X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

وقتی «فقر فیلمنامه» یک «سریال استراتژیک» را فاقد توان اثرگذاری بر مخاطب و صلابت لازم برای شکل گیری یک داستان امنیتی جاسوسی می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال تلویزیونی «محرمانه» برخلاف شروع عالی و نفس‌گیر خود در قسمت ابتدایی در ادامه با افت محسوس در قصه‌گویی مواجه شده است.

به گزارش سینماپرس، مخاطب امروز از تماشای ملودرام‌های یک شکل و مشابه، کمدی‌های یکنواخت، در دایره تولیدات مجموعه‌های نمایشی ایرانی خسته شده و گرایش به روایت‌های امنیتی- پلیسی ضمن ایجاد تنوع، برای مخاطب امروز سیما جذاب و گیراست. بعد از سریال‌های «گاندو»، «خانه امن»، «سرجوخه» و «تمام رخ» اکنون سریال «محرمانه» به کارگردانی محمود معظمی، نویسندگی مهدی حمزه و تهیه‌کنندگی سید رامین موسوی در حال پخش از آنتن شبکه سه سیما می‌باشد.

معظمی همچون ساخته قبلی خود «تمام رخ» باز هم به سراغ قشر داروساز و تحریم‌های پزشکی رفته ما اینبار داستان خود را در بحبوحه شیوع کرونا روایت می‌کند. ترکیب کردن مسئله‌ای زنده مانند کرونا با داستان‌های جاسوسی که به خودی خود همواره جذاب است، دستمایه بسیار خوبی برای سازندگان سریال «محرمانه» است اما باید دید تا چه حد توانسته‌اند از این مهم استفاده کنند؟

داستان «محرمانه»

دوران کرونا دوران بسیار سختی برای مردم ایران و مردم جهان بود و واقعا لزوم ساخت فیلم درباره این دوران به شدت احساس می‌شود؛ چراکه هیچ چیز ماندگار تر از یک اثر نمایشی نمی‌تواند روایتگر سختی‌ها و زحمات کادر درمان در این دوران باشد. «محرمانه» می‌خواهد روایتگر پیشرفت‌های علمی و تلاش‌های دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا و نمایشی جذاب از پشت پرده تلاش‌های دانشمندان ایرانی باشد.

در این سریال همچون «تمام رخ «مخاطب دو خط کلی داستانی پیش رو دارد: یکی قصه‌های خانوادگی که در دل آن مفاهیمی چون اهمیت حفظ اصالت ها، معرفی خانواده به عنوان رکن اساسی خوشبختی، عقوبت لغزش ها و … جانمایی شده است و وجه دوم، موضوعات استراتژیک را در برمی‌گیرد که از ماجرای ترور دانشمندان نخبه ایرانی شروع شده و به تحریم دارویی، مافیای دارو و پروژه نفوذ و سنگ اندازی در مسیر تولید واکسن داخلی می‌پردازد.

«محرمانه» با محوریت قرار دادن خانواده «فرهمند» و طراحی مشاغل ویژه برای اعضای این خانواده سعی دارد از چند وجه گوناگون داستان التهاب برانگیز خود را روایت کند؛ سینا_ پسر خانواده _ که در رأس ماجرا و مرکز ساخت واکسن کرونا ایرانی قرار دارد تا مخاطب شاهد تلاش‌های شبانه روزی تیم جوان ایرانی برای تولید واکسن داخلی باشد، سارا_ دختر خانواده_ بعنوان پرستار نمونه‌ای از هزاران پرستار و دکتر فداکار و ایثارگری است که ماه‌ها رنج دوری از خانه و فرزندان خود را به جان خریدند تا در این دوران سخت به یاری مردم بشتابند و برخی نیز در این مسیر به شهادت رسیدند، کامران _ داماد خانواده_ نیز خبرنگاری جسور است که می‌کوشد تا از پشت پرده باندهای مافیای دارو پرده بردارد. فیلمساز با هوشمندی با قرار دادن شخصیت‌های داستان در مشاغل حساس و در ارتباط مستقیم با بحث کرونا تلاش دارد تصویری همه جانبه از این دوران به تصویر بکشد اما متأسفانه «محرمانه» برخلاف شروع عالی و نفس‌گیر خود در قسمت ابتدایی در ادامه با افت محسوس در قصه‌گویی مواجه شده است.

شخصیت‌هایی که جان نمی‌گیرند!

داستان‌های پلیسی ـ جاسوسی حتما باید یک شخصیت جذاب و کاریزماتیک محوری و قدرتمند داشته باشند و در مقابلش یک ضد قهرمان باید وجود داشته باشد اما در «محرمانه» سیر روایی فیلمنامه متشتط و پراکنده است و شخصیت‌ها چه در قالب تیم درمان و مأموران امنیتی و چه مافیای دارو و جاسوسان خوب پرداخت نشده‌اند. یکی از دلایل آن قطعا انتخاب نادرست بازیگران سریال می‌باشد. برخی نقش‌ها با بازیگرانش همخوانی ندارند. این امر نشان می‌دهد یا دست کارگردان برای انتخاب بسته بوده یا اینکه حسن سلیقه خوبی نداشته است؛ بعنوان نمونه زهیر یاری در نقش سینا و لاله اسکندری در نقش لیلی حکیم آوا از نظر سنی تناسبی با تقش خود ندارند و همچنین بازیگر نقش سارا بازی بسیار تصنعی و ضعیف دارد و نمی‌تواند همراهی و همدلی مخاطب را در نقش پرستاری در مواجهه با شرایط سخت کرونا برانگیزد. سولماز حصاری نیز در نقش یک پرستو که برای گرفتن اطلاعات محرمانه به پدر سعید نزدیک می‌شود پرداختی بسیار کلیشه‌ای دارد. از آنسو نیز مأموران امنیتی چون کاظم و طاها و … هم به دلیل شخصیت پردازی ضعیف و هم بازی تصنعی که ناشی از عدم راهنمایی درست کارگردان است، نمی‌توانند اوج زیرکی و هوشیاری مأموران اطلاعاتی کشور را به مخاطب نشان دهند. بویژه آنکه برخی دیالوگ‌ها بشدت از شعارزدگی رنج می‌برند؛ از دیالوگ‌ها درباره درز اطلاعات حساس دارویی کشور، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا و حتی مسائلی مثل تولید ملی و ترک اعتیاد گرفته تا تهدیدهای جاسوسان بویژه شخصیت مهراوه(نسیم ادبی).

کلام‌ آخر

در مجموع می‌توان گفت «محرمانه» یک سریال متوسط است که ساختارش با نیازهای امروز کشور هم سازگاری دارد؛ اما فیلم‌نامه آن طوری به رشته تحریر درآمده که فاقد توان اثرگذاری بر مخاطب و صلابت لازم برای شکل‌گیری یک سریال امنیتی‌جاسوسی است. در واقع سیر سریال سازی در این ژانر در سیما در حال طی کردن مسیری سراشیبی و روبه سقوط است؛ از فصل اول سریال «گاندو» گرفته تا «خانه امن»، «سرجوخه»، «تمام رخ» و محرمانه، سریال‌ها روز به روز چه از لحاظ فنی و چه محتوایی ضعیف تر شده‌اند، گویی سریال‌های امنیتی تنها بخاطر برچسب سفارشی بودن باید بدون هیچ دقت و مهارتی ساخته شوند و این هشدار و زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی وهنری کشور می‌باشد که هرچه زودتر فکری بحال تولیدات تلویزیون انجام دهند تا فاصله میان مردم و رسانه ملی بیش از این نشود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرعت ارتباطات در دنیای امروز بالا رفته و باید سکانس‌های فیلم تند تند عوض شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی «نارگیل۲» گفت: اگر فرهنگ ایرانی را درست به کودکان بشناسانیم جذب فیلم ها می شوند چرا که در فرهنگ کهن ملی ما افسانه ها و داستان های جذابی وجود دارد که می تواند کودکان را مجذوب خود کند.

کارگردان فیلم سینمایی «مبارزان کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در فرهنگ ما مسائلی مانند جادو و… وجود دارد. در شاهنامه شاهد داستان های بسیار دلنشینی هستیم که هریک از آن ها پتانسیل بدل شدن به یک فیلم سینمایی را دارند. ما آنقدر فرهنگ والایی داریم که حتی سینمای آمریکا هم از ما وام گرفته است. از این رو باید با ساخت آثار جذاب اعتماد کودکان را به فیلم های سینمایی داخلی جلب کنیم.

وی ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم تا المان هایی را در فیلم های مان داشته باشیم که مورد پسند کودکان است. مثلاً بچه ها شعر و موسیقی و شادی و رنگ و نور را دوست دارند و ما باید برای ساخت یک فیلم کودک خوب این المان ها را داشته باشیم.

اطیابی سپس با بیان اینکه فقدان ریتم مناسب، فانتزی، موسیقی، رنگ و شعر و… در برخی آثار باعث پس زدن مخاطبان کودک می شود متذکر شد: بنده معتقدم فیلمی که عنوان کودک را با خود به یدک می کشد باید دارای جذابیت های ویژه و مورد نظر کودکان باشد. خوشبختانه ما در «نارگیل۲» این موارد را لحاظ کردیم و به همین دلیل هم کودکان و خانواده های شان فیلم ما را دوست داشتند و از آن استقبال کردند.

این سینماگر در همین راستا خاطرنشان کرد: «نارگیل۲» یک فیلم کودک با محوریت خانواده است؛ یعنی افراد بزرگسال خانواده هم از آن لذت می برند و با آن می خندند و با کودک شان تفریح می کنند. به علاوه «نارگیل۲» جاذبه بصری و شنیداری برای کودک دارد و باعث می شود آن ها از تماشای فیلم حتی برای یک لحظه هم خسته نشوند.

وی تأکید کرد: من همیشه بر اساس آمار مبادرت به تولید یک فیلم می کنم. مثلاً در فیلم «هتل» که این روزها روی پرده است نیز مشاور کارگردان بودم و قبل از نمایش فیلم آماری گرفتم و متوجه شدم که بیشتر قشر سینما روی ما خانم هایی از سنین ۱۴ تا ۳۲ سال هستند. پس به کارگردان گفتم باید اولین تلاشش باشد که این قشر سینما رو را هدف اصلی خود قرار دهد.

اطیابی افزود: بدیهی است که این نسل بیشتر می خواهند بخندند و شاد باشند؛ پس بحث شادی آور بودن فیلم باید جزو اولین اولویت ها باشد چرا که این نسل با تمام مشکلات اجتماعی، اقتصادی و… نسل شادی هستند. باید این دید روانشناختی را قبل از تولید هر فیلمی داشت. حتی در پسا تولید هم باید بر اساس دید روانشناختی مبادرت به تبلیغات برای فیلم ها کرد.

این کارگردان تصریح کرد: اگر «نارگیل۲» در میان این همه فیلم در حال اکران خوب می فروشد به دلیل آن است که هم فیلمنامه خوبی دارد و هم بازیگران خوبی برای آن انتخاب شده اند و هم کارگردان هوشمندی داشته و در کنار همه این ها تبلیغات بسیار خوبی داشته که در کنار عوامل حرفه ای تضمین کننده استقبال بالای مردم از این اثر است.

وی یادآور شد: ما در بسیاری مواقع شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که حتی در ژانر کمدی ساخته شده اند و مردم هم در روزهای اول اکران از آن استقبال کرده اند اما یک باره با افت فروش شدید روبرو شده اند و فروش شان بسیار پایین آمده است. بنده معتقدم این قبیل فیلم ها زمینه لازم را برای جذب انبوه مخاطب نداشته اند و تبلیغات شان هم درست نبوده چرا که اگر تبلیغ درستی داشتند میزان استقبال مخاطب از اثرشان بیشتر می شد.

اطیابی سپس تبلیغات دهان به دهان را نیز یکی از نکات موثر برای جذب مخاطب برشمرد و گفت: نمی شود به سینمای کودک امروزی نگاه سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ را داشت چرا که کودک امروزی کودک آن دهه ها نیست و بسیار پیشرفت داشته است. ما وقتی یک فیلم کودک می سازیم باید با نگاه کودکان امروزی بسازیم نه با نگاه نسل خودمان! کودک امروزی دیگر مانند گذشته نیست که صبر و تحمل شنیدن داستان های طولانی را داشته باشد. در سینمای کودک امروزی ریتم و ضرباهنگ بسیار مهم است و فیلم ها باید با ریتمی بالا ساخته شوند.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: بنده تعجب می کنم از اینکه گاهی دیده می شود برخی فیلم های کودک تولید می شوند که ریتم کندی دارند! گویا کارگردانان این آثار نمی دانند که نسل امروزی کند نیست و حوصله ندارد زمان بگذارد. سرعت ارتباطات در دنیای امروز بالا رفته و باید سکانس های فیلم تند تند عوض شود؛ این ها همه نکاتی است که ما در «نارگیل۲» به آن توجه داشتیم و خدا را شاکریم که فیلم مان مورد پسند مردم واقع شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فیلم کوتاه» مسیری شده برای رسیدن به «سینمای بلند» / فیلمسازان بیشتر دنبال امکانات خاص هستند تا فیلمنامه خوب! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آریا گازر کارگردان فیلم کوتاه گفت: فضا برای حضور تازه واردها و فیلمسازانی که امکانات معدودی در اختیار دارند فراهم نیست! یعنی اگر یک فیلمساز ایده و فیلمنامه بکر و خوبی هم داشته باشد باز نمی تواند نسبت به حمایت نهادهای متولی فیلم کوتاه دلخوش باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «قضاوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من نمی خواهم از کلمه مافیا و باند و… استفاده کنم اما باید به این نکته اشاره کنم که گروهی هستند که فیلم کوتاه در دست آن ها می چرخد یعنی هر جا می رویم در هر جشنواره و نهادی تنها اسم آن ها بر سر زبان ها است و همیشه فیلم های شان در جشنواره ها حضور دارد و به نوعی می دانند که اگر فیلمی بسازند حتماً در جشنواره ها حضور خوهند داشت.

وی ادامه داد: همین مسأله باعث شده تا شرایط حضور برای سایر فعالان حوزه فیلم کوتاه دشوار شود به علاوه آنکه متأسفانه به نوعی در تولید فیلم کوتاه چشم و هم چشمی هم وجود دارد! مثلاً فیلمسازان بیشتر دنبال امکانات خاص هستند تا فیلمنامه خوب! فکر می کنند اگر فلان امکانات را در اختیار نداشته باشند نمی توانند کار بکنند و این فضا بسیار تلخ و آزار دهنده است.

این فیلمساز جوان سپس با انتقاد از فیلمسازانی که می خواهند با تولید فیلم کوتاه به سینمای بلند راه پیدا کنند اظهار داشت: متأسفانه فیلم کوتاه استقلال خود را از دست داده و مسیری شده برای رسیدن به سینمای بلند؛ در صورتی که فیلم کوتاه خود به خود سینمای مجزایی است که بسیار حائز اهمیت است و نباید به آن به عنوان وسیله ای برای رسیدن به سینمای بلند استفاده کرد. بی تردید بسیاری از فیلمسازان هستند که فقط تولید در این نوع سینما را می پسندند و اصلاً نمی خواهند به سینمای بلند بروند. از این رو نباید اهمیت این سینما را نادیده گرفت و به آن به عنوان سینمایی دم دستی نگاه کرد.

گازر تأکید کرد: یکی دیگر از معضلات اصلی حوزه فیلم کوتاه و سینماگران جوان فقدان حمایت مالی مناسب است. ما فیلمنامه‌های زیادی داریم که ایده های بسیار بکری درون آن ها است اما متأسفانه امکان ساخت شان را نداریم و باید برای تولیدشان مدام دنبال سرمایه گذار بگردیم و همین مسأله باعث فرسایش جدی مان می شود. متأسفانه معضل اصلی اینجا است که اصولاً سرمایه گذار برای فیلم های کوتاه هم بسیار اندک است و مراکزی که متولی حمایت از فیلم کوتاه هستند نیز آنقدر شرایط شان برای حمایت از یک اثر دشوار است که فیلمساز ترجیح می دهد بیکار باشد اما هرگز به سمت آن ها نرود.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: ای کاش مراجع ثابتی وجود داشت که ما می توانستیم برای تأمین سرمایه تولید اثرمان به آنجا مراجعه کنیم و آن ها از ما حمایت داشتند. این اتفاق بسیار بد است که من یک سال است دنبال تهیه کننده ای هستم برای اینکه بتوانم کار بعدی ام را تولید کنم اما افسوس که هنوز این اتفاق رخ نداده است. این اتفاقات است که باعث ناامیدی در میان فیلمسازان جوان شده و قطعاً باید برای رفع این موانع و بحران ها تدبیر جدی صورت گیرد.

به گزارش سینماپرس، «آریا گازر» متولد سال ۱۳۸۰ و یکی از جوان‌ترین کارگردان عرصه فیلم کوتاه است و دانشجوی کارشناسی ادبیات نمایشی می‌باشد. وی نخستین حضور جشنواره‌آی خود را سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران و با فیلم داستانی «قضاوت» تجربه نمود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «بنیاد فارابی» تولید پویانمایی با موضوع زندگی «حضرت ابراهیم» آغاز شده/معاونت قرآن و معاونت سینمایی در حال پیگیری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: در حال حاضر در بنیاد فارابی تولید پویانمایی با موضوع زندگی حضرت ابراهیم آغاز شده و توسط معاونت قرآن و معاونت سینمایی در حال پیگیری است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضای مجمع خادمان قرآن که پیش از ظهر امروز در محل وزارتخانه برگزار شد ضمن درود بر روان پاک امام (ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و شهدای غزه فجایع انسانی که امروز در غزه رخ می‌دهد را هولناک خواند و گفت: حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی امروز در مقابل چشم رسانه‌ها صورت می‌گیرد و این یک نسل‌کشی است.

اسماعیلی ضمن اشاره به توجه بیش از پیش به مسائل و فعالیت‌های قرآنی در وزارت فرهنگ گفت: امروز فعالیت‌های قرآنی در راس امور وزارت فرهنگ قرار دارد و در عرض دیگر فعالیت‌ها نیست.

وزیر فرهنگ انجام و پیگیری فعالیت‌های قرآنی را جاری در تمام بخش‌های وزارت فرهنگ خواند و در همین زمینه بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی در تمام بخش‌های وزارت فرهنگ در حال پیگیری است و معاونت قرآن به مثابه یک ستاد عمل می‌کند.

اسماعیلی گفت: در حال حاضر در بنیاد فارابی تولید پویانمایی با موضوع زندگی حضرت ابراهیم آغاز شده و توسط معاونت قرآن و معاونت سینمایی در حال پیگیری است.

وی در خصوص صحبت یکی از حاضران ناظر بر تعلق گرفتن یک مکان خاص برای فعالیت‌های مجمع و فعالیت‌های قرآنی گفت: تعیین مکان مناسب در دستور کار است و به زودی مکان مناسب برای این امر در نظر گرفته شده و اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: افتخار دارم که به عنوان خادم قرآن و عضو کوچک این جامعه در فعالیت‌ها نقش آفرینی داشته باشم و در این زمینه آماده تعامل در خصوص رفع مشکلات و مسائل جامعه قرآنی هستیم.

وزیر فرهنگ ضمن پیشنهاد برای طراحی و درنظر گرفتن جایزه بین‌المللی در امر فعالیت‌های قرآن بیان کرد: در حال پیگیری برای ثبت «بنیاد فرهنگی و هنری یاسین» هستیم، در همین زمینه مناسب است جایزه بین‌المللی هم با این عنوان طراحی و ثبت شود و سالیانه به شخصیت‌های معتبر جهان اسلام اعطا شود.

وی در خصوص هزینه‌های بیمه تکمیلی اعضای صندوق هنر که جامعه قرآنی هم شامل آن می‌شود گفت: حق بیمه تکمیلی برای افراد بالای ۶۰ سال عضو صندوق هنر رایگان است و در موضوع مسکن نیز در طرح مسکن هنرمندان جامعه قرآنی در نظر گرفته شدند.

وزیر فرهنگ با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز و برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: در خصوص نمایشگاه قرآن، همزمانی عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان باید مورد توجه قرار گرفته و سازوکار مناسب طراحی شود.

اعطای نشان درجه یک هنری به خادمان قرآن

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ در بخش دیگری از جلسه ضمن گرامیداشت یاد مقاومت غزه و دعای خیر برای جوانان مقاوم فلسطینی که معجزه بزرگی را به نمایش گذاشته اند به ارائه گزارش عملکرد و فعالیت‌های مجمع خادمان قرآن پرداخت و گفت: امروز بعد از سال‌ها مجدد جلسه خادمان قرآن تشکیل شد که جلسه‌ای نخبگانی در این زمینه است، حاضران منتخب ۴۰۰ خادم قرآن هستند.

وی با اشاره به ۲۸ دوره جلسه خادمان که در ادوار مختلف با حضور ریاست جمهوری برگزار می‌شد گفت: در دوره یازدهم و دوازدهم این امر آسیب خورد و رییس‌جمهور وقت به این اتفاق بی توجه بودند و امروز دوباره در دولت سیزدهم این جلسه به جایگاه خودش بازگشته است.

معاف همچنین به موضوع اعطای نشان درجه یک هنر به خادمان قرآن اشاره کرد و گفت: این طرح در انتهای کار است و جلسات در این زمینه برگزار شده و به زودی به ثمر خواهد نشست.

روند تکریم خادمان قرآن رو به افزایش است

محمدرضا پورمعین، دبیر مجمع همچنین در بخش دیگری از جلسه به ارائه گزارش از فعالیت‌های انجمن خادمان پرداخت و گفت: قول و فعل وزیر فرهنگ در امور قرآنی پیشتاز است.

وی ادامه داد: روند تکریم خادمان قرآنی حسب‌الامر دستور مقام معظم رهبری انجام شده و این امر رو به افزایش است.

وی در ادامه ارائه گزارش فعالیت‌های انجمن گفت: امروز ۲۹۸ خادم قرآن حضور دارند که سهم بانوان در این زمینه کم است که میدان مناسب برای حضور این قشر آماده نشده که باید آسیب شناسی و مرتفع گردد.

وی بیشترین فراوانی را در جمع پژوهشگران خواند و گفت: برگزاری جلسات با مجامع تخصصی صورت گرفته که البته کرونا و کم توجهی در دولت قبل در این زمینه اخلال ایجاد کرد.

وی در پایان گفت: بیش از ۱۵۰۰ نامزد خادم قرآن داریم که روند انتخاب به کندی صورت می‌گیرد که باید آسیب شناسی و رفع شود و در راستای بین‌المللی شدن این امر قدم برداریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سابقه دوستی دیرینه و مراودات فرهنگی و هنری میان دو تمدن باستانی «ایران» و «چین» از هزاران سال گذشته زبانزد تاریخ‌نگاران بوده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رویداد هنری ایران و چین با حضور مقامات دو کشور در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد. در این رویداد بر افزایش تعاملات فرهنگی و هنری میان دو کشور تاکید شد.

به گزارش سینماپرس، نشست «چین هزار جلوه جهانی در نینگ بو» معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر نینگ بو و نمایشگاه «ظروف چینی استان جه‌جیانگ؛ نسیمی دلنواز از جانب دریاها» روز دوشنبه- هشتم آبان- با حضور لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین، چن دینگ شیانگ معاون دبیرکل شهرداری نینگ بو، مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین، سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، مریم جلالی معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مسئولان در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

آغاز دوران جدید از روابط فرهنگی چین و ایران

لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین در این نشست ضمن ابراز خشنودی از برگزاری و افتتاح نمایشگاه سلادون جه‌جیانگ اظهارداشت: به نمایندگی از وزارت فرهنگ و گردشگری چین، برگزاری موفقیت‌آمیز این رویداد را تبریک می‌گویم و صمیمانه از سفارت چین و فرهنگستان هنر ایران برای حمایت قاطع از برگزاری این رویداد تشکر می‌کنم.

وی گفت: با نگاهی به تاریخ، می‌بینیم دو کشور چین و ایران، نه تنها از طریق جاده ابریشم باستانی یکدیگر را شناخته‌اند بلکه از هم آموختند، ترکیب ابریشم چین و هنر والای پارسی، ظرافت فرش ابریشم ایرانی را به وجود آورده و ترکیب لعاب کبالت ایران و هنر عالی چین، ظرافت ظروف آبی و سفید را حاصل شده است.

اینگ چوانگ افزود: سفالینه‌ها، کاغذ چاپ، باروت و سایر فناوری‌های چین از طریق ایران به غربی‌ترین نقاط آسیا و حتی دورترین نقاط اروپا گسترش یافته و محصولاتی همچون انار، انگور، زیتون، ظروف شیشه‌ای، طلا و نقره و… نیز از مسیر پارسیان و اروپا به چین وارد شده است.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با اشاره به جاده ابریشم اظهارداشت: نمایشگاه سلادون امروز که با عنوان «نسیمی دلنواز از جانب دریاها» برگزار شده و میراث مشترک فرهنگی دو کشور را که از طریق جاده ابریشم انتشار یافته است به مردم ایران تقدیم می‌کند.

اینگ چوانگ گفت: اجرای سازهای سنتور، آرخو، پیپا و سایر آلات موسیقی نواخته شده در این آیین نیز تبادلات فرهنگی هنری و تاثیر متقابل آنها میان دو کشور را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر تبادلات فرهنگی و همکاری‌های دو کشور شور و نشاطی مضاعف یافته است و دو طرف در زمینه‌های حفظ میراث فرهنگی، ترجمه آثار ادبی کلاسیک، مطبوعات و نشریات، فیلم و سینما تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌اند.

رییس فرهنگستان هنر چین بیان کرد: در فوریه امسال، رئیس جمهور شی جین‌پینگ در دیدار با آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران بیانیه‌های مشترکی را در جهت تبادلات و همکاری‌های آتی دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی صادر کردند.

اینگ چوانگ اظهارداشت: همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس جانی دوباره به تبادلات فرهنگی میان دو کشور بخشیده، ایران در طول تاریخ، یک قطب مهم حمل و نقل تجاری در مسیر جاده ابریشم و کشوری مهم در امتداد «یک پهنه، یک راه» بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز سومین اجلاس بین‌المللی همکاری سران «پهنه و راه» در پکن گفت: در این اجلاس رئیس جمهور شی جین‌پینگ، هشت اقدام از سوی چین برای حمایت و توسعه طرح پهنه و راه را اعلام و طرحی جدید برای چین و سایر کشورها از جمله ایران، ترسیم کرد تا به توسعه و رونق هر چه بیشتر این طرح بیانجامد.

وی درباره گسترش مبادلات فرهنگی میان ایران و چین بیان کرد: در حال حاضر تعداد مبادلات فرهنگی میان دو کشور افزایش قابل توجهی داشته، پروژه‌های سابق بازیابی شده‌اند و تعداد گردشگران چینی که وارد ایران می‌شوند روز به روز رو به افزایش است.

اینگ چوانگ اظهارداشت: وزارت فرهنگ و گردشگری چین، طرحی تبلیغاتی را با عنوان «سلام چین» طراحی کرده‌ است و نهادهای ما با انتشار آن در خارج از مرزها، نه تنها مهمان‌نوازی گرم ما را به گردشگران خارجی ابلاغ می‌کنند بلکه این امر به تقویت مبادلات و همکاری‌های بین‌المللی و یادگیری متقابل تمدن‌های جهانی خواهد انجامید.

وی گفت: روز گذشته دومین نشست کمیته مشترک فرهنگی چین و ایران با موفقیت در تهران برگزار شد. دو طرف طرح تبادلات فرهنگی و آموزشی میان دولت جمهوری خلق چین و دولت جمهوری اسلامی ایران را از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ امضا کردند.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین بیان کرد: بر این باورم که روابط فرهنگی چین و ایران دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد و نتایج جدیدی را به ارمغان می‌آورد.

چین و ایران در مسیر جاده باستانی ابریشم از یکدیگر آموختند

چن دینگ شیانگ معاون دبیر کل شهرداری نینگ بو نیز در این نشست ضمن قدردانی از فرهنگستان هنر و میهمانان حاضر در نشست اظهارداشت: ما امروز اینجا در ایران گرد هم آمده‌ایم تا در سایه طبیعت بکر و شعرگونه استان جه‌جیانگ با ظرافت‌ها و زیبایی هنری سلادون چین آشنا شویم و از دوستی عمیق میان دو ملت سخن بگوییم.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهر نینگ‌بو گفت: این شهر در تقاطع خط ساحلی سرزمین اصلی چین و سی درجه عرض شمالی واقع شده است، این منطقه هشت هزار سال تاریخ تمدن بشری و دو هزار و پانصد سال سابقه توسعه بندر دارد.

شیانگ افزود: نینگ‌بو، نه ‌تنها شهری تاریخی فرهنگی است بلکه به ‌عنوان بندری مهم در جنوب رودخانه یانگ تسه به شمار می‌آید. این شهر نه تنها یکی از نخستین بندرهای چین است که به روی جهان خارج باز شده بلکه نقطه آغازین جاده ابریشم دریایی باستانی نیز هست.

معاون دبیرکل شهرداری نینگ‌بو بیان کرد: رئیس جمهور شی جین پینگ از بنادر باستانی نینگ‌بو به عنوان فسیل‌های زنده‌ای یاد کرده است که تاریخ جاده ابریشم باستانی را ثبت می‌کنند.

وی اظهارداشت: هزاران سال است که چای چینی، ظروف سلادون و… از بندر نینگ‌بو خارج شده و از طریق جاده ابریشم دریایی به خلیج فارس آمده‌اند و با رونق جاده ابریشم دریایی موجبات ترویج تبادلات فرهنگی میان دو ملت و گسترش روابط انسانی را فراهم آورده‌اند.

شیانگ گفت: چین و ایران در مسیر جاده باستانی ابریشم با یکدیگر آشنا شدند و از یکدیگر آموختند و در این راه نینگ‌بو درگاه مهمی به شمار می‌آید.

معاون دبیرکل شهرداری نینگ‌بو با اشاره به طرح مشترک «یک پهنه، یک راه» افزود: روح باستانی و جدید جاده ابریشم از سویی به تاریخ و از سویی به آینده متصل شده است. امسال دهمین سالگرد پیشنهاد رئیس جمهور شی جینگ‌پینگ برای ایجاد طرح مشترک «یک پهنه، یک راه» است.

وی بیان کرد: حقیقت نشان داده است که ساخت مشترک «پهنه و راه» مطابق با آرزوها و انتظارات کشورهای در مسیر است و آینده‌ای روشن دارد، هر یک از شهرهای ما در چین ایران باید برای افزایش مبادلات میان دو تمدن باستانی جاده ابریشم تلاش کنند.

شیانگ اظهارداشت: برگزاری نشست معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی نینگ‌بو و افتتاح نمایشگاه ظروف سلادون جی‌جیانگ منابع گردشگری غنی استان جه‌جیانگ را با محوریت شهر نینگ‌بو، شهری با تاریخ عمیق انسانی و جذابیت‌های هنری شگفت‌انگیز به نمایش می‌گذارد.

معاون دبیرکل شهرداری نینگ‌بو گفت: امیدواریم از سلادون به‌ عنوان رسانه‌ای برای بازگشایی تصویری جدید از تبادلات فرهنگی و گردشگری میان دو کشور و به عنوان نت‌های جدید موسیقی بهره‌مند شویم تا سازی جدید برای دوستی مردم نینگ‌بو و شهرهای ایران بنوازیم.

ایران و چین با هنر انقلابی، مردم جهان را به ارزش‌های انسانی فرابخوانند

در ادامه این نشست که در راستای همکاری‌ها و تعاملات فرهنگی هنری ایران و چین، برگزار شد، مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد هنری اظهارداشت: این برنامه دومین نشست مشترک فرهنگی-هنری این فرهنگستان با وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین است.

وی درباره سابقه مراودات ایران و چین گفت: از چند هزار سال پیش تاکنون سابقه دوستی دیرینه و مراودات فرهنگی و هنری، میان این دو تمدن باستانی زبانزد تاریخ‌نگاران بوده است.

شاه‌حسینی افزود: امروز که برخی از رژیم‌های نوپدید و نامشروع در منطقه با عمری به کوتاهی ۷۵ سال، به حمایت حامیان غربی فاقد تمدن، منطقه غرب آسیا را در لهیب آپارتاید به آتش و خون کشیده‌اند، زمان آن فرارسیده تا این دو تمدن باستانی از طریق دیپلماسی فرهنگی و به زبان شیوای هنر انقلابی یک بار دیگر مردم آزاده جهان را به ارزش‌های انسانی و اخلاقی و پیروی از آیین فتوت و جوانمردی رایج در این دو سرزمین کهن فراخوانند.

رئیس فرهنگستان هنر بیان کرد: این نهاد با تاکید آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی موظف است تا از طریق دیپلماسی فرهنگی باب جدیدی را به سوی جهان شرق و هنرمندان چیره‌دست آن بگشاید و از این رو مقدم میهمانان را که طلایه‌دار هنرمندان سرزمین پهناور چین هستند، به کهن‌دیار هنرپرور ایران پاس می‌داریم.

وی اظهارداشت: امیدواریم که این رویداد مشترک هنری نقطه آغاز جدیدی بر روابط فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین باشد.

شاه‌حسینی با یادآوری تعاملات ایران و چین از دوران کهن گفت: داستان دوستی این دو تمدن کهن آسیایی از دیرباز به زبان هنرمندان ایرانی و چینی روایت شده است که بخشی از آن را در اشعار شاعران شیرین‌سخن ایران ‌زمین می‌توان یافت.

رئیس فرهنگستان هنر افزود: حکیم ناصر خسرو قبادیانی درباره چین می‌گوید؛ «طلب علمت فرمود رسول حق/ گر سفر باید کردن به مثل تا چین»، این دو بیت از حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ «ز اسبان چینی و دیبای چین/ ز تخت و ز تاج و ز تیغ و نگین/ همی بینم این دشت آراسته/ چو بتخانه چین پر از خواسته» و این بیت نغز از سعدی شیرین سخن؛ «همه عالم صنم چین به حکایت گویند/ صنم ماست که درهرخم زلفش چینی است» همچنین حافظ، خواجوی کرمانی و دیگر شاعران نیز سروده‌هایی درباره چین داشتند.

شاه‌حسینی با اشاره به تعاملات هنری ایران و چین از جاده ابریشم اظهارداشت: همان‌گونه که می‌بینید، حکایت دوستی ایران و چین از هزاران سال پیش زبانزد هنرمندان و تاریخ‌نگاران بوده و علاوه بر دانشمندان این دو سرزمین کهن، نقاشان، معماران، بافندگان، نوازندگان، شاعران، سفالگران، نویسندگان و امروز سینماگران ایرانی و چینی، به سهم خود بخشی از این دوستی دیرینه را در مسیر جاده ابریشم فرهنگی به زبان شیوای هنر روایت کردند.

وی با اشاره فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» گفت: مفتخریم که در این رویداد فرهنگی، همزمان با برگزاری نمایشگاه آثار سفالگری سلادون هنرمندان چینی از ایالت جه جیانگ، یادی کنیم از اثر فاخر سینمای ایران «راه آبی ابریشم» که پانزده سال قبل به همت هنرمندان سینمای ایران پدید آمد و امروز این اثر سینمایی ارزشمند، سندی بر دوستی دیرینه ایران و چین است.

رئیس فرهنگستان هنر افزود: امیدواریم که به همت هنرمندان و سینماگران دو کشور فصل تازه‌ای در همکاری فرهنگی و هنری ایران و چین آغاز شود.

پخش نماهنگ‌های «راه آبی ابریشم»، «معرفی فرهنگ و گردشگری شهر نیگ‌بو- تمدن شرقی (راه ابریشم دریایی- فرهنگ انسانی چین، بستر تولید سفال)» و «معرفی فرهنگ و گردشگری شهر نیگ بود- خلاقیت انسانی (مهارت ساخت و ساز هنر) و اجرای موسیقی هنرمندان چینی «اوو» از دیگر بخش‌های این برنامه‌ بود.

در پایان این مراسم نمایشگاه سفال و سلادون چین در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه از نهم آبان به مدت یک ‌ماه به مؤسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تبری» و «تولی» مقدمه «جهاد» است/«مداحی» مقدمه جهاد، عین جهاد، رمز جهاد، روح و منطق جهاد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرمانده سپاه در خصوص اهمیت مداحی در امر جهاد گفت: استحکام‌بخشی به روح و قلب نتیجه عمل مداحان است و این مقدمه جهاد است. مداحی مقدمه جهاد، عین جهاد، رمز جهاد، روح و منطق جهاد است.

به گزارش سینماپرس، سردار سلامی – فرمانده کل سپاه- در گردهمایی ذاکران و مداحان بسیج سراسر کشور که از صبح امروز دوشنبه(۸ آبان‌ماه) در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین آغاز به کار کرده است با بیان اینکه خداوند را شاکرم که در جمع دلدادگانی که ترکیبی از احساس عمیق دینی، شور حسینی و شعور عاشورایی دارند، هستم اظهار کرد: جامعه مداحان برای جریان‌یابی جاذبه الهی عاشورا و حرکت دادن این واقعه عظیم در متن زمان و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر یک مجاهدت بزرگ را انجام می‌دهند. عاشورا قله فضایل عالم هستی است؛ رفیع‌ترین و عظیم‌ترین واقعه‌ای که در آن همه ارزش‌های الهی و انسانی در اوج تجلی پیدا کرد. زیباترین و عمیق‌ترین واقعه عالم در عاشورا تبلور یافت همانگونه که در مورد قرآن فرمودند ظاهر آن زیبا و دل انگیز و مصون است اما باطن آن عمیق و بی‌انتها است.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: در طول زندگی فرهنگ جهاد و شهادت از آن سرچشمه عاشورا به عنوان حقیقت جاری در قلب‌ها و دل‌های مومنان و محبان به یک زندگی با طراوت و بهجت معنوی تبدیل شده است و تاریخ را حرکت داده و شخصیت‌های عاشورا را تکثیر کرده و به عاشورا امتداد داده است. عاشورا متوقف شده در زمان نیست بلکه جاری و زنده است و صاحب حیات و حیات‌بخش است و قدرت و ایمان و شور و شعور و آگاهی ایجاد می‌کند و میدان پرورش حب و بغض است و در زیارت عاشورا هم به این موضوع پرداخته شده است.

سردار سلامی ابراز کرد: وقتی صاحب بغض هستیم میل به جهاد داریم اما بدون برائت نمی‌توانیم جهاد کنیم و تبری و تولی مقدمه جهاد است و بدون حب به اسلام نمی‌توانیم در میدان جهاد حضور پیدا کنیم. از نخستین لحظه‌های طول اسلام در غار حرا هیچ کسی باور نمی‌کرد که اسلام بتواند از درون دره‌های تنگ و باریک مکه عالم را طی کند.

وی افزود: بدون جهاد و شهادت اسلام پیش نمی‌رود، این معنی جنگ‌طلبی مسلمان و یا اسلام دین جنگ نیست؛ اتفاقا اسلام به صلح و آرامش اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهد. آرامش برای اسلام یک اصل است اما چون اسلام پیام‌آور آزادی انسان است منطق عدالت را جاری می‌کند. به صورت طبیعی پیام‌ها و شعارها اسلام از تقوای علوم است و با استکبار و ظلم در ستیز است.

فرمانده کل سپاه یادآور شد: اسلام می‌فرماید صلح جزو اساسی اسلام است اما برای رسیدن به این حقایق عظیم باید از گذرگاه سخت مقاومت مستکبران عبور کرد. مستکبران می‌خواهند نور اسلام را خاموش کنند و اسلام هرجا طلوع کند مستکبران در مقابل آن صف‌آرایی می‌کنند. چون جمع اسلام و کفر در یک جا ممکن نیست. مشرکان با تمام قدرت خود در برابر اسلام می‌ایستند.

سردار سلامی اظهار کرد: ممکن است نام و صحنه‌گردانان تغییر کند اما ماهیت آنها عوض نمی‌شود و سنت این است که مسلمانان در غفلت می‌جنگند و در غفلت پیروز می‌شوند. این سنت الهی است که مومنان غلیل بر جمع کثیر پیروز می‌شوند. پس جهاد مسیر و راه و شهادت طریقت و منش ما است و این جهاد به حب و بغض نیاز دارد. ما عاشورا را در دفاع مقدس تمرین کردیم ولی دفاع مقدس منبسط شده از عاشورا بود. در عاشورا خداوند تمام عظمت هستی را به میدان آورد تا امام حسین(ع) برای اسلام شهید و حجت تا ابد برای همه تمام شود که هیچ بهانه‌ای برای ترک میدان جهاد وجود ندارد.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ایمان سرشار از روح است و جهاد ایمانی چیزی است که در آن شهادت و تکه‌تکه شدن زیباترین و دلنشنیتن ترین آرزوی انسان را شکل می‌دهد. در این میان کار مداحان اهل‌بیت(ع) از مسیر نشر آن واقعه‌های بزرگ و پرورش روح ایمان برای جهاد و پرورش امر ولایت و محبت نسبت به اسلام است در حدی که انسان‌ها حاصر باشند در میدان جنگ از یکدیگر پیشی بگیرند. استحکام بخشی به روح و قلب نتیجه عمل مداحان است و این مقدمه جهاد است، مداحی مقدمه جهاد، عین جهاد، رمز جهاد، روح و منطق جهاد است.

وی افزود: مداحی احیا جهاد است زیرا مدح امر به معروف و نهی از منکر و احکام را بیان می‌کنید و باعث ایجاد معرفت می‌شود. چقدر زیبا است که این شهد شیرین را همراه اهل‌بیت(ع) در سرعت پیمودن راه اسارت در گام جویندگان حقیقت، محبت و معنویت می‌نشانید و این زیبایی ذکر است.

سردار سلامی ادامه داد: نوحه‌هایی که در میدان رزم می‌خواندید، جوانان ما را مهیا مقاومت کرد. این عظمت کار شماست که یک هنر مرکب است. محتوا، معرفت، شعر، صدای وزین و خوش و آهنگ است اما در عقبه آم سرزندگی موج‌ می‌زند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز شاهد صحنه واضح از تقابل حق و باطل هستیم. لشکر کفر تمام توان سیاسی و زور خود را به میدان آورده است تا در یک سرزمینی کوچک تلاش می‌کند تا کفر را بر اسلام پیروزی دهد. نمی‌خواهد در تاریخ ثبت شود که گرپهی کم سلاح و محاصره شده در یک باریکه تمام قدرت کفر را شکست داد. این واقعیت است که همه کفر با تمام استعداد ممکن به میدان آمده است، در غزه همه آمدند و این نمایه‌ای از عاشوراست. مستکبران تمام قدرت خود را در اسارت مومنان می‌بینند. آمریکا و اروپا جهانی ماندن قدرت خود را در تسخیر سرزمین، قلب و ذهن مسلمانان می‌بینند.

وی گفت: دنیای مستکبر بدون تسخیر سرزمین و قلب مسلمانان قادر به حیات نیست. در هر نقطه جهان اسلام یک خنجری بر پیکر اسلام فروبردند. در شرق اسلام رژیم صهیونسیتی را ایجاد کردند، در جای دیگر جمعی تکفیری را ایجاد کردند. آنها بنا دارند نشان دهند که بدون تکیه به کشورهای غربی نمی‌توان آرام زندگی کرد.

سردار سلامی با بیان اینکه بیشتر جنگ‌های نیم قرن اخیر در کشورهای اسلامی بوده است گفت: در شهرهای مختلف سوریه، عراق، یمن، فلسطین و … این سیاست غرب موجب دفن یادگارهای تمدن اسلامی زیر خاک‌ها شده است.

فرمانده کل سپاه گفت: صهیونسیت‌ها که عصاره مکر و زور و مکر دشمن هستند تا سه هفته پیش تصور می‌کردند که ناامنی و ترس، آن سوی دیوارها معنا دارد و متعلق به فلسطین است. تصور می‌کردند آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه حامی آن‌هاست و کسی نمی‌تواند به آن‌ها دست یابد. این تصور مقامات و شهروندان آنها بود. تصور می‌کردند یک دستگاه امنیتی پیچیده دارند که همه چیز را تحت کنترل دارد و هر حرکتی از چشمان آن‌ها مخفی نیست. هرچه تجهیزات پیشرفته اطلاعاتی، الکترونیکی‌ اپتیکی و انسانی را در اختیار دارند و تصور می‌کردند ارتش قدرتمندی دارند. با این چهار تصور آرام می‌خوابیدند.

وی گفت: در هفتم اکتبر همان ۱۵ مهرماه تمام این تصورات فروریخت. برای این رژیم اولین می‌تواند فروپاشی کامل و شکست آخر باشد. در این سرزمین مردم، دستگاه‌ها و ارتش همه باهم زندگی می‌کنند. جنگ و زندگی تفکیک پذیر نیست. تا به امروز توانستند این تصور را ایجاد کنند که امکان انتقال ناامنی به مرزهای این سرزمین نیست. بزرگترین شکست برای آنان رقم خورد.

سردار سلامی گفت: ماندن در این سرزمین دیگر زمینه زندگی نیست بلکه پذیرش جنگ است. فلسطین اشغالی که نابه حق اسرائیل خوانده می‌شود از مهاجرت‌ها شکل گرفته است زیرا ماهیت و هویت اسرائیلی وجود ندارد. هرچه بمباران می‌کنند غزه می‌ماند زیرا کودکان غزه تسلیم نمی‌شود و می‌گویند اینجا سرزمین ما و هویت ماست و این فرق می‌کند با افرادی که برای ثروت و مال اندوزی به آن سرزمین آمدند. ترس از مرگ میان صهیونیست‌ها عمومیت دارد و جاری است.

فرمانده کل سپاه با تشریح غیرقابل ترمیم بودن این شکست که رهبر انقلاب فرمودند تصریح کرد: اسرائیلی‌ها دیگر نمی‌توانند به دستگاه امنیتی خود، ارتش و حتی آمریکا اعتماد کنند که همیشه دیر می‌رسد. این بار شانس آوردند اما ممکن است که مرتبه بعدی این مهم رقم نخورد، برای همین بمباران می‌کند و زنان و کودکان را می‌کشد. این در هیچ ادبیات و منطقی پیروزی نیست بلکه اوج شکست است.

وی گفت: تانک‌های بسیاری را پشت مرزهای غزه گذاشتند اما قدمی پیش نمی‌گذارند زیرا جنگ با اسلحه پیش‌ نمی‌رود و نیاز به مردان با ایمان و با قلب‌های مطمئن نیاز دارد نه دل‌های مضطرب و قلب‌های پریشان. هیچ راهی وجود ندارد که کفار بر مسلمانان غلبه یابند. این‌ها محکوم به شکست هستند.

سردار سلامی در پایان خاطرنشان کرد: شکست این‌ها پر هرینه خواهد و افراد بسیاری به شهادت خواهند رسید. ‌شما مداحان اهل دعا و مناجات هستید گ، دعا کنید خداوند این صحنه را بر مسلمانان آسان کند و دشمنان را از این مسیر بدر کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه و کارگاه هنری «نحن نقاوم» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگاه هنرهای تجسمی پیرامون رویدادهای اخیر در غزه با حضور بیش از ۶۰ نفر از هنرجویان رشته هنر با محوریت «کودک و غزه» در نگارخانه لاله برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، رییس نگارخانه لاله درباره برگزاری نمایشگاه و کارگاه هنری با عنوان «نحن نقاوم» اظهارداشت: بعد از اتفاقات و حوادث اخیر غزه و در راستای محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و با توجه به وظیفه انسانی و در پاسخ به وجدان‌های بیدار و آگاه هنرمندان، نمایشگاه و کارگاه‌های هنری با حضور جمعی از هنرمندان رشته‌های تجسمی در نگارخانه لاله برگزار شد.

محمدعلی سعیدی گفت: در حاشیه برپایی‌ کارگاه هنری در هفتم آبان، نمایشگاه پوستر غزه با عنوان «مقاومت می‌کنیم» نیز برگزار شد. همچنین در ادامه‌ این رویداد هنری و در دومین روز از کارگاه به موضوع کودکان در جنگ غزه پرداخته خواهد شد تا ادای دینی باشد به کودکانی که با صبوری و نثار جان خود حماسه مقاومت تا پیروزی قدس را فاتحانه فریاد زدند.

وی افزود: در این رویداد هنری بیش از ۶۰ نفر از بانوان دانشجوی هنر در رشته‌های پوستر و هنرهای مفهومی همزمان و در کنار هم آثار هنری را با موضوع «کودک و غزه» خلق کردند.

رییس نگارخانه لاله به برگزاری نمایشگاهی از آثار ارسالی هنرمندان تاکید کرد و افزود: هنرمندان همیشه و همواره با مظلومان حماسه آفرین غزه همراه بوده‌اند، تا روایتگر سرود مظلویت و مقاومت آنان باشند و اینک در آدینه‌ای دیگر پوسترها در نگارخانه لاله روایتگر حماسه‌ای خواهد بود تا نوای مقاومت را بر کران بیکران حقیقتی عاشورایی به تصویر بکشد.

امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز درباره برگزاری این کارگاه‌ها و تاثیر آن در ترویج فرهنگ مقاومت اظهارداشت: هنرهای تجسمی به دلیل ارتباط سریعی که با مخاطب دارد یکی از زبان‌های پیشروست و در این حوادث و رویدادها جزو هنرهای شاخصی است که مانند شعر و ادبیات آمادگی بیشتری برای ارتباط سریع دارد و به سرعت می‌تواند به یک محصول رسانه‌ای تبدیل شود.

وی گفت: ما همواره شاهد هستیم که در اتفاقات این‌ چنینی هنرمندان حوزه تجسمی و ادبی سریع‌تر وارد عمل می‌شوند چون اصولا تولید تئاتر، موسیقی، نمایش یا فیلم نیاز به زمان بیشتری دارد.

سمیعی با اشاره به محل برگزاری نمایشگاه افزود: این نمایشگاه در چند نقطه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر نگارخانه لاله به علت دسترسی به مرکز شهر میزبان این رویداد هنری است و در ادامه موزه امام علی(ع) و خانه کاریکاتور هم به زودی به این پویش می‌پیوندد و اگر آثار ارسالی بیش از ظرفیت باشد نگارخانه پردیس ملت هم به مجموع نگارخانه‌های اضافه خواهد شد و در نهایت آثار منتخب این نمایشگاه‌ها در نگارگذر دانشگاه تهران که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دایر است در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ اثر هنری توسط هنرمندان به دبیرخانه ارسال شده است و همچنان در حال به‌ روزرسانی و افزایش آثار هستیم و سعی‌مان بر این است که پویش‌های مختلفی که در ارگان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود را بهم پیوند بزنیم و گرداب عظیمی را علیه ظلم رژیم صهیونیستی پدید آوریم.

آیین گشایش نمایشگاه «نحن نقاوم» روز جمعه- پنجم آبان ماه با حضور هنرمندان و دوستداران هنر برگزارشد و آثار منتخب دانشجویان هنر به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه هنری «نحن نقاوم» از ششم تا نهم آبان ماه ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه لاله به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله برپاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نسیمی دل نواز از جانب دریاها» افتتاح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حاشیه برگزاری رویداد فرهنگی «چین هزار جلوه، جهانی در نینگ بو»، نمایشگاه آثار سفالی هنرمندان چین (سلادون) با حضور سفیر چین در ایران، رئیس فرهنگستان هنر و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، نشست ارتقای همکاری هنری ایران و چین با حضور چانگ هوا سفیر چین در ایران، مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مدیران و هنرمندان ایران و چین، برگزار شد و در حاشیه آن نمایشگاه آثار سفالی هنرمندان چینی که به سلادون مشهور است در معرض دید عموم قرار گرفت.

این رویداد فرهنگی در راستای همکاری‌ها و تعامل‌های فرهنگی هنری ایران و چین صورت گرفته است و به معرفی فرهنگ و گردش‌گری شهر نینگ‌بو، تمدن شرقی راه ابریشم دریایی، فرهنگ انسانی چین و بستر تولید سفال، معرفی فرهنگ و گردشگری شهر نینگ‌بو و خلاقیت انسانی (مهارت ساخت و ساز هنر) می‌پردازد.

شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر در بخشی از این رویداد بیان کرد: این رویداد دومین نشست کمیته مشترک فرهنگی فرهنگستان هنر با وزارت فرهنگ و گردشگری چین است که در راستای تعمیق مشارکت جامع راهبردی دو کشور برگزار می‌شود.

او ادامه داد: از چند هزار سال قبل سابقه دوستی و مراوده‌های فرهنگی این دو کشور زبان‌زد کشورهای دیگر بوده است و فرهنگستان موظف است از طریق دیپلماسی هنری باب جدیدی را به سوی شرق و هنرمندان آن بگشاید. از این‌رو با برپایی این نمایشگاه ورود شما را به قلب ایران پاس می‌داریم.

لو اینگ چوان معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین، چانگ هوا سفیر ایران در ادامه به سخنرانی پرداختند و در پایان با حضور در جایگاه به همراه مدیران و مسئولان حاضر و حامد علامتی مدیرعامل کانون به شکل نمادین این نمایشگاه را افتتاح کردند.

در ادامه نیز گروه موسیقی «اوو» که به معنای منطقه جوجیانگ است به اجرای موسیقی سنتی این استان در منطقه نینگ بو بر روی ظروف چینی پرداختند.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه سفال و سلادون چین از ۹ آبان ۱۴۰ به مدت یک‌ماه می‌توانند به موسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دورخیز «شاه‌نیشنان خانه سینما» برای آغاز یک جنگ فرسایشی با «حاکمیت جمهوری اسلامی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از اعلام خبر ممنوع‌الکاری بازیگران زن کشف حجاب کرده و گمان زنی رسانه‌ها در خصوص اسامی این بازیگران، دو صنف تاثیرگذارسینمایی با صدور اعلامیه‌ای به حمایت از مواضع انتقادی اخیر رئیس هیات مدیره خانه سینما علیه مدیران وزارت ارشاد پرداختند.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش خبر ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران زنی که اقدام به فعالیت غیرقانونی زده و کشف حجاب کرده بودند در فضای سینما پیچید، ‌ این موضوع که البته غیرقابل پیش‌بینی هم نبود، هفته گذشته بعد از گمانه‌زنی‌های متفاوت توسط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.

بعد از اعلام این موضوع تعداد زیادی از مخاطبان و البته رسانه‌ها نسبت به این خبر واکنش نشان داده و این مسئله را اتفاقی مهم برای جلوگیری از بی‌قانونی دانستند، چراکه قطعا عواقب داشتن فعالیت مخالف قانون از تکرار آن جلوگیری می‌کند؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش رئیس هیات مدیره خانه سینما مواجه شد و در گفت‌وگویی به انتقاد شدید از مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور پرداخت.

تلاش مدیرعامل خانه هنرمندان برای خارج کردن توپ از زمین بازیگران

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما که همزمان عهده دار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران است، در مصاحبه‌ای با حمایت از بازیگران کشف حجاب کرده گفت: «اگر آقایان مبنا را قانون قرار داده اند و معتقدند هرکس قانون رارعایت نمی‌کند نمی‌تواند فعالیت کند، پس بدانند خودشان اولین کسانی هستند که باید ممنوع الفعالیت شوند چون خود مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی‌کنند.

نمونه مشخصی که بخواهم بگویم بر مبنای قانون آن‌ها باید ممنوع الفعالیت شوند ماده ۲ قانون بهبود محیط کسب و کار است. این ماده قانونی را مسئولان لطفا ببینید و بعد متوجه می شوند چه نکاتی را رعایت نکرده و نمی‌کنند، پس به گفته خودشان امروز باید ممنوع الفعالیت شوند».

بیانیه‌های صنفی در حمایت از نشر اکاذیب!

اما در شرایطی که روز گذشته دادستانی تهران به دلیل نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع در موضوع درگذشت «آرمیتا گراوند» دانش‌آموز نوجوان تهرانی علیه ۷ سلبریتی شامل ۶ بازیگر مطرح زن اعلام جرم کرد، عصر امروز کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما به عنوان دو صنف مهم خانه سینما در بیانیه‌ای تند سعی کردند تا با انکار دلیل اصلی احضار این افراد با دادسرا این موضوع را مرتبط با اتفاقات سال گذشته القا کنند.

در متن این بیانیه آمده است: هنوز در غم و اندوه فاجعه قتل داریوش مهرجوئی و وحیده محمدی فر هستیم که خبر ممنوع الکاری تعدادی از بازیگران زن سینما توسط وزارت ارشاد اعلام‌ می‌شود.

در حالیکه تعدادی از این بازیگران گرامی اعلام کردند مایل به ادامه فعالیت سینمایی نیستند، اعلام این خبر از جانب مسئولین وزارت ارشاد مصداق بارز بحران زائی در سینما و فراتر از آن، نقض استقلال قوا و خلاف قانون اساسی و قوانین پایین دستی آن از جمله ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) است که مقامات دولتی و غیرقضایی را، از هرگونه منع اشتغال افراد برحذر داشته و این امر را بعنوان عمل مجرمانه مستوجب کیفر حبس و انفصال دو تا پنج سال از خدمت میداند!.

ما ضمن حمایت کامل از سخنان آقای عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما، که لزوم ممنوع الفعالیت شدن مسئولان بحران زا بجای سینماگران را عادلانه‌تر می‌داند، اعلام می‌کنیم که کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه کنندگان سینما، همچون گذشته، در کنار همه همکاران بازیگر زن سینمای ایران ایستاده و ضمن احترام به انتخاب آنها، حق پیگیری و تقاضای رسیدگی حقوقی و حق خواهی قانونی را به قانون شکنی مسئولان اجرایی، در هر رتبه و جایگاهی که باشند، برای خود محفوظ می‌دانند.

انکار اصل موضوع و اصرار به تقابل با وزارت ارشاد

در شرایطی که به نظر می‌رسد مسئولان خانه سینما خود را آماده یک رویارویی جدید با مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سازمان سینمایی می‌کنند که رفتار آنها کاملا تشبیه به آدرس غلط دادن است. نکته جالب اینجاست که نه در صحبت‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و نه شخص وزیر هیچگاه از بازیگران ممنوع‌الکار اسمی آورده نشده است و انتشار یک تصویر معنی دار در یکی از رسانه‌ها به آتش این اختلافات دامن زد.

ذکر نام بازیگرانی که مدت‌ها قبل خودخواسته از کشور مهاجرت و یا از دنیای بازیگر کناره‌گیری کردند در کنار بازیگران کشف حجاب کرده در حوادث سال گذشته باعث شده تا موضوعی که در ماه‌های اخیر در آرامش و با سعه صدر طرفین در حال پیگیری بود حالا با یک تعبیر غلط از خبری غیر مرتبط با موضوع کشف حجاب به دستاویزی جدید برای تائید بی‌قانونی و مقابله با نهادهای مجری قانون تبدیل شود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینما» باید بازتاب دهنده فرهنگ، تاریخ و هویت ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی کشور در سفر یک روزه خود به استان فارس با نماینده ولی فقیه این استان دیدار کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در سفر خود به استان فارس با نماینده ولی فقیه و امام جمعه این استان امروز ( ۸ آبان ماه) دیدار کرد.

وی در ملاقات با آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه ائمه جمعه آگاهی و شناخت دقیق و ملموسی از ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرها دارند، گفت: قطعا امامان جمعه می‌توانند تصویر بهتری از وضعیت فرهنگی و اجتماعی و مطالبات مردم در حوزه فرهنگ و سینما را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در این دوره، حساسیت‌های بالایی نسبت به مسائل اخلاقی و خانواده و مباحث راهبردی کشور داشته‌ایم، اضافه کرد: رونق به سینماها برگشته است و به تبع آن، تولید هم باز خواهد گشت.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهتمام ویژه در این دوره به استان‌ها و توسعه صنعت سینما در سطح کشور اظهار کرد: رویکردهای حمایتی ما از سینمای استان‌ها و احیای سینمای بومی در چند محور برنامه‌ریزی شده و خوشبختانه طی دو ساله اخیر اقدامات ملموسی در زمینه توسعه، ارتقای آموزش، رونق سینماها و رویدادها و حمایت از سینماگران استانی صورت گرفته است اما کافی نیست.

خزاعی ادامه داد: در حوزه زیرساخت شاهد روند توسعه و شکوفایی مطلوبی هستیم.

به گفته وی، قدرت سینما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سینما را نباید به صرف تفریح و اوقات فراغت ببینیم چرا که رسانه‌ای با کارکردهای گسترده فرهنگی و آموزشی است. در پیرو تاکیدان مقام معظم رهبری، در دولت سیزدهم در زمینه تربیت نیروی انسانی جدید، شاهد بارقه‌های شکل‌گیری نسل جدید و پوست‌اندازی در این زمینه هستیم. همچنین در جشنواره فیلم کوتاه تهران که هفته گذشته برگزار شد نیز با استعدادها و ظرفیت‌های تازه روبرو بوده‌ایم.

خزاعی همچنین با اشاره به گسترش فضای فعالیت سینما در سطح ملی و بین‌المللی اظهار کرد: در عرصه بین‌الملل نیز تحولات و افق‌ها بر اساس نیازهای سینمای کشور طراحی و ترسیم شده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: توجه به مباحث نظری سینما، فلسفه محتوایی و استانداردهای کیفی فیلم‌ها به موازات توسعه زیرساخت، اهمیت دارد.

به گفته وی، استان فارس و شهر شیراز از ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه سینما برخوردار است و از لحاظ مخاطب در سطح کشور در رتبه سوم قرار داشته و در راستای توسعه زیرساخت سینما نیز روند خوبی را طی می‌کند.

آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این دیدار گفت: طی سال‌های اخیر نشاط چشمگیری در زمینه سینما در فضای کشور ایجاد شده که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: اگر سینمای ایران قرار است نماینده انقلاب، تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد باید شاخصه‌ها و مولفه‌های آن نیز مشخص شود.

به گفته وی، سیاست گذاری‌های فرهنگی بویژه در حوزه سینما باید مبتنی بر افق بلندمدت و پایدار بوده و با دولت‌ها دستخوش تغییرات نشود.

آیت الله دژکام عنوان کرد: لازم است نقش سینما در زندگی اجتماعی مردم تبیین شود.

وی ادامه داد: برای اغلب مخاطبان، سینما وجه سرگرم کنندگی برجسته‌ای دارد تا وجوه اموزندگی و تاثیرگذاری فرهنگی آن، اما نباید از این بخش سینما غافل شد.

به گفته وی، سینما جایگاهش آموزش صرف نیست همچنانکه صرفا سرگرمی هم نباید باشد. فلسفه سینما، اقتصاد سینما، سرگرمی آن همگی توامان باید مورد نظر باشد.

آیت الله دژکام با بیان اینکه با توجه به کارکردهای سینما، باید نگاه بین المللی در این عرصه فراموش نشود، افزود: باید سیاستگذاری در سینما و جشنواره فجر به گونه ای باشد تا به اهداف بین المللی هم نزدیک شویم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: سینما باید بازتاب دهنده فرهنگ، تاریخ و هویت ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد

وی بر این باور است آموزش، توسعه فرهنگ و سینما و جایگاه این هنر در زندگی اجتماعی ما نیاز به نظریه پردازی و بازشناسی دارد و ما هنوز در آغاز راه هستیم.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: سینما و هنر باید به انسجام اجتماعی و همبستگی ملی کمک کنند و این نیاز به نظریه پردازی و جامعه شناسی دارد

وی گفت : انصافا طی این دو سال در همه بخش های دولت از جمله فرهنگ و سینما تحولات خوبی را شاهدیم و جای تقدیر دارد

آیت الله دژکام تصریح کرد: معتقدم زیرساخت فرهنگی و نظریه کلان فرهنگی – اجتماعی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

وی افزود: مدیریت در این عرصه کار سخت و سنگینی است ولی امیدواریم تا از سینما در راستای تمدن سازی نوین اسلامی بهره گیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع