موسیقی اقوام همچنان هویت مستقل خود را در ارتباط با موسیقی دستگاهی حفظ کرده است

سینماپرس: دبیر جشنواره موسیقی نواحی گفت: موسیقی اقوام همچنان هویت مستقل خود را در ارتباط با موسیقی دستگاهی حفظ کرده است و منبع موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی اقوام است.

سینماپرس: دبیر جشنواره موسیقی نواحی گفت: موسیقی اقوام همچنان هویت مستقل خود را در ارتباط با موسیقی دستگاهی حفظ کرده است و منبع موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی اقوام است.

سینماپرس: یکی از استادان پیشکسوت موسیقی مقامی شمال خراسان که در حوزه نوازندگی سازهای قوشمه، کمانچه و دیگر سازها تبحر داشت دار فانی را وداع گفت.
به گزارش سینماپرس، محمد آدینه پور از استادان پیشکسوت موسیقی مقامی شمال خراسان که در حوزه نوازندگی سازهای قوشمه، کمانچه و دیگر سازها تبحر داشت در سن ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.
خان محمد آدینه پور متولد ۱۳۳۰ نوازنده ساز قوشمه و از پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی خراسان شمالی داری درجه یک هنری (معادل دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صاحب مقامهای کشوری و استانی بود.
این هنرمند پیشکسوت علاوه بر نوازندگی قوشمه، در حوزه نوازندگی سرنا و کمانچه نیز تبحر داشته و میتوان او را آخرین هنرمند عاشق خراسان شمالی نامید.

سینماپرس: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بجای برگزاری نشست خبری و پاسخگو بودن در برابر رسانه ها و توضیح شفاف و دقیق عملکرد این بنیاد، در گفتوگوی اختصاصی با تسنیم ضمن اعلام رویکردهای تولیدی فارابی در سال ۱۴۰۲ از تنوع تولیدات این بنیاد با ساخت ۱۸ فیلم خبر داد.
به گزارش سینماپرس، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتوگویی با تسنیم به تشریح سیاستهای تولیدی این بنیاد در سال ۱۴۰۲، اعلام پروژههای مورد حمایت و البته مشکلات مالی فارابی برای تولید اثر پرداخت.
«آسمان غرب» با محوریت زندگی شهید شیرودی
جوادی درباره موضوع این فیلمها توضیح داد: با برنامه ریزی فارابی در تولید اثر در حوزه دفاع مقدس ساخت چند فیلم شاخص در این حوزه در دستور کار قرار گرفت از جمله تولید فیلم سینمایی «آسمان غرب» با محوریت زندگی شهید شیرودی. این فیلم با نام قبلی دومین روز پائیز سال گذشته در مراحل پیش تولید قرار گرفت که با تغییر کارگردان قرار است بزودی توسط محمد عسگری سازنده فیلم «اتاقک گلی» مراحل تولید آن شروع شود. «آسمان غرب» یکی از پروژههای فاخر سینمای ایران است که در همکاری مشترک بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری ساخته خواهد شد و تلاش داریم تا به چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر برسد.
هادی نائیجی لکوموتیوران «قطار سفید» فارابی
وی افزود: همچنین در حوزه دفاع مقدس پروژه دیگری را به نام «قطار سفید» داریم که مرتبط با قطار معروفی است که در زمان جنگ مجروحان را جابجا میکرد و این فیلم نگاهی متفاوت به این موضوع دارد که نویسنده و کارگردان آن هادی نائیجی خواهد بود. توجه به موضوعات تاریخی از رویکردهای اصلی فارابی در حوزه تولید فیلم است. سال گذشته فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی درباره مقطعی از تاریخ معاصر ایران شروع به تولید شد که در حال حاضر این فیلم مراحل پایانی تولید را پشت سر میگذارد، بهشت تبهکاران یک فیلم سینمایی و یک سریال پلتفرمی خواهد بود که محصول مشترک فارابی، شرکت ملی نفت ایران و جوزان فیلم است.
روایتی از آخرین ساعات طیب حاج رضایی در «صبح اعدام»
جوادی ادامه داد: پروژه تاریخی دیگری که در دست تولید داریم درباره قیام ۱۵ خرداد است و برای اولین بار در سینمای ایران به این واقعه مهم تاریخ معاصر خواهیم پرداخت. عنوان این پروژه «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی است. این فیلم مربوط به برشی از زندگی طیب حاج رضایی و نقش او در قیام ۱۵ خرداد و در نهایت نهضت امام خمینی (ره) است و ساعاتی قبل از اعدام طیب را روایت میکند. این پروژه نیز مشترک بین بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری ساخته خواهد شد.
ادای بین به سردار شهید کاظمی در «نقطه صفر زمین»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به آثار دیگر این بنیاد اشاره کرد و گفت: اثر دیگر، که فیلمی به نام «نقطه صفر زمین» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و با محوریت شهید احمد کاظمی است. که با همکاری سازمان سینمایی سوره و با مشارکت فارابی درصدد تولید آن خواهیم بود.
روایت سینمایی شهید حججی در «رفیق عزیز»
وی افزود: همچنین در ارتباط با موضوع مقاومت و شهدای مدافع حرم که از موضوعات مهم و استراتژیک برای سینمای ایران است فارابی فیلمی را تحت عنوان «رفیق عزیز» در دست تولید دارد که نگارش فیلمنامه آن برعهده مهدی کیا بوده است و مرتبط با بازگرداندن پیکر شهید محسن حججی از شهدای مدافع حرم است.
مجاهدت های مدافعان حرم و شهید همدانی در «مومن»
جوادی تصریح کرد: همچنین فیلم «مومن» در همین محوریت مدافعان حرم با نگارش هادی مقدم دوست و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی با موضوع مجاهدتهای مدافعان حرم در منطقه زینبیه و نگاهی به نقش سردار شهید حسین همدانی خواهیم داشت.
تکاوران نیروی نوهد در قاب سینما
وی افزود: در ادامه همکاری ویژهای که از سال گذشته با ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز کردیم منجر به امضای تفاهمنامه تولید اثر شد، کاری با موضوع تکاوران غیور ارتش در تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد) در دست تولید است.
«عملیات مهندسی» ویژه فارابی علیه منافقین
مدیرعامل فارابی خاطرنشان کرد: گروهک تروریستی منافقین و زوایای پنهان فعالیت این گروهک از دیگر موضوعاتی است که در چندین اثر به آن خواهیم پرداخت. یکی از این آثار «عملیات مهندسی» به نویسندگی حسین ترابنژاد است. محوریت این اثر جنایات گروهک تروریستی منافقین در سال ۶۱ بعد از فرار بنی صدر و رجوی است که در عملیاتی تحت همین عنوان رقم میزنند.
فیلمی در ارتباط با تغییرات ایدئولژیک منافقین در پادگان اشرف
وی ادامه داد: فیلم دیگر با موضوع بازنمایی جنایات منافقین و تغییرات ایدئولژیک این گروهک در پادگان اشرف است و با نگاهی طنازانه فردی که شاهد دو اتفاق ویژه در اردوگاه منافقین است را روایت میکند. فیلمنامه این اثر را علی فرقانی نوشته است.
«سگهای پوشالی» و بازنمایی جنایات پرویز ثابتی
جوادی گفت: باتوجه به اتفاقات اخیر و پیدا شدن مجدد سرو کله چهرههایی که سالها وحشیانهترین مواجه را با مردم داشتند فیلم دیگر فارابی با نام موقت «سگهای پوشالی» به بازنمایی جنایات پرویز ثابتی خواهد پرداخت. مدتی قبل پس از سالها تصویر و چهره پرویز ثابتی در تجمع منافقین منتشر شد و همین موضوع دستمایه ساخت فیلمی با موضوع جنایات ثابتی و اداره کل سوم ساواک است.
سرقت از بانک ملی به روایت «صندوق»
وی افزود: با تاکید بر حفظ تنوع ژانری در تولیدات فارابی امسال هم در ژانر فیلم های پلیسی و نظر بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عملکرد خوب نیروی انتظامی در موضوع سرقت از بانک ملی فیلم «صندوق» براساس تحقیقات و مستندات این پرونده در دست تولید قرار دارد.
تصویری از نفوذ و هوشیاری نیروهای امنیتی در «استنطاق»
جوادی تصریح کرد: فیلم دیگر فارابی در این ژانر در ارتباط با امنیت اقتصادی و اخلالگران اقتصادی و هوشیاری و عملکرد دستگاههای امنیتی و نظارتی کشور است که با اسم «استنطاق» در دستور کار تولید فارابی است.
ترور آیتالله هاشمی رفسنجانی در «آرژانتین»
وی ادامه داد: پروژه دیگر، فیلمی به نام «آرژانتین» است. موضوع این فیلم مربوط به سال ۷۲ و ترور آیتالله هاشمی رفسنجانی است. البته این پروژه در مراحل تکمیل فیلمنامه و نهایی شدن تیم تولید است.
رونمایی از «راه شیری» در فجر ۴۲
مدیرعامل فارابی تاکید کرد: پروژه دیگری با محوریت اربعین از سال گذشته داشتیم که در زمان برگزاری سینما تکیه آن را اعلام کرده بودیم، امسال مراحل نهایی تولید خود را طی کرد و ان شالله در جشنواره فجر حضور خواهد داشت.
سیدمهدی جوادی در گفتوگوی خود با تسنیم تاکید کرد: این ها صرفا بخشی از آثاری است که در سبد تولید امسال فارابی تعریف شده است و در دست اقدام هستند، چندین اثر دیگر نیز وجود دارد که در حال رایزنیهای نهایی هستیم و برخی از آنها در مرحله پیش تولید قرار دارند، کاشتهایی که در حوزه متن و محتوا در سال گذشته انجام دادیم دست فارابی را برای امسال پر کرده است؛ همچنین بسته تولیدات کودک و نوجوان فارابی هم بسته مفصلی است که به زودی و بصورت مجزا جزئیات آن را اعلام خواهم کرد.
مدیرعامل فارابی در ادامه خاطرنشان کرد: البته ادامه روند تولید تمامی این آثار منوط به تامین مالی است، متاسفانه علی رغم گذشت چهار ماه از شروع سال هنوز درخصوص تخصیص فصل تولیدات تفاهمنامه فارابی و ارشاد اقدامی صورت نگرفته است و این کار تولید را سخت کردهاست، ما در سال گذشته در سختترین شرایط اجتماعی و با جذب بودجه و تامین مالی که بخش عمده آن خارج از بودجههای سازمان سینمایی بود به رونق تولید و روشن نگه داشتن چراغ سینمای ایران کمک کردیم البته در این خصوص همراهی و پیگیریهای شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس محترم سازمان سینمایی راهگشا بود. ما همچون سال گذشته درصدد جذب منابع بیرون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم چون تفاهمنامه ارشاد کفاف این تولیدات را مطمئنا نخواهد داد که امیدوارم با رفع موانع و مانع زاییها امکان این امر محقق شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رسول صدرعاملی کارگردان و تهیه کننده سینما درباره تولیدات آینده سینمایی کانون گفتگو کرد.
رسول صدرعاملی برای تولید فیلم جدید خود قرار است از کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسنزاده از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اقتباس داشته باشد.
صدرعاملی در ابتدای این نشست دوستانه گفت: بسیار خوشحالم که فرصتی فراهم شد تا بتوانم با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری داشته باشم. من این کتاب را خواندم و بسیار آن را دوست داشتم و از آنجایی که همواره در آثارم به سمت هویتبخشی پیش رفتهام فکر میکنم این قصه نیز این قابلیت را داراست و میتوان در این زمینه از آن استفاده کرد.
کارگردان «دختری با کفشهای کتانی» همچنین بیان کرد: شهرداری تهران به دنبال این است که خیابان ولیعصر (عج) را در ردیف خیابانهای شاخص جهان معرفی کند، چرا که یکی از شاهراههای اصلی جنوب به شمال تهران است. قصه ما نیز از میدان راهآهن آغاز میشود و در یک صبح تا شب به تجریش میرسد. بنابراین از بعد معرفی شهر تهران نیز میتواند نقش مهمی داشته باشد. با توجه به شرایط امروز این داستان امکان خوبی را برای ما فراهم میکند تا به رابطه پدر و دختر، خانواده ایرانی و تلاش برای با هم بودن بپردازیم.
صدرعاملی در ادامه صحبتهای خود افزود: امروز همه به شدت به دنبال تولید آثار کودک و نوجوان هستند اما کانون پرورش فکری، یک نشان جهانی است و وقتی نامش پای کار میآید همه به احترام آن میایستند. بنابراین با علم به همه این موارد من در این زمینه گام برداشتهام.
کارگردان «من ترانه ۱۵ سال دارم» ادامه داد: من کاری که برایم مسئله است و میتوانم انجام دهم را تولید میکنم. سالی هزاران فیلم در جهان تولید میشود، اما من همیشه فکر میکنم و از خودم سوال میپرسم که آیا جای خالی این موضوع احساس میشود؟ و چرا باید این اثر تولید شود؟ وقتی به درک آن رسیدم اقدام به ساخت آن میکنم. فیلمنامهای که من از این کتاب نوشتم مربوط به دو سال پیش است و با توجه به اتفاقهایی که رخ داده است، باید آن را بازنویسی مجدد کنم. مهم برای ما رابطه نجاتبخش پدر و دختر در این فیلم است.
حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز در ادامه اظهار کرد: این برای کانون افتخاری است که بتواند با هنرمندانی چون شما که خاک سینما را خوردهاند و صاحب کرسی در سینما هستند همکاری داشته باشد. اینکه امروز به این نقطه رسیدهاید که این کار را با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش ببرید مایه خرسندی است.
علامتی ادامه داد: تمام سرمایه کانون پرورش فکری آثار فاخرش است و خانوادهها و مردم وقتی نشان کانون را میبینند اثر را ندیده تایید میکنند. بهخصوص نسل دهه ۵۰ و ۶۰ که نوجوانیشان در کانون بوده، بنابراین هدف اصلی ما در کانون تولید آثار فاخر است.
او همچنین گفت: نگاه ما در حوزه سینما از یک سو به سمت سرمایهگذاری معنوی است، از این جهت که از کنار فیلم تولید شده باید یا مسئلهای را حل کنیم و یا جامعه را نسبت به آن مسئله حساس کنیم و از سوی دیگر سرمایهگذاری مادی است و اینکه فیلم فروش خوبی داشته باشد و بتوانیم اتفاقی را در این عرصه رقم بزنیم. در پایان اینکه ما در فضای تعلیم و تربیت نیز هستیم و پایه کار ما آموزش است. یعنی هر اثری که تولید میکنیم باید این نگاه را با خود به همراه داشته باشد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان گفت: هر چقدر سینماگرانی چون شما در کانون رفت و آمد داشته باشند، قطعاً کانون به سمت رشد و شکوفایی پیش خواهد رفت.
در این نشست دوستانه که عصر روز یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ برگزار شد، مسعود زینالعابدین مشاور مدیرعامل و محمدرضا کریمیصارمی معاون تولید کانون نیز حضور داشتند.

سینماپرس: نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: این رویداد در راستای جشن های پیروزی انقلاب اسلامی است و باید سرشار از ارزش ها و فرهنگ انقلابی باشد.
دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: اولویت های نظام باید مورد توجه یکایک دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر باشد چرا که این رویداد در راستای جشن های پیروزی انقلاب اسلامی است و باید سرشار از ارزش ها و فرهنگ انقلابی باشد.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همیشه داشتن یک چشم انداز معین و مشخص مسیر را روشن خواهد کرد. ما باید بدانیم در چه مسیری حرکت می کنیم و چه هدفی داریم تا بتوانیم بهترین اتفاقات را رقم بزنیم.
وی ادامه داد: یقیناً داشتن هدف به اشخاص در هر جایگاه و سمتی که باشند قابلیت ارزیابی می دهد در غیر این صورت تنها شاهد تکرار مکررات خواهیم بود که هیچ نفع و دستاوردی محسوب نمی شود.
دکتر منتظری خطاب به مسئولان برگزارکننده چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر متذکر شد: به گل واژه زیبای «فجر» که عصاره انقلاب اسلامی است توجه کنید! چه در جشنواره فیلم فجر، چه در جشنواره تئاتر فجر، چه در جشنواره موسیقی فجر و… باید شاهد این باشیم که برگزاری این رویدادها و تولیداتی که در آن ها عرضه می شود با عنوان فجر انقلاب اسلامی همسان باشند.
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: قطع به قین باید در این رخداد باشکوه شاهد به تصویر کشیدن ارزش های اخلاقی و اجتماعی و دینی و ملی در قالب فیلم های ارزشمند باشیم و دست اندرکاران باید تمام توان خود را به کار بگیرند تا بهترین اتفاقات در این جشنواره رقم بخورد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتگو تصریح کرد: سینما باید پیام انقلاب اسلامی، که استقلال و آزادی است را به تمامی مخاطبان خود منتقل کند و مسئولان باید توان خود را به کار بگیرند تا آثاری در این جشنواره عرضه شود که منتقل کننده این پیام والا باشند.

سینماپرس: رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با تاکید بر این که عبارت پایان سرگرمی را که خانه سینما به کاربرده قبول ندارم گفت: واقعا جای نگرانی نیست و ساترا همیشه قانون را اجرا میکند.
به گزارش سینماپرس، شورایعالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۳۰ خرداد ماه که به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، به بحث درباره سیاستها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر پرداخت و ماده واحده تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر را به تصویب رساند.
بر اساس این ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی بهویژه در پلتفرمهای پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخشهایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخشهای دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.
پس از اعلام این خبر ابهامها و پرسشهای زیادی درباره آینده صنعت نمایش خانگی و فعالیتهای سکوهای اینترنتی (پلتفرمها) به وجود آمد.
سعید مقیسه، با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و شرکت در یک گفتوگو به پرسشهای پیرامون مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره شبکه نمایش خانگی پاسخ داد.
در ابتدا درباره هویت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره صوت و تصویر فراگیر توضیحاتی بدهید.
در بخش رسانهها بین سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی حوزههای صوت و تصویر فراگیر همپوشانی هایی وجود داشت. در حوزه نمایش خانگی همه قبول داشتند که مسئولیت با سازمان صدا و سیما است اما در برخی حوزههای دیگر وزارت ارشاد پیشنهاداتی داشت.
بخشی از مصوبه ناظر بر حوزههای تفکیک شده انحصاری صداوسیما است. رسانههای کاربرمحور، ناشرمحور (نمایش خانگی) و برنامههای تلویزیونی و سریال مسئولیتاش با صداوسیما است. مخصوصا تاکید شده که پخش زنده در انحصار صداوسیما است و نظارت بر آن هم بر عهده صدا و سیما است. اجرای پخش زنده و نظارت بر آن از هم تفکیک شده است. ممکن است در آینده راهکارهایی به وجود بیاید، برای این که در برخی حوزههای تخصصی، نظارت بر پخش زنده به نهادهایی اختصاص پیدا کند.
درخصوص خود پخش زنده هم راهکارهایی وجود دارد که با همکاری صدا و سیما بتوان تسهیلاتی در اختیار سکوهای دارای مجوز قرار داد. مثلا صداوسیما از طریق ساترا به رسانههای دارای مجوز، آیفریم و قاب اختصاصی داده است تا بهصورت زنده محتوای شبکههای سیما را پخش کنند. آنها میتوانند محتوای صداوسیما را بگیرند و در سایت خودشان منتشر کنند.
این مصوبه بر ادامه روند کار فعالان نمایش خانگی چه تاثیری خواهد گذاشت؟
امیدواریم در لایحهای که با همکاری صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده خواهد شد، با تکمیل شدن بخشهای مختلف این زنجیره ماموریت صداوسیما در این زمینه بیشتر محقق شود. برای اجرای ماموریت ساترا و تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی فقط تلاش ساترا کافی نیست.
صداوسیما یک نقشی دارد. قوه قضاییه شامل معاونتهای پیشگیری، کارگروههای مصادیق محتوای مجرمانه و دادسراها نقش دارند. مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام بخشی از یک زنجیره هستند. اگر همه این بخشها وظیفه خودشان را انجام دهند شاهد نظارت و تنظیمگری مورد انتظار مردم و نهادهای سیاستگذار و قانونگذار خواهیم بود. این مصوبه باعث میشود بین نهادهای مختلف بهویژه وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما انسجامی به وجود بیاید. تلاش ما این است که شرایطی را فراهم کنیم که زیستبوم خودش یک خودتنظیمگری مناسبی پیدا کند و مردم بتوانند بیشترین منفعت را ببرند.
این مصوبه انشاءالله شرایطی را فراهم خواهد کرد که هم حقوق مردم و سکوها و هم منافع ملی به شکل جدی پیگیری شود. نیاز اصلی رسانهها، تاثیرگذاری روی مردم و افکار عمومی است. مردم حقوقی دارند که باید در محیط خانواده، موضوع حق بهرهمندی از محتوای جذاب و سالم، ردهبندی سنی و پاسخگویی به نیازهای خانوادهها توسط سکوها رعایت شود.
تکلیف صوت و تصویر فراگیر در پیام رسانها و شبکههای اجتماعی چه خواهد شد؟
طبق مصوبه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی، مجوز پیام رسانها توسط وزارت ارتباطات صادر میشود. نظارت محتوایی هم برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و موضوع سریالها، پخشهای زنده و برنامههای تلویزیونی در هر بستر پخشی از جمله پیام رسانها با سازمان صداوسیما است. سوپراپها که یک نرمافزار هستند و به موضوعات مختلف میپردازند اما یک محور اصلی دارند، آن محور اصلی یک تنظیمگر مشخص دارد. قاعدتا صداوسیما در هر شورایی که انتشار برنامههای زنده، فیلم و سریال و برنامههایی تلویزیونی در آن بستر انجام شود یا مستقیما متولی است یا عضویت دارد.
اگر فردی بخواهد در پیامرسانها و سکوها پخش زنده داشته باشد، این موضوع نیازمند دریافت مجوز از صداوسیماست؟
طبق قانون پخش زنده در انحصار صدا و سیما است اما خود صداوسیما راهکارهایی دارد که به بخشهایی پخش زنده را به شیوههای مختلفی ارائه کند. مثلا صداوسیما به غیر از نرمافزاهایی که خودش ایجاد کرده است، مثل تلوبیون، سپهر، ایران صدا و …، از طریق تعامل سکوهای دارای مجوز از ساترا با IPTV های دارای مجوز از سازمان صدا و سیما و همینطور از طریق ارائه آیفریم یا همان قاب اختصاصی شبکههای سیما به سکوهای دارای مجوز، در زمینه پخش زنده تسهیلاتی را به سکوها ارائه میکند. آی پی تی ویها، اپراتورهای تلویزیون تعاملی هستند که زیرمجموعه سازمان صدا و سیما محسوب میشوند و مجاز هستند پخش زنده را داشته باشند مانند لنز که یک آی پی تی وی است.
بخش دیگری از زیستبوم، سکوهای دارای مجوز از ساترا هستند. مجوز گیرندگان ساترا از طریق آیفریم یا قاب اختصاصی شبکههای سیما یا شبکههای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما یکسری برنامه و رویداد را دریافت و با طی کردن فرایندی محتوای زنده را پخش میکنند. علاوه بر این موارد خبرگزاریها میتوانند با معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، هماهنگ شوند و قاب انحصاری اختصاصی برای سایت خودشان بگیرند و آنجا پخش زنده داشته باشند.
طبق قانون نمیشود یک اپلیکیشنی راه بیفتد و بدون هماهنگی با سازمان صدا و سیما، خودش پخش زنده داشته باشد. چرا گاهی شاهد هستیم که پخش زنده بدون طی فرایندهای قانونی توسط برخی سکوها انجام میشود؟ چون گاهی همین مسائل به خوبی برای سکوها و رسانهها تبیین نشده است و گاهی هم دلیلش عدم انسجام میان دستگاههای حاکمیتی برای اجرای قانون است.
مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجلس هم خواهد رفت؟
بخشی از قوانین نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است. شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد قانونگذار میتواند مصوبههایی بر اساس اختیارات خود داشته باشد. اما گاهی وقتها لازم است مشخص شود که اگر تخلفی از مصوبه صورت گرفت، آن وقت چه باید کرد؟ اینجا جرمانگاری و تشخیص میزان جریمه و نوع جرم و تناسب جریمه با جرم لازم است.
مراحل تکمیلی این مصوبه در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. علیرغم مبانی قانونی قبلی که برای انجام مامویریتهای صدا و سیما و ساترا به عنوان معاونت تخصصی صدا و سیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر وجود داشت، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مقوم دیگری شد که ساترا ماموریتهای خود را با قوت بیشتری انجام دهد. در مجلس شورای اسلامی هم این قانون و قانونهای مکملاش انشاءالله بهزودی تصویب خواهد شد.
ضوابط محتوایی ساترا درباره سریالها پس از مصوبه تغییر خواهد کرد؟
اگر کسی تخلف کند، به پشتوانه قانون وظیفه قانونی خود را انشاالله بهطور کامل انجام میدهیم و تمام توان خود را بهکار میگیرم تا مانع انتشار هر نوع محتوای آسیبرسان در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی شویمضوابط محتوایی ساترا بهصورت مشروح در سایت ساترا ارائه شده است. در دوره آموزشی که برای مجوز گیرندگان میگذاریم یکی از سرفصلها، آشنایی با ضوابط و مقررات ممیزی محتواست که توسط اساتید دانشگاهی و خبرگان این حوزه تدریس میشود. در درجه اول این آموزشها کمک میکند که سکوهای دارای مجوز از ساترا ضوابط محتوایی را رعایت کنند.
درعین حال بعد از اینکه فیلمنامهای در شورای صدور مجوز تولید ساترا مصوب و سریالی که مجوز تولید دارد ساخته شد، محتوای سریال توسط ممیزان سازمان صدا و سیما بازبینی میشود و درنهایت در شورای صدور مجوز ساترا با دعوت از تولیدکننده اثر یا نماینده سکوی داوطلب پخش سریال جمعبندی نهایی انجام میشود.
لازم است یادآوری کنم در حال حاضر هزینه تمام بازبینیها و تشکیل شورای صدور مجوز توسط ساترا از محل بودجه سالانه صدا و سیما مصوب در مجلس شورای اسلامی پرداخت میشود و سکوهای دارای مجوز از ساترا هیچ هزینهای در این حوزه پرداخت نمیکنند.
در بند شش مصوبه شورای عالی انقلابی فرهنگی تاکید شده که یک شورای سیاستگذاری ایجاد خواهد شد و به موضوع ضوابط محتوایی میپردازد. اگر در آن شورا تصویب شود که از فردا ضوابط محتوایی تغییر میکند، آن گونه میشود که نظر شورا است. چون شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد سیاستگذار در زمینه رسانهها است ما مصوبه شورا را میپذیریم و در حوزه تنظیمگری و تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، مصوبات شورا را به طور کامل اجرا خواهیم کرد.
تا الان ما طبق ضوابط صداوسیما در بخش فضای مجازی صداوسیما عمل میکردیم. ضوابطمان هم مشخص است و گفته شده است. قانون ساترا برگرفته از ضوابط و مقررات سازمان صداوسیماست اما از این به بعد ضوابط ما برگرفته از شورای سیاستگذاری خواهد بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. اگر ضوابط محتوایی در شورای سیاستگذاری، تغییر کند، ما تابع خواهیم بود.
در بیانیه خانه سینما اشاره شد بود که با این مصوبه پایان سرگرمی را شاهد خواهیم بود. شما این نگرانی را چگونه پاسخ میدهید؟
این نگرانی که بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییری در نحوه تنظیمگری تعاملی برای نظارت بر سکوها رخ بدهد، واقعا جای نگرانی نیست و ساترا همیشه قانون را اجرا میکند. روز اولی نیست که ساترا میخواهد تشکیل شود. از سال ۹۶ ساترا تشکیل شده است. تا امروز حدود ۴۰۰ رسانه در این زمینه مجوز گرفتهاند و تولید محتوا میکنند.
در همین زیستبوم از اواسط سال ۱۴۰۰ تا الان بیش از ۵۰۰ قسمت سریال با مجوز ساترا منتشر شده است. بیش از ۳۰۰ قسمت سریال در حال انتشار است.
بیش از ۲۰۰ قسمت سریال منتظر نوبت پخش است. روال همین خواهد بود. انتظار میرود با مصوبه اخیر و انسجامی که بین نهادهای مختلف به وجود میآید، بتوانیم در تنظیمگری و مدیریت بهتر این زیستبوم موفقتر باشیم.
البته اگر کسی تخلف کند، به پشتوانه قانون وظیفه قانونی خود را انشاالله بهطور کامل انجام میدهیم و تمام توان خود را بهکار میگیرم تا مانع انتشار هر نوع محتوای آسیبرسان در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی شویم و تلاش میکنیم تا به طور جدی جلوی هر نوع تخلفی را در حوزه مأموریتی خود بگیریم. سکوهایی هم که طبق قانون عمل و محتوای جذاب و سالم تولید میکنند، مورد حمایت ما قرار میگیرند. من قطعا عبارت پایان سرگرمی را که خانه سینما به کاربرد قبول ندارم و خیلی از سکوها و هنرمندان هم واکنش نشان دادند و گفتند این عبارت را قبول ندارند.
مجوز فعالیت چهرهها و عوامل تولید سریالها و برنامهها بر عهده چه نهادی است؟
در کشور یک کارگروه چهرهها داریم که در وزارت ارشاد تشکیل میشود که تمام عوامل تولید کشور در آن کارگروه مورد بررسی قرار نمیگیرد. آنجا بررسی میشود که چه کسانی طبق آییننامه مربوطه جزو چهرهها محسوب میشوند. بررسی هم لزوما سلبی نیست. بحث این است که این افراد چگونه حمایت و مدیریت شوند. بسیاری از عوامل تولید در آن کارگروه بررسی نمیشوند. بعضی وقتها بررسیهای امنیتی و اقتصادی، مربوط به تخلفات ثبت شده در قوه قضاییه است که به ما ربطی ندارد، بنابراین نهادهای مربوطه اعلام میکنند.
در زمینه امنیتی استعلام میگیریم اما در زمینه صلاحیت حرفهای ساترا طبق قانون مسئولیت دارد. پیش از این برای ثبت فیلمنامه طرف حساب ما فقط رسانه بود. یعنی فیلمنامه و طرح را رسانه باید ثبت میکرد و مجوز تولید و انتشار به رسانه داده میشد. الان به این شکل نیست؛ به نویسنده مجوز فیلمنامه و به تهیهکننده مجوز تولید داده میشود.
ما الزامی نداریم که کسی که فیلمنامه دارد اول آن را در رسانه تصویب کند. صلاحیت حرفهای افراد توسط ساترا تعیین میشود. ولی صلاحیت امنیتی و نداشتن مشکلات قضایی توسط ساترا تعیین نمیشود.
در روند اعطای مجوز به ارائهدهندگان طرح، نویسندگان یا تهیهکنندگان چه تغییراتی ایجاد شده است؟
در دوره اخیر اولینباری است که به عوامل تولید از ارائهدهندگان طرح، نویسندگان یا تهیهکنندگان هویت مستقل قابل اعتنا اعطاء شده است. قبلا فقط با رسانه صحبت میکردیم. هماکنون گفتهایم رسانه بخش انتشار است و بخش تولید میتواند عوامل مستقلی باشد. این خبر خوبی برای هنرمندان است که برای نوشتن فیلمنامه لازم نیست مجوز یک بخش اقتصادی را جذب کنند. میشود گفت این فیلمنامه از نظر محتوا قابل قبول است. به شما مجوز مستقل میدهیم. قبلا چون مجوزی وجود نداشت نمیتوانستند سرمایهگذار جذب کنند.
همه کارها در رسانه تجمیع شده بود. الان میتوانند مستقلا سرمایهگذار جذب و تولید کنند. فقط برای انتشار میتوانند یک رسانه را انتخاب کنند. قبلا این نوشته وقتی مجوز میگرفت ارزش بیشتری از نظر اقتصادی پیدا میکرد و این اعتبار متعلق به رسانه بود. شورا وقتی با نویسنده طرف است با او گفتوگو میکند.
برای رسانهها هم فرصت جدیدی به وجود میآید. به جای این که مستقیما روی کاری که هنوز تصویب نشده بخواهند سرمایهگذاری کنند، آنها هم فرصت انتخاب برایشان فراهم میشود. این موضوع برای زیستبوم، پیش برنده است.
از ۱۵۰ طرحی که از ابتدای ۱۴۰۱ به ما ارائه شده، ۶۰ طرح مجوز تولید گرفته است. اگر صدا و سیما رقیب شبکه نمایش خانگی بود، به ۶۰ عنوان طرح برنامه تلویزیونی یا سریال مجوز تولید نمیداد. بیشتر از ۵۰ طرح بازنویسی جزیی دارد. یعنی نویسنده باید اصلاحاتی انجام دهد. حدود بیست طرح هم نیاز به بازنویسی کلی دارد. کسانی که در شورا توضیح میدهند اساتید این فن هستند. در یک سال اخیر تعداد رسانهها و تولیداتشان رو به افزایش بوده است.
یکی از صحبتهای منتقدان این است که صداوسیما و شبکه نمایش خانگی با هم رقیب هستند و رقیب نمیتواند ناظر باشد. شما اساسا این فرضیه و استدلال را قبول دارید؟
صدا و سیما رقیب شبکه نمایش خانگی نیست و بر عکس شبکه نمایش خانگی را یک فرصت برای توسعه صنعت محتوا و انجام وظایف قانونی خود میداند. صدا و سیما هم ناظر و هم حامی سکوهای نمایش خانگی است. صداوسیما امکانی داده که دیگران هم به صحنه بیایند و فعالیت کنند تا از این ظرفیت بیشترین استفاده را داشته باشند.
ممکن است صداوسیما بگوید الان جام جهانی فوتبال است و همه مردم به دلیلی دسترسی به شبکههای صداوسیما ندارند. برای این که مردم بیشترین استفاده را ببرند، ما حاضریم این انحصار خودمان را در حوزه پخش زنده به دیگران هم بدهیم. آن سکویی که این امکان را گرفته و از طریق قاب اختصاصی، پخش زنده فوتبال شبکههای سه و ورزش را در اختیار دارد، خودش هم قبول ندارد که گفته شود صدا و سیما رقیب سکوهای نمایش خانگی است. در سریالسازی هم با پیگیری صدا و سیما میبینیم که بخش خصوصی فعال شده است.
بخش خصوصی این امکان برایش فراهم شده است که سرمایهگذاری مستقل بکند و کار را پیش ببرد تا مردم بیشتر استفاده کنند و این به معنای همکاری و همافزایی سکوها و صدا و سیما است و معنای رقابت نمیدهد. رقابت وقتی است که یک بخش خصوصی با بخشی دیگر حق و حقوق مساوی داشته باشد. این دو طرف رقیب میشوند. صداوسیما یک نهاد حاکمیتی است و ماموریتی دارد، ذینفع نیست.
در صداوسیما کارمندان دولت، حقوقبگیر هستند و برای مردم خدمت میکنند و ذینفع نیستند. نمی توانیم این دو را رقیب هم بدانیم. صداوسیما ماموریت دارد که به نهادهای دولتی خدمات رایگان بدهد. بخش خصوصی این کار را میکند؟ صداوسیما پایبند است که ترافیک تلوبیون را نیمبها نگه دارد. بخش خصوصی پایبند است؟ ما در صداوسیما به عنوان وظیفه ماموریتیمان یک رویداد مهم ملی را نمیتوانیم پوشش ندهیم. حتی اگر مخاطب و درآمدزایی نداشته باشد. اما بخش خصوصی میتواند انتخاب کند که چه ژانری را بسازد و چه ژانری را نسازد. الان به این موضوع میپردازم و الان به این موضوع نمیپردازم.
رقابت صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی یک برچسب رسانهای است و در عمل اصلا اینطور نیست. فرصتی برای بخش خصوصی ایجاد شده که بیاید از ظرفیت فضای مجازی به نفع منافع مردم بهرهبرداری کند
پس میبینیم که رقابت صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی یک برچسب رسانهای است و در عمل اصلا اینطور نیست. فرصتی برای بخش خصوصی ایجاد شده که بیاید از ظرفیت فضای مجازی به نفع منافع مردم بهرهبرداری کند. اصولا ما قبول نداریم که بخش خصوصی رقیب ماست. اگر رقیب بود ما برای رقیبمان نمایشگاه برگزار نمیکردیم که به مردم معرفیاش کنیم. ما نمایشگاه «رصتا» برگزار کردیم و غرفه رایگان دادیم و رویدادهای مختلف در نمایشگاه طراحی کردیم و تمام شبکه های رادیویی، تلویزیونی و بخش های خبری صدا و سیما بسیج شدند که این رویداد را به مردم معرفی کنند و سکوهای حاضر در نمایشگاه را به مردم معرفی کردند.
دلیل شرکت نکردن برخی پلتفرمها در نمایشگاه رصتا که سال گذشته برگزار شد چه بود؟
در بخش خصوصی الزام نداریم که افراد بیایند. ما شرایط را فراهم میکنیم. بخش خصوصی اختیار دارد که بیاید استفاده کند. چون بخش خصوصی به موضوع اقتصادی و رقابتی نگاه میکند. ما هم شرایط رقابت را محدود نکردیم. نگفتیم چون به نمایشگاه ما نیامدی، از سایر حمایتها هم محروم میشوی. نمایشگاه یک بخش حمایتی است. بعضیها خودشان را نیازمند حمایت میدانند و بعضیها نه. برخی شاید حاضر نبودند پول خرج و غرفهسازی کنند. بعضیها میگویند ما در مرحلهای از نمودار رشدمان هستیم که به این نمایشگاه نیاز داریم. بعضیها هم نیازی به معرفی ندارند. عدم حضور به معنای مخالفت نیست. اگرچه ممکن است این معنی را بدهد. ممکن است اعتراض داشته باشند. اعتراض هم حق پلتفرمهاست. صداوسیما هم در برخی نمایشگاهها شرکت نمیکند. آیا به این معناست که مخالف برگزاری آن نمایشگاه است؟ نه. میگوید من نیازی به شرکت نمیبینم.
نکته پایانی اگر مانده بفرمایید.
ما وقتی میخواهیم درباره ساترا صحبت کنیم سعی میکنیم اخلاق مدارانه به نقدها پاسخ دهیم. اگر در سایت ساترا، در کلام بنده و معاونان و مدیران ساترا نکتهای بود که سخن ناحقی نسبت به منتقدان ساترا گفته شده بود، بفرمایید تا رسیدگی کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی «عمار»، اکرانهای فیلم سینمایی «مصلحت» با شعار «عدالت خط قرمز ندارد» در شبکه اکران مردمی «عمار» آغاز شده است و فعالان فرهنگی میتوانند این اثر را در مساجد، دانشگاهها، فرهنگسراها و… به نمایش درآورند.
فیلم سینمایی «مصلحت» به تهیهکنندگی محمدرضا شفاه، کارگردانی حسین دارابی و هنرمندی وحید رهبانی و تهیه شده در سازمان سینمایی سوره است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «یکی از فرزندان مقامات عالیرتبه قضائی کشور در یک درگیری خیابانی در سال ۱۳۵۹ جوانی را به قتل رساند…»
فعالان فرهنگی جهت اکران این فیلم میتوانند درخواست خود را در سایت اکران مردمی ثبت و یا با شماره ۰۲۱۴۲۷۹۵۰۵۰ تماس حاصل کنند.
سینماپرس: درحالی که آشوبها و نا آرامیها در فرانسه بعد از کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله همچنان ادامه دارد؛ این ناآرامیها باعث تعطیلی برخی سالنهای سینما در پایتخت و شهرستانها شد.
به گزارش سینماپرس و به نقل از ددلاین، درحالی که همچنان خیابانهای پایتخت فرانسه نا آرام است و بعضا ساعت منع تردد در این شهر برقرار شده به آتش کشیده شدن یک سالن سینما توسط معترضان باعث تعطیلی سالنهای سینما در این شهر و البته برخی دیگر از شهرهای نا آرام شد.
بعد از کشته شده یک نوجوان ۱۷ ساله در فرانسه توسط پلیس و آغاز ناآرامیها در برخی شهرهای این کشور رفته رفته درگیریهای پراکنده در گوشه و کنار این کشور بخصوص پایتخت آغاز شد تا جایی که اخبار حکایت از حمله ور شدن برخی معترضان به فروشگاهها و اماکن عمومی داشتند.
این درحالی است که بعد از بالاگرفتن درگیریها در برخی از شهرهای کشور فرانسه مجتمع فرهنگی سینه سیته که به عنوان یکی از سالنهای سینمای معتبر در اطراف پایتخت شناخته میشد توسط معترضان به آتش کشیده شد.
بعد از این حادثه اگرچه پلیس کشور فرانسه نسبت به اعلام حالت فوقالعاده و افزایش سطوح امنیتی در بسیاری از شهرها مثل پاریس و مارسی به نوعی به دنبال کنترل اوضاع بود اما آتش گرفتن سینه سیته عاملی شد تا کمپانی یو جی سی که بزرگترین کمپانی اداره کننده سینماهای فرانسه است در بیانیهای اعلام کند تا اطلاع ثانوی سالنهای سینما در برخی شهرها از جمله پایتخت که نا آرامیها در آن شدت گرفته تعطیل خواهد بود.
کمپانی یو جی سی در بیانیه خود اعلام کرده است:
“آتش گرفتن سینه سیته به عنوان یک مکان فرهنگی از سوی معترضان جای تاسف دارد و از آنجا که این مکان جایی برای تبادل فرهنگ بوده که اکنون آسیب دیده مثل این است که فرهنگ غنی فرانسه آسیب دیده باشد. به همین دلیل تا اطلاع ثانوی کلیه سینماهای زنجیرهای مربوط به این کمپانی در شهرهای نا آرام از جمله پایتخت تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.


سینماپرس : مراسم اکران فیلم سینمایی «فصل ماهی سفید» به کارگردانی قربان نجفی شامگاه یکشنبه ۱۱ تیر با حضور عوامل فیلم و جمعی از هنرمندان در پردیس سینما کوروش برگزار شد.

سینماپرس: تهیهکننده فیلم سینمایی «شماره ۱۰» از اکران این فیلم سینمایی در اواخر مرداد خبر داد.
به گزارش سینماپرس، ابراهیم اصغری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: منتظر بودیم شرایط برای اکران فیلم سینمایی شماره ۱۰ مساعدتر شود.
وی افزود: تلاش میکنیم اواخر مرداد اکران شماره ۱۰ را شاهد باشیم.
اصغری همچنین از ادامه رایزنیهای خود برای ساخت دو فیلم سینمایی دیگر با احمد کاوری و حمید زرگرنژاد (کارگردان شماره ۱۰) خبر داد و گفت: امیدوارم این رایزنیها نتیجهبخش باشد و همکاری دیگری را با این دو کارگردان داشته باشم.
اصغری گفت: به دنبال موفقیت شماره ۱۰ در جشنواره فجر سال گذشته، دو فیلم جدیدم را هم برای جشنواره فیلم فجر امسال در نظر گرفتهام.
شماره ۱۰ فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و به تهیهکنندگی ابراهیم اصغری محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم نخستینبار در بهمن ۱۴۰۱ در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با ۱۱ نامزدی توانست در چهار رشته بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین چهرهپردازی و بهترین طراحی صحنه موفق شد بیشترین جایزه سیمرغ بلورین را در بخش سودای سیمرغ از آن خود کند.
ابراهیم اصغری تهیهکننده فیلم پیشتر درباره بودجه ساخت شماره ۱۰ گفته بود فیلم با پشتیبانی بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و نسبت به آثار دیگر در مورد دوران دفاع مقدس هزینه کمتری داشته است.
به گفته او، این فیلم در شرایط سخت با نیاز به امکانات نظامی و گسترده که وجود دارد، ساخته شد و از پیش تولید تا پایان و تحویل فیلم به جشنواره فقط ۱۰۰ روز طول کشید که توانست رکورد بزند.