X

بایگانی مرداد 2, 1402

دفتر سینمایی

فیلی: تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس در سینما و تلویزیون همواره مهجور واقع شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد فیلی گفت: دلاوری های بزرگی در تاریخ اسلام شکل گرفته که جای آن در قالب آثار سینمایی و تلویزیونی به شدت خالی است.

محمد فیلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس در سینما و تلویزیون همواره مهجور واقع شده اند و خیلی کم به آن ها پرداخته شده است.

بازیگر سریال های تلویزیونی «مختارنامه» و «سلمان فارسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ایثارگری رزمندگان دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل جزو مسائلی است که برای همه ما ملموس بوده اما نمی دانم چرا در رابطه با این دوران که مردم با تمام وجودشان آن را درک کرده اند نیز اثری تولید نمی شود؟

وی در همین راستا ادامه داد: مشابه همین رشادت ها را ما در تاریخ اسلام نیز به کرات شاهد بوده ایم؛ دلاوری های بزرگی در تاریخ اسلام شکل گرفته که جای آن در قالب آثار سینمایی و تلویزیونی به شدت خالی است و قطعاً هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید چندین اثر شاخص سینمایی و تلویزیونی شود.

فیلی سپس با بیان اینکه سیاست گذاران و مدیران سینما و تلویزیون باید پاسخگوی چرایی این کم کاری ها باشند اظهار داشت: همه ما به خوبی می دانیم که چنین تولیداتی چقدر برای جامعه و به ویژه نسل جوان مورد نیاز است؛ همه ما واقفیم که این نوع آثار تأثیر بسزایی بر جامعه می گذارند و به همین علت نباید از تولید این قبیل آثار غفلت کرد.

این سینماگر یادآور شد: واقعه کربلا جزو دورانی از تاریخ اسلام است که همه ما از کودکی بارها در مورد آن شنیده ایم؛ پای روضه ها و منبرها بوده ایم اما همین واقعه وقتی در قالب سریالی مانند «مختارنامه» تولید و پخش شد تازه توانست تأثیر شگرف تصویر در جامعه را نشان دهد. این اعجاز تصویر است که می تواند یک جامعه را با خود همراه و همدل کند و نباید از این عنصر با اهمیت دوری و غفلت کرد.

بازیگر فیلم های سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» و «شاخه های بید» خاطرنشان کرد: جوانان همواره تشنه یاد گرفتن هستند و چه بهتر که ما برای جوانان جامعه مان آثار ارزشمند و ناب تولید کنیم تا دشمنان نتوانند آن ها را به بیراهه هدایت کنند.

وی در بخش دیگر این گفتگو با بیان اینکه مسئولان همواره وعده حمایت از تولید آثار فاخر و ارزشی می دهند اما گویا وعده خود را فراموش می کنند تصریح کرد: همیشه ما شاهد شنیدن وعده های شیرین از زبان فلان وزیر یا مقام عالی یا مدیر فرهنگی و… هستیم و دلشاد می شویم که قرار است کارهای ارزشمندی در حوزه تاریخ اسلام و دین و دفاع مقدس انجام شود اما متأسفانه این وعده ها به راحتی فراموش می شوند که شاید یکی از عمده دلایل این اتفاق هزینه زیاد تولید این قبیل آثار باشد.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: به عقیده بنده هر کار بهایی دارد و از آنجا که تولید این نوع آثار فرهنگی و هنری یک ضرورت برای کشورمان محسوب می شود هرچقدر بها داشته باشد باید بهایش پرداخت شود. مسئولان هرگز نباید این بودجه ها را سنگین بدانند و تمامی ارگان ها، نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها باید پای کار آمده و بخشی از بودجه های خود را برای تولید این قبیل آثار هزینه کنند.

فیلی در پایان این گفتگو افزود: همه ما به خوبی می دانیم که فرهنگ و هنر در دنیای امروز یکی از مهمترین ارکان است و این رکن مهم نباید توسط مسئولان کشور ما به فراموشی سپرده شود تا خدای ناکرده برخی نااهلان بتوانند از این غفلت سوءاستفاده کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید وزیر ارشاد از خیمه عاشورایی و دیدار با هنرمندان تجسمی + عکس


محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خیمه عاشورایی میدان هفت تیر به تماشای تعزیه نشست و با هنرمندان هنرهای تجسمی و مخاطبان آن‌ گفت‌وگو کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد نسبت به ساختار و محتوای فجر چهل و یکم/ با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از چهره های برجسته فرهنگی و هنری کشور متذکر شدند: باید اندیشه های امام (ره) و رهبری باید در آثار جشنواره فیلم فجر نمود عینی داشته باشد.

تعدادی از چهره های برجسته فرهنگی و هنری کشور در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی متذکر شدند: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از ضعیف ترین دوره های اجرایی این رویداد بود و امیدواریم نقصان ها و اشتباهاتی که در این دوره شاهد بودیم مجدداً در جشنواره چهل و دوم تکرار نشود؛ این افراد تأکید کردند: جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی متعلق به اهداف و آرمان های نظام، انقلاب و شهدا است و باید اندیشه های امام (ره) و رهبری باید در آثار جشنواره فیلم فجر نمود عینی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است؛ رویدادی که به ویژه طی سال های اخیر به واسطه سیاست های نادرست و مخربانه مدیران سینمایی دولت قبل رو به انحطاط رفت که یکی از دلایل اصلی آن دوپاره کردن این جشنواره و برگزاری بخش های ملی و جهانی آن به فاصله ماه ها از یکدیگر بود.

بی توجهی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در این رویداد سینمایی، اعمال سلیقه دبیران، عدم حضور دبیران ثابت و مشخص، عدم انتخاب یک مکان واحد به عنوان کاخ رسانه در جشنواره فیلم فجر و… از دیگر مشکلاتی بوده که جشنواره فجر انقلاب در تمامی سال های برگزاری اش با آن درگیر بوده است.

اما سال گذشته در چهل و یکمین جشنواره فجر همچون گذشته شاهد اشتباهاتی بودیم؛ دبیر این رویداد با اینکه بسیار زود منصوب شده بود نتوانست این جشنواره را در تراز عنوان فجر انقلاب اسلامی برگزار کند. بخش بین المللی این رویداد کاملاً به حاشیه رانده شد و فیلم های سخیف و سطح پایین و سیاه نیز در جشنواره حضور داشتند که با انتقاد اهالی قلم روبرو شد.

اینک با توجه به انتصاب مجدد مجتبی امینی به عنوان دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حساسیت ها در خصوص روند برگزاری این رویداد سینمایی در جامعه سینمایی و فرهیخته کشور رو به فزونی گذاشته و همه در انتظارند تا جشنواره ای باشکوه و به معنای واقعی کلمه «انقلابی» را شاهد باشند.

در همین راستا ۸ تن از کارشناسان فرهنگی برجسته کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سینماگران آقایان: حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی، داود صبوری، دکتر غلامرضا منتظری، غلامرضا منتظمی، محمد کمالی پور، حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی و سرکار خانم: دکتر لاله افتخاری با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: همه ما مدیون انقلاب اسلامی، شهدا، امام (ره) و رهبری هستیم و قطعاً انتظار می رود جشنواره فیلم فجر هم در جهت ادای دین به این ارزش ها برگزار شود و اهداف کلان و استراتژیک حوزه فرهنگی کشور در این جشنواره نمود عینی پیدا کند. اهمیت جشنواره فیلم فجر بسیار زیاد و زمینه ای برای حرکت های آینده کشور است. همه ما باید نسبت به جامعه مان متعهد باشیم، باید نسبت به تربیت صحیحی که در جامعه صورت بگیرد و آموزش درستی که باید باشد و سمت و سوی درستی که باید در جامعه رواج پیدا کند خود را مسئول بدانیم.

داود صبوری تهیه کننده سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضعیف ترین دوره اجرایی این رویداد بود و امیدواریم نقصان ها و اشتباهات فاحشی که در این دوره شاهد بودیم مجدداً در جشنواره چهل و دوم تکرار نشود. امیدوارم دیگر هرگز شاهد چنین اشتباهات غیر قابل جبرانی در جشنواره چهل و دوم نباشیم! دبیر جشنواره باید در سیاست گذاری و چینش تیم های زیرمجموعه اش تجدیدنظر کند! تیم های اجرایی جشنواره از رأس تا ذیل همه باید تغییر کنند و نباید هیچ یک از افرادی که در برگزاری جشنواره چهل و یکم نقش داشتند دوباره در جشنواره چهل و دوم پست و سمت بگیرند.

دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: اولویت های نظام باید مورد توجه یکایک دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر باشد چرا که این رویداد در راستای جشن های پیروزی انقلاب اسلامی است و باید سرشار از ارزش ها و فرهنگ انقلابی باشد. به گل واژه زیبای «فجر» که عصاره انقلاب اسلامی است توجه کنید! چه در جشنواره فیلم فجر، چه در جشنواره تئاتر فجر، چه در جشنواره موسیقی فجر و… باید شاهد این باشیم که برگزاری این رویدادها و تولیداتی که در آن ها عرضه می شود با عنوان فجر انقلاب اسلامی همسان باشند.

غلامرضا منتظمی پژوهش گر، فعال سیاسی و فرهنگی و بنیان گذار کنفرانس بین المللی افق نو در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: بدیهی است که اهداف کلان و استراتژیک نظام باید در جشنواره فجر انقلاب مورد توجه قرار گیرد و دست اندرکاران برگزاری این رویداد نباید در پی آن باشند تا با گرته برداری غلط از جشنواره های غربی رویدادی مشابه آن ها برگزار کنند. مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید بدانند اگر جشنواره ای برگزار کنند مثل سایر کشورها نشان می دهد خیلی ساده انگارانه به موضوع نگاه کرده و اهمیت سوق الجیشی کشورمان را درست درک نکرده اند و نمی دانند ما چه شرایط خاصی داریم و چه چالش های امنیتی روبروی ما است.

محمد کمالی پور تهیه کننده سینما در این خصوص خاطرنشان کرد: مهمترین معضل اصلی امروز سینمای کشور که در روند برگزاری جشنواره های ریز و درشت ما هم اثر سوء گذاشته فقدان اتحاد و همدلی میان سینماگران و مدیران سینمایی است و از این رو بنده معتقدم برای برگزاری یک جشنواره باشکوه نیازمند ایجاد وحدت و همدلی میان یکایک اهالی سینما هستیم. مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اگر می خواهند جشنواره ای در تراز و جایگاه سینمای کشورمان برگزار کنند از همین امروز باید در پی آن باشند که همه اهالی سینما را با یکدیگر آشتی داده و آن ها را به صلح برسانند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر یک پدیده ای است که بعد از انقلاب ما ظهور پیدا کرده و بستر رشد هنرمندان انقلابی و جهادی در آنجا فراهم شده ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که ما با سینمای تراز انقلاب فاصله زیادی داریم. بومی سازی و ایرانی سازی و اسلامی سازی باید ۳ ویژگی فیلم های جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشند و لازمه این اتفاق آن است که ما از تجربه و ظرفیت هنرمندانی که سال ها در این کشور فعالیت داشتند و برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب تلاش کردند و پیشکسوتان استفاده کنیم و بتوانیم در کنار آن رویش های جدیدی هم داشته باشیم.

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه به سینماپرس گفت: جشنواره فیلم فجر باید تداعی بخش عنوان مقدس «فجر انقلاب اسلامی» باشد در غیر این صورت عنوانی که به این رویداد اطلاق شده و زمان برگزاری آن که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است توجیه ناپذیر و بی مسما خواهد بود. در انتخاب مدیران جشنواره باید دقت ویژه ای صورت گیرد؛ باید مدیرانی کاربلد و متعهد و متخصص برای برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی به کار گرفته شوند که دغدغه نظام و انقلاب را داشته باشند و تمام تلاش خود را به کار ببرند تا فیلم ها، فیلمسازان و شرکت کنندگان جشنواره همگی در راستای اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی متعلق به اهداف و آرمان های نظام، انقلاب و شهدا است و باید اندیشه های امام (ره) و رهبری باید در آثار جشنواره فیلم فجر نمود عینی داشته باشد. طبیعتاً وقتی جشنواره با عنوان «فجر» مزین و معرفی شده باید این واژه در جشنواره نهادینه شود؛ باید بدنه جامعه انقلابی در آثار این رویداد دیده شوند و این رویداد باید بیانگر ارزش هایی باشد که مردم برای آن قیام کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بشنوید/ وقتی سراج از «از یک دل و یک یار» خواند


حسام‌الدین سراج آلبوم «وداع» را در قالب دو مجموعه بر اساس اشعار عثمان سامانی خوانده است؛ اثری که آرزوی او برای خدمت به حضرت اباعبدالله (ع) را برآورده کرده است و تلاش می‌کند به حقیقت واقعه عاشورا بپردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منصوریان: متأسفانه روایت سینما از شهدا برای بیلان‌کاری است/ انتقاد از برخورد سطحی با بیانات رهبری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ولی منصوریان گفت: برخورد مدیریت فرهنگی کشور با بیانات رهبری سطحی است لذا نتیجه آن می‌شود که روایت سینما از شهدا برای بیلان‌کاری از آب درمی‌آید.

ولی منصوریان روزنامه نگار فرهنگی در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: به‌نظرم برخورد مدیریت فرهنگی کشور با بیانات رهبری سطحی است لذا نتیجه آن می‌شود که روایت سینما از شهدا برای بیلان‌کاری از آب درمی‌آید و فیلم‌ های دم دستی، بدون مخاطب و گیشه و تنها برای ارائه گزارش در دستور کار قرار می‌گیرد.

خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع پرس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جملات نورانی رهبر فرزانه انقلاب، جدیدترین توصیه‌هایی است که ایشان در مقام اهمیت یک راه و روش سعادت‌مندانه چند روز پیش بیان کرده‌اند. ایشان با شناخت درست، اهالی هنر شامل سینما، ادبیات و شعر، نقاشی و رسانه را در راس ماموریت پرداختن به شهدا معرفی کردند.

او با تاکید براینکه بدون تردید سینما از میان هنرها محوری‌ترین نقش را برای معرفی شهدا خواهد داشت، افزود: ما در تاریخ ۴۳ سال انقلاب درباره شهدا و در موضوع دفاع مقدس آثار موفق و جریان‌سازی را شاهد هستیم اما مدیریت فرهنگی سینما تمام تلاش خودش را انجام داده تا این آثار تکثیر نشوند و این تلاش با سنگ‌اندازی‌ها متعدد در مسیر تولید و نمایش صورت گرفته است.

منصوریان به مشکلات تولید فیلم «موقعیت مهدی» اشاره و افزود: ما در مجموعه دستگاه‌های فرهنگی یک سیستم هماهنگ را شاهدیم که در جهت ناهماهنگ‌سازی شرایط بسیار خوب عمل کرده است و کار را برای یک کارگردان دغدغه‌مند مثل هادی حجازی‌فر به‌جایی می‌رسانند که ایشان اعلام عمومی می‌کنند که دیگر به‌سمت ساخت فیلم دفاع مقدس نخواهد رفت، و این تنها یکی از دستاوردهای مدیریت فرهنگی است که ربطی به هیچ جناح و دولتی ندارد بلکه معتقدم این روند در تمام ادوار وجود داشته و دارد و به‌هیچ عنوان رفع نشده است.

این فعال رسانه‌ای به تلاش‌های صورت گرفته سال‌های گذشته در موضوع دفاع مقدس پرداخت و تصریح کرد: در سال‌های گذشته فیلم‌های خوبی در زمینه دفاع مقدس تولید شده اما به‌نظرم این آثار را نمی‌توان نتیجه مدیریت کلان فرهنگی کشور دانست بلکه توسط افرادی دغدغه‌مند همانند هادی حجازی فر تولید شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طنز نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» با دبیری فردی با سابقه «توهین به اقوام ایرانی» وارد فاز اجرایی شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» با انتشار پوستر و فراخوان، به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد این در حالی است که گمان می رفت پس از اعتراض نسبت به انتصاب کمال تبریزی در مقام دبیر این رویداد اتفاقات جدیدی رقم بخورد و حداقل این کارگردان با سابقه بی‌احترامی به اقوام که سریال او به عنوان اثری غیرقابل پخش قلمداد شود جای خود را به فردی موجه تر بدهد…

به گزارش سینماپرس، فراخوان و پوستر این رویداد که به دبیری کمال تبریزی و ریاست مهدی حیدری آبان ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد، منتشر شد.

متن فراخوان نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با شعار «اقوام؛ ریشه ایران زمین» به شرح زیر است:

موسسه فرهنگی هنری فصل هنر با استناد به مطالعات و تحقیقات کاربردی و هدفمند در حوزه اقوام ایرانی و نیازسنجی در راستای برگزاری یک جشنواره فیلم با موضوعیت جایگاه اقوام در سینمای ایران، مراحل پژوهش و امکان‌سنجی اولین جشنواره ملّی فیلم اقوام ایرانی را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده و پس از مطالعات گسترده و رایزنی‌های مختلف و تشکیل کارگروه‌های تخصصی با استادان دانشگاه، نخبگان فرهنگی، فعالان حوزه سینما و مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی، با صدور موافقت‌نامه اصولی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری این جشنواره را در گستره ملی اجرایی کرد.

گستره‌ی زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری به قدری متنوع و رنگارنگ است که مخاطبان فیلم‌های این جشنواره، رنگین‌کمانی از قاب‌ها و فریم‌های بی‌بدیل را به تماشا خواهند نشست. از برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی گرفته تا لباس‌ها، غذاهای محلی و صنایع دستی اقوام مختلف ایرانی، از مسابقات اسب سواری هموطنان ترکمن تا ماهی‌گیران و لنج‌سازان مردمان جنوب، از آداب و رسوم ایلات ارسباران تا مرزنشینان بلوچ، همه و همه در این جشنواره فیلم در قاب سینما کنار هم قرار خواهند گرفت.

اهداف و محورهای جشنواره:

۱- برجسته کردن اشتراکات فرهنگی، مذهبی و آیینی اقوام ایرانی.

۲- به تصویر کشیدن تنوع کم نظیر گستره زیست بوم فرهنگی، شیوه زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی.

۳- ایجاد بستر مناسب برای نمایش ظرفیت‌های فرهنگی اجتماعی و گردشگری در مرزهای جغرافیایی تک تک اقوام ایرانی، توسط هنرمندان و فیلمسازان بومی.

۴- معرفی جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی که به صورت کم‌نظیر و بی نظیر در گستره جغرافیای اقوام وجود دارد.

۵- شناسایی و معرفی پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل اقوام جهت جذب سرمایه‌گذار در حوزه اقتصاد گردشگری.

بخش‌های جشنواره:

۱- بخش اصلی: فیلم‌های داستانی، مستند، انیمیشن و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره، شامل گستره زیست بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری در این بخش قرار خواهند گرفت.

۲- بخش تجربی: شامل آثاری با موضوع و اهداف جشنواره که قوانین سنتی و قواعد عرفی سینمایی در آن رعایت نمی‌شود و از روش‌های غیرمعمول و جدید برای روایت داستان استفاده می‌شود.

۳- بخش جنبی: شامل آثاری است که نتوانسته‌اند در بخش‌های رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. دبیر جشنواره، آثار این بخش را انتخاب و جهت پخش در این بخش معرفی خواهد کرد.

شرایط عمومی شرکت در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی:

۱- شرکت همه فیلمسازان، نهادهای فرهنگی و هنری و تهی‌کنندگان بخش خصوصی در این جشنواره آزاد است (تولیدات صداوسیما از طرف دبیرخانه مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.)

۲- ثبت‌نام در جشنواره تنها به شیوۀ الکترونیکی امکان‌پذیراست. بنابراین لازم است درخواست‌کنندگان با مراجعه به سایت جشنواره فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و سپس فایل اصلی فیلم را در سایت جشنواره بارگذاری و یا به آدرس دبیرخانه طبق زمان‌بندی مشخص شده ارسال کنند.

توجه: فیلمسازان فقط یک بار می‌توانند فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و امکان اصلاح مجدد وجود ندارد.

۳- تمام فیلم‌هایی که به گویش یا زبان‌های محلی تولید شده است، باید با زیرنویس فارسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

۴- ارسال تیزر فیلم با فرمت MP۴ حداکثر یک دقیقه و با حجم ۵۰ مگابایت به همراه نسخه فیلم الزامی است.

۵- فیلم‌هایی که به بخش مسابقه (اصلی، تجربی و جنبی) راه می‌یابند، گواهی شرکت در جشنواره دریافت خواهند کرد.

۶- فیلم‌هایی که از استانداردهای فنی لازم برخوردار نباشند، به تشخیص دبیرخانه جشنواره از بخش مسابقه حذف می‌شوند.

۷- دبیرخانه جشنواره، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کننده را نمی‌پذیرد.

۸- پس از راه‌یابی فیلم‌ها به بخش‌های جشنواره امکان خارج کردن آن‌ها از برنامه جشنواره وجود ندارد.

۹- تصمیم نهایی درباره موارد پیش بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.

۱۰- تهیه‌کننده اثر یا نماینده قانونی او با ارسال فیلم به دبیرخانه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رضایت و اختیارات لازم را جهت نمایش فیلم در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار می‌دهد.

۱۱- تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای پذیرش کلیه مقررات اعلام شده است.

۱۲- لازم است بر هر لوح فشرده فقط یک عنوان فیلم ارسال شود.

۱۳- هیچکدام از جوایز به طور هم ارزش به دو فیلم تعلق نخواهند گرفت.

۱۴- دبیرخانه جشنواره، آثاری که بعد از مهلت مقرر ارسال شوند را نخواهند پذیرفت.

۱۵- تاریخ تولید آثار جهت شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره شامل تمامی تولیدات از سال ۱۳۹۶ به بعد است.

۱۶- در صورتی که فیلمنامه اثر اقتباسی باشد، باید گزینه مربوطه را علامت زده و منبع اقتباس مشخص شود.

۱۷- پس از اعلام دبیرخانه و راه‌یابی اثر به بخش مسابقه باید یک نسخه اصلی از فیلم همراه با درج کد رهگیری، نام فیلم، نام فیلمساز و مدت زمان فیلم و شماره تلفن تهیه‌کننده و کارگردان حداکثر تا ۵ روز از زمان اعلام به دبیرخانه جشنواره تحویل شود. در غیر این صورت اثر از بخش مسابقه حذف شده و مسئولیت آن متوجه صاحب اثر است.

۱۸- دبیرخانه جشنواره مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف جشنواره (کتاب، کاتالوگ، تیزر، فضای مجازی و…) است.

۱۹- مسئولیت حقوقی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بر عهده ثبت نام کننده است.

۲۰- مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در جشنواره:

● تصویر کارت ملی
● تصویر شناسنامه
● عکس پرسنلی
● عکس‌های صحنه (۳ قطعه) و پشت صحنه فیلم (۳ قطعه)

لازم به توضیح است که تمامی مدارک در سامانه اختصاصی جشنواره به نشانی www.aghvamfilm.ir بارگذاری خواهد شد.

شرایط فنی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه:

الف) آثار ارسالی در سایت جشنواره باید با حداکثر حجم ۱ GB بارگذاری شود.

ب) تمامی آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه باید در فرمت Full HD و لزوماً با مشخصه فریم ریت‌های) ۲۴-۲۵p) یا ۵۰ p یا ۵۰ i و حداقل حجم ۱ GB و حداکثر ۴ GB صرفاً به صورت فایل دیتا روی دیسک DVD به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

فرمت‌های قابل پذیرش:
● MXF
● MOV (H.۲۶۴)
● MPEG ۴ (H.۲۶۴)
● HEVC (H.۲۶۵)

تذکر مهم: به علت فراوانی آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای ایراد، در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

استانداردهای زیرنویس: زیرنویس فارسی آثار باید به صورت یک‌پارچه با خود تصویر ادغام (Merge) شده باشد؛ همچنین پیشنهاد می‌شود برای تمامی آثار از فونت Yekan Bold و با اندازه ۳۶ با رنگ زرد و حاشیه (Stroke) مشکی استفاده شود.

جوایز جشنواره:

۱- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان جایزه بهترین فیلم جشنواره (این جایزه به تهیه‌کننده تعلق می‌گیرد).

۲- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۶۰ میلیون تومان به بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی

۳- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۴۰ میلیون تومان به بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند

۴- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۷۰ میلیون تومان به بهترین فیلم مستند

۵- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند

۶- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون تومان به بهترین فیلم پویانمایی

۷- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به بهترین نماهنگ

۸- دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین موسیقی فیلم

۹- دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین گریم

۱۰- دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین طراحی صحنه و لباس

۱۱- دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین طراحی جلوه‌های ویژه

۱۲- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین بازیگر مرد

۱۳- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین بازیگر زن

۱۴- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین فیلم‌نامه

۱۵- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان بهترین فیلمنامه اقتباسی

۱۶- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین صدای فیلم

۱۷- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون تومان به بهترین تدوین

۱۸- تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون تومان به بهترین فیلمبرداری

۱۹- تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون تومان به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

۲۰- تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون تومان به عنوان جایزه ویژه هیات داوران

۲۱- جایزه ویژه رییس جشنواره به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان در قالب حمایت از تولید فیلم

۲۲- جایزه ویژه برگزار کننده جشنواره، موسسه فرهنگی هنری فصل هنر به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان در قالب حمایت از تولید فیلم

تقویم جشنواره:

مهلت ارسال آثار: ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲

بازبینی و انتخاب آثار: ۱۵ الی ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲

داوری آثار: ۶ الی ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲

افتتاحیه جشنواره: ۹ آبان ماه ۱۴۰۲

اختتامیه و اهدای جوایز: ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲

محل برگزاری جشنواره:

مرکز برگزاری جشنواره شهر تبریز است. فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره به طور همزمان در ۱۵ مرکز استان به نمایش در خواهد آمد.

پوستر جشنواره توسط ناصر فرشاد طراحی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این «خیمه»ضیافت نقش و آینه برپاست/ساخت «ذوالجناح» با آینه‌کاری


در خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی جلوه‌هایی از هنرهای شهری مرتبط با مفاهیم عاشورایی به نمایش گذاشته شده و قرار است برای اولین‌بار یک مجسمه آینه‌کاری و یک نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به نمایش بگذارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بازپرس» متوقف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون اعلام کرده به دلیل تقارن با ایام سوگواری پخش سریال «بازپرس» به بعد از عاشورا و تاسوعای حسینی موکول می‌شود. به گفته سازندگان دلیل پخش نشدن این سریال به دلیل برخی صحنه‌های شادی است که پخش آنها با این ایام تناسبی ندارد.

به گزارش سینماپرس، بعد از پخش قسمت یازدهم سریال «بازپرس» روز اول مرداد به دلیل تقارن با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین قسمت جدید سریال تا روز یکشنبه (هشتم مرداد ماه) پخش نخواهد شد.

بر همین اساس روز شنبه هفتم مرداد خلاصه‌ای از قسمت هفتم تا یازدهم پخش و ادامه پخش قسمت‌های «بازپرس» از روز هشتم مرداد از سر گرفته می‌شود.

سریال «بازپرس» که روند داستانی یک پرونده فساد اقتصادی را پی می‌گیرد، روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش می شود.

سریال «بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی است که آن را حسین تراب نژاد بعد از مدت‌ها پژوهش از پرونده های واقعی نوشته است و پخش آن از دهم تیر ماه آغاز شده است.

فیلمنامه‌ سریال «بازپرس» از بین پرونده‌های واقعی فساد اقتصادی انتخاب شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم موسیقی سریال «سرگیجه» به آهنگسازی حسام ناصری منتشر شد


آلبوم موسیقی متن سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و آهنگسازی حسام ناصری در قالب ۱۴ قطعه مجزا پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رجزخوانی «قاسم(ع)» در برابر تطمیع دشمن/ جانب ما بیا و «آب» بگیر!


در ششمین مجلس از «تعزیه‌خانه مهر»، قسمت دوم تعزیه «حضرت قاسم(ع)» با سرپرستی و تعزیه‌خوانی احمد عزیزی منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع