X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

آغاز فیلمبرداری «سگ‌ها دیشب اصلاً نخوابیدند» پایان اردیبهشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما، از آخرین وضعیت ساخت فیلم سینمایی «سگ‌ها دیشب اصلاً نخوابیدند» گفت.

به گزارش سینماپرس، سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پایان اردیبهشت فیلمبرداری «سگ‌ها دیشب اصلاً نخوابیدند» را آغاز می‌کنیم. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی رامین رسولی و تهیه کنندگی خودم است.

وی با اشاره به دیگر جزئیات این فیلم بیان کرد: در این فیلم از بازیگران افغانستانی بهره بردیم و عمده فیلمبرداری آن در تهران و مشهد و مابقی در افغانستان خواهد بود. این اثر به موضوع مقاومت مردم افغانستان در مقاطع مختلف جنگی از سوی طالبان تا آمریکایی‌ها اشاره دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران فیلم‌های سینمایی برای اقشار خاص شرایط خاص خودش را می‌طلبد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا فرجی به تشریح وضعیت اکران فیلم‌های سینمایی برای ناشنوایان و معلولان پرداخت.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، درباره اکران فیلم‌های سینمایی برای ناشنوایان و معلولان در طول سال، به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این کار شرایط خاص خودش را می‌طلبد؛ یعنی قبل از اکران یک فیلم برای این گروه از جامعه، با سرمایه گذار و توزیع کننده هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود. البته بعضاً برخی سالن‌های سینمایی یکسری سانس ویژه را برای این قشر تعریف می‌کنند. شورای صنفی نمایش هم از هیچ هماهنگی و همکاری در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: نمایش فیلم برای این عزیزان در طول سال با پیش شرط‌هایی که گفتیم، پیش می‌رود و معمولاً به مشکل برنمی خوریم؛ مگر اینکه سینما و یا برخی فیلم‌ها شرایط اکران این چنینی نداشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اضافه شدن همزمان ۶ فیلم به چرخه اکران نامتعارف است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو تهیه‌کننده و یک کارگردان درباره چینش اکران رمضان و عملکرد شورای صنفی نمایش در این زمینه نظرات خود را ارائه دادند.

به گزارش سینماپرس، جریان اکران همیشه یکی از بحث‌های مهم و حاشیه ساز ادوار مختلف در سینما بوده و ظاهراً خواهد بود. آخرین نمونه این مبحث را در اکران رمضان ۹۸ می‌بینیم که با وجود اکران چندین فیلم، ۶ فیلم دیگر به چرخه اضافه شدند!

وضعیت اکران برخی از این فیلم‌ها و عملکرد شورای صنفی نمایش در این جریان را در قالب گفتگو با دو تهیه کننده و یک کارگردان می‌خوانید.

شورای صنفی نمایش برای آمدن فلان فیلم به گیشه تصمیم گیرنده نیست

محمد احمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» گفت: طی این سال‌ها دیدیم فضای اکران فیلم‌هایی مانند «به دنیا آمدن» که برای گیشه نیستند، دشوار شده و واقعیت این روزهاست. به نظرم شورای صنفی نمایش خیلی مقصر نیست؛ چون برای آمدن فلان فیلم به گیشه تصمیم گیرنده نیست، اما برای تنظیم بازار می‌تواند راهکارهایی ارائه دهد.

وی افزود: در اصل به خاطر تقاضایی که از سینما، صاحبان سینما و مخاطب می‌بینیم شانس اکران و جذب مخاطب یکسری از فیلم‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: در مجموع به خاطر اجبار فیلم را اکران کردیم، چون چند سالی از تولید آن می‌گذرد و نباید بیشتر از این به تعویق می‌افتاد. از سویی شرایط راضی کننده نیست؛ چراکه فیلم خوبی است، ولی متاسفانه سلیقه مخاطب و سینمادار نسبت به اثری که موفق به حضور در بیش از بیست جشنواره خارجی و داخلی شده و جایزه دریافت کرده، کم و محدود است. فیلم به سمتی رفته که فقط تماشاچی خاص خودش را دارد.

این تهیه کننده عنوان کرد: شرایط سینمای ایران به سمت اکران فیلم‌های طنز و کمدی و یکسری فیلم‌های خوب اجتماعی مانند متری شیش و نیم که به نوعی سینمای اجتماعی را زنده نگه داشته، رفته است. البته مقصر پایین آمدن و تغییر سطح سلیقه مخاطبان ما سینماگران هستیم. شرایط سخت جامعه نیز روی این سطحی نگری مخاطبان و سوق یافتن آن‌ها به سمت دیدن فیلم‌هایی که فقط دو ساعت با آن بخندند، تاثیر داشته است.

احمدی افزود:، اما قطعا می‌توان تماشاچی را به سمت دیدن فیلم‌های خوب سوق داد و این تا زمانی که فیلم‌های استاندارد و مناسب با فرهنگ و شرایط جامعه تولید نشود، اتفاق نمی‌افتد. تا زمانی که فقط به فکر درآمدزایی باشیم و تا جایی که خانواده‌ها روی حاضر شدن در سینما را نداشته باشند وضع از این بدتر خواهد شد.

ما به اعتماد پخش کننده و سینمادار، یکصدا شدیم و فیلم را اکران کردیم

مهدی نادری کارگردان «سامورایی در برلین» هم عنوان کرد: از وضعیت اکران فیلم راضی هستیم. بالاخره مردم راضی هستند و همه با هم خوشحالیم. ان شاءالله با شروع تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات شهری وضع بهتر خواهد شد.

وی افزود: البته الان هم فروش فیلم بدون تبلیغات گسترده راضی کننده است و این نشان می‌دهد سینما به طرز واقعی از سوی مخاطبان رصد می‌شود و ما هم جز احترام به آن‌ها وظیفه‌ای نداشتیم و سعی کردیم در این فیلم کمدی ادب و اخلاق را رعایت کنیم.

این کارگردان درباره چینش رمضان شورای صنفی نمایش عنوان کرد: ما به اعتماد پخش کننده و سینمادار، یکصدا شدیم تا این فیلم نمایش داده شود و خوشبختانه همکاری‌های خوبی با ما شد. البته ما هم آدم پرتوقعی نیستیم و امیدمان به مردم است و خداراشاکریم که مردم جواب مثبتی به ما دادند.

اضافه شدن همزمان ۶ فیلم به چرخه اکران نامتعارف است

محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» بیان کرد: در چیدمان رمضان سینما تنوع دیده می‌شود که به نظرم این تنوع به انتخاب بهتر و بیشتر مخاطب کمک می‌کند.

وی افزود: البته اینکه ۶ فیلم همزمان به چرخه اکران اضافه شوند، نامتعارف است. بهتر بود سه فیلم الان و سه فیلم پس از پایان ماه رمضان اکران شود؛ چون فرصتی برای دیده شدن همه فیلم‌ها به وجود می‌آورد. ضمن اینکه فیلم‌های نوروزی باید با گیشه خداحافظی کنند، چون اصرار به دیده شدن فیلم‌ها توسط همه مخاطب‌ها، مخاطبی برای بخش VOD و نمایش خانگی باقی نمی‌گذارد. چنانچه اکثر شرکت‌های DVD ورشکست شدند. این چانه زنی‌ها و بدون منطق پیش رفتن به چرخه اکران و کلیت سینما ضربه زده است.

*باشگاه خبرنگاران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرور آثار صدابردار سینمای ایران، «اصغر شاهوردی» در شبکه نمایش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنا بر اعلام روابط عمومی شبکه نمایش، این شبکه برای پاسداشت اصغر شاهوردی، صدابردار پیشکسوت در سینمای ایران به مرور آثار وی می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، شبکه نمایش در بخش صحنه گران (مرور آثار) این هفته خود ٬ با حضور در منزل این صدابردار، گزارش و گفتگویی اختصاصی با همسر وی و بهروز معاونیان، صدابردار، دوست و همکار شاهوردی انجام داده که در آن تجربیات و خاطرات کاری وی بررسی می‌شود و این بخش به صورت ویژه، قبل از پخش هر یک از فیلم‌های مرور آثار از این شبکه پخش می‌شود.

اصغر شاهوردی متولد ١٣٣٦ در تهران و فارغ التحصیل رشته صدابرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. وی سابقه صدابرداری فیلم‌های «هامون»، «لیلا»، «قرمز»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «زیر پوست شهر» و «خانه دوست کجاست؟» .. را در کارنامه کاری خود دارد و توانسته است در سه دوره از جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری شود.

شاهوردی، پس از این فعالیت کاری درخشان در سال ١٣٨٦ پس از بازگشت از لوکیشن فیلم «چراغی در مه» از شمال کشور دچار حادثه رانندگی شده و از ناحیه مغزی آسیب جدی دید و از آن زمان تا به حال در بستر بیماری است.

آثاری که از شنبه ٢٨ اردیبهشت تا جمعه ٣خرداد، ساعت ٢١ با صدابرداری اصغر شاهوردی از شبکه نمایش پخش می‌شوند، به ترتیب شامل فیلم های: سایه خیال، قرمز، دیگه چه خبر، صورتی، پری، کیمیا و استشهادی برای خدا خواهند بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم چهلمین روز درگذشت کمال‌الملک سینمای ایران برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم چهلمین روز درگذشت جمشید مشایخی با حضور خانواده این هنرمند و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم چهلمین روز درگذشت جمشید مشایخی با حضور خانواده این هنرمند پیشکسوت و جمعی از هنرمندان برگزار شد. روز چهارشنبه همچنین همزمان با چهلمین روز درگذشت این هنرمند، مراسمی در بهشت زهرا (س) با حضور دوستداران این هنرمند برگزار شد.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

شب چهارشنبه هم در مراسمی که به همت فرید بهنام و سام‌ مشایخی برگزار شد، سعید امیر سلیمانی، محمدرضا طالقانی، استاد داود فرشباف رواسانی، سپند امیر سلیمانی، لیلی رشیدی، کمند امیر سلیمانی، مرجانه گلچین، علی توکل نیا، علی اوجی، آذر معماریان، بابک نوری، مهرداد فلاحتگر و احسان کرمی حضور داشتند.

در این مراسم، نادر مشایخی فرزند این هنرمند فقید گفت: پدر به من یاد داد که رفتار یک ایرانی چگونه است و این ویژگی را هم در هنرش و هم در خانواده نشان داد. او همیشه به ما می‌گفت یک کار را انتخاب کنید و کامل انجامش دهید. زمانی که من در وین تحصیل می‌کردم، به آنجا آمد و من گفتم دیگر به ایران بر نمی‌گردم، اما پدر به من گفت همواره به خاطر داشته باشم که باید به ایران بازگردم.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

سپس ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به خاطره‌ای از استاد مشایخی گفت: سر یک کار با استاد مشایخی همکار بودم که در اصفهان تصویربرداری می‌شد. من هر شب در شهر اصفهان می‌گشتم، اما یک شب قرار شد با استاد با هم برویم. وقتی سراغشان رفتم، ایشان در حال خطاطی بودند و به من یک متن دادند و من را با خطاطی آشنا کردند. اگر امروز خط خوبی دارم، به خاطر استاد مشایخی است.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

فرشباف رواسانی استاد خط مرحوم مشایخی هم گفت: من در سال ۶۴ به خدمت استاد مشایخی می رفتم. جمشید مشایخی توانست با معرفت، درون سازی و فروتنی و همه خصلت‌های خوبی که در او دیدم در نقش‌های متفاوتی بازی کند. زمانی که می‌خواستم سنگ مزار ایشان را بنویسم، بارها نوشتم و اصلا حالم مساعد نبود.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

در ادامه سعید امیر سلیمانی گفت: من جمشید را خیلی دوست داشتم؛ او هم به من لطف داشت. ما حدود۵۰ سال با هم همراه بودیم، از تئاتر شروع کردیم و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری با ایشان دارم. بیشتر از بقیه خصوصیات جمشید را می‌شناسم. بعد از رفتن جمشید انگار برادرم را از دست دادم.

طالقانی پیشکسوت کشتی هم عنوان کرد: من علاقه زیادی به جمشید مشایخی داشتم و همیشه جوانمردی او را دوست داشتم. استاد مشایخی به خاطر نقش‌هایی که بازی کرد، در ذهن ما ماندگار است و همیشه در نقش‌های خود درس جوانمردی می‌داد.

یادی از جمشید مشایخی در چهلمین روز درگذشت/ خاطره خواندنی ابوالفضل پورعرب از کمال‌الملک سینمای ایران

وی عنوان کرد: استاد مشایخی همیشه در قلب مردم است و با کلام «یا علی» زندگی کرد. وجود ایشان همیشه ماندگار است و از صفحه روزگار محو نمی‌شود؛ او با کارهای خوبی که انجام داد همیشه در ذهن مردم خواهد ماند.

گفتنی است؛ جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون روز سه شنبه ۱۳ فروردین ماه در سن ۸۵ سالگی براثر کهولت سن و بیماری درگذشت.

وی در سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت. استاد مشایخی با نمایش «وظیفه پزشک» بازیگری را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۴ با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

او در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی آغاز کرد و در سال ۱۳۶۳ برای بازی در دو فیلم گل‌های داوودی و کمال‌الملک، برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.

از نمایش‌های مهم او بازی در نقش «بزرگ آقا» در نمایش میراث کارِ بهرام بیضایی در تالار ۲۵ شهریور در آذر ماه ۱۳۴۶ بود.

مشایخی در سال ۹۳ به عنوان سفیر سلامت چشم و بینایی و در سال ۹۴ به عنوان سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران معرفی و به وی تندیس سلامت اهدا شد.

وی در دوران بازیگری خود در سریال‌های تلویزیونی چون «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» بازی کرده است. استاد مشایخی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است.

*باشگاه خبرنگاران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دارین حمزه: در خانه کارگردان ایرانی موسیقی و مشروب و… بود! +فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیدم زن کارگردان لباس کوتاه پوشیده و همه بی‌حجاب و عادی انگار که اینجاست، موسیقی و مشروب و همه چی بود. در داخل خانه هر چه دلشان می‌خواهند می‌پوشند.

به گزارش سینماپرس، دارین حمزه بازیگر جنجالی لبنانی که در فیلم‌های ایرانی بسیاری مثل تولدی دیگر، کتاب قانون و فیلم‌های ایرانی دیگری را بازی کرده اخیراً در مصاحبه‌ای جنجالی به MTV لبنان گفت: وقتی رفتم فکر می‌کردم آن‌ها (ایرانیان) در داخل خانه هم حجاب می‌پوشند، منم حجاب پوشیدم، بالاخره نظام اسلامی است نه مثل ما. ولی من فکر می‌کردم نظام اسلامی‌اشان مثل کشورهای عربی است، نمی‌دانستم آنها فرق می‌کنند. کارگردان من را برای شام به خانه‌اش دعوت کرد و غذای ایرانی خوشمزه برایم درست کردند. منم با حجاب کامل از بالا تا پایین آنجا رفتم. ولی دیدم زن کارگردان لباس کوتاه پوشیده و همه بی‌حجاب و عادی انگار که اینجاست، موسیقی و مشروب و همه چی بود. در داخل خانه هرچه دلشان می‌خواهند می‌پوشند، حکومت به داخل خانه‌ها کاری ندارد. در کل مهمانی من تنها مثل پیرزن‌ها لباس پوشیده بودم و آنها همه لخت بودند.

همین جملات بازیگر لبنانی بیانگر نفاقی است که در بخشی از سینمای ایران خانه کرده است و همین امر باعث می گردد آثاری فارغ از هویت و ارزش های ایرانی- اسلامی در سینما تولید گردد و عجیب است که برخی ازین افراد همیشه مورد حمایت واقع گردیده اند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حضور یک زن فیلمساز همراه با فرزندش در جشنواره کن جلوگیری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گرتا بالاماکینا که فیلمش در بخش بازار جشنواره حاضر است، می‌گوید از ورود او به جشنواره با پسر چهارماهه‌اش ممانعت شده است. بعد از این اتفاق برگزار کنندگان جشنواره کن، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، گرتا بالاماکینا که فیلمش در بخش بازار جشنواره حاضر است، می‌گوید از ورود او به جشنواره با پسر چهارماهه‌اش ممانعت شده است. او برخورد با خود هنگام ورود را «خشن» توصیف کرده و در بیانیه‌ای نوشته: «ظاهرا فیلمسازان زن با موانع بیشتری برای رسیدن به تساوی در صنعت سینما مواجه هستند.»

به گفته بالاماکینا وقتی او روز چهارشنبه به محل برگزاری جشنواره کن رسید، ابتدا از ورود بچه چهار ماهه‌اش جلوگیری شد و بعد از یک بحث و جدل به او و پسرش اجازه دادند وارد بخش ثبت نام شود اما به او گفتند که کالسکه بچه باید از ورودی دیگری رد شود.

این کارگردان سپس گفته که مسئولان جشنواره به او گفته‌اند برای کودکش باید هزینه ورود جداگانه معادل ۳۰۰ یورو پرداخت کند و بعد از آن که پذیرفته این هزینه را بپردازد، به او گفته‌اند چهل و هشت ساعت طول می‌کشد این درخواست بررسی شود.

این اتفاق در حالی رخ داده که جشنواره کن و بازار فیلم برنامه جدید مشترکی از ماه آوریل آغاز کردند که هدفش آسان‌تر کردن حضور کودکان در جشنواره است. در این برنامه تسهیلاتی برای کودکان همراه والدینی که در سینما هستند پیش بینی شده است.

جشنواره کن در واکنش به اعتراض این کارگردان بریتانیایی امروز بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد جلوگیری از ورود بالاماکینا یک خطا بوده و جشنواره تلاش می‌کند آن را اصلاح کند.

یک سخنگوی جشنواره در این‌باره گفت: «سیاست کن و بازار فیلم، مهمان نوازی بهتر نسبت به مادرانی است که با فرزندان خود به کن می‌آیند.» این سخنگو در ادامه توضیح داده که بالاماکینا از مقررات آگاه نبوده و به دلیل ضعف ارتباط مامور امنیتی و فردی که میزبان مهمانان جشنواره بوده، به اشتباه از ورود او جلوگیری شده ولی به او مجوز ورود داده خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام «مرده ها نمی میرند»؛ همه زندگان، تا آخرین نفرشان خواهند مرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جیم جارموش کارگردان امریکایی که سابقا جایزه هیات داوران کن سال ۲۰۰۵ را برای فیلم “the broken flowers” دریافت کرده بود، در جشنواره کن امسال حاشیه‌ساز شد.

به گزارش سینماپرس، افتتاحیه جشنواره فیلم کن که با فیلم “The dead don’t die”، اثر جیم جارموش آغاز شد، سروصدایی برای خود به پا کرد. این فیلم که در نظر برخی منتقدان و به گفته سازنده‌اش، در جهت آگاهی از خطری است که محیط زیست جهانی را تهدید می‌کند، اما نظرات و نقدهای متفاوتی را به دنبال داشت.

روزنامه تایمز دراین‌باره نوشت: «گفتن این موضوع که انتخاب این فیلم برای افتتاحیه مراسم کن، یک تصمیم شجاعانه بود یا اینکه هیچ گزینه دیگری برای انتخاب کردن وجود نداشت، سخت است اما با این وجود، فیلم محکم و قوی نبود.»

  از نظر منتقدان، این فیلم سهم بسیار بزرگی را به جرج رومرو که قبل‌تر فیلم «Night of the Living Dead  را درژانر وحشت ساخته بود، مدیون است. فارغ از پیامی که فیلم منتقل می‌کرد و نکات خلاقانه‌ای که جیم جارموش در فیلم خود استفاده کرده بود، این فیلم نتواست فیلمی قوی در ژانر خودش باشد. اگرچه که به گفته گاردین و روزنامه نیویورک تایمز، این فیلم خود را یک فیلم عالی در زمینه کمدی معرفی می‌کند اما نظر متفاوت مردم در گاردین این عالی بودن را نشان نمی‌دهد.

 فیلم روندی بسیار کند و آهسته دارد که اگر کسی طرفدار این کارگردان نباشد، به سرعت از آن خسته خواهد شد اما برای کسانی که جیم جارموش و تکنیک‌هایش را می‌شناسند، این فیلم جذابیت خود را خواهد داشت.

مجله اسکرین دیلی هم دراین‌باره نوشت: «جیم جارموش حقیقتی را که مدت‌ها پیش جرج رومرو متوجه آن شده بود، دریافت کرد. تاثیرگذاری از استعاره زامبی‌ها و به کار بردن آن برای بیان مشکلات جامعه، حقیقتی بود که جارموش در فیلم خود از آن استفاده کرده بود.»

این فیلم که توسط  دو کاراکتر اصلی، به نام‌های کلیف رابرتسون(بیل مورفی) و همکار وفادارش رانی پترسون(آدام درایور)  که پلیس شهر هستند آغاز می‌شود، به ناگهان به سمت آخرالزمانی شدن و بیرون آمدن مردگان از قبر می‌رود.

شهر کوچک و زیبایی که به گفته برخی منتقدان، همان آمریکای سفیدی است که باید وجود داشته باشد، کم کم  تصورات واهی را می‌شکند و به شکل واقعی و امروزی خود که به آن تبدیل شده است، برمی‌گردد. به گفته آدری شاو، دانشجوی فیلم‌سازی دانشگاه فلوریدا و به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، این فیلم قطعا در مورد تغییرات آب‌وهوای جهانی و بی‌توجهی امریکایی‌ها به مشکلاتی است که درحال اتفاق افتادن هستند.

اگرچه که به گفته جیم جارموش در کنفرانس مطبوعاتی که چندی پیش برگزار شد، این فیلم هیچ هدف سیاسی را دنبال نمی‌کند و تنها مقصودش نابودی زمینی هست که در اختیار داریم، اما برخی منتقدان به مقصود سیاسی که این فیلم بدان پرداخته بود، توجه کردند.

مجله دیلی اسکرین هم درباره آخرین ساخته جارموش نوشته: «جیم جارموش که اغلب به خاطر روشن‌بینی خلاق و تکی که دارد در بیشتر ژانرها موفق بوده است، اینبار دست به انتخاب موضوعی، یکتا و بعضا ناامیدکننده زده است. او یک فضای مخالفتی را علیه متریالیست‌ها و آمریکای ترامپ و بی‌تفاوتی جمعی، راه‌اندازی کرده است.»

ترامپ که سابقا خروج خود را از توافقنامه محیط زیست پاریس اعلام کرده بود، یکی از نمونه دلایل اهداف سیاسی این فیلم قلمداد می‌شود. خروج ترامپ از توافقنامه پاریس و بی‌توجهی مردم امریکا به این اتفاق، یکی از المان‌هایی است که جیم جارموش به وصف آن  در فیلم خود پرداخته است. اگرچه که آن را انکار کند.

در هر حال محتوای این فیلم و پیام آن به نقل از بی بی سی این نیست که مردگان نمی‌میرند، بلکه پیام آن است که همه زندگان، تا آخرین نفرشان خواهند مرد.

*خبرآنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کار کثیف» معصومی پس از عید فطر اکران می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی پس از پایان اکران عید فطر روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم «کار کثیف» در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و سازندگانش چند بار به دنبال اکران آن بودند که میسر نشد و حالا قرار بر این شده که در نوبت اکران پس از عید فطر، در سینماها نمایش داده شود.

معصومی که پس از هشت سال هنوز موفق به گرفتن مجوز اکران فیلم «خرس» نشده است، آخرین فیلمی را که در سینماها روی پرده داشت، «تابو» بود که در گروه هنر و تجربه اکران شد.

«کار کثیف» که به موضوع کار و مهاجرت می‌پردازد، آخرین فیلم سینمایی‌ای است که زنده یاد لوون هفتوان در آن بازی کرده بود.

در این فیلم پدرام شریفی بازیگر اصلی است و الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، رضا فیاضی، خیام وقار کاشانی، اکبر معززی، کامران فیوضات و مسعود فروتن از دیگر بازیگران آن هستند.

«کار کثیف» توسط دفتر پخش رسانه فیلمسازان به مدیریت حبیب اسماعیلی اکران می‌شود.

معصومی این روزها مشغول نگارش فیلمنامه‌ای تازه است که از حدود یک سال قبل کار آن را شروع کرده و در صورت فراهم شدن شرایط از زمستان امسال ساخت ان را آغاز خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رواج نقش فروشی به روند کیفیت تولید در سینما و تلویزیون آسیب می‌زند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کارگردان بانوی عمارت» با اعتقاد بر اینکه نقش فروشی در تلویزیون و سینما رواج دارد، اظهار کرد: به عقیده من کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب برای نقش‌ها استفاده کند و نباید سرمایه‌سالاری در این میان برای انتخاب نقش‌ها سرنوشت‌ساز باشد.

به گزارش سینماپرس، عزیزالله حمیدنژاد در گفت‌وگو با ایسنا درباره پدیده نقش فروشی و آثار آن در تلویزیون، اظهار کرد: متأسفانه من درباره نقش فروشی زیاد شنیده‌ام و بعضی از آثار را که نگاه می‌کنم مشخص است که نقش به صاحب نقش سپرده نشده است، یعنی آن نقش به آدم شایسته‌ای سپرده نشده است و اجرای بازی داد می‌زند که به نوعی گزینش شده است که انگار پشت پرده مسائل مالی تعیین کننده بوده است.

این کارگردان که همواره در ساخت آثارش از بازیگران و نابازیگران جدید بهره برده است، ادامه داد: رواج نقش فروشی به روند کیفیت تولید در سینما و تلویزیون آسیب می‌زند و از طرفی بسیاری از بازیگران تئاتر که سال‌ها تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند، به یک مراحلی رسیده‌اند که باید از آنها به عنوان استعدادهای هنری بهره برداری شود، اما متأسفانه آنها منزوی می‌شوند، چرا که نمی‌توانند نقشی برای خود در این شرایط دست و پا کنند. به عقیده من کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب نقش‌ها استفاده کند و سرمایه سالاری در این میان نباید در انتخاب نقش‌ها سرنوشت ساز باشد.

وی با اعتقاد بر اینکه وظیفه کارگردان و تهیه‌کننده ساخت فیلم و سریال با کیفیت و در شأن مخاطب است، درباره بها دادن به نابازیگران و نقش فروشی برخی اظهار کرد: صدا و سیما باید ساز و کار درستی در استفاده از بازیگران رقم بزند. من به عنوان کارگردان معتقدم که می‌شود از بازیگران حرفه ای استفاده کرد، از بازیگران تئاتر استفاده کرد، در عین حال از نابازیگر هم با تمرینات زیاد بازیگر ساخت. نه اینکه هر کسی که از راه رسید جلوی دوربین بیاید و بازی کند. این اتفاق به اثر هنری آسیب می‌زند به هرحال می‌توانم بگویم دوست دارم تمام کسانی که استعدادی در بازیگری دارند میدانی به آنها داده شود تا آنها با پشتکار و تمرینات مداوم بتوانند استعداد خودشان را نشان دهند و شکوفا شوند.

کارگردان «بانوی عمارت» در پاسخ به این پرسش که آیا عواملی چون نبود بودجه برای ساخت یک اثر می‌تواند دلیلی برای حضور نابازیگران و فروش نقش باشد؟ اظهار کرد: به عقیده من بودجه لازم برای استاندارد سازی تولید باید تأمین شود اما صرفاً کمبود بودجه در تلویزیون عاملی برای نقش فروشی نیست که باعث شود نقش فروشی رواج پیدا کند، کارگردان باید تلاش کند استعدادهای جدیدی کشف کند. کشف استعداد خودش یک حرفه و هنر ویژه ای است. نقش فروشی هم آسان‌ترین و کوتاه‌ترین راه است که این روزها انتخاب می‌کنند و این به کل کار آسیب می‌زند.

اثرات مخرب استفاده از سلبریتی‌ها در تلویزیون

حمیدنژاد در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه رواج سلبریتی محوری از نقاط ضعف تلویزیون است، درباره عملکرد تلویزیون در این زمینه اظهار کرد: به عقیده من استفاده کردن از سلبریتی برای جذب مخاطب یکی از نقاط ضعف تلویزیون است. تلویزیون باید متخصصان در امور مختلف را تربیت و استفاده کند. استفاده از شهرت یک بازیگر یا سلبریت‌هایی در حوزه‌های دیگر در وهله اول به شخصیت حرفه‌ای همان سلبریتی آسیب می‌رساند، چرا که این کار باعث می‌شود خود آن سلبریتی از فعالیت خود دور شود و به فراموشی سپرده شود. در ثانی وارد عرصه‌ای می‌شود که تخصص و تجربه لازم رو ندارد.

این کارگردان در بخشی دیگر از گفت و گو درباره حضور سلبریتی‌ها به عنوان مجری در تلویزیون نیز گفت: مجری‌گری و شومنی خود یک تخصص ویژه است و حداقل کار هر بازیگری نیست. مجری حتماً باید از صدای رسا و خوبی برخوردار باشد علاوه بر آن از دانش و اطلاعات وسیعی باید برخوردار باشد تا بتواند با مخاطب در هر شرایطی ارتباط برقرار کند. بنابراین مجری‌گری تخصص ویژه‌ای است و بهتر است به اهلش سپرده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع