X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

وقت معلوم در آثار هنرمندان انقلابی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فلسطین، کشوری است که در برگیرنده قبله اول مسلمانان است، مهد تمدن¬های الهی بوده است، زادگاه بسیاری از پیامبران خدا را در دل خود دارد، همیشه برای مسلمانان و موحدان جهان حسی از دلتنگی و قرابت را داشته است.

مهدی عظیمی میرآبادی/ فلسطین، کشوری است که در برگیرنده قبله اول مسلمانان است، مهد تمدن¬های الهی بوده است، زادگاه بسیاری از پیامبران خدا را در دل خود دارد، همیشه برای مسلمانان و موحدان جهان حسی از دلتنگی و قرابت را داشته است. بسیاری از ادیان و مکاتب الهی در آن سرزمین تبلور یافته اند، و از سوی دیگر مطابق با کتاب مقدس جدید مسیحیان، و کتب عهد عتیق، سرزمین موعود یهودیان بر شمرده می¬شود. مسیحیان معتقدند که مسیح علیه السلام در آن کشور از آسمان بازمی¬گردد؛ یهودیان، می¬پندارند که حکومت هزار ساله خود را بر سراسر زمین از آن منطقه آغاز می¬کنند؛ و مسلمانان، فتح بیت¬المقدس را به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه قطعی و یقینی می¬دانند.

این همه بر اساس، آموزه¬های دیرینه و بر مبنای معادلات و محاسبات دینی و مذهبی، مبتنی بر قواعد ریاضی تاریخی است که برخی پیشگویی، و برخی پیش¬بینی می¬شود. همه وقایع و حوادت این روزگار حکایت از نزدیک بودن این حادثه حکایت دارد، و هر جمعیتی به روش خود، خود را آماده ساعتی می¬کند که آن وقت معلوم صورت واقع به خود بگیرد.

در انگاره¬های یهودِ جدید، به ویژه در تصور صهیونیسم، بسیار ضروری است تا آمادگی لازم را برای هر اقدام متناسبی داشته باشند که بلافاصله پس از رجوع حضرت مسیح علیه¬السلام و ظهور منجی موعود مسلمانان عجل الله تعالی فرجه الشریف، آنان را از که بی¬تردید مزاحم ایجاد و گسترش حکومت ستم¬بنیان و ظلم¬گستر یهود بر جهان با پیش¬بینی هزارساله خواهند بود، در همان نقطه بازگشت و ظهور ایشان، از سر راه بردارند. صهیونیسم با توجه به پشتوانه¬های قدرتمند مالی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، و اجتماعی قدرتمندی که دارند، برای این پوشاندن جامه عمل به این پیش¬بینی، فضایی پر از ظلم و ستم را بر جهان حاکم کرده¬اند تا هیچ¬کس با تفکری متفاوت از آن چه آنان می¬اندیشند و می¬خواهند، قدرت عرض اندام نداشته باشد. امپریالیسم تبلیغی، امپریالیسم خبری، امپریالیسم فرهنگی، امپریالیسم سیاسی، امپریالیسم اقتصادی، امپریالیسم علمی، امپریالیسم صنعتی، امپریالیسم رسانه¬ای و…؛ نمونه¬ای از قدرت¬های مرعوب¬کننده ضهیونیسم جهانی است که در سرتاسر جهان استیلا دارد و بر تمام شئون زندگی مردم جهان سایه انداخته است. تقریبا در هیچ جای دنیا، کسی خطر مبارزه با استیلای تفکر استکباری صهیونیسم را به جان نمی¬خرد، و بر این اساس سعی می¬کند، گوشه عافیت را به جنگ و منازعه از پیش باخته ترجیح دهد.

اما در فرهنگ اسلامی، اصولی نظیر دفاع از مظلوم، حمایت از مظلومان ستمدیده و مستضعف، نفی سلطۀ کفار، وحدت مستضعفان، عزت و اقتدار موحدان، گسترش اندیشه، گرایش، و رفتار صحیح، جلوگیری از ظلم و ستم و منکر، خشم‌آفرینی و ارهاب نسبت به دشمن انسان و بشریت، و ترساندن و به وحشت¬انداختن دشمنان، که بی¬تردید از آموزه¬هایب قرآن کریم برگرفته شده است، جایگاه ویژه¬ای دارد. با وقوع انقلاب اسلامی و رهبری الهی امام خمینی رحمه الله علیه و سر دادن شعار *حمایت از مظلوم و ستیزه با ظالم* و *مبارزه تا زمان طنین افکندن کلمه لااله الا الله و محمد رسول الله* توسط ایشان، و قدرت یافتن بخشی از مظلومان عالم به واسطه انقلاب اسلامی ایران و سعی و اصرار بر گسترش آن در اکناف جهان، جریان صهیونیسم ناگهان خود را در برابر موجی هلاک کننده دید، که به قرار است به مرور تمام رشته¬های آن را پنبه کند. آنان که تمام جهان را زیر سیطره همه جانبه و قدرتمند خود قرار داده¬اند، با سیلی بنیان¬کن روبرو شدند که خانه عنکبوتی¬شان را نقش بر آب می¬کند.

راهکار حکیمانۀ امام خمینی ره، در اختصاص آخرین جمعۀ ماه رمضان *به عنوان روز جهانی قدس* برای اعلام دفاع و حمایت از مردم فلسطین، بیان و تبلیغ از فریضه¬ی لزوم و وجوب دفاع همه جانبه از حیثیات، نوامیس، بلاد و منافع مسلمانان و مستضعفان، آمادگی برای رسیدن به مقاصد بزرگ الهی، اعلام آمادگی نثار جان برای نجات مستضعفان عالم به ویژه ستم¬دیدگان فلسطینی، نمایش قدرت مقابله و ایستادگی مستمر، مداوم، مؤثر، و قهرمانانه مظلومان عالم در برابر اسرائیل و کارگزاران او با وجود همه سفاکی¬ها و ددمنشی‌هایشان؛ آغاز طوفان براندازی¬ای است که صهیونیسم را به طور کامل از بین خواهد برد. تردیدی نیست که ایجاد همبستگی میان همه مسلمانان و مستضعفان، مقابله با اِشغالگری صهیونیست ها و کوتاه نمودن دست مستکبران از ممالک اسلامی، تبدیل مسئله فلسطین از موضوعی عربی به اسلامی، ترویج روحیه مقاومت و ایستادگی، زنده و در اولویت نگاه داشتن مسئله فلسطین؛ به پیروزی مستضفان و مظلومان عالم بر استکبار جهانی به سردمداری صهیونیسم جنایتکار خواهد انجامید.

در این میان، نقش¬آفرینی هنرمندان ایرانی در گونه¬های مختلف فرهنگی و هنری، از بایسته¬هایی است که علی¬رغم تلاش و توصیه رهبران انقلاب اسلامی در لزوم انتقال مفاهیم مورد نظر برای دشمن ستیزی و حمایت از مظلوم کمتر جامه عمل پوشیده است. به نظر می¬رسد خلاء جدی حضور هنرمندان (به خصوص هنرمندان انقلابی) از یک سو، و تداوم برخی رویه¬های سنتی و کمتر مؤثر هنری و رسانه¬ای از سوی دیگر باعث عقب ماندن قافله هنرمندان از این حرکت توفنده و رو به جلوی امواج انقلابی ایرانی و خارجی برای مقابله با تفکر صهیونیستی شده است. البته از حق نباید گذشت، بی¬عملی، بی¬سیاستی، بی¬کفایتی، تفکر روزمره¬ای، باندبازی، برچسب¬زنی و حذف نیروهای مؤثر و کارآمد انقلابی در عرصه¬های گوناگون فرهنگی و هنری؛ بسیار بیشتر و تأثیرگذارتر از مقابله مستقیم امپریالسم صهیونیستی توانسته است جبهه انقلاب اسلامی را در عرصه فرهنگ، هنر، و رسانه تضعیف نماید.

لذا این ضرورت بیش از پیش خودنمایی می¬کند که باید نهادهای بزرگ و مؤثر فرهنگی و هنری کشور، از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه¬های علمیه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین، و… برای تکمیل و تقویت عملی و عمیق جبهه انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ، هنر، و رسانه فکری کنند و گام¬های مؤثر و آینده¬نگرانه¬ای بردارند.

ان شاءالله

م. عظیمی

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *