X

Archives خرداد 1399

دفتر سینمایی

ای‌آر رحمان آهنگساز و تهیه‌کننده‌ «آدم بی‌سرزمین» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آهنگساز سرشناس هندی و سازنده موسیقی فیلم «محمد رسول الله» درباره پروژه جدیدش صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، ای‌آر رحمان آهنگساز برنده جوایز اسکار، بفتا و گرمی که برای «میلیونر زاغه‌نشین» برنده جوایز مختلفی شد، به عنوان آهنگساز و یکی از تهیه‌کنندگان به فیلم «آدم بی‌سرزمین» ملحق شده که ساخته مشترک ایالات متحده، هند و بنگلادش است.

این فیلم که توسط مصطفی سرور فاروقی فیلمساز شناخته‌شده بنگلادشی سازنده فیلم «بعد از ظهر شنبه» کارگردانی شده، داستان مردی اهل جنوب آسیا را تعریف می‌کند که با زنی استرالیایی در آمریکا آشنا و زندگی‌اش پیچیده می‌شود.

رحمان گفت: زمان همیشه باعث متولد شدن دنیاها و ایده‌آل‌های جدید می‌شود. دنیای تازه متولد شده چالش‌های جدید و داستان‌های جدید برای تعریف کردن دارد. این چنین داستانی است.»

نوازالدین صدیقی بازیگر هندی فیلم «بازی‌های مقدس» در کنار مگان میچل بازیگر تئاتر استرالیایی بازیگران اصلی این فیلم هستند. این نخستین تجربه بازیگری سینمایی میچل و تاهسان رحمان خان موزیسین و بازیگر بنگلادشی خواهد بود.

زبان این فیلم که در آمریکا، استرالیا و هند فیلمبرداری شده تا حدود زیادی انگلیسی است و مقداری دیالوگ به هندی و اردو هم در آن وجود دارد. صدیقی گفت: تجربه فیلمبرداری این پروژه چالش‌برانگیز اما لذت‌بخش بود. درخشش ای‌آر رحمان مسلماً این فیلم را غنی‌تر می‌کند.

«آدم بی‌سرزمین» در سال ۲۰۱۴ برنده بورسیه فیلمنامه‌نویسی جوایز اسکرین آسیا اقیانوسیه شد و بخشی از بازار پروژه آسیایی فستیوال فیلم بوسان بود و همان سال در بازار فیلم هند به عنوان بهترین پروژه انتخاب شد.

شریهاری ساته تهیه کننده نیز به ورایتی گفت: من و فاروقی نخستین بار درباره این فیلم در بازار فیلم سال ۲۰۱۴ صحبت کردیم. بین آن موقع و حالا، فیلم بسیار مرتبط‌تر به زمانه شده چون به این مسئله توجه دارد که آسیب‌پذیر بودن به عنوان فردی در این دنیای گسسته از نظر نژادی به چه معنی است.

مراحل پس از تهیه فیلم به صورت همزمان در آمریکا، هند و بنگلادش در حال انجام بود اما به صورت موقت به خاطر پاندمی کروناویروس متوقف شد.

فیلم «۹۹ نغمه» که نخستین تجربه تهیه‌کنندگی ای‌آر رحمان بود، سال گذشته در بوسان به نمایش درآمد و حالا منتظر است پس از پاندمی کرونا روی پرده‌های سینما برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رقابت شرکت کنندگان «فن آورد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسابقه تلویزیونی «فن آورد» با نگاه متفاوت و کارشناسانه به کسب و کارهای استارتاپی، از ۱۷ خرداد ماه و هفته ای دو بار روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، در هر قسمت از مسابقه تلویزیونی «فن آورد»، ۷ شرکت کننده با تجربیات مختلف در حوزه های معماری، الکترونیک، سرمایه گذاری هوشمند، طراحی هویت بصری، طراحی بسته بندی، تبلیغات، طراحی کاراکتر، رشته کارآفرینی و … شرکت می کنند و در هر قسمت سه داور طرح ها و ایده های شرکت کنندگان را ارزیابی و برنده نهایی را اعلام می نمایند.

«فن آورد» فرصتی است تا صاحبان ایده ها با یکدیگر به رقابت بپردازند. استعدادیابی و کارآفرینی از جمله اهداف این مسابقه تلویزیونی است.
موضوع قسمت اول این مسابقه به حوزه معماری، قسمت دوم رقابت در حوزه گرافیک و تبلیغات بود و قسمت سوم این مسابقه تلویزیونی امشب ( ۲۴ خرداد ماه) با حضور دکتر قمری و دکتر میرطاهری و خانم مهندس یشمی به موضوع طراحی رابط کاربری (ui design) که جزو علاقه‌مندی‌های پرطرفدار حوزه‌ی گرافیک می‌باشد، به روی آنتن شبکه‌ چهار سیما می‌رود.
اجرای این مسابقه تلویزیونی را آرش سروری برعهده دارد و علی ضیایی به عنوان گوینده با این برنامه همکاری می کند.
«فن آورد» به تهیه کنندگی علی اقتدارپرور محصول گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که دو روز در هفته روزهای شنبه و چهارشنبه ساعت ۲۱ از شبکه دانایی پخش می شود. محمد حسین عبدالهی مجری طرح و محسن حسینی کارگردان این مسابقه تلویزیونی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تک آهنگ «حوالی بی من» با صدای پوریا اخواص منتشر شد


تک آهنگ «حوالی بی من» با صدای پوریا اخواص منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موسیقی پاپ» صاحب رشته دانشگاهی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با امضای تفاهم‌نامه میان یک موسسه تهیه و تولید آثار موسیقایی با یکی از مراکز آموزش علمی کاربردی، «آهنگسازی پاپ» برای اولین‌بار صاحب یک رشته دانشگاهی شد.

به گزارش سینماپرس، آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران با مؤسسه فرهنگی هنری «آوازی نو» امروز شنبه بیست و چهارم خرداد ماه با حضور مدیران این دو مجموعه دانشگاهی و موسیقایی برگزار شد.

نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر و از مدرسان موسیقی دانشگاه علمی کاربردی، در ابتدای این نشست خبری با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه بیان کرد: ما در حوزه موسیقی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم. یکی از این معضلات موضوع مدرک‌گرایی است که بر روی خروجی حوزه موسیقی بازدهی چندانی ندارد. زیرا تمام نکاتی که در دانشگاه‌ها موردبررسی و آموزش قرار می‌گیرند، متعلق به سال‌ها قبل بوده که دیگر به‌روز نیستند. این منابع از جهت غنای علمی نیز دچار ایرادها و معایب زیادی است که باید درباره همه آن‌ها بازنگری کرد.

این هنرمند موسیقی ادامه داد: متأسفانه کتاب‌های مرجع آموزش موسیقی در دانشگاه، به هیچ عنوان به‌روز نیستند و همین موضوع موجب بروز ضعف‌هایی شده که آثار موسیقایی را تبدیل به موسیقی‌های به اصطلاح فست فودی کرده که اصلاً به صلاح دانش آموزان و دانش آموختگان این چارچوب نیست.

این مدرس دانشگاه افزود: تمام تلاش من در دانشگاه علمی کاربردی این است که همه بچه‌ها با تمام وجودشان کار کنند و قطعاً این تلاش‌ها موجب می‌شود که موسیقی ایرانی در تمامی جوانب با پیشرفت‌های محسوسی رو به رو شده و تبدیل به یک جریان کاربردی در عرصه‌های هنری شود. این همان نکته‌ای است که در تفاهم نامه‌های این چنینی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی استعدادها برای ورود به بازار کار

سوسن تقی‌پور مدیر مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران نیز در ادامه این نشست رسانه‌ای گفت: فکر می‌کنم اجراهای مرکز آموزش علمی کاربردی واحد ۴۶ نشان داده که می‌تواند حوزه صنعت و هنر را به حوزه اشتغال پیوند دهد. ما در این زمینه کارهای زیادی را انجام داده‌ایم تا بتوانیم در رسالت شناساندن هنر در بازار کار فعالیت‌های متعددی را انجام دهیم. در این راه شناسایی درست استعدادها برای ورود به بازار کار و صنایع خلاق به ویژه حوزه موسیقی مهم‌ترین رویکرد ماست. کما اینکه اکنون برای وارد کردن موسیقی پاپ نیز موفق شدیم به این تفاهم‌نامه‌ای که امروز شاهد به امضا رسیدن آن هستیم، برسیم.

وی ضمن تشریح برنامه مرکز علمی کاربردی واحد ۴۶ به اضافه شدن رشته «آهنگسازی پاپ» در این مرکز دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این رشته تاکنون در هیچ مرکز دانشگاهی تدریس نشده و ما تلاش کردیم تا به واسطه نیازی که در جامعه پیرامون موسیقی پاپ وجود دارد از طریق دانشگاه خودمان رشته «آهنگسازی پاپ» و کارشناسی «آواز ایرانی» را به تصویب برسانیم. این رشته‌ها از مهرماه سال جاری در دانشگاه ما آغاز می‌شود و این نکته را هم لازم است بگویم که برای به نتیجه رسیدن این شرایط، فشار زیادی را متحمل شدیم.

تقی پور افزود: آنچه موجب شد امروز شاهد به امضا رسیدن یک تفاهم‌نامه با جریان حرفه‌ای موسیقی پاپ کشور باشیم، نیاز بدنه حرفه‌ای به تحصیلات دانشگاهی افراد و اشتغال‌زایی برای دانشجویانی بود که بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه‌ای برای انجام کار نداشته باشند.

باید از ابتذال جلوگیری کنیم

سید حسن اردستانی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری «آوازی نو» هم در این نشست تصریح کرد: از زمانی که ما مؤسسه آوازی نو را تأسیس کردیم رسالتی داشتیم که بتوانیم اولاً استعدادها را شناسایی کرده و بعد با ایجاد بسترهای مناسب آنها را به سمت موسیقی صنعتی پیش ببریم. امروز قطعاً شرایط موسیقی در کشور ما دچار تغییراتی شده که می‌بایست با این شرایط فرهنگ‌سازی کرده و از ابتذال جلوگیری کنیم. به همین منظور با توجه به اینکه شناسایی استعدادها و آموزش آن‌ها برای ما از درجه بسیار مهمی برخوردار است، تصمیم گرفتیم با مرکز علمی کاربردی واحد ۴۶ وارد مذاکره شویم که نتیجه آن امضای این تفاهم نامه شد.

وی بیان کرد: این نگاه ما یک نگاه دغدغه‌مندی است که لزوم آموزش در موسیقی پاپ را برای ما بسیار با اهمیت جلوه‌گر می‌کند. ما امروز موسیقی به نام سرگرم‌کننده داریم که اگر بتوانیم این موسیقی را با مشورت کارگروه‌های دانشگاهی ترکیب کنیم قطعاً شرایطی پدید می‌آید که به موسیقی مبتذل ورود نکنیم. ما با این شرایط در تلاشیم تا نگاه شنیداری مردم را ارتقا دهیم و قطعاً با کارگروهی که اکنون با این تفاهم‌نامه آغاز می‌شود امیدوارم به اهداف خود برسیم. ما امروز وارد یک راه طولانی شده‌ایم که در بلندمدت باید نتیجه بدهد و من بسیار خوشحالم با راه اندازی رشته آهنگسازی موسیقی پاپ شرایط جدیدی برای این نوع دیدگاه پدید آمده است.

تشکیل کارگروه مشترک در حوزه‌های فرهنگی، طراحی برنامه‌های مشترک، ساخت تولید و تیزرهای تبلیغاتی کنسرت‌ها توسط دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ و مشارکت در شناسایی و افراد مستعد در حوزه موسیقی به مؤسسه آوازی نو بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گفت‌وگوی عبدالوهاب شهیدی با عود


گفت‌وگوی عبدالوهاب شهیدی با عود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه فلسطین میزبان نمایشگاه «نقش خود» می‌شود


موزه فلسطین میزبان نمایشگاه «نقش خود» می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«داودنژاد» با «متل قو» به سراغ شبکه نمایش خانگی می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا داودنژاد در روزگار کرونایی مشغول نگارش فیلمنامه «متل قو» است و اعلام کرد برای اکران «مصائب شیرین ۲» تصمیم را به شرکای فیلم واگذار کرده است‌.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان سینما در گفت‌وگویی با ایسنا درباره سرنوشت اکران «مصائب شیرین ۲» و اینکه آیا تصمیم به اکران آنلاین آن دارد یا خیر؟ توضیح داد: تا وقتی سالن‌های سینما باز بودند که «مصائب شیرین ۲» فرصتی برای نمایش پیدا نکرد. در شرایط حاضر هم قبلا اعلام کردم تصمیم را به شرکای فیلم در فیلمیران و فارابی واگذار کرده‌ام.  

وی افزود: بی تردید اکران آنلاین اگر از جهت زیر ساخت اینترنتی و امنیت بازار و معرفی و تبلیغ فیلم‌ها درست عمل کند به مخاطبان فراوانی در سطح کشور دست پیدا خواهد کرد و شرایط برای تولید و توزیع نمایش فیلم‌های ایرانی دگرگون می‌شود.

داودنژاد خاطرنشان کرد : عمده بازار سالن ما در واقع محدود به تهران و ۱۰-۱۲ شهرستان است، اما اکران آنلاین در سراسر کشور می‌تواند مخاطب داشته باشد. نمی‌دانم چرا تا به حال مدیریت دولتی و صنفی سینما برای سروسامان دادن به اکران آنلاین اقدام جدی و هماهنگ نکرده‌اند. ما هنوز حتی به فهرست روشنی از فیلم‌های متقاضی و در حال نمایش دسترسی نداریم و آمار فروش فیلم‌ها نیز اطلاع رسانی شفاف نمی‌شود.

وی در در ادامه درباره سریالی که قرار بود پیش‌تر برای شبکه نمایش خانگی بسازد، توضیح داد: بله چند بار صحبت شد و قرار بود سریالی برای نمایش خانگی بسازم که نشد. اما این بار سراغ موضوعی رفته‌ام که سی، چهل سال است با آن سروکار دارم و امکانات آن در دسترسم است. این بار تصمیم دارم در باره شهری که ده‌ها سال است به آن رفت و آمد دارم و از پارسال مخصوصا در شرایط کرونا ساکن آن شده‌ام فیلم بسازم؛ شهری که با اهالی و کسبه آن اشنا و دوست هستم و فیلم‌های مختلفی را در آن ساخته‌ام و اکنون در صدد هستم سریالی را در آنجا کلید بزنم که دامنه آن تا چالوس و تنکابن و روستاهای کوهستانی دو هزار کشیده می‌شود. حتما متوجه شده‌اید که درباره سلمان‌شهر یا متل قو صحبت می‌کنم.

این کارگردان در ادامه خبر داد که در حال نگارش فیلمنامه «متل قو» است و اضافه کرد: سریال «متل قو» به سرگذشت اولین شهر ساحلی توریستی ایران می‌پردازد که در پیش از انقلاب به دست «جمشید جوانشیر» بنیان گذاشته شد و همچنین از روزگاران امروزی آن حکایت می‌کند که هنوز مورد علاقه و توجه مردم است و در ایام تعطیل از همه جای ایران و مخصوصا تهران به سمت آن سرازیر می‌شوند و در دهه اخیر با تاسیس یک هتل پنج ستاره ساحلی و هجوم همه برندهای پرآوازه تحولات سریعی در معماری و ساخت و ساز و شیوه‌های زندگی و سلوک فردی و جمعی این شهر اتفاق افتاده است و اکنون می‌تواند فضا و زمینه مناسبی را برای تولید یک سریال مفصل و طولانی اجتماعی و خانوادگی فراهم کند.

او در باره نوع داستان‌ها و حال هوای سریال گفت: فیلم‌های مصائب شیرین، هوو، تیغ زن، کلاس هنرپیشگی، مرهم، روغن مار و فِراری از جمله فیلم‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان نمونه‌های دور و نزدیکی از ماجراهای این سریال باشند.

داودنژاد یادآور شد که اکنون مشغول طراحی و نگارش فیلمنامه این سریال است و تلاش می‌کند تا پاییز آن را برای تولید آماده کند. چنانکه از توضیحات او بر می‌آید وقایع  سریال «متل قو» در حاشیه دریای خزر و جغرافیای چالوس، نمک‌آبرود، متل قو، نشتارود، عباس‌آباد، تنکابن و منطقه کوهستانی دو هزار می‌گذرد.

نقش های اصلی سریال «متل قو» توسط بازیگران حرفه‌ای و نام آشنا ایفا خواهد شد و سایر نقش‌ها را بازیگران آشنای فیلم‌های دیگر داودنژاد و بازیگران منطقه و نابازیگران محلی به عهده خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موسیقی پاپ» صاحب رشته دانشگاهی شد/ انتقاد از معضل مدرک‌گرایی


«موسیقی پاپ» صاحب رشته دانشگاهی شد/ انتقاد از معضل مدرک‌گرایی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«۷۷ ساعت» پاییز به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «۷۷ ساعت» به کارگردانی سعید ابوطالب در فصل پاییز به تلویزیون می آید.

به گزارش سینماپرس، مستند مسابقه جدید سعید ابوطالب با عنوان «۷۷ ساعت» یک مسابقه مهارتی و ماجراجویانه است که برای کشف خلاقیت ها و مهارت های جوانان مستعد برگزار می شود.

«۷۷ ساعت» یک مسابقه شامل بخش های میدانی و استودیویی است و تابستان امسال توسط یک گروه بزرگ تولید می شود تا پاییز به آنتن برسد.

ابوطالب تاکنون با تیمی از بازیگران سینما و تلویزیون به توافق رسیده و مرحله پیش تولید جلو می رود، همچنین شرکت کنندگان نیز طی فراخوانی ثبت نام می کنند و برای حضور در مسابقه در کنار چهره ها انتخاب خواهند شد.

در «۷۷ ساعت» ۲ بازیگر به عنوان مجری – داور و ۹ بازیگر نیز به عنوان شرکت کننده در مسابقه حاضر خواهند شد. تیمی متشکل از تکنسین ها و بازیگران نیز داوری مسابقه را برعهده خواهند داشت.

ابوطالب که این روزها «شام ایرانی» را در شبکه نمایش خانگی و مسابقه «هفت روز و هفت ساعت» را در شبکه نسیم دارد، سال ۹۱ مسابقه «سرزمین دانایی» را به عنوان اولین رئالیتی شو در تلویزیون داشت.

این مجموعه برای ۲ سال پیاپی (سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲) در جشنواره اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا-اقیانوسیه به عنوان فینالیست برگزیده شد. این مسابقه در دومین جشنواره جام جم در سال ۱۳۹۱ نیز برنده ۲ جایزه بهترین مسابقه تلویزیونی و بهترین خلاقیت و پژوهش در بخش مسابقات تلویزیونی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری مسابقه «بهترین عکس من از ایران» در بلغارستان


برگزاری مسابقه «بهترین عکس من از ایران» در بلغارستان

مشاهده خبر از سایت منبع