X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

روایت سینماگرهندی ازسینمای ایران/مجیدی وکیارستمی رافراموش نمی‌کنم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بی جو کومار دامودران تهیه‌کننده و کارگردان کشور هندوستان که به‌بهانه جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در سینما فرهنگ تهران حضور پیدا کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره حضور در این رویداد گفت: امسال این توفیق برای من حاصل شد تا در جشنواره فیلم حوا به‌عنوان مهمان ویژه حضور داشته باشم؛ البته در گذشته در جشنواره فیلم فجر افتخار داوری داشته‌ام.

او به‌شناخت خود از سینمای ایران پرداخت و افزود: من و بسیاری از مردم هند سینمای ایران را می‌شناسیم و آثار آن را دنبال می‌کنیم؛ من به‌جدیدترین فیلم‌هایی که از ایران دست پیدا می‌کنم، به سرعت آن را تماشا می‌کنم.

این تهیه‌کننده و کارگردان هندی تصریح کرد: مجید مجیدی و عباس کیارستمی از اولین کارگردانانی هستند که به دلیل فیلم‌هایی که از آن‌ها دیده‌ام اسم شأن را در ذهن دارم؛ علاقه مردم هند نسبت به سینمای ایران به دلیل محتوای مفاهیم معقول و زیبایی است که به‌نمایش گذاشته است.

کومار دامودران به موضوع جشنواره فیلم حوا و تمرکزی که به‌موضوع زن و خانواده دارد، پرداخت و تاکید کرد: در هندوستان نیز محور خیلی از فیلم‌ها خانواده و زن است اما ما در هند فیلمساز خانم زیادی نداریم، این موضوع برجستگی سینمای ایران نسبت به هند است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ تیر ماه در تهران در حال برگزاری است. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جواد عزتی کارگردان می‌شود/ دورخیز برای ساخت «تمساح خونی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، جواد عزتی بازیگر سینما و تلویزیون که در این سال‌ها عمدتاً در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی، نقش‌های جدی را ایفا کرده است، به نظر می‌رسد قصد دارد کارگردانی سینما را هم تجربه کند.

او که در کارهای اخیر خود مانند فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم سهمی فراتر از یک بازیگر در مرحله نوشتن فیلمنامه داشته است، این بار با همکاری کامران حجازی در مقام تهیه‌کننده برای کارگردانی فیلم سینمایی «تمساح خونی» درخواست پروانه ساخت داده است.

در صورت صدور پروانه ساخت برای این فیلم سینمایی جواد عزتی هم وارد فهرست بازیگرانی می‌شود که می‌تواند در مقام کارگردان فیلم‌اولی تجربه‌ای متفاوت را به نام خود ثبت کند.

با توجه به فاصله گرفتن عزتی در مقام بازیگر از فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد علاقه‌مندی او برای ساخت فیلم در مقام کارگردان هم بیشتر نزدیک به سینمای جدی با سوژه‌های اجتماعی باشد.

کامران حجازی که درخواست پروانه ساخت «تمساح خونی» به تهیه‌کنندگی او در سامانه سازمان سینمایی ثبت شده است، پیش از این در مقام تهیه‌کننده در فیلم‌های «مرد بازنده» و «کت چرمی» با جواد عزتی همکاری داشته و در سریال «زخم کاری» هم مجری طرح بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویر زن در سینمای ایران عفیف و باشکوه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا، محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی در پیامی به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» تصویر زن در سینمای ایران را عفیف و باشکوه توصیف کرد.

در متن پیام محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا آمده است: «در همه جوامع بشری خانواده پویا هسته انکارناپذیر یک جامعه رو به رشد و زنده است. هرگاه به «زن» به عنوان محور اصلی و بنیادین خانواده مجال و بهایی در خور داده شده، پایه‌های اصلی خانواده مستحکم شده است. زن، رکن مهم جامعه‌ای با آموزه‌های مذهبی، تحکیم خانواده و ارزش‌های نهادینه شده آن است و زنان و بانوان به عنوان نقطه پرگار و محور شکل‌گیری و قوام خانواده، نقشی اساسی و خطیری بر عهده دارند و سلامت و سعادت جامعه، رابطه مستقیم با معنویت و مصونیت خانواده دارد.

قاطبه فرهنگ و هنر و به خصوص سینمای ایران، در خط مقدّم پاسداری و حراست از نهاد خانواده و تکریم جایگاه زن قرار دارند و در طول این سال‌ها همه همت خود را مصروف این کرده‌اند که چهره تازه‌ای از فضایل زن در سینمای ایران ترسیم شود، تصویری باوقار، عفیف، وفادار، شکوهمند، پرتلاش، ایثارگر و حامی خانواده که جای آن تا پیش از انقلاب اسلامی در ساحت سینمای ایران، منطقه و جهان به شدت خالی بود.

خوشبختانه، در دولت سیزدهم که در آن گفتمان معنویت و عدالت تقویت شده، نیاز به بازطراحی و بازآفرینی نقش زن در سینمای ملی و بین‌المللی احساس شد تا با انعکاس واقعی جایگاه زنان و خانواده در جامعه‌ی ایرانی، به تصحیح سیمای مخدوش و ترمیم چهره‌ی مغلوبی که مقصدی جز جلب رضایت غول‌های رسانه‌ای دین‌گریز نداشته و ندارند، بپردازد.

مدیران و متولیان فرهنگی، حتی، بیش از خالقان آثار و هنرمندان باید در قبال صیانت از سرمایه ارزشمند خانواده مسئول و پاسخگو باشند. برخی از سینماگران با سوگیری به سمت وجوه تجاری هنر و نادیده گرفتن شاخصه‌های تربیتی و فرهنگی تصویر و سینما در حق خانواده ایرانی مسلمان، جفا کرده‌اند. رسالت سینما به دلیل کارکردهای چندگانه تفریحی و فرهنگی و آموزشی گسترش نشاط اجتماعی و در عین حال رشد و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است. به نظر می‌رسد در برخی مقاطع نسبت به این رسالت غفلت شده است. تردیدی نیست که تهدید کانون خانواده و تضعیف و تحقیر آن، به گسست نسل‌ها و بی‌پشتوانگی و رهاشدگی جوانان و نوجوانان منجر خواهد شد.

«جشنواره سینمایی حوا» یکی از سکوها و خاکریزهای این مواجهه و مبارزه فرهنگی است که با زمان‌آگاهی و دوراندیشی بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و حمایت دیگر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی کشور بنا شده است. رویدادی که خواهد کوشید با ارجاع به تمدن ایرانی‌اسلامی، منزلت ممتاز خانواده را یادآوری کند و بنا به غیرت و تعصب هنرمندان، مولّد سینمایی باشد که با غرور و فخر، مروّج اصالت زن و خانواده‌ی ایرانی در محافل ملّی و بین‌المللی باشد. این جشنواره فارغ از کلیشه‌های ناکارآمد و مستعمل، تصویری موجّه و موثر و مبتنی بر آموزه‌های مذهبی و الگوهای نوین اجتماعی از زن بیافریند. پیروی از درس‌گفتارهای ارزشمند رهبر عالی‌قدر در حوزه فرهنگ و هنر، انعکاس رویکردهای خانواده‌محور دولت مردمی و فراگیری استانی این رویداد، از اولویت‌های نخستین دوره این جشنواره است که قطعاً تلاش دست‌اندرکاران مورد رضایت حضرت حق است و اقبال مخاطبان را در پی خواهد داشت. با تاکید بر استمرار حرفه‌ای این جشنواره و بررسی نتایج هنری و اثرگذاری اجتماعی آن، روزگاری درخشان را برای سینمای جمهوری اسلامی ایران آرزو می‌کنم.»

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم تشییع پیکر مرحوم «احمدرضا احمدی»


سینماپرس : مراسم تشییع پیکر مرحوم «احمدرضا احمدی» شاعر و نویسنده معاصر پنج شنبه ۲۲ تیر با حضور جمعی از فعالان و شخصیت های فرهنگی و هنری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لاتارینو» عرضه آنلاین شد/ روایتی از اکوسیستم استارتاپی ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سفیر فیلم، مستند «لاتارینو» از جدیدترین تولیدات مشترک مرکز مستند سوره و مرکز مستند سفیرفیلم از روز سه شنبه ۲۰ تیر ساعت ۲۰ در سایت سفیر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

این مستند به نقد و بررسی اکوسیستم استارتاپی ایران در یک دهه اخیر پرداخته و سیاست‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در دوره تصدی سورنا ستاری را مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار داده است.

در این مستند ۷۶ دقیقه‌ای چهره‌های مختلف مرتبط با اکوسیستم استارتاپی ایران پیرامون کارایی و یا عدم کارایی این سیستم صحبت کرده و موارد مختلفی همانند تجارت ملک، جنجالی بودن اکوسیستم استارتاپی ایران و نتایج آن و همچنین ویزای استارتاپی را مورد بحث قرار داده است.

به گفته سازندگان این مستند، برای ساخت این اثر با چهره‌های مختلفی مکاتبه و صحبت شد تا جلوی دوربین حاضر شده و به نقدها پاسخ دهند، چهره‌هایی همانند سورنا ستاری، جواد آذری جهرمی، پرویز کرمی و … که به دلایل گوناگون حاضر به صحبت و مصاحبه نشدند.

همچنین در این مستند با چهره‌هایی همانند احسان تکلو، ناصر غانم زاده، مهندس فرتوک زاده، علیرضا شفاه، شایان شلیله و … مصاحبه‌های اختصاصی انجام شده است و به دلیل عدم قبول مصاحبه از طرف سورنا ستاری برای انجام مصاحبه، از مصاحبه‌های آرشیوی وی درباره وعده‌هایی محقق نشده در حوزه اکوسیستم استارتاپی ایران و همچنین فضای شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است.

کارگردانی این مستند بر عهده مجید رستگار و تهیه کنندگی آن بر عهده حسن پناهی بوده است.

طبق گفته معاونت جریان‌سازی مرکز مستند سفیرفیلم، پیش از عرضه نسخه مجازی این مستند، در حدود ۷۸ اکران دانشگاهی برای این مستند انجام شده است و بیش از ۸ مدرسه نیز در زمان سال تحصیلی این مستند را اکران کردند.

همچنین این مستند در سینماهایی همانند سینما بهمن تهران، سینما بهمن قزوین، سینمای رشت و سینمای گرگان در روزهای مختلف اکران شده و مورد استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کارزار» پروانه نمایش گرفت/ تصویر جدید از فیلم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمایی «کارزار» به نویسندگی و کارگردانی شهرام اسدزاده که پیش از این «گواهی امضاء» نام داشت، در آخرین جلسه شورای پروانه نمایش موفق به کسب مجوز اکران با رده سنی مثبت ۱۵ شد.

امیر آقایی، نسیم ادبی، نادر فلاح، هامون سیدی، علیرضا استادی، نازنین صلح‌جو، آسیه اسدزاده، داریوش آهنچیان، علیرضا مهران، بهزاد خلج، حامد جوادی، پویا صفدرپور، پوریا اصلان، حامد طوسی، پریا گوران، ایمان ده یادگاری، شهروز شهبازی، سپیده صادقی، دنا شهبازی، علی طایفه، مسعود حکمت بازیگر خردسال مهنا پیراسته و زنده‌یاد سیامک اطلسی بازیگران این فیلم هستند.

«کارزار» روایت متقاطع و پیچیده یک شبانه روز از زندگی فریبرز و محبوبه است که با یک حادثه آنها را سر راه زوج دیگری به نام‌های اشکان و ندا قرار می‌دهد. در میان این هیاهو و درگیری‌ها هر کس به فکر نجات زندگی خودش است، اما … .

امیرحسین تحسینی تدوین و سیدمحمود موسوی‌نژاد صداگذاری فیلم «کارزار» را انجام داده‌اند.

موسیقی «کارزار» را مهدی کلانتری ساخته، ترانه تیتراژ را سارا بالو سروده و ماهور باقری تیتراژ این فیلم را خوانده است.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: شهرام اسدزاده، تهیه‌کننده: سید محمد قاضی، مشاور پروژه: سیروس الوند، مجری طرح: موسسه نقطه عطف سینما و تئاتر، مدیر تولید: رحمت عبدالله‌زاده، مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل‌بیگی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: علی آشتیانی، صدابردار: محمد صالحی، طراح گریم: دانیال شعاعی، طراح صحنه: حسین مجد، جانشین تولید: فروزان جنیران، دستیار اول فیلمبردار و نورپرداز: مصطفی بافرونی، طراح لباس: سمیرا کشورنژاد، منشی صحنه: شهرزاد مطلق، مدیر تدارکات: مراد خانه‌زاد، فیلم پشت صحنه: پریسا آزمایش، فتوکلیپ: استودیو راش اند کات، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی: مریم قربانی‌نیا، عکس: حسین خدارتی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوری آزیتا حاجیان و محمدحسین لطیفی در جشنواره «حوا» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی نخستین جشنواره فیلم «حوا»، داوران فیلم‌های کوتاه بخش ملی و داوران فیلم‌های بلند و کوتاه داستانی بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» معرفی شدند.

محمدعلی باشه‌آهنگر، مریم پوریامین، امیرعباس ربیعی، امیرحسین عسگری و حسین نمازی مسئولیت داوری فیلم‌های کوتاه داستانی راه‌یافته به بخش ملی را برعهده دارند.

همچنین آزیتا حاجیان، محمدحسین لطیفی، جرج شلهوب، گئورگی ژیتکوف و بائوئینگ شیشی پنج سینماگری هستند که آثار راه‌یافته به بخش فیلم‌های کوتاه و داستانی بلند را داوری می‌کنند.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مخاطبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به درگاه www.Havvafilmfestival.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زنی که ۱۵۰ گربه در خانه نگه می‌دارد!/ کندن پوست حیوان برای مزون – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

دلاور دوستانیان کارگردان مستند «گربه‌ها و آدم‌ها» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: این مستندی بود که من حدود ۳ سال پیش فیلمبرداری آن را در پارک قیطریه شروع کردم. حدود یک سال به آنجا می‌رفتم، چه در زمستان و چه در بهار. می‌رفتم و از آدم‌هایی فیلم می‌گرفتم که برخی حتی از زندگی خودشان گذشته بودند و به گربه‌ها یی که به دست آدم‌های دیگر شکنجه و نقص عضو شده بودند رسیدگی می‌کردند.

وی ادامه داد: زمانی که من شروع به فیلمبرداری این مستند کردم، در پارک قیطریه شاید چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ گربه بود که ۹۰ درصد آن‌ها هم خانگی بودند! یک سری از آدم‌ها این حیوانات را به خانه می‌برند و دو سه سال مانند یک اسباب‌بازی با آن‌ها زندگی می‌کنند، اما وقتی بزرگ می‌شوند آن‌ها را در محیط رها می‌کنند.

تهدید گربه‌ها از سوی سگ‌ها و آدم‌ها!

این مستندساز گفت: گربه‌ای که عقیم‌شده باشد، در فضای بیرون از خانه به راحتی دوام نمی‌آورد و مدام با تهدیدهایی مواجه است. یکی از این تهدیدها سگ‌های بزرگی است که در این پارک هستند و برای نگهبانی هم تربیت شده‌اند. هجوم این سگ‌ها گاهی باعث کشته شدن و ناقص شدن این گربه‌ها می‌شود. تهدید بدتر اما از سوی آدم‌هایی است که برای استفاده از پوست گربه، به این گربه‌ها رحم نمی‌کنند و پوست‌شان را می‌کنند!

کارگردان «آدم‌ها و گربه‌ها» در پاسخ به این پرسش که منظور از شکنجه شدن گربه‌ها توسط آدم‌ها در این مستند چیست؟ گفت: مستند روایت همین مسائل تلخ است. متأسفانه از آنجایی که ما در ایران قانون محکمی در زمینه حمایت از حیوانات نداریم، خیلی از افراد سودجو دست به این اقدامات می‌زنند. خیلی از این آدم‌ها اینگونه حیوانات را شکنجه می‌دهند. الزاماً هم این افراد مریض نیستند، برخی حتی تحصیلات بالا هم دارند اما از آنجایی که از کودکی به برخی خرافات درباره چنگ انداختن گربه‌ها و یا تأثیر آن‌ها بر روی نازایی زن‌ها باور پیدا کرده‌اند، دست به چنین کارهایی می‌زنند!

زنی که ۱۵۰ گربه در خانه نگه می‌دارد!/ کندن پوست حیوان برای مزون

وی در عین حال تأکید کرد: این دست نمونه‌ها در کشورهای اروپایی هم هست، مانند زنی که سال گذشته در ترکیه یک بچه گربه را زیر پای خودش له کرد! اتفاقاً در همین مستند به این موضوع اشاره می‌کنیم که رفتار جوانان ایرانی با حیوانات خیلی بهتر شده است، اما هنوز هم از دست موارد وجود دارد.

کندن پوست گربه‌ها برای مزون لباس و قلموی نقاشی!

این مستندساز درباره مشاهدات خود از ماجرای سوءاستفاده از پوست گربه‌ها گفت: مزون‌های لباسی وجود دارد که از ته‌مانده پوست حیوانات، لباس‌هایی را درست می‌کنند. یا مثلاً یکی از گزاره‌های مطرح درباره قلموی نقاشی در بازار این است که یکی از بهترین جنس‌ها برای قلموی نقاشی، موی گربه است. در یکی از شهرها متأسفانه به طرز واقعاً وحشیانه‌ای از پوست گربه برای تهیه قلمو استفاده می‌کنند و این عمل کاملاً جنبه تجاری برای این افراد دارد.

کارگردان «گربه‌ها و آدم‌ها» ادامه داد: اگر حیوان آسیب‌دیده‌ای به یک انسان پناه بیاورد، غالب انسان‌ها به او کمک می‌کنند. نگاهی وجود دارد که معتقد است این ما انسان‌ها هستیم که حریم زندگی حیوانات را اشغال کرده‌ایم. همه این حیوانات جزئی از آفرینش هستند و من در این مستند تلاش کرده‌ام به سوالات موجود درباره نسبت ما با این حیوانات بپردازم.

وی ادامه داد: خیلی از آدم‌هایی که بخشی از درآمد خود را به کمک به حیوانات اختصاص می‌دهند، الزاماً آدم‌های پولداری هم نیستند. برخی حتی زندگی‌شان از نظر اقتصادی تحت فشار است، اما ترجیح می‌دهند همواره حامی حیوانات باشند. واقعاً هم نمی‌توان به این دست آدم‌ها این انگ را زد که آن‌ها به جای انسان‌های نیازمند دارند به حیوانات توجه می‌کنند.

زنی که همسرش به‌خاطر گربه‌ها طلاق گرفت!

دوستانیان درباره عجیب‌ترین مشاهدات خود در فرآیند ساخت مستند «گربه‌ها و آدم‌ها» هم گفت: با خانمی مواجه شدم که حدود ۱۵۰ گربه زخمی را در حیات منزلش جا داده بود و آنقدر برای آن‌ها وقت می‌گذاشت که موجب اعتراض همسرش شد اما او نتوانست از این گربه‌ها دست بکشد و شوهرش تصمیم به جدایی گرفت.

این مستندساز تأکید کرد: ما در مواجهه با حیوانات الزاماً نباید پیرو فرهنگ غرب باشیم اما نباید فراموش کنیم که برخی مسائل را باید به فرزندان خود آموزش بدهیم. باید بچه‌های ما بدانند که همه این حیوانات جزئی از آفرینش خدا هستند و نباید اینگونه باشیم که اگر حیوانی به ما پناه آورد، او را با لگد دور کنیم! از آن طرف هم نباید به صرف تفریح حیوانات را به خانه‌های خود ببریم و بعد هم آن‌ها را رها کنیم.

وی ادامه داد: اصلاً دوست نداشتم در این مستند صحنه‌های مربوط به شکنجه شدن گربه‌ها را نشان دهم. صحنه‌ای داشتم از کودکی که دم بچه گربه‌ای را می‌گیرد و او را می‌چرخاند و همزمان پدرش به عنوان یک تفریح از او فیلم می‌گیرد! این صحنه را بعدها در تدوین فیلم حذف کردم. طبیعی است که چنین بچه‌هایی بعدها حتی ترغیب می‌شوند گربه‌ها را بکشند.

دوستانیان در پایان گفت: در فرآیند ساخت این مستند من خودم شاهد بودم که از بیش از ۴۰۰ گربه‌ای که در این پارک وجود داشت، در پایان ساخت این مستند کمتر از ۱۰ گربه باقی مانده بودند! حتی می‌شنیدیم که برخی برای توریست‌های خارجی، گربه شکار می‌کردند و به‌عنوان غذا از آن‌ها پذیرایی می‌کردند! این‌ها واقعاً دردناک است و ای کاش ما آدم‌ها یاد بگیریم حتی اگر به حیوانات کمک نمی‌کنیم، به کسانی که در این زمینه دغدغه دارند، نیش و کنایه نزنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامردی عجیب در حق یک فیلم/ از درگذشت دو بازیگر فیلمم شوکه شدم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سلسله نشست‌های گفتگو با عوامل فیلم‌های سینمایی حاضر در نخستین جشنواره فیلم «حوا» عصر روز گذشته چهارشنبه ۲۱ تیرماه، نوبت به عوامل فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبی» رسید.

در ابتدای این نشست در سینما فرهنگ، مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده این اثر بیان کرد: به نظرم این جشنواره کمی با عجله برگزار شد اگر کمی بیشتر روی آن فکر می‌کردند اتفاقات بهتری برای جشنواره رخ می‌داد.

وی با اشاره به کارگردانی پسرش کاوه صباغ‌زاده گفت: به نظرم این فیلم از نظر نوع نگاه به جامعه جوان، فیلم بدیعی است به ویژه در این روزهایی که مسأله ازدواج اینقدر پیچیده شده است، اما کاوه سعی کرده به این ماجرا نگاه مثبت‌تری داشته باشد. به نظرم کاوه زحمات زیادی کشید و سینمای او واقعاً سینمایی است که در این سال‌ها کمتر جنس آن را دیده‌ایم.

مهدی صباغ‌زاده ادامه داد: «رمانتیسم عماد و طوبی» نگاه خوبی به نسل جوان، عشق، امید و… داشته و سعی کرده است امید آفرین باشد. به نظرم هدف این جشنواره هم حفظ و حراست نهاد خانواده است و این فیلم هم در همین جهت حرکت می‌کند.

نامردی عجیب در حق «رمانتیسم عماد و طوبی»

این تهیه‌کننده مطرح کرد: نامردی عجیب غریبی در حق «رمانتیسم عماد و طوبی» در زمان اکران صورت گرفت و این موضوع نشات گرفته از تصمیم شورای صنفی قبلی بود. البته آن زمان مردم درگیر کرونا بودند و بیشتر به دنبال فیلم‌های کمدی بودند. با این حال معتقدم نباید ۴۳ سال سینمای ایران را به فراموشی بسپاریم و به سمتی برویم که سینما آن هویت و حیثیت خود را از دست بدهد. به هر حال این سینما در دنیا مطرح شده و دنیا به دنبال فیلم‌های ایرانی است اما حالا من معدود فیلم‌های خوبی می‌بینم که ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: ما باید جای خودمان را به جوان‌ترها بدهیم و از آنها حفظ و حراست کنیم. یکی از وظایف بنیاد فارابی همین است وگرنه با گرفتاری‌های امروز و تورم موجود کاری نمی‌شود کرد چون سرمایه‌گذار خصوصی دیگر ریسک نمی‌کند. البته می‌دانم که در دنیا هم از آثار کمدی استقبال می‌شود اما نباید اصل سینما را از یاد ببریم. یکی از وظایف سینما این است که به گرفتاری‌های جامعه توجه کند.

تنها «شروع زندگی» کافی نیست

کاوه صباغ‌زاده کارگردان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» هم توضیح داد: دلیل اینکه این فیلم را ساختم این بود که بگوییم چگونه باید یک زندگی را حفظ کنیم و نگه داریم چون تنها شروع یک زندگی کافی نیست.

وی با اشاره به جشنواره «حوا» گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی که موضوع‌محور هستند هم خیلی چالش‌برانگیز هستند هم این بستر را ایجاد می‌کنند که چنین فیلم‌هایی تولید شوند ضمن اینکه چنین جشنواره‌هایی باید استمرار داشته باشند.

نامردی عجیب در حق یک فیلم/ از درگذشت دو بازیگر فیلمم شوکه شدم!

مهدی صباغ‌زاده هم گفت: این حرکت یک اتفاق مبارک است چون به سوی نگاه بهتری به سینما می‌رویم و باید این موضوع مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. مثلاً جشنواره کودک چندین سال است که برگزار می‌شود اما نگاه خاصی ندارد و به سینمای کودک ما کمک نکرده است. اینکه همه به سمت جشنواره‌های خارجی رفته‌اند و سینماگران از مردم فاصله گرفته‌اند به سینمای ما آسیب زده است. ما همچنان که به نسل جوان نیاز داریم به پیشکسوتان هم نیاز داریم در جهان هم فیلمسازان با سابقه فراموش نمی‌شود.

شوک درگذشت دو بازیگر فیلم

در ادامه کاوه صباغ‌زاده درباره فوت علی انصاریان و حسام محمودی دو بازگیر این فیلم اظهار کرد: تا قبل از اینکه با علی انصاریان کار کنم او را نمی‌شناختم. بعد از اینکه او درگذشت، متوجه شدم او یکی از صادق‌ترین و خوش‌قلب‌ترین آدم‌های اطرافم بود که به من و فیلم خیلی کمک کرد. حسام محمودی هم به یک‌باره درگذشت. فوت او اتفاق بسیار شوکه‌کننده‌ای بود.

در ادامه شهرام نجاریان مدیر فیلمبرداری این اثر هم گفت: برای من حضور در «رمانتیسم عماد و طوبی» قرارگیری در کنار دو صباغ‌زاده توفیق مضاعف بود البته من پیش‌تر با صباغ‌زاده پدر همکاری کرده بودم. فیلم هم از پشتیبانی یک فرد با تجربه و هم از نگاه یک جوان بهره‌مند بود. من از نتیجه کار خیلی راضی بودم هم به لحاظ ارتباط حسی با بچه‌ها هم از نظر کار تیمی.

این فیلمبردار مطرح کرد: در این کار همه عوامل فیلم همگون و همفکر بودیم قرار بود سر تا سر فیلم یک سفر خیالی باشد که فکر می‌کنم این اتفاق رخ داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «سینما» پای «خانواده» می‌ایستد/ از «شوکران» تا «عطرآلود» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» از ۲۰ تا ۲۳ تیر در ۱۳ شهر از جمله سینما فرهنگ تهران در حال برگزاری است و فیلم‌های تولید شده با محوریت خانواده و زن در آن حضور دارند. انواع فیلم‌ها در گونه‌های مختلف کوتاه، سینمایی و مستند که شالوده اصلی همگی این آثار بر پایه تحکیم خانواده و مسائل آن است.

اما نکته قابل بررسی سیاست‌های کلی سازمان سینمایی، شوراهای ساخت، نهادها و ارگان‌های دولتی تولید فیلم در ایران در راستای جریان تولید به نفع خانواده و در راستای مضمون خانواده است. برخلاف آنچه تصور می‌شود همانگونه که در جریان تولید فیلم برای کودکان در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر و افول بی‌سابقه بوده‌ایم تا جایی که برگزاری هر ساله جشنواره فیلم کودک و نوجوان را تحت‌الشعاع خود قرار داده و با وقفه روبه‌رو کرده است، در حوزه زنان و خانواده نیز این خلأ بیش از پیش احساس می‌شود. تا این حد که برگزاری جشنواره‌ای با رویکرد زن و خانواده را با این سوال روبه‌رو کرده که آیا سیاست حمایت جشنواره‌ای از موضوع خانواده، پیش از این و در سال‌های قبل توسط نهادهای تولید کننده فیلم دنبال شده است که بتوان امروز میوه آن را چید؟

بررسی و مرور اجمالی روند تولید فیلم‌های مورد حمایت نهادهای مختلف در جشنواره فجر گذشته به خوبی تصویر روشنی از ریل‌گذاری کلی تولید فیلم در این نهادها را به تصویر می‌کشد. ساخت فیلم بدون برخورداری از تنوع ژانری و تمرکز بر سینمای دفاع مقدس یا تاریخ معاصر، بیشترین وجه مشترک مضامین این سال‌های ارگان‌های دولتی بوده است.

تمرکز «سوره» بر «سینمای خانواده»

سازمان سینمایی سوره حوزه هنری سال گذشته ۳ فیلم متقاضی خود در جشنواره فیلم فجر را با تمرکز بر سینمای خانواده که وجه تمایز کارنامه این نهاد در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بود پیش برد. تا جایی که محمد ساسان، مدیر مرکز تولیدات سازمان سینمایی سوره پیش از جشنواره فیلم فجر در گفتگویی با مهر درباره سیاست تولید این نهاد گفته بود: ما برای حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر، از مدت‌ها قبل چند اثر سینمایی را برای تداوم و حمایت از جریان تولید در دستور کار قرار داده بودیم. محوریت «خانواده و زن» در هر سه فیلم ما دنبال می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌های مضمونی ما در سال جاری بوده است که در قالب فیلم‌های «عطر آلود»، «در آغوش درخت» و اثر تاریخی «اخت الرضا» به آن پرداخته‌ایم.

نگاه به کارنامه سازمان سینمایی حوزه هنری در سال‌های گذر از جنگ و بازگشت مردم به زندگی عادی نشان می‌دهد حرکت به سمت آثار اجتماعی و خانواده محور، ایده اصلی این نهاد برای تزریق جریان تازه در سینمای ایران بوده و تا حد خوبی نیز موفق شده است. این جریان با ساخت آثاری همچون «مرد بارانی» ابوالحسن داودی، «آب و آتش» فریدون جیرانی، «ساحره» داود میرباقری، «شوکران» بهروز افخمی، «دختری با کفش‌های کتانی» رسول صدرعاملی شروع شد و با فیلم‌های «بید مجنون» و «بدوک» مجید مجیدی، «خواهران غریب» کیومرث پوراحمد، «دیدار» و «مرد عوضی» محمدرضا هنرمند، «مهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور، «حوض نقاشی» مازیار میری و «یه حبه قند»، «به همین سادگی» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» رضا میرکریمی به اوج خود رسید.

اکنون حوزه هنری در بازگشتی به هویت گذشته خود، تمرکز بر جریان خانواده و گرمی حضور افراد در یک خانه را محور دوباره تولیدات سینمایی خود قرار داده است.

سازمان سینمایی سوره امسال با ۴ فیلم سینمایی شامل «در آغوش درخت»، «هناس»، «عطرآلود» و «اخت الرضا» سهم قابل توجهی از آثار بخش مسابقه سینمایی نخستین جشنواره فیلم «حوا» را در اختیار دارد.

در ادامه به بهانه برگزاری جشنواره فیلم حوا، به ردپای خانواده و زن در هر کدام از این آثار می‌پردازیم:

وقتی «سینما» پای «خانواده» می‌ایستد/ از «شوکران» تا «عطرآلود»

«هناس»

دومین ساخته حسین دارابی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، «هناس» نام دارد که در جشنواره چهلم فیلم فجر نیز حضور داشت. حسین دارابی در این فیلم، به سراغ روایت واقعی از زندگی داریوش رضایی‌نژاد رفته است.

البته قهرمان اصلی «هناس»، شهید رضایی‌نژاد نیست؛ بلکه همسر او، شهره پیرانی است که دوربین، بخشی از پیچ و تاب‌های زندگی او را به نمایش درآورده، «هناس» در ستایش عشق زنی به همسر، فرزندش و حتی کشورش است.

در طول فیلم، ما می‌بینیم که کاراکتر زن، به همه چیز چنگ می‌زند تا از کانون خانواده حمایت کند و در نهایت، مادر پیروز میدان جدال با دنیای بیرونِ آشفته است.

«هناس» در سال ۱۴۰۱ به صورت عمومی و آنلاین اکران شد. مریلا زارعی و بهروز شعیبی در کاراکترهای شهره پیرانی و شهید داریوش رضایی‌نژاد نقش‌آفرینی کردند.

وقتی «سینما» پای «خانواده» می‌ایستد/ از «شوکران» تا «عطرآلود»

«در آغوش درخت»

«در آغوش درخت» ساخته بابک لطفی‌خواجه‌پاشا، در چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد. این فیلم، داستان جدایی زن و مردی با دو فرزند را روایت می‌کند که در ارومیه زندگی می‌کنند.

کیمیا (با بازی مارال بنی‌آدم) و فرید (با بازی جواد قامتی) در جریان جدایی با دو فرزندشان، به چالش‌های برمی‌خورند.

کارگردان در روند قصه‌گویی «در آغوش درخت» ما را به دنیای زنانه کیمیا می‌برد که در تلاش نجات فرزندش است.

«در آغوش درخت» تلاش کرده است از کلیشه خانواده و زندگی شهری دوری کند و بیننده را به دل طبیعت ببرد و طبیعت را استعاره از مادر در ذهن مخاطب جا بیندازد.

وقتی «سینما» پای «خانواده» می‌ایستد/ از «شوکران» تا «عطرآلود»

«عطرآلود»

هادی مقدم‌دوست در آخرین ساخته خودش به سراغی مضمونی با محوریت خانواده رفته، این نویسنده و کارگردان در «عطرآلود»، سینمای معناگرایی را به تصویر کشیده است که آدم‌های قصه برای لمس عشق و علاقه در زندگی دست و پا می‌زنند.

علی رزاقی (مصطفی زمانی) عطرساز است که عاشق عاطفه (هدی زین‌العابدین) می‌شود که پس از ازدواجشان، زندگی روی ناخوش خودش را به آنان نشان می‌دهد.

در مرکز قصه «عطرآلود»، یک مرد قرار دارد و این جهت کمی با دو فیلم قبلی، یعنی «هناس» و «در آغوش درخت»، تفاوت دارد.

البته در این فیلم، این مرد قصه است که برای بقای خانواده می‌جنگد و در طول فیلم، درونیات انسان در سختی‌ها را به ما نشان می‌دهد.

«عطرآلود» نیز در جشنواره فیلم فجر (دوره چهل و یکمین) حضور داشت و یوسف منصوری تهیه‌کننده این اثر بود که هم‌اکنون در جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» حضور دارد.

وقتی «سینما» پای «خانواده» می‌ایستد/ از «شوکران» تا «عطرآلود»

«اخت الرضا (س)»

این فیلم سینمایی به کارگردانی و تهیه کنندگی مجتبی طباطبایی روایتی تاریخی و جاده‌ای در مسیر حرکت حضرت معصومه (س) از عراق تا ایران است.

این فیلم که از آثار متقاضی حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود، روایتی از گوشه‌ای از زندگی حضرت معصومه (س) است که در همکاری مشترک از سوی کشور عراق و شبکه تلویزیونی کربلا (آستان مقدس حسینی) و تولیت حرم حضرت معصومه (س) در ایران با سازمان سینمایی سوره و به صورت دو زبانه عربی- فارسی تولید شده و به صورت رسمی برای نخستین بار در جشنواره فیلم حوا به نمایش درمی‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع