X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

جوانمرگ معروف سینمای هالیوود را بشناسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خیلی از بازیگران هالیوودی در عین شهرت و موفقیت یا به عمد خودکشی کردند و یا تصادفاً از دنیا رفتند.

به گزارش سینماپرس، هیث لجر بازیگر و کارگردان استرالیایی است که در هالیوود فعالیت می‌کرد و بسیار خوش درخشید. او عموماً به خاطر نقش «جوکر» در فیلم شوالیه تاریکی به کارگردانی کریستوفر نولان شناخته می‌شود.

لجر اولین بازیگری خود را در ده سالگی با حضور در نمایش «پیتر پن» تجربه کرد. او علاوه بر بازیگری در شطرنج نیز بسیار موفق بود و در ۱۰ سالگی برنده مسابقات قهرمانی شطرنج غرب استرالیا شد.

نکته قابل توجه زندگی این بازیگر این است که نام او و خواهرش از کتاب «بلندی‌های بادگیر» برداشته شده است.

و نیز مثل بیشتر بازیگران موفق هالیوود، مدرسه را در سن ۱۶ سالگی برای کسب تجربه بیشتر در عرصه بازیگری رها کرد و چند سریال تلویزیونی کوتاه بازی کرد.

لجر در اواخر دهه نود میلادی با بازی در فیلم‌های «۱۰ چیزی که در مورد تو نفرت دارم» و «دو دست» بسیار مشهور شد و به یک ستاره تبدیل شد.

از آن به بعد لجر فعالیت خود را در هالیوود ادامه داد و با بازی در فیلم «کوهستان بروکبک» جایزه بهترین بازیگر مرد را از انجمن منتقدین نیویورک و سانفرانسیسکو در سال ۲۰۰۵ دریافت کرد. او همچنین با این فیلم نامزد دریافت اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نیز شده بود.

منتقدان سینمایی بازی هیث لجر را در این فیلم بسیار تحسین کرده‌اند؛ به طوری که سطح بازی لجر در این فیلم با با بزرگانی همچون مارلون براندو و شان پن برابر می‌کنند و آن را یک معجزه می‌خوانند؛ چرا که معتقدند شخصیتی‌هایی که لجر ایفا می‌کند تمام ویژگی و جزئیات نقش مانند اینکه چگونه راه برود، چگونه نگاه کند و حتی نفس بکشد را می‌داند.

او در سال ۲۰۰۸ با ایفای نقش جوکر و با اینکه نقش منفی این سینمایی را بر عهده داشت، به اسطوره سینمایی تبدیل شد و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اسکار و بفتا را برای این فیلم کسب کرد.

البته لجر هیچگاه دستش به مجسمه اسکار نرسید؛ چراکه در همان سال بر اثر مسمومیت شدید دارویی در نتیجه مصرف هم‌زمان چندین نوع قرص ضداضطراب و مسکن و خواب‌آور جان خود را از دست داد.

در ابتدا گفته شد که این بازیگر دست به خودکشی زده است؛ اما پس از تحقیقات پلیس مشخص شد هیچ نشانه‌ای از خودکشی وجود نداشته و مرگ وی تصادفی بوده است.

هیث لجر به کارگردانی نیز علاقه زیادی داشت، اما مهلتی برای فعالیت حرفه‌ای در این عرصه پیدا نکرد. پس از مرگ وی چندین موزیک ویدئو که او قبل از مرگش ساخته بود، منتشر و برنده جوایز متعددی شد. کارگردان‌های بسیاری او را برای این آثار تحسین کردند و نبود او را فقدان بزرگی برای عرصه بازیگری و کارگردانی می‌دانند.

* باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینما در سالی که گذشت-۳


عکس/ سینما در سالی که گذشت-۳

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عذرخواهی سرپرست سازمان سینمایی بابت یک وعده عمل‌نشده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینما پرس: حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی به دلیل منتشر نشدن پیش‌نویس آیین‌نامه‌های جشنواره‌های سینمایی تا قبل از پایان سال ۹۷ عذرخواهی کرد.

به گزارش سینما پرس، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در توئیتی به دلیل نهایی نشدن پیش‌نویس آئین نامه‌های جشنواره‌های پنج‌گانه سینمایی تا پایان سال عذرخواهی کرد.

وی در این توئیت نوشته است: «قبلاً قول داده بودم آئین نامه‌های جشنواره‌های ۵ گانه سینما تا پایان سال منتشر شود. اگرچه امروز جلسه به گمان خودمان، نهایی برگزار شد اما به نتیجه نرسید و به فروردین موکول شد. از این بابت پوزش می‌خواهیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از انتقاد به سیاسی کاری خانه سینما تا بررسی جایگاه رسانه های سینمایی و بحران در سینمای کودک! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل تابستان سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: پخش فوتبال در سینماها، سیاسی کاری مسئولان خانه سینما، لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما، بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم، بحران در سینمای کودک و نوجوان، بلاتکلیفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر و… بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۸ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱-پخش فوتبال در سینماها؛ تدبیر یا بی تدبیری

مدت های مدیدی است مسئولان سازمان سینمایی بی اعتنا به آنچه باعث نابودی فرهنگ و هنر می شود از صاحبان سرمایه دفاع می کنند؛ فرهنگ و هنر به طورکل برای آن ها معنای خود را از دست داده و همین اتفاق بارها اعتراضات گسترده اهالی سینما را در پی داشته است. مسأله پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی از همین دست مسائل بود که باعث انتقاد بخش عمده ای اهالی سینمای کشور شد.

از زمانی که برخی مدیران سینمایی و صاحبان سرمایه و مال اندوزان که در سینما جولان می دهند و عرصه فرهنگ و هنر را بدل به وسیله ای برای ازدیاد سرمایه های خود کرده اند مبحث پخش فوتبال در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ را مطرح نمودند بسیاری از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی و رسانه های دلسوز و دغدغه مند نسبت به این مسأله واکنش جدی نشان داده و تأکید کردند جای پخش فوتبال در استادیوم ها، کافه ها، پارک ها و بوستان ها است و هرگز نباید سینما که این روزها شرایط اقتصادی مناسبی ندارد و در وضعیت بدی به سر می برد تغییر کاربری دهد و برای آنکه منافعی کلان عاید سینماداران که صاحبان سرمایه هستند و حتی قدرت و اداره امور سینمایی را به واسطه انفعال مدیران سینمای کشور در دست گرفته اند به این وضعیت تن در بدهد!

مصطفی کیایی تهیه کننده و کارگردان سرشناس سینما از جمله مخالفان جدی این طرح بود؛ او چندی پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها ضمن مخالفت با پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینماها، گفت: اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش بدهیم. من اصلاً با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست، چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود.

محمدحسین مهدویان یکی دیگر از فیلمسازان سینمای کشور بود که نسبت به این امر اعتراض جدی خود را ابراز کرد؛ مهدویان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از شنیدن خبر نمایش فوتبال در سالن‌های سینما عمیقاً ناراحت‌ هستم. من مخالف فوتبال نیستم و اتفاقاً عاشق تماشای دسته‌جمعی آن هستم. ولی معتقدم در این ماجرا کسی دلش به حال مردم و نشاط جمعی‌شان نسوخته. وگرنه چرا مجوز نمایش فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را صادر نمی‌کنند؟ راستی مگر حق پخش مسابقات فوتبال را از بودجه‌ کشور و از جیب مردم پرداخت نکرده‌اند؟ چه دلیلی دارد که برای تماشای آن از مردم پول دوباره بگیرند؟ چرا مثل همه جای دنیا فوتبال را در پارک‌ها و اماکن عمومی، روی تلویزیون‌های شهری یا پرده‌های بزرگ به طور رایگان برای مردم نمایش نمی‌دهند؟ من غمگینم چون عاشق سینما هستم و همیشه سالن‌ سینما را خانه خود دانسته‌ام. نه به خاطر صندلی‌هایی که بیشترشان ناراحت‌اند یا مثلاً سقف بلند و یا بوفه‌های نه چندان پررونق‌اش. سینما را دوست دارم به خاطر تصویری که روی پرده‌اش نقش می‌بندد. سینما جای فیلم دیدن است. اجرای تئاتر روحوضی و کنسرت‌های شیش و هشت و نمایش فوتبال در سینما، معنی‌اش این است که دوران سیطره‌ فیلم‌سازها و تهیه‌کنندگان و مدیران فرهنگی بر سینمای ایران تمام شده. انگار باید بپذیریم که حالا زمانه‌ امپراطوری سینمادارهاست. دیگر آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند پول در نشان دادن چه چیزی روی پرده‌ نقره‌ای سینماست. به همین سادگی ما را از خانه‌مان بیرون می‌کنند.»

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی گفت: حرمت امامزاده به متولی آن است! کاری نکنید که سینماها تعطیل یا به اغذیه فروشی و کافه عربی تغییر کاربری دهند!

علاوه بر آن بسیاری از چهره های برجسته سینمای کشور نیز طی مصاحبه با رسانه ها، انتشار متن هایی در صفحات شخصی شان و یا حتی راه اندازی کمپین های متعدد مانند «#نه_به_پخش_فوتبال_در_سینما» اعتراض شدید خود را نسبت به این اتفاق شوم ضد فرهنگی نشان دادند. اعتراضاتی که به مذاق مدیران سینما که «سرمایه سالاری» را جایگزین «شایسته سالاری» کرده اند خوش نیامد و هرآنچه می خواستند انجام دادند!

بابک کریمی بازیگر مطرح سینما یکی از افرادی بود که همزمان با بازی ایران و مراکش در صفحه شخصی خود نوشت: تماشای فوتبال نه در خانه و نه در سینماها!

در همین رابطه سینماپرس با ۶ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان پیشکسوت سینمای کشور آقایان: مرتضی شایسته، داریوش بابائیان، قاسم قلی پور، حسن توکل نیا، مجید قاری زاده و اصغر رفیعی جم گفتگوهایی انجام داد. شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷

۲-خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی!؟

بسیاری از سینماگران که سال ها است در انتظار تحقق خواسته های اولیه خود از خانه سینما هستند همچنان در یأس و ناامیدی به سر برده و از مدیران خانه سینما که عنوان صنفی را با خود به یدک می کشد خواهان تأمین حقوق اولیه شان و پرهیز از باند بازی های سیاسی و جناحی هستند؛ سینماگران امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند خانه سینما از اهداف اصلی خود به شدت منحرف شده است.

خانه سینما که هیچ توجهی به وضعیت بسیار بد معیشتی اهالی سینما ندارد و بیکاری آن ها برایش خالی از هرگونه اهمیتی است حتی سال به سال در تأمین نیازهای اصلی اهالی سینمای کشور بیشتر خساست به خرج می دهد. از سوی دیگر هزینه کردهای زائد برای برگزاری مراسم هایی شوگونه که از نظر اکثریت اهالی سینمای کشور خالی از هرگونه ارزشی است صدای اعتراض بسیاری از سینماگران را درآورد. سینماگران خسته و دردکشیده که سال ها است وعده های فریبنده ای همچون تخصیص بیمه بیکاری و تأمین امنیت شغلی را از زبان مسئولان خانه سینما می شنوند امروز بیش از هر زمان دیگری نگران آینده و سرنوشت خودشان و حیات انجمن های شان هستند چرا که بخش عمده ای از صنوف خانه سینما هنوز نتوانسته اند به صورت قانونی ثبت شوند و بخشی هم در یک بی تدبیری عجیب و به دور از شأن هنری هنرمندان به عنوان صنف کارگری ثبت شدند! موضوعی که در دولت دهم با ثبت صنوف فرهنگی در حال انجام بود و تنها برای ایجاد یک تقابل سیاسی در دولت یازدهم ابتر ماند!

در همین راستا ۱۵ تن از سینماگران برجسته کشور از صنف ها و رشته های مختلف اعم از: کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران، انجمن صدای سینمای ایران، انجمن چهره پردازان، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن بازیگران، کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن جلوه های ویژه، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران، انجمن فیلم کوتاه و… با ما گفتگو کردند و اعتراضات و گلایه های صریح شان را نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران ابراز داشتند.

گفتگوهای  سینماپرس در این خصوص با خانم ها: کتایون امیرابراهیمی و سودابه خسروی و آقایان: محسن فاضلی، حسن زاهدی، محسن محسنی نسب، نوید فرح مرزی، اسماعیل فلاح پور، داریوش اسدزاده، مهدی بزرگمهر، محسن روزبهانی، منوچهر والی زاده، نجف فتاحی، جبار آذین، حجت الله سیفی و فرهنگ آدمیت انجام شد. سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷

۳-لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما

تعدادی از سینماگران با انتقاد از عملکرد متولیان فرهنگی و نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی کشور از جمله، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کردند امروزه غرب زدگی فراوان در شیوه آموزش سینما به هنرجویان دیده می شود و نیاز است تا آموزشگاه های سینمایی بر اساس اهداف و آرمان های انقلابی و اسلامی تأسیس شوند. اکثر آموزشگاه های سینمایی فی الواقع محلی سالم و سلامت برای حضور نسل جوان مشتاق برای ورود به سینما نیستند و از این رو نیاز است تا با اصلاح فرآیندهای آموزشی در حوزه سینما، قطع کردن دست مافیا و توجه ویژه به حوزه آموزش در عرصه فرهنگی و هنری کشور آموزشگاه هایی تأسیس کرد که اولاً بر اساس آرمان ها و اهداف انقلابی و اسلامی فعالیت کنند؛ دنباله روی غرب و غربی ها نباشند؛ به تعهدات خود نسبت به هنرجویان شان در پایان دوره ها وفادار بمانند و حس اعتماد از دست رفته نسبت به آموزشگاه های آزاد سینمایی را مجدداً بازگردانند.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: جمال شورجه، پرویز فارسیجانی، جهانگیر الماسی، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا اسلاملو، حمید بهمنی، هوشنگ توکلی، داود بیدل، علیرضا اسحاقی و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

۴-بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم

۱۷ تن از منتقدان، اهالی رسانه و کارشناسان سینمای کشور همزمان با ۱۷ مرداد که به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است با انتقاد از وضعیت فعلی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های سینما تأکید کردند: حواشی، باندبازی و دروغ پردازی، قلم فروشی و حمایت از فیلم های سطحی و نازل و رانت خواران اتفاقاتی است که در برخی رسانه ها و روابط عمومی ها جریان دارد و بسیار زننده است؛ شبه روشنفکران و رسانه های وابسته به دولت مردم را به رسانه بی اعتماد کردند. زد و بندهای فراوان، به کار گماردن افراد فاقد دانش و تخصص در پست های مهم روابط عمومی، رفیق بازی و باندبازی های بسیار و امثال این ها باعث شده تا به تعبیر بسیاری افراد فعال در رسانه و سینما واژه روابط عمومی به «روابط خصوصی» تغییر ماهیت پیدا کند!

در واقع روابط عمومی های سینما روابط خود را با رسانه های بر اساس دوستی و رفاقت تنظیم می کنند و از رفتار حرفه ای این حوزه فاصله بسیار گرفته اند و البته در دنیای پیشرفته رسانه ای امروز به طور کل معنای روابط عمومی دست خوش تغییر ماهیت است. روابط عمومی ها که وظیفه شان تعامل با رسانه ها است با آن ها از در خصومت و دشمنی وارد می شوند؛ اما از سوی دیگر با رسانه نماهای معلوم الحالی که اغلب غیررسمی فعالیت می کنند و فاقد مجوزهای لازم هستند از در مهر و دوستی وارد می شوند و با مبالغی اندک آن ها را خریداری می کنند تا آنها به تعریف و تمجید از عملکرد سازمان و نهاد متبوع آقایان روابط عمومی بپردازند! شاید یکی از مهمترین دلیل این اتفاقات این باشد که برخی مدیران و روسای نهادها و سازمان ها به جای به کارگیری نیروهای متبحر و درس خوانده و باتجربه در حوزه روابط عمومی برخی خبرنگارانی که پیش از این در رسانه ها قلم می زدند را به عنوان روابط عمومی های شان استخدام کرده اند و فقدان دانش روابط عمومی از سوی آن ها منجر به این اتفاقات غیر قابل اغماض شده است.

در همین رابطه در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار با ۱۷ تن از منتقدان، اهالی رسانه و کارشناسان سینما خانم ها و آقایان: علیرضا سربخش (مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» و عضو هیأت منصفه مطبوعات)، طهماسب صلح جو (منتقد سینما و روزنامه نگار)، جبار آذین (منتقد و مدرس سینما)، عباس کریمی (روزنامه نگار و منتقد سینما)، آرش فهیم (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و دبیر سینمایی روزنامه «کیهان»)، فریده ذاکری (روزنامه نگار و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران)، حسین گیتی (منتقد سینما و نگارنده کتاب «مطبوعات سینمایی ایران»)، سعید مستغاثی (رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، محسن فاضلی (منتقد سینما)، زهرا چخماقی (خبرنگار فرهنگی سازمان صدا و سیما)، حسین سلطان محمدی (منتقد سینما)، سیروس الوند (کارگردان سینما و منتقد مجله های تخصصی «ستاره سینما» و «فردوسی» و روزنامه نگار قدیمی)، سعیده خدابخش (روزنامه نگار و منتقد سینما)، سیدغلامرضا موسوی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و تهیه کننده مطرح سینمای کشور)، سارا طالبی زاده (دبیر فرهنگی روزنامه «حمایت»)، محمدرضا شفیعی (مدیرمسئول روزنامه سینمایی «صبا» و تهیه کننده سینما)، محمدتقی فهیم (منتقد سینما و عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان) با ما گفتگو کردند و انتقادات شدید خود را نسبت به وضعیت بغرنج روابط عمومی ها و رسانه های سینمایی ابراز داشتند. چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

۵-بحران در سینمای کودک و نوجوان

به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برخی از سینماگران حوزه «کودک و نوجوان» با بیان مشکلاتی که شاهراه تولید در این گونه سینمایی را مسدود کرده است از بی تدبیری مدیران، عدم اختصاص بودجه و تسهیلات کافی و شعارهای بدون عمل، به عنوان اصلی ترین مسائل تولید و اکران فیلم های کودک نام بردند.

بسیاری از اهالی سینمای کشور که جزو فعالان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان بوده و همچنان دغدغه رشد و ارتقای این سینمای مهم را دارند مدت ها است به این باور رسیده اند که وضعیت سینمای کودک و نوجوان در کشور به بحرانی ترین حالت ممکن رسیده و این گونه مهم سینمایی در حال نابودی و اضمحلال کامل است. آن ها با تأکید بر اینکه از تولید فیلم های کودکان و نوجوانان حمایت نمی شود و تنها عده ای محدود از اهالی سینما که وابسته به برخی جریان های خاص و مافیایی هستند می توانند بودجه های هنگفت برای تولید فیلم های کودک دریافت کنند اما به دلیل عدم علاقه به این حوزه و همچنین فقدان تخصص لازم نمی توانند آثار ارزشمند برای کودکان و نوجوانان در سینمای کشور خلق کنند اظهار داشتند: همه این اتفاقات باعث آن شده تا ما امروز دیگر سینمایی برای کودکان و نوجوانان نداشته باشیم و همه ساله جشنواره ای برگزار کنیم که بیشتر شبیه به مراسم عزا برای سینمای کودک و نوجوان است!

متأسفانه در ایران توجه به سینمای کودک و نوجوان تاکنون محقق نشده و هرچند که بسیاری از دست اندرکاران و مسئولین سیاست گذار در امور سینمایی کشور سال ها است دغدغه آن را دارند که سینمای کودک در ایران به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند و بتواند نه تنها در کشور که با کودکان جهان ارتباط برقرار نموده و سهمی در سینمای جهانی داشته باشد اما این امر به دلایل مختلف که اغلب به فقر سینمای ایران از لحاظ فنی و تکنیکی، ساختار و داستان پردازی باز می گردد محقق نشده است.

در همین رابطه با ۲۲ تن از اهالی سینمای کشور خانم ها و آقایان: غلامرضا گمرکی، بهروز غریب پور، محمد نیک بین، امید نیاز، حجت الله سیفی، داریوش بابائیان، سهیل موفق، رهبر قنبری، مهدی سجاده چی، آرش معیریان، ملیکا زارعی، حسن علیمردانی، سیدجواد هاشمی، اسماعیل براری، کیانوش دالوند، علی شاه حاتمی، مجید قناد، هاتف علیمردانی، چیستا یثربی، رحیم بهبودی فر، جبار آذین و نیلوفر محمودی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

۶-بلاتکلیفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر

تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از بلاتکیلفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: مدیران سینمایی هیچ دغدغه ای برای تعالی سینمای کشور ندارند و سیاست زده عمل می کنند؛ جشنواره فیلم فجر جایگاهی برای سوء استفاده و قدرت نمایی برخی مدیران شده و مسئولان سینمایی هیچ تدبیری برای اعتلا و رشد و ارتقای این جشنواره ندارند و با کوچک تر و خنثی تر کردن، آن را به سمت نابودی و اضمحلال می برند.

از سال ۱۳۹۲ و از زمان روی کار آمدن ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور که کمترین پیشینه و عقبه ای در حوزه مدیریتی سینما نداشت جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور دستخوش تحولاتی جدی شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سینماگران و اهالی رسانه صدمات جبران ناپذیری به این جشنواره وارد ساخت. از دوپاره کردن و تفکیک غیرکارشناسی شده بخش های ملی و جهانی گرفته تا منصوب کردن دبیرانی که شایستگی اداره مهمترین رویداد سینمایی کشور را نداشتند همگی باعث شد تا این رویداد سال به سال بیشتر دچار آسیب شود.

اما در سال جاری وضعیت جشنواره فیلم فجر آشفته تر و بلاتکلیف تر از سال های پیش است!؛ اینک در حالی تنها ۵ ماه تا برگزاری این رویداد مهم سینمایی زمان باقی است که هنوز دبیر این جشنواره توسط رئیس سازمان سینمایی منصوب نشده و به همین علت آیین نامه و سیاست های این دوره از جشنواره که قرار است همزمان با جشن های چهل سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار شود روشن نیست! از سوی دیگر محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بدون توجه به درخواست های بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور شامل کانون کارگردانان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و… که خواهان ادغام مجدد بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر با یکدیگر بودند هیچ واکنش رسمی در این زمینه نداشته است.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران کشور خانم: روح انگیز شمس و آقایان: عباس رافعی، محسن محسنی نسب، ابراهیم وحیدزاده، امیرحسین شریفی، علی خامه پرست و کاوه سجادی حسینی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

*****************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در تابستان ۹۷ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سینماپرس در یادداشتی با عنوان «وقتی دست اندرکاران یک جشنواره از خودشان تقدیر می کنند! /از بی سیاستی و انحراف فرهنگی تا خرج میلیاردی و دهن کجی متولیان جشنواره جهانی فجر به سینما/ خودگویی و خودخندی، عجب مرد هنرمندی!» انتقاد شدید خود را نسبت به متولیان برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر ابراز کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: در حالی که هنوز برگزاری مستقل جشنواره جهانی فجر از نظر اهالی سینما منطقی نیست و متولیان آن نیز به همین دلیل کشمکشی برای بودجه جشنواره های ملی و جهانی فجر ایجاد کردند، به تازگی مسئولان این جشنواره با از خودشیفتگی و بی توجه به همه انتقادات و شرایط جامعه، در مجلسی اشرافی از خودشان تقدیر کردند، موضوعی که نشان می دهد تا چه میزان جریان شاهنشین سینما از فضای جامعه دور است! یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷

در پی گسترده تر شدن ابعاد اعتراضات هنرمندان و اهالی سینما نسبت به رئیس جمهور سینماپرس با انتشار یک یادداشتی تحت عنوان «از حمایت دیروز تا دعوت امروز به استعفا؛ سلبریتی زدگی و سردرگمی در فهم سیاسی/ وقتی حامیان هنری به یکباره با جناب رئیس جمهور آینده خوبی را نمی بینند!» رفتار سلبریتی ها را مورد بررسی قرار داد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: تعدادی از اهالی سینما و سلبریتی هایی که پیش از این از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حمایت کرده بودند در پی افزایش بی رویه نرخ ارز، ایجاد رکود و تورم فزاینده در جامعه و مشکلات شدید اقتصادی، وعده های برجامی پوچ و فلج شدن چرخه اقتصاد خواستار استعفای حسن روحانی از ریاست جمهوری شدند! سلبریتی‌ های بنفشی که بدون شناخت از سیاست و اقتصاد هنگام انتخابات وعده های فریبنده ای به مردم می دادند و امروز در فهم سیاسی دیروزشان دچار تردید شده اند! سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

سینماپرس همچنین طی انتشار یادداشتی با عنوان «شنیده های سینماپرس از تغییرات مدیران سینمایی و جشنواره فجر؛ داستان کوچ بازنشستگان و انتصابات ساختگی/ وزیر ارشاد دولت اصلاحات در فارابی چه می خواهد؟ / وقتی سینما مدیریت نمی شود» به مسأله طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان پرداخت.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: چندی پیش مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی تصویب کرد و فرصت ۲ ماهه ای به دولت داد تا افراد بازنشسته پست های خود را ترک کنند، تا پایان این فرصت چند روزی بیشتر باقی نمانده و این روزها گمانه زنی های فراوانی از تغییرات در مدیریت سینما و جشنواره فیلم فجر شنیده می شود. دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷

*****************

سینماپرس طی تابستان سال ۹۷ تک گفتگوهایی مهم با برخی از مدیران و اهالی سینما و همچنین تک یادداشت هایی در رابطه با برخی فیلم ها هم منتشر کرده که برخی از مهمترین آن ها در ذیل برای یادآوری مخاطبان گرامی نقل شده است.

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از مسئولان و مدیران سینمای کشور طی مصاحبه ای با عنوان «مدیرانی که شعار حمایت از سینمای مستقل می دهند چرا در عمل هیچ حمایتی از آن نمی کنند؟ / عدم عدالت در اکران باعث خشم و عصبانیت سینماگران مستقل شده است» گفت: مدیرانی که شعار حمایت از سینمای مستقل می دهند چرا در عمل هیچ حمایتی از بنده و امثال بنده نمی کنند؟ چرا هیچ یک از مسئولان سینمایی پاسخگوی اعتراضات ما نیستند و اصلاً ما را نمی بینند و انتقادات مان را نمی شنوند و روی شان را از ما برمی گردانند و اجازه می دهند مافیا هرکاری که دوست دارد در سینما انجام دهد؟ شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷

آرش معیریان کارگردان سینما که از صبح امروز جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «دم سرخ ها» روی پرده سینماها رفته با انتقاد نسبت به عملکرد سازمان سینمایی و شوراهای زیرمجموعه این سازمان اظهار داشت: اعضای شورای پروانه نمایش و پروانه ساخت بدون تخصص و صرفاً سلیقه ای و از روی حسدورزی پروانه ساخت و نمایش می دهند و حتی خودشان پای پروانه های شان نمی ایستند؛ سوأل بنده این است که چطور می شود ۲ روز بعد از صدور یک مجوز سلیقه و دیدگاه شان عوض می شود؟ مگر فیلمسازان و تهیه کنندگان مسخره شده اند؟ چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

علیرضا رضاداد دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم کودک در حاشیه برگزاری این جشنواره طی گفتگویی با سیدرضا منتظری دبیرتحریریه خبرگزاری سینماپرس زیرکانه با دور زدن انتقادات جمع گسترده ای از فعالان سینمای کودک گفت: سینمای کودک و نوجوان قطعاً مشکلاتی دارد که باید شناسایی شده و با درایت و تدبیر حل شوند. وی در ادامه با تایید ناخواسته انفعال دولت در زمینه سینمای کودک اضافه کرد: حیات طبیعی سینمای کودک نباید دستخوش تغییر شود و تأسیس گروهی خاص برای اکران فیلم های سینمای کودک به نفع این گونه سینمایی نیست! سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بدون اشاره دقیق به دستاوردهای دوران مدیریت خویش در عرصه سینمای کودک طی گفتگویی با سینماپرس عنوان داشت: نیاز کودکان این مرز و بوم و نیاز ما در سینما بیش از آن چیزی است که شاهدش هستیم از این رو همه ما باید روی محتوا و تکنیک آثار سینمای کودک کار کنیم تا این گونه مهم سینمایی بتواند اعتلا پیدا کند. شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان که به تازگی برای بازی در فیلم سینمایی «ویلایی ها» جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را از جشنواره سینمایی آسیاپاسفیک دریافت کرده است گفت: هیچ وقت در طول دوران فعالیت هنری ام گرفتن جایزه برایم هیچ اهمیتی نداشته و ندارد، من همیشه یک مسیر و راه ساده را برای خودم در نظر داشته ام و همیشه آنچه را که به نظرم بهترین بوده انتخاب کرده ام و به حواشی و مسائل دیگر هیچ توجهی نداشته ام. سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی با انتقاد از شرایط کنونی تئاتر به ویژه در بخش نمایش های آیینی و سنتی گفت: متأسفانه مسئولان شعار حمایت از هنرمندان را می دهند اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد، گویا آن ها دوست ندارند که ما کار کنیم و به همین علت هم ما این روزها بیکار و خانه نشین شده ایم. چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷

همزمان با اکران فیلم سینمایی «خاله قورباغه» سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس طی یک یادداشت با عنوان «وقتی نوستالژی فدای سطحی نگری می شود!» نوشت: «گلنار» همچنان یکی از فیلم های فراموش نشدنی کودکان و نوجوانان دهه های ۶۰ و ۷۰ است! شخصیت های واقعی و عروسکی این فیلم همچنان در میان مخاطبان سینمای کودک آن روزها محبوب هستند و دست اندرکاران «خاله قورباغه» نیز با آگاهی از این مسأله سعی داشتند تا با بهره گیری از شخصیت «خاله قورباغه» که به نوعی قهرمان و ناجی «گلنار» محسوب می شد، فیلم جدیدی ساخته و موجی را در سینمای کودک کشور آغاز کنند که نسل دیروز و امروز از آن استقبال کنند، غافل از آنکه سطحی نگری، فقر فیلمنامه، آشنا نبودن با ذائقه کودکان امروزی و مواردی شبیه به این نه تنها باعث شده تا نوستالژی کودکان و نوجوانان دیروز به طور کل از بین برود که کودکان امروز هم رغبتی برای تماشای این فیلم از خود نشان نمی دهند! شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷

*****************

از سوی دیگر همزمان با درگذشت زنده یاد «انتظامی» و «دری» هنرمندان مطرح سینمای کشور طی گفتگوهایی اختصاصی با سینماپرس نظرات خود را درباره جایگاه این هنرمندان بزرگ و موثر سینمای کشور بیان کردند.

گوهر خیراندیش بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: درگذشت این ۲ هنرمند برجسته در یک روز لطمه ای جبران ناپذیر به سینما و فرهنگ و هنر این کشور وارد کرد و دل های همه هنرمندان در فراق و ماتم این عزیزان به درد آمد بنده یقیناً می گویم سال ها زمان لازم است تا بزرگانی همچون زنده یاد «دری» و زنده یاد «انتظامی» بتوانند در عرصه فرهنگ و هنر قدم بگذارند و ما گوهرهای کمیابی را از دست دادیم و امیدوارم از این پس شاهد آن باشیم که از پیشکسوتان هنر به دستی حفظ و حراست شود. یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: هر ۲ هنرمند گرانقدری که در یک روز از میان مان رفتند دارای ارزش ها و ویژگی های بسیار منحربفردی بودند که ما قطعاً تا سال ها نمی توانیم شاهد بروز و ظهور کسانی باشیم که بتوانند به خلاء نبود و فقدان آن ها را در سینمای کشور جبران کنند. دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

دکتر قطب الدین صادقی، فیلمنامه نویس، کارگردان تئاتر، مترجم و بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: ما ۲ هنرمند برجسته و بزرگ را از دست دادیم که سرشار از فرهنگ بودند، هر دوی این بزرگواران شناخت و تسلط کافی بر ادب، فرهنگ و هنر بومی و ملی داشتند و قطعاً جایگزینی برای آن ها پیدا نخواهد شد. دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی همزمان با درگذشت ۲ هنرمند سینمای کشور عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: درگذشت ۲ هنرمند ارزنده سینمای کشور ضایعه سنگینی است و من بسیار متأسفم که ما این ۲ عزیز را از دست دادیم؛ هر دوی این هنرمندان همواره اخلاق مدار، متعهد و وفادار به نظام و انقلاب اسلامی بودند. سه‌شنبه ۳۰ مرداد

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: درگذشت استاد مسلم هنر بازیگر سینمای کشور که به حق لقب «آقای بازیگر» به ایشان اطلاق شده بود و یکی از متبحرترین و برجسته ترین فیلمسازان اندیشمند و متبحر سینما و تلویزیون برای جامعه هنری بسیار اسفناک است و من بسیار متأسفم که هر دوی این عزیزان گرانقدر را در یک روز از دست دادیم. چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

کوروش تهامی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: جامعه هنری کشور طی یک روز سیاه و تلخ ضربه بزرگی دید؛ ما ۲ هنرمند که هریک جایگاه خاص و منحصربفردی در سینمای کشور داشتند را از دست دادیم و فقدان آن ها قطعاً تا مدت ها همه ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۷ باشید…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«استنلی کوبریک»؛ فیلمساز کمال گرای سینما/ سجادی حسینی: کوبریک فیلمسازی صاحب اندیشه و بزرگ است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاید بتوان گفت که استنلی کوبریک دست نیافتنی ترین جایگاه را بین کارگردانان در تاریخ سینما دارد. طرفداران او را می توان جدیترین طرفداران یک کارگردان دانست و شاید کمتر فیلمسازی در تاریخ وجود داشته باشد که به اندازه کوبریک القابی عجیب و شگفت انگیز را به یدک بکشد.

علی ناصری/ استنلی کوبریک ۲۶ ژوئیه ۱۹۲۸ در نیویورک به دنیا آمد؛ به جرأت می توان کوبریک را از تأثیرگذارترین کارگردان های تاریخ سینما دانست. شاید هیچ فیلمسازی به اندازه او نسبت به تصاویرش وسواس نداشته و نظم، ریزبینی و جزئیاتی که در تصاویر خلق شده این فیلمساز وجود دارد را در اثر کمتر فیلمسازی می توان دید.

از طرفی کارنامه فیلمسازی استنلی کوبریک با وجود تعداد آثار کمدی که دارد بسیار متنوع است، او در ژانر سینمای «جنگ»، «کمدی»، «ملودرام»، «اجتماعی»، «ترسناک»، «تاریخی» و… فیلم ساخته و تقریباً همه آثارش جزو آثار تحسین شده تاریخ سینما هستند که چنین اتفاقی در کارنامه یک فیلمساز بسیار نادر است.

بیشتر فیلم های کوبریک اقتباسات ادبی هستند. فیلم های کوبریک معمولاً جنجالی و همینطور مورد ستایش منتقدان واقع شده اند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلم هایش معروف بود. به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده، تا آنجا که گاهی میان ۲ فیلم او سال ها وقفه میافتاده است. او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت.

از مهمترین آثار سینمایی استنلی کوبریک میتوان به فیلم های «درخشش»، «پرتقال کوکی»، «۲۰۰۱، یک ادیسه فضایی»، «غلاف تمام فلزی»، «چشمان کاملاً بسته» و «دکتر استرنج لاو» اشاره کرد.

به بهانه عید نوروز و آشنایی با نظرات سینماگران ایرانی در رابطه با بزرگان سینمای جهان با کاوه سجادی حسینی فیلمساز جوان سینمای کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می توانید این گفتگو را مطالعه کنید.

*****************

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: استنلی کوبریک با وجود فیلم های کمی که دارد جزو فیلمسازان صاحب اندیشه و بزرگ است که آثارش به چند دوره تقسیم میشود که در هر دوره فلسفه خود را کامل تر میکند.

سجادی حسینی خاطرنشان کرد: مهمترین خصیصه آثار کوبریک فضا، اتمسفر و معماری است. کوبریک توجه ویژه ای به تأثیر مکان بر انسان دارد. در مرحله اول فیلمسازی اش اگر توجه کنیم به پررنگ بودن داستان و قصه پی می بریم و داستان محور بودن آثار ابتدایی کوبریک مثل «لولیا» و «دکتر استرنج لاو» بسیار پر رنگ است.

وی در ادامه این بحث گفت: آثار کوبریک در دوره دومش آرام آرام شخصیت محور می شوند و ما در فیلم هایی مثل «درخشش» و «پرتقال کوکی» روابط انسانی و فضا را می بینیم که اهمیت بیشتری پیدا می کنند و در آثار آخر کوبریک مثل فیلم های «۲۰۰۱، یک ادیسه فضایی» و «چشمان کاملاً بسته» می بینیم که آنچه در فیلم های قبلی اش مطرح کرده را حتی نقض می کند اما نمی توان گفت که کوبریک در جهانبینی اش دچار تغییر می شود بلکه او جهانبینی خود را تکمیل تر می کند.

این کارگردان در ادامه گفت: کوبریک بیشترین تأثیرش را در دکوپاژ، کارگردانی و سکانس های معروفش با پلان ها و کات های ۱۸۰ درجه اش گذاشته که در همه این موارد رویکردش به مکان را نشان می دهد. کارگردانی کوبریک در بطن درونمایه و زیرمتن هایش تنیده شده است و دکوپاژ، قاب بندی ها، رفتار بازیگران، میزانسن ها و چیدمان تصاویر به نوعی هستند که در خدمت درونمایه اثر قرار دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» اظهار داشت: در آثار کوبریک می توان به رویکرد روانکاوانه فرویدی وی نیز پی برد. جنس نگاه کوبریک کاملاً فرویدی است و نگاه ویژه ای به ناخودآگاه دارد و برای من بیشترین و مهمترین تأثیری که داشت توجه عجیبش به جزئیات است. جزئیاتی که گویا از برسون تأثیر گرفته و نگاهش را تکامل بخشیده است. کوبریک به قدری در بازی گرفتن از بازیگرانش تبحر دارد که بازیگران از آن شخصیتی که دارند جدا شده و به کاراکتر داخل فیلم تبدیل می شوند.

وی افزود: کوبریک همانند هر فیلسوفی دغدغه انسان زمان خود را دارد. او حتی نگاه ویژه ای به فلسفه و عرفان شرق داشته و حتی مولانا و خیام را خوانده و در آثارش نیز چنین رویکردی دیده می شود. به طور کل می توان گفت که کوبریک فیلمسازی است که با معماری حرفش را به مخاطب می زند و از نظر من استنلی کوبریک معمار سینما است.

سجادی حسینی خاطرنشان کرد: کوبریک فیلمسازی جسور و قاطع است که از همان ابتدا این نگاه قاطع و جسورانه اش را می توان دید. در فیلم «لولیتا» او قصه عشقی ممنوعه را تعریف میکند و این عشق تعریف شده در «لولیتا» به گونه ای است که در سینمای کلاسیک آن زمان چندان رایج نبوده و از طرفی می بینیم که این جسارت را ادامه داده و در دیگر آثارش مثل «غلاف تمام فلزی» و «پرتقال کوکی» نیز نشان می دهد.

وی افزود: فیلم های کوبریک به طور کلی در یک ژانر و دسته قرار نمی گیرند و به نظر می رسد که همه آن ها را چند کارگردان ساخته اند و متعلق به یک کارگردان نیست اما در لایه های دیگر فیلم های او مواردی وجود دارد که می توان به یک اشتراک عمیق رسید و فهمید که این فیلم ها متعلق به یک تفکر و یک فرد است.

این کارگردان در پایان گفت: وقتی به آثار کوبریک نگاه می کنید به راحتی متوجه می شوید که با یک فیلمساز مسأله دار و دغدغه مند مواجه هستید و با شناخت و سلیقه می توانید به عمق مسائل مطرح شده در آثارش پی ببرید. کوبریک فیلمسازی است که تماشاگرانش را به بیشتر دانستن دعوت می کند و در بین علاقه مندان سینمای او می توان افرادی را دید که معماری و نقاشی می دانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دنی بویل خروجش از جیمز باند را شرم‌آور خواند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دنی بویل کارگردان بریتانیایی پس از بیرون آمدن از بیست و پنجمین پروژه «جیمز باند» به دلیل اختلاف دیدگاه‌ها سرانجام لب به سخن باز کرد.

به گزارش سینماپرس،  به نقل از ورایتی، در حالی که دنی بویل در آگوست پیش از پروژه بیست و پنجمین «جیمز باند» کنار گذاشته شد، تهیه کنندگان در ماه سپتامبر جوجی فوکوناگا را جایگزین بویل کردند، که عنوان کرده بود احساس بدی از این موضوع و کارگردانی فیلم ندارد.

دنی بویل در این باره گفت است فیلمنامه‌ای که با همکاری جان هوج نوشته بود، هنوز کامل نشده بود ولی می‌توانست واقعاً خوب باشد.

بویل عنوان کرد: ما داشتیم خیلی خیلی خوب کار می‌کردیم، اما آنها نمی‌خواستند در این مسیر با ما باشند، بنابراین ما تصمیم گرفتیم از کمپانی جدا شویم و این خیلی غیرمنصفانه است که بخواهم بگویم نمی‌دانستم آنها از ما چه توقعی دارند. از تهیه کننده یک پیام خیلی دوستانه دریافت کردم و من هم بهترین‌ها را برای او آرزو کردم. اما همه چیز یک کار شرم‌آور بزرگ است.

چندی پیش تهیه کنندگان جیمز باند در ۲ کلمه در توئیتر ۰۰۷ اعلام کردند به دلیل تفاوت‌های نگاه، دنی بویل تصمیم گرفته است کارگردانی «باند ۲۵» را انجام ندهد.

پس از جدا شدن دنی بویل، رامی مالک و بیل مگنوسن برای ایفای نقش دشمن اصلی و مأمور سیا وارد گفتگو با تهیه کنندگان فیلم شدند.

تولید این پروژه که هنوز نامی ندارد همین بهار شروع می‌شود و باربارا بروکولی شایعاتی مبنی بر انتخاب «شاتر هند» برای عنوان فیلم را رد کرده است.

پروژه بعدی بویل «دیروز» یک کمدی موزیکال در دنیایی است که گروه بیتلز اصلاً وجود نداشته‌اند و مردی یک روز همه شعرهایی که گروه بیتلز خوانده‌اند به ذهنش راه می‌یابد و با ارائه آنها در دنیای موسیقی یکه‌تاز می‌شود. این فیلم چهارم ماه می در جشنواره فیلم ترایبکا دیده خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تورج منصوری ازشرایط سخت فیلمسازی در سال جدید می گوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تورج منصوری تهیه‌کننده و فیلمبردار سینما معتقد است سال پیش رو سال سختی برای سینمای ایران به شمار می‌رود.

به گزارش سینماپرس،  تورج منصوری مدیر فیلمبرداری و تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سال ۹۷، در هیچ پروژه سینمایی حضور نداشته و بیشتر درگیر فعالیت‌های صنفی بوده است، گفت: این را می دانم که سالی که گذشت سال چندان آسانی برای سینما و سینماگران نبود و البته به نظر هم نمی‌آید که سال جدید نیز سال آسان‌تری به خصوص در حوزه اقتصادی باشد.

وی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی در حال حاضر جزو مهم‌ترین مشکلات جامعه امروز به شمار می‌رود، بیان کرد: یکی از بخش‌هایی که مسائل اقتصادی می‌تواند بیش از هر جای دیگر روی آن تأثیرگذار باشد، مساله تولید فیلم است. بی شک با توجه به مشکلات موجود، رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید فیلم کمتر می‌شود.

این مدیر فیلمبرداری ادامه داد: می‌توان حدس زد در سال ۹۸ امکان سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی در سینمای ایران کمتر و دست و بال آدم‌هایی که در سینما هستند و از طریق سینما ارتزاق می‌کنند، بسته‌تر می‌شود.

وی تاکید کرد که سال ۹۸، سال آسانی برای سینمای ایران نخواهد بود و در این زمینه توضیح داد: شاید تنها امید به یک معجزه بتواند شرایط موجود را درست کند که البته بعید می‌دانم چنین معجزه‌ای در سینمای ایران رخ دهد، چرا که در سال‌های اخیر نیز معجزه‌ای برای سینمای ایران رخ نداده است.

منصوری گفت: در حال حاضر در سینمای ایران، کیفیت فیلم فدای حضور بازیگر شده است. بازیگران گران قیمت، ۹۰ درصد از هزینه تولید یک فیلم را می‌بلعند و تنها ۱۰ درصد برای عوامل پشت دوربین می‌ماند. اما تاکید می‌کنم این سیاست تهیه‌کنندگی که البته در مورد تهیه‌کنندگان حرفه‌ای صدق نمی‌کند، مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از تهیه‌کنندگان تازه وارد با پول‌های بزرگ وارد سینما می‌شوند، این تهیه‌کنندگان نگاه جدیدی به سینما دارند که آزمون و خطای این نگاه می‌تواند برای سینمای ایران مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

مدیر فیلمبرداری «ملی و راه‌های نرفته‌اش» توضیح داد: متأسفانه هزینه تولید فیلم در سینمای ایران بسیار افزایش پیدا کرده و همین مساله مشکلاتی را پیش آورده است. در واقع تولید یک فیلم بسیار خلوت و آپارتمانی کمتر از یک میلیارد و پانصد نمی‌شود. این مبلغ عددی است که به زبان راحت می‌آید، در صورتی که برای برخی از سینماگران درآمد یک عمر فعالیتشان نیز این مقدار نمی‌شود.

منصوری در پایان تاکید کرد: بی شک با کاهش تولید فیلم در سینمای ایران، مشکلات اقتصادی اهالی سینما نیز افزایش می‌یابد. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا کیفیت تولید در سینمای ایران افزایش پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مروری سریع بر پیام نوروزی رهبرانقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رهبر معظم انقلاب در پیام خود با مناسبت فرا رسیدن سال ۱۳۹۸، این سال را به عنوان «رونق تولید» نامگذاری کرده و از مسئولان برای تحقق این امر مطالبه کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علیخانی و فروغی یک گروگان‌ بزرگ را آزاد کردند/مصاحبه کننده باحافظ شیرازی، چرا حافظ نخوانده بود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حذف خطوط قرمز سابق ریشه در نگرش مدیر جدید شبکه سوم سیما دارد. «علی فروغی» حتی با حذف عادل فردوسی‌پور نشان داده، استاد برداشتن کلیشه‌هاست.

سینماپرس – برنامه‌های ویژه تحویل سال شبکه سوم سیما، به بهانه تحویل سال ۱۳۹۸، نسبت به برنامه‌های ساخته شده به همین مناسبت در سال‌های قبل،  در این مجال به بررسی ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما خواهیم پرداخت.

شبکه اول سیما

علی ضیا مجری بشدت قابل تحلیلی است. ضیا صاحب استعداد و خلاقیت فوق‌العاده‌ای است اما این داشته‌های او نمود بیرونی در اجرای تلویزیونی ندارد. به همین دلیل ایده انتخاب چهره مردمی سال توسط ضیا در برنامه «فرمول یک» و ویژه برنامه خاص این مجموعه تلویزیونی به بهانه تحویل سال نو ندرخشید. حتی چهره برگزیده مردمی یعنی خانم «نرگس کلباسی» در ویژه برنامه انتخاب شدنش حضور پیدا نکرد.

بخشی از این روایت‌ها حدس و احتمالات است، اما نمود بیرونی علی ضیا آنقدر متوسط است که چهره برگزیده مردمی برنامه‌اش بنا به هر دلیلی در ویژه برنامه تحویل سال، حضور پیدا نمی‌کند. اما اگر این ایده متعلق به احسان علیخانی بود، قطعاً انتخاب چهره مردمی سال در قواره و پروپاگاندای انتخابات ریاست جمهوری، اهمیت پیدا می‌کرد و ضیا نتوانست این ایده بکر و متفاوت را تبدیل به برند و محور اصلی برنامه‌اش کند.

مجری برنامه‌ای که قرار است چهره مردمی سال با استناد به قرائن و دلایل میهن پرستانه‌ای انتخاب کند، نباید برای یک شرکت املاک و مستغلات در کشور ترکیه تبلیغ کند. با انتشار گزارش تبلیغاتی مورد اشاره، ضیا هر چه بیشتر از همدلی و وطن پرستی برای مخاطبانش سخن می‌گوید، بیشتر در مسیر خنده‌های تماشاگران قرار می‌گیرد. او و برنامه فرمول یک با همه تلاش ضیا برای پاپاراتزی‌گری بی‌وقفه و دیده‌شدن، کمتر مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

به هر حال تلویزیون وارد دوران تازه‌ای شده است که در این دوران نمونه‌هایی نظیر علی‌ضیاها و مجریانی که با گفت‌وگو با هنرمندان قصد سرگرمی‌سازی دارند به پایان رسیده است و امید می‌رود که برنامه‌های سرگرمی‌ساز مثل شبکه سوم سیما قالب و صورت تخصصی به خودشان بگیرند.

شبکه دوم سیما

احسان علیخانی بی‌شک مهمترین مجری تاریخ تلویزیون است که تمامی ایده‌ها و روش اجرا و برنامه‌سازی‌اش در حال تکثیر شدن در سایر شبکه‌ها و برنامه‌های صدا و سیماست. مثلاً در برنامه «پل فروردین»، شبکه دوم سیما، ایده جمع‌آوری کمک‌های مردمی و آزاد کردن زندانیان با دستمایه یک مسابقه موسیقیایی به جریان می‌افتد و شکل برگزاری چنان با فرمول ستاره – مربع پیش می‌رود که اگر علیخانی دوباره این طرح را برگزار کند به دلیل بد اجرا شدن در شبکه دوم سیما و برنامه پل فروردین دیگر مخاطبان سیما بدان اقبالی نشان نخواهند داد.

به غیر از ذکر این موارد، پل فروردین استودیوی جذابی ندارد و عیار مجری‌هایی مثل ژیلاصادقی در چنین بزنگاه‌هایی مشخص می‌شود. مجری که پس از طی یک مدت کوتاه عدم همکاری با صدا و سیما با انتشار اخبار ممنوع‌الکاری در سیما، در چند مقطع اظهار نظرهای متفاوتی را به عنوان خوراک رسانه‌ای درباره عدم همکاری‌اش با سیما مطرح کرد. او در شب سال نو در یک برنامه اختصاصی نشان داد، مجری شش‌دانگی نیست و پارامترهای اجرایش بسیار از زیر متوسط یک مجری استاندارد کمتر است و البته مجری برنامه تحویل سال باید خیلی خاص باشد و ژیلا صادقی هیچ ویژگی خاصی برای خاص بودن ندارد.

با اینکه آمارهای رونق سینما به صورت مکرر در رسانه‌ها منتشر می‌شود اما بازیگران شناخته شده سینما، در حال هجوم به سیما هستند. از سوی دیگر چون موج مجری شدن سوپر استارها داغ شده، «امیرحسین آرمان» نیز برای اینکه از قافله جا نماند، در برنامه پل فروردین در مقام مجری حضور پیدا کرد که متأسفانه اجرای بسیار ضعیف و نازلی را در ویژه برنامه تحویل سال شبکه دوم سیما ارائه داد. آرمان در مقابل دوربین بازیگر بسیار توانا و کاربلدی است، اما مجری‌گری مقوله‌ای دیگری است که گلزار سوپراستار هم از پس آن به خوبی برنمی‌آید.  اجرای یک برنامه تلویزیونی و قانع کردن مخاطب انبوه کار بسیار سختی است که اغلب هنرمندان سینما از پس آن برنخواهند آمد.

در مسابقه موسیقایی این شبکه تقریباً ۱۹ هزار نفر در مسابقه پیامکی این برنامه شرکت کرده‌اند. مسابقه هم بدین شکل برگزار شده که سازندگان از هشت خواننده دو تا قطعه را معرفی کردند تا مخاطبان در اپلیکشین روزهای زندگی به آن رأی بدهند و با رأی دادن و شرکت در این مسابقه با پول‌های جمع آوری شده، زندانیان دارای شرایط اقتصادی نابسامان آزاد شوند.

ساختار برنامه بشدت وامدار ابداعات علیخانی در برنامه ماه عسل است و نکته جالب اینجاست که برگزاری چنین رویدادی در شب‌های منتهی به سال نو و برگزاری چنین مسابقه‌ای برای آزادی زندانیان مخاطبان چندانی نخواهد داشت. چون رسیدگی به امور شب عید و از سوی دیگر کم مخاطبی، شبکه دوم سیما، چنین برنامه‌هایی را تبدیل به برند نخواهد کرد.

در میان مهمانان دعوت شده، خبر یا نکته قابل اعتنایی وجود ندارد. رضا زاده مدیر مؤسسه خیریه گلستان، در برنامه حضور پیدا می‌کند و فعالیت‌ها و نحوه تأسیس خیریه را تشریح می‌کند. چنین موضوعی سبب خواهد شد تم برنامه شبیه برنامه «ماه نشان» (شبکه افق) شود. محمد انصاری مدافع میانی بازیکن پرسپولیس را می‌آورند و دو مجری برنامه نمی‌توانند یک گفت‌وگوی متوسط را ارائه دهند. پس از آن گروه بازیگران کودک و نوجوان سریال بچه مهندس است که موجب تنوع برنامه می‌شود و حضور پولاد کیمیایی روند برنامه را تغییر نمی‌دهد.

شبکه سوم سیما

بدون تردید خلاقیت احسان علیخانی در نحوه اجرا و برگزاری برنامه سال تحویل مدت‌های طولانی دست نخورده باقی مانده بود و در دو سال گذشته، لحظات قبل ویا بعد از سال تحویل کاملاً مشخص بود در چه زمان مشخصی، علیخانی گروه سون‌بند را (پس از نیمه شب) به برنامه‌اش خواهد آورد و همیشه قابل حدس بود که مهدی یراحی در زمره نخستین مهمانان علیخانی است. در واقع تلویزیون و شبکه سوم سیمای قبل از عصر جدید با تم ماه عسل ماتم‌کده مدیایی پایتخت و استان تهران بود و ترتیب کلیشه‌ای مهمانان در برنامه بهارنارنج علیخانی بسیار مشخص بود. یک بازیگر، ورزشکار و خواننده و خواندن یک قطعه توسط همان خوانندگان؛ این فرمول برنامه‌های ویژه تحویل سال علیخانی بود. اما برنامه تحویل سال امسال مجری شبکه سوم سیما، با ساخت و همزمان شدن برنامه عصر جدید، وارد فضای تازه‌ای شد.

شبکه سوم در برنامه ویژه تحویل سال، مثل سال‌های گذشته، دیگر سیمای اختصاصی شهرتهران نبود و شبکه سوم سیمای همه ایران بود. همه سریال‌ها در تهران به زبان فارسی محاوره‌ای رایج در تهران ضبط می‌شود، تمامی قهرمانان سیما، با همین لحن صحبت می‌کنند و اغلب بییندگان سیما در سایر شهرها بزرگ کشور، با فرهنگ‌های متعدد برنامه‌های گوناگون سیما را تماشا می‌کنند، اما سایه‌خودشان را کمتر در رسانه می‌بینند و با فرهنگ پایتخت کشور مواجه می‌شوند. با این اشکال عمده، به تدریج مردم سایر کشور، نسبت به پایتخت نشینان با توجه به یک انحصارطلبی بزرگمدیایی، نوعی نگاه‌های معارضانه کلان نسبت به رسانه ملی و فرهنگ پایتخت پیدا می‌کنند.

تا قبل از ویژه برنامه دیشب «عصر جدید» اجرای موسیقی اقوام و حتی حرکات موزون در تلویزیون تقریباً یک شوخی بزرگ بود. نمی‌توان انکار کرد علیخانی آنقدر محافظه‌کار است که موی بلند آرش قنادی (خواننده گروه سون‌بند) را سانسور می‌کند و حذف خطوط قرمز سابق ریشه در نگرش مدیر جدید شبکه سوم سیما دارد. «علی فروغی» حتی با حذف عادل فردوسی‌پور نشان داده، استاد برداشتن کلیشه‌هاست.

نگاه و سلیقه هنری فروغی با مخاطبان کف جامعه بشدت متفاوت است اما به دنبال برآورده کردن حداکثری همان مطالبات است. این اتفاق در ویژه برنامه عصر جدید به بهانه سال تحویل رخ داد و مخاطب هدف برنامه با اجرای موسیقی مازندرانی، بلوچی، گیلانی، کردی و عربی، قشقایی، بوشهری، بختیاری در کشاکش دو قطبی فروغی – فردوسی‌پور، با برنامه‌های متمایز شبکه سوم سیما مواجه می‌شود.

ویژه برنامه عصر جدیدتنها ویژه برنامه رسانه ملی بود که پس از چهل سال،  موسیقی اغلب نواحی در آن نواخته شد و بافت و ساختار آن از یک تمرکززدایی ساختاری در میان مدعوینش تبعیت می‌کرد.  با این ساختار در ویژه برنامه تحویل سال عصر جدید  «علیخانی- فروغی»  رسانه ملی را که توسط تهرانی‌ها و فرهنگشان، گروگان گرفته شده بود را آزاد کردند. نکته جالب اینجاست که همزمان شبکه اول سیما، سریال بسیار جذابی را با گویش کردی پخش می‌کند و این امید در مخاطبان تقویت می‌شود که سایر شبکه‌ها که توسط تهرانی‌ها گروگان گرفته شده‌اند، بزودی آزاد شده و رسانه ملی به مفهوم ملی نزدیک‌تر شود.

شبکه چهارم سیما

در ویژه برنامه رضا عباسی نگارگر دوره صفوی و حافظ و سعدی شیرازی را به شبکه چهارم سیما آوردند و با این دو درباره هنرمندان و نسبت آنان با مردم پرسش‌هایی مطرح می‌شود و البته در این ویژه برنامه خلاقانه با عنوان «همیشه بهار»، حضرت حافظ دست امیر حسین مدرس مجری را رو کرد و مشخص شد که مجری و خواننده سرشناسی مثل او که با ادبیات فاخری با حضرت حافظ سخن می‌گفت آشنایی چندانی با اشعار حافظ ندارد. غیر از این دو بخش بسیار کوتاه، برنامه تحویل سال شبکه چهارم سیما فاقد جذابیت نخبه‌گانی بود و گفت‌وگو و کلیشه‌های حاکم در این شبکه تغییری نکرده است و همچنان شبکه چهارم سیما، در سال تاسیسش منجمد شده است.

شبکه پنجم سیما

استاد علی نصیریان همسرش را تقریباً یک ماه قبل از آغاز سال ۱۳۹۸ از دست داد و طبیعتاً روحیه خوبی نباید داشته باشد اما با روحیه‌ای عجیب و غریب وارد برنامه شبکه پنجم سیما شد. برنامه‌ای که نقطه اتکایش حمید گودرزی بود، بازیگر سینما که اجرایش در برنامه «۵ ستاره» چندین مرتبه از محمدرضا گلزار در برنده باش بالاتر است.

به هر حال کلاس بالای گودرزی با گلزار به هیچ وجه قابل قیاس نیست. گودرزی تقریباً همزمان با گلزار وارد عرصه اجرای تلویزیونی شده و به مراتب از او موفق‌تر است اما اجازه نمی‌دهند، این تفاوت دیده شود و گرنه مقایسه ۵ ستاره و برنده‌باش که شبیه یکدیگر هستند، عیار بالای تسلط گودرزی را به نمایش می‌گذارد.

در شبکه پنجم سیما و ویژه برنامه سال تحویل این شبکه، گودرزی نقش به سزایی داشت و حضورش چنان بود که استاد علی نصیریان را به ذوق آورد و استاد نصیریان شروع به آواز خوانی کرد.

مهمانان بسیار متنوعی به این برنامه اضافه شدند و امیر حسین صدیق و باران خوش‌اندام (همسر صدیق) به فاصله کمی پس از برگزاری مراسم عروسی وارد این برنامه شدند. موزیک ویدئوهای متنوعی در این برنامه پخش شد و چهره‌های نظیر وحید رجبلو و آبتین قاسم‌پور نخبه علمی در برنامه بهار جان حضور پیدا کردند. در ویژه برنامه‌های تحویل سال امکان ندارد که احمدرضا عابدزاده،  حمید استیلی،  مهرداد میناوند،  مهران غفوریان، اکبر عبدی و چند چهره ثابت دیگر حضور نداشته باشند. عابدزاده همچنان خاطرات حماسه ملبورن را تعریف می‌کند و حمید استیلی خاطرات رویارویی قرن را در مسابقه فوتبال ایران و آمریکا. در حالیکه برنامه تحویل سال شبکه پنجم سیما در حال برگزاری است اما چهره‌های شاخص سایر شبکه‌ها مثل آذرلو (گوینده خبر شبکه دو) و حسام منظور هنرپیشه محبوب سریال عمارت یک بانو (پخش از شبکه سه) در برنامه بهار جان حاضر می‌شوند. اگر اکبر عبدی در این برنامه حاضر می‌شد، بسته نمایشی روتین برنامه ویژه سال تحویل تکمیل نمی‌شد اما چون این هنرپیشه محبوب در شبکه نسیم برنامه داشت، دخترش المیرا عبدی در این برنامه حضور پیدا می‌کند.

* مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم جدید تارانتینو در جشنواره فیلم کن دیده می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «روزی روزگاری هالیوود» جدیدترین فیلم کوئنتین تارانتینو برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن امسال به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماپرس،  به نقل از گاردین، فیلم جدید تارانتینو که با بازی مارگوت رابی در نقش شارون تیت ساخته شده، اولین نمایش خود را در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ تجربه می‌کند. ۲۱ ماه می که درست بیست و پنجمین سالگرد روزی است که فیلم «داستان عامه پسند» تارانتینو در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و در انتهای جشنواره برنده نخل طلای کن شد، در همان روز جدیدترین فیلم این کارگردان روی پرده می‌رود.

داستان این فیلم در هالیوود سال ۱۹۶۹ می‌گذرد و لئوناردو دی‌کاپریو در آن در نقش بازیگر سریال وسترن تلویزیون و برد پیت در نقش دوست صمیمی وی بازی کرده‌اند.

این در حالی است که نخستین تریلر این فیلم چهارشنبه پیش پخش شد.

تارانتینو در این باره گفته است که ۵ سال برای نوشتن فیلمنامه این فیلم کار کرده و سال ۱۹۶۹ خودش در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد و هفت ساله بود.

وی افزوده است: بسیار هیجان‌زده هستم که داستانی از هالیوود و لس‌آنجلس را به تصویر بکشم که دیگر وجود خارجی ندارد.

پوستر فیلم نیز دوشنبه گذشته منتشر شد و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت و برخی از آن شگفت زده شده و برخی آن را فاقد جذابیت خواندند.

مشاهده خبر از سایت منبع