X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

در میان رسانه‌ها رادیو با زبان و ادب فارسی سازگارتر است/رادیو ارتباط بی‌واسطه با گوش دارد و همیشه زبان از راه گوش منتقل می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: من به دورانی تعلق دارم، که هنوز تلویزیون اختراع نشده بود و از رادیو چیزهای زیادی آموختم.

به گزارش سینماپرس، اختتامیه دومین جشنواره «آیین سخن» (ویژه پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا) با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، مهدی آذرمکان مدیر شبکه رادیو ایران، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیران شبکه‌های رادیویی و رایزنان فرهنگی کشورهای فارسی‌زبان در استودیوی شماره یک معاونت صدا برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره ضرورت پاسداشت زبان فارسی گفت: زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ما ایرانیان است. ایران را به زبان فارسی می‌شناسند. از وقتی که کشور ما با تاریخ دیرینه‌اش وجود داشته، با زبان فارسی بوده است. از جمله می‌توان به فارسی باستان، فارسی میانه، فارسی نو و فارسی امروز اشاره کرد، که گاهی آن را فارسی دری یا فارسی تاجیکی می‌نامند.

حداد عادل ادامه داد: زبان، شناسنامه ملت ایران است. زبان سرمایه بزرگ ماست و میراث فرهنگی گران‌سنگ ما محسوب می‌شود. این زبان سپهر فرهنگی ما را می‌سازد. زیست محیط فرهنگی و هویتی ما با زبان فارسی پیوند عمیق دارد. زبان فارسی ما را با نیاکانمان آشنا می‌کند. ما می‌فهمیم چگونه آن‌ها جهان را می‌دیدند، چه احساسات، افکار و دغدغه‌ای داشتند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اگر زبان نتواند با گذشتگان پیوند برقرار کند، ما حافظه تاریخی خود را از دست می‌دهیم. البته ارتباط فقط ارتباط طولی با پیشینیان نیست، ارتباط افقی با معاصران هم هست. من بر این باورم که هرجا زبان فارسی حضور دارد، ایران در آنجا حضور دارد. گسترش زبان فارسی در جهان گسترش هویت ایرانی در جهان امروز است.

به گفته وی، رسانه‌ها می‌توانند پاسدار زبان فارسی باشند، آن هم در روزگاری که تحولات سیاسی و اجتماعی می‌تواند آسیب‌رسان زبان فارسی باشد. در میان رسانه‌ها رادیو با زبان و ادب فارسی سازگارتر است. چون رادیو ارتباط بی‌واسطه با گوش دارد و همیشه زبان از راه گوش منتقل می‌شود. به قول مولانا آدمی فربه شود از راه گوش. با آمدن تلویزیون و سایر رسانه‌ها رادیو منسوخ نشده است. چون کسانی هستند که جزء با رادیو نمی‌توانند با رسانه دیگری انس باشند.

حداد عادل با بیان اینکه رانندگان کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و … باید شب‌ها چشمشان به رادیو باشد، توضیح داد: این افراد انس‌شان با رادیوست. رادیو معلم آن‌هاست. امثال بنده به دورانی تعلق دارد، که هنوز تلویزیون اختراع نشده بود. من از رادیو چیزهای زیادی آموختم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بار دیگر از صداوسیما خواهش کرد تا در کنار تلاش جداگانه همکاران صدا و سیما برای پاسداشت زبان فارسی، یک مرکزیت ساختاریافته برای نظارت زبان فارسی و برنامه‌های زبان و ادبی صداوسیما در این سازمان ایجاد شود.

در ادامه محمدجعفر محمدزاده، مدیر سابق رادیو ایران درباره دومین جشنواره «آیین سخن» گفت: پیشنهاد می‌کنم این جشنواره برای سال‌ها آینده فراتر از جشنواره ملی باشد و مجموعه ایران فرهنگی و پارسی‌گویان جهان را دربرگیرد. گواهی می‌دهم که کیفیت برنامه‌ها افزایش یافته است. چون تمام برنامه‌های راه یافته به جشنواره «آیین سخن» را شنیدم.

برنامه‌سازان اهمیت توجه به زبان فارسی را فهمیده‌اند

محمدزاده ادامه داد: زبان را باید با گوش شنید. من شنیدم و گواهی می‌دهم برنامه‌سازان ما فهمیدند چرا باید زبان فارسی را پاس بدارند. پاسداری از زبان فارسی پاسداری از هستی تاریخی ماست. زیرا آنچه به ما هویت بخشیده، در زبان فارسی ثبت شده است. به تعبیر فلاسفه جایگاه زبان هم شان عقل و هستی است. پاسداری از زبان فارسی مساوی است با پاسداری از هستی ما.

مدیر سابق رادیو ایران افزود: جشنواره امسال با نام نظامی گنجوی آراسته است. این فرصت گرانبها را جشنواره به ما داد و برنامه‌های ساخته شده در بخش نظامی گنجوی بسیار ارزشمند بود. نظامی در شعرش واژه پارسی را به دو معنا بکار برد؛ در یکجا به معنای کشور ایران است و در جای دیگر به معنای زبان فارسی بکار می‌برد. آنجا که نظامی گنجوی می‌گوید: به آیین ملوک پارسی عهد، بخوابانید خسرو در آن مهد.

در ادامه مراسم از برگزیدگان اختتامیه دومین جشنواره «آیین سخن» (ویژه پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا) تقدیر شد.

برندگان بخش کوتاه و تبلیغی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به پادکست سایه / فاطمه ترسا / رادیو تهران
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به مینی فیچر زبان مادری / سارا اکبری /خراسان رضوی

برندگان بخش ویژه
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند ایران /وحید بیات / رادیو ایران
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به شب چراغ / طیبه رضوانی/مرکز قم
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی / پارسیگویان / زهرا صالحی / ایران

برندگان بخش مسابقه
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به کلجدک / فاطمه حسینی فر / مرکز خراسان جنوبی
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به مسابقه هفت خوان / اکرم رضایی آقامیرلو /مرکز آذربایجان شرقی

برندگان بخش نمایش
فقط تقدیر
لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش زندگی خصوصی مشاهیر / وحید کمالی زاده /رادیو صبا

برندگان بخش گفتگو محور
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به ایران امروز / وحید بیات / رادیو ایران
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به میدان فرهنگ / نیکو یوسفی /رادیو تهران

برندگان بخش گفتار محور
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به بشنو از نی / آرش امجدی / رادیو گفتگو
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به ترجمان رضا / محمد فرنام /مرکز اردبیل
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه زبان نیاکان/ زینب بیات / رادیو دری

برندگان بخش مستند
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند ننه قمر / امیر اکبری / رادیو صبا
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند ققنوس / امین حسین زاده /مرکز خوزستان

برندگان بخش ترکیبی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه استاد جلال الدین همایی/ فاطمه عسکری/ رادیومعارف
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه شکوه آیه‌ها / سمیرا قنبری /رادیو قرآن
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی به برنامه در دری /مریم مردانی / رادیو فرهنگ

برندگان بخش فضای مجازی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد جعفر نوروزی شاد / مرکز کیش

۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به احسان باقریان /رادیو ایران

برندگان بخش مردمی
۱- تندیس جشنواره / لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی تفکری برای برنامه آرامگاه نظامی
۲- لوح تقدیر و جایزه نقدی به عارفه فتحی برای برنامه صدای فردوسی
۳- لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد صادق صمدی برای ترانه‌ی فارسی
۴- لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد امین امیدیان برای هنر فارسی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از شاهنامه و ادبیات کهن فیلم ساختن کار سخت و دشواری است مگر اینکه با تصویرسازی به آن اشاره کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر و صداپیشه پیشکسوت به نقش مهم و اساسی ادبیات کهن ایرانی در هویت خانواده‌ها پرداخت و گفت: سینما و تلویزیون باید در دل فیلم‌ها نکاتی را از ادبیات کهن ایرانی همچون شاهنامه و قصه‌های لطیف مولوی بگویند.

به گزارش سینماپرس، شمسی فضل‌الهی، به‌بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با بیان اینکه خانواده اولین مکتب برای آموزش فرهنگ و در راستای تربیت است، گفت: من سال ۱۳۲۰ به دنیا آمده‌ام و با اینکه در خانواده فرهنگ را آموخته‌ام اما همواره خودم را در معرض آموختن قرار داده‌ام و در تمام مدت حضورم در رادیو همیشه از دیگران یادمی‌گرفتم، چراکه در دورانی که فعالیت داشتم در رادیو افرادی حضور داشتند که علم و دانش بسیاری در زمینه فرهنگ و هنر داشتند.

او به برنامه‌های خانواده‌محور رادیویی خود اشاره کرد و با بیان اینکه سال‌ها در رادیو فقط به فرهنگ نقاط مختلف کشور پرداخته‌ایم، گفت: زندگی مردم در سراسر ایران و تنوع فرهنگی آن از تجربه‌هایی است که ما در رادیو با آن‌ها آشنا شدیم؛ فرهنگ مردم در شادی و تشکیل خانواده و مسائل مختلف آن بسیار زیبا و دارای نکات آموزنده است که این فرهنگ‌ها باید از طرق مختلف حفظ شوند.

این نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: حضور و آشنایی من در عرصه فرهنگ و هنر مربوط به دورانی می‌شود که برای آموزش تئاتر با گروه اسکویی آشنا شده بودم؛ البته این گروه به دلیل اینکه متاثر از شوروی بودند با محدودیت‌هایی روبه رو بودند که این مسائل دامن‌گیر هنرجویان هم می‌شد اما با تمام این مسائل ما در دورانی وارد رادیو شدیم که مدیرانی بسیار سخت‌گیر فعالیت می‌کردند و در آن ایام نمایش‌نامه‌ می‌نوشتیم.

فضل‌الهی حفظ هویت فرهنگی کشورمان را ضروری دانست و در همین راستا به فعالیت‌های خود پیرامون ادبیات کهن پرداخت و با بیان اینکه برای حفظ هویت باید به شاهنامه فردوسی برگردیم، گفت: برخی چون آشنایی ندارند فکر می‌کنند شاهنامه صرفاً جنگ و درگیری است درحالی که این جنگ برای حفظ وطن بوده است، وطنی که من عاشق آن هستم و در دل این جنگ روایت شده است.

او به ذکر خاطره‌ای پراخت و افزود: یک روز فردی از اقوام به من گفت قصد دارم سه کتاب شاهنامه را که از پدرم به میراث رسیده است بفروشم؛ حرف این پسر من را ناراحت کرد و همان موقع قصد کردم فضایی را برای شاهنامه‌خوانی فراهم کنم و به او گفتم من بخاطر حرف شما می‌خواهم مجدد شاهنامه را ترویج و تبلیغ کنم چراکه معتقدم این فرهنگ کشورمان است و باید حفظ و تبلیغ شود.

این نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون ادبیات کهن را هویت ایران دانست و تاکید کرد: شاهنامه فردوسی هویت ماست که باید حفظ شود درحالی که درباره این مسائل با بی‌مروتی برخورد می‌کنیم. در خانواده‌ها باید قصه‌های لطیف مولوی که محبت را درس می‌دهد پیوسته برای بچه‌ها بازگو کرد و به سمت این هویت رفت.

فضل‌الهی درباره نقش سینما در معرفی ادبیات کهن گفت: ما باید این ادبیات را به هر شکلی که ممکن است بازگو کنیم؛ سینما و تلویزیون در دل فیلم‌ها نکاتی را از آن بگویند، چون از شاهنامه و ادبیات کهن فیلم ساختن کار سخت و دشواری است مگر اینکه با تصویرسازی به آن اشاره کرد چراکه تولید چنین فیلم‌هایی امکانات زیاد می‌طلبد و اگر تنها نکات مثبت آن بازگو شود تاثیرگذار خواهد بود.

او به مجموعه «داستان‌های مولوی» مرحوم علی حاتمی اشاره کرد و گفت: علی حاتمی در قصه پیر جنگی آنگاه که زندگی آن نوازنده‌ پیر را روایت می‌کند که در دوران جوانی، دوستان فراوانی داشته اما در پیری تنها و منزوی شده و به گورستانی پناه می‌برد و خداوند فرستاده‌ای را برای دلجویی از این پیر دلشکسته می‌فرستد، احساسات مخاطب را به قلیان می‌آورد؛ این هنر ادبیات کهن است که می‌تواند درس آموز و مورد استفاده خانواده باشد. لذا با اینکه ادبیات کهن امروزی که به زبان اکنون ما نیست به‌خوبی می‌توانیم آن را بازنگارش کنیم.

این نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون با تاکید براینکه به فرهنگ و هنر ایران افتخار می‌کنم، گفت: شاهدیم که آمریکایی‌ها اذعان می‌کنند ما زراعت و حکومت‌داری را از تمدن ایران یاد گرفته‌ایم این عمق فرهنگی درحال فراموشی است و ما امروز هیچ حرفی از آن‌ نمی‌گوییم و همه این‌ها دارای نکات اخلاقی و درس‌آموز است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تازه وارد» از امشب به تلویزیون بازمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «تازه وارد» مجموعه‌ای تلویزیونی است که در ۱۱ اپیزود روایت‌گر ماجراهای جذاب با موضوع خانواده است.

به گزارش سینماپرس، سریال «تازه وارد» از امشب ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه افق می‌رود؛ محور اصلی این مجموعه تلوزیونی افزایش سن جامعه می‌باشد و به مساله فرزندآوری می‌پردازد. شیوه تولید این سریال ۱۱ قسمتی کمی از دیگر سریال‌ها متمایز است و ۸ کارگردان قسمت‌های مختلف آن را کارگردانی کرده اند.

محمدجواد موحد تهیه‌کننده سریال یازده اپیزودی «تازه وارد» درباره آخرین وضعیت این اثر عنوان کرد: تصویر برداری این مجموعه ۶ ماه زمان برد و در باشگاه فیلم سوره تولید شده و محصول خانه تولیدات جوان صداوسیما است.

حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی هشت فیلمساز تازه‌نفس این اثر هستند که ساخت اپیزودهای مختلف را برعهده داشتند تا بتوانند خود را در عرصه سریال‌سازی محک بزنند.

بازیگرانی، چون رضا بنفشه‌خواه، امیرمحمد زند، سپیده خداوردی، آشا محرابی، هادی دیباجی، سهی‌بانو ذوالقدر و زهرا داوودنژاد به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند.

در سریال «تازه وارد» حدود ۳۶ بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان تازه وارد را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیت‌های داستانی بسیار عنوان کرد.

از این‌لحاظ کارگردانی سریال «تازه وارد» با توجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آن‌ها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا رضا کشاورزی به‌عنوان کارگردان و به‌عنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری تازه وارد توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند و بازی‌های درخشانی را نمایش دهند؟

از دیگر بازیگران سریال «تازه وارد» می‌توان به مریم خدارحمی، شیوا خنیاگر، محمد جواد طاهری، شیوا خسرومهر، مهری آل‌آقا، نیلوفر هوشمند، سونیا سنجری و محمد نادری اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ما سه فیتیله‌ای در پلتفرم هم حاضریم کنار هم باشیم/پلتفرم‌ها دنبال سرمایه خودشان‌اند و کودک در این میان بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری‌شان ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی فروتن به خبرهایی که منتشر می‌شود فیتیله‌ای‌ها کنار هم قرار نمی‌گیرند چون با هم به اختلاف خورده‌اند، واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش علی فروتن مجری برنامه «شگفت‌انگیزان» شبکه کودک بود. این روزها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه حمید گلی نمایشی روی صحنه دارند که درباره فضای روانشناختی کودکان است. این نمایش به ویژگی‌هایی همچون کنترل خشم، خجالت‌ بچه‌ها، ‌ حسادت در کودک برمی‌گردد. نمایش موزیکال «دوره گردها» از خردادماه آغاز شده و تا قبل از محرم و صفر هر روز ساعت ۱۷ تا ۱۸ روی صحنه است.

اما چرا این روزها عمو فیتیله‌ای‌ها کنار هم نیستند؟ سؤالی که برخی مطرح می‌کنند آیا این سه نفر با هم قهرند و ارتباطی ندارند و یا مسائلی دیگر در میان است؟

ماجرا از چه قرار است؟

عمو فیتیله‌ای‌ها یا عموهای فیتیله‌ای نام یک گروه متشکل از محمد مسلمی و حمید گلی و علی فروتن است که با هم به عنوان عموهای فیتیله‌ای در مجموعه‌های تلویزیونی و تئاترها برای کودکان نقش اصلی را اجرا می‌کردند. این گروه تاکنون چندین مجموعه تلویزیونی ساخته‌اند.

مسلمی، گلی و فروتن در سال ۱۳۶۴ زمانی که در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بودند، گروهی به نام گروه تئاتر “چهره‌نما” تشکیل دادند. اولین کار حرفه‌ای این گروه با نام جنگ “زنگ بیداری” برای گروه کودک شبکه یک در سال ۱۳۶۷ انجام شد. از آن زمان فعالیت این گروه عمدتاً به صورت اجراهای زنده در برنامه‌های کودکان در تلویزیون ایران بوده‌است، اگر چه اجراهای زنده دیگری نیز به صورت سیّار داشته‌اند، از جمله در اردوگاه‌های افغان پس از جنگ افغانستان.

در فروردین ماه ۱۳۸۱ گروه تئاتر «چهره‌نما» که «علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی» اعضای آن بودند، تصمیم گرفتند که از تجربیات خود استفاده و برنامه‌ای درست کنند که صبح‌ها از شبکه‌دو سیما پخش شده و مخصوص کودکان باشد. این برنامه از فروردین ۱۳۸۱ تا اسفند ۱۳۸۹ ادامه داشت و چند ماه پس از جدایی مجید قناد این برنامه در بهمن ۱۳۸۹ متوقف شد و همکاری ناموفقی با مجید قناد داشت.

ماجرای اختلاف عمو قناد با فیتیله‌ای‌ها برمی‌گردد به چندین سال پیش؛ زمانی که عمو قناد تصمیم گرفت دیگر با آنها کار نکند. اولین واکنش‌های رسمی به این اتفاق در سال ۱۳۹۶ و در یکی از قسمت‌های برنامه «فرمول یک» صورت گرفت؛ زمانی که علی ضیا، مجری برنامه درباره دلایل جدایی فیتیله‌ای‌ها از عمو قناد پرسید. محمد مسلمی در جواب ضیاء گفت: «من اولین کارم را با مجید قناد کار کردم و کسی که دستم را گرفت او بود. اول خدا و بعد ایشان خیلی کمک کرد تا اولین کار من شکل بگیرد.»

علی فروتن، یکی دیگر از عموهای فیتیله ای نیز در آن برنامه گفت: «آقای قناد جزو بهترین‌ها در حوزه کار کودک است و فقط گاهی اختلاف سلیقه پیش می‌آید. ما ۷ سال با او برنامه داشتیم و تهیه‌کننده اول برنامه هم خودش بود اما به دلایلی که گفتنش درست نیست، ارتباط‌مان قطع شد… ما مجبور شدیم برای اینکه جلوی آقای قناد که برای ما عزیز است نایستیم، از گروه جدا شویم.»

گذشت و گذشت و بعد از چندین سال، حدود یک ماه پیش مجید قناد در مصاحبه‌ای به ماجرای اختلافش با فیتیله‌ای‌ها پرداخت. او گفت که به مدت ۵ سال برنامه به خوبی اجرا می‌شد و مشکلی نبود اما بعد غرور بر یکی از فیتیله‌ای‌ها غالب شد و شروع به تک‌روی کرد. وی اضافه کرد: «من احساس کردم آرام‌آرام برنامه بزرگترها را به جای کودکان مخاطب قرار می‌دهد. یعنی موضوعاتش در برخی جاها شنیع است.» و به همین خاطر از برنامه جدا شده است.

سپس محمد مسلمی به این مصاحبه واکنش نشان داد و گفت: همه خوب‌اند. حتی آن‌هایی که بد ما را می‌گویند؛ آنها دوستان ما و استاد ما هستند. حتماً آنها درست می‌گویند. ما دست کسانی که ما را نقد می‌کنند و حتی بد می‌گویند را می‌بوسیم و دوست‌شان داریم.»

سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ پرکارترین، محبوب‌ترین و پراهمیت‌ترین سال‌های فعالیت این گروه بود. پس از ۳ ماه تعطیلی این برنامه، دوباره فیتیله‌ای‌ها با برنامه‌ای با اسم “فیتیله ۲” که جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ پخش می‌شد به تلویزیون و شبکه ۲ بازگشتند.

“فیتیله ۲” با حضور «محمد مسلمی»، «حمید گلی» و «علی فروتن» اجرا شد و از خردادماه ۱۳۹۰ جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ پخش می‌شد؛ این برنامه هم در سال ۱۳۹۱ به کار خود پایان داد؛ اما برای نوروز ۱۳۹۲ دوباره فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون آمدند و با برنامه «فیتیله، عیدا تعطیله» شروع به کار کردند. این‌بار این برنامه به جای ساعت ۲۱، ساعت ۱۴ پخش می‌شد و محمود شهریاری مجری این برنامه بود. در اواسط سال ۱۳۹۲ مهرداد نظام آبادی مجری‌گری این برنامه را برعهده گرفت و تا ۱۵ آبان ۱۳۹۴ برنامه “فیتیله”، به‌طور رسمی ادامه داشت، اما آنها در روز جمعه، ۱۵ آبان ۱۳۹۴ آنها در اجرای نمایشی به نام هتل فیتیله‌ای مرتکب اشتباهی شدند که با اعتراض آذری‌زبانان کشور روبرو و برنامه آنها تعطیل شد.

حالا این موضوع را بعد از انتشار خبرهایی درباره ادامه اختلاف این سه هنرمند (فیتیله‌ای‌ها» پیگیری کردیم و علی فروتن این‌گونه پاسخ داد: ما با آقای گلی که کار می‌کنیم و واقعاً با محمد مسلمی هم هیچ مشکلی وجود ندارد. ما سه هنرمند واقعاً کنار هم زندگی می‌کنیم و همدیگر را دوست داریم. قرار بود سری جدید «دوقلوها» در سال ۱۳۹۸ کار شود که به کرونا برخورد کرد و اتفاق نیفتاد. سال گذشته قرار بود دور هم جمع شویم و این سریال به سرانجام برسد اما با تغییر مدیران سازمان، دوباره ساخت «دوقلوها» به وقفه افتاد.

وی با اشاره به اینکه اگر شرایط فراهم شود ما سه فیتیله‌ای در پلتفرم هم حاضریم کنار هم باشیم، افزود: دکور سریال خاک می‌خورد و از «دوقلوها» خبری نیست. مثلاً برخی می‌گویند در میان ما اختلاف افتاده و و به نوعی بایستی آشتی‌کنان اتفاق بیفتد؛ ما با هم قهر نبودیم که آشتی‌کنان اتفاق بیفتد. واقعاً این طور نیست و ما با هم زندگی می‌کنیم و خدا را شکر مشکلی میان ما وجود ندارد.

این هنرمند سینما و تلویزیون در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه برخی اعتقاد دارند اختلافات باعث شده این فاصله میانِ شما ایجاد شود، گفت: این روزها حاشیه زیاد است. من معتقدم یک مقدار این حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و با همدیگر شفاف و روراست باشیم. فضای‌مجازی این روزها درباره هرکسی حاشیه‌سازی می‌کند.

فروتن با انتقاد از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی، تأکید کرد: برخی می‌گویند برویم نمایش‌خانگی کار کنیم؛ واقعاً مافیایی در آنجا هم وجود دارد. چندین بار طرح و ایده برده‌ایم و توجهی به آن نداشتند. چون می‌خواهند بیشترین سهم را ببرند و به امثال ما اجازه نمی‌دهند. پلتفرم‌ها دنبال سرمایه خودشان‌اند و کودک در این میان بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری‌شان ندارد. به همین خاطر علاقه‌ای به کار در زمینه کودک ندارند. ان‌شاءالله بستر کار فراهم شود، «فیتیله‌ای‌ها» دور هم جمع شوند و کنار هم کاری خواهند کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لئاندرو دنیرو» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لئاندرو دنیرو رودریگز، نوه رابرت دنیرو که در فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» بازی کرده بود در ۱۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، لئاندرو دنیرو رودریگز، نوه رابرت دنیرو در حالی که ۱۹ سال داشت از دنیا رفت.

رابرت دنیرو در بیانیه‌ای به ورایتی گفت: من عمیقا از درگذشت نوه محبوبم لئو ناراحت هستم. قدردان تسلیت همه هستیم و می‌خواهیم برای غم از دست دادن لئو به ما حریم خصوصی داده شود.

درنا دنیرو مادر رودریگز و دختر و فرزند بزرگ رابرت دنیرو در پستی اینستاگرامی از مرگ پسرش خبر داد.

او نوشت: … تو دلخوشی من بودی و تمام آنچه در زندگی من خالص و واقعی بود. کاش الان با تو بودم کاش با تو بودم، نمی‌دانم چگونه بدون تو زندگی کنم، اما سعی می‌کنم ادامه دهم و عشق و نوری را که تو باعث شدی تا مادرت باشم، گسترش دهم …

رودریگز و درنا دنیرو در فیلم بردلی کوپر «ستاره‌ای متولد شده است» در سال ۲۰۱۸ نقش مادر و پسری به نام پائولت و لئو استون را بازی کردند. آنها سال ۲۰۰۵ در فیلم «مجموعه» و سال ۲۰۱۸ در فیلم «کاباره ماکسیم» با هم جلوی دوربین رفته بودند.

جامعه هالیوود هم به مرگ رودریگز واکنش نشان داد. بازیگر دبی مازار نوشت: در شوک هستم. خیلی متاسفم

ویکتوریا گوتی پیامی صمیمانه به یاد رودریگز به اشتراک گذاشت: روزی که برای اولین بار به تو چشم دوختم ۳ ساله بودی … پسر جوان دوست داشتنی و شگفت انگیزی بودی که به یک مرد جوان شگفت انگیز تبدیل شدی …

درباره دلیل درگذشت نوه دنیرو توضیحی داده نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایدئولوژی گریزی و مکتب زدایی بلای جان آثار انقلابی و دفاع مقدسی/ شاهد یک جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی تصریح کردند: سینمای ما عاری از تفکر و اندیشه شده است؛ از سوی دیگر تحریف تاریخ و واقعیت ها و بی توجهی به ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سینما بسیار زیاد شده و استمرار این روند خطرناک است!

تعدادی از سینماگران و کارشناسان زبده فرهنگی کشور با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی تصریح کردند: سینمای ما عاری از تفکر و اندیشه شده است؛ بسیاری از فیلمنامه نویسان، تهیه کنندگان و کارگردانان فقط به فکر جیب های شان هستند و از سوی دیگر تحریف تاریخ و واقعیت ها و بی توجهی به ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سینما بسیار زیاد شده و استمرار این روند خطرناک است! این افراد متذکر شدند: تولید فیلم های ضد دفاع مقدس مانند «سینما متروپل» و «گل های باوارده» بسیار خطرناک است و باید جلوی این اتفاق گرفته شود.

به گزارش سینماپرس مقوله محتوا در سینما بسیار مهم است چرا که هر آن چیزی که خالق هنر قصد دارد از طریق فرم اثر هنری خود به مخاطب ارائه کند محتوا تلقی می شود. بی تردید سینما نیازمند محتوای سالم است در صورتی که سینمای ایران این روزها شاهد وفور آثاری با محتوای به شدت ضدفرهنگی و نازل و ناسالم است. از یک سو فیلم های به اصطلاح کمدی سطح پایین و سخیف سرشار از رقص و آواز و شوخی های زشت و زننده کلامی و تصویری سینما را احاطه کرده و از سوی دیگر برخی از فیلم هایی که به اسم سینمای ارزشی و استراتژیک تولید می شوند نیز عاری از محتوای واقعی و سالم هستند و اغلب به صورت تحریف شده دوران جنگ و انقلاب را روایت می کنند.

در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان زبده فرهنگی کشور آقایان: جواد شمقدری، ناصر شفق، سیداحمد میرعلایی، سیدرضا محقق، منوچهر اکبرلو، پژمان کریمی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی حسن زاده، سیروس تسلیمی، محمود پاک نیت، محمدصادق کوشکی، رهبر قنبری و علیرضا سربخش گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل گردآوری شده است.

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی و تهیه کننده سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: وقتی به محتوای آثار سینمایی توجه نمی شود دیگر نمی توان عنوان کالای فرهنگی را به این آثار داد؛ یک سری از فیلم هایی که به اسم اثر سینمایی تولید می شوند دون شأن وزارت ارشاد هستند به نحوی که ارشاد باید علیه برخی آثار سینمایی اعلام جرم کند، نه اینکه به آن ها مجوز بدهد. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از فرهنگ است نه لطمه زدن به آن! اما متأسفانه برخی آثاری که با مجوز ارشاد تولید می شوند رسماً ضد فرهنگ هستند و وقتی نسبت به ساخت این فیلم ها انتقاداتی صورت می گیرد بلافاصله اینطور بیان می کنند که این آثار برای مخاطب دارای جذابیت است! حال پرسش اینجا است که که آیا جذابیت یک اثر برای مخاطب باید مدیران ارشاد را به این امر وادار کند که مسأله مهم محتوا را فراموش کنند؟

ناصر شفق بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این باره به سینماپرس گفت: سینمای ایران ذلیل شده؛ فیلم خوب ساختن در سینما تنبیه و ساختن فیلم های نازل و سطحی تشویق به همراه دارد! شما وقتی فیلم خوبی بسازید معمولاً نه اکران خوبی می گیرد نه در جشنواره ها راه پیدا می کند و نه کسی آن را تحویل می گیرد اما وقتی آثار دم دستی و سطحی و پیش پاافتاده می سازید بهترین زمان و سالن های اکران به فیلم شما تعلق می گیرد. عدم شناخت مسئولان از هنر و هنرمند باعث شده تا ما در سینما با انبوهی از فیلم های سطحی دو زاری روبرو شویم که متأسفانه در آن ها حریم شکنی و حرمت شکنی حرف اول و آخر را میز ند! بسیاری از فیلم ها علناً خطوط قرمز را رد می کنند به گونه ای که گاهی این تصور می شود که رد کردن خطوط قرمز در سینمای کشور ما بدل به ارزش شده است!

جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس پیشین سازمان سینمایی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: خطر تولیدات ظاهراً دینی و ارزشی که برخی واقعیت های انقلاب را تحریف می کنند کمتر از فتنه ها نیست؛ ما نباید کاری کنیم که نسل جوان که در آن روزگار نبوده فکر کند واقعیت تاریخی آن چیزی است که در برخی از این فیلم ها روایت می شود! این نوع فیلم ها بعضا بر ضد مقوله جهاد تبیین است و نوعی ایدئولوژی زدایی و مکتب گریزی بلای جان سینمای انقلاب و دفاع مقدس شده است. فیلم هایی که ظاهر ارزشی اما محتوای نامناسب دارند می توانند در دراز مدت به ضد خودشان بدل شوند. این اتفاق بسیار تلخ است که سینمای جمهوری اسلامی ایران مانند شبکه های معاند که تاریخ انقلاب را تحریف می کنند بیاید و به اسم تولید فیلم درباره وقایع دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و… واقعیت ها را تحریف کند.

منوچهر اکبرلو در این باره خاطرنشان کرد: به نظرم مشکل اصلی از جایی شروع شده که در ارزشیابی در نقد و در حمایت دولتی از فیلم ها بین فرم و محتوا تفکیک قائل شده ایم در حالی که در واقعیت این دو از هم تفکیک شدنی نیستند. بسیاری از فیلم های به اصطلاح ارزشی فقط بر اساس ارائه یک مضمون ارزشی ساخته می شوند و کیفیت فرم و تکنیک معمولاً یا مورد غفلت قرار می گیرد یا به دلیل دانش کم فیلمساز نتیجه مطلوب به دست نمی آورند و از سوی دیگر فیلم هایی که با عنوان فیلم کمدی سبک حجم اصلی اکران را به خود اختصاص می دهد برعکس نیاز به داشتن یک مضمون ارزشمند نمی بینند و صرفاً می کوشند با توجه به سلیقه و ذائقه روز مخاطب و نیاز مردم به تفریح فقط یک فیلم سرگرم کننده تولید کنند.

سیدرضا محقق تهیه کننده سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: رسالت سینما آگاهی بخشی به جامعه و ایجاد تفکر است از این رو محتوای فیلم ها باید تماماً مفید و سالم باشند حتی اگر در بستر طنز تولید می شوند و می خواهند برای مخاطب سرگرمی ایجاد کنند باز هم نباید دست به هر کار سطحی نگر و سبک سرانه ای بزنند و نیاز است تدبیری اندیشه کنند تا مخاطبان شان مسائل و نکات مفید را از آثار آن ها دریافت کنند. داشتن محتوای سالم در سینما قطعاً بسیار مهم و پر اهمیت است. رسالت سینما این است که اثری را به جامعه ارائه کند که از نظر محتوایی سالم باشد و خدای ناکرده جامعه را به سمت انحطاط و نابودی نکشد.

پژمان کریمی منتقد سینما و روزنامه نگار فرهنگی در گفتگو با سینماپرس تأکید کرد: ما از ابتدای ورود سینما به کشورمان با مسأله فقدان محتوای سالم روبرو بوده و همچنان با این معضل در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم چرا که این اصل اساسی درک نشده که رسالت هنر اندیشه سازی و اندیشه ورزی است و فیلم ها نباید صرفاً جنبه سرگرم سازی مخاطب و درآمدزایی داشته باشند. ما باید نیروهای جوان و متعهد را شناسایی کرده و آن ها را به کلاس ها و آموزشگاه های متعهد سینمایی بفرستیم و تنها در آن صورت است که می توانیم اندکی به آینده سینما در کشورمان امیدوار باشیم و انتظار این را داشته باشیم که در کشورمان سینمایی محتواگرا و اندیشه ورز پا بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حسن زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اظهار داشت: علیرغم گذشت بیش از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان عرصه فرهنگی و هنری کشور به ویژه عرصه سینما، نشر و… مظلوم مانده و ما شاهد یک جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم؛ در واقع سکولارها و لیبرال ها عرصه فرهنگی را در دستان خود گرفته اند و این وظیفه هنرمندان جبهه انقلاب را سنگین تر می کند تا حضوری جدی تر و غیرتمندانه در سینما داشته باشند. عرصه فرهنگ و هنر عرصه بسیار مهمی است و هرگز نباید آن را به حال خود رها کرد؛ قطعاً در این خصوص نقش مدیران و سیاست گذاران فرهنگی و همچنین هنرمندان متعهد و انقلابی بسیار پررنگ تر است تا جلوی ترویج مفاهیم نادرست در سینما را بگیرند و ارزش ها را در سینما جاری سازند.

سیروس تسلیمی تهیه کننده و نویسنده پیشکسوت سینما تصریح کرد: سینمای کشور ما بعد از پیروزی انقلاب در دهه ۶۰ سینمایی پیشرو و آگاهی بخش بود که اغلب فیلم هایش پیام های انسانی را به دنیا مخابره می کردند اما متأسفانه به واسطه سهل انگاری های صورت گرفته و سیاست گذاری های غلط این سینما امروزه بدل به سینمایی به شدت بنجل و پیش پا افتاده شده که روز به روز محتوای فیلم هایش دچار تنزل بیشتر می شود. باعث تأسف است که باید بگویم برخی افراد سینما را بدل به بنگاه بساز بفروشی کردند و به جای ارائه پیام در آثار انواع رقص را در فیلم ها ترویج می کنند! در واقع الآن فیلم های سینمایی به جای اینکه در پی ارائه پیام های انسانی و ارزشمند به مخاطبان شان باشند دنبال سودآوری هستند!

محمود پاک نیت بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: واضح است که این روزها سینمای ما عاری از تفکر و اندیشه شده است؛ فیلمنامه ها اغلب بسیار سردستی و سطحی نگرانه نوشته می شند و شرایط به گونه ای است که در برخی پروژه ها لحظه فیلمبرداری مابقی فیلمنامه به صحنه می رسد و همان لحظه بدون هرگونه تفکر و تعمقی راجع به فیلمنامه متن ارسالی ضبط می شود! متأسفانه بسیاری از فیلمنامه نویسان، تهیه کنندگان و کارگردانان فقط به فکر جیب های شان هستند؛ جدا از برخی نویسندگان که در پی اهداف ارزشمند هستند و به پول فکر نمی کنند اما تعدادشان زیاد نیست، مابقی افراد تنها دنبال پر کردن جیب های شان هستند. به خصوص برخی تهیه کنندگان فقط دنبال بازار هستند و می خواهند زودتر با فروش آثارشان به سودهای کلان برسند.

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی به سینماپرس گفت: با نهایت تأسف باید عنوان کنم که عده ای همچنان سینمای آبگوشتی دوران پهلوی را دنبال کرده و به آن افتخار می کنند! سینمای آبگوشتی در آن دوران زننده نبود چرا که آن ها ادعایی در خصوص فرهنگی بودن سینما نداشتند اما در این دوران با این ادعاهایی که وجود دارد وجود چنین فیلم هایی به شدت زننده و نشانه ارتجاع و عقبگرد است و مدیران فرهنگی باید قاطعانه جلوی استمرار تولید این فیلم ها را بگیرند. بی شک دستگاه هایی که پول می دهند مسئولیت شان بسیار سنگین است. باید از آن ها پرسید چرا پول و امکانات به کسانی نمی دهید که به ارزش های دینی و انقلابی باور دارند و به آن همچنان احترام می گذارند؟ باید از مدیران سینمایی این سوأل را پرسید که آیا در طول ۱۰ سال اخیر یک فیلم سینمایی در رابطه با انقلاب و نهضت امام (ره) ساخته شده؟ نسل امروز از کجا باید انقلاب را بشناسد وقتی هیچ اثر سینمایی درخوری در این حوزه تولید نشده و هنوز ما در ایام انقلاب تنها فیلمی مانند «تیرباران» ساخته علی اصغر شادروان را باید نمایش دهیم که مربوط به دهه ۶۰ است؟ اسفا که سینما امروزه برای یک عده ای منبع درآمدزایی شده و به خوبی در آن مشغول کسب و کار هستند!

رهبر قنبری تهیه کننده و کارگردان سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: برخی فیلمسازان با اندیشه به شدت حقیرانه مبادرت به ساخت فیلم می کنند! این باعث تأسف است که بخش عمده ای از سینما به دست بچه هایی افتاده که فاقد آگاهی و دانش کافی هستند! آن ها نه می دانند فیلمنامه چیست و نه از سینما سردر می آورند! از سوی دیگر ما با مدیرانی روبرو هستیم که همواره شعارهای زیبا مانند تنوع ژانر در تولیدات سینمایی و… را می دهند اما خبری از این شعارها و وعده های شان نیست.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در این راستا تصریح کرد: تحریف تاریخ و واقعیت ها و بی توجهی به ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سینما بسیار زیاد شده و استمرار این روند خطرناک است! چرا ما باید در سینمای جمهوری اسلامی ایران از ساخت فیلمی مانند «سینما متروپل» حمایت کنیم که به نام دفاع مقدس اثری ضد دفاع مقدس است؟ چرا باید در این سینما فیلمی مانند «گل های باوارده» تولید شود که انگیزه های ملی مذهبی در ورای تولید آن وجود دارد؟ این ها همه مایه نگرانی است! «سینما متروپل» اثری بود که به اسم دفاع مقدس به خورد مخاطب دادند اما رسما ضد دفاع مقدس بود! یا فیلم دیگری در همین جشنواره وجود داشت که رسما نقش کلیه مردم ایران اسلامی در مواجهه و مقابله با دشمنان بعثی را نادیده گرفته بود! کارگردان آبادانی «گل های باوارده» تمام تلاش خود را به کار برده بود تا نشان دهد در قضیه آبادان فقط آبادانی ها نقش داشتند و هیچ اثری از ایرانیان و قومیت های مختلف دیگر در فیلمش دیده نمی شد. آیا مسئولان بررسی فیلمنامه ها در خوابند؟ من واقعا نگرانم؛ این ها تحریف واقعیات و ارزش های انقلاب اسلامی است. ما داریم این دروغ ها را به خورد جوانان می دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم تشییع پیکر «فریماه فرجامی»


سینماپرس : مراسم تشییع پیکر «فریماه فرجامی» بازیگر فقید سینما و تلویزیون صبح امروز ۱۳ تیر در مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم موهن «پرونده باز است» دارای پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با آغاز پیش‌فروش‌ بلیت آخرین فیلم کیومرث پوراحمد جدید ترین پوستر این فیلم رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده یاد کیومرث پوراحمد از روز چهارشنبه ۱۴ تیر در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود و حالا منتظر حکم دادگاه است…

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، رها فریدونی، اعظم عرفانی و با حضور سام قریبیان، مه لقا باقری، جواد طوسی در این اثر بازی کرده اند.

بازیگران نوجوان این فیلم نیز پویا نجفی، مهبد جهان‌نوش، راشین ربی، محمد متین ستاری، یزدان عیدی هستند.

اکران این فیلم از روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌شود.

دیگر عوامل این فیلم می توان به مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، تدوین: خشایار موحدیان‌ و سعید سیاح، موسیقی: حمیدرضا یراقچیان، طراح چهره پردازی: محسن دارسنج، صدابردار: بهمن حیدری، صداگذار و ترکیب صدا: مهدی جمشیدیان، طراح صحنه و لباس: امیرعباس دهقانی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: فرزاد ظریفی، فیلمبردار: احمدرضا گودرزی، مدیر تدارکات: حسین روزبهانی، عکس: مهدی حیدری اشاره کرد.

پرونده باز است به تهیه کنندگی علی قائم مقامی تولید و پخش آن توسط خانه فیلم است که محمد شکیبا پوستر آن را طراحی کرده است.

این فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشنهاد مشخص ما برای نهاد اصلی تنظیم‌گر و بالادست حوزه «صوت و تصویر فراگیر» نهادی شبیه نهاد نظارت بر مطبوعات است؛ نهادی فراقوه‌ای، فرا سازمانی و فرادستگاهی!


سینماپرس: قائم مقام وزیر فرهنگ گفت: نگاه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سکوهای پخش محتوا یا پلتفرم‌ها نگاه فرصت‌محور است و نگاه حذفی نداریم چون وزارتخانه، ذاتا تولیدکننده نیست که شکل رقابتی داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تا زمانی که بازیگر سمت «سینما» نرود «سینما» به سمت او نخواهد رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان این‌که صحنه‌ تئاتر به بازیگر قدرت می‌دهد و منجر به تقویت بازی او مقابل دوربین می‌شود، گفت: جای خالی بازیگران توانمند تئاتر در کارهای سینمایی و تلویزیونی احساس می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محسن عباسپور در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بسیاری از بزرگان سینما و تلویزیون در ابتدا کار خود را از تئاتر شروع کردند و همزمان با فعالیت در سینما و تلویزیون به فعالیت در تئاتر نیز ادامه می‌دادند و صد درصد، کارهای تئاتر برای علاقه‌مندان به تصویر می‌تواند سکوی پرتاب باشد؛ چرا که صحنه تئاتر به بازیگر قدرت می‌دهد و او را تقویت می‌کند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی شاهرگ (سید جلال اشکذری ۱۳۹۸) افزود: کافی است که بازیگر برای ایفای نقش در سینما و تلویزیون، بازیگری مقابل دوربین را هم یاد گرفته و قاب‌ها و لنزها را بشناسد. بداند که مقابل دوربین چه کاری باید انجام دهد.

عباسپور گفت: کارهای تئاتر برای تربیت و تقویت حس، بدن و بیان بازیگر فوق‌العاده‌است؛ کارگردان‌های سینما و تلویزیون می‌توانند به بازیگرهای تئاتر اعتماد کرده و با خیال آسوده کارهای خود را پیش ببرند.

بازیگر فیلم سینمایی عمارتی در مه (محمدعلی سلیمان‌تاش ۱۴۰۱) اظهار داشت: بازیگری که توانایی ایفای نقش در هر دو عرصه تئاتر و سینما را داشته باشد بسیار توانمند است. بازیگری که در سینما و تلویزیون فعالیت دارد و به شهرت رسیده لازم است در زنده نگه داشتن هنرهای نمایشی هم فعالیت کند چرا که تئاتر نیازمند حمایت هنرمندان بزرگ است و اگر این اتفاق بهتر رقم بخورد مردم هم از تئاتر بیشتر استقبال خواهند کرد، ضمن اینکه هنرمندان جوان ما در کنار بزرگان بیشتر یاد می‌گیرند و تجربه میکنند.

تئاتر در ایران یتیم مانده است

عباسپور همچنین با بیان اینکه تئاتر در ایران یتیم مانده است اظهار داشت: از طرف هنرمندان، مردم و مسوولان آنگونه که باید و شاید از تئاتر حمایت نمی‌شود.

بازیگر فیلم سینمایی هفت (کیارش اسدی زاده ۱۳۹۹/ ۱۴۰۰) و سریال روزهای ابدی (به کارگردانی جواد اشکذری ۱۳۹۷) گفت: تا زمانی که بازیگر سمت سینما نرود سینما به سمت او نخواهد رفت. تئاتر این عرصه را برای بازیگر فراهم می‌کند اما کافی نیست.

او گفت: تا زمانی که کارگردان‌های سینما و تلویزیون به تئاتر اهمیت ندهند و از آن حمایت نکنند، از استعدادهای موجود در صحنه‌های تئاتر غافل می‌شوند و این اجحاف بزرگی در حق بازیگران تئاتر برای راهیابی به عرصه سینما و تلویزیون است.

مشاهده خبر از سایت منبع