X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

لهجه اصفهانی مبنای متن اشکنه بود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، وحید پاکزاد شامگاه شنبه در نشست خبری فیلم اشکنه که در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در سینما ساحل برگزار شد، اظهار داشت: به اصفهانی بودن خود افتخار می‌کنم و علیرغم تمام سختی‌ها دوست دارم که در شهر خودم کار کنم. چهار دوره در جشنواره فیلم کودک آثار داشتم، فضای کاری فیلم اشکنه فانتزی است و همراهی چهار کودک را نشان می‌دهد که می‌خواهند تصمیم بزرگی بگیرند.

کارگردان فیلم اشکنه ادامه داد: در شرایط سخت شیوع کرونا کار سینمایی ساختیم و استرس بسیاری را متحمل شدیم.

وی درباره تجربه کار کردن با کودک، توضیح داد: اکثر کارهای من با کودکان بوده و سعی کردم با پیش تولیدهای طولانی، فرآیند تولید را کم کنم. با تمرین‌های مکرر و زیاد سعی می‌کنم که فرآیند تکرار در تولید را کاهش دهم. کار کردن با کودک یک دنیای عجیب است، زیرا هیچ درکی از کار سینمایی ندارند.

پاکزاد افزود: کودکانی که تجربه قبلی ندارند، با اصطلاحات سینمایی بیگانه بودند و سعی کردیم برخی اصطلاحات را برای آنها جا بیاندازیم‌. در کار کودک بعضاً زمان‌های کار در یک روز به ۱۲ ساعت می‌رسد، بسیار مهم است که کودکان در روند کار خسته نشوند.

دلیلی برای مهاجرت از اصفهان وجود ندارد

کارگردان فیلم اشکنه با اشاره به مهاجرت هنرمندان اصفهانی، تاکید کرد: همه امکانات در اصفهان موجود است، از همین روی دلیلی وجود ندارد که از این شهر مهاجرت کنیم. بهترین تجهیزات و نیروهای فنی در اصفهان وجود دارد. اما با این حال عدم حمایت مسئولان استانی، به خصوص صدا و سیما تأثیر بسیاری در مهاجرت هنرمندان دارد. برای بسیاری از مسئولان مقیاس و معیار حضور چهره‌ها در کار است و کیفیت فنی کار مد نظر نیست. کیفیت بسیاری از بازیگران مطرح ایران را بسیاری از هنرمندان اصفهانی دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی ورود کودکان و نوجوانان به دنیای سینما، خاطرنشان کرد: اول از هرچیزی جوهره ذاتی و استعداد شخص است، سپس دوره‌های آکادمیک بسیار تأثیرگذار بوده و بچه‌ها حتماً باید این دوره‌ها را پشت سر بگذارند. بهترین راه ورود کودکان به دنیای سینما حداقل یک سال گذراندن دوره‌های آکادمیک معتبر است.

پاکزاد پرسشی درباره اینکه چرا لوکیشن‌ها در خارج از شهر اصفهان و با لهجه‌های محلی ساخته شد، پاسخ داد: تاکنون ۴۳ فیلم ساختم، همواره در تست‌ها کسی که لهجه اصفهانی داشت را می‌گذاشتم کنار، اما در چند کار اخیرم ساختار مبنای کار بر لهجه اصفهانی بود. از این دست کارها نمونه کار خیلی عالی به نام قصه‌های مجید داریم و از طرفی می‌خواستم اتفاقی مشابه آن اثر را شکل دهم. از همین روی به سراغ بازیگرانی رفتم که در صحبت کردن عادی اصفهانی صحبت کنند.

مشکلات فنی در پخش فیلم

این کارگردان گفت: در این فیلم جغرافیا نمیدیم، اما این فیلم در روستای ماردان و هفشویه که پنج کیلومتر با اصفهان فاصله دارد ضبط شده است. در این روستاها مردم کاملاً مثل مردم شهر اصفهان صحبت می‌کنند.

وی درباره تدوین فیلمش، توضیح داد: برخی اشکال که در پخش فیلم در سالن سینما وجود داشت به مشکلات فنی ناشی از سیستم پخش سالن اکران در سینما بر می‌گردد و نسخه ارائه شده از فیلم این مشکلات فنی را ندارد.

پاکزاد درباره اینکه چرا بار اصلی کمدی بر روی شخصیت اصلی یعنی سجاد رضایی بوده، توضیح داد: سجاد شیرینی‌ها خود را دارد و بخشی از فیلم‌نامه بر اساس شخصیت و بازی او نوشته شده است. در بسیاری از تمرین‌ها به بداهه رسیدیم، اما در کل کمتر از ۱۰ درصد از سکانس‌ها بداهه است. این فیلم طنز موقعیت ندارد، بلکه طنز بر اساس شخصیت مد نظر ما بوده است.

این کارگردان در پاسخ به نقدی درباره اینکه کودکان با فیلم ارتباط لازم را نگرفتند و متن فاصله بسیاری با مخاطب دارد و منطق داستان به نظر می‌رسد مشکل دارد، اظهار داشت: متاسفانه در نگارش ضعف‌های اساسی وجود دارد و متن قطعاً می‌توانست بهتر باشد. یکی از دلایل آن عدم حمایت از افرادی است که قلم قوی دارند، این افراد دچار انزوا شدند و متاسفانه بزرگان بسیاری در حوزه نویسندگی را از دست دادیم.

وی درباره چرایی انتخاب سجاد رضایی که در ابتدا در فضای مجازی مطرح شد، پاسخ داد: بازیگرهایی که دوره‌های اکادمیگ گذرانند زحمت کمتری برای کارگردان دارند. سجاد پس از پخش کلیپش در اینستاگرام، در کلیپ‌های اینستاگرامی نیز ایفای نقش کرده بود. اما روزی که به دفتر من آمد و از او تست گرفتم به او گفتم کارهای فضای مجازی دیگر تمام شد. فضای مجازی ناخواسته می‌تواند کمک کند، اما بسیاری از بازیگرهای اشکنه خروجی آموزشگاه‌های مهم اصفهان است. دنبال جمع کردن سریع کار نیستم، زیرا سعی می‌کنم بازیگر را بسازم. با بازیگر هشت ماه تمرین دارم، سجاد رضایی دوره اکادمیک ندیده و اموزش های او گردن من افتاد، اما از این انتخاب راضی هستم.

تمرین‌های مکرر برای حفظ دیالوگ

سجاد رضایی، بازیگر فیلم اشکنه نیز این نشست گفت: در فیلم اشکنه نقش اول را ایفا کردم و در فیلم از اشکنه بسیار متنفر بودم. در هوای سرد و بحران کرونا ایفا نقش در این فیلم بسیار دشوار بود.

وی افزود: علاقه بسیاری به بازیگری دارم و کار بازیگری را ادامه خواهم داد.

بازیگر نوجوان فیلم اشکنه درباره چگونگی کار بازیگری، اظهار داشت: تمرین‌های مکرری در دفتر کارگردان داشتیم و یک فرآیندی برای حفظ دیالوگ‌ها ایجاد شد که توانستم کل فیلمنامه را حفظ کنم.

پاکزاد دست بازیگر را آزاد می‌گذارد

زینت کنجکاو بازیگر فیلم اشکنه در این نشست گفت: این فیلم به دلیل اینکه با لهجه اصفهانی پخش شد و به اسم یکی از غذاهای اصیل اصفهان نام‌گذاری شده، برای من بسیار منحصربه‌فرد است.

وی درباره کار کردن با وحید پاکزاد، توضیح داد: یک کارگران باید ده‌ها نفر کار کند و کار دشواری دارد. به همین دلیل باید افراد درگیر در فیلم‌برداری از او حساب ببرند. وحید پاکزاد به موقع درفیق بود و به موقع عصبانی شد. او کارگردانی است که اصرار زیادی روی متن اصلی ندارد و دست بازیگر را هم باز می‌گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *