X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

سیگنال‌دهی رادیو تلاوت افزایش یافت

به دنبال تمجید مقام معظم رهبری از رادیو تلاوت؛

منصور قصری‌زاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن درباره پیام مقام معظم رهبری پیرامون رادیو تلاوت گفت: پیام حضرت آقا وظایف ما را دو چندان و سنگین کرد. وقتی ایشان دو سال متوالی به‌طور مستقیم در جلسات رسمی و تخصصی نظر خود نسبت به رادیو تلاوت بیان می‌کنند، احساس می‌کنیم باید یک حرکت ویژه‌ای را انجام دهیم.

قصری‌زاده ادامه داد: در حال حاضر هر کاری که در رادیو تلاوت انجام می‌شود قابل قبول است، اما مطلوب نیست. تیر ماه سال ۱۳۹۱ بود که رادیو تلاوت به عنوان بازوی تخصصی رادیو قرآن تاسیس شد. البته ما یک شبکه رادیویی قرآن داشتیم. علاوه‌بر این رادیو، دو بازوی تخصصی به نام‌های کانال تلاوت و کانال ترتیل داریم. اگرچه هنوز مختصات یک رادیو را بدست نیاوردند، ولی این دو کانال را از رادیو قرآن کمتر نمی‌بینیم.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه رادیو تلاوت به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌کند، افزود: با این حال، رادیو قرآن هم با این هدف تاسیس شد. موسس اصلی این رادیو حضرت آقا بودند، که در آن زمان در مقام ریاست‌جمهوری پیشنهاد تاسیس رادیویی را دادند، که بتواند صدای قرآن را پخش کند. موجی که هر کس آن را روشن کرد، بتواند به اقتضاء از آن لذت ببرد. رادیو قرآن در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد. به مرور برنامه‌سازی و موضوعات آموزشی و معارفی در رادیو قرآن گسترش یافت.

به گفته وی، هدف این بود که قرآن به قرائت خلاصه نشود. ولی وقتی رادیو قرآن به نقطه‌ای رسید، که برنامه‌سازی را در خود جای داد، سهم قرائت قرآن کاهش یافت. به همین دلیل، همکاران کانال تلاوت را ایجاد کردند، که به‌صورت تخصصی به قرائت قرآن می‌پردازد. اما این رادیو به‌صورت بسته‌های تولیدی برنامه پخش می‌کند. یعنی برنامه زنده‌ای نیست، ارتباطش با مخاطبان ارتباط پویا نیست و مثل رادیو قرآن نیست. به همین دلیل از جهاتی نقاط قوت رادیو تلاوت و از جهاتی نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

قصری‌زاده با بیان اینکه بسته‌های برنامه‌سازی شش بسته ۴ ساعته است، بیان کرد: اولین گام مهم ما این است که بسته‌های تلاوت را به اقتضاء زمان مناسبتی کنیم. به عنوان مثال، بخاطر ایام عفاف و حجاب تلاوت‌های مناسب این ایام را پخش کنیم. در گام بعدی به دنبال آن هستیم که رادیو تلاوت را از حالت تولیدی به حالت زنده و مستقیم تبدیل کنیم.

از دیگر ویژگی‌های رادیو تلاوت افزایش برد سیگنال‌دهی آن است؛ به صورتی که به گفته مدیر رادیو قرآن، رادیو تلاوت در حالت FM زیر ۵۰ درصد پوشش داده می‌شد. اما از دیروز امکان AM هم به آن اضافه شده، که می‌تواند تا شب تا ۸۰ درصد پوشش‌دهی و سیگنال‌دهی داشته باشد. 

احمدرضا صدر سرپرست روابط عمومی معاونت صدا هم درباره پوشش‌دهی AM گفت: از آنجایی AM موج بلندی محسوب می‌شود، موج رادیو در همه جا قابل شنیدن است. حتی من رادیو قرآن و رادیو ایران را به دلیل اینکه روی موج AM پخش می‌شد، در مدینه هم شنیدم. رادیو قرآن در کشور از موج AM قوی برخوردار است. الان این موج به رادیو تلاوت اختصاص یافت، تا رادیو تلاوت از اقصی نقاط کشور روی موج AM به گوش شنوندگان برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل جدید «نشان ارادت» روی آنتن سیما می‌رود

فصل ششم این برنامه به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی با ساختاری متفاوت برای پخش در محرم و صفر ۱۴۰۲ در حال ساخت است.

در پنج فصل قبل این برنامه، مفهوم عاشورا و ابراز ارادت به اباعبدالله الحسین (ع) عمدتاً از طریق افراد معروف روایت می‌شد و برنامه از ظرفیت سلبریتی‌های هنری، فرهنگی و ورزشی بهره می‌برد. در سری جدید برای پرهیز از تکرار تصمیم بر این است تا چهره‌های مردمی در برنامه حاضر باشند.

لوگوی فصل جدید را محمد روح‌الامین از پرکارترین طراحان پوستر و نامواره در سینمای ایران، طراحی کرده است.

در فصل ششم هنرمندان، چهره‌های به نام، سوژه‌های اجتماعی، نخبگان، پیرغلامان، دختران قهرمان، کارآفرینان، خیرین، به همراه مردم عادی محور اصلی برنامه هستند؛ کسانی که در طول سال و همچنین محرم و صفر در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت دارند؛ از جمله موکب داران، هیئت‌های قدیمی و…

«نشان ارادت» محصول گروه معارف شبکه دو سیما با مشارکت ستاد عتبات عالیات در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از ۲۰ محرم تا اربعین از شبکه دو سیما و شبکه‌های جام جم و برون مرزی صدا و سیما روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی ستاد ملی جمعیت از عملکرد صداوسیما در اجرای قانون حمایت از خانواده

دبیرستاد ملی جمعیت از عملکرد سازمان صداوسیما در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قدردانی کرد.

سیدکاظم فروتن، دبیر ستادملی جمعیت در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما، از عملکرد این سازمان و اقدامات انجام شده در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال جاری تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه تقدیرنامه ارسالی از سوی سید کاظم فروتن، آمده است: «امید است با توجه به فعالیت جهادی همکاران جنابعالی، شاهد تولید، توزیع و ترویج بیش‌ازپیش محتوا و برنامه‌های رسانه‌ای منطبق با سیاست‌ها و اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آن سازمان باشیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارخانه‌های ما آنقدر نظرشان به مباحث اقتصادی جلب شده است که گاهی در کسوت معاملات ملکی و ماشین دیده می‌شوند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید فلاح‌فر درباره وضعیت فعلی نگارخانه‌ها، مسائل نظارتی و نگاه‌های متفاوت آنها در مسائل هنری و اقتصادی سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، سعید فلاح‌فر هنرمند و کارشناس مرکز هنرهای تجسمی درباره وضعیت فعلی نگارخانه‌ها و اینکه در مرکز هنرهای تجسمی اطلاعات دقیقی از عملکرد آنها وجود دارد یا خیر، توضیح داد: اتفاق مهمی که در حوزه نگارخانه‌ها افتاده و سبب سردرگمی‌های فعلی شده، این است که نگارخانه‌ها در تهران و ایران تغییر ماهوی داده‌اند، یعنی نگارخانه‌های امروزی شاید شکل بیرونی و فیزیکی‌شان شبیه به چندین سال قبل باشد اما از لحاظ معنایی و جایگاه اجتماعی و هنری و عملکردی تغییر کرده‌اند. نگارخانه در دهه ۱۳۷۰ تقریباً شکلی فرهنگی هنری داشت اما کم کم تغییرات ماهوی پیش آمد که شکل و شمایل آن‌ها تبدیل به رویدادی اقتصادی شد. در این نوع، نگارخانه‌ها دیگر فضایی صرفاً فرهنگی هنری نیستند و نگاه‌شان به سمت تجاری نیز متمایل شده است که این نوع نگاه خیلی چیزها را تغییر می‌دهد.

وی گفت: بخشی از آشفتگی‌هایی که حس می‌شود به این دلیل است که همه نگارخانه‌ها این مسیر را یکسان طی نمی‌کنند و در واقع یکدستی نگارخانه‌ها که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شاهد آن بودیم، از بین رفته است و با چندین مدل نگارخانه‌ها مواجه می‌شویم که چنین سابقه‌ای را قبلاً نداشتیم. از طرفی رابطه نگارخانه‌ها با هنرمندان، مخاطبان و جامعه تغییر می‌کند که به دلیل فعالیت اقتصادی آنها خواهد بود و همه اینها سبب می‌شود نگاه منسجمی که قبلاً به نگارخانه‌ها داشتیم، از هم پاشیده شود و به سمت نگاه تازه‌ای عبور کنیم.

چرا امروز نباید نگارخانه‌ها مالیات بدهد!؟

فلاح‌فر در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ما هنوز در این روند به یک وضعیت ثابتی نرسیدیم، بیان کرد: هنوز عده‌ای متمایل به نگارخانه‌های دهه ۳۰ و ۴۰ تا ۷۰ هستند و از طرف دیگر عده‌ای نیز به نگارخانه‌های پاریس و لندن و نیویورک متمایل هستند. نوع مواجه شدن با این دسته‌های مختلف، متفاوت است و قطعاً قوانینی که در مورد اینها وضع می‌شود متفاوت است.

وی با ذکر مثالی درباره عملکرد متفاوت نگارخانه‌ها توضیح داد: چیزی که کار را بسیار مشکل می‌کند، توقعاتی است که نگارخانه‌ها در بحران گذار برایشان به وجود می‌آید؛ یک مثال ساده اینکه وقتی در دهه ۷۰ نمایشگاه نقاشی برگزار می‌کردید و هیچ اثری به فروش نمی‌رسید، روی درآمد فروش حساب نمی‌کردید، از هنرمند ورودیه اخذ می‌کردید چون باید خرج نگارخانه را بدهید. اما وقتی وارد دوره‌ای شده‌اید که افتخار یک نگارخانه، سولد اوت شدن (فروش رفتن همه آثار در یک ساعت یا یک روز) است، دیگر نیازی به ورودیه گرفتن نیست اما می‌بینیم که برخی نگارخانه‌ها نمی‌خواهند از این مورد عبور کنند! هم مدعی سولد اوت شدن هستند و هم از هنرمند ورودیه می‌گیرند! نگارخانه‌ای که در دهه ۷۰ فروش نداشته، در حال انجام کار فرهنگی بوده که با حداقل‌ها از هنرمندان جوان و دانشجوها حمایت می‌کرده است و به همین دلیل نباید مالیاتی پرداخت کند. آن دوره وقتی محرز شده بود که کاری فرهنگی توسط نگارخانه‌ها صورت می‌گیرد، معافیت مالیاتی تعلق گرفت. امروز اگر قرار است نگارخانه‌ای آثار مَستر بفروشد و روی هر کدام از آثار، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود کند، چرا نباید مالیات بدهد!؟

امروز اگر قرار است نگارخانه‌ای آثار مَستر بفروشد و روی هر کدام از آثار، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود کند، چرا نباید مالیات بدهد!؟ این هنرمند عکاس ادامه داد: این تغییرات را هر کسی شامل مدیر دولتی یا مدیر نگارخانه یا هنرمند دوست دارد بخشی که به منافع او مرتبط است، انجام دهد اما حاضر نیستند تعهدات به هزینه‌های این امور را بپردازند. هنرمند می‌گوید چرا باید بابت یک کار ۳۰ میلیون به دلال پول بدهد این در حالی است که کارش ۱۰۰ میلیون فروخته می‌شود! آن زمانی که هنرمند پولی نمی‌داد، کارهایش هم به فروش نمی‌رسیدند؛ بنابراین لازمه بازار این است که یک هنرمند به دلال هنری و نگارخانه دار میزانی از فروش بدهد.

وی با بیان اینکه این دوره عبور و گذار در فروش آثار هنری، دوره‌ای دشوار است، گفت: ذهن فرهنگی هر جامعه‌ای قرار نیست با هر تکانی تغییر کند! نکته جالب اینجاست که اتفاقات نگارخانه‌های ایران به صورت سریع و مقطعی تغییر کرده است اما در لختی برنامه گرفتاریم و نتوانستیم از موج قبلی به موج جدید برسیم. البته اگر همه نگارخانه‌ها یک شکل می‌شدند، کار راحت‌تر بود؛ ما بیش از ۲۰۰ نگارخانه داریم که ممکن است تعدادی از آنها نگاهی صرفاً اقتصادی داشته باشند و تعدادی نگاه فرهنگی اقتصادی و برخی نیز نگاه‌های دیگر داشته باشند. در واقع طیف‌های مختلفی در نگارخانه‌ها شکل گرفته است که هر کدام نیازها و توقعات خاصی دارند و در این میان خیلی راحت است که شخصی بیاید و پیشنهادی بدهد اما وقتی طیف‌های مختلفی وجود دارند، یک پیشنهاد مقطعی جوابگو نخواهد بود.

ما با طیف‌های مختلفی از نگارخانه‌ها مواجهیم که هر کدام نیاز به شکل نظارتی و قانون متفاوتی دارند و تنوعی از ایده‌های نظارتی و حقوقی و قانونی به وجود آمده که هماهنگی آن برای همه نگارخانه‌ها، کار سختی به حساب می‌آید

فلاح‌فر تصریح کرد: بنابراین ما با طیف‌های مختلفی از نگارخانه‌ها مواجهیم که هر کدام نیاز به شکل نظارتی و قانون متفاوتی دارند و تنوعی از ایده‌های نظارتی و حقوقی و قانونی به وجود آمده که هماهنگی آن برای همه نگارخانه‌ها، کار سختی به حساب می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روند هماهنگ‌سازی نگارخانه‌ها به دست انجمن نگارخانه‌داران تسهیل می‌شود یا خیر، گفت: انجمن نگارخانه‌داران به موضوعاتی خارج از مسائل و مشکلات نگارخانه‌ها می‌پردازند و اتفاقاً این انجمن از عوامل مؤثر در عبور و گذار هستند که هنوز نمی‌دانند کجا ایستاده‌اند؟ انجمن نگارخانه‌داران هنوز نمی‌دانند که نگارخانه‌ها را باید به کدام سمت و سو ببرد؟ بسته به اینکه اعضای انجمن از کدام نگارخانه‌ها انتخاب شده باشند، ایده و فکر خودشان را دارند و منافع جامعه هنری برایشان مهم نیست بلکه منافع اعضایشان مهم است و طبیعتاً منافع اعضای انجمن مساوی منافع جامعه هنری نیست و طبیعتاً این انجمن نمی‌تواند به عنوان یک قطب تصمیم‌گیرنده تلقی شود.

فلاح‌فر تاکید کرد: واقعیت این است اگر نگارخانه‌ای نگاهش به لندن، نیویورک یا پاریس است، صرفاً نباید نگاه اقتصادی داشته باشد. من مخالف سیستم اقتصادی نگارخانه‌ها نیستم چراکه نگارخانه یک بنگاه تجاری است و اتفاقاً بیشتر تجاری است تا هنری؛ اما اگر می‌خواهد در تجارت موفق باشد باید ابتدا در مبحث هنری موفق شود و به استانداردهای هنری نزدیک باشد. نگارخانه‌های ما آنقدر نظرشان به مباحث اقتصادی جلب شده است که گاهی در کسوت معاملات ملکی و ماشین دیده می‌شوند! شأن تجارت در نگارخانه با شأن تجارت در بنگاه معاملاتی فرق دارد و اگر قرار است نگارخانه‌ای باشیم که فعالیت تجاری خوب داشته باشیم، باید شأن هنری خودمان را نیز داشته باشیم.

نگارخانه استاندارد نداریم!

وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از نگارخانه‌های موجود از استانداردهای معتبر برخوردارند، گفت: تقریباً چنین گزینه‌ای نداریم! نگارخانه‌داران در حال خرید و فروش هستند و خریدار نیز برایشان مهم است و آنها می‌گویند بازدیدکننده هنری باید به سراغ دوسالانه‌ها بروند. چیزی که در حراج هنری نیز اتفاق می‌افتد؛ در حراج‌های هنری خریدار از هر چیزی مهم‌تر است و کیفیت آثار هنری از اهمیت چندانی برخوردار نیست. از طرف دیگر در دوسالانه‌ها، مساله مهم، تعداد بازدیدکننده‌ها و کیفیت آثار است. در واقع به اعتقاد من، نگارخانه باید وسط این دو طیف دوسالانه‌ها و حراج‌های هنری باشد و نمی‌تواند به صورت مطلق، مثل حراج یا دوسالانه باشد و باید بتواند با این دو طیف تجاری و فرهنگی ارتباط برقرار کند. یکی از کارهای نگارخانه این است که باید منتقد هنری را روی هوا قاپ بزند در صورتی که چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد و ترجیح‌شان بر میزبانی از خریداران است تا منتقدان هنری.

این منتقد هنری تصریح کرد: حراج‌های هنری منتقد نمی‌خواهد و فقط خریدار می‌خواهد، موزه‌ها نیز فقط به دنبال منتقدان هنری هستند و خریدار نمی‌خواهند؛ نگارخانه باید بتواند این هر دو طیف را به صورت خیلی کارآمد مدیریت کند. این در حالی است که نگارخانه‌ها ما در یکی از این دو طیف افراط و تفریط دارند! و جایی که تعادل وجود داشته باشد، به اعتقاد من نداریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تونی بنت» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «تونی بنت» که چندین دهه از برجسته‌ترین خواننده‌های پاپ کلاسیک آمریکایی بود، در فاصله دو هفته تا تولد ۹۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از آسوشیتدپرس، ناشر آثار «تونی بنت» اعلام کرد که این خواننده معروف آمریکایی که از سال ۲۰۱۶ مبتلا به بیماری آلزایمر شده بود در زادگاهش شهر نیویورک از دنیا رفته است.

او با نام کامل «آنتونی دومینیک بندتو» در سوم اوت ۱۹۲۶ در محله کوئینز شهر نیویورک متولد شد و یکی از ستاره‌های برجسته پاپ کلاسیک آمریکا در میانه قرن بیستم نام گرفت و طی هفت دهه فعالیت بیش از ۷۰ آلبوم موسیقی تولید و منتشر کرد و موفق به دریافت ۱۹ جایزه معتبر گرمی در عرصه موسیقی شد.

«بنت» تمامی جوایزش به غیر از دو مورد را پس از شصت سالگی دریافت کرد و تعدادی از برجسته‌ترین ستاره‌های موسیقی پاپ آمریکا در ۶ دهه اخیر او را مورد تمجید قرار می‌دادند.

«تونی بنت» در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۶ عنوان کرده بود: «از سرگرم کردن مخاطبان و کمک به آن‌ها برای فراموش کردن مشکلاتشان لذت می‌برم. فکر می‌کنم که مردم از هنرنمایی صادقانه با کمی شوخ طبعی واقعا لذت می‌برند».

او در اجرای ترانه‌هایش سبک منحصر به فردی داشت که الهام‌بخش موسیقی خلق‌شده توسط آهنگسازان و ترانه‌سرایان بزرگ هم‌عصر خود از جمله «جورج گرشوین»، «کول پورتر» و «اروینگ برلین» بود.

«تونی بنت» در دهه پنجاه میلادی با ترانه‌هایی نظیر «به خاطر تو» و «قلب سرد سرد» جای خود را در موسیقی پاپ کلاسیک آمریکا باز کرد و در دهه شصت میلادی با ترانه‌های جاودانه‌ای نظیر «قلبم را در سانفرانسیکو جا گذاشتم» به شهرت رسید.

او نه تنها از انفجار موسیقی راک در اواخر دهه شصت میلادی و شکوفایی آن در دهه‌های بعد جان سالم به در برد، بلکه موقعیت ویژه خود در موسیقی پاپ آمریکا را حفظ کرد و در دهه‌های بعد با هنرمندانی همکاری کرد که هم‌سن نوه‌های او بودند.

در دهه چهارم زندگی «تونی بنت» به نظر می‌رسید که سبک او برای همیشه از مد افتاده است اما او با کمک پسرش که مدیر برنامه‌هایش بود توانست در یک کارزار تبلیغاتی موفق در میان نسل جوان دهه ۱۹۹۰ که به نسل «ام‌تی‌وی» شهرت داشت به محبوبیت برسد.

او در سال ۲۰۱۴ و در ۸۸ سالگی، رکورد قبلی خودش را (به عنوان سالمندترین خواننده زنده) را شکست و با ترانه «گونه به گونه» که اجرا کرده بود به صدر جدول پر فروش‌ترین ترانه‌های پاپ آمریکا رسید و در سال ۲۰۱۱ نیز آلبوم او با عنوان «هم‌صدایی ۲» شامل اجرای ترانه‌های دو صدایی با خوانندگان مختلف در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های موسیقی پاپ قرار گرفت.

آخرین آلبوم «تونی بنت» به نام «عشق برای فروش» در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارتباط بیش‌تر قوه قضائیه و رسانه ملی و بالا رفتن آگاهی‌های حقوقی مردم به نفع کشور و مردم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه‌ملی گفت: هویت‌محوری و عدالت‌گستری دو رکن مهم در رویکردهای تحولی رسانه ملی است و سعی می‌کنیم همه رویکردهای تحولی‌مان مبتنی بر این دو اصل باشد.

به گزارش سینماپرس، رئیس سازمان صداوسیما و معاونانش مهمان رئیس قوه قضائیه و مدیران ارشد این قوه بودند. تبیین هویت‌محوری و عدالت‌گستری به‌عنوان دو رکن مهم در رویکردهای تحولی صداوسیما و طرح مطالبه ملی صیانیت از امنیت فرهنگی جامعه و لزوم یاری‌رسانی قوه قضاییه به رسانه ملی در این زمینه و تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر از جمله مواردی بود که جبلی با رئیس دستگاه قضا در میان گذاشت. عالی‌ترین مقام قضایی کشور نیز در این دیدار تاکید کرد که نباید میان قوه قضاییه و رسانه ملی مرزی وجود داشته‌باشد؛ ما و صداوسیما اهداف کلان مشترکی داریم که همان تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در سخنانی در این دیدار تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از متواضع‌ترین مسئولان تاریخ جمهوری اسلامی هستند که بنده در طول خدمتم با آن‌ها برخورد داشته‌ام، ایشان بدون کوچک‌ترین ملاحظات مربوط به جایگاهشان، همواره با فروتنی پذیرای نکات و مطالب ارائه شده از سوی دیگران بوده‌اند.

وی افزود: آقای محسنی اژه‌ای در سال جاری با پایه‌گذاری یک سنت حسنه و برخلاف تشریفات و بیانیه‌های مرسوم، مصاحبه تلویزیونی مربوط به هفته قوه قضائیه را در سازمان صداوسیما انجام دادند و امیدواریم این روش و منش الگویی برای همه مسئولان و دست‌اندرکاران باشد.

جبلی در ادامه، هویت‌محوری و عدالت‌گستری را دو رکن مهم در رویکردهای تحولی رسانه ملی عنوان کرد و گفت: ما در سازمان صداوسیما سعی می‌کنیم که همه رویکردهای تحولی‌مان مبتنی بر اصول هویت‌محوری و عدالت‌گستری باشد.

وی با بیان اینکه «تبیین مفهوم عدالت در نظام اسلامی»، «معرفی دستاوردهای نظام در حوزه عدالت اجتماعی» و همچنین «تقویت مطالبه‌گری عدالت در فضای جامعه»، در زمره برنامه‌ها و رویکردهای اصلی سازمان صداوسیما قرار دارند، عنوان کرد: مرکز رسانه و روابط عمومی قوه قضائیه همواره در تهیه و تولید محتوا، کمک درخور توجهی به سازمان صداوسیما انجام داده‌اند و ما نیز از این مساعدت‌ها قدردانی می‌کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنانش، ضمن اشاره به محتواهای ضداخلاقی و هنجارشکنی‌هایی که در ادوار و سالیان گذشته از سوی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شد، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های جدید و بسیار مهم رسانه ملی، تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است و در این زمینه باید توجه داشته‌باشیم که صیانت و پاسداری از سلامت و امنیت فرهنگی جامعه، از جمله مطالبات مشروع مردم محسوب می‌شود. ما به عنوان مسئولان و متولیان سازمان صداوسیما انتظار داریم که قوه قضائیه در تحقق این وظیفه، یاری‌رسان سازمان صداوسیما باشد.

بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز در این دیدار ضمن بیان اینکه ارتباط بیش‌تر قوه قضائیه و رسانه ملی و بالا رفتن آگاهی‌های حقوقی مردم به نفع کشور و مردم است، تصریح کرد: ضرورت دارد کارگروهی مشترک و تخصصی میان قوه قضائیه و رسانه ملی تشکیل شود و این کارگروه ضمن احصای مشکلات و ظرفیت‌ها، به تعیین اولویت‌ها و راهکارها درخصوص مسائل فی‌مابین مبادرت ورزد.

وی افزود: همچنین ضروری است بخش‌هایی زیرمجموعه این کارگروه نیز تشکیل شوند تا در آن بخش‌ها، مسائل و موضوعات حوزه‌های مختلف قضا و رسانه، با جزئیات و به صورت تخصصی بررسی و کاوش شوند.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه نباید میان قوه قضائیه و رسانه ملی مرزی وجود داشته‌باشد عنوان کرد: ما و صداوسیما اهداف کلان مشترکی داریم که همان تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است. اعتقاد من آن است که یک مسئول نباید از رسانه بهراسد و باید این فضا شکسته شود. من در مقاطع و مسئولیت‌های مختلف که با رسانه ملی و سایر رسانه‌ها گفتگو و مصاحبه کرده‌ام تاکید و تمایلم آن بود که سوالات چالشی از من پرسیده‌شود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: سرمایه اصلی نظام ما و دستگاه‌های مختلف نظام از جمله قوه قضائیه و صداوسیما، مردم هستند؛ نتایج کاسته شدن از اعتماد مردم نسبت به مسئولان و کارگزاران، واضح و مشخص است؛ در مسائلی مهم نیز ما با دوگانگی‌هایی مواجهیم. مهم آن است که میان این دوگانگی‌ها چگونه اجماع ایجاد کنیم که از یک طرف به افزایش عدالت اجتماعی بینجامد و از سویی دیگر منتهی به کارهای خلاف واقع و ظاهرسازی نشود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما در برخی موضوعات مبتنی بر قانون اساسی جلو نرفته‌ایم و محدودیت‌هایی را در طول دهه‌ها و سال‌ها ایجاد کرده‌ایم که تصور داریم این محدودیت‌ها به نفع ماست، اما به اعتقاد من اگر نگوییم این محدودیت‌ها به ضرر ما بوده، حداقل باید بگوییم به نفع ما نیز نبوده‌است. برای نمونه قانون اساسی تاکید دارد به غیر از چند مورد استثنا، دادگاه‌ها و محاکمات، علنی باشد، اما در این زمینه قانون دست ما را بسته است. گفته می‌شود که دادگاه علنی باشد، اما مفاد آن انتشار پیدا نکند. من به عنوان قاضی‌ای که تجربه برگزاری دادگاه‌های علنی را دارم می‌توانم بگویم که برپایی محاکمات علنی و انتشار مفاد آن‌ها به نفع منِ قاضی و دستگاه قضایی بوده‌است.

وی ادامه داد: وقتی در اثر برپایی دادگاه‌های علنی، ضعف‌ها و استدلالات مشخص شود، می‌توانیم در جهت رفع و تقویت آن‌ها گام برداریم. از سویی دیگر دادگاه‌های علنی برای مردم هم از جهت آگاهی‌بخشی و سایر جهات مؤثر بوده و برای بسیاری از افرادِ مورد محاکمه نیز بازدارندگی بیش‌تری از اعمال مجازات داشته است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه قوه قضاییه باید ملجا و پناه همه مظلومان و دادخواهان باشد، این سؤال را از مدیران رسانه ملی مطرح کرد که چنانچه فردی متخلف یا مجرم، در قضیه‌ای ذی‌حق باشد و تظلم‌خواهی کرده‌باشد، آیا دستگاه قضایی نباید به استیفای حق او مبادرت ورزد؟ آیا چنانچه قوه قضائیه در خصوص فرد مورد اشاره تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گرفت و حق او را استیفا نکرد، ظلم رخ نداده‌است؟ رسانه در این زمینه چه تکلیف و مسئولیتی دارد؟

حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: عدالت مفهوم و مقوله بسیط و گسترده‌ای است و باید در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها از جمله در توزیع و تقسیم فرصت‌ها، عدالت را برقرار سازیم. گاهی تصور می‌کنیم که مشغول گسترش و بسط عدالت هستیم، اما در واقع در حال ظلم کردن هستیم، لذا باید در این قبیل امور نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهیم.

همچنین در ادامه این دیدار، وحید جلیلی، دبیر ستاد تحول رسانه ملی نیز در این نشست، بر ضرورت ارتقای آگاهی‌های حقوقی جامعه از طریق رسانه ملی تاکید کرد و گفت: یقینا چنانچه در موضوعاتی مانند «ارث» یا «خرید و فروش از طریق قولنامه» آگاهی‌های حقوقی جامعه با همکاری قوه قضائیه و از طریق رسانه ملی افزایش پیدا کند، شاهد کاهش حجم پرونده‌های قضایی ناشی از این دو موضوع در مراجع قضایی خواهیم‌بود.

وی افزود: ما در سازمان صداوسیما خواستار آن هستیم که سازوکاری برای افزایش دسترسی به پرونده‌های قضایی رسیدگی‌شده و مختومه به‌ویژه در حوزه اقتصادی به وجود بیاید.

خدابخشی معاون سیاسی صداوسیما نیز در این جلسه ضمن اشاره به برخی ابعاد طرح تحولی این معاونت، خواستار مساعدت دستگاه قضا برای پخش تصویری جلسات دادگاه‌های مهم شد.

برمهانی، معاون سیما نیز در این نشست تصریح کرد: طبق توافقات به عمل آمده میان مرکز رسانه قوه قضائیه و سازمان صداوسیما، طرح‌های ساخت سریال و تولید آثار کوتاه و آموزشی با محوریت موضوعات حقوقی و قضایی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق، معاون اول قوه قضائیه نیز با بیان اینکه تقویت رسانه ملی وظیفه همه ارکان نظام از جمله قوه قضائیه است، تصریح کرد: امروز به وضوح شاهد تقویت رویکردهای مردم‌محور و تحول در سازمان صداوسیما هستیم و دستگاه قضایی آمادگی دارد در حوزه جهاد تبیین و امیدآفرینی در جامعه در حوزه حقوق و قضا، نهایت همکاری و هم‌افزایی را با سازمان صداوسیما به عمل بیاورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «باربی» در پاکستان متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران فیلم سینمایی «باربی» در ایالت پنجاب، پرجمعیت ایالت پاکستان تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از گاردین، اکران فیلم هالیوودی «باربی» در ایالت پنجاب پاکستان به دلیل “محتوای اعتراض‌آمیز” به تعویق افتاد و مقامات اعلام کردند این فیلم بازبینی خواهد شد و نیاز به مجوز از هیات‌های استانی برای سانسور صحنه‌هایی است که ناقض ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کشور است.

فرخ محمود، دبیر هیات سانسور ایالت پنجاب به گاردین گفت: «ما فیلم را قبل از اکران در کشور بررسی خواهیم کرد.» اما او به صحنه خاصی اشاره نکرد.

این اقدام از سوی پاکستان پس از آن صورت می‌گیرد که اکران یکی از فیلم‌های مورد بحث سال توسط برخی کشورهای خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی و مصر نیز به تعویق افتاده است.

ویتنام نیز اوایل ماه جاری به دلیل صحنه‌ای که نقشه‌ای را نشان می‌داد که ادعای یکجانبه چین برای قلمرویی در دریای چین جنوبی را نشان می‌داد، اکران این فیلم را ممنوع کرد. در ابتدا قرار بود این فیلم از ۲۱ جولای در ویتنام اکران شود.

«باربی» به کارگردانی «گرتا گرویگ» و بازی «مارگو رابی» و «رایان گاسلینگ» همراه است و هم‌اکنون یکی از فیلم‌های موفق گیشه در آمریکاست.

توقیف موقت این فیلم در ایالت پنجاب پاکستان انتقادهایی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است و یکی از کاربران در توییتر نوشت: از نظر موضوعی، فیلم درباره زنانی است که می توانند هر کاری را که می خواهند انجام دهند، که حدس می زنم یک تهدید بزرگ برای بافت جامعه ما باشد اما هیچ چیز دیگری برای سانسور ندارد.

پاکستان سابقه ممنوعیت فیلم هایی را دارد که هنجارهای فرهنگی را به چالش می کشند. در ماه نوامبر، این کشور فیلم برنده جایزه کن «جوی‌لند» که نماینده سینمای پاکستان در اسکار ۲۰۲۳ بود را به دلیل نقض “هنجارهای نجابت و اخلاق جامعه” ممنوع کرد.

«جوی‌لند» رابطه یک مرد متاهل پاکستانی را با یک زن تراجنسیتی نشان داد. این فیلم بعداً توسط دولت پاکستان و پس از بررسی توسط هیات سانسور ملی تأیید شد، اما همچنان در ایالت پنجاب، پرجمعیت‌ترین استان این کشور، ممنوع اعلام شد.

«اسامه مالک» وکیل دادگستری به گاردین گفت: «توقیف این فیلم کاملاً خودسرانه است و بر خلاف آزادی‌های تضمین شده توسط قانون اساسی است. محافظان خودخوانده اخلاق عمومی که هیات سانسور پنجاب را اداره می کنند، شاید احساس کنند که فیلمی به اندازه “باربی” می تواند باورها و ارزش های ۱۰۰ میلیون نفری را که در بزرگترین استان کشور زندگی می کنند، متزلزل کند».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمدجو: نیازمند سعی و تلاش بیشتر برای تولیدات فیلم ها و سریال های فاخر با محوریت تاریخ و دین هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امرالله احمدجو گفت: فیلم های با موضوع و مضمون تاریخ، از امتیازهای فراوان، گوناگون و علی الحده برخوردارند و علاوه بر توجه به کیفیت هرچه بهتر، از نظر کمیت هم لازم است برای تولید هرچه بیشتر آثار داستانی در این زمینه آستین همت بالا بزنیم.

امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: تردیدی نیست که ما نیازمند سعی و تلاش بیشتر برای تولیدات فیلم ها و سریال های فاخر با محوریت تاریخ و دین هستیم چرا که در تولید این آثار کارشناسان تاریخی و دینی پا در میان توضیح و تحلیل می گذارند و موضوعات مرتبط از طریق آن ها به شکلی درست به مخاطب ارائه می شود.

نویسنده بخشی از گفتگوهای سریال تلویزیونی «سلمان فارسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم های با موضوع و مضمون تاریخ، از امتیازهای فراوان، گوناگون و علی الحده برخوردارند و علاوه بر توجه به کیفیت هرچه بهتر، از نظر کمیت هم لازم است برای تولید هرچه بیشتر آثار داستانی در این زمینه آستین همت بالا بزنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که کیفیت ساختاری و محتوایی این قبیل آثار تا چه میزان حائز اهمیت است و آیا مخاطب در ضمیر ناخودآگاه خود فیلم ها و سریال های دینی و تاریخی ایرانی را با آثار جهانی قیاس می کند یا خیر اظهار داشت: قطعاً مخاطب این آثار را با نمونه های جهانی قیاس می کند و از همین رو ما باید تمام توان خود را به کار ببریم تا کارهای فاخری را در این حوزه تولید کنیم.

احمدجو یادآور شد: خوشبختانه برخی نمونه های فاخر و ارزشمند مانند «مختارنامه» اثر داود میرباقری پیش از این تولید شده و هر بار که بازپخش شده ثابت کرده که برای عموم مردم دارای جذابیت است؛ پس ما باید از همین فرصت استفاده و تلاش کنیم تا آثاری جذاب برای مخاطبان تولید شوند.

این سینماگر برجسته در همین راستا با بیان اینکه برخی نواقص و کمبودها مانع تولید یک اثر شش دانگ می شوند متذکر شد: اگر برای تولید این آثار درست فکر و برنامه ریزی نشده باشد و عوامل تسلط لازم را نداشته باشند، موضوع ممکن است چنگی به دل نزند و کاری سست تولید شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخه های بید» تأکید کرد: اگر می خواهیم این آثار اثرگذار باشند و مخاطب را برانگیزند باید خیلی خوب ساخته شوند؛ تولید این نوع فیلم ها و سریال ها نسبت به کارهای روز بسیار مشکل تر است و ما هم با کمبودهایی به جهت ساختاری روبرو هستیم و بدیهی است که در این مسیر همیشه نواقصی وجود دارد که با کسب تجربه بیشتر می توان این نواقص را در آینده رفع کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که تأثیر آگاهی بخشی این نوع آثار بر روی مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان را چگونه ارزیابی می کنید تصریح کرد: اگر منظور شما فیلم داستانی و سریال داستانی است قطعاً این ها آگاهی بخش نیستند چرا که ساز و کار داستان آگاهی دهنده نیست. آگاهی و آموزش متعلق به کلاس و مقاله و مستقیم درس دادن است. وقتی به داستان می پردازیم روحیه مخاطب و عواطف را نشانه می گیریم و آن آمادگی روحی به ذهن کمک می کند که در جاهای دیگر اطلاعات درست کسب کند.

احمدجو افزود: آثار دینی و تاریخی به مخاطب کد می دهند؛ اما نمی توان از مخاطب امتحان گرفت و دید به جهت اطلاعات او چه نمره ای دریافت می کند. بی تردید فیلمساز موظف است روی کار تسلط داشته باشد و نسبت به موضوع آگاه باشد و داستان بگوید اما داستان عواطف را نشانه می گیرد و صرفاً آگاهی بخش نیست؛ و خیلی خلاصه عرض می کنم هنر روح پرور است و ذهن پرور نیست و قطعاً چون از فیلتر ذهن می گذرد طبیعتاً آموزش هایی هم ایجاد می کند اما سطحی و کم!

این فیلمساز در پایان این گفتگو متذکر شد: اگر بخواهیم از فیلم و سریال های داستانی صرفاً جهت آگاهی دادن استفاده کنیم کارمان می شود یک اثر کمک آموزشی و بسیار از هدف داستانی مان دور است و این مهم باید مورد توجه سازندگان این آثار قرار بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقامحمدیان: بنیاد سینمایی فارابی پیشانی سینمای کشور است/ زین العابدین مسئولیت خطیری را بر عهده گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان گفت: متأسفانه طی سال های اخیر شاهد فیلم های خوبی در بنیاد سینمایی فارابی نبودیم و این در حالی است که بودجه های هنگفتی برای تولید این فیلم ها صرف شده بود.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: مهمترین مسأله و معضل بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر وجود شخص آقای جوادی بود چرا که تا جایی که بنده مطلع هستم ایشان شناختی از حوزه فرهنگ و سینما نداشتند و همین اتفاق باعث می شد بقیه مسائل و مشکلات در ذیل حضور ایشان در رأس فارابی تعریف شود!

کارگردان فیلم سینمایی «فرار از جهنم» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی فردی در رأس یک نهاد قرار بگیرد اما شناختی از آن نهاد و مناسبات درونی و بیرونی آن نداشته باشد قطعاً نمی تواند آنجا را به درستی اداره کند؛ وقتی یک مدیر شناخت کافی از نهادی که مدیریتش را بر عهده گرفته نداشته باشد به افرادی اعتماد می کند که یا این کاره نیستند یا با قصد و غرض سعی در اخلال امور دارند.

وی ادامه داد: نمی شود الله بختکی یک مدیری را منصوب کرد و و توقع شکوفایی و ایجاد تحول از او داشت! بنده باز هم تکرار می کنم که اصلی ترین و اولین معضل بنیاد سینمایی فارابی طی ۲ سال گذشته حضور شخص آقای جوادی بود.

این سینماگر سرشناس خاطرنشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی پیشانی سینمای کشور است. حضور در سینمای جهان و تولیدات دولتی سینما در حیطه اختیارات این نهاد است. بی شک وقتی چنین ارگانی با این همه کارکرد و اهمیت به هم بریزد کل سینما نیز تحت تأثیر آن واقع شده و دچار افول و نزول می شود.

آقامحمدیان با بیان اینکه در سال های گذشته وضعیت ناهنجاری در بنیاد سینمایی فارابی حاکم بود تصریح کرد: آقا زین العابدین مسئولیت خطیری را بر عهده گرفته است؛ ایشان باید برای بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی این نهاد را زیر و رو کند؛ ایشان باید برنامه ریزی جدید و تعریف استراتژیک برای این بنیاد به وجود آورد تا حداقل بخشی از کاستی های گذشته رفع گردد.

این عضو هیأت اسلامی هنرمندان تأکید کرد: یکی از مهمترین کارهایی که آقای زین العابدین باید در اسرع وقت انجام دهند این است که مدیران میانی و اعضای شوراهای فیلمنامه و… را در فارابی عوض کنند. ما در بنیاد سینمایی فارابی نیازمند شایسته سالاری هستیم که متأسفانه این شایسته سالاری طی سال های اخیر در این نهاد وجود نداشت. آقای زین العابدین باید افراد قدر و متعهد و فرهنگ شناس را انتخاب کنند تا بی قصد و غرض سینما در بهترین حالت ممکن به پیش برود.

وی متذکر شد: ما افراد نفوذی در حوزه فرهنگ کم نداریم؛ اگر چشم مان را برگردانیم نفوذی ها ورود پیدا می کنند و سینما را به سمتی می برند که قطعاً جزو اهداف نظام و انقلاب نیست. از این رو مدیر جدید بنیاد سینمایی فارابی نیازمند تبیین فوری یک استراتژی برای ادامه حیات این نهاد است.

آقامحمدیان در همین راستا افزود: متأسفانه طی سال های اخیر شاهد فیلم های خوبی در بنیاد سینمایی فارابی نبودیم و این در حالی است که بودجه های هنگفتی برای تولید این فیلم ها صرف شده بود.

وی یادآور شد: به علاوه در حوزه بین الملل هم عملکرد مدیران بنیاد سینمایی فارابی خوب نبود. به عنوان مثال طی سال های اخیر که جشنواره فیلم کن محلی برای تعرض برخی چهره ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است و حتی برخی افراد روی فرش قرمز رفته و علناً علیه جمهوری اسلامی ایران موضع می گیرند واکنش مدیران فارابی واکنشی انفعالی بود. این اتفاق در حالی است که مدیران این نهاد ملزم بودند عکس العمل جدی در مواجهه با این پدیده داشته باشند.

این تهیه کننده سینما سپس با اشاره به افول و نزول جدی سینمای کودک و نوجوان متذکر شد: سینمای کودک و نوجوان رسماً وابسته به بنیاد سینمایی فارابی است اما متأسفانه به دلیل سیاست ها و عملکرد غلط مدیران طی سال های اخیر فاتحه اش خوانده شده است. از این رو امیدواریم که آقای زین العابدین تدبیر ویژه ای داشته باشند تا این سینما را احیاء کنند و این اتفاق قطعاً نیازمند به کارگیری افراد دلسوز و دغدغه مند است.

آقامحمدیان در خاتمه این گفتگو افزود: آقای زین العابدین با سبقه مدیریت موفقی که داشته انتخاب خوبی برای اداره بنیاد سینمایی فارابی است منتها بایستی با برنامه ریزی جدی و استراتژی محکم وارد شود و حضور در این عرصه را به عنوان کارزار ببیند. ایشان باید پایه های سست شده بنیاد سینمایی فارابی را دوباره با سعی و کوشش و تلاش جهادی و شبانه روزی مستحکم کند و امیدواریم که چنین شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عدم اعلام شمارگان واقعی رسانه‌های چاپ شده در حکم تصرف در اموال دولتی تلقی خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رسانه‌های چاپی باید علاوه بر ارسال نسخه‌های چاپی به وزارت فرهنگ، فرآیند اعلام وصول به صورت الکترونیکی در سامانه جامع رسانه‌های کشور را تکمیل کنند.

به گزارش سینماپرس، بنابر ابلاغ مشترک اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و اداره کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌های چاپی و چاپخانه‌ها موظف هستند پس از انتشار نشریه، علاوه بر ارسال نسخه‌های چاپی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرآیند اعلام وصول را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع رسانه‌های کشور تکمیل و شمارگان واقعی را اعلام نمایند.

در نامه‌ای که صبح امروز و با امضای ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدیران رسانه‌های چاپی ارسال شده، آمده است: با استناد به ماده (۲۸) آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات، صاحبان امتیاز و مدیران مسئول رسانه‌های چاپی و همچنین چاپخانه‌ها موظف هستند پس از انتشار نشریه، علاوه بر ارسال نسخه‌های چاپی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرآیند اعلام وصول را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع رسانه‌های کشور تکمیل نمایند.

در این نامه تاکید شده است: با عنایت به اینکه اعطای حمایت‌های نقدی و غیرنقدی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی منوط به اعلام وصول به موقع و اعلام شمارگان واقعی نشریات می‌باشد؛ بنابراین صاحبان امتیاز و مدیران مسئول و چاپخانه‌ها موظف اند نسبت به انجام دقیق این مهم، اقدام نمایند. مورد تاکید است این موضوع توسط بازرسین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دفتر امور چاپ و نشر و اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی) به صورت مستمر راستی آزمایی می‌گردد.

لازم به ذکر است؛ چنانچه چاپخانه‌ها شمارگان واقعی رسانه‌های چاپ شده را اعلام ننمایند، در حکم تصرف در اموال دولتی تلقی و وفق بند (۱۶) ماده (۲) قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین‌نامه اجرایی تأسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته قابل رسیدگی است. همچنین صاحبان امتیاز و مدیران مسوول، مطابق ماده (۲۰) قانون مطبوعات می‌بایست شمارگان واقعی را در سامانه جامع رسانه‌های کشور (e-rasaneh.ir) بارگذاری نمایند. در صورت اظهار غیر واقعی شمارگان، مراتب در مراجع ذی‌ربط طرح و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع