X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

روح افزا: وادادگی در مقابل فرهنگ متداول جهان نادرست ترین کاری است که می توان انجام داد/ سینما باید تمام قد در خدمت ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی همزمان با سال نو در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری سینما و تلویزیون گفت: وادادگی در مقابل فرهنگ متداول جهان نادرست ترین کاری است که می توان انجام داد چرا که آن فرهنگ نه ریشه و مبنایی دارد، نه درس آموز است و نه سازنده! اما ما فرهنگ اصیل و ناب ایرانی-اسلامی را در اختیار داریم که در صورت دغدغه مندی از سوی هنرمندان و متولیان فرهنگی و هنری می توان مردم دنیا را با این فرهنگ والا و ارزشمند و انسانی آشنا کنیم.

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک فرهنگ مردمان ما اصیل ترین فرهنگ در سراسر دنیا است. فرهنگ ما ریشه های قوی تاریخی دارد. این ریشه های تاریخی در نمادها، معماری، ضرب المثل ها، لباس ها، کتب تاریخی، اشعار شعرا، سخنان بزرگان دین و… دیده می شود.

وی ادامه داد: موارد گوناگونی حکایت از آن دارد که فرهنگ ما فرهنگی اصیل است و بر اساس معیارهای صحیح برنامه گذاری شده؛ به عنوان مثال دورهمی هایی که به عناوین مختلف مانند عید نوروز و… برگزار می شود رسماً در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. شاید غربی ها در جشن کریسمس خود با خانواده درجه یک شان دیداری داشته باشند اما ما در عید سعید نوروز با تمام دوستان و خویشان و همسایگان و اقوام مان دیدار می کنیم.

روح افزا خاطرنشان کرد: فرهنگ مردم ما به گونه ای است که به مناسبت های مختلف رسیدگی به خانواده های نیازمند را فراموش نمی کنند؛ در آستانه عید نوروز، ایام ماه مبارک رمضان، آغاز سال تحصیلی و… ما همواره شاهد توجه ویژه مردم به هم نوعان شان هستیم اما واقعاً در بخش کثیری از کشورهای دنیا چنین مواردی هرگز دیده نمی شود.

این کارشناس فرهنگی سپس با تأکید بر اینکه اگر آیندگان از این فضا فاصله بگیرند ما آسیب بسیار جدی می بینیم تصریح کرد: بی توجهی به فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در حوزه تولید آثار تصویری باعث می شود جایگزین های غلط برای آن پیدا شود. متأسفانه همین هم شده و ما به خصوص در تولیدات سینمایی شاهد چنین پدیده شومی هستیم. بی پروایی در روابط دختر و پسرها و حتی روابط زوجین، بی بند و باری جنسی و ترویج فرهنگ منحط غرب مانند ازدواج سفید و… یعنی همان چیزهایی که ما در فیلم های غربی ها و در زندگی های شان می بینیم چرا باید در سینمای ما وجود داشته باشد؟

وی متذکر شد: سینما باید تمام قد در خدمت ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد؛ نه تنها سینما که تمامی هنرها باید این گونه باشند چرا که ابزار انتقال فرهنگ اصیل، هنر است. این فرهنگ ناب و اصیل باید در سینما و تلویزیون و تئاتر دیده شود. باید آثار آنقدر درس آموز باشند و اثرگذار باشند که ما بتوانیم به آن ببالیم و آیندگان مان از این آثار درس بگیرند.

روح افزا تأکید کرد: چرا مسائلی که طرح آن ها هیچ فایده ای برای جامعه ندارد و حتی در برخی موارد به ابتذال مطلق منجر می شود باید در آثار سینمایی ما دیده شود؟ چرا فرهنگ صحیح و انسانی در سینمای ما از بین رفته؟ چرا اغلب کاراکترهای فیلم ها در روابط زناشویی افرادی بی تعهد و لاقید به تصویر کشیده می شوند؟ چرا جایگاه بزرگترها در فیلم های سینمایی کمرنگ شده؟ نقش خانواده در سینمای امروز ایران کجاست؟

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: بی شک اگر سینما فرهنگ اصیل را اشاعه کند ما در دنیا می درخشیم و حتی می توانیم در دراز مدت دست دنیا را بگیریم و به آن ها سبک زندگی درست و انسانی را بیاموزیم. شما ببینید چه نکات ظریفی در همین عید نوروز ما نهفته است؟ در کجای دنیا دیده اید که همه مردم در آستانه عید به یک باره به نظافت منازل شان بپردازند؟ این همه ضرب المثل های ناب در کجای دنیا وجود دارد؟ چرا این مسائل در فیلم های ما دیده نمی شوند؟

روح افزا در پایان این گفتگو افزود: تولیدات هنری ما به خصوص در سینما دچار ولنگاری شدید شده و از این رو مدیران فرهنگی و سینمایی باید با دغدغه مندی، تدبیر و درایت ویژه این معضلات را برطرف کنند. این بسیار تلخ و دردآور است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ما شاهد تولید و پخش فیلم هایی باشیم که جاذبه جنسیتی زنان را به نمایش می گذارند. من امیدوارم که مدیران ما به این مسائل دقت کرده و دیگر اجازه تولید و عرضه این آثار ضد فرهنگ را ندهند!

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *