X

بایگانی مهر 16, 1399

دفتر سینمایی

نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا برگزار می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا، اوایل آذرماه امسال به صورت آنلاین و حضوری به دبیری امین پلنگی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امین پلنگی دبیر جشنواره فیلم پارسی گفت: شیوع ویروس کرونا برنامه‌های برگزاری این جشنواره را تغییر داد. از همان ابتدا مصمم بودیم در فضایی امن و سالم، نهمین دوره را هم برگزار کنیم که ویروس کووید ۱۹ باعث شد به سمت تجربه‌هایی تازه‌تر از جمله اکران آنلاین برویم و امیدوار باشیم که تماشاگران بیشتری در استرالیا فیلم‌های این دوره را با این شیوه ببینند. شرایط و امکانات را بررسی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هفتم تا دهم آذرماه سال جاری جشنواره را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی به صورت آنلاین و حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیدنی برگزار می‌شود. تماشای فیلم‌ها به شکل آنلاین فقط برای سینمادوستان استرالیایی امکان پذیر است.

پوستر این دوره جشنواره را علی فاموری طراحی کرده است.

در نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی فیلم‌های بلند و کوتاه فارسی زبان از سراسر دنیا با هم رقابت می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان مسابقه و نمایشگاه عکس جشنواره تهران- مبارک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: راخوان مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فراخوان مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک مختص عکس‌هایی که در بازه زمانی اول اردیبهشت ۹۵ تا اول دی ۹۹ از نمایش‌های عروسکی اجرا شده در داخل کشور گرفته شده باشند، منتشر شد.

این رویداد که به مدیریت امیر عابدی برگزار می‌شود مختص عکس آن دسته از نمایش‌های عروسکی است که در بازه زمانی اول اردیبهشت ۹۵ تا اول دی ۹۹ در داخل کشور در قالب اجرای عمومی، جشنواره‌ها یا دیگر رویدادهای داخلی روی صحنه رفته باشد.

فرآیند ثبت تقاضای شرکت در مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک از طریق تارنمای https://tehranmobarak.theater.ir/ صورت می‌گیرد و مهلت ثبت نام تا ششم دی‌ماه ۹۹ است.

متقاضیان می‌بایست ابتدا آثار خود را روی لوح فشرده از طریق پست پیشتاز یا به صورت حضوری به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند و پس از دریافت کد رهگیری، از طریق تارنمای ذکرشده اقدام به ثبت نام کنند.

دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در تهران، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، کوچه مهبد، پلاک ۱۰، طبقه دوم قرار دارد.

در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از سلامت گروه‌های نمایشی و مخاطبان، بیشتر بخش‌های هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در اسفندماه سال جاری، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار می‌شود.  

فراخوان مسابقه و نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک را اینجا ببینید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویرگری از راهپیمایی اربعین سیاه پوستان آمریکایی در «صرخه الحریه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «صرخه الحریه» تولید شبکه الکوثر، به حضور سیاه پوستان آمریکا در راهپیمایی اربعین می پردازد.

به گزارش سینماپرس، مستند «صرخه الحریه» (به معنای فریاد آزادی) کاری از سید نعمت الله اسماعیلی به موضوع حضور جمعی از سیاه پوستان آمریکا در راهپیمایی اربعین خواهد پرداخت.

این سیاه پوستان پیش از این مهمان کنفرانس افق نو در راهپیمایی اربعین بوده اند.

در این برنامه با نادر طالب زاده و زینب مهنا به عنوان برگزار کنندگان کنفرانس افق نو در عراق گفتگو می شود و همچنین مهمانان خارجی و به خصوص سیاه پوستان آمریکا در مصاحبه های مختلف نقطه نظرات خود را در خصوص ظلم تاریخی آمریکا به سیاه پوستان و پیام آزادی خواهی حضرت امام حسین (ع) مطرح خواهند کرد.

مستند «صرخه الحریه» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سید نعمت الله اسماعیلی، دستیاری کارگردان و برنامه ریزی راضیه میرعنایت، تدوین و صداگذاری محمد مکیه، ترجمه محمود عسگر، گویندگی محمد خاقانی و دستیار صداو تصویر فاطمه سادات اسماعیلی پنجشنبه ۱۷ مهر ساعت ۱۸:۳۰ و تکرار آن روز جمعه ساعت ۱۴ از شبکه الکوثر پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نماهنگی به مناسبت اربعین حسینی + صوت و ویدیو


نماهنگ «با یه سلام یه قطره اشک…»به مناسبت اربعین حسینی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دورگردی فیلم سیاه «خط فرضی» در جشنواره های غربی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «خط فرضی» به نویسندگی و کارگردانی فرنوش صمدی در جشنواره وایادولید اسپانیا نمایش داده خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «خط فرضی» به نویسندگی و کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه‌کنندگی علی مصفا، در سومین حضور جهانی خود بعد از فستیوال تورنتو و لندن، در شصت و پنجمین فستیوال بین‌المللی وایادولید اسپانیا نمایش داده خواهد شد.

فرنوش صمدی تاکنون ۲ بار با فیلم‌های کوتاه «سکوت» و «نگاه» موفق به کسب جایزه اول این جشنواره با نام خوشه طلایی شده و اولین ساخته بلندش در بخش Meeting Point که ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردان‌ها است، نمایش داده می‌شود.

سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسگری، محمد حیدری و بازیگر خردسال آیلین جاهد بازیگران اصلی این فیلم هستند.

لیست عوامل اصلی «خط فرضی» عبارتند از نویسنده و کارگردان: فرنوش صمدی، تهیه کننده: علی مصفا، سرمایه گذار: درسای شفیعی، مشاور کارگردان: مانی حقیقی، جانشین تهیه کننده و مجری طرح: ماهان حیدری، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، تدوینگر: میثم مولایی، صداگذار: امیر حسین قاسمی، آهنگساز: پیمان یزدانیان، صدابردار: امیر نوبخت، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه: سیامک کاری‌نژاد، طراح لباس: سارا خالدی، مدیر تولید: جواد راهزانی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: چاوش هنرآموز، جانشین تولید: سعید مسرور، عکاس: حبیب مجیدی، منشی صحنه: غزل رشیدی، برنامه ریز بخش شمال: آرش نعیمیان، طراح جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک، جلوه های ویژه بصری: بیتا اخلاقی، اصلاح رنگ و نور: فرهاد قدسی، مدیر رسانه : علی پاکزاد، مدیر تبلیغات مجازی: محمد حیدری.

شصت و پنجمین دوره این جشنواره از تاریخ سوم تا دهم آبان ماه سال جاری در شهر وایادولید اسپانیا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نماهنگ سرودی بر اساس گفته های سردار سلیمانی + ویدیو


نماهنگ سرود «ما ملت امام حسینیم» کاری از انجمن سرود نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت ۸۷۱ فیلم مستند برای حضور در «سینماحقیقت» – اخبار سینمای ایران و جهان

با پایان مهلت ثبت‌نام روی وب‌سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ۸۷۱ فیلم مستند متقاضی شرکت در بخش‌های رقابتی ملی چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت شدند که این آمار کمی بیش از سال گذشته (۸۶۵ فیلم) است.

به گزارش سینماپرس، از جمع آثار متقاضی شرکت در دوره‌ چهاردهم سینماحقیقت، ۴۷۶ فیلم مستند کوتاه، ۲۰۹ مستند نیمه‌بلند و ۱۳۸ مستند بلند هستند. بخش جایزه شهید آوینی ۲۹۷ متقاضی شرکت دارد و در بخش مستندهای کارآفرینی ۱۵۴ فیلم و بخش ویژه کرونا هم ۱۳۶ فیلم ثبت‌نام کردند.

توضیح این که برخی از این فیلم‌ها در بخش‌های مختلف ملی شرکت داده شده و یا صرفاً متقاضی حضور در یک بخش موضوعی جشنواره شده‌اند.

اسامی آثار منتخب بخش‌های ملی جشنواره، در نیمه دوم آبان‌ماه ۹۹ اعلام خواهد شد.

*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وزیر اسبق ارشاد»رییس دانشگاه مذاهب اسلامی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از سوی دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی سیدمحمد حسینی به عنوان رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلام و رئیس هیأت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی «سید محمد حسینی» به سمت ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی منصوب شد.

پیش از حسینی حجت‌الاسلام مختاری ریاست این دانشگاه را برعهده داشت.

مراسم معارفه سید محمد حسینی ریاست جدید دانشگاه مذاهب اسلامی ساعاتی پیش با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اعضای هیئت امنا و معاونین مجمع تقریب، معاونین و مدیران دانشگاه، اعضای هیئت علمی، اساتید و کارکنان دانشگاه مذاهب اسلامی در سالن همایش شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

سید محمد حسینی متولد ۱۳۴۰ رفسنجان است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین مسئولیت وی به شمار می‌رود.

برخی از دیگر مسئولیت های حسینی به شرح زیر است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

ریاست دانشگاه پیام نور

معاون پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس وزارت علوم

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ما ملت امام حسینیم» حاج قاسم سرود شد/ نغمه ای برای اربعین حسینی


نماهنگ «ما ملت امام حسینیم» از سوی انجمن سرود نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه سینمادار تصمیم می گیرد چه فیلمی اکران شود/اغلب آن ها سواد کافی سینمایی ندارند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسنی نسب معتقد است که برخی از سینماداران با حمایت از بازیگران لوس، گران و پیر در اکران، سینما را نابود خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما درباره علت بالا رفتن دستمزد بازیگران و عواقب منفی این موضوع به خبرنگاران جوان، گفت: وقتی که یک توپ را بی محابا باد می کنید باید یک روز منتظر ترکیدن آن باشید. خوشبختانه امروز این توپ ترکیده و مشخص شده که ورودی و خروجی سینما هیچ ارتباطی با هم ندارند. در یک دوره ای، یک عده ای که اهل سینما نبودند و اصلا  ارزش و مفهوم آن را نمی دانستند، به صرف عکس گرفتن با بازیگران و مسائل حاشیه ای، با پول های کثیف و باد آورده وارد سینما شدند و بی محابا خرج کردند.

وی افزود: این مسائل باعث شد که عده ای دستمزدهای نامتعارف بگیرند، این دستمزدها در حجم بالا باقی ماند. برخی ها هم بودجه های دولتی را می گرفتند و شبیه دسته اول خرج می کردند. بازیگران با دستمزد بالا  با قراردادهای قبلی وارد عمل می شدند و این بودجه های دولتی به آن ها نیز تعلق گرفت. البته تهیه کننده های حرفه ای سینما هرگز این دستمزدها را پرداخت نکردند و این موضوع شامل تازه واردها و غیرحرفه ای ها می شود.

محسنی نسب اظهار کرد: یک موضوع بسیار غلط که در سینما وجود دارد این است که به جای آدم های اهل فن، هنرمند و مجموعه ای از تفکرهای سالم، افرادی وارد  این حرفه شدند که وضعیت امروز پیامد حضور آنهاست و تا این افراد هستند، نباید منتظر خروجی مثبت باشیم.

وی ادامه داد: سینمای ما دولتی است، بدون حمایت دولت سینما وجود خارجی نخواهد داشت و داشتن سینمای خصوصی یک دروغ بزرگ است. حتی سینماگران مستقل هم ارتباطی با سینمای دولتی دارند. نوع دیگر سینمای ما، آلوده به پول های کثیف است. پس وقتی که دولت همه کاره است چرا برای نمایش فیلم تصمیم نمی گیرد؟ زمانی که تصمیم گیرنده نمایش فیلم ها سینمادار است، وضعیت همین قدر بد می شود! در صورتی که سینمادار فردی است که سالن سینما و یا پولی به او به ارث رسیده و یا به یک دلیلی مالک ساختمانی به اسم سینما شده است.   این مالکیت می تواند حمام و … هم باشد.

کارگردان «یاس های وحشی» بیان کرد: متاسفانه همین سینمادار تصمیم می گیرد چه فیلمی اکران شود و از آنجایی که اغلب آن ها سواد کافی سینمایی ندارند، به جای اینکه به محتوا و کیفیت فیلم نگاه کنند به بازیگران فیلم توجه دارند. به همین علت، خیال بازیگران  راحت است که می توانند به راحتی دستمزدهای بالا طلب کنند زیرا می دانند سینمادار فیلمی که آن ها بازی کرده  اند را اکران می کند.

وی اضافه کرد: وقتی شاهد این اتفاق زشت هستیم که سینمادار برای کلیت سینما تصمیم می گیرد یعنی حسین انتظامی، اتحادیه تهیه کنندگان، خانه سینما و … نقشی در کیفیت سینما ندارند و این کیفیت را سینمادار تعیین می کند. در نتیجه بازیگر گرانی که سر صحنه می آید تن به دستورات تهیه کننده و کارگردان نمی دهد و به صراحت می گوید فیلم شما روی شاخ من می چرخد؛ پس باید به حرف من گوش دهید و در پی آن، این بازیگر لوس، غذا، هتل و … جداگانه و خاص می خواهد! این موضوع باعث شده به کلیت مدیریت سینما لطمه سنگینی وارد شود. مسئله بعدی این است که در این فرآیند، بازیگر جدیدی وارد سینما نمی شود.

محسنی نسب بیان کرد: برای این موضوع ها یک نمونه مثال میزنم. کارگردان «سونامی» قصد ساخت فیلمی ورزشی با موضوع مسابقات ورودی تیم ملی تکواندو را داشت. او مجبور شد بازیگر میانسالی مانند بهرام رادان را وارد مسابقاتی کند که به تیم ملی ختم می شود. در صورتی که برای تیم ملی تکواندو در دنیای واقعی ازنوجوان ۱۷  تا ۱۸ ساله استفاده می کنند. با این وضع، فیلم غلطی ساخته می شود و از آن استقبال نشد زیرا انتخاب غلط وجود داشت. این بدین معنی است که کارگردان برای اکران شدن فیلمش مجبور شده انتخاب غلطی انجام دهد یعنی سلبریتی پیرمرد را برای نقش نوجوان در فیلمش بگنجاند.

کارگردان «شیرهای جوان» افزود: اینقدر استعداد نوجوان و جوان خوب داریم که به دلایل ذکر شده وارد سینمای ایران نمی شوند و کماکان پیرمردها و پیرزن ها نقش های نوجوانان و دخترک ها را بازی می کنند. از سویی به جای در نظر گرفتن پروداکشن قوی در تولید یک فیلم، حدود هشتاد درصد بودجه فیلم را دو سلبریتی می گیرند و مابقی به بقیه فیلم که کم هم نیست تعلق خواهد گرفت. این باعث می شود تهیه کننده از عوامل ارزان قیمت بهره ببرد و کیفیت اثر به شدت پایین بیاید و با شکست روبرو شود. از بین رفتن امنیت شغلی هم از دیگر عواقب منفی این موضوع است.

کارگردان «یورش» اظهار کرد: از بین همه کارهای غیر کارشناسی که حسین انتظامی  انجام می دهد، یک کار کارشناسی شده به چشم خورد و آن هم  اکران فیلم ها برحسب قرعه کشی بود. این اتفاق در دهه شصت و هفتاد وجود داشت. یعنی نمایش فیلم ها را یک کمیته دولتی تعیین می کرد و سینمادار هیچ دخالتی در آن نداشت.   اگر چنین اتفاقی رخ دهد مشکلاتی مانند نبود امنیت شغلی و جلوگیری از ورود بازیگران مستعد جوان به سینما از بین می رود. همچنین فیلم های قوی تر و با کیفیت بالاتر تولید می شود و حتی اظهار نظرهای گوناگون و توهمات سلبریتی ها در حوزه های مختلف هم از بین خواهد رفت.

محسنی نسب در پایان عنوان کرد: در آخر بگویم، اگر کرونا سینمای ایران را از پا در نیاورد برخی سینماداران آن را نابود خواهند کرد کما اینکه نتیجه کارشان را طی چند سال اخیر می بینیم.

مشاهده خبر از سایت منبع