X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

رئیسیان: طرح ارائه شده برای حذف پروانه ساخت باعث ایجاد انحصار به صورت قانونی می شود/ چرا انتظامی به وعده یکپارچه شدن تهیه کنندگان عمل نکرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا رئیسیان تهیه کننده و کارگردان سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف پروانه ساخت وجود دارد گفت: طرح ارائه شده برای حذف پروانه ساخت باعث ایجاد انحصار به صورت قانونی می شود؛ این عمل اشتباه است و بعدها زحمت بسیاری لازم دارد تا انحصار به وجود آمده جمع شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: این طرح زمانی می تواند درست باشد که نظارت پیش از تولید برای همه آثار به صورت یکسان حذف شود نه اینکه کمیت تولید برخی دفاتر سینمایی بتواند برگ برنده ای برای عدم درخواست پروانه ساخت برای فیلم های شان شود که این امر اصالت دادن به سرمایه است! ما در زمان مدیریت آقای ایوبی شورای راهبردی تشکیل دادیم که ۸-۹ بیانیه هم صادر کرد که در نوع خود بسیار مترقی و پیشرو بود و یکی از بیانیه های ما در آن زمان در خصوص حذف پروانه ساخت آثار سینمایی برای همگی عوامل شناخته شده سینما بود که بعد از فوت زنده یاد علی معلم این شورا تعطیل شد.

وی ادامه داد: آقای حیدریان نیز در زمانی که مدیریت سازمان سینمایی را بر عهده داشتند نظام نامه تهیه کنندگی را تدوین کردند که قدم اول آن یکپارچگی تهیه کنندگان و بعد از آن غربال تهیه کنندگان حقیقی و تشکیل کمپانی ها بود؛ در واقع هدف ایشان بر این امر بود که ما باید به شکل نظام تهیه کنندگان کمپانی محور برویم و از این رو گروهی را تشکیل دادند که بتوانند تهیه کنندگان را به صورت یکپارچه گرد هم آورند.

این سینماگر افزود: در آن دوران چند جلسه برگزار شد و یک پیش نویس هم در این خصوص نوشته شد که بنده فکر می کنم آنچه به تازگی منتشر شده بخشی از آن نظام نامه تهیه کنندگی یکپارچه است و گویا همچنان اصرار جدی در سازمان سینمایی وجود دارد که به سمت شکل گرفتن کمپانی ها بروند.

رئیسیان با تأکید بر اینکه این ایده نه لزومی دارد و نه شدنی است اظهار داشت: امروزه وضعیت سینما با گذشته تفاوت های بسیاری کرده و حتی کمپانی های بزرگ آمریکایی هم دیگر به شکل سابق کار نمی کنند و کمپانی های کوچک برای تولید پروژه ها با کمپانی های بزرگ تر شریک می شوند و حتی ادغامی هم در آن صورت نمی گیرد؛ در واقع کمپانی های مستقل توسط خود کارگردان و تهیه کننده ها و نویسندگان بهترین فیلم های سال های اخیر را جز فیلم های ابرقهرمانی تولید کرده اند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اینکه امروزه ما بخواهیم از روی نظام قدیم و الگوهای قدیمی برخی کشورها تقلید کنیم کار درستی نیست و منجر به ایجاد انحصار برای افرادی خاص می شود کما اینکه در پخش هم چنین وضعیتی پیش آمد. آنچه مهم است اینکه انحصار نباید شکل قانونی به خود بگیرد و مسئولان سینمایی نباید در پی دامن زدن به انحصارطلبی افرادی خاص در سینما باشند. بی تردید این اتفاق مشکلات را در سینما بیشتر می کند و به هیچ وجه راهگشا نخواهد بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «مردی بدون سایه» و «ریحانه» تأکید کرد: سازمان سینمایی اگر می خواهد پروانه ساخت را حذف کند باید آن را برای یکایک سینماگران حرفه ای و دارای سابقه در صورت تمایل شخصی شان حذف کنند. و کارگردان و تهیه کننده فیلم اول پروانه ساخت بگیرند و به مرور این هم حذف شود چون یکباره نمی شود همه چیز را حذف کرد. اصولاً عده ای برای فرار از مسئولیت ترجیح می دهند دولت پاسخگو باشد این در حالی است که ما در هیچ کدام از شاخه های فرهنگی و هنری نظارت قبل از تولید محصول نداریم و تنها در سینما این اتفاق رخ می دهد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: زمانی که آقای انتظامی مدیریت سازمان سینمایی را بر عهده گرفتند اولین حرف شان یکپارچه شدن تهیه کنندگان بود اما تاکنون و بعد از گذشت چند سال این اتفاق رخ نداده؛ سوألی که پیش می آید این است که چرا انتظامی به وعده یکپارچه شدن تهیه کنندگان عمل نکرد؟

رئیسیان ادامه داد: البته باید بگویم بنده مدافع یکپارچگی آن هم در شرایط فعلی نیستم چرا که اتفاقات بسیار عجیبی در صنوف تهیه کنندگان وجود دارد و هریک از تشکل های تهیه کنندگی صدها عضو دارند که غربال کردن آن ها در آینده می تواند باعث بروز درگیری های زیادی بشود. آنچه مهم است اینکه شاخه های تهیه کنندگی بتوانند با یکدیگر به توافق برسند و شورایی را به عنوان قوه عاقله که اختیار کامل در خصوص تدوین قوانین و اجرای آن داشته باشد تشکیل دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *