X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

بی سوادی یا قدرت نمایی نفوذی ها در فرایند تولید و نمایش عروسک های محجبه سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بی توجهی نسبت به زیبایی یک عروسک محجبه در شبکه قرآن، موجی از انتقادات را به راه انداخته است.

به گزارش سینماپرس، چند روزی است که عکسی از چهره عروسکِ محجبه نمایش داده شده در شبکه قرآن سیما در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و نقدهایی در این زمینه مطرح می‌شود. آنطور که مشخص است در ساخت عروسک فقط به ضوابط شرعی توجه شده و به عناصر زیبایی توجه نشده است.

هر انسانی زیبایی را دوست دارد واین دوست داشتن درفطرت انسان است. یکی از محورهای مهم در ترویج و تبلیغ موضوعات دینی مثل حجاب و عفاف استفاده از هنر و هنرمندان است. اما بی توجهی نسبت به المان‌های زیبایی این عروسک محجبه در شبکه قرآن انتقاداتی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.

کاربری به نام نوید جوهری در صفحه توئیتر خود نوشت: «آدم واقعا نمی‌دونه چی بگه، این عروسک به تنهایی اندازه صدتا شبکه من و تو کار ضدفرهنگی داره انجام میده.»

همچنین کاربر دیگری با نام افلاطونیسم توئیت زد: «وقتی میگیم ما در هنر تصویرسازی عقب ماندگی داریم از چه سخن می‌گوییم!؟ این نوع عروسک سازی سخیف از دختری با حجاب مصداق توهین به حجاب است کاش مدیران شبکه قرآن بیشتر دقت کنند و صرفا برای پر کردن زمان پخش به هر برنامه سخیفی روی نیاورند!»

برخی از کاربران نیز از نبود نظارت توسط صدا و سیما در این‌باره انتقاد کرده اند، فرشاد محمدی در صفحه توئیتر خود نوشت: «صداوسیما خلاقیت به خرج داده و یک عروسک محجبه رو برای الگوگیری دختران ایران اسلامی رونمایی کرده! انصافا اینهمه زحمت میکشیم حجاب رو نهادینه کنیم، بعد رسانه ملی میاد سلطان وحشت با روسری لبنانی رونمایی میکنه.»

کاربر دیگری به نام تفحص نیز توئیت زده: «خدایا، ما نخواهیم شبکه قرآن برای بچه هایمان برنامه عروسکی پخش کند چه کسی را ببینیم؟ همیشه یک قدم عقبند. در بحث بانوان هم به این شبکه نقد جدی داشتم.».

اما در پاسخ به اینگونه انتقادات، پرویز امیری تهیه‌کننده و طراح این عروسک جنجالی گفته: «برنامه خوشبخت یک برنامه صبحگاهی با هدف پرداختن به آسیب‌های حوزه خانواده است، در این برنامه باید عروسک‌ها در قالب یک کاریکاتور پیام را منتقل کنند، ولی منتقدین بدون توجه به موضوع برنامه و مخاطب آن، صرفا از ظاهر و پوشش عروسک انتقاد کرده‌اند.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که کارشناسان حوزه حجاب و عفاف معتقدند که نمایش ارزش‌های دینی به خصوص در شبکه قرآن باید زیباتر بیان شود. نعیمه اسلاملو، مولف و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و حجاب در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «قطعا تهیه کننده این برنامه عروسکی زحمات زیادی کشیده است، اما متاسفانه این غفلت در طراحی عروسک محجبه سبب شده تا بگویم که نبود چنین برنامه‌ای از پخش آن بهتر بود.»

این پژوهشگرحوزه حجاب ادامه می‌دهد: «باید برای به نمایش گذاشتن عروسک‌های محجبه دقت بیشتری کنیم و با سلیقه باشیم و با مدنظر قرار دادن زیبایی، افراد را مجذوب حجاب کنیم.»

اسلاملو با بیان اینکه یکی از محورهای مهم در موضوع نهادینه کردن حجاب و عفاف نقش هنر و هنرمندان این زمینه است، تصریح می‌کند: «همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر فرهنگ تا زمانی که به زبان هنر در نیاید منتقل نمی‌شود. همچنین با توجه به اینکه ائمه ما افراد شاعر و هنرمند را تشویق می‌کردند؛ بنابراین مشخص است که موضوع توجه به زیبایی حجاب موضوعی بسیار حائز اهمیت است.»

در هرحال صدا و سیما باید دقت بیشتری در نمایش عروسک‌های محجبه داشته باشد؛ و همانطور که در سایر برنامه‌های طنز تلویزیونی از بازیگرانی آراسته و محجبه استفاده می‌شود و نیازی به نمایش چهره آن‌ها به صورت کج و معوج نیست، بهتر بود در این برنامه نیز از عروسک‌های محجبه زیبا استفاده می‌شد.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *