X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

صباغ زاده: وقتی فرصت برابری برای فیلم ها نباشد معلوم نمی شود که مخاطبان از آن استقبال می کنند یا نه! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: اغلب شاهد هستیم سینماداران در ساعات خوب تنها فیلم های کمدی را اکران می کنند.

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: فیلم های کمدی در سانس های صبح هم می فروشند پس باید سانس های خوب را به سایر فیلم ها که فروش کمتری دارند اختصاص داد اما متأسفانه اغلب شاهد این اتفاق هستیم که سینماداران یک تک سانس در ساعت های مرده را به فیلم های دیگر اختصاص داده و در ساعات خوب تنها فیلم های کمدی را اکران می کنند.

مدیرعامل موسسه «نیمروز فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینماداران باید حداقل یک هفته به فیلم ها فرصت بدهند تا این آثار دیده شود. وقتی فرصت برابری برای فیلم ها وجود نداشته باشد معلوم نمی شود که مخاطبان از فیلم استقبال می کنند یا نه! این وظیفه سینماداران است که فضای عدالت محور ایجاد کرده و فرصت یکسان برای همه فیلم ها در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: بنده با اینکه یک تک سانس به فیلم هایی در گونه های خانوادگی، اجتماعی و… اختصاص پیدا می کند و در عوض فیلم های کمدی اکثریت سانس ها را از آن خود می کنند مخالفم.

صباغ زاده با بیان اینکه باید حداقل تا یک هفته ۳ سانس روزانه در تمامی سینماها به فیلم هایی به غیر از سینمای کمدی اختصاص یابد اظهار داشت: این مصداق بارز بی عدالتی است که می آیند ۱۰ صبح یا ۱۱ صبح یک تک سانس به فیلم های غیر کمدی می دهند. وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ملزم و موظف هستند از حقوق تهیه کنندگان صیانت کرده و سینماداران را ملزم کنند که سانس های خوب را به صورت عادلانه در طول هفته به همه فیلم ها اختصاص دهند.

این سینماگر تأکید کرد: یک فیلم چه خوب باشد و چه بد، چه کمدی باشد و چه تلخ باید حتماً تا یک هفته اول اکرانش ۳ سانس خوب در تمامی سینماهای زیرمجموعه سرگروهش داشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «خانه کاغذی» و «صبحانه ای برای دو نفر» خاطرنشان کرد: اگر هر چیز دیگری به غیر از این باشد عدالت رعایت نمی شود؛ معلوم است که طبیعتاً آحاد افراد کسانی که به سینما می روند علاقه بیشتری دارند تا فیلم های کمدی ببینند اما این سینماداران را ملزم نمی کند که همه سانس های خوب شان را به فیلم های کمدی اختصاص دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما در خصوص آیین نامه جدید شورای صنفی نمایش چیست متذکر شد: من آیین نامه جدید را نخواندم ولی تا جایی که اطلاع دارم و از دوستان می شنوم بی عدالتی در اکران بیشترش به سینماداران برمی گردد و امیدوارم با دخالت عاجل مدیران سینمایی و نظارت دقیق این بی عدالتی برای همیشه پایان یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمدم که جایگاه واقعی خودم را در سینما پیدا کنم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سینما و برنده جایزهٔ مارچلو ماسترویانی به‌عنوان بازیگر نوظهور از هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز گفت: سینما را درون خودم حس می‌کنم، نیامدم که جایزه‌ها را درو کنم، آمدم که جایگاه واقعی خودم را در سینما پیدا کنم.

به گزارش سینماپرس، روح‌الله زمانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: آرزوی مادرم این است که قطعا بهترین‌ها برای من اتفاق بیافتد و دم مادرم گرم.

نیامدم که جایزه‌ها را درو کنم، آمدم که جایگاه واقعی خودم را در سینما پیدا کنموی ادامه داد: خسته شدن برای من در سینما وجود خارجی ندارد، در هر حال سینما را درون خودم حس می‌کنم. نیامدم که جایزه‌ها را درو کنم، آمدم که جایگاه واقعی خودم را در سینما پیدا کنم.

زمانی اظهار داشت: در زمان حاضر جایی هستم که باید کلی تلاش کنم. این مسیر ته خطی ندارد.

این بازیگر سینما گفت: خودم خیلی امیدوارم و دوست دارم در جشنواره‌های بزرگ جهانی شرکت کنم و تلاشم را می‌کنم.

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر برای به تصویر کشیدن رزمندهٔ جنگ ایران و عراق در موقعیت مهدی (۱۴۰۰) و بازی در در آغوش درخت (۱۴۰۱) درباره کار جدید خود اظهار داشت: فعلا مشغول کاری نیستم و تحصیل می‌کنم و کار آخرم در آغوش درخت بود.

دوست دارم خود واقعی‌ام در سینما باشم

وی درباره قشنگ‌ترین نقشی که دوست دارد بازی کند، گفت: همیشه فکر می‌کردم که بازیگر باید شخص و هنرمندی باشد که حتی از پس نقش‌هایی که بعد از خواندن فیلمنامه فکر می کند خیلی سخت است و نمی تواند آن را بازی کند، برآید.

به نقش های پیشنهادی فکر می کنم که بتوانم آن را بازی کنمزمانی گفت: به نقش خاصی فکر نکردم، به نقش های پیشنهادی فکر می کنم که بتوانم آن را بازی کنم.

وی درباره الگوی خود در سینمای ایران و جهان گفت: الگوی من مجید مجیدی است. اما دوست دارم خود واقعی‌ام در سینما باشم.

بازیگر خورشید(مجید مجیدی ۱۳۹۸) همچنین گفت: سینمای ما، سینمای خوبی است اما به تلاش ما نوجوان‌ها و کسانی که به دنبال ورود به سینما هستند و یا تازه‌وارد هستند خیلی بستگی دارد.

وی افزود: از طرف دیگر هم، خانواده‌ام خیلی پشتم بودند و شاید دلیل حضورم در اینجا خانواده خودم و حمایت آنهاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجموعه «تئاتر شهر» اعتبار فرهنگ و هنر این مملکت است/اجرایی شدن طرح حریم این فضای فرهنگی باعث مصونیت آن خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایرج راد، رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر ضمن ابراز خشنودی از طرح پاک‌سازی حریم مجموعه تئاتر شهر این اقدام را عامل مصونیت این بنای فرهنگی و هنری دانست.

به گزارش سینماپرس، مسئله حریم مجموعه تئاتر شهر در طول سال‌های اخیر همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه مدیران فرهنگی و هنرمندان فعال عرصه هنرهای نمایشی بوده است.

این مجموعه مهم‌ترین قطب فرهنگی و هنری کشور در عرصه تئاتر است که علاوه بر کارکردش، معماری خاص و منحصربه‌فرد آن همیشه زبانزد خاص و عام بوده، اما متأسفانه مدت‌ها به دلیل حضور تجارت‌های سبک و بزه‌های اجتماعی چهره ارزشمند آن به کریه‌ترین شکل ممکن در میان شلوغی‌های کیف و کفش و لباس‌های رنگی دست‌فروشان، فروشندگان انواع غذاهای حاضری غیربهداشتی، کارتن‌های رختخواب‌شو بی‌خانمانان و بزه‌های اجتماعی سودجویان خدشه‌دار شده است.

به‌تازگی درخواست‌های مکرر هنرمندان، پیگیری‌های مستمر اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری باعث شده است تا با حکم قضایی و پای کار آمدن شهرداری منطقه ۱۱ و نیروی انتظامی، طرح پاک‌سازی و تعیین حریم این مجموعه اجرایی شود.

این اتفاق ارزشمند که آغازگر طرح ثتبیت فضای امن فرهنگی و حریم تئاتر شهر محسوب می‌شود، باعث شد تا به گفت‌وگویی کوتاه با ایرج راد، بازیگر پیشکسوت و رییس هیئت‌مدیره خانه تئاتر بپردازیم.

ایرج راد، ضمن یادآوری پیگیری‌های خانه تئاتر به‌منظور تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر گفت: «دو سال پیش نیز جلساتی با حضور نماینده شهرداری، نماینده شورای شهر، رئیس پلیس تهران، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان خانه تئاتر برای مسئله حضور دست‌فروشان و تعیین حدود حریم مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، اما نتیجه این جلسه که رضایت‌بخش هم بود، هیچ‌وقت اجرایی نشد.»

او با ابراز خوشحالی از تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در روزهای اخیر ادامه داد: «مجموعه تئاتر شهر اعتبار فرهنگ و هنر این مملکت است و اجرایی شدن طرح حریم این فضای فرهنگی و هنری پس از مدت‌ها باعث مصونیت آن خواهد شد.»

این هنرمند افزود: «قطعاً باید برای دست‌فروشان و کسبه‌ای که در اطراف مجموعه مشغول به فعالیت بودند، فضای دیگری در نظر گرفته شود.»

رییس هیئت‌مدیره خانه تئاتر گفت: «اقدام به پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر گامی بزرگ و مؤثر و ابتدایی در راستای درخواست‌های هنرمندان و پیگیری‌های مداوم اداره کل هنرهای نمایشی محسوب می‌شود که قطعاً نیازمند تداوم است. در هر شکل این بنا همچنان نیازمند دیوار و حفاظ است و طرح پاک‌سازی اطراف مجموعه کافی نیست.»

راد توضیح داد: «لازم است تا بر اساس فضاسازی و با توجه به حفظ زیبایی بصری مجموعه، دیوار یا حفاظی اطراف آن کشیده شود.»

این هنرمند پیشکسوت گفت: «در سال‌های قبل فضای بین پارک دانشجو و تالار وحدت به‌عنوان یک گذر فرهنگی تعریف شده بود که امیدوارم با تلاش‌های اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر سازمان‌های مرتبط، فضایی آبرومند برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی به وجود بیاید. به‌طور مثال فروش کتاب توسط عزیزانی که از این راه امرارمعاش می‌کنند، یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند در این فضا اجرایی شود.»

ایرج راد در پایان سخنانش تأکید کرد: «مسئله ما در حقیقت این است که هر فضایی امکانات مختص به خود را دارا باشد و فضای فرهنگی مثل مجموعه تئاتر شهر هم باید امکانات و فضای اطرافش با مشخصات و مختصات فرهنگی و هنری آن همخوانی داشته باشد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ دری بسته نیست/باید تولید سریال طنز ما بیشتر شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس مرکز سیمافیلم سریال «پایتخت» را به خاطر این‌که خارج از تهران ساخته شده الگوی سریال‌سازی تلویزیون دانست و گفت: پرونده سریال «پایتخت» از نظر ما بسته نشده‌است. با سیروس مقدم برای این پروژه و پروژه های دیگر صحبت کرده‌ایم. ما الان ساخت سریال‌های مربوط به اقوام مختلف را داریم سفارش می‌دهیم. چرا پایتخت را ادامه ندهیم؟

به گزارش سینماپرس، مهدی نقویان، دی ماه سال گذشته به سمت ریاست مرکز سیما فیلم منصوب شد. با توجه به تقاضاهایی که درباره ساخت ادامه سریال پایتخت وجود دارد، به سراغ این مدیر رفتیم و از او درباره علت توقف این سریال پرسیدیم. مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است.

از طرف صداوسیما گفته شد که عوامل سریال با هم اختلاف دارند. اما خودشان گفتند ما با هم اختلافی نداریم.

مرام تلویزیون نیست که از پشت پرده ها بگوید. آیا چیزی ارائه شده که تلویزیون رد کند؟

چیزی ارائه نشده. ولی تلویزیون هم عوامل سریال را رسما دعوت به کار نکرده است.

شما از کجا می دانید که دعوت نکردیم؟ با سیروس مقدم برای این پروژه و پروژه‌های دیگر صحبت و مذاکره کرده‌ایم. ما ساخت سریال‌های مربوط به اقوام مختلف را داریم سفارش می‌دهیم. چرا پایتخت را ادامه ندهیم؟

هیچ شرطی نگذاشتیم

شما برای عوامل سریال شرطی نگذاشتید که اگر بیایند باید یک سری مسائل را رعایت کنند؟

نه. هیچ شرطی نگذاشتیم. پرونده پایتخت از نظر ما بسته نشده است. سریال‌هایی مثل پایتخت و نون خ را که خارج از تهران ساخته می شود به عنوان الگو داریم در همه جوانب توصیه می‌کنیم. داریم سفارش می‌دهیم که با اقوام مختلف سریال ساخته شود. این موضوع جزو سیاست های ماست. چرا پایتخت را ادامه ندهیم؟

آنتن تلویزیون با کمبود آثار طنز مواجه است. سیما فیلم برای افزایش تعداد سریال‌های طنز و کمدی چه کرده است؟

باید تولید سریال طنز ما بیشتر شود. تعداد پنج سریال طنز دارد تولید می‌شود. ما با تهیه کننده ها و نویسنده های مختلف تماس می گیریم که اگر کاری آماده دارند ارجاع بدهند تا خارج از روال طبیعی تلویزیون با سرعت بیشتری در خدمت شان باشیم. به گروه هایی که طنز کار می کنند، رجوع کردیم. اگر توافق کنیم حد تولید طنزمان بیشتر می شود.

سریال‌های طنزی مثل «آزادی مشروط» از آنتن پخش شدند که کیفیت‌شان راضی کننده نبود. برای افزایش کیفیت سریال‌های این ژانر چه برنامه‌ای دارید؟

ساخت این سریالی که نام بردید در دوره من نبوده است. به هر حال ما کار بی کیفیت را باید جواب بدهیم. کل ظرفیت ایران چهار پنج گروه طنز است. در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی هم برندترین آدم کاری ساخت که بعد از چند قسمت جمعش کردند. کار طنز بعضا می گیرد و بعضا نمی گیرد.

آنها نمی‌خواهند کار کنند

چرا با آدم‌های شناخته‌ شده‌ای که قبلا در حوزه طنز فعال بودند و الان در تلویزیون نیستند، همکاری نمی‌کنید؟

هیچ دری بسته نیست. این شعار نیست. همکاری یک محدودیت هایی دارد. هر کدام از این آدم ها یک مساله ای دارند. این طوری نیست که تلویزیون با آنها کار نکند. آنها نمی‌خواهند کار کنند. طرف می‌گوید من سه سال با فلان جا قرارداد دارم. وقتی سه سال تحت سیطره یک کمپانی است چطور باید با او کار کنیم؟ یک نفر از ایران رفته و اصلا نیست. می گویند چرا با او کار نمی کنید.

به گزارش ایرنا، فصل اول پایتخت در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما و پایتخت ۶ در نوروز سال ۱۳۹۹ پخش شد. با این که تولید این سریال در طول یک دهه ادامه داشت، اما پایتخت در ایستگاه ششم متوقف ماند و در سه سال گذشته آنتن تلویزیون نوروز را بدون پایتخت سپری کرد.

فصل اول سریال ماجرای خانوادهٔ «نقی معمولی» را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند از شیرگاه به تهران کوچ کنند؛ اما هنگام ورود به پایتخت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای سفری ۱۴ هزار کیلومتری برای همآهنگی اجرای سرود

پیش از این اولین تصویری که از سرود به ذهن ما می‌رسید همان اجرا‌های بچه‌ها سرصف مدرسه یا شرکت در برنامه‌های کانون‌های فرهنگی برای پر کردن اوقات بود، اما چند سالی است که به دنبال تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از سرود به عنوان هنر اثرگذار و ظرفیت هنری گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی، سرود به یک مفهوم جدی برای گروه‌های کودک و نوجوان تبدیل شده‌است.

 در این میان، تلویزیون هم تلاش کرده با پخش برنامه‌های متنوع به سرود اهمیت بدهد که سرآمد این برنامه‌ها برنامه «همآهنگ» است؛ یک مسابقه استعدادیابی در زمینه سرود که گروه‌های سرود از نقاط مختلف ایران در اجرای زنده با هم رقابت می‌کنند. تا به امروز برنامه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی استعدادیابی در زمینه‌های خوانندگی، گویندگی، نویسندگی، ورزشی و… تولید شده، اما در حوزه سرود، «همآهنگ» اولین برنامه استعدادیابی است که این روز‌ها روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و این موضوع را باید به فال نیک گرفت که اتفاق تازه‌ای در تلویزیون است و این اتفاق خوب این نوید را می‌دهد که برنامه‌سازان حتی در ساخت برنامه‌های استعدادیابی به دنبال ایده‌های تازه هستند تا بتوانند از این طریق مخاطبان را جذب کنند.

برای بررسی چالش‌ها و نحوه ساخت این برنامه، با سید محمد صادق حسینی، تهیه‌کننده برنامه، گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 برنامه همآهنگ از کجا و چه زمانی شکل گرفت؟

حدود چهار سال پیش فکر برنامه‌ای تلویزیونی با محوریت استعدادیابی گروه‌های سرود در مؤسسه مأوا که زیرمجموعه سازمان اوج است و سال‌هاست در حوزه سرود کار می‌کند شکل گرفت. در آن مقطع می‌خواستیم برنامه‌ای را روی آنتن ببریم که استعداد‌های کودکان و نوجوانان را در این حوزه کشف می‌کرد، اما هم‌زمانی آن با پخش برنامه‌های استعدادیابی در تلویزیون ما را منصرف کرد و فکر کردیم فعلا دست نگه داریم تا اینکه از سال پیش دوباره این فکر قوت گرفت و ما زمان را برای تولید این برنامه مناسب دیدیم.

جامعه هدف شما بیش‌تر نوجوانان بودند؟

این برنامه متعلق به نوجوانان است و در عین حال می‌خواستیم به اهمیت موسیقی و سرود در برنامه اشاره کنیم و تمام حرفمان به نوجوانان این بود که شما می‌توانید خیلی جدی وارد فضای حرفه‌ای موسیقی و سرود شوید. از آنجا که امکان حضور بعضی از گروه‌ها به تهران برای شرکت در برنامه ممکن نبود، برای شناسایی آنان به مناطق مختلف کشور سفر کردیم.

شروع کارتان چگونه بود؟

یکی از مبنا‌های این مسابقه، مرکزگریزی یا همان شعار عدالت‌محوری در صداوسیما بود. ما می‌توانستیم یک فراخوان بدهیم و در تهران بمانیم و اعلام کنیم هر کسی که فکر می‌کند استعداد دارد، بیاید. اما خودمان آستین بالا زدیم یک کاروان برای کشف استعداد‌ها راه‌انداختیم. ۱۴ هزار کیلومتر را طی کردیم تا استعداد‌ها را از نقاط مختلف ایران پیدا کنیم. نزدیک به ۱۲۰ نفر از عوامل جدی بدنه تلویزیون با ۱۶ دوربین دو ماه از زندگی عادی خود زدند و به دوردست‌ترین شهر‌ها و جا‌هایی که شاید کم‌تر کسی به ذهنش برسد، رفتیم. در واقع گروهمان کار جهادی کرد و مرحله مقدماتی این مسابقه که کشف استعداد‌ها و شناسایی آن‌ها از نقاط مختلف ایران بود شکل گرفت.

ماحصل مرحله مقدماتی چه بود؟

طرح برنامه شهریور سال ۱۴۰۰ نوشته شد و بعد از شش ماه کار پژوهشی، ضبط برنامه را شروع کردیم. در این مدت به ۱۰نقطه از کشور سفر کردیم، در بیش‌تر شهر‌ها به‌دلیل مدیریت هزینه‌ها دو روز مستقر می‌شدیم و گروه‌ها را مشاهده و بررسی می‌کردیم.

در هر شهر چند گروه شناسایی کردید؟

در هر شهر بین ۹ تا ۱۷ گروه سرود را شناسایی کردیم. در برخی شهر‌ها گروه‌ها کم بودند، اما حقشان بود که فرصت بروز استعداد داشته باشند و ما دریغ نمی‌کردیم. گروه‌هایی در استودیوی سیار ما شرکت کردند که بضاعت مالی‌شان امکان حضور در تهران را به آنان نمی‌داد. محال بود این استعداد‌ها را در تهران کشف می‌کردیم. حتی خیلی از گروه‌هایی که به مرحله استودیویی رسیدند، اولین‌بار بود به تهران می‌آمدند.

نحوه فراخوانتان در شهر‌ها چگونه بود؟

قبل از برگزاری برنامه «همآهنگ» به نهاد‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، حوزه هنری، مساجد، بسیج و… سر زدیم و دعوت کردیم اگر کسی در حوزه سرود استعداد‌هایی را می‌شناسد، به برنامه بیاید. نزدیک به ۶۰۰ گروه نمونه کار فرستادند که پس از سفر ما به شهر‌ها و ارزیابی اجرا‌های آنان، ۱۰۰ گروه انتخاب شدند و فرصت اجرا مقابل دوربین مرحله مقدماتی برنامه را به دست آوردند و به استودیو سیار ما راه یافتند. در نهایت ۳۶ گروه برای رقابت اصلی «همآهنگ» انتخاب و وارد مرحله استودیویی شدند.

ارزیابی‌تان از استعداد‌هایی که در شهرستان‌ها و روستا‌ها وجود دارد، چیست؟

بدیهی است که اول کار فکر می‌کردیم اغلب این استعداد‌ها در شهر‌های بزرگ و یا کانون‌های دولتی و نهاد‌های مختلف خواهندبود، اما به جرئت می‌گویم که در کمال شگفتی می‌دیدیم در شهر‌های کوچک، روستا‌ها و مناطق عشایرنشین چه گروه‌های اثرگذاری هستند که اغلبشان به مرحله نهایی «همآهنگ» راه یافتند.

به نظر تجربه ارزنده‌ای نصیبتان شد که مرحله انتخاب را به شکل سیار برگزار کردید؟

این اولین باری بود که چنین اتفاقی در حوزه برنامه‌سازی رقم خورد. ما هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم و به نوعی نگاه جهادی و مردمی را در پس کارهایمان حفظ کردیم. چون نمونه قبلی وجود نداشت و کسی نبود که بتواند به ما مشورت بدهد تا بتوانیم تجربه‌ای را به کار اضافه کنیم. سعی کردیم خودمان برای اولین بار تجربه کنیم و چقدر این تجربه ارزنده بود و مطمئن هستیم گروه‌های برنامه‌ساز بعد از ما از این تجارب استفاده خواهندکرد.

شاید بهتر بود این سؤال را ابتدای گفتگو می‌پرسیدم که چرا سرود، محور این مسابقه شد؟

اساسا هنر زمانی اثرگذار است که ابتدا برای خود هنرمند دغدغه ایجاد کند و او را به چالش وادارد. اجرای سرود از ابتدا مردمی‌ترین قالب هنری بود و اوجش در دهه ۶۰، دوران انقلاب و بعد از انقلاب شکل گرفت، چون حرف خود مردم در سرود‌ها زده می‌شد، اما پس از آن به دلیل عدم مراقبت و توجه صرفا سفارشی‌سازی شد و عملا سازمان‌ها و نهاد‌ها در مناسبت‌ها سفارش اجرای سرود می‌دادند و همین عامل اصلی انزوا و دور شدن مردم از این هنر شد. به طوری که خیلی وقت‌ها خود اعضای گروه‌های سرود هم نمی‌دانستند چه چیزی می‌خوانند، یعنی کاری به آن‌ها سفارش داده می‌شد که در فلان مناسبت بخوانند. آن‌ها هم همان را تمرین و بعد اجرا می‌کردند.

 داورانی که باید می‌رفتند و می‌آمدند

در حالی که سرود دارای ظرفیت عجیب و غریبی است و قابلیت رقابت با خوانندگی دارد و چه‌بسا به دلیل اجزای جذابش از جمله اجرای نمایشی، هماهنگی و لباس می‌تواند جذاب‌تر از خوانندگی و اجرا باشد، ضمن اینکه محتوای سرود و مفاهیمی‌که به مخاطب منتقل می‌شود ضریب بالایی برای اثرگذاری دارد.

 تغییر گروه داوران، توقف برنامه و پخش مجدد آن به چه دلیل بود؟

برخلاف تصور مخاطبان که فکر کردند گروه داوران به دلایلی در دور بعدی تغییر کرد باید بگویم که از ابتدا مبنای ما داوری در چند مرحله بود. اغلب می‌پرسیدند که چرا در دور اول انتخابی سراغ بازیگران رفتید و وزن بازیگری در انتخاب داوران بالاتر بود. ما در مرحله سفر به دنبال این بودیم که خیلی تخصصی به ماجرا نگاه نکنیم، چون مرحله انتخابی بود و اعتماد به نفس و انسجام گروه برایمان مهم بود. از میان داوران، گروه بهزاد عبدی از ابتدا سرگروه و همراه فکری و محل مشورت ما در این ۱۴ هزار کیلومتر بود و یک جا‌هایی جلوتر از همه گروه بود.

یعنی انتخاب بازیگران به عنوان داور، اهمیت بخشی به اجرا بود؟

حالا که به مرحله دوم رسیدیم می‌توانید به شأن حضور داورانی مثل امیریل ارجمند (بازیگر، آهنگساز و خواننده)، فلورا سام (بازیگر، نویسنده و کارگردان) و عباس غزالی (بازیگر) در مرحله اول استودیویی یا مرحله انتخاب پی ببرید. اصلا قرار بود این‌ها توانایی‌هایی را در گروه‌ها کشف و کارنامه‌ای را برای گروه‌ها صادر کنند که برگرفته از بازیگری و خوانندگی‌شان باشد و ما این ظرفیت را در بچه‌ها دیدیم. با این نگاه آقای غزالی و خانم سام خیلی کمک بزرگی به این فرایند کردند و جنس بازبینی‌هایشان متفاوت بود.

از انتخاب داوران در مرحله نهایی بگویید.

در فصل دوم و مرحله رقابت‌های استودیویی پنج داور داریم که نگاه‌های تخصصی‌تری دارند که قرار است چهار گروه را از میان ۱۶ گروه انتخاب کنند و به مرحله نیمه نهایی بفرستند. در این گروه علی لهراسبی به‌عنوان خواننده، بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز و متخصص حوزه موسیقی، سیما تیرانداز به عنوان بازیگر تئاتر و فیلم و استاد دانشگاه، محمدمهدی سیار در مقام شاعر و استاد دانشگاه و امیریل ارجمند به‌عنوان بازیگر، خواننده و نوازنده حضور دارند.

 اگر بخواهید یک امتیاز ویژه از برنامه را برگزینید و به آن ویژگی افتخار کنید، چیست؟

یکی از مزیت‌های «همآهنگ» هدف‌گذاری برای مخاطب نوجوان بود. نمی‌دانم چرا و به چه دلیلی حوزه نوجوان خیلی برجسته نیست. ما برنامه تلویزیونی در حوزه کودک و بزرگسال زیاد داریم، اما سهم نوجوانان در این میان خیلی کم است. حتی در سینما، مطبوعات و… هم برای گروه سنی نوجوان کم‌تر کار می‌شود.

شاید به این دلیل که واقعا برای این گروه، کار ساختن سخت است و مهارت و درک درست از این گروه سنی را می‌طلبد؟

همان‌طور که درک خانواده‌ها از دوره نوجوانی همراه با ابهام و نادرستی است، درک برنامه‌سازان هم از این گروه کامل نیست مگر اینکه کاملا این نسل را بشناسند. در حال حاضر افرادی از نسل‌های دیگر برای نوجوان برنامه می‌سازند و اختلاف سلایق و فاصله نسل‌ها به قدری زیاد شده که درک درستی از فضای ذهنی نوجوان وجود ندارد. به همین دلیل برای کار‌های رسانه‌ای کم‎‌تر سراغ موضوعات مربوط به نوجوان می‌روند.

پس می‌توان گفت که برنامه «همآهنگ» برای نوجوان‌هاست و اولین برنامه استعدادیابی در حوزه نوجوانان محسوب می‌شود؟

مخاطب اصلی ما نوجوان‌ها هستند، ولی طبیعتا وقتی ما سراغ کودک یا نوجوان می‌رویم، خانواده را هم در نظر داشتیم و سعی کردیم برنامه به شکلی طراحی شود که نظر پدر و مادر‌ها را هم جلب کند. به هرحال نوجوان‌ها عمدتا پرچم‌دار جریان سرود هستند و ما می‌خواستیم یادآوری کنیم که این قالب با ظرفیت خیلی زیادی در اختیار شماست. بیایید حرف‌هایتان را بزنید و برنامه را با خلاقیت در اجرای خودتان به دست بگیرید.

معمولا وقتی گروهی در صداوسیما شناخته می‌شود پس از آن توقعاتی از آن‌ها پیدا می‌شود. بخشی از این توقع برگرفته از رقابت برای شناختن استعداد‌های برتر است که ممکن است بعد از این برنامه به معروف شدن آن‌ها کمک کند.

آیا شما به فعالیت‌های بعد از این اجرا‌ها هم فکر کرده‌اید؟

این برنامه سبب شده مردم شاخک‌هایشان به سمت سرود تیز بشود، به طوری که الان بستر برای کار گروه‌های سرود مهیا شده‌است. خوشحالیم که با دیده شدن این برنامه خیلی از همایش‌ها، بزرگداشت‌ها و… گروه‌های سرود را دعوت می‌کنند و این گروه‌ها می‌توانند مشغول باشند و حتی کار حرفه‌ای کنند و درآمد داشته‌باشند.

وجه تمایز «همآهنگ» با دیگر برنامه‌های استعدادیابی را در چه مواردی می‌بینید؟

این برنامه دو ظرفیت ویژه دارد. اول اینکه از حضور خانم‌ها در مسابقه استقبال کردیم و جنسیت برایمان مهم نبود؛ چراکه بخش زیادی از هنرمندان این حوزه خانم‌ها هستند. اتفاقا اجرای خانم‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت و علی‌رغم حواشی‌ای که برای یکی از گروه‌های سرود خانم‌ها به‌وجود آمد ما همچنان مصر هستیم که همخوانی خانم‌ها را که از نظر شرعی هم ایراد ندارد در برنامه جا بیندازیم.

 نکته دوم چیست؟

توجه این برنامه به حضور اقوام و گویش‌های مختلف ایران است که سبب گرد‌همایی استعداد‌های بومی و منطقه‌ای شده‌است. ما با نگاهی فرهنگی تلاش کرده‌ایم وحدت اقوام را تقویت کنیم.

ارزیابی‌تان از واکنش مخاطبان نسبت به «همآهنگ» چیست؟

هرچقدر می‌گذرد مخاطبان «همآهنگ» بیش‌تر شده و برنامه در میان مخاطبان بیش‌تر شناخته می‌شود. مخاطبان به این برنامه احساس تعلق بیش‌تری پیدا کرده‌اند و انگار که برنامه مال خودشان است. به‌جز بعضی از بخش‌های برنامه که شاید هم سلیقه‌ای باشد مخاطبان برنامه را پسندیده‌اند و نقد تندی به برنامه ندیده‌ام. امیدوارم «همآهنگ»، برنامه‌ای شود که همه مردم دوستش داشته‌باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی متفاوت به واقعه عاشورا در سریال عشق کوفی

در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ماجرای یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری را روایت می‌کند. این سریال به نویسندگی فائره یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی روایتگر یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری است که اتفاقات کوفه و کربلا آن را دستخوش تغیراتی می‌کند. پخش این سریال از پنج شنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه شروع می‌شود و پنجشنبه و جمعه هر هفته ادامه می‌یابد. لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور، محمد اشکان فر، مژگان اخلاقی، جمال الدین بیات، معصومه زینتی صافی، احسان محسنی کیاسری، عمار تفتی، سید جواد هاشمی، ثریا قاسمی بازیگران اصلی این سریال هستند. 

سعید سعدی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی مسئله ساخت «عشق کوفی» مطرح شد، گفت: بحث تولید این سریال اردیبهشت سال گذشته مطرح شد؛ مقدمات کار را با دوست دیگری پیش برده بودند و پس از انصراف ایشان در مرحله پیش تولید من به گروه پیوستم.

تهیه کننده «عشق کوفی» ادامه داد: تصویربردای سریال بیش از ۷ ماه به طول انجامید و در لوکیشن‌های شهرک غزالی، شهرک سینمای دفاع مقدس، شهرک نور و آبادان انجام شد. 

«عشق کوفی» پاسخی به نیاز جامعه امروز است

وی در توضیح سختی‌ها و چالش‌های تولید این اثر تصریح کرد: اساسا کار تاریخی سختی‌های خودش را دارد و جور کردن امکانات و تسهیلات برای آن سخت و زمان بر است و این موارد باعث می‌شود کار کندتر پیش برود. «عشق کوفی» کاری خاص و ویژه است چرا که سراغ موضوع عاشورا رفته و همین حساسیت‌های مختص خود را پیش می‌آورد؛ از سویی این اثر نیاز جامعه فعلی ما است و اساسا باید با ساخت سریال‌های متعدد و متنوع عاشورایی به شهبات پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر باید بیش از پیش سراغ این داستان‌ها و موضوعات برویم؛ مردم جامعه ما شیعه و مسلمان هستند که شناخت تاریخ بریشان جذاب و جالب است و همین موضوع دلیل دیگری است که تاکید دارد که باید به این موضوعات بپردازیم.

وی در توضیح چرایی انتخاب بازیگران غیرچهره (سعید شریف، شبنم قربانی) برای برخی نقش‌های اصلی این سریال بیان کرد: با توجه به حساسیتی که روی کار وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در کنار بازیگران مطرح، برای دو نقش اصلی «عشق کوفی» از بازیگران غیرشناخته شده استفاده کنیم که هم چهره‌های جدیدی را به مخاطب معرفی کنیم و هم این که مخاطب ذهنیت و تصویر نوستالژیکی از این بازیگران نداشته باشد و در نهایت شفافیت بیشتری برای ایفای نقش حاصل شود تا اثرگذاری نقش کمتر نشود.

«عشق کوفی» پاسخی به نیاز جامعه امروز است

تهیه کننده «عشق کوفی» ادامه داد: البته سعید شریف و شبنم قربانی هم تئاتر کارکرده بودند و هم سابقه حضور در کار‌های تصویری دیگری را داشتند؛ منتها صرفا نقشِ یک بازی نکرده بودند. شخصا معتقدم نیاز داریم از بازیگران جوان و چهره‌های جدید استفاده کنیم و این کار به صنعت تولیدات تصویری یاری می‌رساند چرا که فیلمسازان و عوامل می‌توانند با دست بازتری دست به انتخاب بازیگران بزنند. تلویزیون مخاطبان خاص و ثابتی دارد به همین دلیل از این منظر می‌تواند در شناخت بازیگران جدید و معرفی آنان نقش بسزایی داشته باشد. 

«عشق کوفی» پاسخی به نیاز جامعه امروز است

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که چطور بازیگرانی مانند لعیا زنگنه را که مدتی با تلویزیون همکاری نداشتند، راضی کردید، بیان کرد: ایشان و برخی از دوستان مدت‌ها بود که از تلویزیون دور بودند و با استفاده از ارتباطاتی که وجود داشت به این اثر دعوت شدند. خود فیلمنامه و این که بازیگران در این ژانر کار نکرده بودند هم برایشان اهمیت داشت و علاقمند بودند تا در نقشی جدید حضور پیدا کنند.

 سعدی در پاسخ به این که تا چه حد نسبت به موفقیت «عشق کوفی» خوشبین است، گفت: باتوجه به فضای سریال احساس می‌کنم که مخاطب از آن راضی باشد. فیلمنامه، کارگردانی، ترکیب بازیگران، زاویه نگاه قصه و خود سوژه از جمله عواملی است که می‌تواند «عشق کوفی» را در کانون توجه قرار دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت محرم در قاب شبکه یک سیما

ویژه برنامه «کلمه» با محوریت سخنان امام خمینی (ره) در خصوص محرم از ۲۸ تیرماه هرشب ساعت ۲۰ از شبکه یک روی آنتن می‌رود. 

مجموعه «روضه خانگی» در قالب مستند به معرفی روضه‌های خانگی در سراسر کشور می‌پردازد. این برنامه از ابتدای محرم هرروز ساعت ۱۷:۵۰ پخش می‌شود.

ویژه برنامه «حسینیه ایران» با حال وهوای ایام سوگواری ماه محرم هرروز ساعت ۱۶:۱۵ روی آنتن شبکه یک می‌رود.

برنامه «ایران امروز» هربعدازظهر ساعت ۱۸:۳۰ با حال و هوای ایام سوگواری تقدیم علاقه‌مندان برنامه می‌شود.

 «بازپرس» سریالی پلیسی و امنیتی براساس پرونده‌های واقعی شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه پخش می‌شود.

سریال «سوران» نیز چهارشنبه و پنجشنبه‌ها در همین ساعت روی آنتن می‌رود و جمعه‌ها تکرار دو قسمت پخش خواهد شد.

همچنین برنامه مداحی با تصاویری از مداحان و خادمان اهل بیت (ع)؛ حاج منصور ارضی، مجید بنی فاطمه، مهدی سلحشور، میثم مطیعی و امیرعباسی هرروز ساعت ۹:۳۰ و ۱۲ پخش می‌شود.

گفتنی است در این ایام برنامه «صبح بخیر ایران» و «سیمای خانواده» با موضوعات مربوط به محرم و امام حسین (ع) و یارانش شنبه تا پنجشنبه به ترتیب ساعت ۶ و ۱۲:۳۰ پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرو‌بال دادن به گروه‌های سرود با «همآهنگ»

برنامه تلویزیونی «همآهنگ» جزء برنامه‌های استعدادیابی بود که با دعوت از گروه‌های سرود مردمی سعی در شناساندن مستعدان این عرصه داشت و برای تولید این برنامه ۱۲۰ نفر از تیم برنامه‌سازان سفر زمینی ۱۴ هزار کیلومتری را تجربه کرده بودند.

مهدیار عقابی، کارگردان برنامه «همآهنگ» در پاسخ به این سوال که توجه به مقوله سرود تا جایی پیش رفته، که حتی ارگان‌های نظامی برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیک خود اقدام به تولید سرود می‌کنند، گفت: سرود یکی از بهترین پیامرسان‌های ایدئولوژیک است. یعنی بنیان سرود بر محور ایدئولوژیک است و محتوایش را براساس نیازمندی‌های جامعه پیش می‌برد.

عقابی ادامه داد: پس سرود به درد مجموعه‌هایی می‌خورد، که می‌خواهند کار فرهنگی انجام دهند و پیام مورد نظر خود را به مخاطب منتقل کنند. سرود جزو پایه ثابت جریان‌هایی بود که می‌خواستند انقلاب کنند. فرقی نمی‌کرد این جریان‌ها جزو جریان‌های چپ، انقلابی و … باشد. جای تعجب هم نیست که یک ارگان نظامی بخواهد روی سرود کار کند. چون آن ارگان هم یک ایدئولوژی دارد، که برای بیان آن نیازمند سرود است.

کارگردان برنامه «همآهنگ» در پاسخ به این سوال که چقدر دستگاه‌های فرهنگی توانستند بر روی موضوع سرود کار کنند، توضیح داد: تقریباً از ۱۰ سال پیش به قبل موسیقی در سبد فرهنگی خانواده‌های مذهبی ایرانی جایگاهی نداشته است. از آنجایی که موسیقی‌های رواج یافته بین مردم سرشار از محتوای ناقص و اتفاقات ناخوشایند بوده است، موسیقی از سوی خانواده‌های مذهبی مذموم واقع می‌شده است.

به گفته وی، از یک جایی به بعد این فهم مشترک به وجود آمد، که می‌توان در موسیقی از مضامینی استفاده کرد، که نه‌تنها پسرفت نیست بلکه متعالی هم است. تقریباً از دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ خانواده‌های مذهبی جزو مخاطب موسیقی نبودند. از اواسط دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ با حضور خواننده‌هایی مانند محمد اصفهانی که وجاهت فکری داشتند، قفل موسیقی برای خانواده‌های مذهبی باز شد و موسیقی جزو سبد فرهنگی آن‌ها قرار گرفت.

عقابی درباره نقش سرود در اوایل انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس بیان کرد: در اوایل انقلاب سرود در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاثیرگذار بود. اما از یک مقطعی به بعد سرود حذف شد و مجدد از اوایل دهه ۸۰ بازآفرینی در زمینه سرود اتفاق افتاد. البته فکر می‌کنم افول در زمینه سرود عامدانه هم بوده است. یعنی از زمانی که جریان سازندگی روی کار می‌آید و به سمت صنعتی شدن حرکت کرد، ایدئولوژی نیاز نبود و از کارکرد سرود کاسته شد. 

این کارگردان با بیان اینکه در دهه انقلاب به دلیل فضای ایدئولوژیکی آن زمان سرود کارکرد خود را ایفا کرد، گفت: من فکر می‌کنم جریان سرود در دهه ۷۰ حرفی برای گفتن نداشت. رویکرد حاکمیت به سمت دیگری بود، که زیاد نیازمند فرهنگسازی نبود. از اوایل دهه ۸۰ با روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد و زمینه‌سازی برای کار‌های فرهنگی، مجدد استفاده از سرود احساس شد. اینک سرود برای نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ به قوت غالب آن‌ها تبدیل شده است. 

وی درباره محتوای موسیقی‌های پاپ توضیح داد: معمولاً خواننده‌های پاپ نگاه ایدئولوژیک ندارند و مضامین خوانده شده از سوی آن‌ها مفاهیم متعالی نیست. آن‌ها یا از شکست و خیانت صحبت می‌کنند، یا از عشق حرف می‌زنند. درنتیجه پیامی وجود ندارد، که نسل جدید را به فکر فرو ببرد. پس دوباره سرود اهمیت می‌یابد و راهش را پیدا می‌کند. حالا که سرود به قوت غالب سبد فرهنگی خانوار‌ها و نوجوانان و جوانان تبدیل شده، نیازمند نگاه تخصصی است، که برنامه «همآهنگ» آن را دنبال کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غیر از حرفه «بازیگری» کار دیگری بلد نیستم و فکر می‌کنم این حرفه در پوست و خونم رسوخ کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس محبوب بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر خود از خاطره تولید برنامه‌هایی در تلویزیون گفت که بار ترافیکی شهر تهران را در ساعات پخش کاهش می‌داد.

به گزارش سینماپرس، عباس محبوب بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: این روزها فیلم «معجزه عشق» را در حال اکران در سینماها دارم که در آن با اکبر عبدی و دیگر دوستان همبازی بودم. این فیلم را ما در سال ۹۴ در شهر اصفهان و به کارگردانی آقای ممتاز کار کردیم. مدت زمان طولانی فیلم امکان اکران نداشت تا اینکه آقای بابائیان در مقام تهیه‌کننده امتیاز فیلم را خریداری کرد و فیلم به اکران رسید.

این بازیگر درباره فعالیت بیشتر خود در کارهای تلویزیونی و رادیویی نسبت به کارهای سینمایی گفت: من سال ۵۰ اولین فیلم سینمایی‌ام را بازی کردم و همین الان هم چهار فیلم سینمایی مانند «سلفی با رستم» و یا «یه وجب و یه رجب» را آماده اکران دارم که احتمالاً به ترتیب تا پایان سال اکران می‌شوند. در مجموع اما شرایط سینما آنگونه که باید و شاید باب طبع تهیه‌کنندگان و سایر دست‌اندرکاران نیست. شرایط به‌گونه‌ای است که یک فیلم می‌فروشد اما یک فیلم دیگر فروشی ندارد و با توجه به هزینه‌های بالای تولید، اکثر تهیه‌کنندگان سعی می‌کنند با احتیاط در این مسیر حرکت کنند.

وی ادامه داد: تهیه‌کنندگان بخش خصوصی بیشتر در این شرایط قرار دارند. همین هفته پیش در یکی از دفاتر تولید حضور داشتم و فیلمی در آستانه تولید بود. همه کارها هم صورت گرفته بود اما در دقیقه ۹۰ به تهیه‌کننده مشورت دادند که فعلاً دست نگه دارد چرا که احتمال دارد هزینه‌های تولید بالاتر از برآوردهایت بشود. یحتمل این شرایط گریبانگیر تهیه‌کنندگان دیگر هم هست و به همین دلیل تولید در سینما وضعیت مناسبی ندارد.

تا زمانی که جان دارم، بازیگری را ادامه می‌دهم

محبوب در ادامه توضیح داد: برای خود من به‌عنوان بازیگر اینکه یک پروژه سینمایی باشد و یا تلویزیونی خیلی تفاوتی ندارد و مهم این است که کار خوبی پیشنهاد شود. مهم این است که بتوانم خدمتی برای این مردم عزیز و نجیب انجام دهم. همواره در مصاحبه‌هایی که داشته‌ام، تاکید کرده‌ام تا زمانی که جان دارم و نفس می‌کشم و می‌توانم در خدمت این مردم عزیز باشم، کار بازیگری را ادامه خواهم داد.

وی افزود: ماندگاری کارهای سینمایی بیشتر است اما تلویزیون به‌روزتر است و وقتی کاری در تلویزیون انجام می‌دهیم، بیشتر در معرض دید مردم قرار می‌گیریم و مردم خوب و بد را به‌خوبی از هم تشخیص می‌دهند. یعنی در برخوردهایی که مردم در کوچه و خیابان دارند، به‌راحتی رضایت یا نارضایتی خود را بروز می‌دهند.

خانمی پرسید: صدای شما برای خودتان است!؟

این بازیگر باسابقه با اشاره به یکی از خاطرات خود از مواجهه‌های مردمی گفت: روزی خانمی در خیابان من را دید و ناگهان از سر دست‌پاچگی پرسید می‌توانم سوالی بپرسم؟ گفتم بفرمائید. گفت: واقعاً صدای‌تان برای خودتان است؟ من هم خندیدم و گفتم نه متعلق به پدرم است! (می‌خندد) مردم همواره به من لطف دارند و حتی گاهی نامم را هم اشتباه صدا می‌زنند، اما همواره اظهار لطف داشته‌اند.

نزدیک ۱۰ سال از حدفاصل ۶۱ تا ۷۱ با برنامه‌ای به‌عنوان «سیمای اقتصاد» روی آنتن بودیم که هر هفته سه‌شنبه‌ها به‌صورت روتین از آنتن پخش می‌شد. این برنامه یک طنز انتقادی بود و در آن زمان میان مردم گل کرده بود. همان موقع رئیس پلیس تهران گفته بود زمانی که این برنامه پخش می‌شود، خیابان‌های شهر هم خلوت می‌شود

محبوب درباره اینکه کدام نقش‌آفرینی‌اش بیشتر در حافظه مردم باقی مانده است، گفت: ما نزدیک ۱۰ سال از حدفاصل ۶۱ تا ۷۱ با برنامه‌ای به‌عنوان «سیمای اقتصاد» روی آنتن بودیم که هر هفته سه‌شنبه‌ها به‌صورت روتین از آنتن پخش می‌شد. این برنامه یک طنز انتقادی بود و در آن زمان میان مردم گل کرده بود. همان موقع رئیس پلیس تهران به رئیس صداوسیما گفته بود زمانی که این برنامه پخش می‌شود، خیابان‌های شهر هم خلوت می‌شود. ان‌شاءالله تلویزیون باز هم بتواند از این برنامه‌ها پخش کند تا لااقل بار ترافیکی تهران کمی سبک‌تر شود (می‌خندد)!

وی ادامه داد: به تازگی در یک سریال خانگی ایفای نقش کردم که علی صادقی هم در آن حضور داشت و نامش «دیو و ماه‌پیشونی» بود این سریال هم خیلی میان مردم گل کرده است. من در هفت قسمت این سریال حضور داشتم که رئیس یک شهربازی و باغ‌وحش بودم.

این بازیگر باسابقه درباره اینکه آیا هیچ‌گاه بابت ورود به عرصه بازیگری احساس پشیمانی داشته است یا خیر هم گفت: من از سن ۱۰ سالگی وارد کار تئاتر شدم و تا همین امروز هم به لطف خدا دارم کارم در عرصه هنر را ادامه می‌دهم. دلیلی ندارد از این لطفی که خدا در حق من داشته است، پشیمان شوم. حرفه بازیگری حرفه‌ای است که مستقیم با مردم سروکار دارد. البته که محبوبیت با شهرت متفاوت است. خداراشکر شاید بنده شهرت چندانی نداشته باشم اما همین که مردمی که مرا می‌بینند نسبت به من اظهار لطف می‌کنند، برای تک‌تک‌شان احترام قائلم. چرا باید نسبت به این موقعیت ناسپاس باشم؟

خانواده می‌گویند بازیگر شدن تو برای هفت پشت‌مان بس است!

وی افزود: من مگر می‌خواستم چه کاره شوم؟ من غیر از حرفه بازیگری، کار دیگری بلد نیستم و فکر می‌کنم این حرفه در پوست و خونم رسوخ کرده است. البته از آن طرف هم می‌گویم خداراشکر فرزندانم به این حوزه علاقه‌مند نشده‌اند. خودم هم راضی هستم که آن‌ها وارد این عرصه نشده‌اند. خانواده‌ام می‌گویند همین تو یک نفر که بازیگر شدی، برای هفت پشت‌مان بست است! می‌دانید چرا؟ علت این احساس آن‌ها، دردسرهایی است که این شغل دارد. این دردسرها را هر کسی شاید نتواند تحمل کند.

این بازیگر ادامه داد: مثلاً در خیابان در حال پیاده‌روی هستیم، ناگهان کسی بی‌هوا روی شانه‌مان می‌زند و شروع به احوال‌پرسی خودمانی می‌کند! با یک فرد عادی اگر چنین رفتاری داشته باشید، امکان دارد به او بربخورد اما ما به‌عنوان بازیگر مجبوریم با لبخند و احترام پاسخ بدهیم، فارغ از اینکه در چه شرایطی هستیم. از طرف دیگر کار بازیگری، حرفه‌ای است که نه زمان دارد و نه مکان! گاهی ساعت ۴ صبح آفیش می‌شوی و باید سر کار بروی، تا ۴ صبح روز بعد! امروز در تهران هستی، ناگهان می‌گویند فردا در بوشهر کار داریم! طبیعتاً نزدیکانی که شرایط اینگونه یک بازیگر را می‌بینند، احتمالاً از این حرفه خوششان نمی‌آید.

کسی با دستمزد اجباری بازیگری نمی‌کند

محبوب درباره تفاوت دستمزد بازیگران پیشکسوت و سالخورده به‌نسبت دیگر بازیگران گفت: بله این تفاوت وجود دارد اما دستمزد جزو مسائل توافقی در حرفه ما است. وقتی بازیگری قراردادی را با تهیه‌کننده‌ای امضا می‌کند، معنای آن این است که آن‌ها به توافق رسیده‌اند و اینگونه نیست که کسی با اجبار دستمزدی را بپذیرد. من در شرایطی شاید دستمزدی را بپذیریم که برای خیلی‌ها غیرقابل قبول باشد، گاهی هم می‌ایستم و می‌گویم با این دستمزد نمی‌توانم سر کار بیایم. شرایط هر پروژه متفاوت است.

وی افزود: یکی از کارگردانان آشنا در حوزه کارهای طنز، این روزها سریالی ۹۰ قسمتی را در دست ساخت دارد و اتفاقاً دستمزد خیلی بالایی هم برای من در نظر گرفته بود، اما تنها به یک دلیل حضور در این پروژه را نپذیرفتم و آن اینکه نیاز به ۱۰ ماه کار مستمر داشت. احساس کردم مدت ۱۰ ماه در توانم نیست که هر روز در پروژه‌ای حضور داشته باشم.

این بازیگر باسابقه در عین حال تأکید کرد: در زمینه دستمزد جایی ناراحت می‌شوم که با تهیه‌کننده‌ای کار کنم که به موقع تعهداتش را عمل نکند. با تجربه‌ای که داریم اما تلاش می‌کنیم شرایطی را فراهم بیاوریم که به این موقعیت نرسیم. با شناخت نسبت به تهیه‌کننده حضور در یک پروژه را می‌پذیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از فروش ۱۴ قطعه بلیت یکی از فیلم های در حال اکران تا ادامه پیشتازی یک فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینما طی هفته اخیر با فروش اندک بسیاری از فیلم های در حال اکران مواجه بود که نشان از وضعیت وخیم گیشه دارد.

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی طی هفته اخیر تنها ۱۴ قطعه بلیت فروخت تا کم رونق ترین فیلم در حال اکران باشد. «یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی نیز تنها ۱۸۰ قطعه بلیت فروخت تا دومین فیلم کم مخاطب این هفته باشد.

بر اساس اعلام آمار منتشر شده در سایت سمفا تا ساعت ۲۱ جمعه بیست و سوم تیرماه فیلم سینمایی «فصل ماهی سفید» به کارگردانی قربان نجفی نیز تنها ۱۹۲۰ مخاطب داشت، «تصور» علی بهراد تنها ۲۳۰۰ بیننده داشت و «بابا سیبیلو» ساخته ادوین خاچیکیان نیز تنها حدود ۲۵۰۰ تماشاگر را به سالن های سینما کشاند!

«پرونده باز است» آخرین ساخته سینمایی زنده یاد کیومرث پوراحمد نیز علیرغم تبلیغات فراوان در فضای مجازی تنها توانست حدود ۲۶۰۰ مخاطب داشته باشد و «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی و «شهرک» ساخته علی حضرتی هر کدام تنها حدود ۴۸۰۰ مخاطب داشتند.

اما «فسیل» به کارگردانی کریم امینی که از زمستان سال گذشته اکرانش آغاز شده همچنان یکه تاز گیشه است؛ این فیلم طی هفته اخیر حدود ۲۳۴ هزار نفر مخاطب داشت. «شهر هرت» نیز به کارگردانی همین فیلمساز نیز با ۱۴۲ هزار بیننده رتبه دوم پرفروش ترین فیلم‌ در حال اکران را به دست آورد.

سایر فیلم های در حال اکران نیز هیچ کدام‌ فروش قابل قبولی نداشتند؛ «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی حدود ۲۹ هزار مخاطب داشت و «عروسی مردم» مجید توکلی نیز تنها توانست ۲۲ هزار تماشاگر داشته باشد و «مصلحت» حسین دارابی نیز نتوانست بیش از ۱۹ هزار نفر را ترغیب به حضور در سالن سینما بکند.

با این شرایط و این میزان مخاطب اندک تردیدی نیست که در روزهای آینده و همزمان با آغاز ماه محرم و ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان جهان قطعا فروش گیشه بسیار کمتر خواهد شد و این وظیفه مدیران سینمایی است که تدبیری عاجل برای اوضاع بحران زده گیشه و وضعیت مالی وخیم سینماگران و سرمایه های در حال سوختن سرمایه گذاران و تهیه کنندگان داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع