X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

جای برنامه‌سازی کودکان در رادیو خالی است

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

در همان سال‌ ۱۳۶۹ که مدیران وقت رادیویی به فکر ایجاد برنامه‌ای برای کودکان در قالب قصه‌گویی و لالایی افتادند، مریم نشیبا فکرش را نمی‌کرد روزی برسد که از «شب‌بخیر کوچولوی» ۳۳ ساله به عنوان برنامه جیگر طلا یاد کند و این برنامه را عشق، نفس، حرمت و آبرویش بداند. برنامه‌ای که برای مدتی با تنگ‌نظری مدیران وقت رو‌به رو شد و به مدت ۵ سال از موج رادیویی کنار رفت.

شب‌بخیر کوچولو

کناره‌گیری که منجر به بیمار شدن خانم نشیبا شد. از سال ۱۳۸۹ که دوباره نبض این برنامه کودکانه از رادیو ایران شنیده شد، نشیبا با بچه‌ها یادی تازه کرد و در روز افتتاحیه گفت که با شنیدن صدای تیتراژ برنامه دوباره به سن کودکی برگشته و به حس پرواز رسیده است. خوشحال است از اینکه زنده مانده تا به آرزویش برسد و برای بچه‌ها دوباره قصه بگوید.

گلریز وکیلی، تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» رادیو ایران درباره ساخت برنامه‌های کودکانه در رادیو گفت: سال‌های سال بود که رادیو ایران در بخش صبحگاهی برنامه «سلام کوچولو» را داشت، که با اجرا و تهیه‌کنندگی عذرا وکیلی، مادرم بود. هر روز صبح نکات تربیتی، اخلاقی و مفاهیم دینی بنا‌به موضوع روز در برنامه گفته می‌شد.

وکیلی ادامه داد: مخاطب این برنامه زیاد بود و مادران هم جزو شنوندگان «سلام کوچولو» بودند. در دوره‌ای هم برنامه «شب‌بخیر کوچولو» فعالیت نداشت و دوباره از سال ۱۳۸۹ روی موج رادیو رفت. این برنامه هر شب قصه‌ای را مطرح می‌کند، تا کودک سر ساعت بخوابد و خواب آرامی داشته باشد.

لزوم ایجاد رادیو کودک در معاونت صدا

تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» با بیان اینکه شبکه‌های دیگر رادیویی هم برنامه‌هایی برای کودکان دارند، افزود: ما باید مانند شبکه‌های تلویزیونی رادیوی کودک داشته باشیم، تا به‌طور تخصصی شبکه‌های رادیویی را دنبال کنند. برعکس تلویزیون در رادیو باید والدین به دنبال موج رادیویی بگردند، تا برنامه موردنظر را پیدا کنند. 

به گفته وی، با وجود اینکه شاید برخی از والدین ترجیح بدهند تلویزیون را برای کودک روشن کنند، اما هنوز هم مادران و پدرانی هستند که مشتاقند کودکانشان را با برنامه‌های رادیویی آشنا کنند. چون برنامه‌های رادیویی حس تخیل کودکان را افزایش می‌دهد. 

شب‌ها با برنامه «شب‌بخیر کوچولو» می‌خوابیدم

وکیلی با بیان اینکه شب‌های دوران کودکی‌ام با برنامه «شب‌بخیر کوچولو» می‌خوابیدم، بیان کرد: حداقل شب‌ها که این برنامه روی موج است، تلویزیون گزینه مناسبی برای خوابیدن کودکان نیست. الان شبکه‌های نهال و پویا هم تا ۲۲ شب فعالیت می‌کنند. کودکان با شنیدن قصه تصویرسازی می‌کنند؛ درنتیجه خیلی متفاوت است تا تصویر برنامه را ببیند. شاید کودک با درک و فهم خود نیمی از برنامه را بسازد. اینکه افرادی که صحبت می‌کنند چه شکلی هستند یا خانم نشیبا که راوی قصه است موش و خرگوش قصه‌ها را می‌بیند؟

 

جای برنامه‌سازی کودکان در رادیو خالی است

تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» درباره افتتاح رادیو خانواده در سال‌های گذشته گفت: بخش کودک در این رادیو فعال بود، اما به دلیل مسائل مالی یا مدیریتی این شبکه رادیویی حذف شد. به‌نظرم در شبکه اصلی جای برنامه تعاملی برای کودکان خالی است. اگرچه خانم نشیبا در برنامه «شب‌بخیر کوچولو» سعی می‌کند با کودکان ارتباط گیرد، ولی به‌طور عملی کودکی با ایشان ارتباط ندارد. جای برنامه‌ای که کودکان سازنده‌اش باشند، خالی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اضافه کردن بخش‌هایی به برنامه برای حضور کودکان وجود دارد؟ توضیح داد: این امکان برای «شب‌بخیر کوچولو» فراهم نیست. چون نمی‌خواهیم کودکان در آن زمان به تکاپو بیفتند. ما می‌خواهیم با صدای دلنشین آرامش کودک را فراهم کنیم و نکات آموزنده جزئی در کنار موسیقی «لالایی» گفته شود. 

نشیبا

صدای خانم نشیبا مانند یک شبکه رادیویی است

وکیلی درباره نگاه مدیران رادیو ایران به این برنامه با قدمت رادیویی بیان کرد: مدیران رادیو ایران همیشه سعی کردند برنامه‌های شبکه را حفظ کنند. چون امثال خانم نشیبا و صدای خاطره‌انگیز ایشان وجود ندارد و مدیران هم می‌دانند صدای خانم نشیبا مانند یک شبکه رادیویی است.

پویا

مخاطبان برنامه «شب‌بخیر کوچولو» به خوبی مخاطبان شبکه‌های نهال و پویا ارزیابی نمی‌شود

تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» درباره تفاوت برنامه‌سازی برای کودکان در تلویزیون نسبت به رادیو خاطرنشان کرد: سیما مزیت‌هایی دارد که در حوزه کودک به نسبت رادیو جلوتر است. یکی از مهمترین این مزیت‌ها داشتن شبکه مستقل است و می‌تواند مخاطبانش را ارزیابی کند. ولی من نوعی که یک برنامه کودک در دل شبکه‌ای دارم، که برنامه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … پخش می‌کند، نمی‌توانم به خوبی شبکه‌های نهال و پویا مخاطبم را بشناسم. 

هزینه کردن برای کودک سرمایه‌گذاری است

به گفته وی، ما امکانات کمتری از نظر پوشش آنتن، مشکلات مربوط به دریافت موج توسط کودک و … داریم. با این حال، کودکان آینده این سرزمین هستند. اهمیت هیچ قشری بالاتر از کودک این سرزمین نیست؛ بخصوص اینکه در این سال‌ها بر فرزند‌پروری تاکید شده است. به‌نظرم هزینه کردن برای کودک در رسانه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شب‌ها با «شب‌بخیر کوچولو» می‌خوابیدم + صوت

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

در همان سال‌ ۱۳۶۹ که مدیران وقت رادیویی به فکر ایجاد برنامه‌ای برای کودکان در قالب قصه‌گویی و لالایی افتادند، مریم نشیبا فکرش را نمی‌کرد روزی برسد که از «شب‌بخیر کوچولوی» ۳۳ ساله به عنوان برنامه جیگر طلا یاد کند و این برنامه را عشق، نفس، حرمت و آبرویش بداند. برنامه‌ای که برای مدتی با تنگ‌نظری مدیران وقت رو‌به رو شد و به مدت ۵ سال از موج رادیویی کنار رفت.

شب‌بخیر کوچولو

کناره‌گیری که منجر به بیمار شدن خانم نشیبا شد. از سال ۱۳۸۹ که دوباره نبض این برنامه کودکانه از رادیو ایران شنیده شد، نشیبا با بچه‌ها یادی تازه کرد و در روز افتتاحیه گفت که با شنیدن صدای تیتراژ برنامه دوباره به سن کودکی برگشته و به حس پرواز رسیده است. خوشحال است از اینکه زنده مانده تا به آرزویش برسد و برای بچه‌ها دوباره قصه بگوید.

گلریز وکیلی، تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» رادیو ایران درباره ساخت برنامه‌های کودکانه در رادیو گفت: سال‌های سال بود که رادیو ایران در بخش صبحگاهی برنامه «سلام کوچولو» را داشت، که با اجرا و تهیه‌کنندگی عذرا وکیلی، مادرم بود. هر روز صبح نکات تربیتی، اخلاقی و مفاهیم دینی بنا‌به موضوع روز در برنامه گفته می‌شد.

وکیلی ادامه داد: مخاطب این برنامه زیاد بود و مادران هم جزو شنوندگان «سلام کوچولو» بودند. در دوره‌ای هم برنامه «شب‌بخیر کوچولو» فعالیت نداشت و دوباره از سال ۱۳۸۹ روی موج رادیو رفت. این برنامه هر شب قصه‌ای را مطرح می‌کند، تا کودک سر ساعت بخوابد و خواب آرامی داشته باشد.

لزوم ایجاد رادیو کودک در معاونت صدا

تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» با بیان اینکه شبکه‌های دیگر رادیویی هم برنامه‌هایی برای کودکان دارند، افزود: ما باید مانند شبکه‌های تلویزیونی رادیوی کودک داشته باشیم، تا به‌طور تخصصی شبکه‌های رادیویی را دنبال کنند. برعکس تلویزیون در رادیو باید والدین به دنبال موج رادیویی بگردند، تا برنامه موردنظر را پیدا کنند. 

به گفته وی، با وجود اینکه شاید برخی از والدین ترجیح بدهند تلویزیون را برای کودک روشن کنند، اما هنوز هم مادران و پدرانی هستند که مشتاقند کودکانشان را با برنامه‌های رادیویی آشنا کنند. چون برنامه‌های رادیویی حس تخیل کودکان را افزایش می‌دهد. 

شب‌ها با برنامه «شب‌بخیر کوچولو» می‌خوابیدم

وکیلی با بیان اینکه شب‌های دوران کودکی‌ام با برنامه «شب‌بخیر کوچولو» می‌خوابیدم، بیان کرد: حداقل شب‌ها که این برنامه روی موج است، تلویزیون گزینه مناسبی برای خوابیدن کودکان نیست. الان شبکه‌های نهال و پویا هم تا ۲۲ شب فعالیت می‌کنند. کودکان با شنیدن قصه تصویرسازی می‌کنند؛ درنتیجه خیلی متفاوت است تا تصویر برنامه را ببیند. شاید کودک با درک و فهم خود نیمی از برنامه را بسازد. اینکه افرادی که صحبت می‌کنند چه شکلی هستند یا خانم نشیبا که راوی قصه است موش و خرگوش قصه‌ها را می‌بیند؟

 

جای برنامه‌سازی کودکان در رادیو خالی است

تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» درباره افتتاح رادیو خانواده در سال‌های گذشته گفت: بخش کودک در این رادیو فعال بود، اما به دلیل مسائل مالی یا مدیریتی این شبکه رادیویی حذف شد. به‌نظرم در شبکه اصلی جای برنامه تعاملی برای کودکان خالی است. اگرچه خانم نشیبا در برنامه «شب‌بخیر کوچولو» سعی می‌کند با کودکان ارتباط گیرد، ولی به‌طور عملی کودکی با ایشان ارتباط ندارد. جای برنامه‌ای که کودکان سازنده‌اش باشند، خالی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اضافه کردن بخش‌هایی به برنامه برای حضور کودکان وجود دارد؟ توضیح داد: این امکان برای «شب‌بخیر کوچولو» فراهم نیست. چون نمی‌خواهیم کودکان در آن زمان به تکاپو بیفتند. ما می‌خواهیم با صدای دلنشین آرامش کودک را فراهم کنیم و نکات آموزنده جزئی در کنار موسیقی «لالایی» گفته شود. 

نشیبا

صدای خانم نشیبا مانند یک شبکه رادیویی است

وکیلی درباره نگاه مدیران رادیو ایران به این برنامه با قدمت رادیویی بیان کرد: مدیران رادیو ایران همیشه سعی کردند برنامه‌های شبکه را حفظ کنند. چون امثال خانم نشیبا و صدای خاطره‌انگیز ایشان وجود ندارد و مدیران هم می‌دانند صدای خانم نشیبا مانند یک شبکه رادیویی است.

پویا

مخاطبان برنامه «شب‌بخیر کوچولو» به خوبی مخاطبان شبکه‌های نهال و پویا ارزیابی نمی‌شود

تهیه‌کننده برنامه «شب‌بخیر کوچولو» درباره تفاوت برنامه‌سازی برای کودکان در تلویزیون نسبت به رادیو خاطرنشان کرد: سیما مزیت‌هایی دارد که در حوزه کودک به نسبت رادیو جلوتر است. یکی از مهمترین این مزیت‌ها داشتن شبکه مستقل است و می‌تواند مخاطبانش را ارزیابی کند. ولی من نوعی که یک برنامه کودک در دل شبکه‌ای دارم، که برنامه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … پخش می‌کند، نمی‌توانم به خوبی شبکه‌های نهال و پویا مخاطبم را بشناسم. 

هزینه کردن برای کودک سرمایه‌گذاری است

به گفته وی، ما امکانات کمتری از نظر پوشش آنتن، مشکلات مربوط به دریافت موج توسط کودک و … داریم. با این حال، کودکان آینده این سرزمین هستند. اهمیت هیچ قشری بالاتر از کودک این سرزمین نیست؛ بخصوص اینکه در این سال‌ها بر فرزند‌پروری تاکید شده است. به‌نظرم هزینه کردن برای کودک در رسانه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین عنصر رادیو زبان است 

نشست خبری دومین جشنواره «آیین سخن» در سالن جلسات معاونت صدای رسانه ملی برگزار شد. 

یدالله گودرزی، دبیر دومین جشنواره «آیین سخن» درباره زبان فارسی گفت: گاهی زبان فراتر از ارتباط روزمره بود و خودش بستری برای حمل دانش، ادبیات و هنر محسوب می‌شد. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به تاریخچه زبان فارسی بیندازیم، زبان فارسی سه دوره را پشت سر گذاشته است. الان که از زبان فارسی نو استفاده می‌کنیم، از زمان رودکی و تاریخ شعر فارسی پدید آمده است.

گودرزی ادامه داد: پس از پدید آمدن شعر فارسی نثر این زبان شکل گرفت و سامانیان، خاندان کاکویه، یعقوب لیث صفار و … باعث شدند زبان فارسی به همراه دانشنامه‌ها ظهور کند. اولین‌بار خاندان کاکویه به ابن‌سینا تاکید کرد، که دانشنامه علایی را به زبان فارسی را بنویسد. بعد از آن رساله‌های طب‌شناسی هم به زبان فارسی نگاشته شد.

دبیر دومین جشنواره «آیین سخن» با بیان اینکه ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی دو تن از بزرگانی هستند که بر پیدایش زبان علمی فارسی تلاش کردند، افزود: شاگردان آن‌ها مانند بهمنیار زبان فارسی را گسترش دادند و زبان را به افرادی مانند خواجه نصیرالدین طوسی، ناصرخسرو و … منتقل کردند. 

به گفته وی، امروز زبان فارسی میراث مشترک همه ماست و با ظهور رسانه‌ها این زبان گسترش بی بدیل پیدا کرده است. رادیو نخستین رسانه صوتی است، که در ایران نبوغ کرد و استفاده از زبان فارسی را به عنوان کارکرد مهم در پیش گرفت و باعث شد یک پویش در ایران حاکم شود. از این زبان که همه ما از آن استفاده می‌کنیم، زبانی است که رادیو آن را پدید آورده است؛ بنابراین نخستین عنصر رادیو زبان است. 

گودرزی افزود: رادیو از زبان و موسیقی ترکیب شده است. شاید آنقدر در رسانه تلویزیون، زبان مهم نباشد و عناصر دیگری به کمک تلویزیون بیاید. اما در رادیو بیش از هر عنصر دیگری از زبان استفاده می‌کنیم. به همین دلیل ضروری است از زبان به بهترین شکل استفاده کنیم.

مهدی آذرمکان، مدیر شبکه رادیو ایران درباره ویژگی‌های این دوره از جشنواره گفت: پاسداشت زبان فارسی مساوی با پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان است. به نوعی زبان فارسی زنجیره پیوند ما با تاریخ چندین هزارساله است. در سال‌های گذشته خیلی از افراد با استفاده از ابزارهای جدید دنیای رسانه تلاش کردند پیوند تاریخی ما را جدا کنند و هویت تاریخی و ملی ما را زیر سوال ببرند. 

آذرمکان ادامه داد: اما با تاکید مقام معظم رهبری و هوشیاری برخی مسئولان فرهنگی پویش‌هایی شکل گرفت، که نمونه‌اش دومین جشنواره پاسداشت زبان فارسی است. زبان فارسی علاوه‌بر حفظ هویت ملی و فرهنگی ما عامل وحدت‌بخش تمام اقوام ایرانی است، که در کنار هم زندگی می‌کنند. از طرفی، زبان فارسی عامل وحدت‌بخش کشورهای فارسی‌زبان هم است. 

مدیر شبکه رادیو ایران با بیان اینکه از دیرباز رادیو به دنبال پاسداشت زبان فارسی بود، افزود: شاید اگر بگوییم رادیو در پاسداشت زبان پیشرو بوده، اغراق نکردیم. یکی از برنامه‌های مهمی که از سال ۱۳۹۵ زیرنظر آقای گودرزی دبیر جشنواره روی آنتن بود، «باغ هنر» است. در آن زمان به‌طور ویژه به زبان فارسی توجه می‌شد. به مرور پاسداشت زبان فارسی به پویش‌های مردمی و رسانه‌ای تبدیل شد. 

به گفته وی، از سال گذشته جشنواره «آیین سخن» شکل گرفت. امسال دومین دوره از این جشنواره برگزار می‌شود و ما شاهد دوبرابر شدن حجم آثار ارسالی هستیم. ۱۰۵۱ اثر رادیویی در چهار بخش به دستمان رسیده، که از این تعداد ۷۳۳ اثر را برنامه‌سازان حرفه‌ای رادیو تولید کردند. در بخش نظامی گنجوی ۶۱ اثر، در بخش مردمی ۷۸ اثر و در بخش فضای مجازی حدود ۱۷۹ اثر ارسال شده است. 

آذرمکان با بیان اینکه سال گذشته حجم آثار دریافتی حدود ۵۰۳ اثر بود، بیان کرد: در این دوره از جشنواره ۲۳ جایزه برای برگزیدگان «آیین سخن» درنظر گرفته شده است. ما هفت بخش رادیویی داریم، که برنامه‌سازان حرفه‌ای در آن شرکت کردند و در این هفت بخش یک برگزیده و یک دپیلم افتخار اهدا می‌شود، که در مجموع ۱۴ جایزه برای این بخش درنظر گرفته شده است. 

مدیر شبکه رادیو ایران بیان کرد: در بخش نظامی گنجوی به سه اثر جایزه داده می‌شود، در بخش مردمی به چهار اثر و در بخش فضای مجازی دو اثر مشمول جایزه می‌شوند. از طرفی در روز اختتامیه از چهار نفر از پیشکسوتان رادیو ایران تجلیل می‌شود. در مجموع ۱۱ شبکه رادیویی سراسری در «آیین سخن» شرکت کردند، که شبکه‌های صبا، فرهنگ و ایران در همه بخش‌های جشنواره شرکت کردند. بقیه شبکه‌ها در برخی از شاخه‌ها آثار ارسال کردند.

به گفته وی، در مراکز استان‌ها حجم آثار ارسالی دو برابر بود. ۲۸ مرکز استانی آثار ارسال کردند. روز دوشنبه ۱۲ تیر ساعت ۱۴:۰۰ اختتامیه «آیین سخن» در معاونت صدا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خوراک‌های ایرانی» روی آنتن شبکه مستند سیما

 مجموعه مستند «خوراک‌های ایرانی» در ۲۸ قسمت تهیه شده و از زاویه‌ای متفاوت به فرهنگ و هویت ایرانی نگاه کرده است.

تهیه و کارگردانی این مجموعه مستند را عبدالرحیم صاحب الفصول بر عهده دارد و تحقیق و پژوهش آن بر عهده سمیه صفری بوده است

این مجموعه مستند برگرفته از علم گاسترومی (علم و فرهنگ تهیه، تولید و مصرف غذا) است و در آن تلاش شده در گردشگری و صنعت توریسم تمرکز را از روی یک منطقه برداشته و با بیانی تصویری، گردشگر را به واسطه خوراک‌های ایرانی به تمامی مناطق هدایت کند.

در «خوراک‌های ایرانی» ظرفیت هر منطقه با معرفی اقامتگاهها، بستر فرهنگی هر منطقه، آداب و رسوم، مناطق دیدنی و از همه مهمتر خوراک‌های محلی، اطلاعاتی کمتر شنیده شده به گردشگران هدیه می‌شود.

این مجموعه مستند از امروز شنبه ۱۰ تیر روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود و شنبه تا چهارشنبه ساعت۱۸:۴۰ در جدول پخش این شبکه قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه رادیو جوان در هفته حقوق بشر آمریکایی شنیدنی می شود