X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

سلاخی سبک زندگی اسلامی-ایرانی در کشتارگاه جنون و خشونت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «کشتارگاه» از نوع شروع و از نوع طراحی پوستر تا کیفیت فرمی‌اش، همگی مؤید «نمادین» بودن فیلم است. در این میان بد ماجرا این اینجاست که مدیران جشنواره فجر و عده‌ای از منتقدین، تلقی «رئالیسمی» بودن از امثال این فیلم‌ها دارند، درحالی‌که با یک نگاه ساده و به‌دوراز قضاوت، می‌توان فهمید که این اثر، از اسم تا رسمش، نمادین و «لایه گون» است.

حمید خرمی/ فیلم سینمایی «کشتارگاه» نام چهارمین فیلم عباس امینی است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با ادعای فیلم اول کارگردان و در بخش نگاه نو جشنواره به نمایش درآمد. این اثر سینمایی از نوع شروع و از نوع طراحی پوستر تا کیفیت فرمی‌اش، همگی مؤید «نمادین» بودن فیلم است. در این میان بد ماجرا این اینجاست که مدیران جشنواره فجر و عده‌ای از منتقدین، تلقی «رئالیسمی» بودن از امثال این فیلم‌ها دارند، درحالی‌که با یک نگاه ساده و به‌دوراز قضاوت، می‌توان فهمید که این اثر، از اسم تا رسمش، نمادین و «لایه گون» است و قطعاً اثر نمادین نمی‌تواند واقعی و مستند باشد و یا حتی به واقعیت ملموس زندگی مردم هم نزدیک شود. بلکه اثر نمادین، زاییده تخیلات خود کارگردان است که با وجوه تکنیکی، بُن‌مایه سینمایی پیدا می‌کند.



پُرواضح است که هر تصویر خوش لعاب و خوش ساختی، لزوماً واقعی نیست؛ حتی فیلم به رئالیسم هیچکاکی، یا تعلیقی از جنس سینمای «برسون» و… نزدیک نشده است که این نوع از رئالیسم، با تعلیق و یا قصه، پیرنگ خود را جلو می‌برد، درحالی‌که «کشتارگاه» به‌جای تعلیق از «غافلگیری» و به‌جای قصه هم از مؤلفه‌های ضد قصه استفاده می‌کند، بلکه ضد تعلیق و حتی ضد قصه و حتی ضد معنویت عمل می‌کند و به‌نوعی به‌جای جراحی روح، سلاخی روح می‌کند!




بر این اساس فیلم سینمایی
«کشتارگاه» نه اثری
نئورئالیسم (
Neorrealism
) است تا منتقد وضعیت فقر و وازدگی باشد، و نه
آوانگارد (
Avant-garde
) است تا تفکر و سبک خاصی را به ارمغان بیاورد و حتی
رئالیسم (
Realism
) هم محسوب نمی‌شود زیرا نفی‌کننده عاملیت علت و معلول است. چه اینکه فیلم‌نامه ضعیف کار هم مؤید همین نکته بوده و چه اینکه فیلم،
سمبولیسم (Symbolism) هم محسوب نمی‌شود زیرا فاقد جزئیات است و ضعف قصه را خواسته است با تکنیک جبران کند.



مبتنی بر این دیدگاه، فیلم سینمایی «کشتارگاه» اثری بر بستر «جعل ظاهر بر باطن» است و نگاه توریستی و انضمامی به مظاهر انسان و سینما دارد. اثری که کاملاً یک زیست تصنعی سینمایی محسوب می شود و از این جهت به‌جای پل زدن با واقعیت، صرفاً به آن قلاب میزند تاکمی واقعی و رئالیست بودن را به یدک بکشد و خود را به گونه ای موجه جلوه دهد.



فیلم سینمایی «کشتارگاه» در واقع بزک کردن یک سطل زباله‌ای از تقدیرگرایی و خشونت آنومی جوانان و اثری به شدت زامبی پرور است که متاسفانه حتی بویی از هنر ناب و زیبا نبرده است؛ دُرست مانند همان سکانس چندش حمام کردن جناب متولی با بازی مانی حقیقی که موهای بدن عرق کرده را با اسپری خوشبوکننده، خوشبو می‌کند!



فیلم سینمایی «کشتارگاه» سعی دارد تا یک خراب شهر سینمایی با دیستوپیا را نشان ‌دهد. خراب شهری که متأسفانه به‌واسطه بازنمایی برخی معضلات اقتصادی چند سال اخیر، آنارشی و خشونتش را به‌کل جامعه سرایت داده و تصویرسازی خود را به کُلیت فضای موجود در جامعه اسلامی ایران سرایت می دهد و تلاش می کند تا قواعد تصویرسازی خود را به اجزا حاکمیتی تعمیم بخشیده و متولیان کشور را در قالب متولی کشتارگاه ترسیم نماید.



اینگونه است که می توان فیلم سینمایی «کشتارگاه» را یک متلک گُل‌درشت سیاسی دانست و از این جهت به عنوان مثال سکانسی که امیر در اهواز، در غروب خورشید داخل قطار است و سپس نمایی از گوسفندان کنار چاه نفت می‌بینیم که پشت سر دو الاغ سفید در حال حرکت‌اند؛ تصویری کاملا نمادین که در بهترین حالت می تواند ذهنیت گوسفند بودن ملت و پیروی ایشان از الاغ ها را دلالت نماید. مردمی که با وجود منابع مادی سرشار به خاطر پیروی از الاغ ها در شرایط تحریم، همچون گوسفند به‌زانو درآمده‌اند!



فیلم سینمایی «کشتارگاه» توهمی از یک فضای ماتریالیستی و جبرگرا، در یک مسلخ خونین و خطرناک است که در این توهم شیطنت‌آمیز، مردم بزرگ‌ترین قربانیان بوده و به ‌مثابه گوسفندانی در کشتارگاه که تدریجاً به قتل رسیده و پول و خون آن‌ها نردبانی برای به قدرت رسیدن متولیان می‌شود.




داستان فیلم سینمایی
«کشتارگاه» به قاچاق دلار اختصاص دارد و صاحب کشتارگاهی به نام
متولی را به تصویر می‌کشد که سه نفر از کارگران خود را در سردخانه کشته و اکنون به کمک نگهبان و پسر
امیر او اقدام به دفن آنها می‌نماید. از سوی دیگر، متولی در شرایط تلاطم بازار دلار و طلا در حال قاچاق گوشت و دریافت عرض آن از مرزهای جنوب کشور است تا از این طریق بدهی‌های خود را صاف کند؛ درواقع او دلارهای خود را به تهران منتقل نموده و در قالب حواله، در بازار آزاد و بورس‌های گاراژی به فروش می‌رساند.



مهندس «متولی» موجودی رذل و بداخلاق و البته با ظاهری مذهبی و خیر است که با سرمایه بادآورده، بر مردم آقایی می‌کند و با وجود اینکه دوربین نظاره‌گر، در قالب دوربین‌های مداربسته، حرکات وی را ثبت می‌کنند، اما آن‌قدر صاحبِ سرمایه و قدرت هست، که به‌راحتی هرگونه سندی بر ضد خود را معدوم سازد و هیچ پلیس و قانونی هم حریف او نباشد. او، در این مسلخ مملو از دوربین با دیگر مسئولان کشور بر سرِ تقسیم قدرت همواره در جدال است و شغل ثابتش اختلاس و معاملات ارزی غیرقانونی و درنتیجه گران کردن کالاهای مصرفی مردم است.



اما قاعده دنیا در فیلم سینمایی «کشتارگاه» قاعده بی‌قانونی و شورش است و به یک تعبیر، ‌ در این اثر سینمایی با یک «زامبی لند» مواجهیم! که تمام افراد فیلم وحشی هستند و در یک ماکتی از آنارشی و کابوس، مسخ‌شدگی و جنون و… همگی دارند به سمت کشتارگاه می‌روند.



در فیلم سینمایی «کشتارگاه» هیچ سیر تحولی در کاراکترها وجود ندارد، حتی «امیر» یا همان پسر آرمان‌خواه معترض که شخصیتی فداکار است و از فرانسه دیپورت شده و اکنون پس از کمک به متولی در سر به نیست کردن جنازه‌ها موردت وجه او قرارگرفته و به‌ نوعی نوچه و دستیار او می‌شود. فرایندی که به صورتی نمادین با حضور او در گروه فوتبال سالنی متولی آغاز می‌شود و در ادامه به‌ عنوان گماشته او در تزریق دلار به بازار و کنترل‌کننده قیمت و قاچاقچی ارز و … ادامه مسیر می‌یابد و به نوعی سیر فیلم درباره این است که «امیر» چگونه به زامبی تبدیل‌شده است. و از این جهت در واقع پیام «کشتارگاه» این است که حتی اگر معترض باشی، درنهایت فاسد و به جزئی از سیستم فاسد تبدیل می‌شوی!




بر این اساس در
ایران زامبی لندی که در
«کشتارگاه» به تصویر کشیده شده است؛ هیچ مزیت و پیشرفتی وجود ندارد؛ هیچ‌کس بر ضد فرد دیگر نیست و همه در یک راستا هستند، درواقع همه قربانی هستند؛ همه‌چیز چندش‌آور و مهوع و چرک و کثیف است. پس هرچند در نهایت همین
«امیر» در
«کشتارگاه» است که
متولی را در اختیار
خانواده هاشم و دختر او بانام
اسرا به ‌عنوان نماد قوم عرب قرار می‌دهد تا ایشان را به سزای اعمال خود برساند؛ اما
ایران بی‌رحم فیلم، مانع از هرگونه بروز رستگاری و عاقبت‌به‌خیری می‌شود. حتی
دختر هاشم با بازی
باران کوثری هم نمی‌تواند به نماد
نفس لوامه امیر تبدیل شود.



یادمان باشد که «امیرِ کشتارگاه» یک خلاف‌کار معترف به تبهکاریِ خود در اروپای متمدن است و این در حالی است که شاید به باور ناتورالیسم سیاهِ سازنده، شرقی‌ها و بالاخص ایرانی ها همواره چندین درجه حیوان‌تر از غربی‌ها، و جهانِ متمدنِ غرب همواره بافاصله زیاد متمدن‌تر از جوامع دیگر است. بنابراین «امیرِ کشتارگاه» به عنوان نماد جواد ایرانی اگرچه می‌تواند غربی‌ها را دوست داشته باشد، اما هرگز قادر نیست متمدن رفتار کند، و به مهد آزادی یعنی فرانسه هم که پا می‌گذارد، خلاف‌کار از آب درمی‌آید!



این در حالی است که فیلم سینمایی «کشتارگاه» به وضوح بر مخاطب سینمایی خود حقنه می نماید که همین عقبة تمدنی امیر است که به‌ موجب آن، مردم کشورش در چنین کشتارگاهی گرفتار آمده و کاری از دستشان برنمی‌آید و این همان لگدمال کردن کرامت و عزت‌نفس یک ملت است، که به وی وسوسه می‌شود. درنتیجه چاره‌ای جز سرتاپا غربی شدن، برای رهایی از این وضعیت نمی‌یابد و در این راستا نخستین راهکاری که توسط کشتارگاه به مخاطب توصیه می‌شود، همکاری با اعراب، برای به دام انداختن و سپس قتل فوری متولی است و این گونه می باشد که فیلم از ظرفیت گُسل قومی برای نیل به این هدف استفاده می‌کند.




به عبارتی دیگر می توان بستر فیلم سینمایی
«کشتارگاه» را هجمه به
سبک زندگی اسلامی-ایرانی قلمداد نمود که با معاملات قاچاق ارز و گرانی‌ها ظاهرسازی می‌شود. از این جهت در
«کشتارگاه» سبک زندگی منحطی به تصویر کشیده می شود که مردم همچون گوسفندان ایام می گذرانند و در زیر ساتور
متولی منتظر ذبح شدن می باشند. مردمی بیچاره که سبک غذا خوردن، دورهم نشستن و حتی صحبت کردنشان، به‌سان وحوشِ جنگل یا بدتر از آنان می‌ماند؛ پس تا از چنین سبک زندگی پیروی می کنند، لابد حقشان است که قربانی شوند!



البته نکته جالب آن است که نوع نگاه «کشتارگاه» به انسان ایرانی از گونه ای فراگیر برخوردار بوده و از روش تصویرسازی و الکوی نگاه تروپیکالی مستشرقان به ملل اسلامی پیروی می نماید. از این جهت «کشتارگاه» حتی در نوع استفاده از ظرفیت گُسل قومی برای شوراندن انسان ایرانی عرب زبان، سعی می کند تا ایشان را به صورتی مبتذل نشان دهد تا مخاطب سینمایی با خود بیاندیشد که مردمِ این دیستوپیای حیرت‌زا، چه مردم متحجّر، بدبخت و عقب‌افتاده‌ای می باشند!



نوع نگاه «کشتارگاه» به سبک زندگی اسلامی-ایرانی سبب می شود تا اثر در تصویرسازی خود انسان ایرانی را به صورتی یکسان نمایش دهد. زنانِ پوشیده و عُزلت‌گزیده‌ای که هیچ کُنشی در جامعه ندارند و مردان بی‌عرضه‌ای که اصلاً تکیه‌گاه محکمی برای زن و فرزندان بیشمار خود نیستند. پسران خلافکاری که مایه دردسر کشورهای متمدن اروپایی می‌شوند و دختران درون‌مایه‌ای که در ساده‌ترین تعاملات اجتماعی، دچار رفتارهای دوگانه با جنس مخالف‌اند و اینگونه است که از منظر «کشتارگاه» ، ایران اسلامی از هر سو ویران است و یک انسان سالمِ متمدن در آن نمی‌توان یافت! و اساسا سبک زندگی اسلامی نخواهد گذاشت تا این جماعت، به انسان طراز غربی نزدیک شود!




البته با تمام این کینه‌توزی‌ها علیه انسان ایرانی، فقط یک صحنه است که در آن انسان ایرانی، مورد تأیید
«کشتارگاه» قرار می گیرد و آن صحنه‌ای است که در یک نقشة از پیش تعیین‌شده،
متولی به دام افتاده و فوراً به قتل می‌رسد و شاید این همان خواسته نهایی سازندگان اثر از انسان ایرانی باشد تا شورش نموده و متولیان را در درجه ۴۰! به فرجام یخ زدگی رسانند!



مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی نامزدهای نهایی چهره سال «هنر انقلاب»


معرفی نامزدهای نهایی چهره سال «هنر انقلاب»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار «سمفا» با ۴۶۴ سالن سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم از آغاز فعالیت «سمفا» با ۴۶۴ سالن سینما خبر داد و توضیح داد ۲۰۱ سینما با ۴۶۴ سالن به «سمفا» وصل شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با اشاره به اینکه ۲۰۱ سینما با ۴۶۴ سالن به «سمفا» متصل شده‌اند، گفت: در سال گذشته این سینماها نود و دو درصد از فروش سینمای ایران را داشته‌اند و تمام این سینماها در حال حاضر به سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) متصل هستند.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم ادامه داد: با توجه به آنکه بازگشایی سینماها امری داوطلبانه است در شروع به کار مجدد سینماها احتمالاً تعدادی از سینماها و سالن‌ها فعال نخواهند بود، پیش بینی می‌شود سایر سینماها و سالن‌های نمایش فعال نیز در چند روزه آینده به ترتیب درخواستشان به سامانه فروش سمفا ارائه شود و مشکلی برای بلیت فروشی نداشته باشند.

فرجی با اشاره به اسامی فروشنده‌های برخط گفت: این فروشنده‌ها عبارتند از آپ، ایرانتیک، سینما بلیت و سینماتیکت، که مخاطب می‌تواند از هر یک از این ۴ سامانه، بلیت خود را خریداری کند. در چنین شرایطی رقابت این سامانه‌ها نهایتاً به نفع فیلم، سینمادار و مخاطب خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد در مجلس چه گفت؟


وزیر ارشاد در مجلس چه گفت؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاسبی: هنرمندانی که ماهانه دلار به خارج از کشور می فرستند باید کمک حال مردم باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: وظیفه انسان های روی کره زمین کمک به هم نوع است. دین اسلام برای شرعی کردن به این کمک، خمس و زکات و فطریه و… را قرار داده تا کسی که دارد به هم نوع خود کمک کند. کسی که انسان است این را می داند و نمی توان اهالی سینما و سلبریتی ها را از بقیه افراد جامعه منفک کرد و هرکس درآمد بالایی دارد موظف است به هم نوعان خود کمک کند.

بازیگر فیلم های سینمایی «رفقای خوب» و «آسمان هشتم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه فقط حال سینما و سینماگران بد نیست! حال بسیاری از اقشار دیگر جامعه نیز بد است. از کشاورز گرفته تا کارگر و کارمند به سختی روزگار می گذرانند.

وی ادامه داد: در اینکه برخی اهالی سینما  گرسنه هستند و کرایه خانه ندارند شکی نیست! این وظیفه یکایک هنرمندان و مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری و سینمایی است که به این افراد که سال ها برای اعتلای فرهنگ و هنر کشورشان زحمت کشیده اند کمک کنند.

کاسبی خاطرنشان کرد: البته هرکس راضی به دریافت این کمک ها نمی شود! به عنوان مثال بنده طی ۵۰ سال فعالیتم در سینما و تئاتر بارها دعوت شدم که به حج بروم گفتم نمی روم برای اینکه مگر می شود با پول بیت المال سازمان و نهادی مثل وزارت ارشاد یا تلویزیون پول سفر حج مرا بدهد؟ اگر همه مردم از بیت المال نفری یک سهیمه حج داشتند من هم قبول می کردم.

این هنرمند متذکر شد: دولت باید به همه اقشار فقیر کمک کند و اهالی سینما هم جزو آن ها هستند؛ من امیدوارم روزی برسد که شاهد فقر مالی هیچ انسانی در کشورمان نباشیم و همه از حداقل امکانات و درآمد برخوردار باشند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «خوش نشین ها» و «خوش رکاب» در خاتمه اظهاراتش افزود: این سوألات را باید از برخی بازیگران و مجری-بازیگرهای پردرآمد پرسید که خودشان اعلام کردند باید ماهی ۱۵ هزار دلار برای فرزندشان به خارج از کشور بفرستند! این ها باید پاسخ بدهند که چرا کاری انجام نمی دهند؟ این هنرمندان پردرآمد باید در این روزگار کرونایی کمک حال مردم جامعه و سایر همکاران کم درآمدشان باشند و الا بنده و امثال بنده که چیزی نداریم تا بخواهیم به دیگران کمک کنیم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نمایشگاه‌ به صَرف کرونا!


برگزاری نمایشگاه‌ به صَرف کرونا!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعی شدن اکران آنلاین «هایلایت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساسان سالور آخرین وضعیت آماده سازی و اکران آنلاین و عمومی دو فیلم سینمایی که تهیه کنندگی آن‌ها را بر عهده دارد،تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، ساسان سالور تهیه کننده سینما درباره قطعی شدن اکران آنلاین «هایلایت» در گفت وگو با خبرنگاران جوان، گفت: اکران آنلاین این فیلم قطعی است. طی هفته‌های آینده نمایش آنلاین دارد و هم اکنون در حال انجام برنامه ریزی‌های لازم هستیم.

این تهیه کننده با اشاره به کوتاه شدن «سه کام حبس» نسبت به نسخه‌ای که در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، بیان کرد: حدود سه دقیقه از این فیلم را کوتاه کردیم و پس از مساعد شدن وضعیت سینما برای اکران عمومی آن اقدام خواهیم کرد.

«هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی ساسان سالور است که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت و تاکنون موفق به اکران نشده است.

«هایلایت» درامی عاشقانه را با مضمون اجتماعی روایت می‌کند.

پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، الهه حصاری، مینا وحید و جمشید هاشم پور از بازیگران اصلی این پروژه هستند.

محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن پور، متین ستوده و … بازیگران «سه کام حبس» هستند. این فیلم به کارگردانی سامان سالور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد به مجلس فراخوانده شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی فردا، یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابد.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی فردا، یکشنبه بیست و پنجم خرداد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی شرکت می کند. در این جلسه قرار است مسائل فرهنگی و آموزشی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ  ارشاد اسلامی در این جلسه گزارشی از مجموعه اقدامات این وزارتخانه ارائه می دهد. این جلسه اولین دیدار صالحی با نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرانجام زیرمجموعه‌های موسیقایی تعطیل‌شده شهرداری/«مقاومت» اصل است


سرانجام زیرمجموعه‌های موسیقایی تعطیل‌شده شهرداری/«مقاومت» اصل است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرتضی شایسته: فعلا توافق است و نه قطعیت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش توضیح داد: پیشنهاد سازمان سینمایی اکران «خوب بد جلف ۲» و «شنای پروانه» است تا جایی که گفته‌اند سراغ این دو فیلم خواهند رفت. شخصا امیدوارم که تهیه‌کنندگان این دو نیز قبول کنند.

به گزارش سینماپرس، سینمای سال جاری بالاخره قرار است از ابتدای تیرماه با دو فیلم جدید و اکران پنج فیلم قبل از دوران کرونا از سرگرفته شود.

البته هنوز به طور رسمی نام دو فیلم جدید مدنظر برای بازه زمانی پیش رو اعلام نشده اما خبرهای پراکنده حکایت از دو فیلم «خوب، بد، جلف: ارتش سری» و «شنای پروانه» دارد؛ هرچند بنابر گفتگوی آنا با عوامل این آثار، تاکنون صاحبان این دو صراحتا موافقت خود را اعلام نکرده‌اند.

در همین راستا مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با آنا توضیح داد: پیشنهاد سازمان سینمایی اکران «خوب، بد، جلف ۲» و «شنای پروانه» است تا جایی که در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت ارشاد نیز به ما گفتند که سراغ این دو فیلم خواهند رفت.

وی افزود: هنوز قطعی نشده و بنابراین قرار است در این هفته با صاحبان این دو پروژه صحبت کنند بلکه برای نمایش این دو اثر به توافق برسند. به نظرم شرایط خوبی برای اکران دارند و شخصا امیدوارم که قبول کنند.

گفتنی است بازگشایی سالن‌های سینما پس از سه ماه تعلیق در پی شیوع کرونا از ابتدای تیرماه کلید خواهد خورد و بدین شکل نیز اکران سال ۹۹ رسما آغاز خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع