سینماپرس: علی نصیریان درباره سریال «برادر جان» بان کرد کریم بوستان نقشی بود که در خودم به دنبالش بودم و به من این هشدار را داد که در روابط مختلف باید جانب حق را رعایت کرد.
به گزارش سینماپرس، علی نصیریان درباره ۲ سریال «میوه ممنوعه» و «برادر جان» که هماکنون در حال پخش از آیفیلماند، با این شبکه گفتگو کرد.
این پیشکسوت تلویزیون و سینمای کشورمان، با بیان اینکه «کریم بوستان» در سریال «برادر جان» نقشی بود که در خودم به دنبال آن بودم، گفت: به نظر من کریم بوستان نمونه بارز از انسانی است که صفات الهی در او تجلی کرده بود. کسی که هم حقطلب است و هم بخشاینده. کریم بوستان به من این هشدار را داد که در روابط مختلف باید جانب حق را رعایت کرد.
وی افزود: «برادرجان» چون در کل مضمونی اخلاقی داشت و فیلمنامه آن به درستی نوشته شده بود و بازیگران آن بهخوبی انتخاب شده بود، بازی در آن را پذیرفتم.
نصیریان با اشاره به اینکه حکایت حاج یونس «میوه ممنوعه» بسیار نزدیک به حکایت شیخ صنعان منطق الطیر است، ابراز کرد: حاج یونس برای من پر از شگفتی بود. این انسان که متدین و معتمد بود بین مردم، عاشق دختر جوانی میشود که همه سرزنشش میکنند.
بازیگر نقش «حاجیونس» در سریال «میوه ممنوعه» اظهار کرد: قبل از «میوه ممنوعه» علاقه شدیدی به این حکایت داشتم و فکر می کنم علاقهام باعث شد که این نقش را بازی کنم.
نصیریان در پایان با اشاره به اینکه حلا که ۲ نقش حاج یونس و کریم بوستان را کنار هم میگذارم، به این میرسم که هر انسانی میتواند در هر جایگاه و موقعیتی خطا کند، گفت: حاج یونس به اشتباه عاشق شد و کریم بوستان باعث اختلاف بین برادران یک خانواده شد؛ ولی نکته جالب این است که هم خداوند بخشنده است و هم این که انسان هر چقدر هم خطا کرده باشد میتواند جبران کند.
سینماپرس: اهالی این بازار سنتی شیفته تماشای این دختر چادری هستند گویی چادر بازاری برای اغوای مردان و ابزا برای ترویج تبرج است و ساحت دختر چادری هیچ تفاوتی با یک فاحشه ندارد.
به گزارش سینماپرس، یکی از ویژگیهای خاص دو دوره متوالی برنامه عصر جدید توجه به موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی است و این برنامه به استعدادهای موسیقی سنتی توجه خاصی دارد و این نقطه قوت با آریا عظیمینژاد آهنگساز و حمیدرضا ترکاشوند شکل میگیرد. ترکاشوند به عنوان خوانندهای تلویزیونی شناخته میشود که موسیقی تیتراژ برنامه ساعت بیست و پنج و سریال «پایتخت۵»، زندگی از نو و چند سریال تلویزیونی دیگر را در کارنامهاش ثبت کرده است.
اما چهره حمیدرضا ترکاشوند در فصل نخست عصر جدید وبه عنوان مربی موسیقی استعدادهای نوظهور شناخته شد و در فصل دوم این برنامه به عنوان مربی استعدادها حضور بیشتری در این برنامه داشت. ترکاشوند حتی با خواندن تیتراژ سریال پایتخت و قطعات موسیقیایی که در چند سال اخیر منتشر کرد، چهره شناخته شدهای در عرصه موسیقی نبود اما عصر جدید زمینهای برای بیشتر شناخته شدن این خواننده در مقام مربی را فراهم آورد.
گروه تازه تشکیل شده «بیحد» که خوانندگی قطعات این گروه را ترکاشوند با عنوان هنری ترکاش، بر عهده دارد، «باهارا» را به عنوان نخستین قطعه رسمی این گروه منتشر کرد. قطعهای که موزیک ویدئوی آن با اندکی تاخیر در فضای مجازی منتشر شد. سپهر وکیلی تدوینگر فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» کارگردانی آنرا بر عهده دارد. وکیلی ورکشاپی به صورت مستمر در مجتمع فنی تهران تحت عنوان کارگاه آموزشی موزیک ویدئو تدریس میکند و برای خوانندگان متعددی موزیک ویدئو ساخته است.
در ساختار موسیقیایی فعلی حجم عظیمی از موسیقیهای تولید شده در شرایط کنونی با ساخت موزیک ویدئو توزیع و شناخته میشوند، اما موزیک ویدئوی «بیحد» تفاوت بسیار عمدهای با بسیاری از موزیک ویدئوهایی دارد که اینروزها در فضای مجازی منتشر میشود.
در اغلب عاشقانه خوانیهای مرسوم حضور یک کاراکتر زن در پیشبرد روایت موزیک ویدئوهای کنونی نقش اساسی را ایفا میکند. این حضور تاثیر پذیرفته از ساختاری است که شبکه MTV در دهه هشتاد میلادی بنا گذاشت و مرزهای موسیقایی را تا ابتذالی محتوایی و ساختاری پیش برد. موزیک ویدئوی «باهارا» از شاخصه حضور محوری کاراکتر زن بهره میبرد، اما نحوه استفاده از موقعیت پرسوناژی در روایت موزیک ویدئوی باهارا کمی متفاوت و ساختار شکن است.
در نماهای آغازین «باهارا»، زنی در صحنه حاضر میشود که کفشهایی به تن کرده که به لحاظ سبک و عرف پذیرفتهشده، با پوشش چادرش کاملا مغایر است. ضمن اینکه فضای یک بازار سنتی در چهارچوب قطعه تصویری باهارا تبدیل به یک شخصیت میشود و محتوای اصلی موزیک ویدئو درباره عبور یک زن چادری از میان یک بازار سنتی است. زن چادر بر سر دارد و در نقطهای ایستاده، موسیقی آغاز میشود و باد شدیدی وزیدن میگیرد. تصویر بعدی چترهای فراوانی را نشان میدهد که روی سقف یک بازار وجود دارد. گروه «بیحد» درون یک خودرو قدیمی نشستهاند و خواننده از آن خارج میشود و دختر جوان چادری در بازار شروع به حرکت میکند.
خواننده با دیده شدن نخستین تصویر از صورت زن این عبارات را میخواند : عزیزا، دلبرا جانا، نگارا، و … این تلقی شکل میگیرد که دختر محجبهای محبوبه مرد اصلی قصه این موزیک ویدئو است.
دختر چادری وارد بازار میشود و در متن موزیک ویدئو ما با توجه بیشمار صاحبان مشاغل مختلف و بازاریان نسبت به این دختر چادری مواجه میشویم. نخستین کسی که برای تماشای دختر چادری از مغازهاش خارج میشود مردی مسن با مویی سپید است.
پیر و جوان، خرد و کلان محو تماشای دختری با پوشش سنتی ایرانی هستند. همه اهالی این بازار سنتی شیفته تماشای این دختر چادری هستند و این ساختار ناخواسته فیلم «مالنا» جوزپه تورناتوره را در ذهن متبادر می کند. گویی چادر، ابزاری برای اغوای مردان و دستاویزی برای تبرج است و ساحت دختر چادری هیچ تفاوتی با یک فاحشه ندارد. دختر اغواگری که تمامی اهالی بازار به او توجه میکنند میتوانست یک دختر چادری نباشد و با حجاب عرفی مرسوم در بازار ظاهر شود. داشتن حجاب سنتی و عبور از بازار سنتی، به برداشت و تعابیر گوناگون دیگری دامن میزند.
البته از از ساختار فعلی دفتر موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد فعلی انتظاری بیش از این نمیشود داشت. اما خوانندهای که با برنامه تلویزیونی عصر جدید به مردم معرفی شد تا پیش از این معرفی در برنامه مذکور پرسوناژ هنری شناخته شدهای نبود و در حتی قبل از برنامه عصر جدید طی چند سال فعالیت، عمدتا در سازمان صدا و سیما، هیچ فعالیت موسیقایی خارج از ساختار صدا و سیما نداشت و با اعتباری که در برنامه عصر جدید بدست میآورد، فعالیت خود را در خارج از سازمان آغاز میکند و چنین موزیک ویدئوی ساختار شکنی را همراه با گروه «بیحد» ارائه میدهد.
سوال اصلی اینجاست که آیا قرار است که کسب اعتبار از مدیوم تلویزیون، زمینه ای برای شناخته شدن و ساختار شکنی خازج از محیط سازمان صدا و سیما به یک رویه برای بازیگران و هنرمندان تبدیل شود؟ آیا قرار است همه بازیگران و چهره هایی که به اعتبار تلویزیون چهره شدهاند، در جلوی دوربین رسانه ملی به یک شکل باشند و چون به خلوت میروند… ۱۸۰ درجه در تضاد با ارزشهای ملی و دینی کشور قدم بردارند؟
سینماپرس: رضا ناجی در جدیدترین فعالیت سینمایی خود نقش شاهِ باکو را ایفا کرده است.
به گزارش سینماپرس، درباره جدیدترین فعالیت سینمایی خود گفت: در یک کار سینمایی با نام «قلعه عشق» محصول مشترک ایران و باکو بازی کردم.
او افزود: کارگردانی این فیلم بر عهده کارگردان باکویی و لوکیشنهای آن در باکو بود. برنامه ریزی اکران آن برای ایران و باکو و دیگر کشورهای خارجی و البته حضور در جشنوارههای بین المللی است.
ناجی با اشاره به قصه فیلم بیان کرد: در این فیلم نقش شاهِ باکو را ایفا کردم که یک دختر دارد و سه شاهزاده قصد ازدواج با دخترش را دارند، شاه میخواهد دختر را به شاهزاده ثروتمندتر بدهد، اما با مخالفت دخترش روبرو میشود و…
ناجی گفت: تنها بازیگر ایرانی فیلم سینمایی «قلعه عشق» من هستم و مخاطب با اثری جذاب و دیدنی مواجه خواهد شد.
سینماپرس: عرضه اینترنتی مستند «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی آغاز شد.
به گزارش سینماپرس، عرضه اینترنتی مستند «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیهکنندگی مهدی مطهر و تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی توسط سایت عماریار آغاز شد.
مستند «شورش علیه سازندگی» نگاهی به شورشهای اجتماعی در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی دارد. کارگردان این مستند تلاش کرده با روایتها و صحنههای دیده نشدهای از تاریخ معاصر ایران به بررسی علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شورشها در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی بپردازد.
این مستند ۸۰ دقیقهای حاصل ۲ سال کار پژوهشی و تولیدی است که دوران ریاست جمهوری آیتالله هاشمی را از سال ۶۸ تا ۷۶ شمسی روایت میکند.
مستند «شورش علیه سازندگی» در نهمین جشنواره مردی فیلم عمار به عنوان یکی از آثار منتخب برگزیده شده بود.
عموم مردم و علاقهمندان برای تماشا و دریافت مستند «شورش علیه سازندگی» میتوانند به سایت عماریار Ammaryar.ir مراجعه کنند.
سینماپرس: ناسا تأیید کرد تام کروز بازیگر آمریکایی با همکاری این سازمان فیلمی را در ایستگاه فضایی بینالمللی فیلمبرداری میکند.
به گزارش سینماپرس، ادارهکل ملی هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) تأیید کرد تام کروز بازیگر آمریکایی با همکاری این سازمان فیلمی را در ایستگاه فضایی بینالمللی فیلمبرداری میکند. این اولین فیلم بلند داستانی خواهد بود که در فضا فیلمبرداری میشود.
جیم برایدنستاین (مدیر ناسا) در توئیتر خود نوشت: ناسا از همکاری با تام کروز در یک فیلم در ایستگاه فضایی، هیجانزده است. ما به رسانه محبوب نیاز داریم تا الهامبخش نسل جدیدی از مهندسان و دانشمندان برای تحقق برنامههای بلندپروازانه ناسا باشیم.
اولین بار، ددلاین روز دوشنبه گزارش داد که کروز و اسپیسایکس متعلق به ایلان ماسک قصد دارند با همکاری ناسا یک فیلم بلند داستانی اکشن-ماجرایی بسازند که در فضا فیلمبرداری میشود. مذاکرات در مراحل اولیه است و طرح داستان فیلم هنوز اعلام نشده است. ددلاین در عین حال گزارش داد که این پروژه قسمتی از مجموعه سینمایی “مأموریت: غیرممکن” با بازی کروز نیست.
مشخص نیست کروز ۵۷ ساله چطور از عهده این مسئولیت برمیآید، اما او اصرار دارد صحنههای بدلکاری فیلمهایش را خودش انجام بدهد. نمونه اخیر آن صحنهای از فیلم “مأموریت: غیرممکن – سقوط” (یا “مأموریت: غیرممکن – بارش رادیواکتیو” (۲۰۱۸) است که از هواپیما به بیرون پرید و با سرعتی حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت به سمت زمین شیرجه رفت.
کروز فیلم “تاپ گان: ماوریک” را آماده نمایش دارد که در آن نقش سروان پیت “ماوریک/تکرو” میچل، خلبان و مربی پرواز در فیلم “تاپ گان” (۱۹۸۶) را تکرار کرده است. شرکت پارامونت به خاطر شیوع بیماری همهگیر کروناویروس، تاریخ اکران این فیلم را از ۱۲ ژوئیه به ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰ به تعویق انداخت.
سینماپرس: تصویر برداری سریال تاریخی «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی در مناطقی از شهریار و با پیگیری الزامات بهداشتی ازجمله تولید ماسک برای عوامل در کارگاه لباس خود ادامه دارد.
به گزارش سینماپرس، سریالهای تلویزیونی پس از همهگیری کرونا و تعطیلی بسیاری از تولیدات در اواخر سال گذشته، به نظر کم کم وارد فاز تولید شوند.
خصوصا این روند از تولید در مورد سریالهایی به شکل جدی دنبال خواهد شد که در نیمههای راه تصویربرداری خوابیده و این چنین نیز معلق ماندهاند. بنابراین برخی از سریالسازان تلویزیون اخیرا در تدارک ادامه تصویربرداری قرار گرفتهاند.
«جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی از جمله سریالهایی محسوب میشود که عنوان «الف فاخر» را بر خود دارد و تا روزهای آخر اسفندماه نیز جلوی دوربین قرار داشت اما نهایتا به دلیل شیوع کرونا متوقف ماند.
این سریال که به روایت دوران قبل از مشروطه میپردازد، طی یک ماه اخیر هر چند مراحل فنی خود را ادامه میداد اما برای جلوگیری از ابتلای عوامل به کرونا و نیز حواشی احتمالی، متوقف شد اما به تازگی دوباره جلوی دوربین رفته است.
در حال حاضر گروه در لوکیشنهایی که در منطقه شهریار واقع شده، سکانسهایی از این قصه ۳۰ قسمتی را درحال ضبط دارند. در این سکانسها جمعی از بازیگران ایفای نقش خواهند کرد. همچنین گروه قرار است برای ادامه کار به لوکیشنهای اطراف تهران از جمله حوالی امامزاده داود بروند.
«جشن سربرون» به تهیهکنندگی حسن نجاریان از مهرماه تصویربرداریاش را در زرنان آغاز کرد و در ۶ ماه پیش از سال ۹۹ نیز نزدیک به ۳۵ درصد از ضبط آن به اتمام رسیده بود.
در کنار انجام مراحل تصویربرداری، این روزها مراحل تدوین و صداگذاری همزمان آن به ترتیب توسط حسین زندباف و آرش قاسمی در حال انجام است و جلوههای ویژه بصری آن را نیز بهنام خاکسار در دست پیگیری دارد.
همچنین تیم تولید «جشن سربرون» که برای تولید لباسهای تاریخی بازیگران، یک کارگاه تولید لباس راهاندازی کرده است، برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم در ابتکاری جالب خود به تهیه و تولید ماسک اقدام میکند.
در «جشن سربرون» بازیگرانی همچون محمود پاک نیت، حسین محجوب، فرخ نعمتی، قاسم زارع، نادر فلاح، لیلا اوتادی، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوکمیرزایی، ارسلان قاسمی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی و … به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان این سریال تاریخی آمده است: «بهادر»، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر جهان پسند می آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان پسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت میکند. زخمهای کهنه سرباز میکنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت میکنند. درگیری ابعاد بزرگتری می یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز میکند.
«جشن سربرون» مجموعهای ۳۰ قسمتی به تهیهکنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است که به روایت دوران قبل از مشروطه میپردازد. این سریال درباره عشایر قبل از انقلاب است و ماجرای چند خان و رعیت را به تصویر میکشد.