X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

هیچ دورنما و چشم‌انداز نزدیک و دورِ درست و روشنی برای مسئولان وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار بود «فردریک» را فروردین امسال روی صحنه ببرد، تأکید دارد در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر اقتصاد و سلامت توأمان باید مدنظر باشد.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌هایش در این روزها به مهر گفت: طی چند سال اخیر رویایی در سر داشتم مبنی‌بر اینکه اثری درباره نادرشاه افشار بنویسم اما این رویا آنقدر ترسناک، پیچیده و دشوار بود که انگار باید منتظر می‌ماندم تا زمان مناسب آن فرا برسد. در طول ۴ سال گذشته درباره تاریخ صفویه و افشاریه مطالعات زیادی کردم و این دوران قرنطینه محبوب و منحوس، مجالی دست داد که بتوانم یکی از دشوارترین نمایشنامه‌های زندگی‌ام را به‌عنوان «نادرشاه» بنویسم و این روزها مراحل آخر نگارش را پشت سر می‌گذارم.

وی ادامه داد: نوشتن درباره نادرشاه کار بسیار سختی بود و نمی‌توانستم سَرسَری و بی‌تامل از کنار آن بگذرم، علی‌رغم اینکه اعتقاد دارم که من فقط یک درام خلق کرده‌ام نه یک کار تاریخی که بخواهم به همه وجوه آن بپردازم اما الان با خیال راحت می‌توانم بگویم که از دست نادرشاه راحت شدم.

نعیمی که قرار بود نمایش «فردریک» را از هفتم فروردین ماه در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه ببرد در این باره گفت: تا این لحظه هزینه‌های زیادی برای ساخت بخش‌هایی از دکور و خرید متریال برای تولید و دوخت و دوز لباس‌های قرن هجدهمی نمایش صرف شده است. ما با کسب مجوز اجرا از یک ماه قبل از عید مشغول انجام فعالیت‌های تبلیغاتی نمایش بودیم که با اتفاقاتی که پیش آمده منتظر هستیم تا شرایط عادی شود.

کارگردان «سقراط» متذکر شد: فعلا منتظر دستورات و تصمیم‌گیری‌های مسئولان برای بازگشایی سالن‌ها هستیم اما هیچ عجله‌ای برای اجرای نمایش نیست چون به هرحال ۲ مبحث سلامت و اقتصاد مباحث مهمی هستند که قبل از بازگشایی تماشاخانه‌ها باید توأمان مورد توجه قرار گیرند. این مساله باید در نظر گرفته شود که چگونه و در چه شرایطی گروه‌ها شروع به کار خواهند کرد. به عنوان نمونه سه ماه از آخرین تمرین‌های گروه ما می‌گذرد و مشخص نیست در صورت باز شدن سالن‌ها کدامیک از بازیگران می‌توانند دوباره با گروه همکاری کنند چون امکان دارد در طول این دوران قراردادهای جدیدی بسته باشند یا متعهد به حضور در قراردادهای قبلی خود شوند که همین مساله به معنای انتخاب بازیگران تازه و تمرین‌های دوباره با آن‌ها است.

نعیمی ادامه داد: مساله دیگر شرایط حضور در تمرین‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که مساله پیچیده‌ای خواهد بود. در روزهای آتی فعالیت مراکز هنری و تماشاخانه‌ها تعریف خاص خودش را دارد چون هنرمندان تئاتر برای تمرین نیاز به فضای گسترده‌ای دارند و در دادن میزانسن موردنظر از دستورالعمل‌هایی که قبلا ابلاغ شده و تاکید بر فاصله یک متری افراد از یکدیگر دارد، نمی‌توانیم پیروی کنیم. در اتاق‌های گریم به خصوص برای نمایش‌های پرپرسوناژ مانند «فردریک» چند نفر به طور همزمان مشغول گریم هستند. شرایط اتاق فرمان و رختکن‌ها و حضور عوامل در این مکان‌ها باید بررسی شود. همچنین شرایط حضور تماشاگران در سالن‌ها مساله مهم دیگری است چون حتی ایده کم کردن ظرفیت سالن‌ها و با فاصله نشاندن تماشاگران ایده مناسبی نیست به این دلیل که هر نقطه از سالن قیمت مشخصی دارد و با این وضعیت در بلیت فروشی و جایگزین شدن مخاطبان با مشکل مواجه خواهیم شد و از همه مهمتر اینکه اجرایی شدن این طرح اصلا به صرفه نیست مخصوصا برای سالن‌های کم ظرفیت.  

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش بیان کرد: مساله سلامت هنرمندان و تماشاگران تئاتر در بازگشایی سالن‌های تئاتری بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه با این شرایط هیچ دورنما و چشم‌انداز نزدیک و دورِ درست و روشنی نه برای ما نه برای مسئولان وجود ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *