X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

ارائه سازوکار حمایتی در حوزه اقتصاد دیجیتال/ برندسازی داخلی و بین‌المللی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین نشست کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگسازی محصولات و خدمات بومی در ساترا برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، اولین نشست کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگ‌سازی محصولات و خدمات بومی زیر مجموعه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال کشور در ساترا برگزار شد.

سعید مقیسه رئیس ساترا، محسن قائمی‌نسب سرپرست قائم مقامی ساترا، مهدی سالم مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طاها ذیقیمت از اعضای کارگروه هوش مصنوعی و مدیر مرکز فناوری‌های نوظهور دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و امیرحسین اسدی سرپرست دفتر خدمات کسب و کار معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت، حسین مسیح‌پور معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا و سالار شفائی مدیرکل توسعه کسب و کار و تسهیل‌گری ساترا در این نشست حضور داشتند.

ارائه سازوکار حمایتی در حوزه اقتصاد دیجیتال

در ابتدای نشست سعید مقیسه رئیس ساترا با توضیحاتی کوتاه درباره کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و کمیته‌های ذیل آن گفت: با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و دقت در عنوان آن می‌توان دریافت که این کارگروه دارای چه ماموریتی است. برگزاری این نشست نیز به‌منظور ارائه سازوکار حمایتی برای معرفی، تبلیغ، ترویج محصولات و خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال در رسانه ملی، رسانه‌های عمومی و فضای مجازی است.

وی در پایان با اشاره به تکالیف و وظایف این کارگروه بیان کرد: وظیفه این کارگروه کمک به افزایش اعتماد عمومی به برندهای ایرانی اقتصاد دیجیتال است. این کارگروه فقط متعلق به صدا و سیما نیست بلکه برای اقتصاد دیجیتال کل کشور است و تشکیل این جلسه به مثابه هم‌افزایی در این زمینه است.

تبلیغات اصلی مشکل استارتاپ‌ها

در ادامه امیرحسین اسدی سرپرست دفتر خدمات کسب و کار معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت ضمن معرفی چند مشکل در حوزه استارتاپ‌ها توضیح داد: یکی از مشکلات در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها موضوع تبلیغات است که پیشنهاد من در این مورد در نظر گرفتن یک بسته تبلیغاتی با هدف حمایت از استارتاپ‌ها و فعالان اقتصاد دیجیتال است.

وی در پایان عنوان کرد: موضوع بعدی بحث فرهنگسازی است. با ایجاد یک برنامه تولیدی با حمایت صدا و سیما و پخش آن در تلویزیون به سمت فرهنگسازی عمومی حرکت خواهیم کرد. ارائه تخفیف در تبلیغ صنایعی که نسبت به هوشمندسازی خود اقدام کرده‌اند از دیگر راهکارهای موثر در حوزه اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود.

بهره‌مندی از شورای فرهنگی و حقوقی برای فرهنگ‌سازی

فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: فرهنگسازی جزو وظایف این کارگروه است. برندسازی در کشور ما دارای تجربه‌ای ۱۰-۱۲ ساله است، بنابراین باید در حوزه برندسازی کار تخصصی انجام دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما در کشور برای امر فرهنگسازی، شورای فرهنگی عمومی را داریم. امسال این شورا منابع و ظرفیت مناسبی را در اختیار دارد که به همین دلیل فرصت خوبی است تا از این شورا برای فرهنگسازی بهره‌مند شویم.

در ادامه حسین مسیح‌پور معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در مورد نکات مهم مقررات و وظایف این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: معمولا در کشور مسائل فرادستگاهی هستند و دستگاه مسئول به‌راحتی موفق به حل مسائل نیست. بنا به منابع، ظرفیت‌ها، دسترسی‌ها و … که تسهیل‌گری می‌کنند، ماموریت‌ها به سمت سازمانی حرکت می‌کنند که می‌تواند آنها را گرداوری کند و یا احتمالا به آنهایی که دسترسی، اثرگذاری یا قدرت بیشتری داشته باشند واگذار می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: حوزه تبلیغات هم به صدا و سیما که یکی از منابع اصلی آن در کشور محسوب می‌شود واگذار شده است. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است؛ ما در بسیاری از ارگان‌ها می‌بینیم گفته می‌شود صدا و سیما با ما همراهی نمی‌کند اما کسی به این موضوع توجه ندارد که بخش بزرگی از این زنجیره خارج از صدا و سیماست؛ بنابراین بهتر است بخشی از منابع موجود به سمت رسانه‌های نوین منتقل شوند.

فرهنگسازی عمومی امری مهم در اقتصاد دیجیتال

طاها ذیقیمت مدیر مرکز فناوری‌های نوظهور دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان این موضوع که تبلیغات کسب و کارها در بستر اینترنت پنج برابر تلویزیون و سایر فضاهاست گفت: این اتفاق به علت جامعه مخاطبانی است که امکان سرمایه‌گذاری روی آنها وجود دارد. اگر قصد کمک به اقتصاد دیجیتالی را داریم، بستر تبلیغاتی آن در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: ما محصولات اقتصاد دیجیتال و شرکت‌ها و خدمات را داریم، بر این اساس تعداد محصولاتی که در این حوزه به جامعه خدمات ارائه می‌کنند محدود هستند چرا که شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال که از فناوری استفاده می‌کنند هنوز بزرگ و بلوغ یافته نیستند. در این شرایط تبلیغات صدا و سیما در فضای مجازی بسیار موثر است مانند تبلیغ در تلوبیون.

ذیقیمت در پایان فرهنگسازی افزایش استفاده و بودن در فضای اقتصاد دیجیتال در لایه‌های مختلف را لازم دانست و گفت: فرهنگسازی عمومی در اقتصاد دیجیتال امری مهم است. هم‌اکنون زیست‌بوم فضای استارتاپی ما کاملا وارداتی است و این در بسیاری از زمینه‌ها مشکل ایجاد می‌کند. ما بایستی به فضای زیست‌بوم استارتاپی‌مان رنگ و بوی داخلی بدهیم و پلتفرمی جامع برای کسب و کارهای داخلی در نظر بگیریم.

برندسازی داخلی و بین‌المللی

مهدی سالم مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از نشست شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال را در سه قسمت دسته‌بندی کرد و توضیح داد: ما در این زمینه سه نوع شرکت داریم؛ شرکت‌های قوی و بزرگ که نیازمند برندسازی بین‌المللی هستند، شرکت‌های متوسط که به برندسازی داخلی نیاز دارند و شرکت‌های نوپا که نیازمند سرویس سنتر (مرکز خدمات و پشتیبانی) هستند که تبلیغات، جزئی از آن است.

وی در پایان تدوین آیین‌نامه‌ای برای تغییر در تبلیغات بازرگانی صدا و سیما در حوزه اقتصاد دیجیتال را امری لازم برشمرد.

هیات وزیران دولت به‌منظور راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به کسب سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور و هماهنگی و مواجهه فعال و سریع با تغییرات این حوزه و اتخاذ تصمیمات مربوط با رعایت قوانین از جمله قوانین بودجه سنواتی، کارگروه اقتصاد دیجیتال را تشکیل داد.

این کارگروه دارای ۹ کمیته است که مسئولیت کمیته برندسازی، تبلیغات و فرهنگسازی محصولات و خدمات بومی به ساترا واگذار شده است.

این جلسات در هفته‌های آتی علاوه بر اعضای حاضر در جلسه نخست، با حضور نمایندگانی از سایر وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و… ادامه خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *