X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

«غریب» برگزیده «بخش مقاومت» شد/سیمرغ بلورین بهترین فیلم «مقاومت» به«اتاقک گلی» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور جمعی از اهالی سینما و اصحاب رسانه در برج میلاد تهران آغاز شد.

مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از روز ۱۲ بهمن کار خود را در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه) و برج میلاد (خانه جشنواره) با حضور و اکران ۲۴ فیلم آغاز کرده بود امشب طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی، هنرمندان و تنی چند از سفرای کشورهای حاضر در جشنواره و مهمانان خارجی آغاز شد.

برای ورود به برج میلاد، گیت‌هایی در محوطه فضای باز تعبیه و افراد با در دست داشتن کارت مخصوص، مجاز به ورود به داخل مرکز همایش‌ها می‌شوند. تعداد زیادی افراد، بدون کارت، مصر برای ورود به سالن هستند اما این اجازه به آنها داده نمی‌شود.

از حضور افراد زیر ۱۵ سال خودداری به عمل می‌آید. گوینده از ساعت ۱۸، از مدعوین می‌خواهد تا برای ورود به سالن، به درب‌های مرکز مراجعه کنند، اما درب‌ها بسته و با ۴۰ دقیقه تاخیر باز می‌شود. بیش از ۲۰۰ مدعو به دلیل تکمیل گنجایش سالن، نمی‌توانند وارد شوند. ظرفیت سالن اصلی مرکز همایش‌ها و حتی بالکن، کاملا پر شده و جمعیت زیادی پشت درب‌ها، اجازه ورود به سالن پیدا نمی‌کنند.

وزیر ارشاد قبل از برگزاری مراسم، در سالن حضور دارد و این از معدود دفعاتی است که اسماعیلی قبل از شروع مراسم، در مراسم حاضر می‌شود.

یوسف نوری( وزیر آموزش پرورش)، محمد خزاعی( رئیس سازمان سینمایی) و مجتبی امینی(دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر) و جمعی از اهالی سینما و سینماگران پیشکسوت در این مراسم حاضر هستند.

در ابتدای برنامه سرود ملی کشورمان در سالن طنین‌انداز شد و پس از آن نیز آیاتی از قرآن مجید نیز قرائت شد.

پس از قرائت قرآن، محمدرضا شهیدی به عنوان مجری برنامه روی سن حاضر شد و ضمن خیرمقدم به حاضران عنوان کرد: حضور هنرمندان ایرانی و هموطن و سینماگران غیرایرانی شرکت کننده در بخش بین المللی فجر، قائم مقامان مجلس، سفرای مقیم در ایران که در این دوره جشنواره فیلم داشتند، خوشامد می‌گویم. امسال در چهل و یکمین سالگرد ایران همه مردم با جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند و اجازه دهید ما هم به سخنان امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی گوش دهیم.

سپس کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد و شهیدی فرد در ادامه عنوان کرد: ما این راه را در ادامه سخنان رهبر معظم اسلامی پیش می‌بریم. او همچنین از شهدای ترور، دفاع مقدس و مدافعان حرم یاد کرد.

در ادامه مجتبی امینی دبیر این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: در ایستگاه پایانی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و پس از مسیری سخت و تلاشی شبانه روزی به شما سلام می‌گویم و پیش از آغاز سخن واجب می‌دانم از همدلی و همراهی شما با مهمترین رویداد فرهنگی و هنری ایران تشکر کنم. این جشنواره مولود راستین انقلاب و ستاره‌ای است که در آسمان این مرزوبوم می‌درخشد. خانه روشن ما که دل در گرو سینما داریم با این جشنواره پیوند خورده است.

وی ادامه داد: روزگار در چهل و چند سال گذشته همواره به کام جشنواره و طرفدارانش نبوده است. گاهی موشک‌باران و گاهی سوگ‌های جمعی کام سینما را تلخ کرده است اما نه بزرگان و نه جوانان اجازه ندادند چراغ جشنواره خاموش شود. ما هم همان شوق را در دل داشتیم و نگذاشتیم چراغ جشنواره زیر عداوت‌ها خاموش شود.

امینی افزود: باور داریم باید اعتبار سینما و سینماگران را پاس داریم. خوشحالم که این دوره را برگزار کردیم گرچه دوره‌ای پرتلاطم بود. سینمای ایران همیشه باید متنوع باشد. دلمان می‌خواست به رسم احترام میزبان همه خانواده سینما باشیم اما به خواسته و تصمیم دوستان احترام می‌گذاریم و کوشیدیم میزبان شایسته‌ای باشیم. پرونده این دوره بسته شد اما استقبال از این دوره، تاریخ خوبی را رقم زد از حمایت وزیر ارشاد و همراهی آقای خزاعی و همراهی ستاد برگزاری جشنواره سپاسگزارم. امید که خورشید سینمای ایران همچون گذشته درخشان و تابان باشد.

بعد از سخنان دبیر جشنواره و پخش کلیپ مربوط به بخش بین‌الملل، شهیدی‌فرد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای امینی اشاره به نیامدن بازیگران و سینماگران کردند من می‌گویم خم به ابرو نیاوردید، آنها خیلی زود برمی‌گردند. گویا عده‌ای نیاز به استراحت دارند. البته مدل برخی استراحت‌ها فرق دارد.

پس از این بود که مجری اختتامیه توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل ارایه کرد و گفت: بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در هشت سال گذشته از بخش ملی جدا شد، بخش بین الملل در چند سال اخیر در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد اما امسال دوباره همراه بخش ملی برگزار شد.

شهیدی‌فرد تصریح کرد: بخش بین‌الادیان اولین بخشی است که برگزیدگان آن اعلام خواهند شد. داوران در این بخش بعد از تماشای فیلم‌ها، بر اساس عدالت برگزیدگان را انتخاب می‌کنند.

در ادامه مراسم مژده خنجری به عنوان مترجم بخش بین الملل برای اعلام اسامی برگزیدگان این بخش روی سن آمد.

*جایزه بخش بین الادیان به فیلم «هوک» رسید

در ادامه مراسم داوران بخش بین الادیان برای معرفی آثار برگزیده این بخش به روی صحنه آمدند. لیا بلترامی هم بعد از حضور در ایران پیامی به جشنواره فرستاد. اما علی بوزید و محمدرضا اسلاملو روی صحنه حاضر شدند تا با همراهی یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سید نظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی جایزه این بخش را اهدا کنند.

جایزه ویژه بخش بین الادیان به فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی رسید.

البته کارگردان در مراسم حضور نداشت و به جای او بازیگران فیلم جایزه را دریافت کردند و سپس نوبت به اهدای جایزه بخش «مقاومت» رسید.

*جایزه بخش «مقاومت» به فیلم سینمایی «غریب» رسید

برای بخش فیلم های مقاومت این دوره از جشنواره شیخ علی داهر، آیدا اشلافر، مهدی همایونفر به روی صحنه آمدند.

پس از این

برای بخش فیلم های مقاومت این دوره از جشنواره شیخ علی داهر، آیدا اشلافر، مهدی همایونفر به روی صحنه آمدند.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل

در این بخش برای اهدای جایزه بین الدیان هیات داوران این بخش با همراهی یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و سید نظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روی صحنه آمدند.

جایزه این بخش به فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی اهدا شد.

کارگردان در مراسم حضور نداشت و به جای او بازیگران فیلم جایزه را دریافت کردند.

در بخش مقاومت جایزه بهترین فیلم توسط داوران به فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی اهدا شد.

وی بعد از دریافت این جایزه گفت: با افتخار این جایزه را به خانواده محترم شهید بروجردی تقدیم می‌کنم.

لطیفی با دعوت از دختر شهید محمد بروجردی بر روی سن، سیمرغ خود را به او اهدا کرد و گفت: من در این فیلم فقط مقاومت را به تصویر کشیدم. پس اگر جایزه‌ای برای مقاومت هست به خانواده شهید تعلق می‌گیرد.

سمیه بروجردی فرزند شهید بروجردی هم گفت: از کارگردان فیلم و تهیه‌کننده و همه بازیگرانی که برای تولید فیلم زحمت کشیدند و نویسندگانی که تحقیق کردند ممنونم. این فیلم بعد از ۴۰ سال با شجاعت آقای لطیفی و تیمش به تولید رسید. در نهایت به پاس قدردانی از زحمات آقای بابک حمیدیان که در نقش شهید بروجردی زیبا درخشید، این تندیس را تقدیم او می‌کنم.

این گزارش تکمیل می‌شود…

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *