X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

«پایتخت» برای همیشه تمام شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به دلیل حواشی پخش سریال «پایتخت ۶» و نیز انتقادات وارده به گروه، نه‌تنها خبری از ساخت ۴ قسمت باقی‌مانده این فصل نیست بلکه خبرها حکایت از بسته شدن کامل پروژه «پایتخت» دارد.

به گزارش سینماپرس، برخلاف وعده‌های اخیر سیروس مقدم مبنی بر ادامه ساخت چهار قسمت باقی‌مانده سریال «پایتخت ۶» اما شنیده‌های خبرنگار آنا حاکی از آن است که این وعده عملی نخواهد شد و مخاطبان دیگر نباید منتظر قسمت‌های پایانی این سریال باشند.

«پایتخت ۶» نوروز امسال در کنداکتور شبکه یک سیما قرار گرفت ولی به‌واسطه حواشی عجیبی که به دلیل رویکرد خود در قصه و اقتباس از فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب داشت، بارها مورد هجمه قرار گرفت و نهایتا هم به شکل کامل روی آنتن نرفت.

سریال بنابر اعلام تیم تولید، در همان زمان به دلیل شیوع کرونا و عدم پیگیری بازی‌های لیگ برتر به توقف موقت رسید تا با آرام شدن اوضاع، چهار قسمت باقی‌مانده و تولید نشده را در اولین فرصت کلید زده و روی آنتن ببرند. با این وجود تاکنون هیچ خبری مبنی بر این اتفاق عملیاتی نشده است.

این درحالی است که این روزها همه سریال‌های تعلیق شده در پی شیوع کرونا، تصویربرداری خود را از سرگرفته‌اند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور ساخت هستند.

«پایتخت ۶» اما نه‌تنها پیش‌تولید خود را آغاز نکرده بلکه هرکدام از عوامل آن درگیر پروژه‌های تازه شده‌اند. نقطه کلیدی این ماجرا نیز محسن تنابنده است که به زودی در پروژه سینمایی «قهرمان» اصغر فرهادی ایفای نقش خواهد کرد. حتی مهدی فرجی مشاور سریال نیز سراغ تهیه مجموعه تلویزیونی «صفر بیست و یک» رفته است.

در همین راستا یکی از بازیگران سری ششم «پایتخت» در گفت‌وگو با خبرنگار آنا ضمن گلایه از برخوردهای انتقادی به این سریال تاکید کرد که عوامل نه تنها رغبتی برای ساخت سری‌های بعدی پایتخت ندارند بلکه پایتخت ۶ را نیز نمی‌خواهند به پایان برسانند.

این بازیگر که حضور پررنگی در سری اخیر «پایتخت» داشت، اعلام کرد حواشی پخش سریال و نیز انتقاداتی که انجام شد، باعث شد گروه دیگر تمایلی برای ادامه پروژه «پایتخت» نداشته باشند و حتی خبر از بسته شدن پرونده این سریال بدهند.

این درحالی است که بازیگران و سازندگان این سریال، ظاهرا بودجه میلیاردی مدنظر برای سری ششم پروژه را نیز به طور تمام و کمال دریافت کرده‌اند. در نهایت باید دید اختلافات سیما با تیم تهیه و تولید به کجا خواهد رسید؟

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پژمان جمشیدی به شبکه «آی‌فیلم» می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه طنز «پژمان» از سه‌شنبه ۲۰ اسفند، در تلویزیون از شبکه «آی‌فیلم» پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سریال «پژمان» به‌کارگردانی سروش صحت از دوشنبه ۲۶ خرداد، در آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود.

«پژمان» به‌تهیه‌کنندگی محسن چگینی و نویسندگی برادران قاسم‌خانی در سال ۱۳۹۱ از شبکه سه سیما روی آنتن رفت.

داستان سریال درباره «پژمان جمشیدی» ستاره سابق فوتبال است که با شروع فصل جدید، موفق به بستن قرارداد با گروه دلخواهش نمی‌شود. او که همچنان در حال‌وهوای دوران شهرت و محبوبیتش به سر می‌برد، به همراه مدیر برنامه‌هایش به دنبال یک باشگاه ورزشی برای عقد قرارداد می‌گردد و در این مسیر با ماجراهای جالبی روبه‌رو می‌شود.

پژمان جمشیدی، سام درخشانی، شقایق دهقانی، بهاره رهنما، بیژن بنفشه‌خواه و اردشیر کاظمی‌بازیگران اصلی این سریال هستند.

«پژمان» هر شب ساعت ۲۱ در شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود. بازپخش این مجموعه نیز در ساعت‌های ۵ و ۱۳ روز بعد روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با «داکیونایت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با همکاری «داکیونایت» اقدام به عرضه اینترنتی مستندهای ایرانی می‌کند.

به گزارش سینماپرس، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با همکاری «داکیونایت» اقدام به عرضه و پخش اینترنتی فیلم‌های مستند ایرانی می‌کند.

«داکیونایت» DocuNight برنامه نمایش ماهانه فیلم‌های مستند ایرانی است که از سال ۱۳۹۳ به همت احمد کیارستمی آغاز به کار کرده و در بیش از ۲۵ شهر آمریکا و کانادا برنامه نمایش فیلم دارد.

این برنامه با توجه به شیوع بیماری کرونا مثل اکثر برنامه‌های هنری و فرهنگی سراسر دنیا به صورت آنلاین برگزار می‌شود به همین منظور «داکیونایت» در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ پلتفرم نمایش اینترنتی خود را با عنوان Docunight On-Demand راه‌اندازی کرد.

مشترکان این سرویس همانند نتفلیکس می‌توانند در هر زمان از طریق وب، اپل، آمازون، به آرشیو فیلم‌های مستند موجود در «داکیونایت آن دیمند» دسترسی داشته باشند و روی کامیپوتر یا تلویزیون خود فیلم‌ها را ببینند. این سرویس برای همه مخاطبان مستندهای ایرانی در هر کجای دنیا قابل عضویت و دسترسی است.

تاکنون برخی فیلم‌های تولیدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نظیر «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان»، «بافندگان خیال»، «متهمین دایره بیستم»، «والسی برای تهران»، «اهالی خیابان یکطرفه»، «آتلان»، «سفر سهراب»، «راننده و روباه» و «من میخوام شاه بشم» در برنامه «داکیو نایت» یا «شب مستند» در شهرهای سان‌فرانسیسکو، نیویورک، لس‌آنجلس، سن‌دیه‌گو، واشنگتن، مینه‌سوتا، ونکوور، تورنتو، کالیگری و واترلو برای مخاطبان ایرانی و خارجی به نمایش درآمده و هم‌اینک در آرشیو پلتفرم نمایشی Docunight On-Demand قابل دسترسی است.

هدف از برگزاری این برنامه، ایجاد تبادل فرهنگی و فراهم آوردن بستری مناسب برای شناخت هر چه بهتر جامعه‌ی ایرانی از طریق نمایش مستندهای شاخص ایرانی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت نویسنده «بتمن» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دنیل اونیل نویسنده و ویراستار کتاب‌های مصور بتمن، در سن ۸۱ سالگی جان خود را از دست داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، دنیس اونیل که به خاطر نویسندگی و ویراستاری کتاب‌های مصور بتمن شناخته شد، یازدهم ژوئن به مرگ طبیعی جان خود را از دست داد. او ۸۱ ساله بود.

اونیل کتاب‌های «بتمن»، «کمیک‌های کارآگاه» و «بتمن: افسانه شوالیه تاریکی» را نوشته است و علاوه بر آن به عنوان ویراستار کتاب‌های مصور مربوط به شخصیت بتمن از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۰ فعالیت می کرد. او همراه جولیوس شوارتز و نیل آدامس نقش مهمی را در بازگرداندن بتمن به نسخه اصلی انجام داد.

ناشر کتاب‌های کمیک از او به عنوان محبوب‌ترین نویسنده کتاب‌های مربوط به شخصیت فانوس سبز یاد می‌کند.

اونیل در دهه ۱۹۶۰ میلادی فعالیت خود را به عنوان دستیار استن لی در کمپانی مارول آغاز کرده بود و پیش از استخدام شدن توسط کمپانی دی سی در سال ۱۹۶۸، مدت کوتاهی در انتشارات چارلتون کمیکز فعالیت داشت.

او زمانی که در دی سی حضور داشت، پیش از احیای دوباره شخصیت «بتمن» بر روی آثاری مثل «زن شگفت انگیز»، «لیگ عدالت آمریکا» و «فانوس سبز» کار کرد. در دهه ۱۹۸۰ او مدت کوتاهی به مارول بازگشت و نویسندگی «مرد عنکبوتی شگفت انگیز»، «مرد آهنی» و «دردویل» را انجام داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خورده شده» در جشنواره های آنلاین جهانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم انیمیشن «خورده شده» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محسن رضاپور در سه جشنواره جهانی شرکت خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، در روزهایی که اغلب جشنواره‌های بین‌المللی در قالب پلت‌فرم‌های اینترنتی آنلاین برگزار می‌شود، فیلم انیمیشن «خورده شده» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محسن رضاپور در سه جشنواره جهانی شرکت خواهد کرد.

جشنواره FluXus Animation Film هلند که قرار بود همین روزها افتتاح شود، به خاطر شیوع کرونا در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

«خورده شده» یکی از فیلم‌های منتخب چهاردهمین دوره جشنواره انیمیشن «تورنتو» کانادا با عنوان Annual TAIS! Showcase; Toronto Animated Image Society نیز هست که از ۱۰ جون ۲۰۲۰ برابر با ۲۱ خردادماه به شکل آنلاین آغاز به کار کرده است.

این فیلم ۲ هفته دیگر در جشنواره Supertoon International Animation کرواسی هم به نمایش گذاشته می‌شود.

«خورده شده» پیش از این  در چندین جشنواره دیگر نظیر New York International Children’s Film Festival و اشتوتگارت که مورد تایید آکادمی اسکار هستند، سیکاف، استاپ‌موشن مونترال و… شرکت کرده است.

داستان انیمیشن کوتاه «خورده شده» در دنیایی رُخ می‌دهد که همه در حالِ خوردن یکدیگر هستند اما در این بین، یکی از موجودات راهی برای بقا پیدا کرده و پس از خورده شدن، درون شکم گرگی به زندگی‌اش ادامه می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاربست علوم اسلامی در ریاضیات به شبکه چهار می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفدهمین قسمت از فصل جدید برنامه مصیر به بررسی «کاربست علوم اسلامی در ریاضیات» در اندیشه ی آیت الله سید منیرالدین حسینی می‌پردازد و یکشنبه شب ۲۵ خرداد ماه ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، مهمان برنامه حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی و فرزند آیت الله حسینی هستند.

گفتنی است دو قسمت پیش‌رو برنامه «مصیر» به بررسی «آرا و اندیشه های آیت الله سید منیرالدین حسینی» اختصاص یافته است.

پخش فصل جدید برنامه تلویزیونی «مصیر» با هدف بازخوانی و نقد اندیشه متفکران مسلمان از دهم آذر ماه آغاز شده است. این برنامه که در فصول قبلی به بررسی آراء اندیشمندانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و امام موسی صدر پرداخت، در فصل جدید خود به نقد و بررسی آرا و اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید سید مرتضی آوینی پرداخته است.

مجموعه ی «مصیر» به تهیه کنندگی کاوه امیری جاوید و پژوهشگری هدی محمدی و اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر در گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تولید می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور مجوز تولید برای «تگزاس۳» و چهار فیلم دیگر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با پنج فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم نامه های “بچه های هور” به  تهیه کنندگی بهروز رشاد و کارگردانی و نویسندگی فیاض موسوی، “نیسان آبی” به تهیه کنندگی احسان ظلی پور، کارگردانی منوچهر هادی و نویسندگی کمیل روحانی، “تگزاس ۳” به تهیه کنندگی ابراهیم عامریان، کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی، “لحظه ای و دیگر هیچ” به تهیه کنندگی سید غلامرضا موسوی، کارگردانی و نویسندگی کاوه قهرمان و” یک بغل دریا” به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهمن کامیار موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

این خبر می افزاید شورای صدور پروانه ساخت با مجوز تهیه کنندگی اول “مهدی معزی”برای تهیه کنندگی سریال نمایش خانگی و “مجید پریخواه”  برای تهیه کنندگی فیلم داستانی غیر سینمایی موافقت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئولان فرهنگی دولت فرافکنی می‌کنند/زمانی مرسوم بود می‌گفتند تقصیر دولت قبل است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نماینده مردم تهران در آستانه حضور وزیر ارشاد در مجلس گفت: در این دولت شاهدیم وقتی در حوزه فرهنگ کشور از مسئولین امر گزارشی خواسته یا مطالبه‌ای شده است بلافاصله با فرافکنی بقیه دستگاه‌ها مثل سازمان تبلیغات،‌ صداوسیما و ائمه‌جمعه را مسئول دانستند.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است مثل برخی دیگر از وزرای دولت دوازدهم به میان نمایندگان مجلس یازدهم برود، در فضای‌ مجازی برخی از کانال‌ها نوشته‌اند یکشنبه ۲۵ خردادماه آقای وزیر به بهارستان خواهد رفت تا گزارشی از مسائل فرهنگی و آموزشی کشور به نمایندگان مردم ارائه دهد. سیدنظام‌الدین موسوی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم در این باره به خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفت: از زمان دقیق حضور وزیر فرهنگ و ارشاد بی‌خبرم اما این را می‌دانم که فعلاً وزرای دولت برای اعلام وضعیت و ارائه گزارش به نمایندگان پشت تریبون خانه ملت قرار می‌گیرند.  

نماینده مردم تهران در مجلس درباره جدال فرکانسی و قطع شبکه‌های خارجی تلویزیون تأکید کرد: قانون تکلیف خیلی چیزها را مشخص کرده و هرکدام از دستگاه‌های کشور به لحاظ قانونی تکلیف‌شان تا حدود زیادی مشخص است. این اتفاقات به‌وجود آمده میان وزارت ارتباطات و صداوسیما، حاکی از فرافکنی است، ‌ اینکه دستگاهی وظیفه خودش را درست انجام نداده است. یا کارنامه روشنی در انجام وظایفش ندارد راه را بر این می‌داند ناکارآمدی‌اش را با بازی رسانه‌ای توجیه کند و به گردن سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها بیندازد؛ این روش نخ‌نمایی است و کاربردی ندارد.  

وی افزود: زمانی مرسوم بود می‌گفتند تقصیر دولت قبل است الان از دولت قبل فاصله گرفته‌اند و می‌گویند تقصیر فلان دستگاه است. فلان امکان را بدهند ما همه مشکلات را حل می‌کنیم. این آقایان دنبال آنند امکانات سایر دستگاه‌ها را در اختیار خودشان بگیرند؛ مشخص کنند از امکان‌های موجود در اختیار خودشان چقدر استفاده کردند و چقدر توانستند کارآمد باشند.  

موسوی در خصوص مطالبه نمایندگان مجلس از وزارت ارشاد، گفت:  آن چیزی که روشن است وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی متولی فرهنگ در کشور است، اما متأسفانه در این دولت شاهدیم وقتی در حوزه فرهنگ کشور از مسئولین امر گزارشی خواسته یا مطالبه‌ای شده است، بلافاصله با فرافکنی بقیه دستگاه‌ها مثل سازمان تبلیغات، ‌ صداوسیما و ائمه‌جمعه را مسئول دانستند.   این فرافکنی است ما انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هر دستگاه دیگری، وقتی از امکانات عمومی بهره می‌برد روشن و شفاف اعلام کنند در حیطه وظایف محوله‌شان چه کارهایی کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با وجود آنکه امروز براساس همه شاخصه‌ها مسئله اصلی کشور مسائل اقتصادی و معیشتی است و خودشان بارها تأکید جدی روی بحث‌های اقتصادی داشته‌اند و دارند  در عین حال در پیامشان به مجلس یازدهم دو حیطه اقتصاد و فرهنگ را توأمان به عنوان مطالبه‌شان مطرح کرده‌اند و ما نمی‌توانیم در برابر فرهنگ بی‌توجه باشیم.  تا می‌گوییم گزارش بدهید، می‌گویند ما کار سلبی نمی‌کنیم، کار سلبی نمی‌کنید درباره کار ایجابی‌تان، توضیح دهید. در حوزه ایجابی باید مشخص کنند در عرصه سینما، کتاب، قرآن،  فرهنگ عمومی و… چه کارهایی کرده‌اند و بر اساس شاخص‌های فرهنگی در دولت فعلی برنامه‌شان چه بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشکل‌های هنری غیردولتی در تصمیم‌سازی دولت باید شرکت کنند/ رضایت مردم از دولت بیشتر شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم حضور نمایندگان تشکل‌های غیردولتی در جلسات سیاست‌گذاری تصریح کرد: لازم است در جلساتی که مربوط به تصمیم‌گیری و تدوین اسناد در حوزه‌های فرهنگی و هنری است، نماینده‌ای از یکی از تشکل‌های هنری غیردولتی نیز حضور داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور  به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به آثار و پیامدهای اقتصادی و فرهنگی شیوع کرونا در همه کشورها و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مردم گفت: شرایط کرونایی نشان داد که توان فرهنگی و انسجام داخلی در کشور بسیار قوی است و همراهی و تعامل مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد فاصله اجتماعی به‌خصوص بیرون نرفتن مردم از خانه در روز سیزده فروردین که از سنت‌های دیرینه مردم ایران است، به نمایش گذاشته شد.

وی با یادآوری اینکه کرونا همچنان ویروسی ناشناخته است و تاکنون هیچ توفیقی برای تولید واکسن قطعی آن حاصل نشده، گفت: کرونا همه ابعاد زندگی انسان از موضوع سلامت تا مسائل اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بالا بودن آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در کشورهای پیشرفته خاطرنشان کرد: با اینکه تصور می‌شد این کشورها به جهت زیرساخت‌های سلامت و بهداشت و درمان از جایگاه خوبی برخوردار هستند و سرانه تعداد تخت‌های بیمارستانی در این کشورها بالا است اما وقتی میزان تلفات را بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود که آثار ویروس کرونا در این کشورها جدی‌تر است.

جهانگیری ادامه داد: با همکاری‌های کم‌نظیری که از سوی مردم ایران مشاهده شد و با رعایت فاصله اجتماعی، خوشبختانه روند پرشتاب شیوع کرونا در کشور کنترل شد اما این نگرانی همچنان وجود دارد که در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی و شکل‌گیری اجتماعات در کشور، روند شیوع بیماری دوباره صعودی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه شیوع کرونا تقریباً اقتصاد همه کشورها ر ا نیز تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: گفته شده است که پیامدهای اقتصادی کرونا از رکود اقتصادی سال ۱۹۳۰ میلادی نیز بیشتر است و عده‌ای معتقدند که در یکی دو قرن اخیر هیچ پدیده‌ای نتوانسته اقتصاد دنیا را تا این اندازه تحت تأثیر قرار دهد.

جهانگیری ادامه داد: برخی کارشناسان اعلام کرده بودند که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ به حدود منفی سه درصد خواهد رسید که در اظهارنظر اخیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رشد منفی هفت درصد برای اقتصاد جهانی پیش‌بینی شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش تعداد بیکاران در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا افزود: آمریکا اعلام کرده است که بیش از ۴۰ میلیون نفر در این کشور بیکار شده و برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.

جهانگیری اضافه کرد: برخی کارشناسان نیز معتقدند که شیوع کرونا ممکن است حتی در نظم جهانی هم تغییر و تحولاتی ایجاد کند و ما به عنوان کشوری که دارای تمدن شناخته‌شده هستیم باید بیشتر به ابعاد و پیامدهای فرهنگی کرونا بپردازیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با قدردانی از عملکرد خوب جامعه پزشکی و کادر درمانی کشور در مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: در روزهای نخست شیوع کرونا با وجود کمبود تجهیزات حفاظت شخصی برای کادر درمان مواجه بودیم اما جامعه پزشکی و کادر درمانی کشور با تأسی از فرهنگ ایثارگری و نوع‌دوستی به صحنه آمدند و با وجود کاستی‌ها، بحران تا حد زیادی کنترل شد که باید از همه این عزیزان قدردانی کرد.

جهانگیری افزود: هم‌زمان با کادر درمانی کشور، صنعتگران و تولیدکنندگان نیز به صحنه آمدند و تولید ماسک، مواد ضدعفونی و تجهیزات درمانی مرتبط با کرونا ظرف مدتی کوتاه چند برابر شد که اتفاقی استثنایی بود و این در حالی است که در شرایط عادی برای راه‌اندازی یک واحد کوچک تولیدی ممکن است دو سال زمان برای پیگیری و فراهم آوری تجهیزات سپری شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن بخش‌های فرهنگی و آموزشی کشور از شرایط کرونایی تصریح کرد: تقریباً از اسفندماه سال گذشته همه مدارس، حرم‌ها، اماکن مقدس و دانشگاه‌ها تعطیل شد اما خوشبختانه با به‌کارگیری خلاقیت و ابتکار، ابزارهایی نظیر شبکه شاد برای استفاده دانش آموزان در فضای مجازی ایجاد شد و امروز حدود ۱۳ و نیم میلیون نفر از دانش آموزان عضو این شبکه هستند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه تلاش دولت این بوده که جریان تولید علم و آموزش در کشور تعطیل نشود، گفت: برنامه‌های آموزشی هم در مدارس و هم در دانشگاه‌های کشور با استفاده از فضای مجازی ادامه پیدا کرد به‌گونه‌ای که برخی اساتید دانشگاه معتقدند که برای برگزاری کلاس‌های فضای مجازی باید میزان بیشتری انرژی برای مطالعه و تدریس صرف کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش زیادی از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی کشور توان ضعیف اقتصادی دارند، اظهار داشت: اخیراً جلساتی با اصحاب هنر و نیز با فعالان صنایع‌دستی برگزار شد و برخلاف تصور جامعه که وضع اقتصادی همه هنرمندان خوب است، گزارش‌ها در این جلسه بیانگر آن بود که قاطبه جامعه هنری کشور از جمله فعالان عرصه صنایع‌دستی، وضعیت اقتصادی چندان خوبی ندارند که حتماً باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با تأکید بر لزوم حضور نمایندگان تشکل‌های غیردولتی در جلسات سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مرتبط با آن‌ها، تصریح کرد: لازم است در جلساتی که مربوط به تصمیم‌گیری و تدوین اسناد در حوزه‌های فرهنگی و هنری نظیر موسیقی و سایر رشته‌های هنری است، نماینده‌ای از یکی از تشکل‌های هنری غیردولتی نیز حضور داشته باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به تلاش‌های صداوسیما برای جبران تعطیلی برنامه‌های آموزشی و تعطیلی اماکن مذهبی، خاطرنشان کرد: رسانه ملی نیز در این مدت تلاش کرد بار زیادی از نیازهای آموزشی جامعه و برنامه‌های مذهبی را بر دوش بگیرد اما باید پذیرفت که ظرفیت صداوسیما نیز محدود است و امکان جبران همه کمبودها از طریق رسانه ملی وجود ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده و اعلام رضایتمندی مردم نسبت به اسفندماه، تصریح کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دولت بالا رفته و عدم رضایتمندی آن‌ها نسبت به اسفند سال ۹۸ کاهش‌یافته و احساس جامعه این است که مسئولین در حال تلاش برای حل مشکلات آن‌ها هستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سناریوهای مختلفی را برای شیوع احتمالی مجددکرونا پیش‌بینی کرده است، گفت: وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مراکز آموزشی کشور باید برای هر یک از این سناریوها برنامه داشته باشند و در صورت شیوع مجدد کرونا در پاییز، تدابیر لازم را از هم اکنون برای استمرار برنامه‌های آموزشی از طریق فضای مجازی اتخاذ کنند.

در این جلسه که وزرای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علوم تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از پیامدهای فرهنگی کرونا ارائه کرد و گفت: به چالش کشیدن عبادات جمعی، آخرت‌گرایی و توجه به مرگ، افزایش تضادهای اجتماعی و تقویت ملی‌گرایی، تقویت پیوندهای عاطفی و روانی اعضای خانواده، غیرطبیعی سازی مسیر زندگی و پیامدهای روحی و روانی نظیر اضطراب از جمله پیامدهای فرهنگی کرونا بوده است.

وی همچنین گزارشی از مصوبات چهار جلسه پیشین ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه کرد و به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای ابلاغ این مصوبات به دستگاه‌های اجرایی پرداخت.
در ادامه این جلسه پیش‌نویس تعیین دستگاه‌های متولی و همکار تدوین اسناد ملی موضوع بند یک فصل هفت نقشه مهندسی فرهنگی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد در جلسه‌ای با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت دبیرخانه ستاد، عضویت نماینده یکی از تشکل‌های غیردولتی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و نیز با عضویت نماینده دستگاه‌های مرتبط، اسناد موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و لباس تدوین شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نحوه محرومیت ۶ ماهه فیلم‌های انصرافی از اکران پسا بازگشایی سینماها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در حالی که در برنامه «هفت» حضور پیدا کرد درباره شرایط و نحوه بازگشایی سینماها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در بامداد روز شنبه ۲۴ خرداد در برنامه سینمایی «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی حضور پیدا کرد، درباره وضعیت بازگشایی مجدد سینماها و اکران فیلم‌ها گفت: از اول تیرماه قرار است سینماها با ضوابطی که ستاد ملی کرونا تایید کرده و با ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی شود. عمده این قوانین رعایت پروتکل های بهداشتی است که نحوه سانس بندی، نحوه ورود و خروج در ۱۵ بند تدوین شد.

وی افزود: کسانی که اعضای یک خانواده هستند در کنار هم نشسته و سایر افراد با فاصله در سالن سینما به تماشای فیلم می‌نشینند. همچنین که در زمانی که افراد تصمیم به خرید بلیت دارند هم این محدودیت قرار داده شده است. سازوکارهای نظارتی و اجرایی توسط ادارات ارشاد در شهرها نیز انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی با اشاره به اکران فیلم‌ها عنوان کرد: از اول تیرماه، ۷ فیلم اکران می‌شود که شامل ۵ فیلمی است که از اسفند اکرانشان متوقف شد و ۲ فیلم جدیدی که قرار است به نمایش دربیایند.

وی اضافه کرد: کارگاهی برگزار شد که مدیران سینمایی و کارکنان آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

نجفی درباره اکران آنلاین فیلم‌ها تاکید کرد: باتوجه به شرایطی که کرونا تحمیل کرد یکی از راه‌ها اکران آنلاین بود. موضع سازمان سینمایی حمایت از اکران آنلاین بود و اکنون ۴۰ فیلم متقاضی اکران هستند که نشان دهنده استقبال از این نوع اکران بوده است. در واقع سه هفته زمان مقرری نمایش است که تا یک ماه هم سقف اکران آنلاین وجود دارد.

این مدیر با اشاره به محرومیت ۶ ماهه فیلم‌های انصرافی تشریح کرد: درباره محرومیت ۶ ماهه فیلم‌ها در صورت انصراف، باید بگویم که آیین‌نامه به صراحت گفته که اگر فیلمی قرارداد منعقد کند و پس از قرارداد بگوید اکران نمی‌کنیم باید ۶ ماه از اکران محروم بماند.

وی افزود: باتوجه به اینکه از اول تیر سینماها بازگشایی می‌شوند، اکران آنلاین ادامه می‌یابد. برخی فیلم‌ها که در اکران آنلاین موفق‌تر هستند و پشت صف اکران هستند در این سامانه‌ها و به صورت آنلاین اکران خواهند شد زیرا فضای اکران آنلاین برای آن‌ها مناسب‌تر هست.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در پایان تصریح کرد: با بازگشایی سینماها همه موارد بهداشتی رعایت می‌شود. فاصله سانس‌ها برای ضدعفونی سالن‌ها بیشتر شده تا همه با خیالت راحت به سینماها بیایند و چرخه اکران به خوبی حرکت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع