X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

اعضای هیئت علمی «چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی، اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد.

بر اساس احکام صادرشده، شهاب اسفندیاری، رضا اکبری، سیدحسن امامی رضوی، اردشیر انتظاری، محمود بشیری، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن طارمی، موسی فقیه حقانی، محمود کمره‌ای، جواد محقق، حجت الاسلام‌ والمسلمین رضا مختاری، عبدالله معتمدی، حجت الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان، حمید هوشنگی، علی رمضانی و محمدعلی مرادیان به عنوان اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند.

در متن حکم اعضای هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آمده است:

«نظر به تجربه گران‌مایه جناب‌عالی در حوزه تحقیق و پژوهش و شایستگی علمی و فرهنگی، به موجب این حکم به مدت یک سال به عنوان «عضو هیئت علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید.

امیدوارم با استعانت از حضرت باری‌تعالی و هم‌اندیشی و همکاری با استادان و پژوهشگران متعهد و متخصص کشور، این جایزه در رشد و تقویت فرهنگ مکتوب ایران اسلامی نقش‌آفرین باشد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هزار سالن‌سینمایی تا شهریور ۱۴۰۴ خواهیم داشت/در دوره دوم ریاست جمهوری نیز هزار سالن دیگر به فضای سینمایی کشور اضافه خواهد شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: متولی سینمای کشور بزرگترین دغدغه خود را توسعه سینما در استان‌های مختلف و شهرستان‌ها عنوان کرد و از شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های سینمای کشور نام برد.

به گزارش سینماپرس، نشست رئیس سازمان سینمایی کشور، شامگاه دوشنبه ۸ آبان ماه با فعالان، هنرمندان سینمایی و فیلمسازان استان فارس در سینما فرهنگ شیراز برگزار شد.

در این نشست، ابتدا چند تن از فعالان حوزه فیلم و سینما به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند. حرف‌هایی که گاهی با لحن نسبتا تند هم بیان شد که نشان دهنده جدی بودن فیلمسازان این استان در راستای اهدافشان بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور نیز به ابراز همذات پنداری با فعالان سینمای فارس پرداخت.

محمد خزاعی گفت: سال‌ها در عرصه‌های مختلف فیلمسازی فعالیت کرده‌ام و به کلیه دغدغه هایی که در این جلسه مطرح شد، واقف هستم. تلاش‌هایی در زمینه رفع این دغدغه ها انجام شده و با تمام توان این مسیر را هم ادامه خواهیم داد. صحبت‌هایی که در این نشست مطرح شد، همگی از سر دلسوزی و در جهت رشد و توسعه فضای فیلمسازی استان بود. من و همکارانم هم عزم جدی داریم که برای پیشرفت شهرستان‌ها گام های مهمی برداریم.

وی با بیان اینکه شیراز هنرمندان بسیار زیادی دارد و به همین جهت تفاوت زیادی با بخش زیادی از شهرها و استان‌های کشور دارد، گفت: قطعا این مساله در توزیع امکانات و زیرساخت ها باید مد نظر قرار گیرد. نمی‌توان شیراز و فارس را با این همه سابقه خوب و نیروی انسانی برجسته، با خیلی از نقاط دیگر کشور مقایسه کرد.

خزاعی در ادامه به هدفش از سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: زمانی که این سفرها را آغاز کردیم، خیلی‌از همین اهالی هنر و سینما به ما می گفتند دنبال چه چیزی هستید؟ از شهرستان‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید! اما من همیشه گفته‌ام که گوهرهای سینما در همین شهرستان‌ها هستند. اگر قرار است پوست‌اندازی کنیم و استعدادهای جدید را شکوفا کنیم، باید به سراغ استان‌های دیگر برویم. اگر تاکنون فیلمسازی در شهرستان‌ها رشد نکرده، برای این است که زمینه‌های توسعه برایشان فراهم نشده و نتوانسته‌اند خود را نشان بدهند. هنرمندان باید به تهران می‌آمدند تا پیشرفت کنند. اما ما باید این وضعیت را تغییر دهیم. باور من این است و قول می‌دهم در حد بضاعتی که داریم، از جریان سینمای استانی حمایت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین گفت: برای نخستین بار، میزان بودجه تعیین شده برای شهرستان‌ها در زمینه تولید آثار سینمایی، بیش از تهران مقرر شده است، ۷۰ درصد بودجه به شهرستان‌ها اختصاص داده شده است و ۳۰ درصد به تهران. البته آن ۷۰ درصد هم رقم زیادی نیست و باید بین تمامی استان‌ها تقسیم شود.

خزاعی افزود: به عنوان یک فیلمساز می گویم اتفاقات خوبی نسبت به دوره‌های گذشته در سینمای کشور در حال رخ دادن است. در حوزه فیلم سازی از سال گذشته شرایط عادلانه را فراهم کردیم. فراخوان دادیم تا همه ثبت نام کنند. ۵٠٠ نفر ثبت نام کردند و ۸٠ نفر برگزیده شدند و پروانه کارگردانی گرفتند، که بیش از ۵٠ نفر آن‌ها شهرستانی بودند. همچنین مساله مهم تهیه کنندگان را نیز می‌خواهیم حل کنیم و تهیه‌کنندگان شهرستان‌ها می‌توانند مجوز بگیرند، به شرطی که در استان خود کار کرده و بخش عمده‌ای از عواملشان هم از اهالی همان استان باشند.

وی با بیان اینکه سینمای ایران در جهان اسلام مکان اول را در اختیار دارد و در کل جهان هم رتبه‌ای بین دهم تا دوازدهم را داراست، گفت: متاسفانه با وجود این ظرفیت بالا، ما در زمینه توسعه فضای سینمایی خیلی عقب افتاده‌ایم. تا قبل از ورود بنده به سازمان سینمایی، ما تنها ۵۷۰ سالن سینما داشتیم که رقم بسیار ناچیزی است. من قول داده‌ام که تا شهریور سال ۱۴۰۴ که مدت تصدی بنده به پایان می‌رسد، تعداد سالن‌ها را به یک هزار سالن برسانیم که تا همین الان ۲۳۰ سالن ساخته شده است.

خزاعی همچنین به یکی از مصوبات مهم سفر استانی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت؛ برای اولین بار بود که در سفر استانی هیئت دولت، شاهد یک مصوبه بزرگ در حوزه سینما بودیم. بر اساس این مصوبه، هر شهری که بیش از صد هزار نفر جمعیت داشته باشد، با بودجه دولتی صاحب سینما خواهد شد. این اتفاق بسیار بزرگی در حوزه سینما خواهد بود که با این مصوبه، اطمینان دارم که به جز هزار سینمایی که تا شهریور ۱۴۰۴ خواهیم داشت، در دوره دوم ریاست جمهوری نیز هزار سالن دیگر نیز به فضای سینمایی کشور اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور با تمجید از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که همواره پیگیر دغدغه‌های سینماگران این استان هستند، گفت: امروز پیشنهادی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مطرح شد مبنی بر اینکه جشنواره فیلم شیراز راه‌اندازی شود.

خزاعی حمایت جدی خود از این طرح را اعلام کرد و افزود: اگر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود، ما نیز با تمام توان حمایت خواهیم کرد. قرار شد که محوریت اصلی فیلم‌ها هم بحث خانواده باشد، چون شیرازی‌ها به موضوع خانواده خیلی اهمیت می‌دهند. البته موضوعات دیگر هم می‌تواند به این جشنواره ورود کند اما تم اصلی جشنواره، موضوع خانواده خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور در پایان گفت: دغدغه اصلی ما، توسعه سینما در استان‌هاست و در همین راستا، کاملا موافق برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی در شهرستان‌های مختلف هستیم. اگر شیراز هم بتواند ظرفیت‌های لازم برای برگزاری جشنواره فیلم خود را ایجاد کند، می‌تواند آن را به طور دائمی در سال‌های بعد نیز برگزار کند و فکر می‌کنم پتانسیل تبدیل شدن به یک رویداد سینمایی بین‌المللی را هم داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کاپیتان» فارابی به «استونی» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و از مجموعه تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره «کودکان و نوجوانان فقط فیلم» استونی به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سید صابر امامی در دومین حضور بین‌المللی خود این‌بار در بخش غیر رقابتی بزرگ‌ترین فستیوال زیر مجموعه جشنواره شب‌های سیاه تالین اکران می‌شود.

این بخش با عنوان «جشنواره کودکان و نوجوانان فقط فیلم» استونی میزبان فیلم‌های کودک و نوجوان خواهد بود.

بیست‌وسومین دوره این جشنواره از تاریخ ۳ تا ۱۹ نوامبر برابر با ۱۲ تا ۲۸ آبان‌ماه سال جاری و هم‌زمان با جشنواره اصلی تالین در کشور استونی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فالش خوانی» در کنار خطای بزرگ «پلی‌بک» روی صحنه «خیانت» به مخاطبی است که بلیت خریده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سر این تِرَک چون من بالا و پایین می‌پرم بین علما بحث شده بود که من دارم پلی‌بک می‌کنم. می‌خوام بدون موزیک برم…» بعد خیلی جدی شروع می‌کند به بالا و پایین پریدن روی صحنه و به فالش‌خوانی‌اش ادامه می‌دهد: فرقی نمی‌بینم اصلا من، بین تو و گلایی که تو باغچن… آدمایی خوبی که همه تو قصن، حتی یه ذره با تو مو نمیزنن…

به گزارش سینماپرس، این ۲۷ ثانیه از کنسرت «ماکان‌بند» است و این هم ترفند خواننده گروه برای اینکه ثابت کند، ‌ زنده می‌خواند! ویدئویی که حالا مدت‌هاست در فضای مجازی دست به دست می‌شود و برخی معتقدند بیشتر شبیه اجرا در مهد کودک‌هاست تا یک کنسرت موسیقی!

«پلی‌بک» خیلی وقت است که روال عادی بسیاری از خوانندگان پاپ شده است و لو رفتن خیلی از خواننده‌ها هم در فضای مجازی سر و صدایی به پا می‌کند. موضوعی که توانایی خوانندگان پاپ را زیر سوال می‌برد. بعد هم آقای خواننده مجبور می‌شود، دست به هرکاری بزند که ثابت کند، زنده می‌خواند. شاید اتفاق کنسرت «ماکان‌بند» در فضای مجازی وایرال شده باشد اما این موضوع تنها مختص این گروه جوان نیست و بارها شاهد اتفاقات این چنینی در دنیای موسیقی پاپ بوده‌ایم.

رضا مهدوی (نوازنده سنتور و منتقد موسیقی) درباره اتفاق کنسرت «ماکان» می‌گوید: بعید می‌دانم از قبل برای این حرکات غیرمعمول فکر شده باشد؛ زیرا برای دریافت مجوز، فیلم‌هایی از برنامه‌ای که برای نحوه اجرا دارند برای وزارت فرهنگ و ارشاد برای بازبینی، بررسی، ممیزی و بایگانی فرستاده می‌شوند. همچنین به شعر و ترانه، تعداد قطعات، پوشش، سازبندی و نوع ارکستر دقت می‌شود. به همین جهت عجیب است که برخی به خودشان اجازه می‌دهند حرکات و رفتار و گویشی داشته باشند که مبتنی بر هیچ شاخصه‌ای از هنر ایران نیست.

مهدوی معتقد است:صحنه آدابی دارد که ما شرقی‌ها عموما آن را رعایت می‌کنیم. اگرچه که در نیم قرن اخیر آداب روی صحنه در برخی اجراهای موسیقی و برخی تئاترها، متأثر از مغرب زمین و فیلم‌های هالیوودی تبدیل به ناهنجاری‌هایی شده که طی سالهای اخیر تشدید هم یافته که دیگر مکانیزم و روشی نمی‌تواند مانع آن شود. سبک و سیاق متفاوت اجرای صحنه‌ای در غرب، به مرور وارد مشرق زمین شده و متأسفانه برخی از هنرمندان ما که تابع آیین‌ها، مدنیت، فرهنگ و جغرافیای عشیره‌ای و قومیتی خود نیستند، خواسته و ناخواسته الگوهای نادرستی از شیوه‌های اجراهای تلویزیونی یا صحنه‌ای آنها اقتباس و گمان می‌کنند اگر با تکرار نحوه اجرای موسیقی آنها، می‌توانند گیشه را شلوغ‌تر کنند و بیننده بیشتری داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: ولی چنین باوری غلط است؛ زیرا مردم ایران نشان داده‌اند اگر بخواهند به سمتی به غیر از فرهنگ خود بروند، خیلی سریع سرخورده می‌شوند و دوباره به اصل خود برمی‌گردند و سعی دارند به آیین‌های ملی خود عمل کنند. این‌گونه نیست که گمان کنیم نسل جدید تابع پدر و مادرهای خود نیست، می‌خواهد از اخلاق عدول کند و چهارجوب‌ها را بشکند. چنین مسائلی در هر جامعه‌ای رخ می‌دهد اما در جامعه ما زودگذر است و متوجه اشتباه خود می‌شوند.

رفتارهایی که در مهدکودک‌ها هم نمی‌بینیم

این هنرمند بیان می‌کند : مدتی است در کنسرت‌ها شاید نظارت درست و دقیقی صورت نمی‌پذیرد و درباره نحوه اجرای صحنه‌ای هم راه و روش درست آموزش داده نمی‌شود که نیازمند آسیب شناسی و راه کارهای نوین هستیم که در نتیجه، حرکت‌هایی روی صحنه انجام می‌شود که حتی در مهدکودک‌ها یا محافل خصوصی هم شاهد آنها نیستیم و اگر هم باشیم، متناسب با شأن و کرامت خانوادگی و محیط دوستانه است. اما گویا برخی در نظر ندارند که صحنه کنسرت، یک فضای عمومی است و وضعیت حتی مثل سابق هم نیست که همه چیز به خود کنسرت ختم شود، بلکه هر نوع رفتاری سریعا به فضای مجازی کشیده می‌شود و میلیون‌ها نفر می‌بینند و آسیب‌هایی در پی دارد که گاه جبران ناپذیر است.

او درباره اثرات این نوع رفتارها در صحنه اجراهای عمومی بیان می‌کند: بهتر است مراقب اعمال و رفتار خود روی صحنه اجرای عمومی باشیم، از رفتارهای کودکانه دست بکشیم، عاقلانه رفتار کنیم، تنها به خود و درآمدزایی فکر نکنیم، درصدد کتمان اشتباهات خود نباشیم و به فکر تمامیت موسیقی ایران باشیم تا بیش از این به ساحت هنر موسیقی ایران لطمه وارد نیاید. در هر ژانری از موسیقی که حرکت‌های ناشایست روی صحنه صورت بگیرد، قطعا به دیگر گونه‌های موسیقی هم لطمه وارد و موجب می‌شود رفتار تصمیم گیرندگان فرهنگ و هنر و بالادستی‌ها که تاکنون با هنر موسیقی خیلی میانه هم خوبی ندارند، نه تنها بهتر نشود، بلکه بدتر هم بشود. در نتیجه همین اتفاق‌ها دستمایه‌ای است که موسیقی در ایران نتواند راه توسعه خود را پیش ببرد و چه بسا با موانع جدید هم رو به رو بشود که مثلا بعضی از سالن‌ها دیگر اجازه برگزاری کنسرت ندهند، ممیزی‌ها بیشتر شود و حساسیت روی هنرمند و برخی گونه های موسیقی بالا برود.

این الگوبرداری‌ها نادرست است!

مهدوی توضیح می‌دهد: فالش خوانی در کنار خطای بزرگ پلی‌بک روی صحنه، خیانت به مخاطبی است که بلیت خریده است؛ تفاوتی هم ندارد که این اتفاق از سوی موسسه و شرکتی با حمایت صورت گرفته یا به صورت اتفاقی به علت هماهنگی خواننده با نوازندگان یا اتاق فرمان باشد. هر چه باشد راه خطایی است که مردم متوجه می‌شوند و اخیرا هم می‌بینیم که بلیت‌های کنسرت‌های آنچنانی موسیقی‌های شبه پاپ دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و شاهد این هستیم که شرکت‌ها، موسسه‌ها و نهادها و سازمان‌های مختلف بلیت این کنسرت‌ها را پیش خرید و یا به صورت نیم‌بها می‌خرند ولی باز هم سالن‌ها پر نمی‌شوند!؟ مردم زمانی که هزینه می‌کنند، حق دارند کار با کیفیت ببینند و بشنوند.

بهتر است مراقب اعمال و رفتار خود روی صحنه اجرای عمومی باشیم، از رفتارهای کودکانه دست بکشیم، عاقلانه رفتار کنیم، تنها به خود و درآمدزایی فکر نکنیم و درصدد کتمان اشتباهات خود نباشیماین هنرمند همچنین بیان می‌کند: پرفورمنس در فرهنگ شرقی و ایرانی برای هر چیزی در موسیقی زیبنده نیست. زمانی که الگوبرداری می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که آنها پلی‌بک نمی‌کنند و به طور حقیقی صورت و بدنشان برای حرکت روی صحنه ورزیده است. فکر و اندیشه‌ آنها برای شعری که به نظر ما غلط است، آزاد است؛ زیرا یک جامعه سکولار دارند که کاملا با جامعه ما متفاوت است. آنها به هر شکل کارشان را به نحو احسن انجام می‌دهند که می‌تواند چشم‌نواز باشد و گوش‌ها را متوجه کند و موجب رقم زدن لحظاتی خوش برای دوست‌داران این اجراها باشند.

او درباره پرفورمنس‌هایی که این روزها در اجراهای زنده شاهد آنها هستیم، می‌گوید: پرفورمنس‌هایی که روی صحنه‌ها اجرا می‌شود، متاسفانه به گروه‌های سرود و رسانه ملی هم کشیده شده است. در برنامه‌های تلویزیونی هم می‌بینیم که به ظاهر می‌خواهند اخلاقی رفتار کنند ولی نحوه اجرایشان در شأن اشعار و مضامین ارزشی که به زبان می‌آورند، نیست.

بومی‌سازی کنیم

مهدوی در پاسخ به این پرسش که که اگر زمانی بخواهیم این پرفورمنس‌ها را در یک قالب درست داشته باشیم، چگونه می‌توانیم عمل کنیم؟ می‌گوید: ایران پر از آیین‌ها و قومیت‌ها است. ما رقص‌های آیینی و بازی‌های آیینی مختلفی در زمان‌های مسخص داریم مثل زمان دروی محصول و باران و… مناطق ایران پر از بازی‌هایی است که چه مردان و چه زنان انجام می‌دهند. آن‌قدر فراوانی داریم که می‌توانیم این‌ها را در پاپ وارداتی هم بومی سازی کنیم. اما می‌بینیم که مثلا خواننده‌ای که متعلق به یکی از این قومیت‌ها است و اکنون به پایتخت آمده و جایگاهی پیدا کرده، لباسی می‌پوشد که دور از شأن فرهنگ ملی، دینی و فرهنگ قومیتی اوست اما با این حال آن را می‌پذیرد بپوشد اما با لباس محلی خود روی صحنه نمی‌آید و نسبت به آیین‌های سترگ خود کم اهمیت و شاید بی‌اهمیت است.

این منتقد موسیقی ادامه می‌دهد: چقدر قشنگ است یک خواننده که متعلق به یکی از آیین‌ها و گویش‌های سرزمین ایران است، لحظه‌ای با گویش محل تولد خود اجرا کند و با مردمش حرف بزند. بیشتر مناطق گویی اِبا دارند و خجالت می‌کشند. اگرچه که یک فرهنگ وارداتی را که سنخیتی با فرهنگ ما ندارد را با افتخار ارائه می‌دهند و خوشحال هم هستند که در ایران اولین بوده‌اند؛ چون فکر می‌کنند سدشکنی کرده‌اند و مسیر را برای دیگران هموار!

این مدرس دانشگاه در سخنان پایانی خود بیان می‌کند: باید دانشگاه‌ها و روانشناس‌ها، در کنار سیاستگذاران فرهنگی همایش‌هایی برگزار و این مسائل را آسیب شناسی کنند. در مراکز تربیتی باید نمونه‌های صحنه‌ای را در حضور کسانی که ذی‌حق هستند و از دانش و تجربه کافی برخوردارند به لحاظ زیبایی شناسی و روانشناسی بررسی کنند که آیا این مسیر می‌تواند حتی به اشتباه و خطا یک بار دیگر تکرار شود و یا برای همیشه در جغرافیای ایران مطرود شود و دیگر کسی جرأت نخواهد کرد که از این آزمون و خطاها روی صحنه داشته باشد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کوکتل مولوتف» از گریم «امین حیایی» رونمایی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری به پایان رسیده و مراحل فنی پس از تولید فیلم آغاز شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» به کارگردانی حسین دوماری، تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، نویسندگی احمد رفیع‌زاده به پایان رسید.

«کوکتل مولوتوف» روایتی کمدی از دهه ۵۰ است.

امین حیایی، احمد مهرانفر، ستاره پسیانی با حضور یکتا ناصر و پژمان جمشیدی، علیرضا استادی، سیاوش چراغی‌پور، نیلوفر کوخانی، شادی خلیلی، محمد نیکبخت، سعید امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند که با سرمایه‌گذاری و مجری طرحی علی مجیدی ساخته شده است.

عوامل این فیلم عبارتند از:مدیر فیلمبرداری: میلاد پرتوی، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، طراح لباس: مجید لیلاجی، صدابردار: سعید زند، طراح گریم: عباس عباسی، مدیر برنامه‌ریزی: رضا بختیاری، دستیار یک کارگردان: هانیه بساتینی، مدیر تولید: نادر اژدری، منشی صحنه: مرجان تاجیک، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، طراح جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار، پشت صحنه: نرگس صلاح‌ورزی، مدیر تدارکات: وحید اژدری، عکاس: احمدرضا شجاعی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جشنواره مردمی فیلم عمار» بیانیه‌ای با امضای هنرمندان و اصحاب رسانه منتشر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بیانیه‌ای با امضای جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه ادوار جشنواره مردمی فیلم عمار در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بیانیه ذیل را امضا کردند. متن این بیانیه بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
پس از دفاع مشروع و ضربه حماسه‌آفرین مجاهدان فلسطینی بر پیکره فرتوت و سست رژیم اشغالگر صهیونیستی، سردمداران کفر و تزویر و زور به تصور جبران شکست مفتضحانه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲، اقدام به مجازات دسته‌جمعی ساکنان باریکه غزه و قتل‌عام‌ مردم‌ مظلوم فلسطین کردند. آنگاه با کمک ابزار مضحک و شیطانی رسانه ایادی و همدستانشان، تصویر موهوم و حیوانی خود را تطهیر کردند. جنایت رژیم جعلی صهیونیست در بمباران بیمارستان المعمدانی غزه که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران کودک، زن و انسان بی‌گناه شد، مرزهای وحشی‌گیری را جا به‌ جا کرد. در مقابل چشم‌های مردمان جهان کشورهای اروپایی و دولت آمریکا با تامین انواع سلاح‌های کشتار جمعی و پشتیبانی از این جنایت‌های تاریخی حمایت نیز می‌کنند.
متأسفانه شاهدیم که بدیهی‌ترین حقوق انسانی توسط جنایتکاران جهان با ابزار رسانه وارونه‌سازی می‌شود یا با سانسور واقعیت‌های میدانی سعی در پنهان نمودن عمق جنایاتی می‌کنند که دل هر انسان آزاده‌ای فارغ از مرام و مسلک و جغرافیای خاص را به درد می‌آورد. روی آوردن به استانداردهای دوگانه توسط به اصطلاح مدعیان حقوق بشر که در جایی از مسأله‌ای کوچک بحران می‌سازند و در گوشه‌ای دیگر جنایات بزرگ را با قدرت رسانه وارونه جلوه داده و با دسته‌بندی انسان‌ها تصمیمات متناقض خود را اجرا می‌نمایند زخم‌های بسیاری بر پیکر اسلام وارد کرده است.
در ادامه این شرایط حساس مسئولیتی بزرگ و تاریخی از سوی مظلومین و نوع بشر متوجه اصحاب رسانه بالاخص هنرمندان می‌باشد که با به تصویر کشیدن عمق جنایت‌های در حال انجام و نسل‌کشی بی‌شرمانه رژیم غاصب صهیونیستی، رسالت خود را به انجام رسانده و با افشای هویت مستکبران و قاتلان، افکار عمومی جهان را به سمت عدالت و انسانیت سوق دهند. بسیار حماقت‌آمیز خواهد بود اگر با سکوت در مقابل چنین جنایاتی سرپوش گذاشته شود و اصحاب رسانه و هنرمندان به بردگانی مدرن برای خدمت به استکبار و شریک در گناهی نابخشودنی شوند. رسانه آینه خوبی‌ها و زشتی‌ها برای جامعه بشری است تا دنیا را به مکانی بهتر برای زیستن تبدیل کند.
ما به عنوان جمعی از هنرمندان جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن محکومیت شدید جنایت رژیم صهیونسیتی در قتل عام مردم مظلوم غزه خواهان همراهی همه فعالان این عرصه در سراسر دنیا برای پایان اشغالگری و اجرای عدالت در سرزمین های فلسطینی هستیم.
«قصابان صبرا و شتیلا و المعمدانی» بدانند که چنین جنایاتی نمی‌تواند مانع «امواج مقتدرانه طوفان‌الاقصی» شود. خون‌بهای آن مظلومان بی‌دفاع، چیزی جز ریشه‌کنی صهیونیسم بین‌الملل و آزادی قدس شریف و اخراج این غاصبان جلاد از سرزمین فلسطین نخواهد بود. و بدون تردید، این کار توسط آزادی‌خواهان و مجاهدان و ظالم‌ستیزان جهان، انجام خواهد گرفت. ان‌شاء‌الله.
«وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»
و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آن‌ها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث گردانیم. (سوره قصص – آیه ۵)

اسامی امضاءکنندگان بدین شرح است:
سهیل اسعد (قم)، سعید خورشیدی (خراسان رضوی)، جمال یزدانی (خراسان رضوی)، محسن برمهانی (تهران)، سیدسلیم غفوری (تهران)، محمد سرشار (تهران)، محمدتقی فهیم (تهران)، سعید مستغاثی (تهران)، رضا برجی (تهران)، محمدمهدی سیار (تهران)، محمدصادق شهبازی (تهران)، محسن صفایی‌فرد (تهران)، حامد بامروت‌نژاد (کرمان)، مهدی نقویان (تهران)، احمد شاکری (تهران)، سیدرسول منفرد (گیلان)، سیدمحمدعلی صدری‌نیا (تهران)، محسن اردستانی (تهران)، محسن اسلام‌زاده (تهران)، حسین دارابی (تهران)، محسن سوهانی (تهران)، محسن مقصودی (تهران)، محمد ساسان (تهران)، سیدمجتبی خیام‌الحسینی (اصفهان)، ساسان فلاح‌فر (البرز)، مسعود ملکی مشهور (تهران)، محمد لسانی (تهران)، عباس هادیان (تهران)، امیر داسارگر (تهران)، محسن آقایی (تهران)، محمدمهدی خالقی (خراسان رضوی)، قربانعلی طاهرفر (آذربایجان شرقی)، حسین شمقدری (تهران)، امیرحسین نوروزی (تهران)، رضا حاتمی‌وفا (خراسان رضوی)، محمدباقر مفیدی‌کیا (تهران)، امیرعباس ربیعی (تهران)، جواد اردکانی (تهران)، سیدسجاد قافله باشی (تهران)، سیدجلال دهقانی اشکذری (یزد)، محمدجواد موحد (تهران)، زهره یزدان‌پناه قره تپه (تهران)، عباس وهاج (البرز)، محسن حاج کرم (تهران)، سیدحامد قاسمی (تهران)، مهرداد یوسفی (کردستان)، محمد علیزاده‌فرد (تهران)، محسن عنایتی (تهران)، ناصر نادری (تهران)، یزدان پرونده (قم)، حجت‌الله عدالت‌پناه (گلستان)، روح‌الله رفیعی (تهران)، امین بابازاده (قم)، ایمان گودرزی (تهران)، محمدعلی یزدانی (فارس)، سیامک مختاری (تهران)، محمدحسن یادگاری (تهران)، هادی محمدی (مازندران)، محمدحسین امانی (تهران)، علیرضا باغشنی (خراسان رضوی)، مرتضی شعبانی (تهران)، محمود شهبازی (هرمزگان)، حسن حبیب‌زاده (تهران)، امیر اسرافیلی (آذربایجان شرقی)، حسین الهام (تهران)، سعید فرجی (تهران)، مهدی عشقی رضوانی (خراسان رضوی)، امید مدحج (تهران)، آرش فهیم (تهران)، مصطفی خیری‌پور (تهران)، محسن سلیم (فارس)، جواد یقموری (قم)، علی پاجانی (تهران)، صالح کاهانی (گلستان)، محسن عقیلی (خراسان رضوی)، مهدی انصاری (تهران)، داوود جلیلی (قم)، رسول احمدی (اصفهان)، عبدالحسین بدرلو (البرز)، امین شجاعی (کرمان)، رسول آذرگون (البرز)، عابد قاسمی (هرمزگان)، حمید صالحی (فارس)، محمدرضا باقری (تهران)، ابراهیم جعفری (همدان)، ابوالفضل‌گلفام (زنجان)، احسان جمشیدی (فارس)، احمد حیدریان (تهران)، احمد فیضی (البرز)، اسدالله دیانتی (تهران)، امیر اسرافیلی (آذربایجان شرقی)، امیرحسین بیژن (تهران)، امیرعباس شیرانی (تهران)، امین کریمی (خوزستان)، بهروز یاوری (تهران)، جواد سهرابی (همدان)، جواد فتحی (تهران)، حسن آخوندپور (تهران)، حسن جعفری (تهران)، حسن حبیب‌زاده (تهران)، رضا کاشانی اسدی (تهران)، روح‌الله رحیمی (تهران)، سعید صیادی (هرمزگان)، سیدصفی‌الله حسینی (اصفهان)، سیدنعمت‌الله اسماعیلی (تهران)، سیاوش ساعدپناه (کردستان)، معین عارفی (کرمان)، سیدمهدی حسینی (خراسان رضوی)، سینا رضایی (تهران)، صدرا عبدالله شاکری (تهران)، طهورا کیمیائی (خراسان رضوی)، عباس ایمانیان (سمنان)، عباس بهرامی (گلستان)، عباس وهاج (البرز)، حسام مدحت (کرمان)، عبدالرضا استودان (گیلان)، عبدالرضا صادقی جهانی (تهران)، علی‌اصغر مرتضایی‌راد (یزد)، علی اصغر موذنی (قم)، علی‌اکبر شفیعی (تهران)، علی امیدوار (تهران)، علی بصیر (خراسان رضوی)، علی پاجانی (تهران)، علی تک روستا (البرز)، علی دهقان (گلستان)، علی عارضی (تهران)، علی کوثری (تهران)، علیرضا خوشکام (تهران)، عمادالدین قانعی (یزد)، فاطمه آقامحمدی (قم)، فرهاد ارزنلو (آذربایجان غربی)، کرامت پورشهسواری (تهران)، لعیا بدری (زنجان)، مجید خادمی‌زاده (تهران)، محسن انصاری (تهران)، محسن عقیلی (خراسان رضوی)، محمد پهلوان (سمنان)، محمدجعفر باقری‌نیا (البرز)، محمد حسین رضایی (قم)، محمدرضا کمیلی (قم)، محمدعلی شعبانی (تهران)، محمد محمدخانی (کهگیلویه و بویراحمد) محمدحسین علی بابایی (تهران)، محمدحسین میری (تهران)، محمدرضا آزادخاطر (تهران)، محمدرضا باقری (تهران)، محمدرضا زمانی (تهران)، محمدرضا گیوه‌چیان (تهران)، محمدرضا یوسفی (تهران)، محمدصالح نوروزنژاد قادی (خراسان رضوی)، محمدمحمدزاده (خراسان رضوی)، محمود فلاح پرویزی (تهران)، مرتضی اسفندیاری (تهران)، مریم طالبی انارکی (تهران)، مریم وحیدی (تهران)، مسعود صمدی (تهران)، مصطفی معارف‌وند (قم)، مهدی اکبری (تهران)، مهدی فریدی (تهران)، مهدی کشتکار (قم)، مهدی گیاهی (خراسان جنوبی)، مهدی نجفی (سمنان)، مهدی نعلبندی (آذربایجان شرقی)، مهدیه احمدی سلیمانی (تهران)، ناهید یزدی (تهران)، هادی بهرامیان (البرز)، یوسف حسن‌زاده (خراسان رضوی)، منوچهر احمدی میرقائد (چهارمحال و بختیاری)، و…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با توجه به ارتباط ۳۰ ساله ما با هنرمندان این منطقه رقم خورده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی اعلام کرد نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» با حضور آثار هنرمندان مطرح آمریکای لاتین و مرتبط با موضوع غزه برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» امروز سه‌شنبه ۹ آبان با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، امیر جاوید قائم مقام رییس حوزه هنری در امور بین‌الملل و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای نشست، محمد خراسانی‌زاده با اشاره به مظلومیت مردم فلسطین بیان کرد: پس از طوفان الاقصی، رژیم غاصب صهیونیستی نتوانست گوشه خشم مردم فلسطین را تاب بیاورد و نوعی از خشونت و حمله وحشیانه را علیه مردم فلسطین آغاز کرده است به طوری که بیش از هشت هزار شهید فلسطینی را شاهد هستیم و از همین‌جا بر روح آنها درود می‌فرستیم.

وی گفت: موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان مهمترین موزه غرب آسیا که کنش‌گری فعال نیز دارد به زودی میزبان یک اتفاق متفاوت خواهد بود و هنرمندان درجه یک و تراز اولی را معرفی خواهد کرد. برای اینکه موزه هنرهای معاصر تهران به شأن حقیقی خود برگردد و امکان جهت‌دهی برای حوزه‌های مختلف داشته باشد حتماً باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنش‌گری داشته باشد و این نمایشگاه نمونه‌ای خوب از این کنش‌گری است.

خراسانی‌زاده همچنین تصریح کرد: امروز هنر کارتون و کاریکاتور به عنوان هنری به‌روز در بطن جوامع مطرح است، کارتون و کاریکاتور هنری است که برای تزیینات استفاده نمی‌شود بلکه واکنش‌گر به یک اتفاقات روز و در لحظه است؛ کاریکاتور دارای زبان مخصوص به خود است، کاریکاتور هنری وابسته به زبان هم نیست و بیان هنری فراملیتی دارد به همین دلیل است که هیچ بیگانگی زبانی در آثار این هنر حس نمی‌شود و درک متقابلی به وجود خواهد آمد.

وی بیان کرد: تا پیش از این در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه دوسالانه‌های کارتون و کاریکاتور را داشتیم اما این نمایشگاه، نمایشگاهی کامل از چهره‌های بین‌المللی کارتون آمریکای لاتین است که روز پنجشنبه ۱۱ آبان ساعت ۱۶ در گالری‌های نه‌گانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با ارتباط وسیع آقای شجاعی طباطبایی و همراهی آقای جاوید و دوستان بین‌الملل حوزه هنری شکل گرفته است که از آن‌ها تشکر می‌کنم.

امیر جاوید قائم مقام رییس حوزه هنری در امور بین‌الملل نیز در این نشست گفت: حوزه هنری در ماموریت‌های بین‌المللی خودش یکی از نقاط مورد توجهش، آمریکایی لاتین است؛ به دلیل حجم بالای آثار ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی و مقاومت هنرمندان آمریکای لاتین و اشتراکاتی که با فرهنگ ما دارند، تصمیم گرفتیم در فضای فرهنگی هنری تعاملات‌مان قدری بسامد بیشتری داشته باشند. به همین دلایل است که قریب به یک دهه هنرمندان آمریکای لاتین برای حوزه هنری مهم بوده‌اند و با همراهی استاد شجاعی طباطبایی حضور پر رنگ هنرمندان را شاهد بودیم. اما بنا است از امسال پس از این رویداد، اتفاقات شتاب و توسعه بیشتری پیدا کند به ویژه بعد از سفر رییس‌جمهور به آمریکای لاتین و رونمایی از تندیس سردار سلیمانی در تالار مشاهیر نیکاراگوئه، این جریان سرعت بیشتری پیدا کرد.

وی در ادامه بیان کرد: بنا داریم در شاخه‌های مختلف میزبان رویدادهای متمرکز با محوریت آمریکای لاتین باشیم و نمایشگاهی که پیش‌رو است از چهره‌های سرشناس کارتونیست کوبایی، مکزیکی، کلمبیایی و ونزوئلایی رقم خواهد خورد و شأن مناسبی به لحاظ فنی و کیفی پیدا کرده است. از طرف حوزه هنری از آقای خراسانی‌زاده و شجاعی طباطبایی تشکر ویژه دارم که حقیقتاً اگر همکاری این ۲ بزرگوار نبود چنین رویدادی رقم نمی‌خورد.

قائم مقام رییس حوزه هنری در امور بین‌الملل همچنین گفت: آغاز نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با ۲ اتفاق همزمان شده است که توجه مخاطب را جلب می‌کند که همزمانی آن با هفته مبارزه با استکبار جهانی و عملیات طوفان الاقصی است. برخی آثار نمایشگاه با رویکرد ضد صهیونیسم و ضد استکباری خلق شده‌اند که نشان از روحیه آزادی‌خواهانه هنرمندان دارد.

در ادامه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی نیز در واکاوی بیشتر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین، توضیح داد: می‌توان گفت از شروع اتفاقات بین‌المللی که در دوسالانه کاریکاتور اتفاق افتاد، با هنرمندان آمریکای لاتین چون آرس و کارلوس آماری آشنا شدیم. آرس به عنوان یکی از چهره‌های هنری برجسته آمریکای لاتین، امکان حضورش در ایران و این نمایشگاه فراهم شده که حضور هنرمندانی نظیر آرس در نمایشگاه، غنا و اعتباری را نیز به همراه دارد.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد نسل‌کشی مسلمانان فلسطین بودیم و هنرمندان آمریکای لاتین نیز خیلی جلوتر از دیگران، پیش قدم بودند و کارهای مؤثری نیز طی این روزها خلق کرده‌اند.

شجاعی طباطبایی درباره چگونگی برگزاری این نمایشگاه و جزییات بیشتر آن، گفت: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با توجه به ارتباط ۳۰ ساله ما با هنرمندان این منطقه رقم خورده است. نزدیک به ۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارایه می‌شود. غالب آثار از ۵ کشور کوبا، برزیل، آرژانتین مکزیک و ونزوئلا است.

وی بیان کرد: گالری شماره ۵ موزه هنرهای معاصر تهران که به نوعی گالری اصلی موزه هنرهای معاصر تهران است، به آثار مرتبط با اتفاقات تلخ غزه اختصاص پیدا کرده است.

شجاعی طباطبایی درباره آثار مرتبط با غزه توضیح داد: برای اولین بار است که نمایشگاهی از آثار هنرمندان ۱۵ کشور آمریکای لاتین با رویکرد غالب ضد استکباری و ضد صهیونیستی برگزار می‌شود و خیلی خوشحالم که این رویداد را در موزه هنرهای معاصر تهران شاهد هستم. تعداد آثار مرتبط با غزه از آمریکای لاتین آن‌قدر زیاد بود که بنا شد این آثار را در گالری اصلی موزه به نمایش بگذاریم و از آنجایی که این آثار در حال اضافه شدن هستند، ممکن است در دیوارهای موزه نیز این آثار به نمایش گذاشته شود. هم‌اکنون در بخش غزه، بیش از ۶۰ اثر فاخر و جدید ارایه شده است.

وی همچنین درباره پوستر نمایشگاه گفت: پوستر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را مسعود نجابتی طراحی کرده است که تلفیقی از یکی از آثار آرس و کار آقای نجابتی است.

خراسانی‌زاده در ادامه درباره حضور هنرمندان آمریکای لاتین گفت: شأن و جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران ویژه است لذا اثری که روی دیوار می‌رود باید در شأن موزه باشد؛ به همین دلیل با دقت و توجه زیاد آثار را انتخاب کردیم تا آثاری انتخاب شدند حتماً در شأن موزه باشد. اینکه چرا آثار هنرمندان آمریکای لاتین را در قالب نمایشگاه ارائه کردیم به این دلیل است اما ممکن است نمایشگاه‌های دیگری نیز با لاین موضوع تعریف شود اما مساله خاص حضور هنرمندان آمریکای لاتین در ایران بوده است و برنامه‌ریزی ما به این صورت بود که هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین و آثارشان در ایران حضور داشته باشند.

جاوید در پایان از اهالی رسانه درخواست کرد که از روایت‌های ناب هنرمندان آمریکای لاتین غافل نشوند.

در پایان نشست خبری، از پوستر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین رونمایی به عمل آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سمنان» پایتخت کتاب ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین انتخاب و معرفی هشتمین پایتخت کتاب ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتابخوانی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه (۹ آبان‌ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و شهر «سمنان» به‌عنوان هشتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

مقرر شده است به دلیل ویژگی‌های مهمی که پنج شهر اوز استان فارس، سمنان، سبزوار، شاهین شهر اصفهان و کرج به خود اختصاص داده‌اند طی مراسمی تقدیر به عمل آید. این پنج شهر واجد عناوینی به صورت انحصاری در برنامه پایتخت امسال شدند.

با توجه به ویژگی فعالیت‌های مردمی و مردم پایه بودن فعالیت‌ها، شهر اوز در استان فارس در بین شهرهای نامزد، شایسته تقدیر شناخته شد.

از حیث مدیریت شهری فعال در زمینه کتاب، و اختصاص حداکثری امکانات در اختیار نهادها، شهر «شاهین شهر» به‌عنوان مدیریت شهری فعال مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

از حیث تلاش برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی کتاب خوب شهر سبزوار به‌عنوان شهر برتر مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

از حیث تلاش برای مهارت‌های کتابخوانی و طراحی برنامه‌های خلاق در حوزه مهارت‌های کتابخوانی شهر کرج واجد این ویژگی‌ها است و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

شهر سمنان به‌دلیل اهتمام حداکثری مجموعه مدیریتی فعالان شهری و مردمی و ارائه برنامه‌ها و طرح‌های خلاقانه به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در دوره پیش رو معرفی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمد کلباسی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد کلباسی، یکی از مؤسسان جریان داستان نویسیِ جُنگ اصفهان، امروز در بیمارستان خورشید این شهر درگذشت.

به گزارش سینماپرس، مهری ایزدی، همسر زنده‌یاد محمد کلباسی ضمن تأیید این خبر، به ایسنا گفت: مراسم خاکسپاری ایشان روز پنجشنبه در باغ رضوان اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد کلباسی سال ۱۳۲۲ در اصفهان زاده شده و کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی از دانشگاه تهران بود. او که نگارش داستان کوتاه را از دهه ۴۰ آغاز کرد در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ عضو جُنگ ادبی اصفهان بوده و با مجلات ادبی مختلفی همکاری داشت.

کلباسی که یکی از اعضای هسته اصلی جنگ اصفهان به شمار می‌رفت، همراه با هوشنگ گلشیری و ابوالحسن نجفی از مؤسسان جریان داستان‌نویسیِ جنگ اصفهان بود و ابتدا نیز با انتشار داستان‌های کوتاهش در این مجله و همچنین سایر مجلات ادبی اصفهان اصفهان شناخته شد.

از شادروان محمد کلباسی تنها یک مجموعه به نام «سرباز کوچک» در پیش از انقلاب منتشر شد و مجموعه داستان‌های «صورت ببر» و «نوروز آقای اسدی» نیز از دیگر آثار او در بعد از انقلاب است. همچنین ترجمه کتاب «ادبیات و سنت‌های کلاسیک» از دیگر آثار او به‌شمار می‌رود. او مدتی نیز برای تدریس و زندگی به استرالیا رفت.

مجموعه داستان «او» نیز سال ۱۳۹۶ توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد که آخرین اثر زنده‌یاد محمد کلباسی است که ۱۰ داستان کوتاه از این نویسنده به نام‌های «شولای خاک»، «ماهنامه‌ی دقایق»، «ایستگاه پایانی»، «او»، «نوروز آقای اسدی»، «خون طاووس»، «بعد از ظهر آقای کمالی»، «در سایه سار غروب»، «رجل مشروطه» و «دلالان هزارپا» را در بر می‌گیرد که در فاصله‌های زمانی زیادی نوشته شده‌اند.

مجموعه داستان‌ «او» سیری در تاریخ معاصر ایران است و راویان داستان‌ها، راویانی آشنا با اندوهی مانوس و ملموس هستند. کلباسی در «او» شکلی از نگارش اتوبیگرافیک با چاشنی جعل و تخیل را تجربه کرده است که به این داستان‌ها پویایی مشخصی بخشیده است. «او» روایت‌هایی است از زمانی نه چندان دور که دارد فراموش می‌شود. محمد کلباسی در «او» گویی سینیِ بزرگی برابرمان گرفته است و خاطراتی آکنده از اندوه تعارف‌مان می‌کند. خاطراتی سرشار از بن‌مایه‌هایی تنهایی و انزوا که گاه برای مخاطب آشنا به نظر می‌آید. از سوی دیگر خرده‌روایت‌هایی که کلباسی در این کتاب از مرگ برای ما روایت می‌کند، خط ارتباطی دیگری است با حافظه تاریخی مخاطب، چرا که در بسیاری از این موارد داستان‌های کلباسی یادواره‌ای از شخصیت‌های بنام ادب معاصر است.

در پیشانی‌نوشت مجموعه داستان «او» آمده است:

«با یاد شادروان مادرم که همیشه با من است. مادری که از این جهان چیزی جز ستم، مشقت و رنج نصیب او نشد. م. ک، مرداد ۹۵»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم صوتی «نوشتم دوستت دارم» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آلبوم صوتی «نوشتم دوستت دارم» سروده مصطفی رحماندوست و زهرا دری‌سده با آهنگ‌سازی و تنظیم صابر جعفری روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش سینماپرس، آلبوم «نوشتم دوستت دارم» که از تولیدات واحد موسیقی اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است برای گروه سنی کودک وارد بازار موسیقی شده است.

آلبوم «نوشتم دوستت دارم» شامل ۱۳ قطعه با نام‌های «اون کیه!؟»، «نوشتم دوستت دارم»، «جوجه نوک طلا»، «لالایی»، «شب ماندنی نیست»، «نقاشی من»، «صد دانه یاقوت»، «دنیا بزرگ و زیباست»، «پس باز نغمه سر کن»، «باز هم بازی» و «دوستی شیرین است» سروده مصطفی رحماندوست، «مامان مهربون من» سروده زهره دری‌سده و «آدم برفی»، سروده عبدالرحمن ذکایی است که با آواز ایرانی سعید حکیم‌زاده اجرا می‌شود.

صابر جعفری (پیانو، آکاردئون، سنتور و سازهای الکترونیک)، نوید قزوینه (تار و کمانچه)، داریوش مشگین (گیتار الکتریک)، عطیه پدیدار (فلوت رکوردر)، علی معین‌السادات (تنبک و دف و سازهای کوبه‌ای)، علی رضوانی (گیتار نایلون) نوازندگان این آلبوم هستند.

خوانندگان کودک و نوجوان این آلبوم صوتی موژان و مهتاب اسدآبادی و هومان حکیم‌زاده هستند و خوانندگان کُر این اثر را فریبا اسدی، مینا و مریم جعفری، نسیم قره‌داغی، صادق جعفری، عطیه پدیدار، حمیدرضا رامیار، علیرضا قادر، مهدی نائینی، علی رضوانی، مرجانه مدنیان و صابر جعفری برعهده داشتند.

میکس و مسترینگ این آلبوم موسیقی را صابر جعفری و علی رضوانی و تصویرگری و گرافیست را حمید رجائی انجام دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع