X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

حال تئاتر دانشجویی خوب نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: محمدرضا ژیان، بنیانگذار و مؤسس جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر گفت: شعار امسال جشنواره ما «تئاتر حرفه‌ای،‌ ثمره تئاتر دانشجویی» است اما متأسفانه این روزها شاهد هستیم که تئاتر دانشجویی حال خوبی ندارد.

هشتمین جشنواره تئاتر ثمر هفتم اسفند ماه با حضور مسئولان این جشنواره در عمارت نوفل لوشاتو آغاز شد و ۲۴ گروه نمایشی از هشتم اجراهای خود را در این تماشاخانه آغاز کردند.

محمدرضا ژیان بنیانگذار و موسس جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر درباره این جشنواره عنوان کرد: تا به حال سه شب از جشنواره گذشته و آثار زیادی در رقابت با هم قرار گرفته‌ها، کارها همه در ژانرهای متفاوت است، چرا که در فراخوان ما این تنوع در موضوعات را قرار دادیم و همین از نقاط قوت جشنواره ثمر است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از کارها به ظرفیت آزاد هم رسیده‌اند، گفت: استقبال از جشنواره به ویژه در روز افتتاحیه خوب بوده است، چنین اقبالی در دل هنرجویان تئاتر جا باز می‌کند و جایگاه ویژه‌ای بین دانشجویان ایجاد می‌کند.

ژیان، شعار جشنواره امسال را «تئاتر حرفه‌ای، ثمره تئاتر دانشجویی» به شمار آورد و گفت: این شعار برای ما چالش برانگیز بود، اینکه کسانی الان در رشته تئاتر کسب در آمد می‌کنند ـ از کارگردانی تا بازیگری و تهیه‌کنندگی ـ همه زمانی کارهای دانشجویی کرده‌اند، همین آزمون و خطاها را گذرانده‌اند و به این مرحله رشد رسیده‌اند. 

وی با اشاره به اهمیت حمایت از تئاتر دانشجویی گفت: هشت دوره از  جشنواره تئاتر ثمر بدون هیچ حمایتی گذشته است، هزینه‌ها الان خیلی زیاد شده و من به شخصه مطمئن نیستم که باز هم بتوانم از پس هزینه‌ها بر بیایم و ما در ادامه راه نیاز به حمایت‌های دولتی، مؤسسات خصوصی و اسپانسرینگ داریم.

ژیان افزود: دوست داشتم چون تمام جشنواره های دانشجویی هیچ پولی برای تماشای کارها از دانشجویان نگیریم تا آنها صرفا کار ببینند و لذت ببرند، شش دوره این کار را انجام دادم ولی الان بضاعتی برایمان نمانده است.

وی با اشاره به اهداف جشنواره گفت: تلاش داریم دانشجویان در رشته‌های خود حرفه‌ای شوند و این آموزش را به آنها با کسب تجربه بدهیم. البته خیلی از هنرمندان از جشنواره ما حمایت معنوی کردند و از آنها متشکریم و در نهایت خوشحالم که این جشنواره در طول ۸ دوره خود بیش از حد انتظار هم رشد کرده و برای سال آینده تصمیم داریم چند تماشاخانه دیگر خصوصی را هم درگیر کار کنیم و سالن‌ها افزایش پیدا کند.

وی زمان اختتامیه جشنواره را ۱۸ اسفند اعلام کرد و گفت:‌ متأسفانه امکان اینکه اختتامیه را هم در عمارت نوفل لوشاتو سالن ۱۲۰ نفره بگیریم وجود ندارد، چرا که ظرفیت ما بیش از اینها است و نیاز به سالنی لااقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفره داریم بنابراین در حال رایزنی برای گرفتن یک سالن بزرگتر هستیم.

ژیان، وضعیت فعلی تئاتر دانشجویی را نامناسب دانست و گفت: حال تئاتر دانشجویی ما خوب نیست،‌ هیچ حمایتی از جایی نمی‌شود درحالیکه تئاترهای حرفه‌ای از همین تئاترهای دانشجویی برخاسته‌اند اگر اینها نباشد ما شاهد فرهنگ مناسب تئاتر در جامعه نخواهیم بود. تهیه‌کننده‌ها این روزها به دنبال سلبریتی‌ها و سرمایه‌گذاری روی آنها هستند تا اینکه به کارهای دانشجویی توجه کنند به همین دلیل هم هست که امروز تئاتر حرفه‌ای ما دچار مشکل شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره جشنواره زدگی در تئاتر چیست،‌گفت: از یک جهت با این حرف موافقم چرا که خیلی جشنواره‌ها برای اینکه بودجه‌های دولتی را خرج کنند و یک دورهمی داشته باشند به هر نحوی کاری می‌کنند و این آسیبش به تئاتر ما می‌رسد، چرا که اینجا محتوا مهم نیست روابط است که حرف اول را می‌زند.

ژیان اظهار داشت: از باب دیگر مخالفم چراکه اگر ما نتوانستیم جشنواره‌ها را سطح بندی کنیم مشکل از ما است> نه نفس جشنواره! همانطور که بخش‌های مهندسی و پزشکی و مسائل دیگر را رتبه بندی می‌کنیم می‌بایست تئاترمان را هم رتبه بندی کنیم. 

وی با اشاره به رشد پله‌ای تئاتر ثمر گفت: ما بدون هیچ حمایتی در این فضا با عشق و همدلی گروه‌های تئاتری کار کرده‌ایم، این نهایت علاقه به هنر است این نوع جشنواره‌ها باید رشد کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *