X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

روایت زندگی مردم قشم روی آنتن شبکه مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه مستند سیما امشب (۲۴ بهمن ماه) در قالب مجموعه «گنجینه»، مستند «قشم» به کارگردانی اُرد زند را روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، حنیف شهپرراد تهیه‌کننده مجموعه «گنجینه» درباره قسمت جدید این مستند گفت: فیلم این هفته «گنجینه»، مستند «قشم» از مجموعه میراث فرهنگی است که ۸ قسمت آن را اُرد زند ساخته، ۳ قسمت دیگر را محسن عبدالوهاب کارگردانی کرده و کامبیز مقیم خاوری تهیه‌کننده مجموعه بوده‌ است.

حنیف شهپرراد افزود: این فیلم از چند پرده تشکیل‌ شده که هر قسمت به‌ دقت و تفصیل گوشه‌ای از زندگی مردم سلخ از توابع قشم را به نمایش می‌گذارد، روستایی که بینندگان «گنجینه» پیش‌ از این در مستند «کولی‌کر» با آن آشنا شده‌اند.

وی گفت: زند که پیش از ساخت این فیلم ۳ سال در مرکز بندرعباس فعالیت می‌کرد، به‌ خوبی با فضای زندگی مردم هرمزگان آشنا بود و در این مدت فیلم‌های «صید میگو»، «لارک» و «راه نو» را ساخت.

 این تهیه‌کننده درباره اهمیت ساخت این مستند گفت: میراث فرهنگی فراتر از ابنیه ثبت‌شده در آثار ملی و جهانی است. سنن،  زبان‌ها، آواها، هنرمندان، مشاهیر و به‌ طورکلی هر آن چیزی که بار فرهنگی داشته باشد در این دایره قرار می‌گیرد. سال‌ها پیش‌ از اینکه سازمان‌هایی مثل یونسکو یا میراث فرهنگی شکل بگیرند، مردم اقوام مختلف آداب‌ و رسوم و ابنیه تاریخی را بنا به کارکردشان حفظ کردند اما چرخ مدرنیته، جنگ‌ها و سیاست حکومت‌ها میراث را در دوره‌های مختلف مورد هجوم قرار داد.

به گفته شهپرراد، مستندسازان ایرانی از دهه ۴۰ به‌ صورت علمی سعی کردند فرهنگ‌های در معرض خطر را حفظ کنند، این موضوع بدون کمک بومیانی که به ضروری بودن این مهم اشراف داشتند، به هدف خود نزدیک نمی‌شد. یکی از خانواده‌هایی که کمک زیادی به مستندسازان ایران کرده‌اند، خانواده احمدی دریایی است. کمتر کسی از مستنددوستان است که نام زینت دریایی را نشنیده باشد. در طول ۳۰ سال اخیر فیلم‌های مستند زیادی در جزیره قشم ساخته‌ شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «زینت، یک روز بخصوص» ساخته ابراهیم مختاری، «قشم» ساخته اُرد زند و «عروسی پسر زینت» ساخته فرهاد ورهرام اشاره کرد که هر سه فیلم یا روایت خود زینت یا زندگی مردم سلخ است. 

وی در پایان بیان کرد: این برنامه چهارشنبه ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و پنجشنبه ساعت ۱۰ بازپخش می‌شود.

«گنجینه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد ساخته شده و غلامعلی افشاریه گفتار متن آن را بر عهده دارد، آرین مظفری نویسنده و مسعود سلطانی ارج تدوینگر این مجموعه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *