتاری مورد توجه قرار گرفت که اوج شهرت وی به‌خاطر برنامه «سمت خدا» بود. از زمانی که مجری‌گری «سمت‌خدا» را عهده‌دار شد کار هیچ شبکه دیگری را قبول نکرده است.

البته چند سالی است برنامه «ماه رمضان» تلویزیون (ماه من) را اجرا می‌کند و رویِ دیگری از نجم‌الدین شریعتی را مخاطبین دیدند و این روزها به «حسینیه معلی» رفته و شب‌ها نوعِ دیگری از حضور او روی آنتن دیده می‌شود.

به کم‌گویی و گزیده‌گویی، اعتقاد دارد و در حال حاضر همه دغدغه‌اش سمت خداست. حتی حضورش در برنامه‌های دیگر هم روی رفتار همیشگی‌اش تأثیر نگذاشته و هنوز می‌توانیم او را «آقای آرام» تلویزیون بنامیم. در جریان گفت‌وگو این آرامش به‌چشم می‌آید و البته در بخش‌هایی هم صراحت چاشنی کلام “نجم‌الدین شریعتی” می‌شود.

حرّ به‌واسطه حال خودمان، بدی‌های خودمان و مسیرهای غلطی که رفتیم و در دقیقه آخر به‌سمت امام حسین(ع) برگشت و آن عاقبت‌به‌خیری خیلی مهم است. دوست دارم آخرین حرف و آخرین کلام این دنیایم نام امام حسین(ع) باشد مثل همه علمایی که زلفی گره زده بودند و تا آخر هم ثابت‌قدم ماندند.

مشروح آن به همراه ویدئوی گفت‌وگو در ادامه آمده است:

در حوزه برنامه‌سازی مذهبی توجه به خلاقیت و نوآوری یک ضرورت است

* بگذارید گفت‌وگو را از «حسینیه معلی» آغاز کنیم؛ این برنامه چند فصل روی آنتن بود و در فصل محرمی جنابعالی به عنوان مجری و میثم مطیعی میزبان، به برنامه اضافه شدید. البته سیدمجید بنی‌فاطمه هم بعد از چند صباحی غیبت به این برنامه تلویزیونی برگشت. نکته‌ای که همیشه در مورد برنامه‌های مذهبی و دینی بحث می‌شود عبور از کلیشه‌هاست. اتفاقی که برای «حسینیه معلی» افتاد و از برنامه‌های معمول مداحی و دینی فاصله گرفت و به تعبیرِ برخی از کارشناسان، خلاقیت را چاشنی کار کرد. یا به تعبیری دیگر سر نترس بعضی از عوامل این برنامه این امکان را فراهم کرد. از تجربه‌ اجرایتان در «حسینیه معلی» بگویید و اینکه نگاه‌تان به خلاقیت و نوآوری در ساخت برنامه‌های مذهبی تلویزیون چیست؟

اساساً در رسانه خلاقیت حرف اول را می‌زند و رسانه‌ها مدام در حال رقابت با هم هستند و اگر کار بدیع نکنی طبیعتاً در دنیای رسانه عقب می‌افتی! و چه بسا مدام برخی برنامه‌ها در حال رقابت با خودشان هستند. مثلاً نمونه واضح، «سمت خدا» باشد؛ شاید به لحاظ فرم، نوآوری نداشته باشیم و به اقتضای شرایط راه خودش می‌رود اما در حوزه محتوا ما مدام مجبوریم که با نوآوری و مطرح کردن حرف‌های نو مخاطب‌مان را حفظ کنیم. لذا در چینش کارشناسان‌مان این نکته را لحاظ کردیم.

در حوزه برنامه‌سازی مذهبی توجه به خلاقیت و نوآوری یک ضرورت است که امروز نیروهای جوان و خوش‌فکری در پشتِ ساخت این برنامه‌ها هستند و در «حسینیه معلی» خوشبختانه این اتفاق افتاده است. پخش این برنامه در سال گذشته یک اتفاق خوب و مبارکی بود و میدانِ ساخت برنامه‌سازی خاص و توأم با اندیشه نو و خلاقانه را در عرصه کارهای مذهبی هموار کرد.

«حسینیه معلی» باعث شد ما هم یک حاضری برای امام حسین(ع) بزنیم

امسال دوستان ما در «حسینیه معلی» با آزمون و خطایی که در فصل‌های گذشته گذراندند، خوش‌فکرتر و با برنامه‌تر پا به عرصه ساخت این برنامه گذاشتند. وقتی من به عنوان مجری دعوت شدم و به دوستان پیوستم حسّ و حال خوبی داشتم. احساس کردم که «حسینیه معلی» می‌تواند یک تجربه خوبی برای من در حوزه فعالیت این سال‌هایم باشد. در واقع یک حاضری هم ما برای امام حسین(ع) بزنیم و این خودش نکته ارزشمندی است.

استقبال مخاطبین، درنظر گرفتن دیدگاه‌هایشان در فصل‌های گذشته توانست «حسینیه معلی» امسال را متفاوت‌تر از گذشته کند و استقبال‌ خوبی هم که اتفاق افتاده این نکته را نشان می‌دهد. مهمتر از همه امیدوارم که امام حسین(ع) این تلاش‌ها و قدم‌ها را ببینند.

رفاقت نجم‌الدین شریعتی با مداحانِ «حسینیه معلی»

* از تجربه‌تان در «حسینیه معلی» پرسیدم دلیل داشت. چرا که شما سال‌ها با روحانیون معظم و کارشناسان مذهبی معارفی در برنامه «سمت خدا» و برنامه‌های دیگر گفت‌وگو داشتید و بیشتر شنونده بودید و در این سالها بیشتر با این قشر گفت‌وگو کردید و شناخت خوبی در این حوزه دارید. اما مداحان یک طیف دیگری هستند تجربه‌ای که با مداحان داشتید چطور بود؟

خیلی تجربه جالبی بود. اینها را من از هم جدا نمی‌بینم چون فضای هیئت اساساً همین شکل است. یعنی شما یک بخش منبر و سخنرانی دارید و بعد هم مداحی دارید و شاید «سمت خدا» همان بخش منبرش بود و اینجا بخش پایانی هیئت که مداحی است.

خدا را شکر اتفاقات خوبی را شاهد بودم؛ با سیدمجید بنی‌فاطمه سال‌ها رفاقتی دارم و صفای بی‌نظیر عبدالرضا هلالی و مهدی رسولی فضا را دوست‌داشتنی کرده بود.

هیئتی که با «سمت خدا» شروع می‌شود و با «حسینیه معلی» به پایان می‌رسد

میثم مطیعی که امسال به برنامه اضافه شد تسلطش بر مباحث تاریخی، دقت نظر در مقتل و نوای گرم او خیلی به برنامه کمک کرد. سابقه آشنایی من با این مداحان بزرگ و عزیز باعث شد تا اجرای راحتی در «حسینیه معلی» داشته باشم. ضمن اینکه با این فضا غریبه نیستم و این خودش به من خیلی کمک می‌کرد. اعتقاد دارم اینجا یک هیئتی است که با «سمت خدا» شروع می‌شود و با «حسینیه معلی» به پایان می‌رسد.

«حسینیه معلی» هم استعدادها را نشان می‌دهد و هم هیئت‌ها و آیین‌های عاشورایی اصیل

* یک نکته در مورد «حسینیه معلی» به عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنند و می‌گویند که «حسینیه معلی» می‌تواند در آموزش و پرورش مداحی که خیلی علاقه‌مند دارد مؤثر باشد. در این مسیر چطور قدم برداشته و یا باید قدم بردارد که آموزش و پرورش مداحی را جا بیندازد؛ بعضی‌ها اشتباهی و انحرافی در این مسیر قدم بر می‌دارند و آموزش می‌دهند و متأسفانه یک نگاه کاسبکارانه به حوزه مداحی دارند. نظر شما در این باره چیست؟

من متخصص حوزه مداحی نیستم و شاید این اولین ارتباط جدّی و تنگاتنگم با فضای مداحی باشد. اما آنچه مسلم است ما در «حسینیه معلی» دنبال نشان دادن استعدادها بودیم؛ استعدادهایی بودند که البته این برنامه فراتر از این‌ها عمل کرد. شاید دنبال به تصویر کشیدن یک هیئت اصیل بودیم و آیین‌هایی که در جای جای کشور ما برپا می‌شود و اتفاق می‌افتد؛ آیین‌هایی که گره خورده با نام سید الشهداء و عزاداری که ریشه بسیار کهن و قدیمی دارد.

پرورش استعدادهای «حسینیه معلی» هوشمندانه و هدفمند

من خودم بی‌اطلاع بودم و نمی‌دانستم هر جایی از این کشور متناسب با زیست بومش یک نوع خاص عزاداری دارد و این خیلی برای من جذاب بود؛ این اتفاق را ما در «حسینیه معلی» شاهد هستیم. من موافق این پیشنهادم، چون احساس می‌کنم خیلی از استعدادها هستند که باید هوشمندانه و هدفمند پرورش پیدا کنند و برسند به جایی که درست و اصولی است.

شاید هم باشد اما اگر هست من بی‌اطلاع هستم و این بی‌اطلاعی من به نوعی ضعف به حساب می‌آید؛ بنابراین معلوم است که در این عرصه درست کار نشده و امیدوارم آنهایی که دست‌اندرکارند در این مسیر قدم مهم و مؤثری بردارند.

ما باید اصالت‌ هیئت‌ها و روضه‌ها را احیاء، بازخوانی و بازسازی کنیم

می‌دانید که اصالت هیئت‌های ما به زمان چارپایه‌خوانی آقای ناظم و حتی قبل‌تر از آن و هیات‌های سنتی که در جای جای کشورمان داشتیم، برمی‌گردد. مثلاً در همین تهران در منطقه بازار تهران چه هیئت‌هایی که اگر آدمی به شکل و شمایل‌شان نگاه می‌کند حالش خوب می‌شود.

اگر ما بتوانیم این اصالت‌ها را احیاء، بازخوانی و بازسازی کنیم؛ به نظر من اتفاق خوبی برای مجالس و روضه‌های ما خواهد افتاد و جوانان و نوجوان‌ترها را دعوت کنیم بیایند و شخصیت‌شان در فضای هیئت‌ها شکل بگیرد.

نام امام حسین(ع) و اساساً هیئت، روضه و محرم خیلی ظرفیت دارد و ما نباید از این ظرفیت غافل شویم. یعنی شما یک کتاب راجع به امام حسین(ع) می‌خوانید حال دلتان عوض می‌شود. امام حسین(ع) یک مدرسه و یک کارگاه خودسازی است. امام حسین(ع) یک راه میانبر برای آدم شدن ما است.

امام حسین(ع) یک نعمتی است که خدا در اختیار ما گذاشته است. شما ببینید در کربلا در ماجرای اربعین چه خبر است و چه اتفاقی می‌افتد؟ عالم به سمت امام حسین(ع) حرکت می‌کند؛ من یک وقتی در یکی از پست‌های اینستاگرامم در ایام اربعین نوشتم که هرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش. خود به خود تو به سمت امام(ع) حرکت می‌کنی چون ریشه است چون امام(ع) آن منِ کامل و آن منِ تکامل‌یافته توست.

چطور می‌توانم امروز نسوزم و از این داغ آتش نگیرم؟

* چون این نکته را مطرح کردید این سؤال را می‌پرسم. برش‌هایی که از «حسینیه معلی» در فضای‌مجازی پخش می‌شود همان گریه عاشقانه‌ای را نشان می‌دهد که معمولاً شما به هنگام روضه‌های امام حسین(ع) با خودتان دارید. نه تظاهری در آن است و نه ادا درآوردن برای وایرال شدن؛ چون مخاطبان در این سال‌ها شما را شناخته‌اند. انگار یک چیزی گم کردید و در ایام محرم دنبال این گم شده هستید…

اصلاً قصه امام حسین(ع) فرق می‌کند. یعنی من خیلی مدیون این خانواده هستم. امیرالمومنین و اولادش؛ به تعبیر احمد علوی همه عمر بر ندارم سر خود ز آستانش که فقط سپرده‌ام دل به علی و خاندانش.

قصه امام حسین(ع) قصه آتش‌زدن است. یعنی شما در زیارت اربعین می‌خوانید که سیدالشهداء شهید شدند که ما بیدار شویم. از این حیرت و گمراهی و ذلالت در بیاییم و او برای ما خودش را فدا کرد. من چطور می‌توانم امروز نسوزم و از این داغ آتش نگیرم؟

حاج آقای عاملی یک وقتی می‌گفتند از این عشایر شاهسون پای منبر و روضه من نشسته بودند و وقتی من روضه می‌خواندم مدام می‌زد روی پایش می‌گفت یاندومالا می‌گفتم یعنی چه؟ می‌گفت یعنی آی سوختم!

ما در «حسینیه معلی» بارها این سوختن‌ها را تجربه کردیم

قصه عاشورا قصه سوختن است و ما در «حسینیه معلی» بارها این سوختن‌ها را تجربه کردیم و من تمام بدنم درد می‌کرد و می‌سوختم و دوباره باید خودم را بازسازی می‌کردم و خیلی کار سختی بود. یعنی یک ساعت ضبط «حسینیه معلی» به اندازه ۵ ساعت برنامه‌های دیگر از من توانایی و انرژی می‌گرفت.

انسان خوشبختی هستم دو بار محرم را تجربه می‌کنم

همیشه با خودم فکر می‌کنم که چقدر انسان خوشبختی هستم که دو بار محرم را تجربه می‌کنم. دو بار عاشوراهای عمرم را تجربه می‌کنم و چه بسا بیشتر. ما مثلاً در «سمت خدا» گاهی اوقات مجوریم که برخی از برنامه‌های ماه مبارک رمضان را زودتر ضبط کنیم؛ مثلاً شب قدر، شهادت امیرالمومنین(ع)، ولادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین در برنامه سحر ماه رمضان (ماه من) به صورت زنده با مردم در همان ایام همراهم؛ دوباره باز شب قدر دیگری از راه می‌رسد.

روز عرفه، عید قربان، عید فطر و عاشورا هم همین‌طور؛ ما شب عاشورا را در «حسینیه معلی» چند هفته پیش تجربه کردیم و من واقعاً احساس می‌کردم که تاسوعا و عاشورای من رسیده و بعد از ضبط دوستان تماس می‌گرفتند برای جلسات عید غدیر مشورت می‌خواست یا دعوت کنند، می‌گفتم که غدیر گذشته؛ می‌گفتند که هنوز مانده و به آن ایام نرسیده‌ایم. من فکر می‌کردم محرم آمده و غدیر گذشته است.

حسرت می‌خورم که همان عاشورای واقعه عمرشان که از راه می‌رسد از آن بی‌تفاوت رد می‌شوند از این لیله‌القدری که خدا گفت هر آنچه بود گذشت. این شب‌ها و روزها یک فرصت طلایی است برای اینکه عزیزان بهره‌مند بشوند.

محرم قصه غریبی است

* باز اینجا این نکته به یادم آمد؛ وقتی محرم از راه می‌رسد یاد چه چیزهایی برایتان تداعی می‌شود؟

محرم قصه غریبی است. غربت امام حسین، روضه امام حسین(ع) و روضه تیغ و شمشیر نیست. من یک وقتی می‌خواندم در جمعی امام حسین(ع) نشسته بودند و مشابه‌ این نقل را راجع به امام حسن(ع) هم شنیده‌ام.

یک شخصی آمد یک سؤالی داشت، حضرت آمدند جواب بدهند گفتند با شما نبودم من آمدم از ابن عباس بپرسم. یعنی این اوج غربت و مظلومیت اهل‌بیت است با تمام کمالات و با آن مرجعیت علمی بی‌نظیر که در اوج بود. یا حضرت سیدالشهداء(ع) وقتی از اصحاب و یارانش بیعت‌شان را بر می‌دارند.

من تا ابد کشته مُرده این کلامم، کلامی که محمد ابن بشیر حضرمی گفت. ایشان عرض کرد به امام(ع)، گرگ‌های بیابان من را زنده زنده بخورند اگر ما ترکت کنیم؛ اما خیلی‌ها بودند که نرسیدند.

من برای این غربت بیشتر می‌سوزم. وقتی آمدند لحظات آخر امام حسین(ع)، حضرت خودشان را معرفی می‌کنند می‌گویند مگر مرا نمی‌شناسید؟ می‌گویند چرا می‌شناسیم؟ برای چه این کار را می‌کنید؟ آنها می‌گویند از بغض پدرت! و این غربت و مظلومیت تمام بدن آدمی را خُرد می‌کند که چقدر بی‌معرفت بودند.

بی‌معرفتی بزرگترین روضه کربلای هر سال من است

بی‌معرفتی بزرگترین روضه کربلای هر سال من است. همه‌مان شنیده‌ایم عبیدالله بن حرّ جعفی که حضرت دعوتش می‌کند می‌گویند بیا، می‌گوید آقا یک اسب تیزرویی و شمشیر تیزی دارم اگر می‌خواهید اینها را بدهم و مرا معاف بکنید. امام(ع) می‌فرمایند که عبیدالله اسب و شمشیرت را می‌خواهم چه کار؟ خودت را می‌خواهم و این‌ها خودشان را از امام(ع) دریغ کردند.

حضرت کلامی دارند که برو یک جایی که صدای هل من ناصر ینصرنی را نشنوی. ما صدای هل من ناصر ینصری آقا را می‌شنویم. مرحوم صفایی، تعبیری دارند شما زیاد می‌گویید یا لیتنی کنا معک. اما اگر یک نیازمندی دست یاری به سمت تو دراز کرد و نادیده گرفتی؛ اگر حتی یک ظرف نشسته‌ای گوشه اتاق بود تو نادیده گرفتی، اگر پدر و مادرت صدایت کردند و تو رو برگرداندی و اگر مثلاً به تعبیر من مستأجری به صاحبخانه‌ای گفته اجاره مرا کم کن من توان پرداخت ندارم؛ توجهی نشد. هرکدامِ اینها نداها و دعوت‌هایی است که تو را دارد فرا می‌خواند.

قصه حرّ، قصه تک تک ما است

* یک جایی شنیدم گفته بودید اگر کربلا بودم دوست داشتم همراه حرّ باشم.

قصه حرّ، قصه تک تک ما است. حرّ یک شخصیت بی‌نظیری است که واقعاً مَرد بود و در یک لحظه که خودش را بین بهشت و جهنم دید تصمیم گرفت. تصمیمی که خیلی‌ها درست نگرفتند و روی برگرداندند اما حرّ تصمیم گرفت.

حاج‌آقای میرباقری مکرر می‌فرمایند شب‌های محرم شب تصمیم‌های بزرگ است. همان‌طور که زهیر تصمیم گرفت همان‌طور که حرّ تصمیم گرفت.

وقتی حرّ شرمسار است و سرش پایین است خیلی از نگاه من دیدنی است. آنجایی که حضرت به ایشان می‌فرمایند «إرفع رأسکَ یا حرّ» سرت را بالا بگیر! و من می‌میرم برای آن لحظات و قاب‌ها و تصویرهایی که هر یک از آن لحظات را استاد فرشچیان یا حسن روح‌الأمین می‌تواند به تصویر بکشد. قصه کربلا خیلی قصه غریبی است و ساعت‌ها و لحظات می‌شود در مورد آن صحبت کرد.

«مختارنامه» را قبل از شروع محرم شروع کردم ببینم

* یک نگاه زیبایی در عرصه فیلمسازی و سریال‌سازی داشتید. آقای حاتمی‌کیا آمدند پشت صحنه «سمت خدا» و بعداً شما یک پستی در صفحه مجازی‌تان منتشر کردید و اظهارنظری از سوی ایشان بود و از این دیدار به عنوان تجربه خوبی یاد کردند. ما در عرصه ساخت فیلم و سریال چه در سینما و تلویزیون در القاء مفاهیم عاشورایی همیشه کم گذاشتیم یا کارهایی که انجام شده خیلی اندک و ناچیزند و این کارها هر سال بازپخش می‌شوند. یکی از آنها مختارنامه است که کار خیلی زیبایی بود.

باورتان می‌شود من یک هفته ۱۰ روز قبل از محرم شروع کردم از اول «مختارنامه» را ببینم. شاید برخی هم انتقاد داشته باشند چرا تلویزیون هر سال «مختارنامه» را تکرار می‌کند اما چون نداریم و دستمان خالی است. وقتی به این سریال نگاه می‌کنیم انگار تاریخ مصور را مرور می‌کنیم. یا سریال «امام علی(ع)» به همین صورت.

علل کم‌کاری‌ها در ساخت فیلم و سریال عاشورایی

نمی‌دانم دلیل این کم‌کاری‌ها چیست؟ شاید یک بخشی از آن به هزینه‌ها برگردد؛ چون هزینه‌های تولید بالاست و خیلی از پروژه‌های سنگین‌مان مثل حال و روز بسیاری از مردم این روزها درجا می‌زنند و هر چه‌قدر هم حمایت بشود بالأخره با این رشدی که هزینه‌ها دارد به نظرمن عوامل تولید عقب می‌افتند و مهمتر از همه آن فکر و ایده است که شاید اگر یک تیم ایده‌پرداز خوب در حوزه‌های مختلف خاصه در حوزه تاریخ مثلاً حامد کاشانی این قابلیت را از نگاه من دارد.

نه الزاماً پروژه‌های سنگین و ویژه مثل «مختارنامه»، «امام علی» و یا «سلمان فارسی»؛ شاید بتوان کارهای جمع و جور و مؤثرتری انجام داد. مهم آن ایده و فکر است و یک کسی که درست آن را اجرا کند. چون سینما و هنر خیلی زبان گویایی است.

رهبر معظم انقلاب یک وقتی می‌فرمودند اگر عالی‌ترین مضامین را شما در قالب هنر ارائه ندهید ماندگار نمی‌شود. منبری ماندگار است که هنرمندانه باشد؛ به همین خاطر است که حاج‌آقای فلسفی ماندگار می‌شود. این است که مداحان ما هنرمندانه ماندگار شدند. نواهایی حتی اگر سال‌ها از آنها گذشته باشد اما هنوز برای مخاطب تازگی دارند.

بیشتر بخوانید

گزارش پشت صحنه «از سرگذشت» | همه محوِ «کلاه‌خود» حضرت عباس (ع) / علی‌اکبر قلیچ و ترس از روزی که نتواند برای امام حسین(ع) گریه کند

من اجرای برنامه مذهبی و دینی را برچسب نمی‌دانم

* شما را به عنوان مجری برند در حوزه برنامه‌های مذهبی و معارفی می‌شناسند. ممکن است برخی از مجریان به عنوان مجری برنامه مذهبی و معارفی یک گاردی داشته باشند. این اتفاق برای شما چه بوده؟ آیا برای شما برچسب بوده یا امتیاز؟

اصلاً هیچ‌وقت گارد نداشتم و برچسب نبوده است. چرا که از روز اولی که آمدم، راهم را دیدم. مرحوم آقای صفایی حائری معروف به «عین صاد» یک تعبیری دارند؛ همین جا توصیه می‌کنم که عزیزان بروند آثار ایشان را بخوانند. درباره‌شان به همین نام (عین صاد) مستند ساخته شده و من هم سه کتاب صراط، بلوغ و رشد ایشان را خوانده‌ام و صوتی شده است. بسیار مدیون این شخصیت عظیم هستیم.

ایشان می‌گویند که شما مسیر را تا انتها نبینی درمانده می‌شوی؛ تو کربلا را می‌بینی که اربعین راه می‌افتی، اگر ندانی همان چند ستون اولِ راه می‌گویی کجا دارم می‌روم؟ برای چه باید این گرما را تحمل کنم؟ تو باید راه را بشناسی، موانعش را بشناسی و بعد حرکت کنی.

من تمام این مسیر را از ابتدا تا انتها دیدم و حتی شاید سال‌های اول برخی به من گفتند فرمان را به سمتِ برنامه‌های اجتماعی حرکت دهم، گفتم من نگاهم این است که یک خدمتی در عرصه برنامه‌های مذهبی و دینی کرده باشم. خدا می‌داند خیلی وقت‌ها خستگی به آدم غلبه می‌کند و یک جایی احساس می‌کنم باید مقطعی از نظر حرفه‌ای فاصله بگیرم.

اگرچه لطف مردم همیشه شامل حالم بوده اما آن‌قدر لطف مردم به من رسیده، احساس می‌کنم که ممکن است حضور من در برنامه «سمت خدا» که هر روز روی آنتن می‌رود و یا برنامه‌های دیگر، یک کسی زلفی گره زده همین اتفاق به من انگیزه و امید می‌دهد.

من با تمام سختی‌هایی که کار کردن در فضای رسانه دارد و با تمام محدودیت‌هایش با دل و جان عازم این راه هستم و پا در این مسیر نهادم و به آن افتخار می‌کنم. یک پیری به من وصیت و توصیه کرد که این دعا را زیاد بخوان! همیشه گفته‌ام خدایا من همین‌جا که هستم خوب است من همین جا بمانم. در زیارتنامه حضرت معصومه(ع) این فراز هست و خادمان این را زیاد می‌خوانند که جای ما کسی نیاید.

این مسیر، مسیر پرفراز و نشیب و سختی است و من از ابتدا که وارد این راه شدم با توجه به هدفی که داشتم وارد این مسیر شدم و بحمدالله لطف خدا هم همیشه شامل حال من بود و از این جهت خوشحالم.

ماجرای شایعه خداحافظی نجم‌الدین شریعتی با اجرا

* این نکته را که مطرح کردید یادِ آن شیطنت رسانه‌ای که موضوع خداحافظی و کناره‌گیری شما از اجرا را مطرح کرد، افتادم. آنجا لطف و محبت مردم را چطور دیدید؟

من خیلی به مردم مدیون هستم و خیلی دوست‌شان دارم. یک وقت‌هایی تمام وجودم سرشار از محبت به مردم می‌شود و کسانی که آنها را نمی‌شناسم و این خیلی حسّ عجیبی است و خدا کند که مسئولان بتوانند این حس را تجربه کنند. من یک وقت‌هایی از مشکلات و دردهای مردم شب‌ها خوابم نمی‌برد؛ کسانی که واقعاً نمی‌شناسم‌شان و همیشه خدا را شکر می‌کنم که من هیچ مسئولیتی که با معیشت مردم سروکار دارد، ندارم.

اگرچه این عرصه، عرصه بسیار ارزشمندی است کسی که بتواند خدمت کند با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست اما همان‌قدر مسئولیتش سخت و سنگین است. به نظرمن در وهله اول جدای از فضای رسانه و تبلیغات (این خطاب، خطاب به مسئولان است) که کارهای شما، رفتار شما، خبرهای شما خاصه در حوزه معیشت مردم نسبت به آینده امیدآفرین باشد. وقتی این اتفاق بیفتد، خیل عظیمی از مخاطبین ما وقتی از نظر معیشت زندگی‌شان تأمین باشد، چقدر با آغوش باز پذیرای دین می‌شوند؟

بحمدالله این لطف مردم همیشه شامل حال من بوده است. یک وقتی تجلیل از برنامه‌سازان ماه مبارک رمضان بود ما را هم دعوت کرده بودند؛ آقای جبلی (رئیس صداوسیما) و دوستان دیگر حضور داشتند. خیلی لطف داشتند من واقعاً یک لحظه یادم نیست گفتم آنجا این نکته را مطرح کردم یا جای دیگری، ولی باور و عقیده من این بود و گفتم من اصلاً به دنبال تجلیل نیستم من اصلاً عدد و رقمی نیستم آن ذره که در حساب نیاید ماییم. اما تمام محرم تمام «سمت خدا» دلخوشی‌ام این است که صاحب دلی دعا کند. به تعبیری دیگر، اگر یک صاحب نفسی دعایت کند بارت را بستی.

پیشنهاد بازیگری به مجری «سمت خدا»

* هنوز هم به شما پیشنهاد بازیگری می‌شود؟ موضوع دستمزد هم نکته دیگری بود که درباره شما مطرح می‌شد که بودجه کارهای شما پایین است؛ آیا این نکات صحت دارد و اینکه پیشنهادات مربوط به استیج‌های بیرونی و پلتفرم‌ها را که برای اجرا نپذیرفتید؟

هنوز که هنوز است پیشنهاد بازیگری می‌شود. اما در مورد بودجه پایین، نپذیرفتن دعوت استیج‌ها و پلتفرم‌ها باید بگویم واقعاً به همین دعا و به همین نگاه که گفتم دلخوشم و مطمئن هستم که اهل‌بیت تمام جاهای خالی را خودشان پُر می‌کنند. به این باور دارم و مطمئناً این نکته را به همه شنونده‌ها، بیننده‌ها و مخاطبین شما بگویم که ذره‌ای در این راستا تردید نکنند که حضرات ائمه معصومین حواس‌شان به ما هست.

این را از روی شکم سیری و یا به سبکِ بعضی‌ها می‌گویند که شما خیلی پشتتان گرم است نمی‌گویم. خیلی وقت‌ها من این اتفاق را به عینه تجربه کردم و همیشه گفتم، شما از حال و روز ما خبر دارید. نه الزاماً بحث معیشت و زندگی این روزهای ما، بلکه حال دل‌مان و تمام نقص‌ها و کم و کسری‌ها را پُر کنند و این اتفاق می‌افتد.

من ضرر کردم تو معتمد بازاری/ بار ما را نخریدند تو برمی‌داری

* این حسن ختام صحبتمان باشد؛ چون اهل ادبیات و شعر هستید در ایام محرم و خلوت خودتان چه شعری زمزمه می‌کنید.

من شعر زیاد می‌خوانم. یک وقت‌هایی با یک تک‌بیت حتی حالم عوض می‌شود. این چند روزه یک چیزی سر زبانم هست و خیلی زبانحال این روزهای ما است؛ نمی‌دانم شعر کیست تازه شنیدم. من ضرر کردم و تو معتمد بازاری/بار ما را نخریدند تو بر می‌داری.

یک شعری سید حمیدرضا برقعی دارد؛ از جهانی که پر از تیرگی ما و من است/ می‌گریزم به هوایی که پر از زیستن است. می‌گریزم به جهانی که پر از یکرنگی است/ به جهانی که پر از گریه‌کن و سینه‌زن است

به همان جا که نفس قیمت دیگر دارد/ اشک‌ها درّ نجف، سینه عقیق یمن است/ به همان جا که در آن باد صبا بسته دخیل/ به عبایی که پر از رایحه پنج تن است

چه خراسان چه مدینه چه عراق و چه دمشق/ هر کجا پرچم روضه‌ست همان‌جا وطن است/ دم من زندگی و بازدمم زندگی است/تا که روی لب من ذکر حسین و حسن است/ قلب آن است که لبریز محبت باشد/ تا ابد خانه اولاد علی قلب من است

خدا کند که این محبت را از ما نگیرند. زبان شعر زبان خوبی است و ما در شعر خیلی غنی هستیم. تعبیر رهبر معظم انقلاب است باز هم من از ایشان وام بگیرم که ما شاید در فیلمنامه در نمایش خیلی قدمت نداشته باشیم یعنی اروپایی‌ها در نمایشنامه‌نویسی خیلی از ما جلوترند اما در شعر هیچ کسی قدیمی‌تر و غنی‌تر از ما نیست. با حافظ و سعدی و بی‌دل و مولوی و شعرای امروز ما.

یک وقتی می‌شود با زبان شعر حرف زد. در کنار زیارتنامه خواندن این همان نمک است که به قول آقای قرائتی در کنار گرمک کاشان می‌گذارند.

حالا یک وقت‌هایی می‌تواند آن بیت شعر خیلی حالت را عوض کند. من چند وقت پیش که مشهد بودم صحن گوهرشاد روبروی حرم امام رضا(ع) مکرر می‌گویم که ویرانه را گران نکند زرق و برق‌ها باید مرا بکوبی و از نو بسازی.

احساس کردم اربعین سال گذشته مرا در چرخ گوشت انداختند و خُردم کردند

همیشه می‌گویم خراب کن و خودت از اول بساز. یعنی باید ما را در هم بریزند. من اربعین سال گذشته که رفتم احساس کردم که من را در چرخ گوشت انداختند و خُردم کردند و از آن طرف بیرون دادند. با دیدن این عشق و محبت زائران حضرت سیدالشهداء، این‌هایی که در پیاده‌روی در مشایه بودند. این عشق و مغناطیس را ببینید چه شخصیت‌هایی ساخته است.

فردی در گرمای ۵۰ درجه پای قابلمه و اجاق ایستاده، آشپزی می‌کند بدون هیچ چشم‌داشتی در آنجا کار می‌کنند. بعد اینجا به شما می‌گویند بیا یک عکس سلفی بگیر یک نگاهی به آسمان و ساعت می‌کنی!! ان‌شاءالله که ما را در محرم و این هیئت‌ها بسازند و ان‌شاءالله حال دل‌مان با امام حسین(ع) بهتر شود.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع