X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

خبری از پروانه‌ها نیست! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان روز جمعه و با برگزاری افتتاحیه آغاز به کار کرد. در روز اول این جشنواره که دو سینمای ساحل و فلسطین (هر دو در محدوده چهارباغ عباسی) برگزار شد، خبری از شور و حال همیشگی جشنواره به چشم نمی‌خورد. دیگر خبری از کودکان با شور و حرارت، فرش‌های قرمز پر زرق و برق، اِلمان‌های امیدبخش و حال و هوای نشاط‌آور نیست.

دوره سی و چهارم در حالی برگزار می‌شود که در سال گذشته و در دوره سی و سوم، شیوع ویروس کرونا جشنواره را مجازی کرد. البته این برگزاری مجازی گویا فقط برای اصفهان بود و صفر تا صد جشنواره‌ای که آخر نامش، اسم اصفهان را یدک می‌کشد و شهرداری اصفهان یکی از متولیان اصلی آن است در تهران برگزار شد!

جشنواره فیلم کودک احتمالاً مهم‌ترین حافظه جمعی کودکان اصفهانی است، کودکان و شهروندانی که به خوبی حال و هوای دوره‌های پیشین این جشنواره از جمله دوره سی و دوم را به خوبی به یاد دارند؛ آن روزها که جشنواره واقعاً یک رویداد جمعی بود و شور و نشاط آن در هر کوچه‌ای در نصف جهان موج می‌زد و نه تنها کودکان بلکه والدین آن‌ها هم درگیر این رویداد سینمایی مهم کشور می‌شدند.

احتمالاً بسیاری از اصفهانی‌ها حال و هوای چهارباغ که به واسطه سینماهای میزبان جشنواره، همواره محل اصلی تجمع رویدادها بود را به خاطر دارند. این خاطره جمعی آن قدری قوی است که کرونا و هیچ بحران دیگری نمی‌تواند ذره‌ای خدشه به آن وارد کنند. تنها عاملی که می‌تواند جشنواره اصفهان را از یادها ببرد، مدیریت اجرایی ضعیف در برگزاری است.

مدیریت که در سال جاری به نظر می‌رسد تبدیل به پاشنه آشیلی برای جشنواره شده، در کاخ اصلی جشنواره (سینمای ساحل) به جز تعداد کمی از اهالی رسانه و سینمای اصفهان، مخاطبی به چشم نمی‌خورد. برخلاف سال‌های گذشته دیگر نه از آن چهره‌های آشنا خبری است و نه از شور و حرارت همیشگی. اما به جای آن به نظر می‌رسد جشنواره اصفهان در تهران با تمام توان در حال برگزاری است، از نشست‌های خبری تا حضور چهره‌ها و ستادهای اجرایی اصلی (حتی دبیر جشنواره) همه و همه در تهران هستند.

خبری از پروانه‌ها نیست!

دیگر در چهارباغ پرواز پروانه‌ها دیده نمی‌شود و خبری از آن تبلیغات و بنرهای شهری که نشاط را به شهر هدیه می‌داد نیست. شعار جشنواره امسال با توجه به شرایط سخت کودکان و نوجوانان در ایام شیوع ویروس کرونا، «سینما سرزمین خیال» انتخاب شده، اما این سرزمین خیالی به هیچ جشنواره دیگری شباهت ندارد.

ضعف‌های اجرایی

در روز اول برگزاری جشنواره فیلم کودک، اصفهان قرار بود میزبان نشست خبری دو فیلم «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و «اشکنه» به کارگردانی وحید پاکزاد باشد. نشست خبری فیلم پسران دریا پیش‌تر تا حضور تمامی عوامل در تهران برگزار شده بود و از آن عوامل تنها یک تن یعنی مونا فرجاد به اصفهان آمد و نشست خبری او برگزار شد، نه فیلم «پسران دریا».

از طرفی در اتفاقی نادر، نشست خبری فیلم «اشکنه» با حضور تمام عوامل در حالی برگزار شد که این فیلم در این روز اکرانی نداشت. تنها اکران و نمایش این فیلم به روز جمعه و هم‌زمان با افتتاحیه بازمی‌گشت که اکثر مخاطبان و اهالی رسانه درگیر پوشش آن جشنواره بودند و عملاً هیچیک از خبرنگاران فرصت تماشای فیلم را نداشتند.

این برگزاری نشست‌های موازی در تهران و اصفهان برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد و مشخص نیست که اصرار به برگزاری دو نشست خبری برای یک فیلم چیست. بیشتر به نظر می‌رسد اتفاقات این جشنواره، طناب‌کشی بین برگزاری جشنواره در دو شهر تهران و اصفهان باشد.

خبری از پروانه‌ها نیست!

کرونا، بهانه یا علت

در صحبت‌های مسئولان اجرایی مهم‌ترین بهانه برای برگزاری چنین جشنواره‌ای، مسئله بحران کرونا است. در حالی که بسیاری از بخش‌های جشنواره به بهانه شیوع ویروس کرونا فاکتور گرفته شدند، اما بخش‌های دیگری که به نظر می‌رسد حساسیت بهداشتی بیشتری دارند، برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد کرونا تنها در برخی از بخش‌های و برای برخی از افراد عینیت دارد و دیگران از این قاعده مستثنی هستند.

در حالی که اصفهان در دوره‌های پیشین میزبان همه بخش‌های جشنواره از جمله المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان و نشست‌های خبری با حضور چهره‌های مطرح بود، در این دوره به دلیل آنچه بیماری کرونا گفته شد، تهران میزبان تمام این رویدادها است. احتمالاً بین کرونای اصفهانی و تهرانی تفاوت‌هایی وجود دارد!

سی و چهارمین دوره، می‌توانست باشکوه‌ترین باشد

با این حال امید می‌رود با اصلاح برخی روندها و تصحیح سریع برخی امور اوضاع برگزاری جشنواره بهبود یابد. دوره سی و چهارم برای مسئولانی که در دوره‌های پیشین زحمت فراوان کشیدند و توانستند دبیرخانه دائمی جشنواره را در اصفهان دایر کنند، می‌توانست یک خداحافظی باشکوه باشد، اما متأسفانه در روز اول جز یک خداحافظی آشفته نبود.

اصفهان به عنوان شهری که نام خود را بر تارک جشنواره فیلم کودک ثبت کرده، باید سهم بیشتری از یکی از مهم‌ترین رویداد بین‌المللی ایران داشته باشد و شهروندان و کودکان این شهر باید نشاط جشنواره را دریافت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *