X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

قصد داریم «استاد» را حتما تا پیش از جشنواره امسال اکران کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز افخمی که در حال انجام مراحل فنی فیلم جدیدش است، از تدارک اکران فیلم «استاد» تا یکی دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان سینما که حضور اخیرش در شهرک محل سکونت داریوش مهرجویی پس از قتل این فیلمساز و همسرش و بیان اینکه قصد دارد یک داستان به سبک هیچکاک از این جنایت بسازد، حاشیه‌ساز شده بود، حدود یک ماه قبل فیلمبرداری «صبح اعدام» را به پایان رسانده و این روزها در حال تدوین فیلمش است. او می‌گوید که احتمالا این فیلم را به جشنواره فیلم فجر می‌رساند.

فیلمبرداری «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی به عنوان تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی ۱۷ مردادماه امسال در تهران شروع شد. این فیلم برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

افخمی همچنین درباره فیلم «استاد» که سال قبل آن را در جشنواره فجر رونمایی کرد، به ایسنا گفت: تا چند روز آینده تصمیم قطعی برای زمان اکران این فیلم گرفته می‌شود ولی قصد داریم آن را حتما تا پیش از جشنواره امسال اکران کنیم و به نظرم بهترین زمان هم آذرماه است.

«استاد» به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، نخستین تجربه کارگردانی سید عماد حسینی است که داستان آن در ارتباط با یک موضوع‌ ملتهب اجتماعی در سال‌های اخیر بود. حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمد فوقانی» رییس هیات مدیره جدید انجمن عکاسان سینما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجمع عمومی عادی نوبت اول انجمن صنفی عکاسان سینما، برگزار و انتخابات داخلی هیئت مدیره نیز اجام شد.

به گزارش سینماپرس، مجمع عمومی عادی نوبت اول انجمن عکاسان سینما روز شنبه ۲۲ مهر برگزار شد و رای‌گیری برای انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس به ترتیب صورت گرفت.

علی نیک‌رفتار و حسن شجاعی با آرای مساوی نفر اول و دوم، محمد فوقانی نفر سوم، ایران انتظام و مهدی حیدری با تعداد آرای مساوی نفرات چهارم و پنجم. حسن هندی علی البدل اول و امیر عابدی علی البدل دوم انتخاب شدند. لیلا خوش کنار به عنوان بازرس اصلی و نازنین سلامیان علی البدل بازرس انجمن صنفی عکاسان سینما معرفی شدند.

همچنین در روز هشتم آبان اولین جلسه داخلی هیأت مدیره برگزار و تعیین سمت‌ها به شرح زیر انجام شد:

محمد فوقانی به عنوان رییس هیات مدیره، حسن شجاعی به عنوان نایب رییس، امیر عابدی به عنوان دبیر، مهدی حیدری به عنوان خزانه‌دار، ایران انتظام به عنوان سخنگو، لیلا خوش‌کنار به عنوان بازرس و علی نیک‌رفتار به عنوان عضو هیات مدیره معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاست ما بر این بوده که «فلسطین» تبدیل به یکی از موضوعات راهبردی معاونت شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون برون‌مرزی صداوسیما از ریل‌گذاری جدید حوزه بین‌المللی صداوسیما در راستای حمایت از ملت فلسطین و رزمندگان مقاومت خبر داد.

به گزارش سینماپرس،

احمد نوروزی معاون برون‌مرزی صداوسیما از ریل‌گذاری جدید حوزه بین‌المللی صداوسیما در راستای حمایت از ملت فلسطین و رزمندگان مقاومت خبر داد و هم به گوشه‌هایی از تلاش خستگی‌ناپذیر همکارانش در این روزوشب‌های ملتهب، پرحادثه و خونبار اشاره کرد.

با شروع طوفان‌الاقصی رسانه‌های برون‌مرزی حاضر در میدان بودند و گزارش‌های لحظه به لحظه ارسال کنند. چه تدبیری برای خبرنگاران‌تان اتخاذ کردید که در چنین شرایطی سرعت، دقت و صحت را در کارشان داشته باشند؟ و این‌که با شروع این ماجرا تا به امروز چند ساعت از آنتن همه شبکه‌های برون‌مرزی به این موضوع اختصاص پیدا کرده است؟
در دوره جدید معاونت برون‌مرزی، سیاست ما بر این بوده که فلسطین تبدیل به یکی از موضوعات راهبردی معاونت شود و در همین راستا ظرفیت کار خبری، تولید برنامه، مستند و آثار نمایشی افزایش پیدا کند. در زمینه خبری، ما پنج تیم خبری در کل پهنه فلسطین داشتیم که به دو زبان انگلیسی و عربی کار می‌کردند که با پیگیری‌های انجام شده این ظرفیت به ۹ تیم افزایش پیدا کرد که به سه زبان عربی، انگلیسی و اسپانیایی فعالیت می‌کردند. در حال حاضر هم شاید تنها خبرنگاری که به زبان اسپانیایی از داخل غزه گزارش می‌دهد، خبرنگار شبکه هیسپان تی‌وی باشد. این البته به معنای ایده‌آل‌بودن فعالیت ما در پهنه فلسطین نیست. اگر امکانش را داشتیم و می‌شد اتفاق بیفتد، مایل بودیم حداقل دو برابر تیم‌های حاضر را در جای جای فلسطین مستقر کنیم، اما به‌لطف خدا این توسعه قبل از شروع جنگ ایجاد شده بود و باعث شد در شرایط حاضر، خبرنگاران‌مان بتوانند رسالت خبری خودشان را به‌شکل بهتر و مؤثرتری انجام بدهند.

در طول زمان، با برقراری مراودات بین خبرنگاران و اتاق‌های خبر شبکه‌ها، تلاش شده هم افراد حرفه‌ای به کار گرفته شوند، هم این افراد در جریان سیاست‌گذاری‌های معاونت قرار بگیرند تا ضمن سرعت در خبررسانی؛ رعایت دقت و صحت را هم در کارشان داشته باشند. از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی شبکه العالم به‌طور کامل در خدمت پوشش رویدادهای فلسطین قرار گرفته است. پرس تی‌وی هم تا حدود بسیار زیادی فضای پوشش زنده را روی آنتن نگه می‌دارد و در طول شبانه‌روز هم چنانچه خبر زنده و پوشش ویژه خبری نداشته باشد، با برنامه‌های مکمل تحلیلی، مستند و… اتصال آنتن به موضوعات روز فلسطین را حفظ می‌کند. در سایر شبکه‌ها هم عدد و درصد نمی‌توانم بگویم، ولی پوشش خبری، تولید و پخش برنامه‌های مکمل در این حوزه در دستورکار همه قرار دارد. اتفاق دیگری که افتاد، این است که همه شبکه‌های معاونت حداقل یک برنامه ویژه فلسطین روی آنتن دارند؛ تصمیمی‌که پیش از وقایع اخیر گرفته شده بود و در زمره سیاست‌های راهبردی معاونت بوده و پیشتر اندیشیده شده است.

نقش شبکه‌های معاونت برون‌مرزی در این روزها برای مخاطبان بسیار پررنگ بوده است. تا چه میزان توانست روایت اول را در این موضوع در دست بگیرد و مرجعیت رسانه‌ای خودش را حفظ کند؟
در حد و میزانی که امکانات در اختیار ما بوده؛ به‌ویژه در شبکه‌های خبری معاونت، حتی اگر در جاهایی نتوانسته‌ایم روایت اول را ارائه کنیم، از گردونه انتشار لحظه‌ای اخبار، اطلاعات و تحلیل‌های مکمل هم عقب نمانده‌ایم. در این میان، در پوشش تحولات اخیر، به‌لحاظ تعداد نفرات مستقر و امکانات، العالم پیشتاز است. فعالیت خبرنگاران العالم؛ به‌خصوص خانم اسرا البحیصی مورد توجه رسانه‌های متعددی در دنیا قرار گرفته و باوجود ضعف امکاناتی که دراختیار سازمان صداوسیما قرار دارد، تلاش خوبی صورت گرفته تا حضور شبکه‌های برون‌مرزی ایران در میدان تحولات فلسطین و غزه حفظ شود. البته همان‌طور که موضوع فلسطین در ابعاد دیگر در سطح کشور، موضوعی ویژه و راهبردی است، باید در سطح رسانه‌ای کشور هم ــ نه‌فقط در معاونت برون‌مرزی ــ به‌شکل آرایش رسانه‌ای منسجم برای دفاع از فلسطین و پوشش اتفاقات فلسطین اولویت یابد تا با عزم رسانه‌ای جدی، امکان بروز و تعیین بیرونی آن در صحنه خبری فلسطین، برای ما هم فراهم بشود.

در این ایام مقایسه هم زیاد صورت می‌گرفت که کدام رسانه چه اقدامی داشته و معاونت برون‌مرزی چگونه عمل کرده؟

ضمن آن‌که ادعایی نداریم اقدامات معاونت بی‌نقص بوده، تأکید می‌کنم بسیاری از این مقایسه‌ها ریشه در واقعیت صحنه ندارد. بعضی مقایسه‌ها وقتی در واقعیت روی زمین انجام می‌شود، ملاحظه می‌کنیم اگر شبکه خاصی با تنوع و امکانات بیشتری رویدادها را پوشش می‌دهد، هزینه‌ای که برای تیم‌های خبری، دسترسی‌ها و امکاناتش فقط در فلسطین صرف می‌کند، از بودجه‌ای که شبکه العالم ما برای کل ظرفیت و بهره‌برداری خبری‌اش در تمام دنیا در اختیار دارد و هزینه می‌کند، بیشتر است. این مقایسه‌های درستی نیست و خدا را شاکریم که با همین قلت امکانات، منشأ اثر بوده‌ایم، کار خوبی در این ایام انجام شده و خبرنگاران و شبکه‌های ما از کوران اتفاقات و تحولات لحظه‌ای عقب نمانده‌اند. علاوه بر آنچه درخروجی ماهواره‌ای شبکه‌های معاونت مشاهده می‌شود، بازتاب همین اتفاقات در آمارگیری‌های آنلاین ما نشانگر رشد چندبرابری و مراجعه به‌شدت بالای کاربران به درگاه‌های مجازی شبکه‌های خبری معاونت است.

شبکه‌های معاند روایت‌های ساختگی ارائه دادند و جای مظلوم و ظالم را جابه‌جا کنند. برای خنثی‌سازی توطئه‌های رسانه‌ای چه اقداماتی انجام دادید؟ (به‌ویژه در دروغ‌های رسانه‌ای سر بریدن نوزادان توسط نیروهای مقاومت و…)
در تکمیل اقدامات رسانه‌ای خوبی که مقاومت انجام داد و با اضافه‌کردن بال رسانه به عملیات نظامی‌اش، زمینه‌سازی برای خنثی‌کردن بسیاری از این دروغ‌ها و توطئه‌های رسانه‌ای را خودش به‌عهده گرفت و مابه‌ازای تصویری بسیاری از وجوه آن را در اختیار رسانه‌ها گذاشت، رسانه‌های دیگر ازجمله رسانه‌های معاونت برون‌مرزی هم با نشان‌دادن تناقضات و دستپاچگی رژیم صهیونیستی نسبت به اتفاقات و تلاش‌هایی که برای بازسازی تصویر خودش در دنیا انجام داد، تلاش کردند در قالب‌های مختلف اعم از خبر و کارهای گرافیکی و برنامه‌های تحلیلی و به‌ویژه دربستر شبکه‌های اجتماعی، جنایت‌پیشگی صهیونیست‌ها و دروغ‌سازی‌های‌شان بازتاب داده شود.

در مجموع چند خبرنگار در غزه دارید که به پوشش رسانه‌ای اقدام می‌کنند و این‌که بعد از زدن دفتر العالم و پرس تی‌وی در غزه با چه دشواری‌هایی روبه‌رو شدید؟
در حال حاضر پنج خبرنگار در کل سرزمین غزه داریم: دو خبرنگار از العالم، دو خبرنگار از پرس تی‌وی و یک خبرنگار از هیسپان تی‌وی. به‌علت محدودیت‌هایی که وجود دارد ما به شکل لحظه به لحظه و استفاده از ظرفیت‌های تولید کار می‌کنیم و اکنون امکان بهره‌مندی از همه تیم‌های خبری‌مان را در مقیاس ابتدای طوفان‌الاقصی نداریم؛ ولی خبرنگاران پرس تی‌وی، العالم و هیسپان تی‌وی که بعضی در دیرالبلح یا خان یونس یا در مناطق مختلف حضور دارند، سعی می‌کنند ابعاد مختلف ماجرا را اعم از جنایات صهیونیست‌ها و توفیقات مقاومت بازنمایی کنند.

در صورت ادامه پیدا کردن جنگ، معاونت برون‌مرزی چه اقداماتی در دستور کار دارد؟

همزمان با جنگ و از روز نخست دنبال افزایش تعداد خبرنگاران و تیم‌های خبری هستیم. با فیلمسازان فلسطینی هم در ارتباطیم تا توأمان جریان ساخت مستند از وقایع جاری را هم آغاز کنیم. هم‌اکنون چنان‌که می‌دانید، امکان اعزام تیم خبری و رسانه‌ای به فلسطین و غزه وجود ندارد، اما ارتباط‌گیری‌های خوبی انجام شده و با استفاده از عوامل بومی، کارهایی در دست تولید است. در ادامه هم چنانچه شرایط جنگی باقی بماند، ادامه فعالیت‌ها به شکل بهره‌برداری از ظرفیت خبری داخل غزه دنبال می‌شود.

اگر امکان ورود نیروهای جدید هم فراهم شود، با توجه به این‌که در کشورهای پیرامونی در حال پیگیری تشکیل تیم‌های رسانه‌ای و افزایش خبرنگاریم، به محض فراهم‌شدن شرایط، تیم‌ها و نفرات جدید را وارد غزه و اراضی اشغالی خواهیم کرد. امیدواریم هرچه زودتر آتش‌بس برقرار شود، مردم عزیز فلسطین در امان باشند، خون بی‌گناهان کمتری بر زمین ریخته شود و پیروزی مقاومت هرچه سریع‌تر در کل پیکره فلسطین و سرزمین غزه برقرار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه دغدغه اصلی ماست/اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می‌توان کار موفقی تولید شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر گروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی با اشاره به طرفداران سریال «گاندو» در کشورهایی مثل تایلند بیان کرد این مجموعه در بیشتر از ۱۵ کشور دوبله و عرضه شده است.

به گزارش سینماپرس، سیدمهدی رضوانی مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی درباره موضوعاتی که در این موسسه سراغ آنها می‌روند به مهر گفت: ما در اینجا سراغ موضوعاتی می رویم که به کار کشور می آید از تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر تا موضوعاتی درباره پیشرفت های علمی، فعالیت های داوطلبانه، بحث جمعیت و همچنین اقتباس از کتاب هایی که از آنها استقبال شده است می تواند سوژه کار ما باشد.

از موضوعات انقلابی تا اقتباس از کتاب‌ها

وی اضافه کرد: کتاب هایی مثل «سرباز کوچک امام» که شامل تقریظ رهبر انقلاب شده اند نیز می تواند سوژه ما قرار بگیرد. از این کتاب اقتباسی برای یک سریال صورت گرفته که محمدباقر مفیدی کیا نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشته است. ما در این مجموعه با موضوعاتی بیشتر سر و کار داریم که ارگان های دیگر سراغ آنها نمی روند؛ موضوعاتی که هم محتوای خوب داشته باشد و هم تکنیک و ساختار به شکل درستی در آنها رعایت شده باشد.

رضوانی درباره دیگر سریال هایی که قرار است در این موسسه به تولید برسد، اظهار کرد: سریال «رویان» را به کارگردانی داوود بیدل داریم که درباره دستاوردهای این موسسه است. همچنین «روزهای لاجوردی» یکی از موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است و امیر عباس ربیعی کارگردانی آن را بر عهده دارد.

وی درباره کیفیت این فیلمنامه ها توضیح داد: فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می تواند کار موفقی باشد. «روزهای لاجوردی» هم فیلمنامه اش نوشته شده است اما با توجه به حساسیت برهه های تاریخی که باید هم بتوانید روایت دقیق و غیر تحریفی از تاریخ انقلاب بگویید و هم این روایت دراماتیزه باشد این حساسیت برایش در نظر گرفته شد که خدا را شکر فیلمنامه خوبی شده است.

رضوانی اضافه کرد: این سریال تولید سنگینی دارد و ما این تولیدات را از ۲ مسیر پیش می‌بریم بخشی در تعامل با خود صداوسیماست و بخشی هم در تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب و دیگر موسسات است که به صورت مشارکتی ساخته می شود. شهید لاجوردی فضایی گفتمانی در تعامل و مناظره با گروهک ها داشت که خیلی ها را به انقلاب برگرداند و ما اینها را در قصه می بینیم.

وی با اشاره به دیگر پروژه ها یادآور شد: «شب های دیجور» سریال دیگری است که قرار است، ساخته شود و درباره فضای مجازی و تاثیر مخرب آن است؛ تاثیری که در جامعه می گذارد. به بحث سایت های شرط بندی و فضای اینفلوئنسری هم می پردازد.

رضوانی در پاسخ به اینکه چقدر تلاش می شود که این سریال ها در فضای شعاری و کلیشه‌ای دغدغه مد نظر خود را ارائه نکنند، بیان کرد: ما تجربه سریال «گاندو» را هم داشته ایم که خیلی ها درباره آن هم می گفتند شعاری و سیاسی است.

فصل دوم گاندو علی رغم انتقادها بیشتر از فصل اول مخاطب داشت

وی درباره اینکه شعاری بودن و مستقیم گویی «گاندو» بیشتر در فصل دوم مورد انتقاد قرار گرفت، اظهار کرد: فصل اول سریال بنا به گفته سازمان بالاتر از ۴۰ درصد و فصل دوم سریال بیشتر از ۶۰ درصد مخاطب داشت. با این حال ما چقدر این بضاعت را در سینمای ایران داریم که کارگردانان هم محتوای خوب و هم تکنیک خوب ارائه کنند؟ اما در مقوله شعار این را باید بگویم شعار زمانی است که شما تکلیف خودتان با خودتان مشخص نباشد. اگر در یک فیلم آمریکایی به طور مثال آثار جان فورد فردی پرچم آمریکا را نمایش دهد، اصلا شعاری نیست اما اینجا می‌گویند شعاری است.

رضوانی تصریح کرد: من در جواب برخی از این نقدها، همیشه یک سوال را مطرح می کنم پس چرا بیننده این سریال ها را می بیند و مخاطب دارد؟ این مدل کارها برای بییننده کم ساخته شده است و باید بیشتر شود. البته که باید کارهای خوب ساخته شود و در این صورت مخاطب استقبال می کند.

«گاندو» در چندین کشور فروش دوبله و عرضه شده است و حتی در تایلند طرفدار دارد

وی اضافه کرد: یک نکته هم هست که من خیلی وقت ها با دوستان که حرف می‌زنم می گویم؛ شما از بیننده به عنوان ملاک حرف می زنید اما وقتی به فیلم هایی می رسد که برای حاکمیت و کشور مفید است ملاک شما تکنیک می شود. این یک دوگانگی است. فیلم هایی در جشنواره سیمرغ های بلورین می گیرند اما فروششان در سینما خیلی فاجعه است.

رضوانی در بخش دیگر درباره تلاش برای ارتقای کیفیت سریال ها بیان کرد: سریال «گاندو» در چندین کشور و نه فقط در محور مقاومت دوبله و عرضه شده است. فکر می کنم بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ کشور بوده است. حتی در کشوری مثل تایلند که شاید انتظارش را نداشته باشید هم طرفدار دارد. دلیلش هم این بود که «گاندو» از امنیت ملی حرف زد و جناحی نبود. فضای ضداستعماری که در سریال «گاندو» بود توانست مخاطبش را جذب کند.

مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی در پایان بیان کرد: فصل سوم این سریال هم در مرحله بازنویسی قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم/اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می‌توان کار موفقی تولید شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر گروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی با اشاره به طرفداران سریال «گاندو» در کشورهایی مثل تایلند بیان کرد این مجموعه در بیشتر از ۱۵ کشور دوبله و عرضه شده است.

به گزارش سینماپرس، سیدمهدی رضوانی مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی درباره موضوعاتی که در این موسسه سراغ آنها می‌روند به مهر گفت: ما در اینجا سراغ موضوعاتی می رویم که به کار کشور می آید از تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر تا موضوعاتی درباره پیشرفت های علمی، فعالیت های داوطلبانه، بحث جمعیت و همچنین اقتباس از کتاب هایی که از آنها استقبال شده است می تواند سوژه کار ما باشد.

از موضوعات انقلابی تا اقتباس از کتاب‌ها

وی اضافه کرد: کتاب هایی مثل «سرباز کوچک امام» که شامل تقریظ رهبر انقلاب شده اند نیز می تواند سوژه ما قرار بگیرد. از این کتاب اقتباسی برای یک سریال صورت گرفته که محمدباقر مفیدی کیا نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشته است. ما در این مجموعه با موضوعاتی بیشتر سر و کار داریم که ارگان های دیگر سراغ آنها نمی روند؛ موضوعاتی که هم محتوای خوب داشته باشد و هم تکنیک و ساختار به شکل درستی در آنها رعایت شده باشد.

رضوانی درباره دیگر سریال هایی که قرار است در این موسسه به تولید برسد، اظهار کرد: سریال «رویان» را به کارگردانی داوود بیدل داریم که درباره دستاوردهای این موسسه است. همچنین «روزهای لاجوردی» یکی از موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است و امیر عباس ربیعی کارگردانی آن را بر عهده دارد.

وی درباره کیفیت این فیلمنامه ها توضیح داد: فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می تواند کار موفقی باشد. «روزهای لاجوردی» هم فیلمنامه اش نوشته شده است اما با توجه به حساسیت برهه های تاریخی که باید هم بتوانید روایت دقیق و غیر تحریفی از تاریخ انقلاب بگویید و هم این روایت دراماتیزه باشد این حساسیت برایش در نظر گرفته شد که خدا را شکر فیلمنامه خوبی شده است.

رضوانی اضافه کرد: این سریال تولید سنگینی دارد و ما این تولیدات را از ۲ مسیر پیش می‌بریم بخشی در تعامل با خود صداوسیماست و بخشی هم در تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب و دیگر موسسات است که به صورت مشارکتی ساخته می شود. شهید لاجوردی فضایی گفتمانی در تعامل و مناظره با گروهک ها داشت که خیلی ها را به انقلاب برگرداند و ما اینها را در قصه می بینیم.

وی با اشاره به دیگر پروژه ها یادآور شد: «شب های دیجور» سریال دیگری است که قرار است، ساخته شود و درباره فضای مجازی و تاثیر مخرب آن است؛ تاثیری که در جامعه می گذارد. به بحث سایت های شرط بندی و فضای اینفلوئنسری هم می پردازد.

رضوانی در پاسخ به اینکه چقدر تلاش می شود که این سریال ها در فضای شعاری و کلیشه‌ای دغدغه مد نظر خود را ارائه نکنند، بیان کرد: ما تجربه سریال «گاندو» را هم داشته ایم که خیلی ها درباره آن هم می گفتند شعاری و سیاسی است.

فصل دوم گاندو علی رغم انتقادها بیشتر از فصل اول مخاطب داشت

وی درباره اینکه شعاری بودن و مستقیم گویی «گاندو» بیشتر در فصل دوم مورد انتقاد قرار گرفت، اظهار کرد: فصل اول سریال بنا به گفته سازمان بالاتر از ۴۰ درصد و فصل دوم سریال بیشتر از ۶۰ درصد مخاطب داشت. با این حال ما چقدر این بضاعت را در سینمای ایران داریم که کارگردانان هم محتوای خوب و هم تکنیک خوب ارائه کنند؟ اما در مقوله شعار این را باید بگویم شعار زمانی است که شما تکلیف خودتان با خودتان مشخص نباشد. اگر در یک فیلم آمریکایی به طور مثال آثار جان فورد فردی پرچم آمریکا را نمایش دهد، اصلا شعاری نیست اما اینجا می‌گویند شعاری است.

رضوانی تصریح کرد: من در جواب برخی از این نقدها، همیشه یک سوال را مطرح می کنم پس چرا بیننده این سریال ها را می بیند و مخاطب دارد؟ این مدل کارها برای بییننده کم ساخته شده است و باید بیشتر شود. البته که باید کارهای خوب ساخته شود و در این صورت مخاطب استقبال می کند.

«گاندو» در چندین کشور فروش دوبله و عرضه شده است و حتی در تایلند طرفدار دارد

وی اضافه کرد: یک نکته هم هست که من خیلی وقت ها با دوستان که حرف می‌زنم می گویم؛ شما از بیننده به عنوان ملاک حرف می زنید اما وقتی به فیلم هایی می رسد که برای حاکمیت و کشور مفید است ملاک شما تکنیک می شود. این یک دوگانگی است. فیلم هایی در جشنواره سیمرغ های بلورین می گیرند اما فروششان در سینما خیلی فاجعه است.

رضوانی در بخش دیگر درباره تلاش برای ارتقای کیفیت سریال ها بیان کرد: سریال «گاندو» در چندین کشور و نه فقط در محور مقاومت دوبله و عرضه شده است. فکر می کنم بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ کشور بوده است. حتی در کشوری مثل تایلند که شاید انتظارش را نداشته باشید هم طرفدار دارد. دلیلش هم این بود که «گاندو» از امنیت ملی حرف زد و جناحی نبود. فضای ضداستعماری که در سریال «گاندو» بود توانست مخاطبش را جذب کند.

مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی در پایان بیان کرد: فصل سوم این سریال هم در مرحله بازنویسی قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر «مردم» نبودند «رشیدی» هم نبود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قدرت الله ایزدی، بازیگر و کمدین از حضورش در سریال جدید «مگه تموم عمر چندتا بهاره» سروش صحت ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: از نظر من کار عالی، گروه درجه یک و همه چیز خوب بود اما به هرحال نظرات متفاوت است و من به آن دسته از مخاطبان و منتقدان که از کار انتقاد می‌کنند احترام می‌گذارم.

به گزارش سینماپرس، قدرت الله ایزدی در گفت‌وگویی با ایسنا از تجربه حضورش در سریال جدید سروش صحت با عنوان «مگه تموم عمر چند تا بهاره» که اکنون از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است، گفت.

او با اعلام اینکه تصویربرداری این سریال مدت‌ها قبل به پایان رسیده است، بیان می‌کند: این مجموعه طنز همچنان از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است. به عنوان بازیگر، شخصا از کلیت کار راضی بودم. مگر می‌شود آقای سروش صحت کارگردان باشد و راضی نبود. ما خیلی چیزها از ایشان یاد می‌گیریم. به نظرم سریال، کار خوبی شده است و من در کنار یک تیم خوب و همراه بسیار لذت بردم.

قرار نیست همیشه «رشید» باشم

بازیگر سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» همچنین تاکید دارد: به نظرم این سریال مثل بقیه کارهای آقای صحت به عنوان یک طنز اجتماعی کار تمیزی از آب درآمده است ولی در نهایت این مخاطبان هستند که باید راضی باشند که فکر می‌کنم راضی هم هستند چون من شخصاً بازخوردهای خوب و مثبتی از مردم می‌گیرم و همین مرا خوشحال می‌کند.

ایفاگر کاراکتر «عمو جلال» در ادامه درباره نقش متفاوتش در سریال جدید سروش صحت نیز توضیح می‌دهد: من این بار نقش متفاوتی در کار داشتم و دیگر «رشید» نبودم. شخصیت عمو جلال را در این مجموعه ایفا کردم و نقشم را هم دوست داشتم اما بعضی‌ها هم می‌گفتند همان رشید باش، برخی‌ها هم می‌گفتند می‌توانی دو شخصیتی هم کار کنی. خودم از کارم راضی بودم؛ ضمن اینکه رشید را هم خیلی دوست دارم اما قرار نیست همیشه آدم در یک نقش بماند.

منتقدان هم حق دارند

ایزدی سپس درباره نگاه منتقدان به سریال جدید سروش صحت مبنی بر اینکه معتقدند این سریال مثل کارهای قبل آقای صحت در حوزه طنز اجتماعی آنطور که باید دیده نشد، چنین اظهار می کند: اتفاقاً آنچه که مخاطبان می‌گویند به نظرم کار خوب و با کیفیتی شده است نه به خاطر بازی من اصلاً، اما اگر همین سریال از تلویزیون پخش می‌شد فکر می‌کنم بهتر دیده می‌شد. در هر صورت نظرات متفاوت است و من هم به نظرات مردم و همینطور منتقدان احترام می‌گذارم. منتقدان حق دارند چون کارشان انتقاد کردن است. در هر صورت ان‌شاءالله مردم از پایان کار راضی باشند.

این کمدین درباره کاراکتر معروف «آقا رشید» هم می گوید: مردم همیشه به من لطف دارند بعد از این همه سال هنوز مرا رشید صدا می‌کنند. من معتقدم این مردم بودند که مرا به اینجا رساندند و اگر مردم نبودند رشیدی هم نبود.

فیلمی سینمایی که نان به جبهه می برد

او درباره کارهای جدیدش در تلویزیون اعلام می‌کند: اخیراً ۲، ۳ کار پیشنهاد شده است اما چون از آن دسته آدم‌هایی نیستم که بخواهم چندین کار را قبول کنم دوست داشتم یک کار را تمام کنم و بعد سراغ دیگری بروم. من خیلی اهل چندین کار با هم نیستم. یک پیشنهاد سینمایی قبول کردم که برای جشنواره است در فیلمی که به زندگی‌نامه یک سردار شهید که متعلق به چهارمحال بختیاری است به نام «آن دو» نقشی دارم که در جبهه به خط مقدم نان می‌برد.

ایزدی در پایان بیان می‌کند: برای تلویزیون هم پیشنهادهایی داشتم اما از میان آنها یک پیشنهاد را قبول کردم ولی فعلاً به طور قطع به نتیجه نرسیده‌ایم. یک مجموعه داستانی ۹۰ قسمتی است که ان‌شاءالله در آینده بیشتر توضیح خواهم داد.

به گزارش ایسنا، سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» در ژانر طنز و اجتماعی به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان از خرداد ۱۴۰۲ از پلتفرم فیلیمو و نماوا در حال انتشار است.

علی مصفا، قدرت‌الله ایزدی، کاظم سیاحی، آناهیتا افشار، مجید یوسفی، گیلدا ویشکی، بیژن بنفشه‌خواه، حسن نوری، اردشیر کاظمی، عین‌الله دریایی و … از بازیگران این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «پنجمین دوره انتخاب پایان‌نامه برتر علمی» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، از همه دانش‌آموختگان برای شرکت در پنجمین دوره انتخاب پایان‌نامه برتر علمی با محوریت انیمیشن دعوت کرد.

به گزارش سینماپرس، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، از همه دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای شرکت در پنجمین دوره انتخاب پایان‌نامه برتر علمی با محوریت انیمیشن دعوت کرد.

بر همین اساس از واجدان شرایط دعوت می‌شود که چکیده پایان‌نامه خود را برای بررسی و انتخاب در ۲ قالب word و Pdf از طریق ایمیل یا بارگذاری در فرم به دفتر جشنواره ارسال کنند.

چکیده آثار منتخب در کتاب جشنواره به چاپ خواهد رسید و برای ارائه پوستر به جشنواره دعوت خواهد شد.

همچنین برای پوسترهای علمی راه یافته گواهی ارایه صادر خواهد شد و پایان‌نامه یا رساله‌هایی که امتیاز لازم را کسب کنند فرصت ارائه در پنل علمی را خواهد داشت.

پایان‌نامه یا رساله برتر نیز بر اساس قوانین جشنواره و دانشگاه ذیربط به‌صورت کتاب چاپ خواهد شد.

شرایط آثار ارسالی در بخش پایان‌نامه علمی منتخب این دوره از جشنواره عبارتند از؛ تأکید اصلی محتوای پایان‌نامه یا رساله بر انیمیشن باشد، نوآوری و محتوای مفید و مناسب برای رشد و گسترش انیمیشن ایران، در ارزیابی اثر ارسالی حائز اهمیت است، نتایج پژوهش و واژگان کلیدی در چکیده ارسالی درج شود و پایان‌نامه یا رساله در سامانه پارسای ایران‌داک ثبت و تایید شده باشد.

همچنین تاریخ دفاع آثار ارسال شده باید از اول شهریور ۱۳۹۹ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ باشد و پایان‌نامه نظری یا رساله در دوره‌های قبل جشنواره شرکت نکرده باشد.

شرکت‌کنندگان در بخش پایان‌نامه نظری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، لازم است پس از تکمیل فرم ثبت‌نام در تاریخ اعلام شده برای تکمیل روند ثبت‌نام منتظر تماس همکاران دبیرخانه باشند. تکمیل این فرم به منظور قرار گرفتن در فهرست بررسی اولیه است و مراحل تکمیلی ثبت‌نام از طریق پیامک و تماس با شماره‌های ثبت شده اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان به شرکت در بخش پایان‌نامه علمی منتخب سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱ آبان تا ۱ دی ۱۴۰۲ برای ثبت‌نام فرصت دارند آثار خود را به نشانی info۱۵@tehran-animafestival.ir ارسال کنند. مهلت ارسال چکیده آثار نیز ۲۲ دی ۱۴۰۲ تعیین شده است.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در چهار بخش «مسابقه»، «خارج از مسابقه»، «نمایش ویژه» و «چشم‌انداز» از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ستاره‌بازی» یک مستند سینمایی درباره واقعیت زندگی یک خانواده در آمریکا است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «ستاره بازی» ضمن اشاره به شرایط تولید این فیلم در آمریکا، تأکید کرد که به عنوان یک فیلمساز، نگاه انتقادی به جامعه آمریکا داشته است.

به گزارش سینماپرس، هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «ستاره‌بازی» از فیلم‌های در حال اکران در سینماهای کشور، در گفت‌وگو با مهر درباره رضایت خود از فروش و میزان مخاطبان این فیلم گفت: واقعیت این است که فروش فیلم‌های اجتماعی در گیشه، چیزی شبیه به یک شوخی شده است. فکر می‌کنم ذائقه مردم تغییر کرده است و مخاطبان به دلایل مختلف که قابل بررسی هم است، خیلی علاقه‌مند به فیلم‌های کمدی و آثاری هستند که بتواند آن‌ها را شاد کند.

وی افزود: با توجه به قیمت بلیت سینما، وقتی یک خانواده چهار، پنج نفره برای تماشای یکی فیلم فقط باید در حدود ۳۰۰ هزار تومان برای بلیت هزینه کنند و همزمان می‌دانند که تا چند ماه دیگر همین فیلم را می‌توانند در جمع خانواده از طریق پلتفرم تماشا کنند، طبیعتا گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل اصولا شاهد یک تغییر ذائقه در فضای اکران سینماها هستیم.

این کارگردان تأکید کرد: فیلم «ستاره‌بازی» یک فیلم پرهزینه است که در کشور آمریکا تولید شده است. از آنجایی که بخشی از زبان فیلم هم انگلیسی بود، به همین دلیل از ابتدا بیشتر روی اکران فیلم در خارج از کشور حساب باز کرده بودیم اما برای دیگر فیلم‌های اجتماعی در حال اکران هم شاهد اتفاقات نامناسبی هستیم. فکر می‌کنم با ادامه این روند در آینده نزدیک دیگر چیزی به‌نام سینمای مستقل اجتماعی باقی نخواهد ماند. بعید می‌دانم با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، هیچ دلیلی برای تولید چنین فیلم‌هایی در بخش خصوصی وجود داشته باشد.

همه فیلم‌هایم به سوددهی رسیده است

علیمردانی درباره بازگشت هزینه‌های تولید فیلم در فرآیند اکران خارج از کشور هم گفت: قبل از هر چیز به این نکته اشاره کنم که هر هشت فیلم قبلی‌ که من کارگردانی کرده بودم، در فرآیند اکران به سوددهی رسیدند. هر کسی هم امروز بخواهد در آمریکا فیلمی بسازد، با هزینه کمتر از ۲ میلیون دلار، امکان ندارد موفق شود. با توجه به اینکه من سال‌ها در آمریکا تدریس کرده بودم و یک گروه جوان و پای کار داشتم، توانستم «ستاره‌بازی» را با هزینه پایینی در آمریکا به تولید برسانم. در زمانی که در داخل ایران فیلم‌ها با هزینه ۴ تا ۵ میلیارد تومان تولید می‌شدند، ما «ستاره‌بازی» را با هزینه ۳ میلیارد تومان در آمریکا ساختیم.

هاتف علیمردانی در پشت‌صحنه «ستاره بازی»

وی افزود: این هزینه هم در حالی بود که ما مارشال منش و مایکل مدسن را به‌عنوان بازیگران هالیوودی در ترکیب بازیگران داشتیم و ۶ نفر از عوامل فیلم هم از کشورهای مختلف در پروژه حضور داشتند. از نظر لوکیشن هم بازسازی کامل یک خانه را داشتیم. با تمام این مختصات، کل پروژه را با هزینه‌های ریالی به سرانجام رساندیم.

به تک‌تک صداهای مستندی که از کاراکتر اصلی داستان در اختیار داشتیم، پای‌بند بودیم و عین همان را به تصویر درآوردیم. من در «کوچه بی‌نام» و «آباجان» هم چیزی شبیه همین نقدها را درباره جامعه ایران داشتم. از آنجایی که چند سالی بود در آمریکا زندگی می‌کردم، در این فیلم، این نقدها را نسبت به آن جامعه به تصویر درآورده‌ام کارگردان «ستاره بازی» درباره برخی انتقادات از این فیلم مبنی‌بر اغراق در سیاه‌نمایی نسبت به فضای زندگی در آمریکا، با اشاره به تجربه زیسته خود در این کشور، توضیح داد: من هر جایی که فیلم ساخته‌ام، نقد جدی نسبت به محیط پیرامون زندگی خود داشته‌ام. من به عنوان یک فیلمساز اجتماعی، در یک جامعه نفس می‌کشم و تلاش می‌کنم مشکلات آن جامعه را به تصویر درآورم. از این منظر می‌توانم بگویم «ستاره‌بازی» یک مستند سینمایی درباره واقعیت زندگی یک خانواده در آمریکا است.

وی تأکید کرد: ما به طور کامل به تک‌تک صداهای مستندی که از کاراکتر اصلی داستان در اختیار داشتیم، پای‌بند بودیم و عین همان را به تصویر درآوردیم. من در «کوچه بی‌نام» و «آباجان» هم چیزی شبیه همین نقدها را درباره جامعه ایران داشتم. از آنجایی که چند سالی بود در آمریکا زندگی می‌کردم، در این فیلم، این نقدها را نسبت به آن جامعه به تصویر درآورده‌ام. اگر بخواهیم به این روایت، سیاه‌نمایی بگوییم باید همه فیلم‌های من را سیاه‌نما بدانید! ذات فیلم‌های من انتقادی است و نقدهای جدی را هم مطرح می‌کند. در «ستاره‌بازی» هم همین نگاه انتقادی را به زندگی در آمریکا داشتم.

علیمردانی در ادامه عنوان کرد: من نه فیلمساز دولتی هستم و نه تا به امروز به اندازه یک ریال از جایی کمک گرفته‌ام. طبیعی است که شاخک‌های هنرمندان نسبت به مسایل اجتماعی حساس‌تر باشد. ما سال‌هاست نتوانسته‌ایم تصویر درستی از واقعیت‌های خودمان و دیگران به نسل‌های بعدی خود منتقل کنیم. به همین دلیل هم باید گوش شنواتری داشته باشیم. همه دلسوزان را نمی‌توان با یک چوب راند!

کارگردان «ستاره‌بازی» درباره فرم واقع‌گرا و نزدیک به مستند این فیلم توضیح داد: من این فیلم را کامل‌ترین فیلم خودم می‌دانم. از نظر سینمایی تجربه بیشتری داشتم و از نظر فرم هم شاهد اتفاقات بهتری در این فیلم هستیم. از همکاری با عوامل حرفه‌ای سینما در هالیوود، تجربه‌های بسیار خوبی را کسب کردم. البته که تا به امروز هر فیلمی ساخته‌ام، آن را بهترین فیلم خودم دانسته‌ام و در طول زمان و در نگاه دیگران مشخص شده است که کدام یک فیلم بهتری بوده است. من همه این فیلم‌ها را با اعتقاد و توان کاملم ساختم و «ستاره‌بازی» هم همین‌گونه بوده است.

آینده سینمای ایران را بسیار روشن می‌بینم

علیمردانی درباره فعالیت‌های این روزهای خود هم گفت: در حال نگارش فیلمنامه هستم و چندین پیشنهاد کار هم دارم. اصولا فیلم ساختن، تنها محدود به فرآیند ساخت نیست، باید بدانی که یک فیلم را چگونه می‌خواهی به سرانجام برسانی. بعد از این چندسالی که سینما به حال کما رفت، حالا باید نگاه جدی‌تری به تولید داشته باشیم. دوره فیلم‌های کم‌هزینه و آپارتمانی به نظرم گذشته است. اگر قرار است در این زمان فیلمی ساخته شود، باید یک فیلم بزرگ و متناسب با پرده سینما باشد. امروز مخاطبان به پلتفرم‌ها دسترسی دارند و همه آثار را در خانه می‌بینند، باید دید چه اتفاقی می‌تواند مخاطب را به حضور در سینما مجاب کند؟

وی یادآور شد: از آنجایی که امسال جزو اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم، معتقدم شاهد ورود یک نسل خیلی‌ خیلی کاربلد به عرصه سینمای ایران خواهیم بود و به همین دلیل هم آینده این سینما را بسیار روشن می‌بینم. ما هم به‌عنوان فیلمسازان نسل‌های قبل‌تر باید خیلی با دقت بیشتری کار کنیم تا بتوانیم در کنار این نسل جدید به کار خودمان ادامه دهیم و در این سینما بمانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئولان «سازمان سینمایی» در باغ نیستند! / آیا باید در «وزارت ارشاد» بست بنشینم که مرا برای ساخت «مستند جنگ غزه» عازم منطقه کنند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا برجی مستندساز پیشکسوت و شناخته شده بین المللی در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: بزرگترین معضل ما این است که مسئولان سازمان سینمایی در باغ نیستند! مثلاً در همین وضعیت بحرانی و حمله رژیم صهیونیستی به غزه بارها درخواست کردم که من و اکیپم را به منطقه اعزم کنم تا بتوانیم کارهای مستند خوبی در این زمینه بسازیم اما اصلاً به درخواست ما وقعی نگذاشتند.

کارگردان مستندهای «لعل بدخشان» و «در امتداد غدیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش بنده این است که آیا باید در وزارت ارشاد بس بنشینم که مرا برای ساخت مستند جنگ جدید میان رژیم صهیونیستی و فلسطین عازم کنند؟ آیا اصلاً من باید زنگ بزنم به فلان مدیر سینمایی بگویم من اکیپ آماده کردم که برای ساخت مستند به غزه بروم یا آن ها باید از من دعوت کنند که این کار را انجام دهم؟

وی ادامه داد: بنده و اکیپ حرفه ای ام بارها در بحران های مختلف حاضر بوده ایم و آثاری ار خلق کردیم که همچنان در نوع خود منحصر بفرد هستند. در جریان سقوط بغداد و جنگ سی و سه روزه یا جنگ افغانستان ما حضور داشتیم. ما تیمی هستیم که نه احتیاج به راننده داریم نه مترجم و نه راه بلد و… ما خودمان می توانیم از پس کار خودمان بر بیاییم اما افسوس که مسئولان فرهنگی اصلاً هیچ حمایتی برای حضور ما نمی کنند.

این سینماگر برجسته یادآور شد: بنده طی سال های اخیر به کرات در خصوص وضعیت بحرانی در سینمای استراتژیک و سینمای مستند با رسانه خوب سینماپرس صحبت کرده ام اما متأسفانه هنوز هم در مواقع بحرانی مسئولان توجهی به مقوله ساخت مستند ندارند.

برجی متذکر شد: ای کاش نهادی مانند سازمان پدافند غیرعامل وارد میدان شود و وضعیت مستندسازی در مواقع بحرانی و استراتژیک را در دست بگیرد. ساخت مستند بحران تخصص می خواهد و نمی شود به صورت باری به هر جهت وارد آن شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو عدم تربیت نیروی انسانی برای تولید آثار مستند استراتژیک را یکی از نقاط ضعف سینمای کشور برشمرد و در این باره تصریح کرد: سال های سال بنده و مرحوم نادر طالب زاده گلوی مان را پاره کردیم که باید نیروی انسانی مناسب را برای سینما تربیت کنیم و آموزش دهیم تا در وقایع بحرانی بتوانند برای کشور کارآیی داشته باشند اما هیچ گوش شنوایی وجود نداشت و کسی فریادهای ما را نشنید.

این مستندساز خاطرنشان کرد: متأسفانه آنچه ما شاهدیم یک فاجعه مطلق است! مثلاً در جنگ سی و سه روزه من شاهد بودم اکیپ های مختلفی که از کشور اعزام شده بودند مثلاً همه رأس ساعت ۲ بعدازظهر نهار می خورند؛ من گفتم چرا همه نهار سر ساعت می خورند؟ الآن باید این افراد به اکیپ های مختلف تقسیم شوند و در شهرهای مختلف حضور پیدا کنند. مگر آمدیم تفریح و استراحت؟ اما این فریادهای مرا هم کسی نشنید!

وی در همین خصوص یادآور شد: حتی یادم می آید که بعضی افراد خبرسازی بلد نبودند. این ها واقعیت است! این ها اتفاقاتی است که افتاده و ساخته ذهن بنده نیست. خبرنگار از جای دیگر خبر می گرفت و جلوی دوربین می خواند. من نمی دانم این افراد با چه روابطی به آنجا رسیده بودند؟ من صد بار گفتم کسانی که این کاره نیستند نباید به این حوزه های تخصصی راه داده شوند. این خیلی تلخ است که وقتی بحران به وجود می آید متوجه می شویم که چقدر کمبود نیرو داریم.

برجی تأکید کرد: ما باید سواد رسانه ای مخاطب را بالا ببریم. ما باید در سینمای مستند برنامه ریزی و هدف گذاری درازمدت داشته باشیم. باید تاریخ در آثار مستند ثبت شود اما ما توجهی به این مسائل نداریم.

وی در پایان این گفتگو بار دیگر تصریح کرد: این دردآور است که بنده چند بار به شخص رئیس سازمان سینمایی زنگ زدم، اس ام اس دادم اما جواب مرا ندادند. این ها مرا عصبانی می کند. این ها فاجعه است. من دو هفته است منتظر هستم که ما را راهی غزه کنند اما خبری نیست. ما ثابت کردیم که کارهای درخشان در بحران های متنوع تولید می کنیم؛ آیا همین کافی نیست؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین نامه «سینما حقیقت» پریمیر اولین اکران بودن است/آمار اعلام شده نوید یک جشنواره خوب را می‌دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: درصد تولیدات آثار مستند بیشتر از سال گذشته است و شاهد حضور سه اثر جنجالی در جشنواره سینما حیقیت خواهیم بود.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت گفت: درحال حاضر گروه‌های مشاور همراه با دبیر و ستاد جشنواره سینما حقیقت درحال تماشا و بررسی آثار هستند. خداراشکر آمار اعلام شده نوید یک جشنواره خوب را می‌دهد و درصد تولیدهای امسال بیشتر از سال گذشته است.

وی ادامه داد: آن چیزی که من بر اساس آمار و اسامی دیدم در موضوعات محیط زیستی و اجتماعی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی فیلم‌ها تنوع خوبی دارند و آثار با ساخت خوب، تنوع و جذابیت همراه هستند؛ اما سه فیلم جنجالی و در واقع پر مخاطب خواهیم داشت که ان‌شاءالله جشنواره هفدهم سینما حقیقت در آذر ماه با حضور گروه‌های خبری ژورنالیست‌ها، خبرنگاران و فیلمسازان حوزه مستند برگزار خواهد شد.

حمیدی مقدم در پاسخ به وضعیت آثار مستندی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران اکران داشتند و آیا می‌توانیم شاهد حضور آن‌ها در جشنواره سینما حقیقت باشیم؟ گفت: درباره این موضوع هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، اما صحبتی میان انجمن سینمای جوانان، آقای آذر پندار و افرادی که این تقاضا را داشتند شد. فعلا تصمیمی گرفته نشده است؛ ولی قانون و قاعده ما در آیین نامه جشنواره سینما حقیقت پریمیر اولین اکران بودن است.

مشاهده خبر از سایت منبع