X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

ترجیح می‌دهم در گاوداری‌ام کار کنم تا این که سر کارهای ضعیفی که با پول گرفتن از نابازیگرها ساخته می‌شود بروم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی کاظمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: ترجیح می‌دهم در گاوداری‌ام کار کنم تا این که سر کارهای ضعیفی که با پول گرفتن از نابازیگرها ساخته می‌شود، بروم.

به گزارش سینماپرس، مرتضی کاظمی بازیگر مجموعه تلویزیونی بازگشت به خانه (مسعود نوابی ۱۳۷۵-۷۶) در گفت وگو با ایرنا درباره کارهای جدیدش اظهار داشت: مگر کار جدید وجود دارد؟ کارها تعطیل است و کارهایی هم که وجود دارد کارهای مطمئنی نیستند. به همین خاطر خودم را خیلی درگیر کار نمی‌کنم.

او با اشاره به آخرین کار خود در پیش از سال جدید در یک تله فیلم به نام بهاران گفت: بعد از آن سر هیچ کاری نرفتم. کارهای زیادی پیشنهاد شد اما شرایط به گونه‌ای نبود که بپذیرم.

در سینما مد شده برخی با پول گرفتن از نابازیگرها کارهای «تو کمدی» می‌سازند

بازیگر مجموعه عروس تاریکی (محمود معظمی ۱۳۹۸) گفت: دوست داشتم سر کارهای جدید بروم اما بیشتر کارها مسائل اقتصادی مطمئنی نداشت. در سینما مد شده برخی به نام کارگردان از عده‌ای نابازیگر که علاقمند بازیگری هستند پول می‌گیرند و سرمایه اولیه را تامین و با دو بازیگر کار را شروع می کنند که در نهایت به سرانجام نمی رسد و به اصلاح کارهای توکمدی هستند.

سینما و تلویزیون شرایط خوبی ندارند

او اظهار داشت: خوشبختانه تئاتر هنوز دچار این آفت نشده و نمی‌شود. اهالی تئاتر آنقدر پاک هستند که اجازه چنین شرایطی را نمی‌دهند اما سینما و تلویزیون شرایط خوبی ندارند. تلویزیون که کار تولیدی ندارد و خیلی از کارهای تلویزیونی حداقل در ۷ ماه گذشته متوقف شده است.

باید دنبال کاری باید باشم که اعتبار سی و چند ساله‌ام زیر سوال نرود

بازیگر فیلم سینمایی نازلی (محمود معظمی ۱۳۹۵) تاکید کرد: خیلی دنبال کار نیستم. یک گاوداری در سمت ساوه دارم و بیشتر درگیر آن هستم. کاری که باب میلم باشد نیست. اگر هم باشد باید دنبال کاری باشم که اعتبار سی و چند ساله‌ام زیر سوال نرود. خیلی سراغ کار نمی روم بلکه در آینده شرایط بهتر شود.

او درباره برخی آثار سینمایی در حال اکران هم گفت: این قبیل کارها را مردم کف خیابان دوست دارند. به این دلیل که، مردم سال‌ها در شرایطی قرار گرفتند که همه فیلم‌ها غم و اندوه بوده و اکنون دریچه‌ای می‌بینند. بماند که در پشت این دریچه چه اتفاقاتی می‌افتد. این قبیل کارها را کارهای مبتذل می‌دانم که هیچ ارزش هنری از نظر من ندارد.

بازیگر سریال همه چیز آنجاست (شهرام شاه‌حسینی ۱۳۹۳) افزود: این قبیل کارها، فقط کار گیشه‌ای است که در مقطعی مردم آنها را تماشا می‌کنند و در نهایت می‌بینند که چیز به درد بخوری نیستند تا بتوانند برداشت مثبتی هم داشته باشند.

مردمی که سمت سینما می‌روند مردم فهیمی هستند

او تاکید کرد: این قبیل کارها به قهقرا می رود و ماندگار نیستند. چون مردمی که به سمت سینما می روند عمدتا مردم فهیمی هستند. به سینما می‌روند تا حتی با دیدن چنین کارهایی هم دقایقی بخندند و در انتها دلزده می‌شوند و اکثریت نگاه خوبی به این قبیل کارها ندارند.

عده‌ای در سینما رگ خواب مردم دستشان است

بازیگر مجموعه تلویزیونی چرخ فلک (عزیزالله حمیدنژاد ۱۳۹۵) همچنین گفت: عده‌ای در سینما رگ خواب مردم دستشان است و از شرایط به وجود آمده سوء استفاده می‌کنند و کسی هم جلوی این کارها را نمی‌گیرد.

به عقیده این پیشکسوت سینما و تلویزیون، برخی کارهای سینمایی به مثابه سمی برای سینماست.

کاظمی گفت: این کارها جز این که سینما را نابود کنند و ته مانده آن را از هم از بین ببرد عایدی برای سینما ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بابائیان: معضل سینمای کودک مدیرانی است که با فیلم و سینما آشنا نیستند/ به جای تولید فیلم سیاه فیلم کودک خوب بسازید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه کننده سینما گفت: متأسفانه حتی شوراهای مرتبط با سینمای کودک هم با دیدگاه کارشناسی جلو نمی روند.

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: معضل اصلی سینمای کودک مدیرانی هستند که با فیلم و سینما آشنا نیستند و دغدغه ای برای تولید آثار خوب ندارند و متأسفانه حتی شوراهای مرتبط با سینمای کودک هم با دیدگاه کارشناسی جلو نمی روند و این اتفاق در سینما نمود عینی دارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «وای آمپول» و «یک فراری از بگبو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: دغدغه من در طی تمامی سال هایی که در سینما حضور دارم فیلمسازی برای کودک و سینمای کودک بوده و به همین علت هم حدود ۱۴ کار کودک ار در کارنامه ام دارم؛ بنده در این سینما تجربه دارم و بر اساس تجربه ای که به دست آورده ام عنوان می کنم که حضور مدیران کوتاه مدت که با جنس فیلم و سینما آشنا نیستند ضربات جبران ناپذیری را به سینما و به ویژه سینمای کودک می زند.

وی ادامه داد: حتی نمی دانند باید برای سینمای کودک چگونه خرج کنند. از نظر اینکه از این گونه مهم سینما حمایت شود نگاه خوبی وجود ندارند و به همین جهت اکثر فیلمسازان کودک به دلیل عدم حمایت دولت دست از کار کشیدند و به سمت سینماهای دیگر مانند سینمای کمدی و اجتماعی رفته اند.

بابائیان در همین راستا افزود: ما سینماگران زیادی داریم که در کارنامه شان فیلم ها و سریال های خوب در خصوص کودکان وجود دارد مثل زنده یاد پوراحمد که فیلم های خوبی در این حوزه ساخته بود اما اواخر عمرش رفته بود سمت سیاه نمایی و یا رسول صدرعاملی و مرضیه و برومند و فریال بهزاد و… که متأسفانه سینمای کودک را فراموش کردند و به سمت و سوی دیگری رفتند. همه این اتفاقات به دلیل سهل انگاری های مفرط سیاست گذاران در حوزه سینمای کودک است.

این سینماگر سپس با بیان اینکه محتوای فیلم های مختص کودکان باید به روز بوده و برای آن ها جذابیت داشته باشد اظهار داشت: طی سال های اخیر انیمیشن ها بیش از سینمای رئال کمک کننده بودند و متأسفانه مابقی فیلم ها هیچ جنبه آموزشی و… برای کودکان نداشتند و صرفاً جهت شادی و مفرح بودن تولید شده بودند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اتل متل توتوله» و «راز دشت تاران» خاطرنشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی باید سالانه حداقل از ۲۰ فیلم خوب کودک برای تولید حمایت کند؛ بچه های سینمای کودک آمادگی کار دارند سناریوهای خوبی هم در این حوزه هست اما چون از سینمای کودک در اکران حمایت نمی شود آن ها به سمت کار در فضاهای دیگر سینما می روند.

وی با انتقاد شدید از فیلم های سیاه که سینمای کشور را در بر گرفته اند تصریح کرد: به جای تولید فیلم های سیاه سرشار از فقر و اعتیاد و گدایی فیلم کودک خوب بسازید و آن ها را به جشنواره های معتبر دنیا ارائه دهید! البته وقتی بخشی از مدیران سینمایی با سینما مرتبط نیستند نتیجه همین می شود؛ پرسش بنده این است که الآن بخش فرهنگی فارابی چه می کند؟

بابائیان متذکر شد: از حرف تا عمل فاصله بسیار است. ما بسیار وعده شنیده ایم که قرار است از سینمای فاخر کودک حمایت شود اما کو؟ رئیس سازمان سینمایی باید کسانی که سینمای کودک را می شناسند را صدا بزنند و به این ها بودجه دهند و از آن ها حمایت کنند. این گونه سینمای کودک می تواند در داخل و خارج از مرزها رونق باشد.

این تهیه کننده در پایان این گفتگو افزود: اگر فارابی شوراهای کاربردی داشت حتماً فیلم های خوب ساخته می شد. کلام آخر من این است که ما داستان ها و قصه های خوبی داریم که مسئولان باید از آن حمایت کنند؛ فیلمسازان وقتی حمایت نمی شوند ناامید شده و مسیر دیگری را در پیش می گیرند که به نفع سینمای کودک نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تداوم جلسات «فارابی» در اصفهان به بهانه «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه‌ای با عنوان دومین نشست شورای سیاستگذاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پس از گذشت دو سال از رفت و آمدهای مدیران و دبیر این جشنواره به اصفهان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه شورای سیاستگذاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان برگزار شد.

در این جلسه سیدمهدی جوادی، دبیر جشنواره با ارائه گزارشی از روند اجرایی جشنواره، «صندوق پروانه» را اقدامی اساسی و ماندگار در جشنواره سی و پنجم دانست و گفت: مؤثرترین و متفاوت‌ترین اقدام جشنواره راه‌اندازی صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان تحت عنوان «پروانه» است که با حمایت شهردار اصفهان پایه گذاری شد، شخصیت فرهنگی شهردار اصفهان در تحقق این عرصه بسیار مثمر ثمر بوده است.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: امسال برای «صندوق پروانه» بیش از ۳۰۰ اثر، طرح و فیلمنامه ارسال شده، قطعاً همه آثار از درجه کیفی بالایی برخوردار نبوده، اما به منظور باز شدن راهی برای معرفی دغدغه‌مندان فیلم کودک و نوجوان، اتفاق مبارکی است.

وی با اشاره به مزیت راه اندازی «صندوق پروانه»، عنوان کرد: درصدد دریافت مشارکت سایر نهادها در صندوق پروانه هستیم که این موضوع با استقبال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مواجه شده است و احتمالا ضلع دیگر این صندوق کانون خواهد بود، مضاف که با صداوسیما نیز گفت‌وگوهایی در حال انجام است.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد که «صندوق پروانه» موجب خواهد شد تا بودجه تولید در حوزه کودک و نوجوان ۳۰۰ درصد افزایش یابد؛ اگرچه این عدد در واقعیت بازهم عدد ناچیزی برای سرمایه‌گذاری روی آثار سینمایی درخور است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به تفاوت جشنواره امسال با دوره‌های گذشته، گفت: جایزه‌ها در جشنواره‌های گذشته با تاکید بر مزیت‌های تکنیکی بوده‌است، اما امسال اضافه شدن جایزه «تعلیم و تربیت» و «بازارپردازی» وجه متفاوتی ناظر بر اهمیت محتوا و مضمون در آثار کودک و نوجوان است و همان‌گونه که در این جلسه پیشنهاد شد جایزه تعلیم و تربیت فارابی را با مشارکت حداکثری اهالی فرهنگ و تعلیم و تربیت اهدا خواهیم کرد.

جوادی با ابراز دغدغه نسبت به محتوایی که قرار است سبد مصرف فرهنگی کودکان را پر کند، تاکید کرد: جشنواره می‌تواند به تولید این محتوا جهت دهد، ما جشنواره سکولار و حتی خنثی برگزار نخواهیم کرد و تمام اعضا و اجزا جشنواره باید سمت و سویی انقلابی و تعلیم وتربیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: ایجاد یک زنجیره ارزش‌گذاری و اکوسیستم سازی کودک با محوریت فیلم‌های کودک و نوجوان از دیگر اهداف پیش‌رو است، در این مسیر در نظر داریم به بهانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال یک گفتگوی ملی درباره زیست بوم فکری فرهنگی کودک و نوجوان ایجاد کنیم.

جوادی، بیان کرد: هدف ما برگزاری جشنواره‌های صرفاً فنی نیست، بلکه محتوای جشنواره فیلم کودک و نوجوان با سمت و سوی تربیت یک کودک ایرانی- اسلامی برای ما حائز اهمیت است.

در ادامه این جلسه علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و عضو شورای سیاستگذاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: با تحولی که در نسل امروز شاهد هستیم، اگر از زبان هنر برای برقراری ارتباط غفلت کنیم، دچارخسران خواهیم شد، لذا هر ۲ حوزه تعلیم و تربیت و عرصه تفریح و سرگرمی کودک و نوجوان، ایجاب می‌کند به هنر بهای بیشتری بدهیم و برگزاری امثال این جشنواره‌ها که از سابقه خوبی برخوردار است و به لحاظ سنی به بلوغ کاملی هم رسیده است، در حکم ظرفیتی است که می‌تواند به ما کمک کند تولیدات و محصولات بیشتری برای غنی‌سازی این دو حوزه یاد شده برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم.

به گفته وی، در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان باید کار ویژه‌ای صورت بگیرد که در این راستا اختصاص جایزه تعلیم و تربیت متناظر با محتوای فیلم‌ها، پیشنهاد بسیار خوب از سوی بنیاد سینمایی فارابی بود که در لوای این اقدام یک ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: از دیگر پیشنهادات برای جشنواره امسال فیلم کودک و نوجوان این است که امکان حضور نوجوانان و کودکانی را از سراسر ایران زمین با نگاه تنوع اقوامی در سی‌وپنجمین جشنواره فراهم کنیم و در صورت امکان، حتی شاهد حضور نوجوانانی ازکشورهای خواهر خوانده شهر اصفهان یا دارای اثر (فیلم) در جشنواره باشیم.

شهردار اصفهان، در بخشی دیگر گفت: معتقدم باید بتوانیم زمینه حضور جمع گسترده‌ای از کودکان ایران زمین را از طریق میزبانی ساده ومهربانانه فراهم کنیم و یک فضای کودکانه را در کشور رقم بزنیم.

وی افزود: لازم است در این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، مسئولان اجرایی باید نسبت به فراهم‌سازی زمینه حضور علاقه‌مندان به فیلم‌های کودک و نوجوان از سراسر کشور تدبیر کنند و با راه‌اندازی سامانه‌ای نسبت به ثبت نام و ثبت تقاضای افراد دغدغه‌مند مانندفیلم‌سازان کودک اهتمام ورزند.

قاسم‌زاده در پایان اظهار کرد: ستون فقرات جشنواره‌ها، تولید فیلم است؛ در این راستا باید اقداماتی در راستای شتاب‌بخشی در این زمینهبرای جشنواره امسال انجام دهیم و تعداد فیلم‌های امسال را به حد قابل قبولی برسانیم.

همچنین در روند برگزاری این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره با بیان نکات خود به بررسی و اظهار نظر درباره دستور جلسه پرداختند.

اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را پوران درخشنده، فرزانه کلاهدوزان، سیدمهدی جوادی، علی قاسم زاده، وحید ملتجی، بیژن نوباوه، کمال حیدری و اصغر فارسی تشکیل می‌دهند.

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری سیدمهدی جوادی، دهم تا شانزدهم مهر در اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسلاملو: برخی از کسانی که بر مسند مدیریت نشسته اند به باطن عرفانی و نورانی دوران دفاع مقدس باور ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما گفت: در زمینه تولید آثار مبتنی بر ارزش های دفاع مقدس و زندگی شهدا کم کاری جدی وجود دارد.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: کسانی که بر مسند مدیریت نشسته اند به باطن عرفانی و نورانی دوران دفاع مقدس باور ندارند و به همین علت است که در زمینه تولید آثار مبتنی بر ارزش های دفاع مقدس و زندگی شهدا کم کاری جدی وجود دارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما متولی و حقوق بگیر زیاد داریم؛ این ها مدیران اجرایی هستند و دنبال آمار و ارقام، به همین علت نمی توان از آن ها توقع داشت که اقدام جدی و عملی در خصوص تولید آثار مبتنی بر ارزش های انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند.

وی ادامه داد: در اینکه مدیران ما آدم های خوبی هستند تردیدی نیست اما مسأله این است که آن ها به باطن دفاع مقدس باور ندارند و هنوز به این نتیجه نرسیده اند که این جنگ یک چیز عادی نبود معمولی نبود. آن ها نهایتاً می گویند دوران ۸ سال دفاع مقدس بخشی از تاریخ انقلاب است در صورتی که این دوران یک باطن نورانی داشت.

اسلاملو سپس با اشاره به جمله معروف حضرت امام خمینی (ره) که جنگ را نعمت دانستند یادآور شد: کسانی که با باطن دفاع مقدس آشنایی ندارند آن را درک نمی کنند و به ظاهرسازی بسنده می کنند. ما نباید به اسم دفاع مقدس آثاری را در سینما تولید کنیم که باطن و عمق ندارند و به ابعاد معنوی و عرفانی و روحانی آن اشاره نمی کنند.

این سینماگر تأکید کرد: ما باید به عمق استراتژیک جنگ پی ببریم؛ اگر امروز سینمای ایران بعد از این همه سال از جنگ و دفاع مقدس به شدت عقب مانده به دلیل آن است که به عمق و باطن آن نرسیده است و همیشه یک نگاه معمولی نسبت به این مقوله داشته؛ ما باید نسبت به ابعاد عرفانی دفاع مقدس باور و یقین داشته باشیم.

وی متذکر شد: تا زمانی که مدیران سینمایی نخواهند قطعاً اتفاق شایسته ای در حوزه سینمای دفاع مقدس رخ نمی دهد. ما باید برای رسیدن به سینمای ارزشمندی که مورد نظر رهبری است اتاق فکری شامل همه دغدغه مندان و متخصصان حوزه دفاع مقدس و سینما را تشکیل داده و به آن ها مأموریت دهیم تا ضمن تحقیق و پژوهش مبادرت به نگارش فیلمنامه های ارزشمند در این حوزه کنند.

اسلاملو در همین راستا خاطرنشان کرد: دوران ۸ سال دفاع مقدس برجسته ترین واقعه مهم تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ نمی شود این را از پروسه انقلاب حذف کرد. جایگاه این دوران در تاریخ کشورمان بی بدیل است و بی توجهی و کم کاری برای آن به هیچ وجه قابل اغماض نیست. همه درد ما این است که مسئولان و متولیان امر در همه ادوار نگاهی ساده و خامدستانه و معمولی به دوران دفاع مقدس داشته اند که این نگاه و این برداشت باید از بین برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایرج راد: تلویزیون بستر مناسبی برای اشتغال هنرمندان تئاتر بود/امیدواریم شرایط رو به بهبود برود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم تقدیر از طراحان صحنه و لباس تئاتر با یادی از فرناز بهزادی و فریماه فرجامی و با گله‌های ایرج راد از وضعیت فعلی تئاتر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در آغاز این مراسم که عصر روز شنبه دهم تیر در سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برگزار شد، حاضران به یاد فرناز بهزادی و فریماه فرجامی، دو هنرمندی که در روزهای اخیر از دنیا رفته‌اند، یک دقیقه سکوت کردند.

در ادامه این مراسم که به کوشش انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر برگزار شد، ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر به عنوان اولین سخنران برنامه، با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم تقدیر، از زحمات طراحان بزرگی که علاوه بر فعالیت هنری در آموزش نسل جوان هم موثر بوده‌اند، قدردانی کرد.

او در عین حال با ابراز تاسف از تعطیلی کارگاه‌های دکور و لباس در سال‌های گذشته افزود: هرجا کار تئاتر انجام می‌شود، باید کارگاه‌های دوکور و لباس هم دایر باشند، همچنانکه پیش از این هم چنین بود ولی مایه تاسف است که با تعطیلی این کارگاه‌ها در سال‌های گذشته، زحمت و هزینه زیادی به گروه‌های نمایشی تحمیل شد.

راد با اشاره به نقش مهم هنرمندانی چون خسرو خورشیدی در رشد و توسعه طراحی صحنه تئاتر در ایران یادآوری کرد: زمانی که در کشور ما به طراحی دکور و لباس اهمیت داده نمی‌شد، هنرمندان بزرگی مانند خسرو خورشیدی سهم مهمی در پیشرفت این رشته داشتند.

او در عین حال با ابراز تاسف فراوان از وضعیت فعلی تئاتر اضافه کرد: متاسفانه هر روز به جای پیشرفت، آرزوی بازگشت به گذشته را داریم؛ زمانی که تئاتر پرفروغ بود و مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌گرفت اما حالا آرزو داریم به ۲۰ سال پیش برگردیم و این در حالی است که در این سال‌ها دانشکده‌های متعدد هنری راه‌اندازی شده‌اند و هر سال با خیل بزرگ فارغ‌التحصیلانی رو به رو می‌شویم که فضایی برای اشتغال ندارند.

راد از حذف تئاتر از برنامه‌های تلویزیونی هم انتقاد کرد و گفت: تلویزیون بستر مناسبی برای اشتغال هنرمندان تئاتر بوده است که حالا این بستر را هم از دست داده‌ایم. اما در هر حال و با وجود همه سختی‌ها، همچنان در کار تئاتر حضور داریم و امیدواریم شرایط رو به بهبود برود.

در ادامه میثم نویریان، رییس انجمن طراحان صحنه و لباس تئاتر ایران از راه‌اندازی سایت این انجمن خبر و توضیحاتی درباره آن ارایه داد و این سایت با حضور او و ایرج راد رونمایی شد.

سپس مراسم تجلیل از محمود فتح نیا، طراح صحنه فقید تئاتر با حضور همسر او برگزار شد.

در بخش بعدی برنامه با حضور فرزاد معافی، مدرس دانشگاه و به عنوان ئماینده داوران، برگزیدگان پنجمین دوره مسابقه دانشجویی اسکیس صحنه و لباس که بعد از ظهر امروز در خانه تئاتر برگزار شده بود، به شرح زیر و بدون اولویت معرفی شدند:

نازلی وثوق

مریم لشگری

بهار میرزا میر طاووس

همچنین پریوش حاجی غدیری، به عنوان دانشجوی شایسته تقدیر معرفی شد.

جوایز این دانشجویان برگزیده، با حضور علی عابدی و مجید قناد اهدا شد.

کاش به ۲۰ سال پیش بازگردیم

در ادامه، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت با حضور اصغر همت، ایرج راد (به عنوان اعضای هیات مدیره خانه تئاتر) و مقصود نعیمی ذاکر، مدیر عامل این تشکل برگزار شد.

خسرو خورشیدی، نخستین هنرمندی بود که با پخش تصاویری از او تقدیر شد. او که به دلیل کهولت سن و آلودگی هوا و به توصیه پزشک، امکان حضور در برنامه را نداشت، در قالب این تصاویر، سخنان خود را با حاضران مطرح و از برگزارکنندگان برنامه قردانی کرد.

محمدرضا رحمانی لشگری، پروین محبی، ادنا زینلیان، عادل بزدوده، امیر رضا زاده، سیما سامانی، فریبرز قربان‌زاده، منیره ملکی و کتایون فیض مرندی، دیگر هنرمندانی بودند که به دلیل سال‌ها تلاش خود در فعالیت هنری و نیز در آموزش دانشجویان تقدیر شدند.

ادنا زینلیان طی سخنانی گفت: امروز برایم روزی است بسیار زیبا. هر بار که در خانه تئاتر جمع می‌شویم، گویی در خانه پدری هستیم. برای ما که سال‌هاست کار تئاتر می کنیم، تئاتر همانند نفس ماست. به استادان بزرگ تئاترمان افتخار می‌کنیم و نیز به دانشجویانی که آینده‌سازان این هنر هستند. امروز سه تن از هنرجویان خوب هنرهای زیبا جوایزی گرفتند و این بسیار زیباست. امیدوارم روزی همین دانشجویان را به عنوان مدرس کنار خود ببینیم.

بزدوده هم از دانشجویان حاضر در برنامه خواست که فعالیت کنند چراکه آینده تئاتر به دست آنان سپرده خواهد شد.

سیما سامانی از استادان خود همچون ادنا زینلیان، محمدرضا رحمانی لشگری و پروین محبی قدردانی و ابراز خوشنودی کرد که در کنار آنان تقدیر می‌شود.

منیره ملکی هم گفت: هر بار که می‌بینم دانشجویان‌مان بهتر از خود ما کار می‌کنند، زنده می‌شوم.

کتایون فیض مرندی نیز خطاب به دانشجویان حاضر در برنامه گفت: نهالی را در دانشگاه آزاد کاشتیم که امروز ۲۷ ساله است و آن را به شما می‌سپاریم. قدرش را بدانید.

سپس اصغر همت که در دانشکده هنرهای زیبا درس تئاتر خوانده، با یادآوری دوره دانشجویی خود، از خسرو خورشیدی به عنوان یکی از مشوقان بزرگ خویش یاد کرد و گفت: ایشان نشان داد که ارتباط یک طراح با یک بازیگر چقدر می‌تواند اثرگذار باشد و این به دلیل تسلط و شناخت استاد خورشیدی از عناصر گوناگون تئاتر است.

او همچنین از دیگر استاد خود، محمد کوثر هم به نیکی یاد کرد که او نیز تاثیر شگفتی بر زندگی‌اش داشته است.

این برنامه با اجرای حمیدرضا منجر، عضو هیات مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر و مدیر کمیته آموزش این انجمن برگزار شد.

هما جدی‌کار، فرزانه نشاط‌خواه، جمشید جهانزاده، مهدی قلعه، هوشمند هنرکار و … از دیگر حاضران در این برنامه بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خواننده «سلام فرمانده» از «بیعت با علی(علیه السلام)» رونمایی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نماهنگ «بیعت با علی(ع)» در قالب یکی از تازه‌ترین محصولات باشگاه سرود مرکز هنری رسانه‌ای «نهضت» شامگاه یکشنبه ۱۱ تیرماه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، «بیعت با علی (ع)» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات باشگاه سرود مرکز هنری رسانه‌ای «نهضت» است که در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر خم با صدای ابوذر روحی، خواننده قطعه «سلام فرمانده» رونمایی می‌شود.

این نماهنگ با صدای ابوذر روحی و حضور جمعی از کودکان کشورمان ضبط شده و قرار است ساعت ۲۰ امروز یکشنبه ۱۱ تیرماه از آنتن شبکه سه سیما پخش شود.

حسین صیامی مسئول باشگاه سرود مرکز هنری رسانه‌ای «نهضت» پیش از این در معرفی پروژه بعدی این مجموعه گفته بود: این اثر در برگیرنده حال و هوای بسیار ویژه‌ای است که در دهه ولایت رونمایی می‌شود. این اثر نیز در کنار سایر کارهای ابوذر روحی با مضامین انقلاب اسلامی، اعیاد قربان و غدیر و مسائل روز طراحی شده که فکر می‌کنم می‌تواند با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بودجه ۱۲ میلیارد تومانی «تهران-مبارک» چگونه هزینه می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک، با تاکید بر این‌که برگزاری چنین رویدادی بسیار هزینه‌بر است، از قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش بودجه جشنواره به ۱۲ میلیارد تومان یاد کرد که تا الان ۱۰ میلیارد تومانِ آن محقق شده است. این سخنان آقای دبیر در حالی است که همچنان هیچ گونه آمار و اطلاعات دقیقی از نحوه هزینه کرد این بودجه قابل توجه منتشر نشده است.

به گزارش سینماپرس، هادی حجازی‌فر با اشاره به سختی‌های برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک به حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرده است.

وی با اشاره به تورم و بالارفتن هزینه‌ها افزود: باید بودجه جشنواره نیز افزایش پیدا می‌کرد که این اتفاق به اندازه ممکن و قانونی محقق شده است.

حجازی‌فر بیان کرد: در دوره کنونی هزینه ساخت و ساز عروسک بالا رفته است و این در حالی است که بودجه جشنواره فقط می‌تواند ۲۰ درصد ارتقا پیدا کند اما به هر حال ما به رشدی ۲۰۰ درصدی نیاز داشتیم و در گفت‌وگو با وزیر ارشاد قول گرفتیم بودجه جشنواره به ۱۲ میلیارد تومان ارتقا پیدا کند که الان ۱۰ میلیارد تومانِ آن محقق شده است.

دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی عروسکی تهران مبارک همینطور از کمک‌های بخش خصوصی برای برگزاری جشنواره گفت: البته تلاش می‌کنیم ۸۰ درصد این مبلغ را با حمایت بخش خصوصی، به تئاتر برگردانیم و کم‌کم به سمت استقلال کامل برویم. الان با بانک‌ها، پلتفرم‌ها و بنگاه‌های خصوصی در حال رایزنی هستیم. خوشبختانه مشارکت بنگاه‌های خصوصی در این جشنواره بی‌سابقه است و توانستیم کمک‌هزینه‌ها را افزایش بدهیم و پیش از شروع جشنواره ۷۵ درصد کمک‌هزینه‌ها را پرداخت کردیم.

او همچنین از همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن نمایش در مسیر برگزاری یاد کرد و گفت که مرکز هنرهای نمایشی و انجمن نمایش نیز با ما در موضوع زمان‌بندی جشنواره و مالی همکاری کردند چون تیم ما خواسته‌های خود را داشت و با ما کنار آمدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خسرو حسن‌زاده» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خسرو حسن‌زاده هنرمند نقاش صبح امروز ۱۱ تیر پس از یک هفته کما درگذشت.

به گزارش سینماپرس، هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران با تأیید خبر درگذشت خسرو حسن‌زاده هنرمند نقاش، پیامی را منتشر کرد. در متن پیام تسلیت انجمن هنرمندان نقاش ایران آمده است:

«با کمال تأسف، تأثر و ناباوری مطلع شدیم هنرمند نقاش و عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران جناب آقای خسرو حسن‌زاده دار فانی را وداع گفتند. انجمن هنرمندان نقاش ایران فقدان این هنرمند گرامی را به جامعه هنری ایران، اعضای محترم انجمن هنرمندان نقاش ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نماید.»

خسرو حسن‌زاده هنرمند معاصر در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. کودکی و نوجوانی را در شرایط دشواری گذراند و در سال‌های جوانی نقاشی مشغله ساعت‌های اندک فراغت‌اش از کار بود. بعداً در مجتمع دانشگاهی هنر تهران در رشته نقاشی و در دانشگاه آزاد در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد، و در سال‌های دهه ۱۳۶۰ زیر نظر آیدین آغداشلو به فراگیری نقاشی پرداخت. موضوع آثار او اغلب مسائلی است که در جامعه ایرانی با زندگی روزمره و حساسیت‌های اکثریت مردم گره خورده است، جنگ، خانواده، زنان، قهرمانان، ستاره‌ها و چهره‌های محبوب، ورزش‌ها و سنت‌های مردمی، رابطه جامعه ایرانی با غرب؛ و اموری از این دست؛ و از این رو است که خود آثارش را «هنر مردم» می‌نامید.

حسن‌زاده به هنرآفرینی در قالب‌های متفاوت و استفاده از مصالح متعدد، متنوع، و ترکیب مصالح علاقه دارد. بسیاری از آثار او بر پایه چاپ سیلک‌اسکرین که او خود در آن مهارت تمام دارد خلق می‌شوند. کاشی نیز از مصالح مورد علاقه او است که در ترکیب آن با چاپ سیلک و لعابکاری، به بیان هنری تازه‌ای دست‌یافته است.

گزیده‌ای از آثار این هنرمند از دهه ۱۳۷۰ به بعد، در سال ۱۳۹۷ در گالری ایرانشهر به نمایش درآمد که مجموعه‌های مختلفی چون «یادداشت‌های جنگ»، «تروریست»، «یا علی مدد» و «پهلوانان» و … را شامل می‌شد. این مرور بر آثار به دنبال نمایش جدیدترین مجموعه آثار حسن‌زاده با عنوان «وارهول نجاتم داد» برگزار شد. در سال ۱۴۰۱ نیز نمایشگاهی با عنوان «بازگشت رضا موتوری» در گالری ایرانشهر برگزار کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظری: اهمیت «تالار وحدت» در حوزه نمایش از همه تالارهای کشور بیشتر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین معارفه اعضای شورای نمایش و اعلام برنامه‌های نمایشی بنیاد رودکی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آئین معارفه اعضای شورای نمایش با حضور مهدی سالم مدیرعامل بنیاد رودکی و کاظم نظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و کوروش زارعی، سیروس همتی، ایوب آقاخانی، حسین مسافر آستانه و میر علیرضا دریابکی به عنوان اعضای شورای نمایش بنیاد رودکی معرفی شدند.

در ابتدای این آئین حامد فاتحی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی تالارهای بنیاد رودکی گزارشی از درخواست‌های ارائه شده به شورای نمایش ارائه داد و افزایش غنای شوراهای تخصصی را به عنوان راهبرد بنیاد خواند که موجب می‌شود کارهای فاخرتری در دستور کار قرار گیرد.

فاتحی توضیح داد: شورای نمایش بنیاد رودکی سابقه‌ای ۱۲ سابقه دارد که با صدور احکامی این شورا در سال گذشته رسمیت بیشتری پیدا کرد. در این دوره ۴۳ نمایش‌نامه مورد ارزیابی شورا قرار گرفته بود و در همین چند ماه اخیر ۲۷ نمایشنامه جدید مورد ارزیابی قرار گرفته که همین امر نشان دهنده اهمیت این شورا است. در واقع از ۷۰ اثری که به این شورا رسیده، ۳۱ اثر نمایشی مورد تایید قرار گرفته و دربرنامه زمان بندی تالارهای مختلف ما قرار گرفته است. تا پایان سال نیز ما ۲۱ اجرا در دستور کار داریم که از آن میان ۴ نمایش برای تالار وحدت، ۹ نمایش برای تالار حافظ، ۴ نمایش در برج آزادی و ۴ نمایش در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.

سپس کاظم نظری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت فعالیت شوراهای تخصصی افزود: با فعالیت این شوراها کارها بر اساس سیاست‌های کلان مجموعه اولویت‌بندی می‌شوند و به مرکز هنرهای نمایشی برای دریافت مجوز معرفی می‌شوند که همین باعث تسریع در کارها می‌شود.

نظری ادامه داد: از شورای نمایش خواهش دارد تا به سیاست‌های اعلامی از طرف مجموعه بنیاد رودکی توجه لازم را داشته باشند، چرا که اهمیت تالار وحدت در حوزه نمایش از همه تالارهای کشور بیشتر است و بر همین اساس باید میزبان کارهای با کیفیت بسیار بالا باشد. از آن طرف هم از شورای نظارت انتظار همکاری بیشتری را خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به شرایط عمومی، باید دقت بیشتری در انتخاب آثار صورت گیرد تا مسائل و آسیب‌ها در حین اجرا کمتر شود.

در ادامه مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به فعالیت اصلی شورا در بررسی و انتخاب آثار افزود: یکی از انتظارات از شورا مشارکت در تولید آثار فاخر نمایشی است. بعد از آن ما در نظر داریم سالانه یک اثر فاخر در حوزه نمایش روی صحنه تالار وحدت داشته باشیم و این نظر شورای نمایش را می‌طلبد.

سالم ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم فعالیت بنیاد حمایت از هنرمندان، بازیگران و کارگردانان جوان و با استعداد است. ما با دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه تولیدات دانشجویی داریم که می‌توانیم در تالارهای حافظ، نیاوران و برج آزادی میزبان آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به تنوع تولیدات نمایشی افزود: تولیدات نمایشی جدیدی در دنیا مطرح است که حین اجرا مخاطبین بتوانند ادامه تئاتر را هدایت کنند و یا در تولید آثار از ترکیب ویدیومپینگ و موسیقی در اجراها استفاده شود و ما از شورا انتظار داریم که آثاری با این شاخصه را مد نظر قرار دهند.

سالم در ادامه بر مستندسازی کیفیت اجراهای نمایشی و ثبت سوابق گروه‌ها تاکید کرد.

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به ضرورت تقویت حوزه نمایشنامه نویسی و ایده‌پردازی گفت: حجم آثار نمایشی غیر تولیدی بالا است و ما باید به تولید نمایشنامه‌های جدید کمک کنیم و در این راستا می‌توانیم سفارش نویسندگی نمایشنامه با مضامینی که برای اجرا در تالار وحدت مد نظر داریم را در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه این رویداد ایوب آقاخانی با اشاره بر اهمیت گفت و گو با متقاضیان آثار نمایشی بر ضرورت رفع موانع برای اجرای بهتر آثار تاکید کرد.

وی افزود: شیوه‌نامه‌ای برای تولید و اجرای آثار نمایشی باید تدوین شود تا در تغییر مدیریت‌ها ثابت بماند. در بحث تولید نمایشنامه هم به نظر من زمان آن رسیده تا در یک بازه۶ ماهه به تولید متن بپردازیم که قادر به اجرا در تالار وحدت باشد.

حسین مسافر آستانه دیگر عضو شورای نمایش بنیاد رودکی با اشاره به فعالیت شورا از سال‌های پیش گفت: تالار وحدت بهترین تالار نمایش کشور است و اجراهای آن الگو و تعیین کننده برای سایر تالارها است. بنابراین ما باید اجراهای خاص مبتنی بر حساسیت‌های بیشتری داشته باشیم.

سیروس همتی نیز با ابراز خوشحالی از تعاملی که بین بنیاد رودکی و مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد گفت: امیدوارم کارهایی که در شأن تالار وحدت است اجرا برود. معرفی اعضای شورا اتفاق خوبی است و باعث می‌شود تعامل شورا با کارگردانان افزایش یابد.

میرعلیرضا دریابکی نیز با اشاره به سخنان دیگر اعضا گفت: ما باید عملیاتی تر نگاه کنیم و حلقه اتصال میان رویکرد بنیاد رودکی با واقعیت‌های موجود را پیدا کنیم و در نهایت آن را تبدیل به یک فراخوان کنیم تا هنرمندان را از استانداردها و سیاست‌های مد نظرمان با خبر کنیم.

دریابکی ادامه داد: تمامی مباحث مطرح شده قابلیت این را دارد تا تبدیل به یک نظام‌نامه اجرایی شود که تکلیف هنرمندان و اعضای شورا را مشخص کند.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان با جمع‌بندی جلسه گفت: شاخص‌های ارزیابی آثار باید به شاخص‌های جشنواره فجر نزدیک باشد. سیاست‌های بنیاد هم متفاوت، پیچیده و دور از واقعیت نیست. فراهم کردن بستر برای فعالیت‌ جوان‌ترها از وظایف ما است.

سالم ادامه داد: ما واسطی بین مجموعه سیاستگذار و هنرمندان هستیم. ما وظیفه فراهم کردن فضا و امکان دادن به هنرمندان تراز اول کشور را نیز داریم و از شورا می‌خواهیم تا برای رسیدن به این اهداف ما را یاری کنند.

در پایان این مراسم با حضور مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، احکام اعضای شورای نمایش به اعضای شورا تقدیم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر افتتاحیه یک فیلم موهن و «ضد قصاص» مروج عمل حرام «خودکشی» می‌شود!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سیاه و ضد قصاص «پرونده باز است» آخرین ساخته کیومرث پوراحمد است که چندی پیش خودکشی کرد و حالا قرار است از روز چهارشنبه ۱۴ تیر در سینماهای سراسر کشور اکران شود.

به گزارش سینماپرس، پوستر افتتاحیه فیلم «پرونده باز است» با طرحی از کارگردان این اثر منتشر شد؛ کارگردانی که با خودکشی خود به نوعی مروج تفکر بیهوده زیستن در بخشی از جامعه گردید و حالا به سبب غفلت نهادهای نظارتی و با تجلیل او نوعی قباحت زدایی از این عمل شنیع در جامعه صورت می‌گیرد.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، رها فریدونی، اعظم عرفانی و با حضور سام قریبیان، مه لقا باقری، جواد طوسی در این اثر بازی کرده اند.

«پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی تولید و پخش آن توسط خانه فیلم است.

این فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع