X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

آغاز به کار مدرسه تلویزیونی مهارت از عید غدیر

علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش سیما، با حضور در استودیوی خبر ۱۰:۳۰، در تشریح مدرسه تلویزیونی مهارت گفت: ما در این مدرسه به مهارت‌هایی می‌پردازیم که هم در زندگی به کار نوجوانان و جوانان بیاید، هم بتوانند به زودی از آن مهارت کسب درآمد کنند.

وی افزود: بسیاری از مطالبی که در مدارس به دانش آموزان آموخته می‌شود، مهارت محور نیستند. بعد از اینکه بازخورد مثبت از مردم گرفتیم و در نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، مدرسه تلویزیونی ایرانی در اسفند ۱۴۰۱ رتبه اول اقبال عمومی را به دست آورد، ما به فکر یک تغییر افتادیم. چرا که ما هم به نوعی در مدرسه تلویزیونی ایران به محتوای کتاب‌های درسی می‌پرداختیم. برای همین در تابستان امسال به سراغ مدرسه مهارت رفته ایم.

عبدالعالی در ادامه بیان کرد: یک بخش اصلی مهارت‌هایی که در این مدرسه در تابستان به نوجوانان آموزش داده می‌شود، به هوش مصنوعی اختصاص دارد؛ مهارت هایی، چون برنامه نویسی پایتون و طراحی وب. در کنار آن برخی مهارت‌های فنی حرفه‌ای مثل آموزش تعمیر ابزارها، خیاطی و … را هم در قالب یک نمایش با حضور استادکاران مهارت خواهیم داشت.

وی افزود: برای کودکان هم با بهره گیری از عوامل برنامه مدرسه جنگلی که عروسکی است، در قالب نمایش مهارت‌هایی را که کودکان در سنین پایین‌تر نیاز دارند آموزش می‌دهیم. زمان پخش برنامه نوجوانان، ساعت ۷ شب و برنامه کودکان ساعت ۴ بعد از ظهر است. این برنامه‌ها از عید سعید غدیر خم در شبکه آموزش آغاز می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرکز تولید فنی سیما می‌تواند در غرب آسیا نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد/امکانات «شهرک غزالی» با اختلاف از جاهای دیگر در کشور بیشتر و بهتر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدباقر حاجی‌سیدرضی رئیس مرکز تولید فنی سیما می‌گوید زیرساخت‌های شهرک غزالی قابل مقایسه با شهرک‌های سینمایی در دنیاست و ۷۰ درصد امکانات آنها را در اختیار دارد.

به گزارش سینماپرس، چند روز گذشته گزارشی درباره شهرک غزالی و جزئیاتی از آثارها و اتفاقاتی که در این مجموعه فرهنگی در حال رقم خوردن است، منتشر شد. این مجموعه زیر نظرِ رئیس مرکز تولید فنی سیما فعالیت می‌کند؛ مجموعه‌ای که وظیفه فراهم کردن امکانات و تجهیزات برای ساخت آثار تلویزیونی را برعهده دارد.

معمولاً کمتر نامی از این مجموعه به گوش می‌رسد و مخاطبان بیشتر توجه‌شان به دیگر اتفاقات سیما و مجموعه‌های ساخت برنامه و سریال است و کمتر از مراکز فنی و تولیدی رسانه ملّی باخبرند. در حالی‌ که کارهای بزرگی که در عرصه تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات ساخت برنامه و سریال در صدا و سیما انجام می‌شود با تلاش‌های این مرکز اتفاق می‌افتد.

چند صباحی است سیدباقر حاجی‌سیدرضی عهده‌دار مسئولیت این مرکز شده؛ با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم. بحث‌مان از هزینه‌ لوکیشن‌ها به خدمات این روزهای شهرک غزالی و خود مرکز تولید فنی سیما رسید.

او در بخشی از گفت‌وگوی خود به این نکته اشاره کرد: رسالت اصلی شهرک غزالی ایجاد زیرساخت برای حوزه تولید در سینما و تلویزیون حتی پلتفرم‌هاست. همه کشورهای دنیا یک مجموعه‌ی مدیایی و شهرک رسانه‌ای دارند که ایران هم از آن مستثنی نیست. مجموعه آکساسوارها و همه‌ ادوات و وسایل قدیمی برای ساخت سریال و فیلم در داخل شهرک فراهم است.

درباره فضای هوش مصنوعی و بحث تولیدات انیمیشن و لوکیشن سلمان فارسی در شهرک غزالی نکته‌ای مطرح کرد.

او در میانِ صحبت‌هایش به راه‌اندازی پلتفرمی اشاره کرد که با عنوان تولید محتوا در زمینه تولید فنی فعالیت خواهد داشت. سیدرضی در این زمینه تأکید کرد: “مرکز تولید فنی صداوسیما در حال حاضر در حال برنامه نویسی پلتفرمی است که کل خدمات رسانه ای کشور بر روی آن سوار می‌شود. متولی آن قرار است مرکز تولید فنی سیما باشد. این حرفِ بسیار بزرگی است.

هرکس که نیروی انسانی کاربلد در این حوزه است بعد از اخذ کارت صلاحیت عضو این پلتفرم می‌شود. هر نیروی انسانی که نیاز به تجهیزات و مکان و آرایه‌های صنعت سینما و تلویزیون می‌خواهد روی این پلتفرم می‌تواند در خواست کند. نام این پلتفرم هنوز مشخص نیست اما به عنوان پلتفرم تولید محتوا قرار است شناخته شود. نسخه‌ آزمایشی این پلتفرم قرار است آخر مهرماه آماده شود. “

نکته‌ دیگری که سیدباقر حاجی‌سیدرضی رئیس مرکز تولید فنی سیما مطرح کرد ناظر بر حضور دو کشور عراق و لبنان برای ساخت برنامه بیگ پروداکشن در شهرک غزالی‌ بود؛ او به خبرنگار تسنیم گفت: چرا به کشور ایران روی می‌آورند تا سریال و فیلم بسازند؛ چون در ایران تولید ارزان است ما با دلار با آنها حساب نمی‌کنیم با ریال حساب می‌شود و از این‌ رو برای تولیدکنندگان کشورهای خارجی هم مقرون به صرفه‌تر است، البته ما هم از حضورشان استقبال می‌کنیم.

سیدرضی رئیس مرکز تولید فنی سیما به امکاناتی اشاره کرد که در شهرک غزالی فراهم است. او گفت: امکانات ما در شهرک غزالی با اختلاف از جاهای دیگر در کشور بیشتر و بهتر است. نسبت به بیرون از کشور عددها آن‌قدر بزرگتر است دوستان بیرونی‌هایش را می‌گیرند و داخلی‌هایش را داخل ایران می‌آورند و تصویربرداری کنند، چون واقعاً به‌صرفه نیست تمام امکانات، تجهیزات و آدم‌ها را با خودشان به خارج از کشور ببرند. ما اینجا در حال انجام کارهایی هستیم که شهرک مقرون به صرفه‌تر شود حتی اگر بخواهند پروژه‌ای را در تهران تصویربرداری کنند، در واقع معتقدیم شهرک از هرجایی ارزان‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید

ساخت فیلم و سریال در غزالی چقدر آب می‌خورد/ چه پروژه‌هایی در شهرک سینمایی فیلمبرداری می‌شوند؟ + فیلم

شهرک سینمایی تلویزیونی ایران (غزالی) باید به سرعت راه‌های نرفته را طی کند

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* بگذارید از اینجا شروع کنیم خیلی در مورد شهرک‌سازی صحبت می‌شود. در ترکیه، آمریکا و صنعت سینمای‌شان شهرک‌سازی اهمیت دارد. شهرک‌ها باشند و امکانات در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد کمتر مشکلاتی در این زمینه‌ها پیش می‌آید و شاهدِ هزینه‌های هنگفت در حوزه لوکیشن‌ها نخواهیم بود. یک مقدار درباره اهمیت ساخت شهرک و شکل‌گیری شهرک‌ها برای هنر هفتم کشورها صحبت کنید.

صنعت سینما و تلویزیون، صنعت پیشران است و فرهنگسازی توسط این دو مقوله اتفاق می‌افتد. شاید همان‌طور که معیشت برای همه مهم است، فرهنگ و تفکر و ایده هم قسمتی از زندگی شده و الان صنعت نمایشی و سینمایی آن‌قدر تأثیرگذاری دارد که به تغییر فرهنگ‌ها منتج می‌شود و ذائقه مردم هم تغییر می‌دهد. همچنین صحنه جنگ هم تغییر کرده به صحنه جنگ رسانه‌ای تبدیل شده است.

هر کشوری بازوی مناسبی در حوزه صنعت رسانه دارد قوی‌تر عمل می‌کند. کشورهای آمریکا و هالیوود هر اتفاق درست و نادرستی را در زمینه آثار نمایشی برای بشریت خوراک می‌کنند. مزیّت رقابتی هم به خاطر یکپارچگی امکاناتی که وجود دارد کسانی در آن شرایط و فضا کار هنری می‌کنند تولید برایشان ارزان تمام می‌شود.

این فرهنگ چند سالی است در کشورهایی که یک پله در صنعت رسانه عقب‌ترند شکل‌گرفته و در برخی از کشورها مثل کره و ترکیه شتاب گرفته است. بیشتر به این نیاز گویا پی برده‌اند و تلاش‌های جدّی‌تری کرده‌اند. ایران هم که ما داعیه‌دار فرهنگ دین‌داری و اسلامی هستیم. آزادی‌خواهی را می‌خواهیم در دنیا ترویج دهیم و بایستی با زبان این رسانه این کار اتفاق بیفتد.

به تعبیری از نان شب واجب‌تر است. تلاش‌مان را دو چندان کنیم و سرعت‌مان را زیاد کنیم. خواستگاه این امر الان در شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران محقق شده و مهیاست و البته آرمان و ایده‌آل ما نیست. اینکه الان به روز شده و به گفته دوستان منتقد رو به رشد آن دیده می‌شود فعالیت جدّی می‌کند تا ایده‌آل فاصله داریم. باید در این زمینه هم سرعت را بالا ببریم و هم نیازمند حمایت‌های جدّی دولتمردان است.

صداوسیما نمی‌تواند همه این رسالت را به تنهایی پیش ببرد؛ جالب است بدانید در کشور عربستان، شخص بن سلمان ولیعهد تولیت شهرک‌های تلویزیونی و سینمایی را برعهده گرفته است. در برخی از کشورهای دیگر هم شخص رئیس‌جمهور و مسئولین ارشد کشوری‌شان عهده‌دار این مسئولیت‌اند.

یعنی در واقع کار باید در سطح ملی تعریف شود. یعنی مجلس باید کار جدّی کند. امروز در این فضا، با یک پیام و مدیای تقلبی و هوش مصنوعی هم آمده کار سخت‌تر شده است. یعنی یک غیرواقع را واقعی نشان دادن! پس کسی اینجا موفق است در این جنگ نابرابر بتواند خودش را به روز کند و برای به روز شدن نیاز به حمایت جدّی وجود دارد.

من جایی هم گفتم شهرک سینمایی تلویزیونی ایران (غزالی) باید به سرعت راه‌های نرفته را طی کند و فضا و زیرساختی را فراهم کند که اصحاب رسانه و هنر بتوانند در آن مشغول به فعالیت باشند.

ماجرای بازدید نمایندگان روسیه از شهرک تلویزیونی ایران

* شما در میانِ صحبت‌هایی که پیش از شروع مصاحبه با هم داشتیم به دو کشور لبنان و عراق اشاره کردید که در فضای بیگ پروداکشن شهرک غزالی مشغول به ساخت برنامه‌ برای کشورشان هستند. اتفاق خوبی است که درها به روی کشورهای دیگر برای ساخت اثر نمایشی و تلویزیونی باز است. مثلِ تولیدکنندگانی که این روزها بیشتر از لوکیشن‌های کشورهای دیگر خصوصاً ترکیه استفاده می‌کنند. این سؤال بسیاری است که به چه دلیل این اتفاق بیشتر می‌افتد به دلیل مسائل مالی است؛ با توجه به اینکه در کشور خودمان لوکیشن‌های ناب و بکر در شهرستان‌ها و شهرک‌های مختلفی وجود دارد باز این تمایل و رغبت بیشتر دیده می‌شود. اگر نگاهی به این مسئله داشته باشید؛ همچنین موضوعی که خودتان در مورد دو کشور خارجی و ساخت برنامه در شهرک غزالی اشاره کردید. برخی شهرک‌های سینمایی در کشورهای خارجی مثل ترکیه علاوه بر ایجاد فضایی برای تولید فیلم کشور خودشان، به سایر تولیدکنندگان از کشورهای دیگر این اجاره را می‌دهند؛ آیا در ایران هم چنین شرایطی وجود دارد و سوبسیدهایی هم قائل‌اند اینجا به چه صورت است؟

چندی پیش نمایندگان کشور روسیه به شهرک غزالی آمدند و بازدیدی داشتند. بسیار ابراز تمایل کردند که با ایران همکاری مشترک داشته باشند. علت آن این است خدمات در ایران ارزان است. اینکه شما اشاره کردید دوستان به ترکیه می‌روند و تولید فیلم دارند؛ دلایل مختلفی دارد.

واقعیت موضوع این است خیلی دقیق بگویم و اینکه می‌گویم یک تحلیل شخصی است. شاید می‌خواهند این چارچوب‌هایی که اینجا وجود دارد را نداشته باشند. ما معتقدیم که یک کشور ایرانی و اسلامی هستیم. باید این را دقت کنیم کجا زندگی می‌کنیم. یعنی ما نباید به خاطر منافع مادی‌مان پا روی اعتقادات‌مان بگذاریم و انسان با اعتقادات و باورهایش زنده است. ناهنجاری‌هایی که برای خانواده خودمان نمی‌پسندیم و تبدیل به یک رفتار کنیم و به عنوان یک فرهنگ در جامعه تزریق کنیم.

کسی که در این نمایش‌های خانگی و پلتفرم‌ها، تولیدی را به صورت یک فرهنگ غلط هنجارشکن در فضای‌مجازی نشر می‌دهد اگر از او بپرسید دختر و پسر خودش بیننده همین نمایش‌ها باشد حتماً مخالفت می‌کند و اعتقادی به این موضوع ندارد. اما به خاطر سود مالی و بحث‌های گیشه‌ای از این مرزها عبور می‌کند.

برای اینکه از این مرزها عبور می‌کند باید وارد محیطی شود که بدون چارچوب و قاعده‌مند و ساختارمند نباشد. درست و غلط بودن آن از نظرمن غلط است اما شاید اهل‌فن نظر دیگری داشته باشند.

اما چرا روی می‌آورند به ایران؛ چون تولید در کشور ما ارزان است. ما با آنها دلاری حساب نمی‌کنیم و همه‌چیز ریالی است. این باعث می‌شود برای آنها جذاب شود. ما هم استقبال می‌کنیم و معتقدیم صداوسیما یک برودکستر بزرگ است.

این همه تعداد شبکه در هیچ‌جا نمی‌بینید بیش از ۱۶۰ شبکه با این وسعت به عنوان یک برودکستر دوست دارد در غرب آسیا حرف برای گفتن داشته باشد. باید فضای دیپلماسی و درها باز شود و آقای جبلی خیلی روی آن تأکید دارد.

در این بازدید، رئیس صداوسیما گفتند این اتفاق بیفتد و فضا باز شود. من اعتقاد دارم مرکز تولید فنی سیما می‌تواند در غرب آسیا نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد.

درباره سوبسید هم بگویم همین اعداد و ارقامی که با آنها حساب می‌کنیم خودش سوبسید است. همین الان یک سوله در تهران خارج از شهرک اجاره کنید باید سه برابر شهرک پول پرداخت کنید. این یعنی سوبسید؛ چون شهرک با قیمت کارشناسی دنبال این است کار اهالی فرهنگ و هنر را راه بیندازد و مسیر کار را برای آنها تسهیل کند این یعنی همان سوبسید.

شهرک باید پاتوق هنرمندان شود

* درباره آینده‌نگری و یا همان چشم‌اندازتان برای شهرک غزالی بفرمایید و به کجا می‌خواهد برسد؟

ما یک زیرساخت‌هایی در شهرک داریم و یک مجموعه‌ای از همین الان بخواهد آنها را آماده کند با صرف یک هزینه‌های چند هزار میلیاردی و صرف زمان به این نقطه خواهد رسید. پس داشته فعلی ما، برگ برنده‌مان محسوب می‌شود.

این وسعت ما را به این سمت می‌برد که یک شهرک خدمات رسانه‌ای بشویم. یعنی چه؟ یک تهیه‌کننده و اصحاب هنر وارد شهرک می‌شوند از صدر تا ذیل کار را در شهرک دسترسی پیدا کنند. الان مجموعه‌ای که یک سال راه افتاده بازارچه شهرک است و هر نوع خدماتی بخواهید در آن شهرک موجود است.

حتی الان با دفاتر جلوه‌های ویژه و طراحان دکور صحبت شده و یک تهیه‌کننده می‌آید اول یک اتاق اداری به او می‌دهیم و خط تولید صنعتی در شهرک در حوزه انیمیشن براساس هوش مصنوعی راه می‌اندازیم.

در آینده نه چندان دور یکی از ایده‌هایمان این است پاتوق هنرمندان و هنرورها را در شهرک غزالی راه بیندازیم. تفریح و گعده‌هایشان در اینجا باشد. در همین حوزه برای ایجاد وفاق بین نسل جدید با انگیزه و انتقال دانش از نسل قدیم به این عزیزان در بستر شهرک اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.

در این حوزه نگاه‌مان این است شهرک این چندگانگی را به هم وصل کند. هوش مصنوعی در صنعت فیلمسازی و دکوپاژ و فیلمنامه‌نویسی فعال شده است. در این فضا اجازه می‌دهد سرعت را بیشتر کند. میزانسن‌ها و جانمایی دوربین‌ها را نیز مطرح می‌کند. من آینده خیلی جدّی را در بازی‌های رایانه‌ای توأمان با انیمیشن‌ها می‌بینم.

همه این‌ها گفتم نیاز به یک اپلیکیشن و پلتفرمی می‌خواهد. حتی کسانی که در دوردست‌ها هستند و می‌توانند به این صنعت کمک کنند خوداظهاری اتفاق بیفتد. هم آنهایی که لوکیشن می‌خواهد در اختیار قرار دهند و هم متقاضیان می‌توانند به این اپلیکیشن مراجعه کنند.

سوبسیدها به چه محتواهایی می‌رسد؟

* درباره سوبسیدها یا همان یارانه‌ها صحبت کردیم و شما اشاره کردید همین ارزان بودن امکانات و خدمات در شهرک غزالی خودش سوبسید به حساب می‌آید. اما می‌خواستم این سؤال را مطرح کنم محتوایی هست شما به آن سوبسید قائل شوید. یا نکته‌ای درباره بحث سفارش و رانت مطرح می‌کنند اساساً رانت امکان ورود به لوکیشن دادن و استفاده از شهرک دارند؟

من می‌توانم بگویم در طول این یک سالی که من حضور دارم این اتفاق نیفتاده است. کسی به من سفارش نکرده؛ ما کجا سوبسید و این تفاوت را قائل می‌شویم. سعی‌مان این است برنامه‌های خود صداوسیما و مجموعه‌هایی که می‌خواهند کار کنند. اینجا زمین، زمین صداوسیماست برای خودش تخفیفاتی قائل شویم.

بنابر تعرفه‌ای که داریم ما از خود برنامه‌سازان تلویزیون هم پول دریافت می‌کنیم. شاید برخی بگویند صداوسیماست و پول نمی‌گیرند؛ اتفاقاً پول می‌گیریم چون اینجا بحث درآمدزایی و بخش خصوصی است. خودش روی پای خودش ایستاده و اگر متکی به فضای دولتی باشد نابود می‌شود.

شهرک غزالی خودش را تقریبا می‌چرخاند و تا ایده‌آل فاصله دارد. با توافق و حمایتی که دوستان می‌کنند یک بخشی از درآمدها برمی‌گردد و خرج بهسازی و نوسازی می‌شود. آنجایی که سوبسید می‌دهیم و تسقیط و امتیاز می‌دهیم بیشتر برای برنامه‌هایی است که متولی آن صداوسیماست و ما هم باید آن را حمایت کنیم و این‌طوری نیست از این دسته و آن دسته پول نمی‌گیریم. ما می‌خواهیم زمین بازی باشیم و خودمان را وارد کادر خاصی کنیم. ما در واقع مثل یک مجموعه خدمات‌رسان عمل می‌کنیم. مگر از چارچوب خارج شود. آنجا ما مانعیم و اصول حاکم بر کشور رعایت شود.

* برای برخی این سؤال وجود دارد یک فیلم روزانه بخواهد لوکیشن بگیرد چقدر برای آن فیلم هزینه دارد؟

این خیلی فاکتور دارد. یک وقتی قسمتی از یک لوکیشن خواسته می‌شود و بخش بزرگی از آن را می‌خواهد. یا اینکه تولیدکننده‌ای دنبال لوکیشن با آکسسوار و تجهیزات است، باید ببینیم این دفترچه‌ای دارد هر تولیدکننده‌ای متناسب با درخواست‌هایی که دارد نسبت به آن ما به ازایی دارد و آن مبلغ وارد خزانه می‌شود.

چطور از لوکیشن‌ها محافظت می‌شود؟

* برخی از لوکیشن‌ها ساخته می‌شوند و خراب می‌شوند؛ پایان این لوکیشن‌ها چطور است و چطوری محافظت می‌شود؟

این هم یک گزاره اشتباه است منتقل شده؛ در یک سریالی دو دیوار خراب شود. کسی که بازدید می‌کند این به هم ریختگی به خاطر رعایت نکردن اصول نظافت یا مسائل دیگر است؛ در حالی‌که همه این‌ها به راکورد صحنه برمی‌گردد. ما زیرساخت تولید محتواییم و این ابنیه در اختیار تولید فیلم و سریال قرار بگیرد.

قرارمان با تولیدکنندگان این است که پس از تمام شدن کارشان، ابنیه را مثلِ حالت اول به ما تحویل بدهند. یک بخشی هم استهلاک است و به مرور برخی از ابنیه‌ها خراب می‌شوند.

ما الان به جدّ ابنیه‌ها را ماندگار می‌سازیم. در گذشته به دلیل برآورد و بودجه، ابنیه را پوسته می‌ساختند فرسایش باران خراب می‌کرد. یکی از طرح‌هایمان این است بناهای پرکاربرد را اگر پوسته است خراب کنیم و واقعی‌اش را بسازیم. بتوانیم این ابنیه‌ها را ماندگار کنیم و جزو رسالت‌های ما است. اما اینکه می‌گویند در حال نابود شدن است واقعیت ندارد. الان خیلی مرمت‌ها در لاله‌زار و لوکیشن‌های دیگر در حال انجام است.

نام اینجا غزالی نیست

* شهرک‌ سینمایی غزالی در مقایسه با نمونه خارجی چه تفاوت‌هایی دارد آیا استانداردی در این زمینه وجود دارد؟

اینجا شهرک ایران است و نام آن غزالی نیست. فکر می‌کنم صاحب این زمین غزالی بوده و برای رادیو و تلویزیون خریداری می‌شود. اما مقایسه این شهرک با نمونه‌های خارجی؛ حدود ۱۲ کشور را مقایسه کردم می‌توانم بگویم ما تقریباً به لحاظ زیرساختی و امکاناتی که در شهرک وجود دارد همین الان ۷۰ درصد آن را داریم.

آنها تکنولوژی‌های تجهیزاتی‌شان خیلی به روز است که ما داریم به سرعت به آن سمت می‌رویم. به لحاظ ابنیه، زیرساخت، این حجم سوله و بافت متناسب با تاریخ کشور و سطح دسترسی‌ها و نزدیک به فرودگاه، شهرک ما ۷۰ درصد آنها را بدون اغراق دارد و بقیه هم به سرعت پیش می‌رود.

تعامل سریال «سلمان فارسی» و داود میرباقری با شهرک غزالی

* سریال‌هایی مثل «سلمان فارسی» و «حضرت موسی» و از این دست سریال‌ها دغدغه‌شان همیشه لوکیشن بوده است. اما به دلیل کرونا و مشکلات دیگر، لوکیشن‌های مختلف این سریال ساخته شد و الان فصل ایران آن در شهرک غزالی در حال ساخت است. شنیدم ابراهیم حاتمی‌کیا هم می‌خواهند سریال «موسی(ع)» را در شهرک‌ها و لوکیشن‌های ایران بسازند.

آقای میرباقری کارگردان خوب و سخت‌گیری هستند. همین روحیه تعاملی که بین شهرک و تهیه‌کننده آقای طاهری اتفاق افتاده به سرعت تولید سریال «سلمان فارسی» کمک کرده است. بخش اعظم و غالب کارگاه‌ها و فرآیند ساخت این سریال در شهرک غزالی اتفاق می‌افتد.

این‌ها بعداً در شهرک می‌ماند. این تعامل هرچه بیشتر شهرک با برنامه‌ساز، برنامه‌ساز را به کار در شهرک ترغیب می‌کند. ما باید مشتری‌مدار باشیم. معتقدیم هرچه مشتری‌مدار باشیم و نیازهای برنامه‌ساز را مرتفع کنیم و دغدغه‌هایش را از او بگیریم و به تولید فکر کند هیچ‌کجایی به غیر از پیش ما نخواهد رفت.

امکانات ما در شهرک غزالی با اختلاف از جاهای دیگر در کشور بیشتر و بهتر است. نسبت به بیرون از کشور عددها آن‌قدر بزرگتر است دوستان بیرونی‌هایش را می‌گیرند و داخلی‌هایش را داخل ایران می‌آورند و تصویربرداری کنند، چون واقعاً به‌صرفه نیست تمام امکانات، تجهیزات و آدم‌ها را با خودشان به خارج از کشور ببرند.

ما اینجا در حال انجام کارهایی هستیم که شهرک مقرون به صرفه‌تر شود حتی اگر بخواهند پروژه‌ای را در تهران تصویربرداری کنند، در واقع معتقدیم شهرک از هرجایی ارزان‌تر خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تا زمانی که طعم نقش‌ اولی و یا اصلی را نچشیده بودم درکی از شناخته شدن توسط مردم نداشتم اما وقتی طعم آن را چشیدم لذت بردم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیامک ادیب بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که به تازگی شاهد نقش‌آفرینی او در مجموعه تلویزیونی «برف بیصدا می‌بارد» بودیم گفت: هنرِ صِرف، بازیگر را به اسکار، سیمرغ و یا جشنواره‌های مطرحی چون کن و ونیز نمی‌رساند. روابط و سلیقه است که بهترین فیلم و یا بهترین بازیگر را مشخص می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سیامک ادیب که از کارهای او می‌توان به بازی در فیلم‌های سینمایی لامینور(داریوش مهرجویی ۱۳۹۸)، صحنه زنی(علیرضا صمدی ۱۳۹۹) و محمد رسول‌الله(مجید مجیدی ۱۳۹۴) اشاره کرد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به پیشینه بیست و اندی ساله خود در صحنه تئاتر اظهار داشت: قدرت بازیگری اصلا ربطی به اسکار و جشنواره فجر، کن و … ندارد و تعیین کننده جوایز نیست.

چیزی که ثابت شده این است که هنر صرف نمی‌تواند تو را به هیچ کدام از این جوایز برساند. روابط است که تعیین می‌کند و سلیقهاو گفت: کم ندیده‌ایم در جشنواره‌هایی که می‌گفتند جایزه مال فلان بازیگر و یا فلان فیلم است اما نتیجه آن چیزی نبود که همه تصورش را می‌کردند. چیزی که ثابت شده این است که هنر صرف نمی‌تواند تو را به هیچ کدام از این جوایز برساند. روابط است که تعیین می‌کند و سلیقه.

ادیب افزود: چندی پیش یک فیلم هندی به نام آر. آر. آر(اس. اس. راجامولی ۲۰۲۲) دیدم که در اسکار خیلی سر و صدا کرد. این فیلم چیزی نداشت که شاخص باشد. یا مثلا همه چیز همه جا به یک باره(دانیل کوان و دانیل شاینرت ۲۰۲۲)، فیلم خوبی بود. اما تمام جوایز را درو کرد.

بازیگر فیلم سینمایی تجریش ناتمام(پوریا آذربایجانی ۱۳۹۴) با اشاره به نخستین کار تئاتر خود به کارگردانی حسین کیانی با عنوان پنهان خانه پنج درباره نحوه ورود خود به عرصه سینما و تلویزیون گفت: به صورت خیلی اتفاقی، برای دیدن نمایشنامه‌خوانی یکی از دوستان رفته بودم که در آنجا علی ملاقلی‌پور با من صحبتی داشت. در آن زمان در حال انتخاب بازیگران برای پابرهنه در بهشت(بهرام توکلی ۱۳۸۴) بودند که من را معرفی کردند و از طرف کارگردان انتخاب شدم. این نخستین کارم در سینما بود.

تئاتر را فقط به خاطر دلت و حسی که به تو دست می‌دهد می‌آیی

بازیگر مجموعه تلویزیونی حوالی پاییز(حسین نمازی ۱۳۹۴) گفت: تئاتر را فقط به خاطر دلت و حسی که به تو دست می‌دهد می‌آیی و از نظر تبلیغات و شرایط اقتصادی عوایدی برای بازیگر ندارد. من اصلا فکرش را نمی‌کردم که در سینما و تلویزیون مطرح شوم اما معتقدم خیلی خوش‌شانس هستم چون کاری را که خیلی دوست دارم انجام می‌دهم.

خیلی خوش‌شانس هستم چون کاری را که خیلی دوست دارم انجام می‌دهمادیب افزود: هر نقشی که می‌گیرم و یا اجرا می‌کنم با لدت تمام آن را ایفا می‌کنم. چون خیلی‌ها حسرتش را دارند که جای من باشند و من قدردان این هستم.

بازیگر فیلم سینمایی پرسه در شهر لاجوردی(محمدعلی نجفی ۱۳۹۴) خاطرنشان کرد: تا زمانی اصلا برایم مهم نبود که نقش اول و اصلی بازی کنم. نه این که دنبال شهرت نباشم اما دلم می خواست اسمم روی هر میزی باشد و نامم شناخته شده باشد تا نقش‌های بهتری بگیرم.

ادیب گفت: تا زمانی که طعم نقش‌ اولی و یا اصلی را نچشیده بودم درکی از شناخته شدن توسط مردم نداشتم اما وقتی طعم آن را چشیدم، لذت بردم.

تا زمانی که طعم نقش‌ اولی و یا اصلی را نچشیده بودم درکی از شناخته شدن توسط مردم نداشتماو افزود: هم خوبی‌ها و هم سختی‌های چنین نقش‌هایی را دیدم. در این مواقع بار زیادی از فیلم روی دوش شماست و صحنه‌دار اکثر سکانس‌ها هستی و خیلی چیزها معطوف به تو می‌شود.

ادیب تجربه کار در نمایش خانگی را ندارد اما می‌گوید: مواردی برای بازی در نمایش خانگی داشتم اما به توافق نرسیدیم.

این بازیگر با تجربه بازی در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی از جمله مالاریا، بوفالو، خاکستر و برف، هفت ماهگی و… و. می‌گوید: از بین فیلم‌هایی که بازی داشتم پا برهنه در بهشت را هنوز هم خیلی دوست دارم. صحنه‌زنی هم فیلم خوبی شد و مردم آن را خیلی دوست داشتند. تجریش ناتمام نیز همینطور.

این سکانس سخت‌ترین سکانس عمر بازیگری من بود

انگشتر، قصه‌ها، دنیای بهتر، چیزهایی هست که نمی‌دانی، چند روز بیشتر، حیران، اروند و… از جمله دیگر فیلم‌های سینمایی است که ادیب در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

او سخت‌ترین بازی خود را به ایفای نقش در پروا به کارگردانی مهران مهدوی می‌داند و می‌گوید: نقش پدر دختری را داشتم که همراه هم در غربت زندگی می‌کردند. در صحنه‌ای که چهره من در قاب دوربین بود به سمت سردخانه‌ای در حرکت بودم تا جسدی را شناسایی کنم. این سکانس سخت‌ترین سکانس عمر بازیگری من بود. طولانی بود و طاقت‌فرسا. به گونه‌ای که پوستم را کند تا تمام شود.

او توضیح می‌دهد: حفظ راکورد و حس‌های متفاوت پدری که نمی‌خواهد بچه خود را از دست بدهد. اینها سختی‌های خود را داشت اما خیلی سریع توانستم با کاراکتر ارتباط برقرار کردم.

ادیب گفت: وقتی که متن و شخصیت پردازی خوب باشد انرژی زیادی برای کشف نقش نمی‌گذارید. وقتی شخصیتی خوب پرداخت شده باشد بیشترِ تکلیف با شخصیت مشخص می‌شود.

بیشترین برداشتم ۲۲ بار بود

بازیگر زیر پای مادر (بهرنگ توفیقی ۱۳۹۶) بیشترین تعداد برداشت خود را مربوط به کار تجریش ناتمام می‌داند و می‌گوید: سکانس راحتی داشتم اما هر برداشتی انجام می‌شد خوب درنمی‌آمد. ۲۲ بار این صحنه برداشت شد تا در نهایت خوب شد.

ادیب معتقد است: این که بازیگری در صحنه‌ای نمی‌تواند بازی مورد انتظار را داشته باشد ربطی به ناتوانی او ندارد چرا که شرایط محیطی خیلی تاثیر می‌گذارد.

از یک جایی به بعد دیگر بازیگر خسته و عصبی می‌شود

او که هم‌اینک در نمایش مراسم قطع دست در اسپوکن به کارگردانی حامد خسروی ایفای نقش می‌کند، به عنون نمونه گفت: در سریالی هم که به سرانجام نرسید شب قبل از بازی بدون این که توضیحی و یا متنی به من داده شود سر صحنه حاضر شدم. در این کار درگیر متن بلند و نشناختن عوامل و اتفاق‌های پشت صحنه بودم. از یک جایی به بعد دیگر بازیگر خسته و عصبی می‌شود و تمام اینها روی اعصاب و روان او تاثیر می‌گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سال ۹۶ به این طرف صورت‌های مالی با دقت لازم ثبت نشده است/اموال «خانه تئاتر» امین اموال نداشت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر عامل خانه تئاتر از همکاری شهاب حسینی با این خانه برای انجام فعالیت‌های آموزشی هنری خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مقصود نعیمی ذاکر که حدود یک سال پیش به عنوان مدیر عامل خانه تئاتر فعالیت خود را آغاز کرده است، در گفت‌وگویی مبسوط با ایسنا به تشریح فعالیت‌های گوناگون این خانه در یک سال گذشته پرداخت.

او در این گفت‌وگو خبر داد که شهاب حسینی به دعوت رضا دادویی مسوول کمیته آموزش خانه تئاتر بنای همکاری با این خانه را دارد و به زودی قرارداد این همکاری امضا خواهد شد.

نعیمی ذاکر با ابراز خشنودی از همکاری شهاب حسینی با خانه تئاتر گفت: از آغاز قبول مسوولیت در خانه تئاتر، قرارم با خودم این بود که حتی‌الامکان از نیروی انسانی خانه تئاتر برای اداره آن استفاده کنم. این تصمیم دو اثر ذاتی دارد؛ اول اینکه اهالی یک خانه خوب است که خودشان خانه‌شان را اداره کنند و دیگر اینکه موضوع اشتغال اعضای خانه تئاتر باید از خانه شروع شود تا به صحنه و دیگر رسانه‌ها منتهی شود. شهاب حسینی از تئاتر به تلویزیون و سینما رفته است و در طرحی که برای فعال کردن سالن جوانمرد ارائه کرده، رویکرد فرهنگی هنری و آموزشی‌اش، فعال کردن خانواده تئاتر است و قصد دارد هم از جنبه فرهنگی هنری و آموزشی و هم از جنبه اقتصادی به هنر تئاتر کمک کند.

او با تشریح طرح پیشنهادی شهاب حسینی ادامه داد: ایشان در طرح خود قصد دارد در هر روز سالن جوانمرد سه باکس چهارساعته اجرا داشته باشد؛ در قالب کارگاه‌های آموزشی هنری و بر همین مبنا، نسل فرهیخته و شاید تکرارنشدنی تئاتر را به نسل حاضر پیوند بزند. با این نگاه، یکی از مهم‌ترین رویکردهایش انتقال تجربه استادان به جوانان است که در قالب اجرایی مدرن که ساختار آن کارگاهی است، دنبال می‌شود. باکس صبح را برای کودکان هدف گرفته است. باکس عصر را برای نوجوانان و جوانان و باکس شب را برای بزرگسالان و در طرح‌شان برای سانس شب، اجراهای ویژه با استاندارد تئاتر معیار در نظر دارند.

نعیمی ذاکر درباره اجرایی شدن این طرح گفت: این طرح در چند جلسه در هیات مدیره موضوع گفت‌وگو و تصمیم‌گیری بود که سرانجام با اکثریت آرا مصوب شد و مراحل انعقاد قرارداد در حال طی شدن است. نگاه شهاب حسینی در این طرح به سالن جوانمرد محدود نمی‌شود و امید آن می‌رود که از رهگذر این بسترسازی، هنرمندان ارجمند تئاتر از اشتغال خوبی در عرصه رسانه‌های تصویری چه صدا و سیما و چه فضای مجازی بهره‌مند شوند.

تازه‌ترین تفاهم‌ها با صندوق اعتباری هنر درباره وام و بیمه تکمیلی

نعیمی ذاکر با بیان اینکه اخیرا تفاهم‌نامه‌های تازه‌ای با صندوق هنر منعقد شده، توضیح داد: طی جلساتی که با مدیر عامل صندوق هنر، دکتر پوراحمدی داشتم، ایشان با نگاهی مثبت به خانه تئاتر در دو سرفصل بیمه تکمیلی و وام ضروری با بهره چهار درصد، همکاری می‌کنند و مسوولیت تشخیص را به سفیر مهربانی و کمیته رفاهی خانه تئاتر واگذار کرد. مقرر شد مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان برای بیمه تکمیلی در اختیار سفیر مهربانی به مدیریت خانم تیموریان و آقای قناد مسوول کمیته رفاهی باشد تا به صورت هدفمند به اعضای خانه تئاتر تعلق بگیرد.

او افزود: همین تصمیم درباره اختصاص وام یک میلیارد تومانی با بهره چهار درصد گرفته شد و تشخیص تخصیص وام نیز بر عهده این دو کمیته است. ضمن آنکه اعلام کردند اگر مبلغ یک میلیارد تومان هزینه شد، بر اساس گزارش خانه تئاتر، سقف تسهیلات افزایش می‌یابد. از سوی دیگر تشخیص معیارهای عضوگیری کاملا به خانه تئاتر واگذار شد و کمیته‌ای در همین موضوع به صندوق هنر معرفی شد.

نعیمی ذاکر اضافه کرد: با تلاش مجید قناد تفاهم‌نامه‌ای با بیمارستان محب کوثر امضا شد. در این تفاهم‌نامه آمده است که در سطح بسیار عالی از بیماران خانه تئاتر پذیرایی خواهد شد و در حال گفت‌وگو هستیم که با قبول هزینه فرانشیز از سوی بیمارستان، چک‌آپ اعضای محترم خانه تئاتر انجام شود.

اپلیکیشنی برای فروش بلیت

نعیمی ذاکر درباره ساماندهی خانه تئاتر و بسترسازی برای تولید درآمد نیز گفت: از چند ماه پیش، طراحی سایت خانه تئاتر در حال انجام است که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد. یکی از مولفه‌های سایت جدید وجود اپلیکیشن برای فروش بلیت است که می‌تواند در اقتصاد خانه تئاتر و ایجاد بسترهای اقتصادی برای اعضا موثر باشد.

نعیمی ذاکر درباره استفاده از فضای مجازی و صدا و سیما به منظور اشتغال اعضای خانه تئاتر گفت: پیش‌تر با پلتفرم تلویبیون مذاکراتی انجام شده بود که بستری را با عنوان وی او دی «صحنه» آماده بهره‌برداری کنند که خوشبختانه زیرساخت این وی او دی آماده و موضوع آن فقط تئاتر است که امید است با پشتیبانی مالی از سوی مراکز ذیربط یا اسپانسر بتوانیم آن را به بهره‌برداری برسانیم. از سوی دیگر با حمایت وحید جلیلی، به تازگی اداره تولید تله‌تئاتر در ساختار مرکز «سیمرغ» که وابسته به معاونت سیماست، تاسیس شده و بعضی از اعضای انجمن نمایشنامه‌نویسان را به این اداره معرفی کردیم تا بستر همکاری شکل بگیرد. ایجاد ساختارهای پایدار برای هنر تئاتر بسیار ضروری است و اعضای محترم باید آرام آرام در این ساختارها حضور فعال داشته باشند.

اختصاص یک سانس از سالن پردیس ملت به خانه تئاتر

نعیمی ذاکر درباره تازه‌ترین رایزنی‌های خانه تئاتر با سازمان فرهنگی هنری چنین گفت: جلسات بسیار خوبی با دکتر سمیعی، معاون هنری سازمان داشتیم. در این دیدارها مقرر شد که خانه تئاتر از سانس‌های سالن‌های نمایش سازمان سهم داشته باشد و ایشان موافقت کردند و حتی پیشنهاد شد که فرهنگسرای نوجوان تاسیس شود و ایشان استقبال کردند و به زودی یک سانس از سالن نمایش پردیس ملت برای خانه تئاتر قرار داده خواهد شد. در همین سرفصل دیدار بسیار خوبی با دکتر علامتی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم و ایشان اعلام کردند که با تمام توان از تئاتر حمایت خواهند کرد و به سرعت سالن‌های پارک لاله فعال شد و دو گروه در آن مشغول به کار شدند و اعلام کردند که سهم گروه‌های هنری را از درامد سالن ۲۰ درصد افزایش خواهند داد.

شعبه مالیاتی هنرمندان مستقل می‌شود

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مباحث داخلی خانه تئاتر پرداخت و گفت: از سال ۹۶ به این طرف، صورت‌های مالی با دقت لازم ثبت نشده است. به این ترتیب که برای خانه تئاتر مالیات در نظر گرفتند در حالی که خانه‌های هنری به دلیل دریافت کمک از مراکز گوناگون، مشمول مالیات نمی‌شوند و از سوی دیگر جرائم تامین اجتماعی برای خانه در نظر گرفته شده است که بخشی از این‌ها با گفت‌وگوی با مسوولان ذیربط کاهش پیدا کرد که نقش مسوول کمیته رفاهی مجید قناد قابل تقدیر است.

نعیمی ذاکر اضافه کرد: در هر حال ساماندهی امور مالی چند سال گذشته، کار را بسیار دشوار کرده است و هنوز هم در حال مذاکره و پیگیری هستیم. در این هفته دیدار بسیار خوبی با وزیر محترم اقتصاد، جناب آقای دکتر خاندوزی و رئیس محترم سازمان امور مالیاتی، جناب آقای دکتر سبحانیان داشتم که مدیرعامل خانه سینما و جناب آقای خزاعی هم حضور داشتند و جناب آقای وزیر چند دستور مهم دادند و مقرر شد که شعبه مالیاتی تمام هنرمندان مستقل باشد و دستور دادند که تا پایان تابستان اجرایی شود. ایشان درباره معافیت مالیاتی خانه‌های هنری، با توجه به اینکه خانه‌ها درآمدی ندارند، دستور صادر کردند و فرمودند که مالیات‌های با سرفصل فرهنگ و هنر که بر اساس قانون از مراکز فرهنگی و اشخاص گرفته می‌شود، طبق مکانیزمی دوباره به چرخه اقتصادی هنر برگردانده شود و پیشنهاد ایشان واریز به صندوق هنر بود.

بودجه خانه تئاتر به کجا رسید؟

مدیر عامل خانه تئاتر درباره وضعیت بودجه این خانه چنین گفت: در سال گذشته وزارت ارشاد به جز حمایت ۵۰۰ میلیون تومانی در مورد بیمه تکمیلی در دو نوبت دو واریزی ۲۰۰ میلیونی داشت و دکتر سالاری، معاون هنری در اسفندماه به درخواست سرکار خانم تیموریان مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در اختیار سفیر مهربانی قرار داد که از این طریق بسته‌های غذایی برای تعدادی از اعضا تهیه شد. در آخرین روزهای فروردین امسال هم مبلغ ۵۰ میلیون تومان از سوی شهرداری به حساب خانه تئاتر واریز شد.

خبرهایی از واحد مسعی بصری و روابط عمومی

او با اشاره به ساماندهی واحد سمعی بصری خانه تئاتر ادامه داد: در سال گذشته در یک فرصت چهار ماهه واحد سمعی بصری خانه تئاتر که سال‌ها خاک گرفته بود، کاملا بازسازی شد و نزدیک به ۵۰۰ نوار کپچر و تمام آرشیو فیلم خانه تئاتر بازبینی و بیش از یکصد قسمت برنامه تدوین در سایت خانه تئاتر بارگذاری شد. هم‌اکنون این واحد آماده بهره‌برداری برای اعضای خانه تئاتر و انجمن‌های وابسته است.

نعیمی ذاکر درباره فعالیت روابط عمومی نیز توضیح داد: با حضور محمد بهرامی که سال‌ها کار مطبوعاتی کرده است و قلم ژورنالیستی دارد، کار روابط عمومی آغاز و به سرعت شورای سردبیری تشکیل و مهم‌ترین محورهای محتوایی روابط عمومی خانه تئاتر به بحث گذاشته و مقرر شد که معرفی اجراها مهم‌ترین موضوع روابط عمومی باشد و نقش هنرمندان در تمام بخش‌های هنری در سایت خانه تئاتر با دقت مورد توجه باشد. سهم پژوهشگران و نویسندگان خانه تئاتر نیز تعریف شد. اخبار تئاتر ایران و جهان و معرفی مهم‌ترین چهره‌های هنر تئاتر نیز در دستور کار قرار گرفت. شورای سردبیری در یک تعامل دائمی در فضای مجازی مدام در حال تبادل نظر هستند. خوشبختانه سایت خانه تئاتر و اینستاگرامش افزایش چشمگیر دنبال‌کننده داشته است.

اموال خانه تئاتر کدگذاری شد

او با اشاره به کدگذاری اموال خانه تئاتر، در این باره گفت: اموال خانه تئاتر امین اموال نداشت و جناب آقای قلعه با تصویب هیات مدیره این مسوولیت را پذیرفتند و اموال خانه تئاتر با نظارت مدیریت اداری مالی شماره‌گذاری شد. در همین راستا موقعیت سالن جوانمرد مورد بازدید فنی قرار گرفت و اشکالات آن در جهت بهره‌برداری برطرف شد. البته هنوز به تعمیراتی احتیاج دارد که با تامین منابع مالی مرتفع خواهد شد.

نعیمی ذاکر درباره صدور کارت اعضای خانه تئاتر توضیح داد: چند سالی، صدور کارت‌ها متوقف شده بود که با تلاش کارکنان خانه تئاتر در فرصت کمتر از سه ماه، همه کارت‌ها صادر و آماده تحویل و به دنبال آن اطلاعات فردی و هنری تمام اعضای خانه تئاتر جمع‌آوری و بارگذاری شد.

دعوت از استادان برجسته تئاتر

او با بیان اینکه ساماندهی کتابخانه ساختمان سمیه از دیگر فعالیت‌های همکاران خانه تئاتر بوده، درباره بهره‌برداری از ساختمان آفتاب توضیح داد: رضا دادویی مسئولیت راه‌اندازی آموزشگاه را عهده‌دار شد و مهدی قلعه بهره‌برداری از سالن اسکویی را مدیریت کرد. سالن اسکویی در اختیار اعضای محترم برای تمرین و برگزاری جلسات بود. برگزاری جلسات هیات مدیره انجمن‌ها در هر دو ساختمان مدیریت شد. با توجه به اینکه نگاه خانه تئاتر در مورد آموزشگاه ایجاد فضای آموزشی در استاندارد عالی است، رضا دادویی با تمام صاحب‌نظران و مدرسان برجسته تئاتر دیدار داشته و مقدمات کار را فراهم کرده است و یکی از همین دیدارها منجر به ارائه طرح از سوی هنرمند ارجمند شهاب حسینی شد.

مقصود نعیمی ذاکر در پایان گفت: تا زمانی که از عمر مدیریتی‌ام در خانه تئاتر باقی است، تلاش می‌کنم که برای اداره این خانه، از وجود اعضای محترم کمک بگیرم و به کمک‌شان احتیاج دارم. نکته مهم اینکه انجمن‌ها باید در کنار هم برای گسترش و تعمیق هنر تئاتر بکوشند. متاسفانه انحصارگری در بسیاری از ساختارها و تشکیلات مانع توسعه می‌شود. وقتی که همه اعضا در خانه خودشان حضور فعال و موثر داشته باشند، مشکلات به آسانی حل می‌شود. جذب بودجه و امکانات مبحث مهمی است و البته مهم‌تر از جذب بودجه، نحوه سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد بودجه است. شیوه انباشت ثروت و سرمایه در خانه تئاتر نیازمند بازنگری است و این نوع تفکر برای اداره تشکیلات رو به رشد بازدارنده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدول اجراهای منطقه سه «شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدول اجراهای منطقه ۳ شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که قرار است به میزبانی استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شود، منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، تبریز از تاریخ ۱۴ تا ۱۶ تیرماه در مجموعه فرهنگی‌هنری تربیت، سومین میزبان این رویداد هنری خواهد بود که قرار است هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ پذیرای هنرمندان و عموم علاقمندان باشد.

سونار نجار (موسیقی موقام آذربایجان شرقی)، علی سلیمی (موسیقی موقام آذربایجان شرقی)، عاشیق ستار خدایی (موسیقی عاشیقی زنجان)، حسین رسولی (موسیقی عاشیقی آذربایجان شرقی) و قربان، ولی پور (موسیقی عاشیقی آذربایجان غربی) در نخستین شب و در تاریخ ۱۴ تیرماه روی صحنه خواهند رفت.

شهریار صدیق (موسیقی موقام آذربایجان شرقی)، عاشیق غلامرضا اژدری (موسیقی عاشیقی آذربایجان غربی)، آرمین فریدی (موسیقی تالش گیلان)، صفر رمضانی (موسیقی گیلان) و عاشیق ایرج خداوردی (موسیقی عاشیقی اردبیل) در دومین شب از جشنواره در ۱۵ تیرماه اجرا خواهند داشت.

عاشیق حسن اسکندری و عاشیق علی کریمی (موسیقی عاشیقی آذربایجان شرقی)، عاشیق علی محمدی (موسیقی عاشیقی اردبیل)، هاوره شاهین‌پور (کردی مکریان آذربایجان غربی) اسد نوری (سرنا و نی _ گیلان) ۱۶تیرماه و در سومین شب جشنواره موسیقی نواحی ایران روی صحنه خواهند رفت.

این در حالی است که بخش پژوهش، هر روز از ساعت ۱۰ صبح طبق روال هر ساله جشنواره موسیقی نواحی ایران در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار و با موضوعات «روایت و موسیقی عاشیقی» توسط نازیلا جنتی و حسن علیزاده، «موسیقی تالشی» توسط آرمین فریدی، «موسیقی کردی و مکریانی» توسط شهباز شاهین‌پور ارائه خواهد شد.

بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صبوری: دبیر جشنواره باید در سیاست گذاری و چینش تیم های زیرمجموعه اش تجدیدنظر کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود صبوری تهیه کننده سینما گفت: امیدواریم نقصان ها و اشتباهاتی که دوره قبل شاهد بودیم مجدداً در جشنواره چهل و دوم تکرار نشود.

داود صبوری تهیه کننده سینما در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضعیف ترین دوره اجرایی این رویداد بود و امیدواریم نقصان ها و اشتباهات فاحشی که در این دوره شاهد بودیم مجدداً در جشنواره چهل و دوم تکرار نشود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضعف های بسیار زیادی داشت؛ بنده هنوز هدایای این جشنواره را نگرفتم! همین نشان دهنده ضعف آشکار در تیم اجرایی این رویداد است، همین نشان بی تدبیری مسئولان برگزاری جشنواره است.

وی یادآور شد: جشنواره ای که در مراسم اختتامیه اش لوح های تقدیر در پشت صحنه لاک می خورد و اسامی عوض می شد آیا نقطه مثبتی هم دارد؟ سیمرغ جشنواره را من تازه حدود یک ماه قبل دریافت کردم! تمامی این ها نشان از بی تدبیری های بسیار در روند برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور است.

صبوری سپس با انتقاد شدید از فیلم های پذیرفته شده در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر متذکر شد: آیا چون تعداد فیلم های متقاضی کم بود دبیر جشنواره باید اجازه می داد هر فیلم بی کیفیت و کم اهمیتی به جشنواره راه پیدا کند؟ چطور در این جشنواره فیلم های تلویزیونی به نمایش درآمد که خود صدا و سیما تنها برای خرید آن ها ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد؟ چرا باید تله فیلم ها چون مثلاً عنوان ارزشی دارند به این جشنواره معتبر راه داده شوند!

این سینماگر تأکید کرد: امیدوارم دیگر هرگز شاهد چنین اشتباهات غیر قابل جبرانی در جشنواره چهل و دوم نباشیم! دبیر جشنواره باید در سیاست گذاری و چینش تیم های زیرمجموعه اش تجدیدنظر کند! تیم های اجرایی جشنواره از رأس تا ذیل همه باید تغییر کنند و نباید هیچ یک از افرادی که در برگزاری جشنواره چهل و یکم نقش داشتند دوباره در جشنواره چهل و دوم پست و سمت بگیرند.

وی یادآور شد: سال ها قبل در زمانی که جشنواره فجر تازه متولد شده بود ما شاهد رویدادی معتبرتر و باشکوه تر از جشنواره سال های اخیر بودیم! حداقل در آن زمان جوایز نقدی همان لحظه دریافت جایزه به برگزیدگان اهدا می شد نه اینکه آقایان به ما حواله دریافت ماشین داده اند اما هنوز هیچ ماشینی حتی به ما نشان داده نشده است.

صبوری با بیان اینکه ما باید از جشنواره های معتبر دنیا درس بگیریم اظهار داشت: چند سال قبل من برای نمایش فیلم «درخت گردو» همراه با محمدحسین مهدویان به جشنواره فیلم بارسلون رفته بودم؛ شهردار بارسلون در این مراسم لوحی به من داد و من تعجب کردم از اینکه کل هدیه آن ها تنها یک لوح بود! اما زمانی که به ایران برگشتم یکی از دوستان به من گفت با نشان هولوگرامی که روی این لوح وجود دارد شما هر سال می توانید ۱۰ روز مهمان شهردار بارسلون به صورت تماماً رایگان باشید و اگر بعد از ۵ سال مستمراً به بارسلون سفر کنید به شما آدی کارت هم می دهند!

وی در همین راستا افزود: حالا شما این را با جایزه ویژه شهردار تهران به بنده در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر مقایسه کنید که پشت تریبون اعلام کردند جایزه بزرگی به تهیه کننده «اتاقک گلی» تعلق می گیرد و در نهایت بعد از کلی رفت و آمد و گرفتن عکس های یادگاری مکرر فقط ۵۰ میلیون تومان به بنده و کارگردان فیلم دادند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علیخانی: آیین نامه اکران از ریشه خراب است/ مدیران دم از عدالت می زنند اما در عمل نشانی از آن نمی بینیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما گفت: امروزه هر اجحافی در حوزه اکران فیلم های سینمایی وجود دارد به دلیل آیین نامه ناقصی است که وجود دارد.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: امروزه هر اجحافی در حوزه اکران فیلم های سینمایی وجود دارد به دلیل آیین نامه ناقصی است که وجود دارد، این آیین نامه اکران از ریشه خراب است و اگر اصلاح نشود اوضاع بدتر از این نیز خواهد شد!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مردی که موش شد» و «تشکیلات» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدم مدیریت دغدغه مند در سینما باعث ایجاد بحران در حوزه اکران و پخش آثار سینمایی شده است.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد که در نگارش آیین نامه اکران فیلم ها دخالت داشت این آیین نامه را به گونه ای تنظیم کرده که هر کس هرطور بخواهد می تواند به نفع خودش آن را تفسیر کند. سینماداران نیز بر اساس همین آیین نامه رفتار می کنند و هرچه در حوزه اکران رخ می دهد به دلیل این آیین نامه ای است که از بنیان و ریشه مشکل دارد و خراب است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تمامی اجحاف هایی که این روزها در حق برخی فیلم ها می بینیم رسماً قانونی است! شک نکنید که خود مدیران و سیاست گذاران سینما می خواهند که این اتفاقات رخ بدهد و الا چنین آیین نامه را تنظیم نمی کردند تا در حق فیلم های کمی ضعیف تر ظلم مضاعف شود.

علیخانی متذکر شد: مدیران سینمایی اگر بخواهند عدالت و انصاف در سینما جاری و ساری شود به راحتی ظرف کمتر از ۲ روز می توانند این آیین نامه خراب را تغییر دهند اما متأسفانه همتی در این خصوص وجود ندارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تیغ آفتاب» و «شانس زندگی» در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه مدیران دم از عدالت می زنند اما در عمل نشانی از عدالت نمی بینیم تصریح کرد: سال ها است واژه عدالت وسیله ای شده برای اینکه همه پشت آن پنهان شوند و هر کاری دوست دارند انجام دهند؛ ما خیلی از کسبه را هم می بینیم که اسم مغازه و دکان خود را عدالت گذاشته اند اما در برخی از آن ها خبری از عدالت نیست. مدیران اگر می خواهند در سینما عدالت وجود داشته باشد باید به میدان بیایند و از طریق کار عملی و اصولی این عدالت را پیاده سازی کنند و الا حرف زدن در مورد عدالت خیلی آسان است و همه می توانند دم از عدالت بزنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پنج نفر در بخش اصلی نامزد دریافت تندیس «بهترین عکاس سال سینمای ایران» شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از پایان کار هیات داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران، اسامی عکاسان نامزد در بخش‌های مختلف مشخص شد.

به گزارش سینماپرس، پس از پایان کار هیات داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران از میان ۴۳ مجموعه اثر رسیده در بخش عکس فیلم و نمایش خانگی به دبیرخانه جشن، اسامی عکاسان نامزد در بخش‌های مختلف مشخص شد.

غوغا بیات، کمال تبریزی، سیف‌الله صمدیان، محمود کلاری و رضا کیانیان داوران این دوره، سمیه جعفری، فتاح ذی‌نوری، محمد فوقانی و علی نیک‌رفتار را در بخش اصلی نامزد دریافت تندیس بهترین عکاس سال سینمای ایران انتخاب کردند.

همچنین محمد بدرلو، امید صالحی و علی نیک‌رفتار نیز در بخش جنبی (عکس مترو) به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شدند.

هشتمین جشن و مسابقه عکس عکاسان سینمای ایران به دبیری حسن هندی جمعه ۱۶ تیر در پردیس سینمایی گالری ملت برگزار و برگزیدگان این دوره معرفی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعضای شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منصوب شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منصوب شدند.

به گزارش سینماپرس، با حکم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» منصوب شدند.

مهدی مسعودشاهی، محمد داوودی، قادر آشنا، سیدسلیم غفوری، سیدعلیرضا حسینی و محمد حمیدی مقدم اعضای شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» هستند.

مهدی مسعودشاهی مدیر فرهنگی، محمد داوودی مدیر فیلمبرداری، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، سید سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، سیدعلیرضا حسینی تهیه‌کننده سینما و مستندساز و محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با حکم رئیس سازمان سینمایی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منصوب شدند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» آذرماه ۱۴۰۲ به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای رئیسی یک شاهی از ۲۰ میلیاردی که شما قولش را داده‌اید به ما نرسیده است/به قول خود وفا کنید که مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بتواند نفس بکشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس هیئت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: ۱۵ ماه پیش آقای رئیسی قولی به یکی از همکاران ما دادند که هنوز خبری از آن نیست؛ آقای رئیس جمهور ما را دریابید.

به گزارش سینماپرس، مراسم تجلیل از هنرمندان متولد تیر و مرداد ظهر امروز به همت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در باغ زیبا برگزار شد.

سید عباس‌ عظیمی در ابتدای این مراسم با تبریک عید غدیر بیان کرد: چون محرم پیش روی ما بود مراسم تولد مردادی ها را با هنرمندان متولد تیر ادغام کردیم.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: خوشحالم که پس از تعدد مراسمی که مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بانی آن بود، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت رو به نهادینه شدن رفته است. وقتی به‌ پیشکسوتان هر هنری توجه شود آن مملکت به دلیل ارزشی که برای تجربه ایشان قائل می‌شود خواه ناخواه به سمت توسعه‌ می‌رود.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند این مؤسسه صرفا برای هنرمندان سینما و تئاتر است درحالی که این گونه نیست و ما هنرمندان همه حوزه‌ها را پوشش داده‌ایم و حتی هنرمندان میراث فرهنگی را هم در این مؤسسه داریم. کار ما در مؤسسه صرفا برگزاری تولد و سفر نیست و قسمتی داریم که حمایت از هنرمندانی است که مشکلات معیشتی، جسمی و… دارند. سفرها و تولدها ویترین مؤسسه ماست که البته به آن افتخار می‌کنیم اما این همه ماهیت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیست و قسمت‌هایی هم هست که لزوما قابلیت رسانه‌ای شدن ندارند.

عظیمی یادآور شد: بنابراین از هنرمندانی که عضو این مؤسسه هستند درخواست می‌کنم که درگیر موج رسانه‌ای و شیطنت‌های مجازی نشوند و در همه حال رسالت ما را فراموش نکنند. ظرفیتی مانند دانشگاه در محل مؤسسه برای آموزش داریم که سالن مؤسسه است و آن را در اختیار شما قرار داده‌ایم که برای آموزش از آن استفاده شود و می‌توان این سالن را برای استادان رشته‌های مختلف زمان‌بندی کرد و سودش هم برای خود عزیزان؛ در حال حاضر هنرمندان تئاتر برای این موضوع پیش‌قدم شده‌اند و قرار است کلاس‌های تئاتر در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شود.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تصریح کرد: از حضور خانم احترام برومند در مراسم امروز ممنونم و یاد همسر ایشان داوود رشیدی و حضورش در مؤسسه و دو سفر استانی با ما از خاطرمان فراموش نمی‌شود.

در ادامه داریوش ارجمند به مناسبت‌ ۱۲ تیرماه بیان کرد: بلاهایی که آمریکایی ها در طی سالیان بر سر ما درآورده‌اند بسیار زیاد است. از زدن هواپیما گرفته‌ تا حمایت از منافقین.

وی افزود: عید غدیر را تبریک می‌گویم و امیدوارم همه ما دنباله رو شیوه و سیرت علی (ع) باشیم.

ارجمند گفت: حاشیه‌هایی که اخیرا در فضای مزاجی نسبت به مؤسسه هنرمندان پیشکسوت رخ داده است‌ را فراموش‌ کنید. من به این فضا می‌گویم مزاجی و نه مجازی چراکه حرف‌هایشان از روی مزاج است. این مؤسسه فارغ از همه فضاسازی‌هایی که نسبت به آن وجود دارد کار خودش را انجام می‌دهد و جلو می‌رود چه کسانی قبولش داشته‌ باشند و چه نداشته باشند و از دورترین نقاط ایران از خاش گرفته‌ هنرمندان را حمایت می‌کند.

ارجمند در ادامه با گلایه از عدم تحقق بودجه‌ای که قرار بود به مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تعلق گیرد گفت: مرد است و قولش. قرآن می‌گوید به عهد خود وفا کنید اما ۱۵ ماه پیش آقای رئیسی قولی به یکی از همکاران ما دادند که هنوز خبری از آن نیست.

وی تأکید کرد: آقای رئیسی یک شاهی از ۲۰ میلیاردی که شما قولش را داده‌اید به ما نرسیده است. به قول خود وفا کنید که مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بتواند نفس بکشد.

این هنرمند ادامه داد: آقای رئیسی امروز که دیگر عضو شانگهای هم شدیم پس پول ما را که قولش را داده‌اید بدهید.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به حمایت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت از هنرمندان پیشکسوت میراث فرهنگی گفت: آقای ضرغامی ما از هنرمندان وزارت متبوع شما حمایت می‌کنیم اما شما برای مؤسسه هنرمندان پیشکسوت چه کردید؟ میراث فرهنگی ما دست شماست و میراث فرهنگی انسانی که از همه میراث های دیگر مهمتر است در این مؤسسه هستند. فکری به حال ایشان کنید.

ارجمند تصریح کرد: در انتها فوت هنرمند برجسته خانم فریماه فرجامی را تسلیت می‌گویم. چهار ماه با ایشان در یک فیلم بازی کردم و باید بگویم که ایشان بانوی محترم و زیبای سینمای ایران بود. روح ایشان و اکبر عالمی که حقیقتا برای خودش عالمی بود قرین رحمت الهی باشد.

وی افزود: امیدوارم همه هنرمندان ما حال خوبی داشته‌ باشند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در ادامه مسئولان و رسانه‌ها را به‌ شفاف سازی دعوت کرد.

پس از آن از هنرمندان متولد تیرماه و مردادماه عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تقدیر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع