X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

خط داستانی«موقعیت مهدی»متفاوت ازسریالش است/تجربه جالب «مردبازنده» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ابراهیم امینی یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پروژه توضیح داد: همان‌طور که مطلع هستید این پروژه در ابتدا قرار بود فقط یک سریال باشد که نسخه سریالی آن همچنان به نام «عاشورا» در دست تولید است. از مرحله‌ای به بعد تصمیم گرفته شد که این پروژه یک نسخه سینمایی هم داشته باشد.

وی افزود: از همان ابتدا مبنایی را قرار دادیم و آن اینکه این ۲ نسخه مسیر متفاوتی باید نسبت به یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل حتی اسم نسخه سینمایی را هم تغییر دادیم. سابق بر این نسخه سینمایی مجموعه‌های تلویزیونی صرفاً یک خلاصه‌ای از نسخه سریالی آن‌ها بودند اما ما در این تجربه بخشی از داستان را که در نسخه سینمایی گسترش دادیم و به همین دلیل در حال حاضر ۲ نسخه سینمایی و تلویزیونی از این پروژه در اختیار داریم که بسیار با هم متفاوت هستند. حتی خط داستانی متفاوتی هم نسبت به هم دارند.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان فیلم «موقعیت مهدی» را یک فیلم پرتره از شهید مهدی باکری دانست، تأکید کرد: نه نمی‌توان اینگونه گفت که این فیلم یک روایت زندگی‌نامه‌ای از زندگی مهدی باکری است. این فیلم بیشتر روایتی از رابطه ۲ برادر باکری است و این رابطه در داستان محوریت دارد.

وی درباره دلیل تمرکز بر این بخش داستان در نسخه سینمایی هم گفت: در جریان جزئیات این تصمیم‌گیری نیستم اما در مسیر تولید نسخه سریالی، به مرور به این جمع‌بندی برای نسخه سینمایی رسیده‌اند.

«مرد بازنده» را قبل از «زخم‌کاری» نوشتیم

امینی درباره همکاری با محمدحسین مهدویان در نگارش فیلمنامه «مرد بازنده» دیگر فیلم خود در جشنواره چهلم فیلم فجر و طرح برخی مطالب درباره تأثیر سریال «زخم‌کاری» بر این فیلم سینمایی هم گفت: «مرد بازنده» فیلم‌نامه‌ای است که از ۲ سال قبل با محمدحسین روی آن کار کرده بودیم و اساساً شکل‌گیری آن پیش از نگارش و ساخت سریال «زخم کاری» بود. مباحثی که درباره شباهت این ۲ پروژه مطرح می‌شود شاید به دلیل اشتراک بازیگران باشد. درباره تأثیر این ۲ پروژه روی هم منتقدان باید نظر بدهند اما فیلمنامه «مرد بازنده» پیش از «زخم‌کاری» نوشته شد و تنها تولیدش به بعد از آن سریال افتاد.

وی ادامه داد: در دوره ساخت فیلم سینمایی «درخت گردو» و پیش از ورودم به پروژه «دسته دختران» ساخته منیر قیدی، فیلمنامه «مرد بازنده» را نوشته و تمام کرده بودیم. ابتدا قرار بود با تهیه‌کننده دیگری این فیلم ساخته شود که ماجرای کرونا پیش آمد و تولید آن به متوقف شد.

این فیلم‌نامه‌نویس که تجربه همکاری با محمدحسین مهدویان در دیگر پروژه‌های سینمایی این فیلم‌ساز را هم داشته درباره تفاوت «مرد بازنده» با دیگر آثار او گفت: شاید اصلی‌ترین تفاوت آن این باشد که محمدحسین مهدویان بیشتر اوقات داستان‌هایی واقعی یا برگرفته از تاریخ را ساخته است اما این فیلم یک قصه به‌روز دارد که هیچ مبنای واقعی ندارد. این پروژه به نوعی تعلق خاطر ما دو نفر را به ژانر کارآگاهی و پلیسی هم نشان می‌دهد. از این منظر نگارش فیلمنامه این کار تجربه جالبی برای من بود. امیدوارم تماشای آن برای مخاطب هم به همین اندازه لذت‌بخش باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *