X

اخبار سینمایی

دفتر سینمایی

همکاری پژمان جمشیدی در «کوکتل مولوتف»/ تولید ادامه دارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، پروانه ساخت فیلم سینمایی «کوکتل مولوتف» به تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، نویسندگی احمد رفیع‌زاده و کارگردانی حسین امیری دوماری در حالی تیر ماه امسال از سوی سازمان سینمایی صادر شد که این پروژه در حال حاضر در مرحله فیلمبرداری قرار دارد.

حسین امیری دوماری کارگردان و فیلمنامه نویسی است که پیش از این همکاری‌های مشترکی را با پدرام پورامیری در نگارش فیلمنامه‌های «شنای پروانه»، «ما همه با هم هستیم» و مجموعه نمایش خانگی «یاغی» تجربه کرده و ۲ فیلم سینمایی «جان‌دار» و «یادگار جنوب» هم با کارگردانی مشترک آن‌ها به سرانجام رسیده بود.

«کوکتل مولوتف» اولین پروژه مستقل امیری دوماری محسوب می‌شود که برخلاف تجربه‌های قبلی او در سینمای اجتماعی، حال و هوایی کمدی دارد.

تصویربرداری این فیلم که پژمان جمشیدی در آن ایفای نقش می‌کند، این روزها در شهرک غزالی تهران در جریان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نسخه دوبله شده «المنتال» در پردیس ملت اکران می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، انیمیشن «عناصر» یا «المنتال» (Elementa ۲۰۲۳) یکی از جدیدترین محصولات کمپانی‌های والت دیزنی و پیکسار است که برای نخستین بار در اختتامیه جشنواره کن ۲۰۲۳ به نمایش درآمد.

این انیمیشن به کارگردانی پیتر سون و با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده و در زمان اکرانش توانست فروشی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار را تجربه کند.
حالا محمدرضا علیمردانی به همراه گروهی از هنرمندان شناخته شده تلویزیون و صداهای آشنای دوبله ایران، این انیمیشن را برای پخش در سینماهای ایران آماده کرده است.

مرجانه گلچین و کامران تفتی از هنرمندانی هستند که هرکدام وظیفه دوبله یکی از شخصیت‌ها این اثر را برعهده داشتند. این انیمیشن بخش‌های موزیکال و شادی دارد که ترانه‌های موجود در اثر نیز با صدای مسعود صادق‌لو آماده شده است.

محمدرضا علیمردانی در طول سال‌های اخیر عملکرد موفقی در زمینه دوبله انیمیشن و شخصیت‌سازی در این حوزه داشته است، شخصیت‌های «شرک»، «سالیوان» (کارخانه هیولاها)، «دیگو» (عصر یخبندان) تعدادی از کاراکترهایی هستند که مخاطبان ایرانی آن‌ها را با صدای علیمردانی می‌شناسند.

صداپیشگی شخصیت‌های انیمیشن‌های ایرانی «دیرین دیرین» و «حیات وحش» نیز از دیگر فعالیت های علیمردانی به حساب می‌آید.

‌طبق اعلام الهام حاتمی مسئول برگزاری این رویداد، قرار است نسخه دوبله شده «المنتال» چندین نوبت و در چند جمعه پیاپی اکران شود که نخستین اکران آن با حضور محمدرضا علیمردانی، کامران تفتی، مسعود صادق‌لو و … ساعت ۷ شب جمعه پنجم آبان در پردیس سینمایی ملت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بچه زرنگ» یک ماهه ۲۰ میلیاردی شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری که فضایی ماجراجویانه دارد در کمتر از یک ماه توانست به رقم فروش ۲۰ میلیارد تومانی برسد.

این انیمیشن سینمایی از پنجم مهر ماه در سالن های سینمایی سراسر کشور اکران شده است و شب گذشته ۴ آبان ماه قبل از رسیدن به یک ماه اکران، توانست به فروش ۲۰ میلیارد تومانی و مخاطبی بیشتر از ۵۵۰ هزار نفر دست یابد. این تعداد مخاطب و حجم فروش در یک ماه، پیش از این برای دیگر انیمیشن های سینمایی رخ نداده است و از این حیث یک رکورد قابل اعتنا برای «بچه زرنگ» محسوب می شود.

«بچه‌زرنگ» محصول تیمی ۲۵۰ نفره از هنرمندان در گروه هنرپویا است که در تیم کارگردانی بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی و در تیم نویسندگان علی رمضان حضور داشته اند.

همچنین هومن حاجی عبداللهی صداپیشه شخصیت «ببری» کاراکتر مکمل فیلم را بر عهده دارد و سعید شیخ زاده مدیر دوبلاژ فیلم است. جواد پزشکیان، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ژرژ پطرسی، مینا قیاسپور، مریم رادپور، تورج نصر، اردشیر منظم، مهسا عرفانی، ابراهیم شفیعی، نازنین یاری، علیرضا دیباج، متانت اسماعیلی و پویا فهیمی صداپیشگی شخصیت‌های این انیمیشن را بر عهده دارند.

فرایند تدوین نهایی انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» توسط حسن ایوبی، آهنگسازی توسط امیر توسلی، اصلاح رنگ توسط سامان مجد وفایی و صداگذاری توسط حسین ابوالصدق انجام شده است.

«بچه زرنگ» محصولی از گروه هنر پویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زنبور کارگر» و «نگهبانان دروازه» روی میز «نقد سینما» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، سی‌ونهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری امشب ۵ آبان از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

«میز نقد سینمای ایران» در این هفته به سراغ فیلم سینمایی «زنبور کارگر» رفته است و افشین صادقی کارگردان و افشین علیار منتقد مهمانان این بخش هستند.

«زنبور کارگر» دومین اثر افشین صادقی به نویسندگی سعید نعمت‌الله در سال ۹۸ تولید شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «بیوک که سال‌ها پیش زنش را به دلیل اهمال پزشکی از دست داده است، در نزاعی کشته می‌شود. حالا دختر او درصدد قصاص قاتل است. در این میان تنها شاهد، دوست دختر قاتل است …»

همچنین مستند «نگهبانان دروازه» سوژه این هفته «میز نقد سینمای جهان» با حضور محمدرضا مقدسیان و آرش خوشخو است.

امیررضا مافی میزبان برنامه در میز گفتگوی ویژه با موضوع «جریان مسلط سینما و مساله فلسطین» به گفتگو با امیر اهوارکی منتقد و نویسنده می‌پردازد.

فصل چهارم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، میزبانی امیررضا مافی و با مشارکت سازمان سینمایی سوره، هرهفته جمعه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رشد چشمگیر فیلم کوتاه در ایران 

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«بازسازی» به کارگردانی علی توکلی محصول باشگاه فیلم رویاد، از جمله آثار بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. این فیلم ماجرای یک پرونده قضایی را روایت می‌کند که جوانی در مظان قتل قرار گرفته است. محمدرضا سامیان، امین میری، محمد اشکان‌فر، میلاد کفایی، نگین تهمتن، سعید نادری، محمد حاجی‌زاده و زهرا برومند بازیگران این فیلم کوتاه هستند. 

محمد اشکانفر که در «بازسازی» نقش یک قاضی را برعهده دارد، درباره همکاری خود با این فیلم کوتاه گفت: من با علی توکلی از زمانی که نخستین فیلم خود را ساخت آشنا شدم. او فارغ‌التحصیل دانشگاه سوره است و من سال‌ها قبل‌تر آن جا درس خوانده ام. این اشتراک به همراه وجود دوستان مشترک ما را به هم نزدیک‌تر کرد. 

او ادامه داد: وقتی فیلمنامه را خواندم هم متوجه شدم نویسنده خوبی است. علی توکلی هم خوب می‌نویسد و هم کارگردان خوبی است و سینما را به خوبی می‌شناسد. برای همین کار‌هایی که انجام می‌دهد براساس یک ایده نیست بلکه واقعا فیلمنامه می‌نویسد. دیده‌ام بسیاری از کارگردان‌ها و نویسنده‌های فیلم کوتاه که بر اساس یک ایده خوب پیش می‌روند و بعضا در سینما هم همینطور است. یعنی کلیت شروع تولید فیلم یک ایده خوب است؛ اما فیلمنامه خوبی برای آن نوشته نشده است. علی توکلی جزو کسانی است که فیلمنامه خوبی هم می‌نویسد. 

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره نقش خود در «بازسازی» توضیح داد: من در نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد و در فیلم «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی نقش قاضی داشتم و بازی در فیلم کوتاه «بازسازی» سومین تجربه ام از بازی در نقش یک قاضی است. اخیرا هم پیشنهاد نقش قاضی در یک فیلم شد که دیگر آن را نپذیرفتم. چون نمی‌خواستم این نقش برایم کلیشه شود و به بازی در این نقش شناخته شوم.

او همچنین بیان کرد: من به عنوان بازیگر، وقتی قرار است در نقشی بازی کنم موقعیت فیلمنامه را می‌سنجم و سعی می‌کنم در آن موقعیت و بر اساس دیالوگ و اتمسفری که نویسنده خلق کرده آن فضا را به شکل باورپذیر اجرا درآورم؛ لذا با وجود آنکه هیچ قاضی را از نزدیک ندیدم و در هیچ دادگاهی حضور نداشتم، تلاش کردم تا خودم را در نقش یک قاضی تصور کنم. به هر حال قاضی هم یک انسان است و یکسری عادات و ویژگی‌های شخصی دارد. از همین منظر به ماجرا نگاه کردم و احساس کردم خودم قاضی هستم. به کوتاه بودن کلیت کار چه فیلم و چه نقش کاری نداشتم. من با خودم گفتم اگر محمد اشکانفر قاضی بود چه جور قاضی می‌شد. برای همین قاضی که در فیلم «بازسازی» می‌بینید یکی از وجوه خودم است.

اشکانفر در پاسخ به این که آیا همچنان علاقمند به بازی در فیلم کوتاه است، گفت: شخصا به عنوان بازیگری که از تئاتر رشد کرده‌ام، تجربه‌ای از آن دارم که برایم بسیار لذتبخش است. فیلم و سریال به دلیل پروسه تولید، تعداد عوامل و … فاقد آن لذتی که در تئاتر وجود دارد. برای همین آن حال و هوایی که پشت صحنه تئاتر هست در فیلم و سریال دیده نمی‌شود.

او ادامه داد:، اما حال و هوای فیلم کوتاه بین این دو قرار می‌گیرد. برای همین از بازی در فیلم کوتاه استقبال می‌کنم و همیشه بین کارهایم دوست دارم فیلم کوتاه بازی کنم. در کل کار کردن با تمام عوامل سازنده فیلم کوتاه لذتبخش است. رفاقت و دوستی‌هایی شکل می‌گیرد که سال‌ها می‌ماند و استعداد‌های جدید را شاهد هستیم و این موضوعات برای من بسیار جذاب است. همه جوان و استعداد‌های جدید هستند که در آینده وارد چرخه حرفه‌ای سینما و فیلم بلند خواهند شد. فیلم‌های کوتاه که در دهه اخیر ساخته شده به لحاظ تکنیکی و فنی سطح خیلی بالایی دارند و دست کمی از فیلم بلند ندارد. عوامل فیلم کوتاه، حداقل آن‌هایی که من با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام کارشان را خیلی خوب بلد هستند.

این بازیگر تئاتر و سینما بر این باور است اگر فیلم کوتاه کیفیت خوب داشته باشد راه خودش را باز می‌کند و زمینه رشد سازندگان را بوجود می‌آورد. 

محمد اشکانفر در پایان با اظهار امیدواری نسبت به موفقیت فیلم کوتاه «بازسازی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: بسیار امیدوار هستم فیلم در جشنواره دیده شود. چون علی توکلی سینما را خیلی خوب شناخته است. معتقدم این کارگردان در آینده فیلمساز خوب و مطرحی خواهد شد و مسیرش را خیلی درست پیش می‌رود. با مطبوعات کار می‌کند و کار درستی هم انجام می‌دهد. او برای فیلمنامه فیلم کوتاه هم ماه‌ها زمان می‌گذارد و حتی می‌دانم فیلمنامه فیلم «بازسازی» چند بار از طرف ایشان تغییر کرد تا به فیلمنامه نهایی و دلخواهش رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهاب حسینی با «مدار صفر درجه» به شبکه دو می‌آید

در سریال مدار صفر درجه که تصویری از یک داستان عاشقانه تاریخی در اوایل جنگ جهانی دوم است خواهیم دید: «حبیب پارسا» با بازی شهاب حسینی برای تحصیل به فرانسه می‌رود. در دانشگاه پاریس با دختر یهودی به نام «سارا استروک» آشنا می‌شود، اما با حمله نیرو‌های آلمانی و تصرّف پاریس، مشکلات زیادی سرنوشت این دو دانشجو را تغییر می‌دهد.

در این مجموعه ۳۰ قسمتی هنرمندانی همچون شهاب حسینی، ناتالی متی، رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، پی‌یر داغر، لعیا زنگنه، آتنه فقیه‌نصیری، پیام دهکردی، ایرج راد، رحیم نوروزی، مصطفی عبداللهی، احمد ساعتچیان و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

بهرام زند مدیر دوبلاژ این سریال بود و حدود ۶۰ گوینده همچون پرویز بهرام، احمد رسول‌زاده، فهیمه راستکار، مریم شیرزاد، ناصر طهماسب، ناصر نظامی، حمید منوچهری و… به جای هنرپیشگان داخلی و خارجی در آن به گویندگی پرداخته بودند.

آهنگ پایانی این مجموعه با صدای علیرضا قربانی، آهنگسازی فردین خلعتبری و ترانه‌سرایی دکتر افشین یداللهی از ترانه‌های ماندگار و زیبایی است که پس از سال‌ها در اذهان مخاطبان جای دارد و زمزمه می‌شود.

سریال «مدار صفر درجه» به تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه و عبدالله شهبازی و کارگردانی و نویسندگی حسن فتحی که نخستین بار سال ۸۶ از شبکه یک پخش شده بود، از شنبه ششم آبان هرشب ساعت ۲۱:۱۰ از شبکه دو پخش خواهد شد و بازپخش آن روز بعد ساعات ۰۱:۳۰ بامداد، ۱۰ صبح و ۱۶:۲۰ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه نمایش خانگی را بیش از حد بزرگ نکنیم

چندی پیش عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی از جهت ترویج قتل و خشونت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی از سریال‌های نمایش خانگی هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را می‌کشند بعد می‌گویند چرا در جامعه قتل رواج می‌یابد! درحالی که اکثر سریال‌ها جنایت و کشتار شده است، این رویه نیاز به اصلاح دارد.

حامد مظفری، منتقد سینما در پاسخ به این سوال که سناریو‌های قتلی که در فیلم‌های نمایش خانگی کشیده می‌شود، چقدر در ترویج خشونت نقش دارد؟ گفت: اگرچه صحبت‌های آقای خسروپناه غلط نیست، ولی از آنجایی که در یک دهه اخیر فیلمسازان در سینما و تلویزیون به سراغ ژانر جنایی نرفته بودند و همه شروع به ساخت تولیدات آپارتمانی کرده بودند، همین امر باعث شده بعضی‌ها فکر کنند پلتفرم‌هایی که پشت سرهم دو سه سریال جنایی می‌سازند، ناشی از تب آن‌ها برای ترویج خشونت است.

مظفری ادامه داد: در حالی که پیش از این سریال‌های جنایی ساخته شده بود. مثلاً دهه ۶۰ فیلم «شب بیست و نهم» در ژانر جنایی ساخته شده بود و هنوز با دیدن آن ترس و دلهره به سراغ آدم می‌آید. مثلاً فیلم‌هایی که ساموئل خاچیکیان در اول انقلاب می‌ساخت، رگه‌های جنایی داشت. اما در یک دهه اخیر سینما به سمت آثار هنر و تجربه و تلویزیون به سمت فیلم‌های کمدی و سریال‌های آپارتمانی حرکت کرد.

این منتقد سینما با بیان اینکه ساخت فیلم‌هایی مانند «خون سرد»، «قهوه ترک» و «پوست شیر» در شبکه نمایش خانگی انگار تازگی دارد و گویا بالا رفتن آمار قتل و جنایت بخاطر سریال‌های نمایش خانگی است، گفت: در حالی قبلاً که شبکه نمایش خانگی نبود و مجله‌ای مرتبط با حوادث منتشر می‌شد، پر از اخبار مرتبط با جرم و جنایت بود. در همه جای دنیا خشونت هست و ربطی به شبکه نمایش خانگی ندارد. ما نباید وی‌او‌دی‌ها را بیش از حد بزرگ کنیم. فکر نمی‌کنم مهمترین پلتفرم‌مان بیشتر از یک میلیون کاربر داشته باشد. تازه این آمار به گفته خودشان است. تاثیرپذیری شبکه نمایش خانگی آنقدر زیاد نیست که جرم و جنایت را به مردم یاد بدهد. 

مظفری در پاسخ به این سوال که حدود یکی دو سال پیش یکی سایت‌های خبری مدعی شده بود که یکی از صحنه‌های قتلی که به وقوع پیوسته با الهام از سریال «خون سرد» بوده، گفت: نکته جالب اینجاست که سازنده سریال گفته بود این اثر را از سریال آمریکایی بنام «دکستر» الهام گرفته است. یعنی سازنده ایرانی شخصیت قاتل خون‌آشام خارجی را پیاده کرده بود. در حالی که اگر این سریال تالیفی بود، می‌توانستیم مدعی شویم که قاتل از یک صحنه ایرانی تقلید کرده است.

این منتقد سینما با بیان اینکه جز یکی دو قسمت بقیه قسمت‌های فیلم‌های نمایش خانگی را مردم دنبال نمی‌کنند، به جز موارد معدودی. مردم حاضرند «پدر سالار» را برای هزارمین بار ببینند؛ چون ساختار داستان درست است. حتی بازیگر نقش فرعی هم بازی اصولی را به نمایش می‌گذارد. اما ۷۰ تا ۸۰ درصد سریال‌های نمایش خانگی با نگاه «بساز بفروشی» جلو می‌روند. هنوز در سریال‌سازی به شکوفایی نرسیدند، چه برسد به اینکه مخاطب را جذب خود کنند و تاثیرگذار باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دلنوازان» به تلویزیون باز می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه آی‌فیلم از هفته آینده پخش دو سریال «دلنوازان» و «هفت سنگ» را آغاز می‌کند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «دلنوازان» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده جایگزین مجموعه در حال پخش «پدرسالار» می‌شود.

«دلنوازان» از سه‌شنبه، ۱۰ آبان ماه هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود و تکرار آن ساعت ۵ صبح و ۱۳ ظهر روز بعد خواهد بود.

این سریال به تهیه‌کنندگی مهران مهام و ایرج محمدی اولین بار سال ۸۸ از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.

فریبا کوثری، پرویز فلاحی پور، شاهرخ استخری، زنده یاد زهره فکورصبور، حدیث میرامینی، سحر قریشی، عبدالرضا اکبری، سیاوش خیرابی، سمانه پاکدل، شهین تسلیمی و … بازیگران «دلنوازان» هستند.

داستان «دلنوازان» از این قرار است که: رعنا که دو فرزند به نام‌های بهزاد و ستایش از همسر سابق خود اتابک سپهری داشته، در ۲۴ سال قبل پس از جدا شدن از اتابک و ازدواج با جهان ملکپور، دخترش ستایش ربوده می‌شود. او با گذشت سال‌ها همچنان در فراق دخترش غمگین است. رعنا بارها برای پیدا کردن ستایش تلاش کرده اما …

همچنین مجموعه طنز «هفت‌سنگ» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا بذرافشان قرار است از هفته آینده به روی آنتن شبکه آی‌فیلم برود.

«هفت سنگ» از دوشنبه، ۹ آبان هر شب ساعت ۱۸ پخش خواهد شد و تکرار آن ساعت دو بامداد و ۱۰ صبح روز بعد پخش خواهد بود.

سریال «هفت سنگ» به تهیه‌کنندگی مجید مولایی اولین بار ماه رمضان سال ۹۳ از شبکه سه سیما پخش شد.

این سریال داستان سه زوج را دربرمی‌گیرد که با هم نسبت خانوادگی دارند و ماجرا هاو داستان‌های متفاوتی با یک مضمون مشترک در هر قسمت مطرح می‌شود، که این سه داستان سرانجام به یک برآیند می‌رسند.

زنده یادان پرویز پورحسینی و عزت الله مهرآوران، بهنام تشکر، الهام پاوه نژاد، مهدی سلطانی، امیر کاظمی، شبنم مقدمی، ارسلان قاسمی، فرناز رهنما، مهتاج نجومی و … از بازیگرانی هستند که در «هفت سنگ» ایفای نقش کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم/قیمت گذاری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با وجود نظارت محتوایی بر تئاترهای کمدی(تئاتر آزاد) به نظر می‌رسد در شرایط فعلی قیمت‌گذاری بدون قانون آنها باعث خارج شدن این آثار از سبد فرهنگی خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فرهنگ و هنر شاید یکی از مهم‌ترین سبد فرهنگی خانوارهای کشور باشد، ‌ از اساس تغذیه فرهنگی است که نسل آینده را تربیت و برای ورود به جامعه آماده می‌کند.

فارغ از بحث فرهنگ‌سازی، ‌ سرگرمی و تفریح هم نکته بسیار مهمی است که ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی شهروندان دارد. حال اگر در شرایط فعلی نگاهی به مصادیق تفریح در کشور بکنید و سرگرمی‌های قابل دسترسی را بشمارید به این نتیجه می‌رسید که امکانات تفریحی در کشور یا کم است و یا گران!

تئاترهای آزاد که معمولا در سالن‌های سینمایی کشور به روی صحنه می‌روند یکی از موارد تفریحات مردم به حساب می‌آیند که ترکیبی از هنر نمایش و ارائه‌های کمدی را برای مخاطبشان فراهم می‌کنند.

بدون شک حضور این دست از تولیدات در کشور لازم است اما میزان در دسترس بودن آن‌ها نیز مسئله‌ای است که باید بررسی شود. در شرایط فعلی ظاهرا این نمایش‌ها هم در حال تبدیل شدن به گروه تفریحات لاکچری است.

سال گذشته میانگین قیمت بلیت هر تئاتر در تماشاخانه‌های کشور حدودا تا ۱۰۰ هزار تومان بود، در همین زمان هزینه بلیت تئاترهای آزاد در سالن‌های سینما ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شد، اما در سال جاری با وجود اینکه قیمت نمایش‌های حاضر در تماشاخانه‌های کشور افزایش قیمتی را تجربه نکرده اما قیمت تئاترآزاد در روزهای عادی ۲۰۰ و در روزهای تعطیل به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم/قیمت گذری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود

نظری: نظارتی بر قیمت تئاتر آزاد نداریم

در هیمن رابطه با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی گفت‌وگو کردیم تا از چند و چون نظارت این اداره کل بر نمایش‌هایی که در سالن‌های سینما اجرا می‌شوند مطلع شویم.

نظری درباره نظارت محتوایی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: بر تمامی محتوای نمایش‌هایی که در سالن‌های سینما اجرا می‌شوند نظارت داریم و این آثار هم مانند دیگر آثاری که در تماشاخانه‌های کشور روی صحنه می‌رود توسط شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر بررسی می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در رابطه قیمت گذاری نمایش‌ها بیان کرد: نظارت بر میزان قیمت بلیت نمایش‌ها در سالن‌های تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی است و ما نسبت به سال گذشته به خصوص در سالن‌های دولتی افزایش قیمتی نداشتیم.

وی در پایان در رابطه با قیمت بلیت تئاتر آزاد گفت: نظارتی بر قیمت بلیت تئاتر آزاد نداریم و قیمت گذری بلیت این نمایش‌ها مبتنی بر هزینه اجاره سالن‌ها انجام می‌شود و متاسفانه سالن‌ها را با قیمت غیر منصفانه‌ای به هنرمندان می‌دهند.

کلام آخر

تئاتر از تفریحات سالم برای خانواده‌ها است، تئاتر آزاد هم ترکیبی از هنر نمایش و کمدی‌های خیابانی است که می‌تواند سرگرمی خوبی برای خانواده‌ها باشد. در این میان اگر نظارت خوبی بر قیمت گذاری این قشر از نمایش‌ها انجام نشود کم کم باید شاهد خارج شدن اینگونه آثار از سبد فرهنگی خانوار باشیم.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین جلسه شورای مدیران گروه های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران در دومین جلسه خود بر هم‌افزایی و هدفمندی بین دانشکده‌های تخصصی در مسائل مرتبط با تئاتر دانشگاهی تاکید کردند.

به گزارش سینماپرس، دومین جلسه شورای مدیران گروه های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و امیرحسین حریری مدیر کانون تئاتر دانشگاهی اداره‌کل هنرهای نمایشی و مدیران گروه‌ آموزشی دانشکده‌های تخصصی روز دوشنبه یکم آبان در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مسائل مرتبط با حوزه تئاتر دانشگاهی اعم از بحث آموزش، پژوهش و اجرا در زمینه هم‌افزایی و هدفمندی بین دانشکده‌های تخصصی با اداره‌کل هنرهای نمایشی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا و براساس حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی، طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنرهای نمایشی برپا خواهد شد. علاوه بر شرکت‌کنندگان در بخش‌های ستادی و اجرایی این طرح، تولیدات هنری این طرح نیز در قالب رپرتوار نمایشی و اجرای عموم مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

همچنین ارتباط شورا با نمایندگان کانون‌های دانشجویی و مدیران گروه دانشکده‌های شهرستان‌ها در جلسات بعد، به‌منظور نقش جدی‌تر آن‌ها در مصوباتی که منجر به رویدادهای هنری و پژوهشی خواهد شد، مدنظر است.

شورای مدیران گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی در تلاش است تا ارتباط خود را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیشتر کرده و به نوعی ارتباطی هدفمند بین این وزارتخانه، اداره‌کل هنرهای نمایشی و دانشکده‌های تخصصی در حوزه ارتقا و تعالی تئاتر دانشگاهی رقم بزند.

مهدی حامدسقایان مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه تربیت مدرس، بهرام جلالی‌پور مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه هنر، مریم دادخواه مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی هنرهای زیبا، بهزاد آقاجمالی و علی حاج ملاعلی مدیران گروه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سوره، داوود بنی اردلان مدیرگروه آموزشی هنرهای نمایشی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه نبی اکرم دیگر حاضران در این رویداد بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع