X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حمایت از سینماگران مستقل، تأمین امنیت شغلی هنرمندان و بیدار شدن مدیران از خواب زمستانی؛ آرزوهای سینماگران در سال ۱۴۰۱! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با فرا رسیدن سال جدید، سینماپرس با تعدادی از هنرمندان و فعالان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور درباره آرزوهایشان در سال جدید گفتگو کرد که مروری بر آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نوروز یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران باستان است که امروزه همچنان هزاران سال گذشته با شور و اشتیاق خاصی در میان مردم ایران و برخی از کشورهای فارسی زبان گرامی داشته می شود. در اسلام و به ویژه آیین تشیع نیز به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده است و برای گرامی داشتن آن تاکیدات فراوانی صورت گرفته است. مردم ایران همه ساله از یک ماه مانده به نوروز با آیین های باشکوهی همچون خانه تکانی، گستراندن سفره هفت سین و امثالهم به استقبال بهار می روند…

سینماپرس برآن شد تا همزمان با نوروز ۱۴۰۱ با هنرمندان راجع به آرزوهایشان در سال جدید به گفتگو نشسته و از آرزوهای آن ها جویا شود. از همین رو با ۸ نفر از هنرمندان سینما و تلویزیون کشور آقایان و خانم ها: مریم دوستی، کاوه سجادی حسینی، ابراهیم فروزش، پویا امینی، مهوش صبرکن، پوراندخت مهمین، امید نیاز و هوشنگ توکلی به گفتگویی کوتاه نشستیم که ماحصل این گفتگوها را در ذیل می‌توانید مرور کنید.

*****************

مریم دوستی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: آرزوی من سلامتی همه مردم دنیا و تمام شدن همه جنگ ها است. وقتی دنیا در آرامش باشد هنرمند با روحیه لطیفش می تواند کارهای بهتری را ارائه کند. همچنین آرزوی سلامتی برای خانواده سینما دارم. امیدوارم در این بحران کرونا کسی آسیب نبیند و همه دلخوش و پرکار باشند.

وی ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که نبینیم پیشکسوتان سینما دچار معضلات مالی و معیشتی هستند. امیدوارم این گونه حال سینما بهتر شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه آقای خزاعی خودشان سینماگر هستند و درد همه ما را می دانند انتظار دارم مساوات در سینما رعایت شود؛ اگر قرار باشد این آقا و آن خانم میلیاردها بگیرند تا فیلم بسازند ایشان اجازه ندهند و بگذارند همه فیلم بسازند و پول ها را منصفانه و با مساوات تقسیم کنند.

دوستی خاطرنشان کرد: فیلمسازان اول و دوم در شرایط بسیار سختی هستند. جوانان که باید خودشان را اثبات کنند نیاز به حمایت بیشتر مدیران دارند. ما از دولتی که دم از دیانت و انصاف و عدل و خدا می زند، انتظار بیشتری داریم.

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در این باره گفت: حمایت همه جانبه مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی از سینماگران مستقل بزرگترین آرزوی من است. آن ها بدانند که ما دشمن نیستیم و زیر پرچم این کشور فیلمسازی می کنیم. ما برای اخلاق و آگاهی و امیدبخشی به جامعه تلاش می کنیم و باید آن ها ما را از خودشان بدانند. مدیران سینمایی باید به همه فیلمسازان اعتماد کرده و همه را به یک چشم ببینند و امیدوارم روزی برسد که ما شاهد این نگاه از سمت مدیران به سمت جامعه سینمایی کشور باشیم.

ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینما به سینماپرس گفت: سینما به عنوان یک هنر باید آزاد باشد. سینمای ما در بند و قید است و این روش و منش نباید ادامه پیدا کند. هنرمند باید رها باشد. هنرمند باید بتواند حرف دلش را در اثرش بزند و امیدوارم مدیران سینمایی در سال جدید این شرایط را برای اهالی سینما فراهم آورند و سعی نکنند تنها نظرات و سلیقه شخصی شان را به هنرمندان تحمیل کنند.

پویا امینی بازیگر سینما و تلویزیون تأکید کرد: آنچه سال ها است دغدغه اهالی فرهنگ و هنر است مسأله امنیت شغلی است که روی زمین مانده و کسی به آن اعتنا نکرده است. هنرمندان نباید غم نان داشته باشند. اصحاب فرهنگ و هنر امیدی به ثبات اقتصادی ندارند و از آینده و معیشت شان اطمینان ندارند. هنرمندانی هستند که درآمد مکفی دارند اما این عمومیت ندارد و بخش کثیری از هنرمندان در شرایط بدی روزگار می گذرانند. توقع هنرمندان از مدیران این است که شرایط عادلانه برای کار فراهم کنند تا فقط عده ای خاص در سینما کار نکنند. ورود به سینما باید قاعده و قانون داشته باشد و هر کسی نتواند به راحتی وارد آن شود.

وی ادامه داد: هنر این مملکت محتاج به افراد خبره و توانمند است. چه در سینما چه در موسیقی یا هر رشته دیگری؛ باید فضا و بستر مناسبی برای کسانی که در این عرصه خون دل خوردند و کسب تجربه کردند فراهم شود.

مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از مدیران تلویزیون اظهار داشت: من امیدوارم مدیران سازمان صدا و سیما نظارت جدی روی تهیه کنندگان شان داشته باشند. بنده و همسرم مدت ها است که از یک پروژه طلب داریم اما هنوز به رغم تمامی پیگیری های مان طلب مان پرداخت نشده و مدیران سازمان صدا و سیما هم به ما اعتنایی نمی کنند.

وی ادامه داد: اینقدر معضلات زیاد است که نمی دانیم کدام را بگوییم! فقط این را می گویم که ای کاش دستمزدها را درست پرداخت کنند تا وقتی کار می کنیم خستگی به تن مان نماند؛ من و همسرم واقعا به جایی رسیده ایم که دیگر می خواهیم عطایش را به لقایش ببخشم و کاری با فرهنگ و هنر و سینما و تلویزیون نداشته باشیم.

بازیگر سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» خاطرنشان کرد: متأسفانه همه ظاهر زندگی ما را می بینند اما این را نمی بینند که بدن ما مستهلک می شود. شب بیداری ها و سختی کشیدن ها و سرما و گرما خوردن های مان را نمی بییند.

صبرکن در پایان افزود: وقتی تهیه کنندگان بامبول در می آورند و مدیران به داد ما نمی رسند چه باید بکنیم؟ شاید یک عده از هنرمندان و بازیگران رستوران و… دارند اما امثال من و همسرم چه باید بکنیم که در زندگی مان فقط به ارتقای فرهنگ و هنر اندیشه کردیم؟ چرا باید التماس کنیم برای گرفتن حق خودمان و حق مان را گدایی کنیم؟ تلویزیون و سینمایی که این است درش تخته بشود بهتر است! من واقعا تا جایی که امکان دارد برای صدا و سیما کار نمی کنم.

پوراندخت مهیمن دیگر بازیگر سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: سینما باید سر و سامان بگیرد و کیفیت کارها بالا برود. من امیدوارم در سال جدید مدیران سینمایی در عمل حساسیت روی کیفیت کارها داشته باشند و به صورت باری به هر جهت به فیلمسازان مجوز تولید فیلم ندهند. امیدوارم حرف های شان تنها در حد حرف باقی نماند و جنبه عملی به خود بگیرد.

امید نیاز کارگردان جوان سینما نیز با انتقاد از شرایط مافیایی سینمای ایران اظهار داشت: سوأل بنده این است که آیا ما در ایران سینما داریم یا آنچه داریم اسمش را سینما گذاشته ایم؟ چرا من نوعی باید ۴ سال فیلم نسازم؟ چرا مافیا در سینمای ایران وجود دارد و تنها چند نفر معدود برای کل سینما و سینماگران تصمیم گیری می کنند؟ چرا سازوکار سینما مشخص نیست؟ چرا فیلمساز و سرمایه گذار امنیت روحی و روانی و اقتصادی ندارند؟ چرا فیلم هایی سال ها در صف اکران هستند اما اثری تدوینش تمام نشده به پخش می رسد؟

وی ادامه داد: با توجه به جمیع این معضلات آرزوی من تحقق عدالت در سینمای کشور است و امیدوارم دیگر شاهد اعمال سلیقه برخی افراد خاص در سینما نباشیم. متأسفانه عدم ثبات مدیریتی باعث این فجایع در سینما شده و این روش روح همه ما را آزار می دهد.

نیاز در بخش پایانی اظهارات خود افزود: از سوی دیگر توجه به سینمای کودک و نوجوان و اهمیت دادن به این ژانر بسیار مهم یکی دیگر از آرزوهای من در سال ۱۴۰۱ است و امیدوارم مدیران به دور از شعار و در عمل به این گونه مهم سینمایی توجه ویژه داشته باشند. سینمای کودک و نوجوان سینمای مهمی است و ما اگر تنها به سینمای پس از انقلاب هم توجه کنیم متوجه می شویم که بسیاری از فیلم هایی که باعث درخشش نام ایران در سراسر دنیا شده اند فیلم های کودک و نوجوان بوده اند و آرزوی قلبی ام این است که مدیران سینما موجبات رشد این گونه مهم را فراهم آورند.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: در دوران کرونا سینما در دنیا به خواب زمستانی رفته و شبکه نمایش خانگی جای آن را گرفته است چرا که نیروهای مولد و جوان و توانا جذب این جریان شده و تولیدات انبوه انجام می دهند.

وی ادامه داد: مدیریت سازمان سینمایی یا باید این فرصت را غنیمت بداند و به بازسازی اصولی در حوزه تأثیرگذاری سینما در کنار فرهنگ تراز انقلاب توجه کند یا شرایط را درک نکند و باری به هر جهت جلو برود.

توکلی با انتقاد شدید از چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در جشنواره چهلم دیدیم انتخاب ها مورد قبول نیروهای مومن به انقلاب و عناصر فرهنگی انقلابی نبود. همه می دانیم در حوزه فرهنگ اگر بالاسری موثری نباشد این حوزه بلاتکلیف می شود از این رو امیدوارم مدیران سینمایی از خواب زمستانی بیدار شوند و هرچه سریع تر به سینمای تراز انقلاب اسلامی توجه ویژه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *