X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

این که فقط فیلم‌هایی که نامزد هستند را نمایش بدهیم غلط است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سینمای ایران از شیوه انتخاب فیلم‌ها برای نمایش در ایام جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر در حالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که هنوز هم در بین اهالی سینما و فیلمسازان ابهاماتی درباره چگونگی انتخاب آثار برای نمایش در این دوره از جشنواره  وجود دارد. این موضوع البته در ادوار قبلی نیز مطرح  بود و چیز تازه‌ای نیست. با این‌حال امسال باتوجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا این موضوع برجستگی بیشتری پیدا کرده است. حذف هیئت انتخاب، انتخاب۱۶ فیلم برای نمایش توسط هیئت داوران و حواشی مربوط به انتخاب‌نشدن فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله از جمله این موارد بود.

در همین ارتباط محمدحسین لطیفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره تصمیم برگزاری جشنواره امسال عنوان کرد: من وقتی خودم را جای مدیران فرهنگی می‌گذارم و از آن جایگاه به این قضیه نگاه می‌کنم می‌گویم که برگزارشدن جشنواره کار خوبی است. ضمن این که در این چند روز هم دیدم که اغلب فیلمسازان ما و صاحبان آثار با برگزاری جشنواره حتی با محدودیت‌های کرونایی نیز موافق هستند

این کارگردان سینما و تلویزیون اظهار کرد: البته طبیعی است که شور و هیجان ادوار قبلی و برخی برنامه‌های جنبی را در این دوره از جشنواره نخواهیم داشت چون به هرحال سلامتی مردم و هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره از هرچیزی مهم‌تر است. آن چه مهم است تلاش تک‌تک افراد چه عوامل فیلم و چه مخاطبان و چه برگزارکنندگان برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

باید چراغ سینما را روشن نگه داریم

مجری برنامه تلویزیونی «هفت» گفت:  به هر حال چراغ سینما  باید روشن بماند و جشنواره فیلم فجر هم بهانه خوبی برای این موضوع است که ان‌شاالله دوباره شرایط عادی را به سینما برگردانیم. مراسم اسکار در دوران جنگ جهانی دوم و سایر بحران‌های سیاسی و اقتصادی برقرار بود. بنابراین در مجموع این تصمیم کار درستی بود.

لطیفی عنوان کرد: در این چندروز حداقل در سینمای رسانه هم من شاهد بودم که هنگام نمایش فیلم‌ها شیوه‌نامه‌ها و فاصله اجتماعی و بحث ضدعفونی خوبی انجام شد. البته طبیعی است که غفلت‌ها و خطاهایی هم صورت بگیرد اما نباید آن را بزرگ‌نمایی کرد؛ بله باید همه ما تلاش کنیم که این شیوه نامه‌ها بیشتر رعایت شود.

برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم روز سوم درباره انتخاب‌نشدن فیلم «قاتل وحشی» برای نمایش در این دوره از جشنواره نیز گفت: من به صراحت اعلام کردم که منتقد این تصمیم هستم. ما ۳۸ دوره جشنواره برگزار کردیم. ابتدا هیئت انتخاب فیلم‌ها می‌دیدند و بعد برای دریافت پروانه نمایش می‌رفت که البته پروانه نمایش موقت بود. امسال که هیئت انتخاب نداشتیم و هیئت داوران جشنواره فیلم‌های نامزدشده را انتخاب می‌کرد،  شرایط مقداری فرق می‌کرد. اما اگر قرار باشد که به هر دلیلی ابتدا پروانه ندهیم و هیئت داوران هم کار را نبیند و کلاً به محاق برود یک مقدار بی‌انصافی است. راستش من خودم هم نمی‌دانم که چه شرایطی رقم خورده که  هر سال این شرایط سخت‌تر می‌شود و باید متولیان فرهنگی پاسخ دهند.

وی اظهار کرد: من در برنامه هفت هم عنوان کردم که این که فقط فیلم‌هایی که نامزد هستند را نمایش بدهیم غلط است. جشنوراه فیلم فجر همانطور که از نامش پیداست بیش از هر چیز یک جشن است و نه مسابقه. در جشنواره، مخاطبان می‌خواهد آثار فیلمسازانی که دوستشان دارند را ببینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *